abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_200063721
De Amerikaanse oud-politieagent Derek Chauvin die George Floyd doodde, heeft 22,5 jaar cel gekregen. De rechter maakte vandaag zijn straf bekend, een jury had Chauvin in april al schuldig bevonden.

Chauvin (45) had de maximumstraf van 40 jaar kunnen krijgen, maar de aanklagers hadden 30 jaar cel geëist. Chauvins advocaten betoogden juist dat hij alleen een voorwaardelijke straf verdient, omdat hij slechts zijn werk probeerde te doen in een "kapot systeem". De verwachting is dat Chauvin tegen de straf in beroep zal gaan.

Voordat de rechter tot de uitspraak kwam, kreeg Chauvin zelf spreektijd in de rechtbank. "Ik bied de familie van Floyd mijn condoleances aan", zei hij. Ook zei hij dat er in de toekomst nog informatie vrijkomt die de belangstelling van de familie zal hebben. "En ik hoop dat die dingen jullie een soort van rust zullen geven. Dank u."

Nabestaanden
Ook nabestaanden van Floyd voerden het woord. Ze vroegen de rechter om Floyd de maximum straf te geven. "We willen geen lichte straf. Dat hebben we al vaak genoeg gezien", zei een broer van Floyd.

Ook de moeder van Chauvin voerde het woord. "Mijn zoons identiteit is verengd tot die van een racist", zei ze. "Ik wil dat deze rechtbank weet dat dit niet waar is en dat mijn zoon een goed mens is."

Geen adem
Chauvin drukte Floyd in mei vorig jaar als politieman minutenlang met zijn knie op zijn nek tegen het asfalt. De zwarte Amerikaan werd ervan verdacht dat hij een vals briefje van 20 had uitgegeven. Zelfs toen hij protesteerde dat hij geen lucht meer kon krijgen en uiteindelijk verslapte, bleef Chauvin hem neerdrukken.

De rechter had eerder al gezegd dat er verzwarende omstandigheden waren, omdat Chauvin had kunnen weten dat zijn actie levensgevaarlijk was, er sprake was van machtsmisbruik en dat er meerdere kinderen toekeken.

Black Lives Matter
Doordat de dood van de zwarte man in zijn geheel was gefilmd door een voorbijganger, leidde het incident tot veel protesten, niet alleen in Minneapolis en de VS zelf, maar wereldwijd. Samen met andere voorbeelden van extreem politiegeweld tegen zwarte burgers gaf de dood van Floyd een belangrijke impuls aan de Black Lives Matter-beweging, die werd opgericht na de dood van de ongewapende tiener Treyvon Martin.

Rond de uitspraak van de jury twee maanden geleden werd er in Minneapolis rekening gehouden met onlusten als de agent zou worden vrijgesproken. Winkels timmerden hun ramen dicht en de rechtbank werd door de Nationale Garde met prikkeldraad en barrières afgezet. Dit keer worden er geen rellen verwacht.

Verdere rechtszaken
Chauvin werd kort na het incident ontslagen. Ook drie andere collega's verloren hun baan. Zij zullen later terechtstaan voor medeplichtigheid aan moord.

De oud-agent zit sinds zijn veroordeling vast in een extra beveiligde gevangenis even buiten Minneapolis. Voor zijn eigen veiligheid wordt hij gescheiden gehouden van de rest van de gedetineerden. Het wordt later bekendgemaakt of hij daar ook zijn straf moet uitzitten.

https://nos.nl/artikel/23(...)-george-floyd-doodde
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_200063736
Hopsakee!
Google is your friend, abuse your friends
pi_200063919
Amerika, het land van de onbegrensde mogelijkheden.
Straffen in Amerika kunnen genadeloos hoog zijn.
Een wiethandelaar kreeg ooit 90 jaar celstraf, omdat de rechter hem verweet deel uit te maken van de maffia.
Een man kreeg ooit levenslang omdat hij 50,75 dollar had gestolen uit een bakkerij in 1983.
Vervroegde vrijlating komt voor, echter niet op de schaal zoals hier in Nederland.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  vrijdag 25 juni 2021 @ 22:17:51 #4
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_200063986
Best kut als je ofgeofferd wordt om het straattuig koest te houden.
pi_200064006
Sterkte Derek. :{
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  Miss 200.000.000! vrijdag 25 juni 2021 @ 22:24:54 #6
367000 roos94
pi_200064153
Die zal het gezellig krijgen in de bak.
pi_200064169
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 22:14 schreef spectrumanalyser het volgende:
Amerika, het land van de onbegrensde mogelijkheden.
Straffen in Amerika kunnen genadeloos hoog zijn.
Een wiethandelaar kreeg ooit 90 jaar celstraf, omdat de rechter hem verweet deel uit te maken van de maffia.
Een man kreeg ooit levenslang omdat hij 50,75 dollar had gestolen uit een bakkerij in 1983.
Vervroegde vrijlating komt voor, echter niet op de schaal zoals hier in Nederland.
Moordenaar John Lennon heeft al elf keer om vrijlating gevraagd op naar de twaalfde keer. :')
pi_200064190
Als Floyd nog had geleefd dan had hij zich nu nog tegen de politie verzet.

In Tjechië is vorige week een Roma-man overleden nadat een agent een nekklem zette.
Iets zegt mij dat deze agent in Tjechië geen 22,5 jaar zal krijgen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  vrijdag 25 juni 2021 @ 22:30:10 #9
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200064266
Als het niet gefilmd was dan zou Derek waarschijnlijk vrijuit gegaan zijn. Het systeem is ongelofelijk hypocriet.
The End Times are wild
  vrijdag 25 juni 2021 @ 22:34:50 #10
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_200064367
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 22:30 schreef LXIV het volgende:
Als het niet gefilmd was dan zou Derek waarschijnlijk vrijuit gegaan zijn. Het systeem is ongelofelijk hypocriet.
Kudos voor de 17-jarige cineaste. ^O^
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_200064394
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 22:30 schreef LXIV het volgende:
Wat is er hypocriet als er gefilmd is dus echt bewijs, om dan een (volgens de maatstaven van de wet) een straf op te leggen?
  vrijdag 25 juni 2021 @ 22:37:53 #12
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_200064442
Da’s niet mis. Geen goede campagne om nieuwe agenten aan te trekken. Sowieso; om elke dag je leven te wagen in dat trigger happy land.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  vrijdag 25 juni 2021 @ 22:40:52 #13
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_200064508
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 22:03 schreef superniger het volgende:
De rechter had eerder al gezegd dat er verzwarende omstandigheden waren, omdat Chauvin had kunnen weten dat zijn actie levensgevaarlijk was, er sprake was van machtsmisbruik en dat er meerdere kinderen toekeken.
Vreemd dat ie niets zegt over dat er al meerdere keren klachten over hem waren bij andere incidenten.
pi_200064620
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 22:37 schreef thedeedster het volgende:
Da’s niet mis. Geen goede campagne om nieuwe agenten aan te trekken. Sowieso; om elke dag je leven te wagen in dat trigger happy land.
inderdaad het lijkt me gestoord stressvoll om als hulpverlener, of nu agent, ambualance verpleegkundige, huisarts of iedereen die wel eens onaangekondigd of in een crisissituatie moet handelen in Amerika, door all die wapens en emoties die dan oplopen.

Misschien gaan ze nu ook een niveautje hoger recruiteren daar. Mensen die iets meer probleem oplossend vermogen hebben en een beetje proporsioneel kunnen handelen.

aa
pi_200064652
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 22:40 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]

Vreemd dat ie niets zegt over dat er al meerdere keren klachten over hem waren bij andere incidenten.
dat is nu niet relevant in een rechtspraak. Als hij er niet voor is veroordeeld of niet mee is genomen in de aanklacht, is het niet relevant en zelfs onetisch als een rechter dit wel zou doen.
  vrijdag 25 juni 2021 @ 22:54:40 #16
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_200064824
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 22:45 schreef Korenfok het volgende:

[..]

inderdaad het lijkt me gestoord stressvoll om als hulpverlener, of nu agent, ambualance verpleegkundige, huisarts of iedereen die wel eens onaangekondigd of in een crisissituatie moet handelen in Amerika, door all die wapens en emoties die dan oplopen.

Misschien gaan ze nu ook een niveautje hoger recruiteren daar. Mensen die iets meer probleem oplossend vermogen hebben en een beetje proporsioneel kunnen handelen.

aa
Goed punt. Maar dat zullen ze in de mensen moeten investeren en waarschijnlijk moeten ze dan ook de salarissen verhogen.

En dat is nou net iets waar Amerikaanse overheden vies van zijn.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_200064829
Moet natuurlijk gestraft worden voor dood door schuld, maar dit klinkt als een wel heel erg zware straf.

Ik zou in dat land echt geen politieagent willen zijn, je kan het daar nooit goed doen, en riskeert je eigen leven.
  vrijdag 25 juni 2021 @ 23:00:49 #18
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_200064938
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 22:54 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Goed punt. Maar dat zullen ze in de mensen moeten investeren en waarschijnlijk moeten ze dan ook de salarissen verhogen.

$70.000 per jaar, plus toeslagen en overuren, en na 20 jaar dienst met pensioen lijkt me niet heel slecht. Wel even je bachelor halen, anders kom je bij de meeste korpsen niet binnen.
  vrijdag 25 juni 2021 @ 23:11:23 #19
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_200065181
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 22:54 schreef Hamzoef het volgende:
Moet natuurlijk gestraft worden voor dood door schuld, maar dit klinkt als een wel heel erg zware straf.

Ik zou in dat land echt geen politieagent willen zijn, je kan het daar nooit goed doen, en riskeert je eigen leven.
Zal wel meevallen, anders zaten er veel meer agenten in de bak daar.

Het is eerder andersom, veel politie agenten denken daar overal mee weg te kunnen komen, maar sinds camera's steeds normaler worden (zowel bij omstanders als bij politie zelf) zie je dat er een hoop rottigheid tussen zit.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_200065379
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 22:54 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Politie salarissen zijn fors in de VS en na 20 jaar pensioen (half salaris). NYC agent verdient gemiddeld na 5 jaar een ton per jaar.

https://www1.nyc.gov/site(...)ers/po-benefits.page
  vrijdag 25 juni 2021 @ 23:21:44 #21
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_200065407
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 22:37 schreef thedeedster het volgende:
Misschien krijgen de niet racistische agenten nu de kans om agent te worden.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_200065461
Deze politieman krijgt dus een zwaardere straf dan Volkert.
pi_200065617
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 23:26 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Deze politieman krijgt dus een zwaardere straf dan Volkert.
Volkert werd dan ook hier gestraft en niet daar. Ofschoon deze man voor mijn gevoel wel zwaar gestraft wordt.
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
pi_200065632
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 22:17 schreef Nobu het volgende:
Best kut als je ofgeofferd wordt om het straattuig koest te houden.
Je hoeft natuurlijk niet iemand te vermoorden die kansloos op de grond ligt he?
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
  vrijdag 25 juni 2021 @ 23:49:04 #25
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_200065785
Ik heb geen idee of dit nou een zware straf is of niet. Voor Nederlandse begrippen wss wel. Maar hij zat gewoon gruwelijk fout en heeft met het leven van Floyd gespeeld of verspeeld moet ik eigenlijk zeggen. Ondanks dat zowel Floyd als de omstanders duidelijk aangaven dat hij te ver ging/veel! te ver. Ik kan dan ook niet kijken naar dat hele filmpje omdat mijn hart er van breekt hoe harteloos die asshole of die man zit.

En ja als je dan denkt dat je zo goed bezig bent, ondanks dat diverse anderen aanwijzingen geven dat dat niet zo is, dan moet je daar ook de consequenties maar van dragen.
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')