SPOILER: Uitleg symbolen weerkaartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• Weeronline - begrippen (nederlands)
---
• WKN - Actueel weer in Nederland
• KNMI Daggegevens
• KNMI Geografische overzichten van het weer
• KNMI buienradar
---
• Nederland in de ban van de 'supercel'
• CAPE + Liftedindex
---
---
User locaties
Zo dat we ook nog weten wie waar ongeveer woont,
let op dit is een screenshot, klik op het kaartje of de link eronder voor live
DM (met plaats/stad naar); @kree of @Nattekat om erop toegevoegd te worden.
We gaan dit trouwens niet precies op GPS locatie toevoegen (tenzij op verzoek) plaats/stad lijkt me nauwkeurig genoeg voor dit doel
Live link:
https://www.google.com/ma(...)4FrPIWOvos1botbSMT9S
Zonder wrijving geen glans
Boh die zaterdagquote:Op woensdag 16 juni 2021 20:24 schreef Pipaja het volgende:
[ afbeelding ]
Kan nu al niet wachten op de onweer vrijdag die voor wat verkoeling gaat zorgen.
Zaterdag is echt heerlijk iddquote:Op woensdag 16 juni 2021 20:24 schreef Pipaja het volgende:
[ afbeelding ]
Kan nu al niet wachten op de onweer vrijdag die voor wat verkoeling gaat zorgen.
Komt zeker van een app af? Zaterdag gaat het hier nog we 24/25 wordenquote:Op woensdag 16 juni 2021 20:24 schreef Pipaja het volgende:
[ afbeelding ]
Interface van Google als je 'weer' in de zoekbalk intiktquote:Op woensdag 16 juni 2021 20:42 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Komt zeker van een app af? Zaterdag gaat het hier nog we 24/25 worden
Overigens zondagochtend unwetter cluster![]()
[ twitter ]
Heerlijk hè...quote:Op woensdag 16 juni 2021 20:48 schreef DemonRage het volgende:
Hier een Belg van noodweerbenelux die de kaarten doorneemt op een livestream:
Waar?quote:Op woensdag 16 juni 2021 21:15 schreef fetX het volgende:
Ah, we krijgen weer een weekje regen. Nou ja, gelukkig hebben we dat nog niet gehad afgelopen 2 maanden
Tis altijd net alsof ik naar een typetje van Theo Maassen zit te kijken. Heerlijk.quote:Op woensdag 16 juni 2021 20:48 schreef DemonRage het volgende:
Niet alleen regenquote:Op woensdag 16 juni 2021 21:15 schreef fetX het volgende:
Ah, we krijgen weer een weekje regen. Nou ja, gelukkig hebben we dat nog niet gehad afgelopen 2 maanden
O man!quote:Op woensdag 16 juni 2021 21:50 schreef INViCTuS het volgende:
Heet wel. kan me echt niet voorstellen hoe dat moet voelen.
[ twitter ]
Wil je liever dat de boel weer compleet uitdroogt zoals een paar jaar geleden? Is wel even weer nodig hoor, in elk geval een dag.quote:Op woensdag 16 juni 2021 21:15 schreef fetX het volgende:
Er komt gelukkig helemaal geen week regenquote:Op woensdag 16 juni 2021 22:07 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Wil je liever dat de boel weer compleet uitdroogt zoals een paar jaar geleden? Is wel even weer nodig hoor.
De geldbelg!quote:Op woensdag 16 juni 2021 20:48 schreef DemonRage het volgende:
Warme föhn die constant op je staat gericht. Het valt relatief mee alleen uitdroging gaat heel snel, maargoed dat was maar 48c in death valley :pquote:Op woensdag 16 juni 2021 21:50 schreef INViCTuS het volgende:
Heet wel. kan me echt niet voorstellen hoe dat moet voelen.
[ twitter ]
Lekker vochtig ook inderdaad, vooral na vrijdag.quote:Op woensdag 16 juni 2021 23:05 schreef tompsv18 het volgende:
Dit worden een paar flinke plaknachten achter elkaar. Gadverdamme.
Voila. Lage luchtvochtigheid zegt op een gegeven moment ook niet alles meerquote:Op woensdag 16 juni 2021 22:39 schreef Drass het volgende:
[..]
Warme föhn die constant op je staat gericht. Het valt relatief mee alleen uitdroging gaat heel snel, maargoed dat was maar 48c in death valley :p
20% luchtvochtigheid daar is nog steeds een dauwpunt ruim boven de 20. Lekker is anders.quote:Op woensdag 16 juni 2021 23:17 schreef Dven het volgende:
[..]
Voila. Lage luchtvochtigheid zegt op een gegeven moment ook niet alles meer
quote:Extended Forecast
Valid: Fri 18 Jun 2021 06:00 to Sat 19 Jun 2021 06:00 UTC
Issued: Wed 16 Jun 2021 21:54
Forecaster: TUSCHY
A level 2 was issued across parts of the Netherlands into far NW Germany for (very) large hail and severe wind gusts.
A level 1 surrounds that level 2 for similar hazards with less coverage. In addition a rainfall and isolated tornado risk exists.
www.estofex.org
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan nog, misschien, heel misschien, want ze zullen nog wel met een update komen van deze kaart van vrijdag.quote:
quote:Op donderdag 17 juni 2021 00:05 schreef Houtenbeen het volgende:
[ afbeelding ]
[..]Oh leuk, ik zit in Heerenveen vandaag en morgen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
Deze is voor vrijdag, deze is voor vandaag(vanavond, vooral vannacht)quote:Op donderdag 17 juni 2021 05:56 schreef Resistor het volgende:
[..]
Oh leuk, ik zit in Heerenveen vandaag.
quote:Storm Forecast
Valid: Thu 17 Jun 2021 06:00 to Fri 18 Jun 2021 06:00 UTC
Issued: Wed 16 Jun 2021 23:15
Forecaster: GATZEN
A level 2 was issued across eastern Spain and central France for large hail and wind gusts.
A level 1 was issued across France and eastern Spain for severe wind gusts and locally very large hail.
A level 1 was issued across the Channel and the Benelux countries for severe wind gusts.
Ik zal mijn (pal op het westen gerichte) webcam maar weer eens in orde maken.quote:Op donderdag 17 juni 2021 07:09 schreef DemonRage het volgende:
Als ik het zo zie is het feestje vooral in de westelijke helft van het land en laster in het noord-oosten.
Het zuid-oosten wordt in de weermodellen weer vakkundig ontzien.
Dat wordt webcam-turen.
Wat niet gebeurt. Dauwpunt wil daar lastig boven de 10°C uitkomen.quote:Op donderdag 17 juni 2021 00:05 schreef Nattekat het volgende:
[..]
20% luchtvochtigheid daar is nog steeds een dauwpunt ruim boven de 20. Lekker is anders.
quote:Vanochtend boven de westelijke/zuidelijke Noordzee mogelijk enkele (zware) onweersbuien, waarschijnlijk krijgen Zeeland en de westkust hier nog een deel van mee. Effectieve schering is daar 15-20 knopen, CAPE 500-1000 J/kg, mogelijk dus multicel karakter. Tot 12 UTC blijft er boven land waarschijnlijk een (zwakke) inversie aanwezig, die diepe convectie vanaf de grond nog verhindert. In middag vooral boven het uiterste oosten mogelijk een geïsoleerde onweersbui overdag hoge CAPE-waardes (2000+ J/kg) i.c.m. een effectieve schering van 20-30 kn zou een enkele multicell kunnen opleveren, blijft waarschijnlijk boven Duitsland. Vanaf middernacht van het zuiden uit regen- en onweersbuien. De convectie start waarschijnlijk niet vanaf de grond. De MUCAPE blijft gedurende de avond en nacht naar vrijdag in de ordegrootte 1000-1500 J/kg, lokaal 1500+. De effectieve schering lijkt in de orde 20-30 kn, vrij lastig te bepalen omdat de convectie niet direct vanaf de grond komt. Convectietype wordt waarschijnlijk multicell/squall, de treksnelheid is vrij groot (20-25 kn). De trigger is lokale convergentie en outflow van eerdere buien. Zwaar onweer, grote hagel (lokaal 2-5 cm) en veel neerslag in korte tijd is waarschijnlijk. Vrijdagmiddag zeer hoge CAPEwaardes van royaal boven de 2500 J/kg, waarschijnlijk richting de 4000 Jkg. De effectieve schering is dan op veel plaatsen 30-40 kn. Ook dan goed georganiseerde multicells, veel onweer, hagel en lokaal veel neerslag in korte tijd. De neerslaghoeveelheden gaan sterk uiteenlopen, maar tot en met vrijdagmiddag kan er op veel plaatsen 20-40 mm vallen, op een aantal plaatsen 40-70 mm, lokaal zelfs nog iets meer.
https://www.knmi.nl/neder(...)nce-modelbeoordeling
Windrichting?quote:Op donderdag 17 juni 2021 08:31 schreef Nattekat het volgende:
Zware bewolking en 24 graden. Hoe werkt dat
En dan schiet de temperatuur omhoog.quote:Op donderdag 17 juni 2021 08:41 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Is in het zuid-oosten maar een plukje. Over pakweg 30 minuten is dat weer weg.
https://www.severe-weathe(...)ope-june16th2021-mk/quote:ENH/SLGT risks have been issued for northeastern France and Benelux into west-northwest Germany and Denmark with a threat for severe damaging winds, large hail, and some tornado threats.
Storms are likely to take place with the diurnal heating over north-central France and become severe, while gradually expanding towards Benelux with time.
Within the moderately unstable and sheared environment, the strongest storms will introduce threats for large hail and severe winds. Damaging winds will be the primary threat, especially after storms merge into larger clusters while moving northeast into the night.
Qua temperatuur wel, helaas wel flink wat bewolking.quote:Op donderdag 17 juni 2021 08:12 schreef Dven het volgende:
Alweer zomers aan de zee jaop veel plekken in het westen + Maastricht een tropennacht.
Kan niet altijd feest zijn natuurlijkquote:Op donderdag 17 juni 2021 09:04 schreef Tinos85 het volgende:
[..]
Qua temperatuur wel, helaas wel flink wat bewolking.
Allemaal nog iets meer naar rechts, zodat het groene ipv gele hier hangtquote:Op donderdag 17 juni 2021 08:53 schreef DemonRage het volgende:
Op Facebook zag ik toch nog een #TeamZuidOostelijkeHelft voorbij komen:
[ afbeelding ]
[..]
https://www.severe-weathe(...)ope-june16th2021-mk/
84% op de eilanden......quote:Op donderdag 17 juni 2021 09:09 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Ik merk dit wel
[ afbeelding ]
Die ben ik inmiddels wel gewend. Ligt hier al weken rond de 15/20 aan DPquote:Op donderdag 17 juni 2021 09:09 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Ik merk dit wel
[ afbeelding ]
Regen om het morgen nog benauwder te maken ja.quote:Op donderdag 17 juni 2021 09:41 schreef Haags het volgende:
[..]
Jawel, aankomende nacht. Let maar op!
iedereen de zandzakken al klaar liggenquote:Op donderdag 17 juni 2021 09:55 schreef Skwish het volgende:
[ link | afbeelding ]
5 tot 40 mm voorspeld
De buienradar kan zulke buien niet goed voorspellen, hoe vaak moeten we dat nog toelichten in een topic dat nota bene over weersvoorspellingen gaat?quote:Op donderdag 17 juni 2021 10:44 schreef Schuddebuikie het volgende:
[..]
Valt allemaal weer reuze mee in Nederland. Buien doven voor de grens met NL uit.
Eerst zou het vandaag onweren, is geschrapt. Nu weer morgen, maar op buienradar +24 zie je de acitiviteit per run afnemen
quote:Echt een giftige cocktail morgenmiddag boven ons land. Zeer vochtige grenslaag (Td rond 20C), navenant hoge CAPE (max ~2500-3000J/kg SB, ML ~2000 J/kg) en met wat geluk voldoende instraling. Deze combinatie komt vaker voor, en is op zichzelf niet uitzonderlijk, maar morgenmiddag hebben we voor de verandering eens een zeer supportive omgeving met een overduidelijke convergentiezone, inkomende kortgolvige hoogtetrog en bijbehorend PVA max alsook het surface low in de loop van de middag.
Alles gecombineerd levert met name langs de genoemde convergentiezone, en meer gedifinieerd langs de voorzijde ervan, een smalle band op met grote kans op supercellulaire convectie. In die smalle zone wordt de onstabiliteit overlapt met 30-40kt diepe schering (geleidelijk toenemend met de hoogte én mean shear vector staat onder een flinke hoek met de boundary wat zich enige tijd vertaalt in overwegend discrete modus) en wordt door de gekrompen stroming in de grenslaag de SRH opgekrikt tot rond 150 m2/s2 (merendeel daarvan 0-2km). Verder zijn LFC en LCL behoorlijk laag voor een setup in warme lucht (3000-4000ft en respectievelijk ~2000-3000ft).
De eerder genoemde mid- en upperlevel support in het achterhoofd houdend kunnen we stellen dat morgenmiddag voor de regio's gepositioneerd langs de convergentiezone een zeer giftige cocktail wordt opgediend waarin allerhande zwaar weer op kan treden. Denk aan zware windstoten, zeer lokaal tot rond 100km/h, lokaal grote hagel van ~5cm in de meest intense exemplaren (mogelijk 5-7cm) en enorme neerlsaghoeveelheden in korte tijd (PW in het westen en noorden 30-40mm).
Positionering van de eerder genoemde systemen in de grenslaag alsook timing zal bepalend zijn voor waar het zwaartepunt gelegd gaat worden. Maar fijnmazige modellen lijken te hinten op een voorkeursregio noordwest van c.q. langs de denkbeeldige lijn Woensdrecht - Enshede alwaar algehele support het meest uitgesproken zal zijn. Dat impliceert echter niet dat het elders niet tot onweer kan komen, maar de zwaarste exemplaren (mogelijk dus enkele supercells, in een later stadium waarschijnlijk opschalend naar kleinschalig squall/bow, zullen tijdens de middag en vroege avond hun oorsprong langs de convergentiezone vinden en, in een later stadium, aan de voorzijde van de kortgolvige hoogtetrog (dan minder excessief en ook verder oostelijk).
quote:
Meeste neerslag valt trouwens in de tweede passage van vrijdag avond.quote:Op donderdag 17 juni 2021 11:32 schreef xpompompomx het volgende:
Het zal wel weer tegen gaan vallen.
Het ding is dat het in het westen iedere keer weer verpest wordt door aantrekkende wind van zee. Leuke kaartjes zijn leuk, maar het moet vannacht gebeuren omdat er morgen 100% zeker niets van gaat komen.quote:Op donderdag 17 juni 2021 11:36 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
[..]
Meeste neerslag valt trouwens in de tweede passage van vrijdag avond.
Dus niet direct gaan roepen als de passage van deze nacht (tussen 02:00 en 09:00 vrijdag ochtend) tegen valt!
Temperatuur is met deze setting niet heel erg relevant.quote:Op donderdag 17 juni 2021 11:43 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het ding is dat het in het westen iedere keer weer verpest wordt door aantrekkende wind van zee. Leuke kaartjes zijn leuk, maar het moet vannacht gebeuren omdat er morgen 100% zeker niets van gaat komen.
Je kan ook op gras skiën. En met lange skates kan je nog een poging tot biatlon doen ookquote:Op donderdag 17 juni 2021 11:54 schreef heywoodu het volgende:
Ik weet het, 'Buienradar' en het zijn geen ingewikkelde kaartjes met allerlei moeilijke afkortingen, maar toch. Dit ziet er wel echt goddelijk uit na morgen
Het zal ongetwijfeld wel weer ergens vies omhoog gaan, zoals dat eerder ook gebeurde met de voorspellingen voor deze week, maar vandaag en morgen zijn wel uit te houden als de rest ook uitkomt![]()
![]()
Hele dagen chill in de tuin werken vanaf maandag
[ afbeelding ]
Donder op iddquote:Op donderdag 17 juni 2021 12:02 schreef DemonRage het volgende:
[ afbeelding ]
Opbokken met die bewolking!
Je mag alleen wolk zijn als je onweer produceert!
Die dag kan ik me nog wel herinneren. Toen werd het ook een graad of 33°C en het was in de namiddag al goed benauwd. Overal ontstonden al dikke onweersbuien en eentje groeide aan het begin van de avond uit tot een supercell. De bliksemintensiteit in die bui was flink hoog. Hier in het noorden van Eindhoven toen geen hagel gehad, maar wel een flinke bak regen.quote:Op donderdag 17 juni 2021 12:09 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
Estofex komt met level 3 neem ik aan vannacht. Het KNMI komt gewoon met 4k CAPE. Rip het noorden van Nederland.
En dan krijgen we morgenmiddag dit soort taferelen:
https://www.ed.nl/default(...)n-verwoest~a744b3e7/
En dat vinden mensen dan leukquote:Op donderdag 17 juni 2021 12:09 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
Estofex komt met level 3 neem ik aan vannacht. Het KNMI komt gewoon met 4k CAPE. Rip het noorden van Nederland.
En dan krijgen we morgenmiddag dit soort taferelen:
https://www.ed.nl/default(...)n-verwoest~a744b3e7/
Jij hebt het ook niet begrepen hèquote:Op donderdag 17 juni 2021 12:31 schreef Zorro het volgende:
[..]
En dat vinden mensen dan leuk
Als je het meemaakt piep je wel anders.
Opzouten met dat onweer.
Ik zit in het level 2 gebied. Wat mij betreft mogen de hagelstenen wegblijven. De rest is prima. En hopelijk nog wat mooie luchten als aankondiging.quote:Op donderdag 17 juni 2021 12:31 schreef Zorro het volgende:
[..]
Opzouten met dat onweer.
Die discussie wordt ook weer elke dag gevoerd op weerwoordquote:Op donderdag 17 juni 2021 12:31 schreef Zorro het volgende:
[..]
Opzouten met dat onweer.
Vanaf eind van de maand wordt er in omgeving Nunspeet weer aan rollerskiën gedaan, dat komt wel goedquote:Op donderdag 17 juni 2021 11:58 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je kan ook op gras skiën. En met lange skates kan je nog een poging tot biatlon doen ook
Eindelijk iemand die het snapt.quote:Op donderdag 17 juni 2021 12:31 schreef Zorro het volgende:
[..]
Opzouten met dat onweer.
Ik begrijp het prima. Mensen die juichen om onweer weten dat dit ook een optie is.quote:
Juist dankzij deze weer fanaten (zoals tornado chasers) weten er nu veel over.quote:Op donderdag 17 juni 2021 12:39 schreef Zorro het volgende:
I
[..]
Ik begrijp het prima. Mensen die juichen om onweer weten dat dit ook een optie is.
Onweer als verschijnsel is prima maar dat gejuich om maar zo extreem mogelijke waardes is walgelijk.
En achteraf "ja maar dat hoeft nou ook weer niet"
Maar onweerroepers zijn net als de NS, het is geweldig, maar alleen als de temperatuur precies in de jusite range zit, de neerslag flink is maar niet teveel, en vanalles rondwaait maar het moet niet te gek worden en dat soort dingen.
Wat een triest leven moet je niet hebben om zo denigrerend te denken over mensen. Doe even normaal zeg, iedereen hier heeft het morele kompas vast wel de goede richting op staan, maar jij doet alsof we keihard juichen om zo veel mogelijk schade.quote:Op donderdag 17 juni 2021 12:39 schreef Zorro het volgende:
I
[..]
Ik begrijp het prima. Mensen die juichen om onweer weten dat dit ook een optie is.
Onweer als verschijnsel is prima maar dat gejuich om maar zo extreem mogelijke waardes is walgelijk.
Maar onweerroepers zijn net als de NS, het is geweldig, maar alleen als de temperatuur precies in de jusite range zit, de neerslag flink is maar niet teveel, en vanalles rondwaait maar het moet niet te gek worden en dat soort dingen.
Wat een donderpreek zeg.quote:Op donderdag 17 juni 2021 12:39 schreef Zorro het volgende:
I
[..]
Terug naar Weerwoord.be jij!quote:Op donderdag 17 juni 2021 12:39 schreef Zorro het volgende:
I
[..]
Dit ja.quote:Op donderdag 17 juni 2021 12:38 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Die discussie wordt ook weer elke dag gevoerd op weerwoord![]()
Niemand vind het leuk als mensen gewond raken of grote schade lijden. We zijn gewoon geintresseerd in het fenomeen.
Bovendien hebben wat wij willen geen enkele invloed op wat het weer gaat doen.
Veel mensen hopen ook op een strenge winter. Bij een strenge winter vallen veel doden, vooral onder daklozen. Het hele land plat bij 50 cm sneeuw en windkracht 8. Alles dat kapotvriest. Daken die instorten onder sneeuw. De schade is ontzettend groot. Het is ronduit schandalig om uberhaupt te hopen op een koude winter. Denken jullie nou voor een keer na over die daklozen. Die arme daklozen die al doodvriezen bij -10.quote:Op donderdag 17 juni 2021 12:39 schreef Zorro het volgende:
I
[..]
Amenquote:Op donderdag 17 juni 2021 13:11 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
[..]
Veel mensen hopen ook op een strenge winter. Bij een strenge winter vallen veel doden, vooral onder daklozen. Het hele land plat bij 50 cm sneeuw en windkracht 8. Alles dat kapotvriest. Daken die instorten onder sneeuw. De schade is ontzettend groot. Het is ronduit schandalig om uberhaupt te hopen op een koude winter. Denken jullie nou voor een keer na over die daklozen. Die arme daklozen die al doodvriezen bij -10.
Zelfde strekking.
Dat vooral. Ik snap dat mensen gefascineerd zijn door de extremen, ik vind het zelf ook fascinerend, maar die juichstemming over hoe extremer hoe beter die snap ik niet zo goed.quote:Op donderdag 17 juni 2021 13:21 schreef Elan het volgende:
[..]
Amen
Eigenlijk is al het extreme weer hoewel bijzonder intrigerend gewoon kut.
Zijn er serieus mensen die juichen om een pandemie zoals corona?quote:Op donderdag 17 juni 2021 13:26 schreef noodgang het volgende:
[..]
Dat vooral. Ik snap dat mensen gefascineerd zijn door de extremen, ik vind het zelf ook fascinerend, maar die juichstemming over hoe extremer hoe beter die snap ik niet zo goed.
Of het nu over onweer, sneeuwval, een pandemie of welke apocalyptische toestand dan ook gaat.
Omdat het voor hun zelf geen gevaar oplevert maar wel spektakel, hadden ze inwoner geweest van een of ander obscuur Texaans dorp met louter houten huisjes zouden ze echt niet staan juichen bij de vorming van een of andere supercell.quote:Op donderdag 17 juni 2021 13:26 schreef noodgang het volgende:
[..]
Dat vooral. Ik snap dat mensen gefascineerd zijn door de extremen, ik vind het zelf ook fascinerend, maar die juichstemming over hoe extremer hoe beter die snap ik niet zo goed.
Of het nu over onweer, sneeuwval, een pandemie of welke apocalyptische toestand dan ook gaat.
quote:Op donderdag 17 juni 2021 13:31 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
[..]
Zijn er serieus mensen die juichen om een pandemie zoals corona?
Zijn genoeg mensen die hun leven haten of een aversie hebben tegen de mensheid an sich.quote:Op donderdag 17 juni 2021 13:31 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
[..]
nee. Je hebt wel mensen die blij zijn als ze thuis kunnen werken natuurlijk.quote:Op donderdag 17 juni 2021 13:31 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
[..]
Tijdje geleden dat Nederland F4 en F5 tornado's te verduren kreeg.quote:Op donderdag 17 juni 2021 14:41 schreef Rabieluh het volgende:
Vannacht flink gedroomd over tornado's.
Overbevolking en het weer hebben een correlatie.quote:Op donderdag 17 juni 2021 13:51 schreef Drass het volgende:
Overbevolking en het weer hebben natuurlijk een correlatie. Denk niet dat er veel mensen zijn die natuurrampen graag willen zien, maar het ontstaan, de effecten en eventueel oplossingen zijn natuurlijk fascinerend.
Pff wanneer was dat? 1927 zie ik staan.quote:Op donderdag 17 juni 2021 14:46 schreef hangtime het volgende:
[..]
Tijdje geleden dat Nederland F4 en F5 tornado's te verduren kreeg.
Statistisch gezien is de kans best groot dat we morgen er 1 krijgen.
quote:Op donderdag 17 juni 2021 13:51 schreef Drass het volgende:
Overbevolking en het weer hebben natuurlijk een correlatie. Denk niet dat er veel mensen zijn die natuurrampen graag willen zien, maar het ontstaan, de effecten en eventueel oplossingen zijn natuurlijk fascinerend.
Wat hij denk ik bedoeld is dat door overbevolking er meer slachtoffers vallen door extreem weer.quote:Op donderdag 17 juni 2021 14:56 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Overbevolking en het weer hebben een correlatie.
Hittestress zoals in dit topic te merken isquote:Op donderdag 17 juni 2021 15:37 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Sommige grote steden veroorzaken in feite al hun eigen weer, lokaal.
Hier 29, maar het water loopt over je rug als je twee passen zet.quote:
https://www.knmi.nl/neder(...)nce-modelbeoordelingquote:Neerslag:
Vanmiddag vooral boven het uiterste oosten mogelijk een geïsoleerde onweersbui. Met hoge CAPE-waardes (2000+ J/kg) i.c.m. een effectieve schering van 20-30 kn zou een enkele multicell kunnen opleveren, blijft waarschijnlijk boven Duitsland. Vanaf middernacht van het zuiden uit regen- en onweersbuien. De convectie start waarschijnlijk niet vanaf de grond, maar het is niet helemaal uitgesloten dat vooral aan het begin van de nacht in het zuiden de luchtdeeltjes toch vanaf de grond door de inversie geduwd worden. De MUCAPE blijft gedurende de avond en nacht naar vrijdag in de ordegrootte 1000-1500 J/kg, lokaal 1500+. De effectieve schering lijkt in de orde 40 kn (1-6 km), mocht het vanaf de grond komen, enkele kn meer. Convectietype wordt waarschijnlijk multicell/squall, de treksnelheid is vrij groot (20-25 kn). De trigger is lokale convergentie en outflow van eerdere buien. Zwaar onweer, hagel en veel neerslag in korte tijd is waarschijnlijk. Vrijdagmiddag zeer hoge CAPEwaardes van royaal boven de 2500 J/kg, waarschijnlijk richting de 4000 Jkg. De effectieve schering (0-6) is dan op veel plaatsen 30-40 kn, in de noordwestelijke helft 40-50 kn. Vooral in de eerste uren na de initiatie is de kans op supercells reeel. Wat verder opvalt is dat de heliciteit van Hap1 vrijdagmiddag ook hoog is. Wellicht is zeer lokaal een tornado niet helemaal uitgesloten. De neerslaghoeveelheden gaan sterk uiteenlopen, maar tot en met vrijdagmiddag kan er op veel plaatsen 20-40 mm vallen, op een aantal plaatsen 40-70 mm, lokaal zelfs nog iets meer.
Wat een groot verschil die RV. Hoe kan dit?quote:Op donderdag 17 juni 2021 15:45 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Oke,wie heeft het slechter
- West Nederland: Kouder maar klammer
- Oost Nederland: Heter maar droger
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Een zeewindje gok ik. Kan me nog iets te goed herinneren hoe het op een camping aan het strand in Spanje overdag best aardig te doen was, maar er 's nachts vaak vochtige lucht van zee je tent inkwam. Die dan ook nog eens bijna net zo warm als die zee wasquote:Op donderdag 17 juni 2021 16:30 schreef fotostarter het volgende:
[..]
Wat een groot verschil die RV. Hoe kan dit?
Exact datquote:Op donderdag 17 juni 2021 15:37 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
[..]
Wat hij denk ik bedoeld is dat door overbevolking er meer slachtoffers vallen door extreem weer.
Hoewel, overbevolking zorgt ook voor ontbossing, wat weer tot droogte en hevigere overstromingen kan leiden.
En als je de hele wereld zou bebouwen zou dat zeker wel effect hebben op het weerSommige grote steden veroorzaken in feite al hun eigen weer, lokaal.
Ik zie het. Maar da's veulste ver weg.quote:Op donderdag 17 juni 2021 16:57 schreef ACT-F het volgende:
In Zuid-West Duitsland zie je nu een mooie bloemkool ontstaan
quote:Op donderdag 17 juni 2021 16:57 schreef ACT-F het volgende:
In Zuid-West Duitsland zie je nu een mooie bloemkool ontstaan
Dat komt door een hogedrukgebied rond de Keltische zee. Jouw warmte komt mijn kant op nuquote:Op donderdag 17 juni 2021 17:46 schreef Haags het volgende:
De tering wat koelt het bizar snel af hier
Dat halen we hier vannacht nog niet eensquote:Op donderdag 17 juni 2021 17:36 schreef heywoodu het volgende:
20 graden bij de kust al
Kom op, duw dat hier naartoe.
Waarom hier niet..zit op 15 km afstandquote:Op donderdag 17 juni 2021 17:46 schreef Haags het volgende:
De tering wat koelt het bizar snel af hier
Gelukkig maar, hoewel er nog tijd zat is om weer naar gevaarlijker weer te draaien.quote:Op donderdag 17 juni 2021 18:13 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
Met Harmonie 12z veeg ik me kont af, wat een bagger voor morgenmiddag. Slechts wat buien voor het westen van NL. En de windstoten bereiken max 75 km/u in tegenstelling tot 110 eerder vandaag...
Jep....eerste bomen zijn al gesneuveld.quote:Op donderdag 17 juni 2021 18:25 schreef DemonRage het volgende:
In Zuid-Frankrijk borrelt het al lekker.
Lavau, wie kent het niet, krijgt de volle laag!quote:Op donderdag 17 juni 2021 19:11 schreef DemonRage het volgende:
Midden Frankrijk heeft inmiddels ook een hele actieve bui.
Check: lightningmaps.org
Zoooo dat lijkt me heerlijk...tempo in huis loopt op en buiten koelt niet af nog. Maargoed wat een prachtig weer...maar wel dat je snachts kunt luchten..dat is wel iets prettigerquote:Op donderdag 17 juni 2021 17:36 schreef heywoodu het volgende:
20 graden bij de kust al
Kom op, duw dat hier naartoe.
Hier ook nog 30quote:Op donderdag 17 juni 2021 19:40 schreef Dajha het volgende:
Alle ramen staan open hier. Graad of 22 nu.
[ afbeelding ]
Da's een flinke smoothie...quote:Op donderdag 17 juni 2021 19:45 schreef Dajha het volgende:
Ondertussen in het noorden van Spanje..
[ twitter ]
Holy pepperoni, very spiceyquote:
2-4 cm. Niet nog eens extra gaan overdrijvenquote:Op donderdag 17 juni 2021 20:47 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
Volgens het KNMI hagelstenen van meer dan 5 cm mogelijk.
Kijk even de guidance. ''Bij deze CAPE icm de vorming van supercellen is zeer lokaal hagel van 5 cm of meer mogelijk.''quote:Op donderdag 17 juni 2021 20:49 schreef Knoopcel het volgende:
[..]
2-4 cm. Niet nog eens extra gaan overdrijven
laten we hopen dat dat niet uitkomt.. net zoals storm schade met alles vol in blad..quote:Op donderdag 17 juni 2021 20:47 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
Volgens het KNMI hagelstenen van meer dan 5 cm mogelijk.
Oh, oké. My bad. In het 'normale' nieuwsbericht hebben ze het over 2-4cm, vandaarquote:Op donderdag 17 juni 2021 20:51 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
[..]
Kijk even de guidance. ''Bij deze CAPE icm de vorming van supercellen is zeer lokaal hagel van 5 cm of meer mogelijk.''
https://www.knmi.nl/neder(...)nce-modelbeoordeling
Dit inderdaad. Al die oogstenquote:Op donderdag 17 juni 2021 20:51 schreef MissHobje het volgende:
[..]
laten we hopen dat dat niet uitkomt.. net zoals storm schade met alles vol in blad..
komende dagen ontkom je er niet aanquote:Op donderdag 17 juni 2021 21:22 schreef Drass het volgende:
Gaan het zien of dat pukkeltjes rond Parijs ons gaat lastigvallen vannacht.
Heerlijkquote:Op donderdag 17 juni 2021 21:52 schreef Ivy_Mike het volgende:
Het is nu inmiddels 16 graden en er komt wat zeemist richting Breezand
Ik vond het hier (twente) wel goed uit te houden vandaag, door de lage luchtvochtigheidquote:Op donderdag 17 juni 2021 22:25 schreef DemonRage het volgende:
Spann0nd!
Het gaat vanavond nog lang warm blijven in de oostelijke helft van het land, vooral met dauwpunten van 19°C.
Met een beetje pech gaat alles mooi langs ons en zweten we 3 uur vannacht nog ons bed uit....quote:
De boel ligt nog boven Frankrijk...duurt nog even.quote:Op donderdag 17 juni 2021 23:10 schreef heywoodu het volgende:
In elk geval wat lekkere lucht naar binnen nu, hopelijk blijft al die ongein vannacht uit zodat gewoon de ramen open kunnen blijven tot morgenochtend.
quote:A level 2 was issued across the Netherlands and northern Germany for hail, tornadoes, wind gusts, and to a lesser extent for localized heavy rainfall.
A level 1 was issued for North Portugal, large parts of Spain, for the western and central Alpine region, for Belgium, Luxembourg, for large parts of Germany and Denmark. This level 1 one is issued for large hail and to a lesser extent for localized heavy rainfall.
www.estofex.org
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kunt er beter morgenavond klaar voor zitten toch?quote:
Is ook alleen voor intimi bedoeld.quote:Op vrijdag 18 juni 2021 02:32 schreef PzKpfw het volgende:
Nou dat onweer valt weer vies tegen... helemaal niets dus.
Dit is een hele boze onweersbui.quote:Op vrijdag 18 juni 2021 05:39 schreef Houtenbeen het volgende:
Tussen Tilburg en Eindhoven was het een mooie lichtshow net.
Dikke windstoten ook net hier in Oirschotquote:Op vrijdag 18 juni 2021 05:50 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Dit is een hele boze onweersbui.
Continu gerommel in de lucht.
Woon jij ook in Twente?quote:
Zuid-Limburgquote:Op vrijdag 18 juni 2021 07:14 schreef Arizona het volgende:
[..]
Woon jij ook in Twente?![]()
Warm hier nu.
Hier liggen de straten bezaaid met afgebroken takken en omgevallen bomen van die buiquote:Op vrijdag 18 juni 2021 07:40 schreef mefke79 het volgende:
De stoep is amper nat geweest hier en dan te bedenken dat die bui tussen Tilburg en Eindhoven nog geen 20 kilometer hier vandaan is. Nou moet ik alsnog sproeien.
Betreft wat?quote:Op vrijdag 18 juni 2021 08:51 schreef Nattekat het volgende:
Volgende week ziet er echt in en in triest uit...
Was het @Nattekat?quote:Op vrijdag 18 juni 2021 08:57 schreef xpompompomx het volgende:
Goeie plens gehad vannacht. Poes kwam uiteraard ook nog doorweekt bij ons op bed gekropen.![]()
Toch niet als je de tent ff door wil laten waaien?quote:Op vrijdag 18 juni 2021 08:51 schreef Nattekat het volgende:
Volgende week ziet er echt in en in triest uit...
Dan nog steedsquote:Op vrijdag 18 juni 2021 09:01 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Toch niet als je de tent ff door wil laten waaien?
Vanmiddag prachtig weer? Dat zie ik echt niet gebeuren.quote:Op vrijdag 18 juni 2021 09:10 schreef AdVictoriamN7 het volgende:
Blijft toch vreemd hoor. Eerst bagger weer en vanmiddag weer prachtig weer met 30 graden.
Momenteel schijnt de zon hier al en is het 22.4, dus is het al primaquote:Op vrijdag 18 juni 2021 09:10 schreef AdVictoriamN7 het volgende:
Blijft toch vreemd hoor. Eerst bagger weer en vanmiddag weer prachtig weer met 30 graden.
*unlike*quote:Op vrijdag 18 juni 2021 09:14 schreef heywoodu het volgende:
Vanaf maandag echt tien heerlijke dagen in de kaarten
Dat zal ongetwijfeld nog wel weer omhoog schieten, maar het ziet er echt goddelijk uit
quote:
quote:Note that to unlike is not the same as to dislike.If you "dislike" something, you have a negative feeling about it. But to "unlike" something means simply to stop liking it.
Heerlijk inderdaad, dan kan het huis tenminste 's nachts afkoelen.quote:Op vrijdag 18 juni 2021 09:14 schreef heywoodu het volgende:
Vanaf maandag echt tien heerlijke dagen in de kaarten
Dat zal ongetwijfeld nog wel weer omhoog schieten, maar het ziet er echt goddelijk uit
*like*quote:
Heeft Estofex de level 2 ingetrokken?quote:Op vrijdag 18 juni 2021 08:48 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Scherpe randjes lijken ook wel van de verwachtingen verdwenen te zijn voor vandaag. Ik gok gewoon wat regen en onweer her en der.
Zie boven jequote:Op vrijdag 18 juni 2021 09:43 schreef viagraap het volgende:
[..]
Heeft Estofex de level 2 ingetrokken?
Vergeet het maar, het wordt hier bij lange na niet zo warm als elders.quote:Op vrijdag 18 juni 2021 10:03 schreef Haags het volgende:
Vanmiddag maar onweer dan, die paar druppeltjes hier was in de orde van omgewaaidetuinstoel.gif
Tot een uurtje terug was het regenachtig en heerlijk koelquote:Op vrijdag 18 juni 2021 10:26 schreef dick_laurent het volgende:
Nou ik vind warmte meestal geen probleem maar afgelopen nacht was wel echt ruk door de combinatie van hitte, de covid prik die ik gister gehad had waardoor mijn arm pijn deed en een TYFUS mug die me wakker hield
Maar goed, ik leef nog en de koffie smaakte weer extra goed deze ochtend![]()
Ohja en onweer, ja zal vast wel gaan gebeuren vandaag, denk ik? Geen idee
Laten we bidden (en ik ben niet eens gelovig) dat het mee zal vallen met de bosbranden dit jaar.quote:Op vrijdag 18 juni 2021 11:21 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Opnieuw een 50 plusser. Dit maal in Californie (palm springs). Pittig...
Voordeel van de grote branden van vorige jaren is dat er minder 'brandstof' zal zijn.quote:Op vrijdag 18 juni 2021 11:23 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Laten we bidden (en ik ben niet eens gelovig) dat het mee zal vallen met de bosbranden dit jaar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |