abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 12 juni 2021 @ 14:57:58 #1
493139 Kwaliteitscontroleur
Uiteindelijk komt alles goed
pi_199847538
BREDA - Instanties hebben diverse alarmsignalen gekregen over een Brabantse zedendelinquent die onder toezicht stond, vlak voordat hij in 2017 twee nieuwe slachtoffers maakte.

Dat komt naar voren uit onderzoek van BN DeStem. Slachtofferadvocaat Richard Korver wil een onafhankelijk onderzoek. Reclassering Nederland laat weten tegen grenzen aan te lopen als het gaat om het huisvesten van ex-gedetineerden.

Een nu 28-jarige Bredanaar pleegde in 2010 en 2011 verkrachtingen en werd daarvoor veroordeeld. Na zijn vrijlating stond hij in 2017 onder toezicht van de reclassering. Toch volgden een nieuwe verkrachting en een steekpartij, schrijft BN DeStem. Vanaf juni dat jaar woonde hij langdurig bij zijn moeder, maar dat mocht niet volgens de reclasseringsvoorwaarden omdat die moeder vlakbij een van zijn slachtoffers woont.

’Noodsituatie’
Maar de reclassering zegt nu destijds geen andere keuze te hebben gehad: er was een acuut gebrek aan woonruimte en het alternatief was de man op straat te zetten. Daarom zouden reclassering, politie en Openbaar Ministerie akkoord zijn gegaan met de „tijdelijke noodsituatie” en mocht de man bij zijn moeder wonen. „Er wordt niet gekozen om B. - die onder voorwaarden op vrije voeten is - op te sluiten”, meldt BN DeStem. Korte tijd later wordt de man gelinkt aan de verkrachting van een vrouw en weer een paar dagen later steekt hij een andere vrouw neer. De man krijgt celstraffen en tbs met dwang.

„Ook in andere zaken lopen we als Reclassering Nederland aan tegen grenzen bij het huisvesten van ex-gedetineerden. Zeker als het gaat om complexe cliënten en/of cliënten met een delict geschiedenis op het gebied van ernstig geweld of zeden. Veel (zorg) instellingen kunnen (of durven) deze complexiteit niet aan”, aldus een verklaring.

Voorzitter Richard Korver van de Stichting Landelijk Advocaten Netwerk Gewelds- en Zeden Slachtoffers pleit voor een onderzoek van de Inspectie Justitie en Veiligheid. Ook Kamerleden van de SP en PVV hekelen tegen BN DeStem de zaak.

https://www.telegraaf.nl/(...)onder-toezicht-stond

Ik vind het wel opmerkelijk dat we dit soort gasten maar vrij blijven laten, nu ook weer. Ik kan niet wachten tot hij weer vrijgelaten wordt.
  zaterdag 12 juni 2021 @ 15:16:22 #2
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_199847871
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juni 2021 14:57 schreef Kwaliteitscontroleur het volgende:
Vanaf juni dat jaar woonde hij langdurig bij zijn moeder, maar dat mocht niet volgens de reclasseringsvoorwaarden omdat die moeder vlakbij een van zijn slachtoffers woont.

’Noodsituatie’
Maar de reclassering zegt nu destijds geen andere keuze te hebben gehad: er was een acuut gebrek aan woonruimte en het alternatief was de man op straat te zetten. Daarom zouden reclassering, politie en Openbaar Ministerie akkoord zijn gegaan met de „tijdelijke noodsituatie” en mocht de man bij zijn moeder wonen.
Belangen dader wogen weer eens zwaarder dan de belangen van het slachtoffer.
Wat een land :')
  zaterdag 12 juni 2021 @ 15:16:33 #3
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_199847876
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juni 2021 14:57 schreef Kwaliteitscontroleur het volgende:

Ik vind het wel opmerkelijk dat we dit soort gasten maar vrij blijven laten, nu ook weer. Ik kan niet wachten tot hij weer vrijgelaten wordt.
Iedereen verdient een 8ste kans toch. Maakt niet uit dat onschuldigen daar altijd maar onder moeten lijden.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_199860074
Huisvest ze maar ergens in Limburg.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_199860593
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juni 2021 15:16 schreef the-eye het volgende:

[..]

Belangen dader wogen weer eens zwaarder dan de belangen van het slachtoffer.
Wat een land :')
Als je in Nederland je straf hebt uitgezeten, mag je naar buiten. Dat de overheid weer eens faalt is geen reden om basisrechten af te straffen. Behalve dan misschien die van politici.
  zondag 13 juni 2021 @ 08:51:25 #6
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_199860625
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 08:44 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Als je in Nederland je straf hebt uitgezeten, mag je naar buiten. Dat de overheid weer eens faalt is geen reden om basisrechten af te straffen. Behalve dan misschien die van politici.
Iemand mag dan z'n straf hebben uitgezeten maar dat betekent niet dat de gemeenschap of slachtoffers dan verder de consequenties van zijn daden moeten gaan dragen. Laat hij zelf maar naar een woning gaan zoeken die aan de voorwaarden voldoet. Voldoet hij niet aan de voorwaarden dan is het terug de cel in. Dat is namelijk het hele idee achter voorwaarden stellen.
Voorwaarden stellen heeft op deze manier weinig zin.

[ Bericht 3% gewijzigd door the-eye op 13-06-2021 08:58:18 ]
pi_199860706
Waarom hangt deze gast niet aan z'n ballen te bungelen voor een viaduct?
pi_199860711
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 09:04 schreef Cockwhale het volgende:
Waarom hangt deze gast niet aan z'n ballen te bungelen voor een viaduct?
Omdat de powers that be graag het westen willen doen instorten. De belangen van Nederlandse burgers komen niet voor op hun prioriteitenlijstje. Immigranten, criminelen, bankiers, megacorporaties, religieuze extremisten, dat zijn de degenen wiens belangen hier worden gediend.
Disclaimer: alles wat ik schrijf is slechts mijn mening, geen feit.
  Miss 200.000.000! zondag 13 juni 2021 @ 09:09:22 #9
367000 roos94
pi_199860726
Welkom op deze rare planeet waar je langer de bak in draait voor belastingfraude dan voor verkrachting of moord.

En inderdaad verdient Pietje een 5e kans want door een moeilijke jeugd getekend.
pi_199861221
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 09:09 schreef roos94 het volgende:
Welkom op deze rare planeet waar je langer de bak in draait voor belastingfraude dan voor verkrachting of moord.

En inderdaad verdient Pietje een 5e kans want door een moeilijke jeugd getekend.
Let wel, alleen als burger hé. Als je de baas van de belastingdienst bent kom je weg met 'naar mijn herinneringen weet ik van niets'.
"Pools are perfect for holding water"
pi_199861228
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 08:51 schreef the-eye het volgende:

[..]

Iemand mag dan z'n straf hebben uitgezeten maar dat betekent niet dat de gemeenschap of slachtoffers dan verder de consequenties van zijn daden moeten gaan dragen. Laat hij zelf maar naar een woning gaan zoeken die aan de voorwaarden voldoet. Voldoet hij niet aan de voorwaarden dan is het terug de cel in. Dat is namelijk het hele idee achter voorwaarden stellen.
Voorwaarden stellen heeft op deze manier weinig zin.
Volgens mij snap je het concept van een cel niet helemaal. In een cel zit je zeg maar opgesloten zonder wifi. Heel moeilijk dus om langs te gaan bij huizen of online te reageren. Wat is het volgende? Gevangenen moeten verhongeren als logisch verantwoordelijkheid gevolg van dat ze niet meer op kwamen dagen bij hun oude werk?
pi_199861248
En verder.. Tsja de rechtspraak vindt verkrachting niet zo erg of belangrijk in dit land.
"Pools are perfect for holding water"
  zondag 13 juni 2021 @ 10:14:23 #13
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_199861318
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 08:44 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Als je in Nederland je straf hebt uitgezeten, mag je naar buiten. Dat de overheid weer eens faalt is geen reden om basisrechten af te straffen. Behalve dan misschien die van politici.
Ik snap dat dit juridisch zo in elkaar zit. Echter vind ik het in dit soort gevallen niet zo interessant dat de vrijheidsberoving de 'straf' is voor de dader en die op die manier 'boet' voor zijn daden.

Ik zie die vrijheidsberoving veel meer als een middel om ervoor te zorgen dat zo'n persoon niet nog meer onschuldige slachtoffers kan maken. Sommigen zijn nu eenmaal niet te 'helpen' en moet je gewoon nooit meer buiten laten.
  zondag 13 juni 2021 @ 10:18:45 #14
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_199861362
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 10:07 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Volgens mij snap je het concept van een cel niet helemaal. In een cel zit je zeg maar opgesloten zonder wifi. Heel moeilijk dus om langs te gaan bij huizen of online te reageren. Wat is het volgende? Gevangenen moeten verhongeren als logisch verantwoordelijkheid gevolg van dat ze niet meer op kwamen dagen bij hun oude werk?
Volgens mij snap jij het concept van verantwoordelijk zijn voor je eigen daden niet. Hij is degene die zichzelf in deze situatie heeft gebracht en niet de gemeenschap of de slachtoffers.
Hij is degene die een woning moest regelen. Hij wist nu te regelen dat hij bij z'n moeder kon wonen en dan had hij ook haar kunnen vragen om voor hem ergens een woning te regelen.
Als jij of ik morgen onze woning uit moeten omdat we werkloos zijn geworden en de hypotheek niet meer kunnen opbrengen wordt er ook niet geredeneerd "Ach laat ze maar zitten, ze voldoen dan wel niet niet aan de voorwaarden maar wij kunnen geen andere huis voor ze vinden" en dan maakt het in zo'n geval niet eens uit of we door eigen toedoen werkloos zijn geworden
pi_199861495
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 10:18 schreef the-eye het volgende:

[..]

Volgens mij snap jij het concept van verantwoordelijk zijn voor je eigen daden niet. Hij is degene die zichzelf in deze situatie heeft gebracht en niet de gemeenschap of de slachtoffers.
Hij is degene die een woning moest regelen. Hij wist nu te regelen dat hij bij z'n moeder kon wonen en dan had hij ook haar kunnen vragen om voor hem ergens een woning te regelen.
Als jij of ik morgen onze woning uit moeten omdat we werkloos zijn geworden en de hypotheek niet meer kunnen opbrengen wordt er ook niet geredeneerd "Ach laat ze maar zitten, ze voldoen dan wel niet niet aan de voorwaarden maar wij kunnen geen andere huis voor ze vinden" en dan maakt het in zo'n geval niet eens uit of we door eigen toedoen werkloos zijn geworden
Je denkt dat 18-jarige jochies serieverkrachters worden zonder enig falen van de gemeenschap ja?

En als je goed leest heeft de reclassering hier gefaald.
pi_199861548
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 10:07 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Volgens mij snap je het concept van een cel niet helemaal. In een cel zit je zeg maar opgesloten zonder wifi. Heel moeilijk dus om langs te gaan bij huizen of online te reageren. Wat is het volgende? Gevangenen moeten verhongeren als logisch verantwoordelijkheid gevolg van dat ze niet meer op kwamen dagen bij hun oude werk?
Ja, onmogelijk om zo iemand de laatste maanden van zijn celstraf een paar uurtjes per week onder toezicht toegang tot een pc met internet te geven.
"Pools are perfect for holding water"
pi_199861656
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 10:29 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Je denkt dat 18-jarige jochies serieverkrachters worden zonder enig falen van de gemeenschap ja?

En als je goed leest heeft de reclassering hier gefaald.
Jup, compleet gefaald. Ouders voorop.

Maar hoe leidt dat er precies toe dat de reclassering verantwoordelijk is dat hij aan zijn voorwaarden voldoet? In dit geval dat hij een woning regelt die ver genoeg van zijn slachtoffers verwijderd is.
"Pools are perfect for holding water"
  zondag 13 juni 2021 @ 10:58:47 #18
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_199861894
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 10:29 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Je denkt dat 18-jarige jochies serieverkrachters worden zonder enig falen van de gemeenschap ja?

En als je goed leest heeft de reclassering hier gefaald.
ik lees dat reclassering, politie en Openbaar Ministerie hebben gefaald door de voorwaarden in de prullenbak te laten verdwijnen.
pi_199862500
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 10:58 schreef the-eye het volgende:

[..]

ik lees dat reclassering, politie en Openbaar Ministerie hebben gefaald door de voorwaarden in de prullenbak te laten verdwijnen.
quote:
Reclassering Nederland laat weten tegen grenzen aan te lopen als het gaat om het huisvesten van ex-gedetineerden.

Maar de reclassering zegt nu destijds geen andere keuze te hebben gehad: er was een acuut gebrek aan woonruimte en het alternatief was de man op straat te zetten.

Zeker als het gaat om complexe cliënten en/of cliënten met een delict geschiedenis op het gebied van ernstig geweld of zeden. Veel (zorg) instellingen kunnen (of durven) deze complexiteit niet aan”, aldus een verklaring.
quote:
1s.gif Op zondag 13 juni 2021 10:39 schreef probeer het volgende:

[..]

Jup, compleet gefaald. Ouders voorop.

Maar hoe leidt dat er precies toe dat de reclassering verantwoordelijk is dat hij aan zijn voorwaarden voldoet? In dit geval dat hij een woning regelt die ver genoeg van zijn slachtoffers verwijderd is.
Ouders voorop ja, maar als we dit in de toekomst willen voorkomen is het misschien handiger om vooral ook te kijken naar het falen van jeugdzorg in Nederland. Slechte ouders ga je nooit voorkomen, maar iemand die serieverkrachter wordt laat vaak al eerder blijken niet helemaal ok te zijn. Het gaat hier om een man die als kind niet is gecorrigeerd en na 10 jaar in handen van de staat te zijn geweest nog net zo verknipt weer is losgelaten.
  zondag 13 juni 2021 @ 12:01:46 #20
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_199862605
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 11:49 schreef Glazenmaker het volgende:
Reclassering Nederland laat weten tegen grenzen aan te lopen als het gaat om het huisvesten van ex-gedetineerden.

Maar de reclassering zegt nu destijds geen andere keuze te hebben gehad: er was een acuut gebrek aan woonruimte en het alternatief was de man op straat te zetten.

Zeker als het gaat om complexe cliënten en/of cliënten met een delict geschiedenis op het gebied van ernstig geweld of zeden. Veel (zorg) instellingen kunnen (of durven) deze complexiteit niet aan”, aldus een verklaring.
Nee het alternatief was terug de cel
Zo complex is dat niet
pi_199862705
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 12:01 schreef the-eye het volgende:

[..]

Nee het alternatief was terug de cel
Zo complex is dat niet
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 08:44 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Als je in Nederland je straf hebt uitgezeten, mag je naar buiten. Dat de overheid weer eens faalt is geen reden om basisrechten af te straffen schaffen. Behalve dan misschien die van politici.
pi_199862924
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 09:04 schreef Cockwhale het volgende:
Waarom hangt deze gast niet aan z'n ballen te bungelen voor een viaduct?
Omdat we hier niet in een achterlijk land in de zandbak leven waar ze nog dat soort middeleeuwse straffen kennen.
Het staat je natuurlijk vrij om te verhuizen.
pi_199863244
quote:
1s.gif Op zondag 13 juni 2021 02:56 schreef superniger het volgende:
Huisvest ze maar ergens in Limburg.
Ja dat is al een straf op zich.
pi_199863279
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 12:30 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Omdat we hier niet in een achterlijk land in de zandbak leven waar ze nog dat soort middeleeuwse straffen kennen.
Het staat je natuurlijk vrij om te verhuizen.
Vertel dat aan de slachtoffers. Je kiest ervoor om een dader te zijn.
pi_199863304
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 13:04 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Vertel dat aan de slachtoffers. Je kiest ervoor om een dader te zijn.
Ik denk dat als je de slachtoffers de keuze laat en ze er even rustig over na laat denken de meesten toch tegen invoering van de sharia zullen stemmen.
  zondag 13 juni 2021 @ 13:35:11 #26
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_199863616
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 12:14 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

[..]

Als het niet wil begrijpen.... Vrijlating was onder voorwaarden; VOORWAARDEN dus niet wensen of voorkeur maar VOORWAARDEN

quote:
Een paar voorbeelden van bijzondere voorwaarden:

volgen gedragstraining
behandeling bij een kliniek
middelenverbod
gebieds- of locatieverbod
dragen van een elektronische enkelband


Wat moet u doen als u onder toezicht staat?

u moet zich verplicht melden bij Reclassering Nederland,
u houdt zich aan alle bijzondere voorwaarden en afspraken,
u bent altijd aanwezig en op tijd op uw afspraak met uw reclasseringswerker.

Houdt u zich niet aan de afspraken, dan heeft dat gevolgen.
  zondag 13 juni 2021 @ 13:36:36 #27
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_199863639
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 13:35 schreef the-eye het volgende:

[..]

Als het niet wil begrijpen.... Vrijlating was onder voorwaarden; VOORWAARDEN dus niet wensen of voorkeur maar VOORWAARDEN
Criminelen die zich niet aan voorwaarden houden. Je verwacht het niet!
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  zondag 13 juni 2021 @ 13:53:21 #28
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_199863841
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 10:29 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Je denkt dat 18-jarige jochies serieverkrachters worden zonder enig falen van de gemeenschap ja?


Ja, waarom niet? Sommige mensen zijn bij geboorte gewoon al kapot, daar is niks aan te fiksen.
pi_199863935
2 beren......
pi_199864624
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 12:30 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Omdat we hier niet in een achterlijk land in de zandbak leven waar ze nog dat soort middeleeuwse straffen kennen.
Het staat je natuurlijk vrij om te verhuizen.
De criminelen hebben toch meestal achterlijk gedrag? Nemen namelijk het meeste met geweld. Ik hoop dat men de criminelen zo snel als mogelijk het Nederlands verleert. Zodat zij naar een ander land moeten als ze willen spreken.
  zondag 13 juni 2021 @ 15:20:06 #31
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_199865119
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 14:55 schreef torentje het volgende:

[..]

Ik hoop dat men de criminelen zo snel als mogelijk het Nederlands verleert.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_199865296
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 13:07 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Ik denk dat als je de slachtoffers de keuze laat en ze er even rustig over na laat denken de meesten toch tegen invoering van de sharia zullen stemmen.
Wtf heeft dit met de sharia te maken. Hardere straffen staan niet gelijk aan de sharia. De sharia bepaalt ook WAT strafbaar is en WIE gestrafd moet worden, en dat staat hier totaal niet ter discussie. Ik heb het alleen over het HOE.
pi_199865416
quote:
1s.gif Op zondag 13 juni 2021 15:29 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Wtf heeft dit met de sharia te maken. Hardere straffen staan niet gelijk aan de sharia. De sharia bepaalt ook WAT strafbaar is en WIE gestrafd moet worden, en dat staat hier totaal niet ter discussie. Ik heb het alleen over het HOE.
Straffen als "aan z'n ballen te bungelen voor een viaduct" zie je enkel nog in achterlijke systemen als de sharia.
pi_199866184
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 13:35 schreef the-eye het volgende:

[..]

Als het niet wil begrijpen.... Vrijlating was onder voorwaarden; VOORWAARDEN dus niet wensen of voorkeur maar VOORWAARDEN
[..]

In het geweldige systeem dat wij hebben is de reclassering er blijkbaar bij betrokken dat een ex-gevangene kan voldoen aan de voorwaarden. Dat hebben ze hier niet gedaan. Het alternatief wat je kon zien in het artikel was in dit geval op straat leven. Dan was hij buiten zijn gebiedsverbod en kon hij voldoen aan zijn voorwaarden, maar denk je echt dat dat beter was geweest?
  zondag 13 juni 2021 @ 16:23:48 #35
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_199866185
Dat soort ‘mannen’ dan maar castreren.
Scratch a liberal and you will find a fascist
  zondag 13 juni 2021 @ 18:36:55 #36
489794 Poem_
Brightness of Loss
pi_199867972
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 08:51 schreef the-eye het volgende:

[..]

Iemand mag dan z'n straf hebben uitgezeten maar dat betekent niet dat de gemeenschap of slachtoffers dan verder de consequenties van zijn daden moeten gaan dragen. Laat hij zelf maar naar een woning gaan zoeken die aan de voorwaarden voldoet. Voldoet hij niet aan de voorwaarden dan is het terug de cel in. Dat is namelijk het hele idee achter voorwaarden stellen.
Voorwaarden stellen heeft op deze manier weinig zin.
Alsof het niet in het belang is van de gemeenschap dat dit soort figuren resocialiseren. Juist dakloos zijn is een behoorlijk risico op recidive. En ik gok dat jij dan ook weer vooraan staat te blèren dat de samenleving faalt.
pi_199868482
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 15:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Zie je wel dat de criminelen Nederlands kunnen lezen, schrijven en verstaan.
  zondag 13 juni 2021 @ 20:17:15 #38
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_199869497
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 18:36 schreef Poem_ het volgende:

[..]

Alsof het niet in het belang is van de gemeenschap dat dit soort figuren resocialiseren. Juist dakloos zijn is een behoorlijk risico op recidive. En ik gok dat jij dan ook weer vooraan staat te blèren dat de samenleving faalt.
En..... is dat resocialiseren een beetje gelukt op deze manier? Niet echt hè?
Er zijn twee mensen slachtoffer geworden door al die prachtige theorietjes en een eerder slachtoffer heeft moeten meemaken dat de dader in haar buurt kwam wonen en wederom de fout in ging. Chapeau hoor!
pi_199870111
Ze zijn misschien wel te hersocialiseren, alleen niet op deze manier. Een jaartje in een donkere isolatiecel, met elke dag een uurtje licht in de vorm van een projectiescherm met daarop keer op keer de gevolgen van hun daden met alle slachtoffers in beeld. Daarna jaren in een strikt werkkamp met een streng educatieprogramma, wellicht dat dat werkt.

Maar nee, een comfortabel kamertje met tv, internet, een playstation 4, lekker socializen met andere criminelen, af en toe zelfs neukbezoek en wekelijks een laf gesprekje met een psycholoog, ja dat helpt mensen!
  zondag 13 juni 2021 @ 21:15:51 #40
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_199871107
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 19:15 schreef torentje het volgende:

[..]

Zie je wel dat de criminelen Nederlands kunnen lezen, schrijven en verstaan.
Ja jouw aanwezigheid hier is bewijs genoeg.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_199872083
Tijd voor een botte heggenschaar behandeling. En waarom geen nekschot bij het gewoon niet willen begrijpen?
De Euro was een goed idee ... en dat had het moeten blijven.
pi_199879421
Stukje verdieping ...

quote:
https://www.ad.nl/binnenl(...)rkrachting~a7b27ec1/

Zelden rechtszaak na verkrachting
11 feb. 2020

Verdachten van verkrachting worden zelden vervolgd of tot hoge straffen veroordeeld. De meeste meldingen stranden al bij de politie. Daarnaast seponeert justitie ruim de helft van de aangiften, en kregen daders de laatste jaren nooit de maximum celstraf opgelegd.


Deze nieuwssite vroeg bij politie, justitie en rechtbanken cijfers op over zedenmisdrijven in de afgelopen drie jaar. Daaruit blijkt dat in 2019 (tot oktober) slechts 37 procent van de onderzochte verkrachtingsmeldingen bij de politie ook tot een aangifte leidde. Dat is iets minder dan in de jaren daarvoor.

Volgens de politie kan dat zijn omdat een verhaal niet klopt, een strafbaar feit ontbreekt of moeilijk aantoonbaar is, of omdat een slachtoffer afziet van aangifte.

Van de aangiften die in diezelfde periode vorig jaar wel naar het Openbaar Ministerie gingen, is 58 procent geseponeerd. ,,In zedenzaken is bewijs regelmatig lastig’’, verklaart een woordvoerster.

Maximale straf
De rechtbanken behandelden vorig jaar (tot oktober) 172 verkrachtingszaken. In 102 zaken werd een verdachte veroordeeld voor verkrachting. Sinds 2017 heeft een rechter nooit de maximum celstraf van 12 jaar opgelegd. De hoogste straf was 6 jaar, de laagste 21 dagen. Gemiddeld moest een verkrachter een jaar en 5 maanden de cel in.

In zedenzaken is bewijs regelmatig lastig

woordvoerster Openbaar Ministerie
Bij de strafmaat weegt een rechter alle omstandigheden. ,,Daarbij wordt in het bijzonder gelet op de ernst van de verkrachting en de gevolgen voor het slachtoffer’’, zegt een woordvoerder van de Raad voor de Rechtspraak. ,,In welke mate is geweld toegepast of op een andere manier dwang uitgeoefend.’’

Naar schatting 70 procent van de zedenincidenten wordt niet eens gemeld bij de politie. Daarnaast stranden veel zaken tijdens het onderzoek. Slachtoffers klagen dat ze niet gehoord of geloofd worden. De afgelopen jaren waren er meerdere zedenzaken, waarin de politie faalde. De Inspectie Justitie en Veiligheid onderzoekt hoe de politie omgaat met zedenaangiften.

De afgelopen jaren hebben we soms fouten gemaakt of verkeerde prioritei­ten gesteld

Yet van Mastrigt, Zedenexpert de Nationale Politie
,,De afgelopen jaren hebben we soms fouten gemaakt of verkeerde prioriteiten gesteld’’, erkent Yet van Mastrigt, zedenexpert bij de Nationale Politie. ,,Het is belangrijk dat we daarvan leren.’’

Dankzij een motie van GroenLinks krijgt de politie geld voor negentig extra zedenrechercheurs, onder wie twintig digitale rechercheurs en tien informatierechercheurs en analisten.

Werkdruk
De werkdruk bij de zedenpolitie is dan ook groot. Het aantal dossiers is de afgelopen drie jaar gestegen van 2700 naar 3400. In oktober vorig jaar had de politie 945 zaken die al langer dan een half jaar in behandeling waren, waarvan 90 langer dan twee jaar. Dat blijkt uit cijfers van de politie. Steeds vaker moet digitaal onderzoek worden gedaan. Dat is tijdrovend werk, waardoor afronding van een onderzoek langer duurt.

De invoering van een nieuwe zedenwet, die seks tegen iemands wil altijd strafbaar stelt, zal de politie fors meer werk opleveren. ,,Ik verwacht jaarlijks honderden extra onderzoeken en meer aangiften van slachtoffers’’, zegt Van Mastrigt.

Sneller
Ook moeten aangiften sneller naar het Openbaar Ministerie. In 60 procent van de gevallen lukt dat binnen zes maanden. Van Mastrigt: ,,Ons streven is dat dit omhoog gaat naar 80 procent. Iedere zaak wordt bekeken door het Openbaar Ministerie om een goede afweging te maken.’’

Ook de relatie tussen het slachtof­fer en de verdachte kan een rol spelen

Het OM erkent dat het aantal geseponeerde zaken bij verkrachtingen hoog is. ,,Vanwege de aard en de ernst van dit soort feiten, neemt het OM elke aangifte in onderzoek en neemt het OM in elke afzonderlijke zaak een vervolgingsbeslissing’’, zegt een woordvoerster. ,,Bij inbraken wordt een zaak niet ingezonden als de politie het bewijs niet rond krijgt. In zedenzaken is bewijs regelmatig lastig. Het aandeel vrijspraken is om die reden groter bij zedenzaken.’’

Seponeren
Het OM kreeg vorig jaar (tot oktober) 437 aangiften binnen. Daarvan zijn er 277 onvoorwaardelijk geseponeerd. Sommige zaken zijn niet voor de rechter gebracht, op voorwaarde dat een verdachte zich tijdens een proefperiode aan de voorwaarden houdt. In andere zaken is geschikt of werd een straf buiten de rechter om opgelegd.

Het aantal zaken dat het OM voor de rechter brengt en de bewezenverklaringen lopen uiteen. Dat kan omdat rechter onvoldoende bewijs ziet voor verkrachting, maar wel voor een ander delict zoals aanranding of zware mishandeling.

Als de verdachte een bekende is, worstelen slachtof­fers met schuldge­voel of loyaliteit

Van Mastrigt
Naast de 102 rechtszaken vorig jaar waarin verkrachting bewezen werd, werden in 42 andere zaken verdachten wel veroordeeld voor andere strafbare feiten, bijvoorbeeld ontucht. Sinds 2017 is meerder keren een celstraf van 6 jaar of hoger – al dan niet met tbs – opgelegd. Vaak zijn dan meerdere feiten bewezen, zoals verkrachting in combinatie met een ander geweldsdelict.

,,Ook de relatie tussen het slachtoffer en de verdachte kan een rol spelen’’, zegt een woordvoerder van de Raad voor de Rechtspraak. ,,Daarnaast houdt de rechter ook rekening met de kans op herhaling. Om dat gevaar terug te dringen, zal soms naast een gevangenisstraf ook een behandeling worden opgelegd. Geen enkele situatie is hetzelfde. Daarom levert een rechter maatwerk. Dat verklaart de verschillen in straffen.’’

Emotioneel zwaar
In 2017 bleek uit onderzoek dat de haalbaarheid van een zaak een belangrijke reden is geen aangifte te doen. Daarnaast vinden ze een strafproces emotioneel zwaar, is vervolging of veroordeling geen garantie en spelen angst, schaamte en gebrek aan vertrouwen in de politie een rol.

In het informatieve gesprek met slachtoffers doet de politie aan ‘verwachtingsmanagement’. Na zo’n gesprek ziet 44 procent uiteindelijk af van aangifte. Bij verkrachtingsslachtoffers is dat zelfs 62 procent. Van Mastrigt: ,,Als de verdachte een bekende is, worstelen slachtoffers met schuldgevoel of loyaliteit. We worden soms ook geconfronteerd met verhalen die niet kloppen of waar de waarheid in het midden ligt.’’

Iva Bicanic van het Centrum Seksueel Geweld kent verhalen van slachtoffers die zich vaak niet gehoord voelen door de politie. Wel vindt ze dat door de inzet van extra zedenrechercheurs aan verbetering gewerkt wordt. ,,De huidige zedenwet zorgt er ook voor dat veel mensen teleurgesteld de politie moeten verlaten, omdat na een informatief gesprek blijkt dat het niet om een strafbaar feit gaat. Nog los van het feit dat het moeilijk bewijsbaar is. Dat gaat met een nieuwe zedenwet niet veranderen.’’
Alle data van januari 2019 tot oktober 2019 resumerend;

Naar schatting wordt 70% van de zedenzaken niet gemeld bij de politie.

Van die 30% die wel gemeld wordt, leidde 37% tot een daadwerkelijke aangifte.

Dit komt oa door verwachtingsmanagement door de politie. Bij andere zaken ziet 44% af van aangifte, bij verkrachting is dat dus 63%.

Die aangiftes deden er in ~40% van de gevallen langer dan 6 maanden over om bij het OM terecht te komen.

Van die aangiftes werd ~58% door het OM onvoorwaardelijk geseponeerd.

Dit leidde uiteindelijk tot 172 verkrachtingszaken.

En 102 veroordelingen.

quote:
Sinds 2017 heeft een rechter nooit de maximum celstraf van 12 jaar opgelegd. De hoogste straf was 6 jaar, de laagste 21 dagen. Gemiddeld moest een verkrachter een jaar en 5 maanden de cel in.
Als we dan even terug gaan rekenen vanuit die 172 zaken, kom ik uit op 296 aangiftes, 800 meldingen, en een geschatte 2666 verkrachtingen in de eerste 9 maanden van 2019. Extrapoleren naar heel 2019 maakt een geschatte 3554 verkrachtingen.

Maw, in 2019 leidde een verkrachting in een geschatte 2,87% van de gevallen tot een veroordeling van gemiddeld 17 maanden.


Extra info; De gerechtelijke richtlijnen voor straftoemeting (LOVS) schrijven 24 maanden voor. De richtlijnen van het OM qua strafeisen 36 maanden. Maximumstraf is 12 jaar, bij kinderen 16. Als we dan terugkijken naar dat gemiddelde van 17 maanden, vinden rechters blijkbaar heel veel vaker dat er sprake is van verzachtende omstandigheden, dan van verzwarende omstandigheden.

Stelling; Nederland kampt met een cultuur waarin verkrachting vrijwel onbestraft blijft.

Persoonlijke mening; de veelgehoorde uitspraak dat Nederland (volgens vele rapporten en onderzoeken) relatief bij de zwaarst straffende landen in Europa hoort verhult mbt verkrachtingszaken het echte verhaal wat naar voren komt uit absolute data: We straffen abominabel weinig en laag in verkrachtingszaken.

[ Bericht 0% gewijzigd door probeer op 14-06-2021 12:30:59 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_199886563
quote:
0s.gif Op maandag 14 juni 2021 12:24 schreef probeer het volgende:
Persoonlijke mening; de veelgehoorde uitspraak dat Nederland (volgens vele rapporten en onderzoeken) relatief bij de zwaarst straffende landen in Europa hoort verhult mbt verkrachtingszaken het echte verhaal wat naar voren komt uit absolute data: We straffen abominabel weinig en laag in verkrachtingszaken.
Is dat zo? Hoe zwaar en hoe vaak wordt er in andere landen dan gestraft voor verkrachting? Liefst gecorrigeerd naar de verschillen in definitie (de betekenis van de term 'verkrachting' kan per land nogal verschillen).

Overigens is het logisch dat verkrachting vaak heel moeilijk te bewijzen valt. Er zal vaak wel te bewijzen zijn dat er seks is geweest, maar hoe stel je vast dat die seks onvrijwillig was? De meeste verkrachtingen zijn geen kwestie van een enge man die je de bosjes in trekt, maar van een bekende die over jouw grenzen heen gaat.

Ik snap ook wel dat de politie met slachtoffers in gesprek gaat over de vraag of ze aangifte willen doen. Denk bijv. aan verkrachting binnen het huwelijk. 'Ja natuurlijk, heb ik seks met haar gehad, ze is mijn vrouw.' Maar ze wilde niet. 'Ja, dat zegt ze nu, toen wilde ze maar wat graag.' Blijft dan - kort door de bocht - toch een geval van wat de bekende filosofen van Limp Bizkit vakmatig aan zouden duiden als 'the he-said-she-said-bullshit'. Haar woord tegen het zijne.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')