abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_199963375
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juni 2021 18:01 schreef rubbereend het volgende:

[..]

die staat op het programma na deze:
[..]

Vandaag de podcast van 28/28 augustus 2020 geluisterd van Haagse zaken. Daar gaan ze dieper in op de cda-lijsttrekker verkiezing. Leuk om te luisteren met de kennis van nu.

Zelf luister ik ook wekelijks naar de Volkskrant podcast. Heet sinds kort "De Kamer van Klok"

Zal straks de Eenvandaag podcast zoeken.

Edit:podcast spreekt mij niet aan. Staat bij google geen omschrijving van de onderwerpen. Gaat het om de podcast van 18/6?

[ Bericht 14% gewijzigd door potjecreme op 19-06-2021 18:39:28 ]
pi_199963388
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juni 2021 18:26 schreef DestroyerPiet het volgende:

[..]

als ik die podcast hoorde had ik meer het idee dat ze bij het CDA eigenlijk helemaal niet zo rouwig zijn dat Omtzigt is opgestapt omdat hij niet echt de makkelijkste persoon is om samen mee te werken.
Dat is natuurlijk ook gewoon waar.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_199963544
quote:

[..]

als ik die podcast hoorde had ik meer het idee dat ze bij het CDA eigenlijk helemaal niet zo rouwig zijn dat Omtzigt is opgestapt omdat hij niet echt de makkelijkste persoon is om samen mee te werken.
Ze hadden er een mooie vergelijking bij volgens mij ;)
zie email 27 oktober
  maandag 21 juni 2021 @ 10:27:19 #254
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_199986962
twitter

Misschien kan Flopke dit team nog een keer inhuren zodat hij niet virtueel alle zetels verliest na de Omtzigtaffaire.
Antifa
  maandag 21 juni 2021 @ 12:12:24 #255
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_199988148
quote:

[..]

Tja, iemand met principes is natuurlijk lastig in een omgeving waar milljoenen deals met vriendjes voor de levering van maskers worden gesloten
  maandag 21 juni 2021 @ 12:19:13 #256
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_199988239
quote:
0s.gif Op maandag 21 juni 2021 12:12 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]

Tja, iemand met principes is natuurlijk lastig in een omgeving waar milljoenen deals met vriendjes voor de levering van maskers worden gesloten
Omtzigt speelde zelf de naam van Sywert door naar het ministerie, dus je opmerking gaat nergens heen.
Antifa
pi_199988595
quote:
0s.gif Op maandag 21 juni 2021 12:12 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]

Het principe van Omtzigt was dat hij zich voor ieder karretje liet spannen. Van MH17 tot Sywert…
  maandag 21 juni 2021 @ 12:48:02 #258
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_199988649
quote:
10s.gif Op maandag 21 juni 2021 12:44 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Het principe van Omtzigt was dat hij zich voor ieder karretje liet spannen. Van MH17 tot Sywert…
Soms te kritisch, soms niet kritisch genoeg..
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_199995550
quote:
Het CDA blijft intussen druk met de nasleep van het vertrek van Pieter Omtzigt. Intern wordt rekening gehouden met meer signalen uit Enschede de komende tijd, die opnieuw tot negatieve publiciteit kunnen leiden.
https://www.telegraaf.nl/(...)utm_campaign=twitter

@Hexagon
zie email 27 oktober
  maandag 21 juni 2021 @ 19:22:28 #260
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_199995982
quote:
0s.gif Op maandag 21 juni 2021 19:22 schreef Hexagon het volgende:

[..]

?
Jij was toch degene die hier herhaaldelijk heeft voorspeld dat Omtzigt nog wel wat kaarten in z’n mouw had?
zie email 27 oktober
pi_199996146
T
quote:
10s.gif Op maandag 21 juni 2021 12:44 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

tis gewoon een enorme druif.
En het gepeupelte maar denken dat het de nieuwe Robin Hood is. :P
Vakman pur sang
  maandag 21 juni 2021 @ 19:46:45 #263
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_199996306
quote:
0s.gif Op maandag 21 juni 2021 19:33 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Jij was toch degene die hier herhaaldelijk heeft voorspeld dat Omtzigt nog wel wat kaarten in z’n mouw had?
Ah zo

Ja ik denk dat er binnenkort nog meer shit over die Hans van der Wind eruit komt.
  vrijdag 25 juni 2021 @ 07:28:00 #264
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_200051955
Een hoop onvrede over de agenda en congresdatum
https://eenvandaag.avrotr(...)over-verantwoording/
pi_200051990
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 07:28 schreef Hexagon het volgende:
Een hoop onvrede over de agenda en congresdatum
https://eenvandaag.avrotr(...)over-verantwoording/
Wel maar binnen die 500 (sterker, aan het woord is er maar 1, maar ik neem even aan dat ze namens alle 500 spreekt), dat is natuurlijk maar een fractie van het ledental van het CDA. Nu een congres houden voor het rapport Spies er ligt zou toch ook belachelijk zijn?

Maar goed, juridisch heeft Van Hedel gelijk, vraag me af of ze het wil afdwingen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  vrijdag 25 juni 2021 @ 08:20:38 #266
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_200052263
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 07:35 schreef Hanca het volgende:

[..]

Wel maar binnen die 500 (sterker, aan het woord is er maar 1, maar ik neem even aan dat ze namens alle 500 spreekt), dat is natuurlijk maar een fractie van het ledental van het CDA. Nu een congres houden voor het rapport Spies er ligt zou toch ook belachelijk zijn?

Maar goed, juridisch heeft Van Hedel gelijk, vraag me af of ze het wil afdwingen.
Ik begrijp het wel. Als je het aan het bestuur laat dan gaan ze het zo proberen te regisseren dat vervelende onderwerpen zoveel mogelijk onbesproken blijven. Hiermee maakt Van Hedel dat moeilijker.
pi_200053175
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 08:20 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik begrijp het wel. Als je het aan het bestuur laat dan gaan ze het zo proberen te regisseren dat vervelende onderwerpen zoveel mogelijk onbesproken blijven. Hiermee maakt Van Hedel dat moeilijker.
Ja, ik snap zeker dat ze invloed wil op de agenda. Maar wachten op het rapport van Spies lijkt me ook voor haar beter, toch? Of zou ze er vanuit gaan dat Spies een slecht rapport maakt, onder druk van de CDA top? Zo ken ik Spies als burgemeester van mijn vorige woonplaats in elk geval niet.
  vrijdag 25 juni 2021 @ 12:44:50 #268
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_200055754
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 09:41 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ja, ik snap zeker dat ze invloed wil op de agenda. Maar wachten op het rapport van Spies lijkt me ook voor haar beter, toch? Of zou ze er vanuit gaan dat Spies een slecht rapport maakt, onder druk van de CDA top? Zo ken ik Spies als burgemeester van mijn vorige woonplaats in elk geval niet.
Ik denk dat het rapport van Spies binnen een bepaalde vraagstelling aan de commissie blijft die ruimte laat voor een bestuur om bepaalde zaken die daar buiten vallen buiten de discussie te houden.

Van Hedel zal al die bestuurstruuks wel kennen.
pi_200055767
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 12:44 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik denk dat het rapport van Spies binnen een bepaalde vraagstelling aan de commissie blijft die ruimte laat voor een bestuur om bepaalde zaken die daar buiten vallen buiten de discussie te houden.

Van Hedel zal al die bestuurstruuks wel kennen.
Nee zoals het artikel vermeld zijn er de afgelopen weken dingen gebeurd die buiten de commissie spies vallen.
speak only if it improves the silence.
pi_200055894
quote:
3s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 12:45 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Nee zoals het artikel vermeld zijn er de afgelopen weken dingen gebeurd die buiten de commissie spies vallen.
Ja, maar je kunt die dingen toch het beste tegelijk met het rapport van de commissie bespreken? Anders krijg je een vergadering waar steeds naar dat rapport verwezen gaat worden (je krijgt geen antwoorden), of het rapport wordt mosterd na de maaltijd.
  vrijdag 25 juni 2021 @ 12:59:26 #271
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_200055951
Als je in dit soort kwesties de onderste steen boven wil dan is het bestuur een beetje ontregelen een beproefde strategie :D
pi_200055966
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 12:54 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ja, maar je kunt die dingen toch het beste tegelijk met het rapport van de commissie bespreken? Anders krijg je een vergadering waar steeds naar dat rapport verwezen gaat worden (je krijgt geen antwoorden), of het rapport wordt mosterd na de maaltijd.
Het rapport is al mosterd na de maaltijd, het is ingehaald door alle recente gebeurtenissen.

De leden willen dat rapport helemaal niet bespreken, ze willen spreken over wat er is gebeurd.
pi_200056036
quote:
3s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 12:59 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Het rapport is al mosterd na de maaltijd, het is ingehaald door alle recente gebeurtenissen.

De leden willen dat rapport helemaal niet bespreken, ze willen spreken over wat er is gebeurd.
En als je nu wat vraagt aan bijvoorbeeld die nieuwe voorzitter, gaat hij antwoorden "ja, ik ben benieuwd wat het rapport van Spies daar over zegt" of "we wachten de aanbevellingen van Spies af". Ze weten toch zelf ook wel dat je dan een lege vergadering met nikszeggende antwoorden krijgt. Ze geven dan zelfs de voorzitter de kans om bij de volgende vergadering over Spies hun onderwerpen te negeren 'want die zijn al besproken'.

Zo werkt dat toch gewoon?
pi_200056221
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 13:04 schreef Hanca het volgende:

[..]

En als je nu wat vraagt aan bijvoorbeeld die nieuwe voorzitter, gaat hij antwoorden "ja, ik ben benieuwd wat het rapport van Spies daar over zegt" of "we wachten de aanbevellingen van Spies af". Ze weten toch zelf ook wel dat je dan een lege vergadering met nikszeggende antwoorden krijgt. Ze geven dan zelfs de voorzitter de kans om bij de volgende vergadering over Spies hun onderwerpen te negeren 'want die zijn al besproken'.

Zo werkt dat toch gewoon?
Dat kun je heel makkelijk pareren de commissie spies gaat over de verkiezingen, de leden willen praten over de partijcultuur, alle recente gebeurtenissen en vooral over omtzigt. Daar heeft spies weinig raakvlak mee.
pi_200056252
quote:
3s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 13:15 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Dat kun je heel makkelijk pareren de commissie spies gaat over de verkiezingen, de leden willen praten over de partijcultuur, alle recente gebeurtenissen en vooral over omtzigt. Daar heeft spies weinig raakvlak mee.
Dat stuk van Omtzigt gaat voor een heel deel over de manier waarop Hoekstra lijsttrekker werd. Lijkt me zelfs verreweg het belangrijkste deel. En daar gaat Spies dus ook over. Dat rapport van Omtzigt was gericht aan Spies, nogal vreemd om dat dan te bespreken zonder de conclusies die mede uit dat rapport getrokken worden door Spies.

En dus zullen ze zich achter het rapport van Spies blijven verschuilen zo lang dat er nog niet ligt.
  zaterdag 26 juni 2021 @ 09:14:05 #276
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_200068157
quote:
0s.gif Op maandag 21 juni 2021 19:33 schreef trein2000 het volgende:

[..]

En het bericht waarvan je wist dat het ging komen
https://barendrechtsdagbl(...)verkiezingsprogramma
  zaterdag 26 juni 2021 @ 09:48:04 #277
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_200068528
En van der Wind laat zelfs standpunten toevoegen die hem meer klandizie opleveren :')
https://www.ftm.nl/artike(...)n&utm_source=twitter

quote:
Amendement ten faveure van Van der Wind

Het meest in het oog springende last minute amendement – ingebracht door Wopke Hoekstra – was een volledig nieuwe toevoeging. De tekst van het amendement: ‘De rol van het schoolhoofd is van groot belang voor hoe de school in totaliteit presteert. We geven extra ruimte aan schoolhoofden om jaarlijks bij te scholen en hun vaardigheden op peil te houden.’ De passage is in zijn geheel overgenomen en staat nu in het CDA-verkiezingsprogramma.

Hans van der Wind is commissaris bij The Learning Network (TLN), dat tal van diensten voor het onderwijs aanbiedt. Ook zit hij in het management van de holdingmaatschappij, die volledig aandeelhouder van TLN is. Van der Wind heeft nog een kleine hoeveelheid aandelen in die holding, bevestigt hij tegenover Follow the Money. Daarmee is hij indirect ook aandeelhouder en dus mede-eigenaar van The Learning Network.

Het bedrijf biedt trainingen voor het onderwijs: ‘We helpen en begeleiden schoolleiding en docenten bij persoonlijk onderwijs, (digitale) leermiddelen, devices en het beheer ervan.’ De trainingen verkoopt The Learning Network onder de noemer ‘Academy4Learning.’
Wat mij betreft vliegen die Hoekstra en Ploum gewoon de bak in.
  zaterdag 26 juni 2021 @ 09:55:24 #278
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_200068609
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juni 2021 09:48 schreef Hexagon het volgende:
En van der Wind laat zelfs standpunten toevoegen die hem meer klandizie opleveren :')
[..]

De C van CDA staat dus voor Corrupt.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zaterdag 26 juni 2021 @ 10:14:17 #279
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_200068791
Jaaa, meer dirt over VdWind die lijsttrekkers en programma's koopt. Genot.
Antifa
pi_200068825
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juni 2021 09:14 schreef Hexagon het volgende:

[..]

En het bericht waarvan je wist dat het ging komen
https://barendrechtsdagbl(...)verkiezingsprogramma
Hier het stuk van ftm. Geen echte smoking gun, maar wel heel veel toevalligheden…
zie email 27 oktober
  zaterdag 26 juni 2021 @ 10:19:56 #281
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_200068849
Hoekstra moet weg. Dit is bijna niet te houden, hij heeft de schijn op alle fronten tegen.
Antifa
pi_200068879
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juni 2021 10:19 schreef VoMy het volgende:
Hoekstra moet weg. Dit is bijna niet te houden, hij heeft de schijn op alle fronten tegen.
Dan heb je wel de chaos compleet hoor daar bij het Christendemocratisch Appel. Ze hebben geen natuurlijke opvolger in de fractie. Knops lijkt me het meest voor de hand liggend, maar misschien kan Van der Wind nog even iemand anders inkopen.
zie email 27 oktober
pi_200068925
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juni 2021 10:23 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Dan heb je wel de chaos compleet hoor daar bij het Christendemocratisch Appel. Ze hebben geen natuurlijke opvolger in de fractie. Knops lijkt me het meest voor de hand liggend, maar misschien kan Van der Wind nog even iemand anders inkopen.
Kan het nog veel chaotischer worden als nu dan?
pi_200068939
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 juni 2021 10:26 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Kan het nog veel chaotischer worden als nu dan?
Ja. Als je nu de partij onthoofd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
zie email 27 oktober
pi_200068947
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juni 2021 09:48 schreef Hexagon het volgende:
[..]

Dit is niet netjes, maar ik denk niet dat er een wet tegen bestaat eerlijk gezegd...

De partij uit zou ik wel graag zien, inderdaad.
pi_200068955
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juni 2021 10:23 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Zo stom dat ze De Jonge niet op de lijst hebben gezet...
pi_200068977
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juni 2021 10:29 schreef Hanca het volgende:

[..]

Met de wijsheid van achteraf hooguit. Dat had eigenlijk niet gekund, als je opstapt als leider moet je ook echt naar de achtergrond. Twee kapiteins is ook een disaster waiting to happen.
zie email 27 oktober
pi_200068991
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juni 2021 10:31 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Met de wijsheid van achteraf hooguit. Dat had eigenlijk niet gekund, als je opstapt als leider moet je ook echt naar de achtergrond. Twee kapiteins is ook een disaster waiting to happen.
Ze hadden hem achteraan kunnen zetten, iedereen die er voor staat netjes zich af laten melden en je hebt hem in de kamer. Al is dat denk ik nog nooit gebeurd...
pi_200069008
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juni 2021 10:32 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ze hadden hem achteraan kunnen zetten, iedereen die er voor staat netjes zich af laten melden en je hebt hem in de kamer. Al is dat denk ik nog nooit gebeurd...
Je hebt maar een Omtzigt-getrouwe nodig om dat plan te laten mislukken :D
zie email 27 oktober
pi_200069018
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juni 2021 10:29 schreef Hanca het volgende:

[..]

Er was toen veel kritiek op De Jonge. Nu het wat lekkerder loopt, en er zouden nu verkiezingen zijn, hadden ze hem kunnen gebruiken.
pi_200069031
Maar goed, naast Knops zie ik ook nog Anne Kuik. Fris gezicht, wel ervaring (ook als fractievoorzitter in de gemeenteraad). En met een vriend die D66 wethouder is, ook wel iemand die met D66 zal willen onderhandelen. En ze kunnen altijd Heerma nog weer naar voren schuiven.
pi_200069033
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 juni 2021 10:33 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Er was toen veel kritiek op De Jonge. Nu het wat lekkerder loopt, en er zouden nu verkiezingen zijn, hadden ze hem kunnen gebruiken.
Ik heb die kritiek nooit begrepen, eerlijk gezegd...
pi_200069047
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juni 2021 10:35 schreef Hanca het volgende:
Maar goed, naast Knops zie ik ook nog Anne Kuik. Fris gezicht, wel ervaring (ook als fractievoorzitter in de gemeenteraad). En met een vriend die D66 wethouder is, ook wel iemand die met D66 zal willen onderhandelen.
Stond ook op mijn lijstje, maar dat lijkt mij iemand voor de toekomst. Die zou ik niet nu lanceren in zo’n extreem roerige tijd. Eerst maar een paar jaar minister en dan kan ze bij de volgende verkiezingen instappen (ik verwacht dat dat geen 4 jaar gaat duren…)
zie email 27 oktober
pi_200069060
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juni 2021 10:36 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Stond ook op mijn lijstje, maar dat lijkt mij iemand voor de toekomst. Die zou ik niet nu lanceren in zo’n extreem roerige tijd. Eerst maar een paar jaar minister en dan kan ze bij de volgende verkiezingen instappen (ik verwacht dat dat geen 4 jaar gaat duren…)
Nee, daarom mijn edit: ik zou Heerma gewoon weer interim laten zijn en Knops dan evt vice-premier.

Maar goed, eerst moet Hoekstra weg. Maar je zou zeggen dat dat niet lang kan duren.
pi_200069086
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juni 2021 10:38 schreef Hanca het volgende:

[..]

Nee, daarom mijn edit: ik zou Heerma gewoon weer interim laten zijn en Knops dan evt vice-premier.
Heerma kan ook ja. Al kan zo’n Kuik natuurlijk wel fractieleider worden. Een beetje zo’n Jetten-rol. En je hebt Keijzer ook nog achter de hand, die ligt volgens mij niet zo goed bij de top. Maar heeft wel de ervaring natuurlijk.
zie email 27 oktober
pi_200069118
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juni 2021 10:39 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Heerma kan ook ja. Al kan zo’n Kuik natuurlijk wel fractieleider worden. Een beetje zo’n Jetten-rol. En je hebt Keijzer ook nog achter de hand, die ligt volgens mij niet zo goed bij de top. Maar heeft wel de ervaring natuurlijk.
Keijzer die graag met FvD samenwerkt? Lijkt me geen optie. Dan is CDA echt zo weg.
pi_200069142
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juni 2021 10:42 schreef Hanca het volgende:

[..]

Keijzer die graag met FvD samenwerkt? Lijkt me geen optie. Dan is CDA echt zo weg.
Die kun je wel remmen toch :D
Wel een van de weinigen in de fractie met ervaring op het hoogste niveau. Je zou haar kunnen vragen dien te zetten tbv de partij.
zie email 27 oktober
pi_200069163
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juni 2021 10:35 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik heb die kritiek nooit begrepen, eerlijk gezegd...
Aantal zaken konden beter en zijn manier van communiceren is voor velen een kritiekpunt. Verder is het een pauw en daar kunnen we in dit land niet tegen. Je moet vooral grijs zijn en een windvaan.
pi_200069172
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juni 2021 10:43 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Die kun je wel remmen toch :D
Wel een van de weinigen in de fractie met ervaring op het hoogste niveau. Je zou haar kunnen vragen dien te zetten tbv de partij.
Volgens mij is dat echt iemand met een enorm ego en net zo'n ongeleid projectiel als Omtzigt... en dan ook nog eens van de meest uiterst rechtse flank.

Keijzer was toch ook het brein achter dit lek: https://www.parool.nl/ned(...)r-gestuurd~b34d72d3/
Die wil je toch niet als partijleider?
pi_200069365
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 juni 2021 10:38 schreef Hanca het volgende:
Maar goed, eerst moet Hoekstra weg. Maar je zou zeggen dat dat niet lang kan duren.
Wie heeft er binnen het CDA nog de autoriteit om hem met zachte dwang naar de uitgang te begeleiden dan? Want zelf gaat ie niet schat ik zo in…
zie email 27 oktober
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')