abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 12 augustus 2021 @ 21:54:58 #126
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_200883878
quote:
0s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 21:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]

Huh?
CDA en D66 liggen nogal ver uit elkaar, vooral op:
vrijwillige levensbeeindiging
Klimaat
Arbeidsmarkt
Eigen verantwoording
Kostwinners-gezinnen
Inkomensverdeling
Migratie en asiel
Persoonlijke vrijheden
Bekijk het vanuit de gemiddelde stemmer die zichzelf kan redden in de maatschappij. En die een partij zoekt die niet te links of te rechts is, veelal pragmatisch opereert en waarvan je geen hele gekke dingen hoeft te verwachten. Die en die kiezer boeit zaken als voltooid leven of een paar asielzoekers meer of minder niet. Er is best een groep kiezers die er zo in zit.
  vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:24:00 #127
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_200888369
quote:
0s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 21:54 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Bekijk het vanuit de gemiddelde stemmer die zichzelf kan redden in de maatschappij. En die een partij zoekt die niet te links of te rechts is, veelal pragmatisch opereert en waarvan je geen hele gekke dingen hoeft te verwachten. Die en die kiezer boeit zaken als voltooid leven of een paar asielzoekers meer of minder niet. Er is best een groep kiezers die er zo in zit.
Heb je cijfers hoeveel mensen tussen CDA en D66 switchen, of is het alleen maar jouw mening?
pi_200888928
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 augustus 2021 09:24 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Heb je cijfers hoeveel mensen tussen CDA en D66 switchen, of is het alleen maar jouw mening?
Hier zie je wel iets van concurrentie tussen CDA en D66: https://depeiling.eenvandaag.nl/concurrentie/134?selected=4
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:04:47 #129
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_200889009
quote:
0s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 21:54 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Zolang het CDA gekaapt wordt door BV Nederland kan je dat wel vergeten. Sinds Wopke aan de macht is, is het helemaal klaar.
  vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:08:34 #130
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_200889054
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 augustus 2021 09:59 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hier zie je wel iets van concurrentie tussen CDA en D66: https://depeiling.eenvandaag.nl/concurrentie/134?selected=4
Hmm, een halve zetel, 1 op de 44 van de D66 stemmers, 1 op 18 van de CDA stemmers.
  vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:11:02 #131
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_200889085
Opvallend trouwens dat de ooit 2 grootste partijen, CDA en PvdA op 9 Zetels staan in die peiling, 6%
  vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:19:00 #132
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_200889205
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 augustus 2021 10:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Hmm, een halve zetel, 1 op de 44 van de D66 stemmers, 1 op 18 van de CDA stemmers.
De afgelopen verkiezingen zal het niet zoveel zijn geweest maar ik heb het vooral over kiezers die tijdens Balkendende CDA stemden toen het CDA 40+ zetels had en D66 erg zwak was,
  vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:45:57 #133
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_200889638
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 augustus 2021 10:19 schreef Hexagon het volgende:

[..]
De afgelopen verkiezingen zal het niet zoveel zijn geweest maar ik heb het vooral over kiezers die tijdens Balkendende CDA stemden toen het CDA 40+ zetels had en D66 erg zwak was,
En zoals ik al eerder vroeg, kan je dat aantonen. Zijn die kiezers van CDA massaal naar D66 gegaan?
pi_200889723
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 augustus 2021 10:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
En zoals ik al eerder vroeg, kan je dat aantonen. Zijn die kiezers van CDA massaal naar D66 gegaan?
Die kiezers moeten ergens zijn gebleven, natuurlijk. Een fors deel zal natuurlijk bij de VVD zitten.

Ik vind het ook onwerkelijk dat er blijkbaar mensen zijn die van de matig-rechts, zeer conservatieve Balkenende naar de matig-links, zeer progressieve Kaag zijn gegaan, maar eigenlijk kun je anders moeilijk verklaren waar die kiezers gebleven zijn. Het rechts conservatieve PVV/FvD/etc. blok was toen al ongeveer net zo groot als nu, dus daar zal niet veel heen zijn gegaan. Er is eigenlijk maar 1 stijger over en dat is D66.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:01:46 #135
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_200889874
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 augustus 2021 10:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die kiezers moeten ergens zijn gebleven, natuurlijk. Een fors deel zal natuurlijk bij de VVD zitten.

Ik vind het ook onwerkelijk dat er blijkbaar mensen zijn die van de matig-rechts, zeer conservatieve Balkenende naar de matig-links, zeer progressieve Kaag zijn gegaan, maar eigenlijk kun je anders moeilijk verklaren waar die kiezers gebleven zijn. Het rechts conservatieve PVV/FvD/etc. blok was toen al ongeveer net zo groot als nu, dus daar zal niet veel heen zijn gegaan. Er is eigenlijk maar 1 stijger over en dat is D66.
Ik weet dat de kiezers elders heengaan, en sterven, en er komen nieuwe kiezers bij, PvdA en CDA hebben volgens mij het meeste last van wegsterven van de traditionele achterban, al in de jaren 80 waren de mensen op 1 Mei vieringen waar de internationale werd gezongen en op congressen van deze partijen de mensen oud. Kan dat niet aantonen, maar dat is mijn mening en observatie.
Maar ik ben verder gewoon nieuwsgierig waar kiezers heen gaan. Er zullen veel mensen van de traditionele partijen ook naar Wilders en FvD zijn gegaan. Daarom vind ik het ook amusant dat er in Linkse kringen zo wordt afgegeven op wat voor mensen er zitten in de aanhang van Wilders, dat zijn namelijk volgens mij ook veel voormalige PvdA stemmers. Toen ze nog pvda stemden waren ze noeste arbeiders, het zout der aarde. Maar toen deze teleurgesteld waren en zich daar niet meer thuis voelden en naar Wilders wisselde waren het opeens proleten en tokkies.
pi_200890222
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 augustus 2021 11:01 schreef Jan_Onderwater het volgende: Daarom vind ik het ook amusant dat er in Linkse kringen zo wordt afgegeven op wat voor mensen er zitten in de aanhang van Wilders, dat zijn namelijk volgens mij ook veel voormalige PvdA stemmers. Toen ze nog pvda stemden waren ze noeste arbeiders, het zout der aarde. Maar toen deze teleurgesteld waren en zich daar niet meer thuis voelden en naar Wilders wisselde waren het opeens proleten en tokkies.
Dit verhaaltje hoor je vaker maar echt lekker onderbouwd is het nooit…
  vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:29:21 #137
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_200890239
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 augustus 2021 10:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Massaal maak jij er van. Ik stel vooral dat D66 de laatste 15 jaar wat kiezers zal hebben opgepikt die eerder CDA stemden in de Balkenende jaren.

Hier een peiling uit 2014 waarom bleek dat toen een derde van de CDA kiezers ook D66 wel overwoog
https://www.ewmagazine.nl(...)bij-de-pvv-1526957W/

De verkiezingen van 2010 kan ik helaas weinig van vinden. Volgens mij is de grootste winst op het CDA toen gemaakt. Die verkiezing was de afgang van de hegemonie van Balkenende en de terugkeer van D66 als sterke partij.
  vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:30:55 #138
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_200890262
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 augustus 2021 11:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ik weet dat de kiezers elders heengaan, en sterven, en er komen nieuwe kiezers bij, PvdA en CDA hebben volgens mij het meeste last van wegsterven van de traditionele achterban, al in de jaren 80 waren de mensen op 1 Mei vieringen waar de internationale werd gezongen en op congressen van deze partijen de mensen oud. Kan dat niet aantonen, maar dat is mijn mening en observatie.
Maar ik ben verder gewoon nieuwsgierig waar kiezers heen gaan. Er zullen veel mensen van de traditionele partijen ook naar Wilders en FvD zijn gegaan. Daarom vind ik het ook amusant dat er in Linkse kringen zo wordt afgegeven op wat voor mensen er zitten in de aanhang van Wilders, dat zijn namelijk volgens mij ook veel voormalige PvdA stemmers. Toen ze nog pvda stemden waren ze noeste arbeiders, het zout der aarde. Maar toen deze teleurgesteld waren en zich daar niet meer thuis voelden en naar Wilders wisselde waren het opeens proleten en tokkies.
In 2017, toen de PvdA weggevaagd werd, gingen er maar een handvol kiezers naar de PVV.

Maar lekker in de slachtofferrol naar "links" wentelen is kennelijk fijn ofzo.
pi_200890395
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 augustus 2021 11:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Tov de jaren 80 heeft het CDA inderdaad last van afsterven en het niet meer vanzelfsprekend op de partij van je ouders stemmen. Maar tov 2010 echt niet, die kiezers stemmen grotendeels gewoon nog.
  zaterdag 21 augustus 2021 @ 09:17:40 #140
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_201009075
De Volkskrant heeft een aantal interviews met mensen die zonder spuug genaaid werden door de belastingdienst. Verplicht leesvoer voor mensen die menen dat Omtzigt maar lastig is.
Het verhaal van mensen waar de politiek niet naar wilde luisteren, hoe ze behandeld werden onder het tapijt te schuiven en vooral geen reuring over willen hebben,
  zaterdag 21 augustus 2021 @ 09:20:51 #141
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_201009109
Is Omtzigt zelf eigenlijk al beter of twittert zijn vrouw nog steeds voor hem?
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_201009156
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 09:20 schreef Caland het volgende:
Is Omtzigt zelf eigenlijk al beter of twittert zijn vrouw nog steeds voor hem?
Hij zou ergens in september weer beginnen, dacht ik.
pi_201009172
Omtzigt had zich ook teruggetrokken om de formatie niet te beïnvloeden. Maar ja, wie had kunnen weten dat dit eeuwen zou gaan duren?
  zaterdag 21 augustus 2021 @ 09:30:54 #144
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_201009208
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 09:27 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Omtzigt had zich ook teruggetrokken om de formatie niet te beïnvloeden. Maar ja, wie had kunnen weten dat dit eeuwen zou gaan duren?
De algehele opvatting was eigenlijk meteen al dat dit wel eens een erg lange formatie zou kunnen worden die tot na de zomer zou duren.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_201009272
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 09:30 schreef Caland het volgende:

[..]
De algehele opvatting was eigenlijk meteen al dat dit wel eens een erg lange formatie zou kunnen worden die tot na de zomer zou duren.
Jawel, maar er is op dit moment nog geen begin van een formatie. Het staat al maanden stil.
  zaterdag 21 augustus 2021 @ 09:43:03 #146
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_201009364
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 09:17 schreef Jan_Onderwater het volgende:
De Volkskrant heeft een aantal interviews met mensen die zonder spuug genaaid werden door de belastingdienst. Verplicht leesvoer voor mensen die menen dat Omtzigt maar lastig is.
Het verhaal van mensen waar de politiek niet naar wilde luisteren, hoe ze behandeld werden onder het tapijt te schuiven en vooral geen reuring over willen hebben,
Waarom zou je Omtzigt niet maar lastig mogen vinden omdat mensen zonder spuug genaaid worden door de belastingdienst? :?
Laffe huichelaar
pi_201009441
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 09:17 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Je kunt respect hebben voor hoe Leijten, Omtzigt, Azarkan en met name ook de advocaten van de slachtoffers de affaire onder de aandacht hebben gebracht, maar ondertussen ook je bedenkingen hebben bij Omtzigt verder, toch? Bijvoorbeeld over hoe hij 1 van de belangrijke oorzaken van de hele toeslagenfraude was. Lees het debat anders terug over de onvoering van de fraudewet, waar Omtzigt hoog van de toren blaast, terwijl Klaver al waarschuwde voor exact wat er nu gebeurd is.

En hoe hij er naast zat bij MH17. En hoe hij een vriendje aan een mondkapjesdeal hielp.

En hoe hij een grote mond heeft over de controle van de macht, maar zelf nog nooit tegen de partijlijn heeft gestemd en dus altijd braaf heeft meegestemd met Balkenende II, III, IV, Rutte I en Rutte III. Hij is het enige zittende kamerlid dat 5 kabinetten heeft gesteund, dan moet je niet doen alsof je niet bij de zittende macht hoort.

Omtzigt heeft in de 18 jaar dat hij in de kamer zit nou eenmaal ook een behoorlijk aantal flaters op zijn naam staan.
  dinsdag 31 augustus 2021 @ 17:54:37 #148
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_201156079
twitter

Circus Omzicht begint 17 september weer.
Aan de ene kant gun ik het CDA een pijnlijke implosie en ineenstorting en een politiek actieve Pieter kan daarbij de sleutel zijn, aan de andere kant word ik nu al moe van de verafgoding in het midden en het domweg toe-eigenen van Omtzigt in tal van domrechtse kampen. Nee, Omtzigt is niet links en sociaal dus stop met doen alsof hij het enige goede kamerlid is, en nee, hij is ook niet zo kortzichtig, conservatief en xenofobisch dat ie zich bij PVV/FvD/JA21/BBB wil aansluiten.

Ik zie nu pas dat de onvermijdelijke Wim Voermans hier ook bij is. Wat een feest.

[ Bericht 1% gewijzigd door VoMy op 31-08-2021 18:04:22 ]
Antifa
pi_201156125
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 17:54 schreef VoMy het volgende:
[ twitter ]

Circus Omzicht begint 17 september weer.
Aan de ene kant gun ik het CDA een pijnlijke implosie en ineenstorting en een politiek actieve Pieter kan daarbij de sleutel zijn, aan de andere kant word ik nu al moe van de verafgoding in het midden en het domweg toe-eigenen van Omtzigt in tal van domrechtse kampen. Nee, Omtzigt is niet links en sociaal dus stop met doen alsof hij het enige goede kamerlid is, en nee, hij is ook niet zo kortzichtig, conservatief en xenofobisch dat ie zich bij PVV/FvD/JA21/BBB wil aansluiten.
Oh, hij heeft plannen voor Nederland met zijn ene zetel? Nou ja, ok dan, we gaan het zien.
pi_201170343
CDA afdelingen willen een verzoeningspoging: https://www.ad.nl/politie(...)ndemocraat~a62ca65b/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')