Kleffe_Dop | maandag 7 juni 2021 @ 17:56 | |
![]() ![]() Baku City Circuit ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() # Hoe kan je een F1 superlicentie krijgen? # Tyre compound choices 2021 | ||
spectrumanalyser | maandag 7 juni 2021 @ 17:59 | |
de koppositie verliezen vanwege een takje ... tenzij dat takje onder zijn gaspedaal klem zat, is dat een nogal opmerkelijk verhaal. | ||
DX11 | maandag 7 juni 2021 @ 18:01 | |
Wedstrijd van gisteren net pas gezien. Prachtige uitslag. Ook erg mooi voor het kampioenschap, onze favoriet nog steeds bovenaan, maar de posities weer net ff wat spannender allemaal! | ||
Marcoss | maandag 7 juni 2021 @ 18:10 | |
Takje? Waar het bij Ziggo over ging? Daar reed hij toch juist ruim omheen? ![]() | ||
Starflyer | maandag 7 juni 2021 @ 18:13 | |
Hij hield in omdat hij de bocht afsneed door die tak te ontwijken (wat Verstappen ook deed). Hamilton deed dat niet en kon hem zo inhalen. Hij was bang bestraft te worden voor tijdwinst. | ||
spectrumanalyser | maandag 7 juni 2021 @ 18:13 | |
het was ook wel een takkerace. | ||
Marcoss | maandag 7 juni 2021 @ 18:15 | |
Ah, het ging over Leclerc, ik vond het al vreemd klinken ![]() | ||
beantherio | maandag 7 juni 2021 @ 18:28 | |
Het had gisteren 2 DNF's kunnen zijn voor RBR. ![]() | ||
Zipportal | maandag 7 juni 2021 @ 18:31 | |
![]() 'Pirelli heeft huiswerk te doen na de twee klapbanden' 💥 | Q&A #5 Robert Doornbos | Formule 1 2021 De nieuwe Q&A is uit. @Wereldgozer | ||
ChevyCaprice | maandag 7 juni 2021 @ 18:56 | |
De nieuwe KEES VAN DE GRINT (en Allard) is ook uit. | ||
beantherio | maandag 7 juni 2021 @ 18:58 | |
Ik ben toch even benieuwd hoe het zit met die kwestie rondom een aangepast advies m.b.t. de druk van de banden een dag voor de race. Is dat bijzonder en zag Pirelli dit aankomen? | ||
spectrumanalyser | maandag 7 juni 2021 @ 19:03 | |
Max had niets bij zich. geen krik, geen reservewiel, geen wielmoersleutel, zelfs geen plaksetje. | ||
#ANONIEM | maandag 7 juni 2021 @ 19:09 | |
Lec had de positie ook zonder takje niet kunnen houden | ||
opreis | maandag 7 juni 2021 @ 20:01 | |
https://streamable.com/bxdr0o Dat gilletje van Webber | ||
#ANONIEM | maandag 7 juni 2021 @ 20:08 | |
![]() | ||
THEFXR | maandag 7 juni 2021 @ 20:10 | |
Monolith | maandag 7 juni 2021 @ 20:14 | |
Jack Plooij, dat mag in een spoiler voortaan. | ||
Sinister-D- | maandag 7 juni 2021 @ 20:50 | |
Was zijn potje bruinen-zonder-zon op? ![]() | ||
Monolith | maandag 7 juni 2021 @ 20:53 | |
En hij heeft nog wel zo lang in Portugal gezeten. ![]() | ||
Kleffe_Dop | maandag 7 juni 2021 @ 21:06 | |
https://streamable.com/ukfo1f Reactie Channel 4 op het uitvallen van Max Verstappen. | ||
THEFXR | maandag 7 juni 2021 @ 21:36 | |
heerlijk, als jullie zo los gaan ![]() | ||
Ferry_76 | maandag 7 juni 2021 @ 22:36 | |
Maar die mislukte pitstop in Monaco was wel (Gedeeltelijk) de schuld van Bottas..? Misselijk mannetje is het toch , die Wolff. | ||
Whiskers2009 | maandag 7 juni 2021 @ 22:37 | |
Het is gewoon gelul. Natuurlijk maakte Lewis wel een fout. En Het was idd NIET de schuld van Bottas in Monaco. | ||
MoreDakka | maandag 7 juni 2021 @ 22:40 | |
Gek genoeg zijn er nog steeds veel mensen die echt geloven dat Hamilton zelden fouten maakt en altijd presteert onder druk ![]() | ||
Tijn | maandag 7 juni 2021 @ 23:08 | |
Ja hoor, met rokende remmen rechtdoor schieten bij bocht 1 is niet de schuld van de coureur ![]() | ||
PirE | maandag 7 juni 2021 @ 23:45 | |
Net even wat beelden gezien van hoe men langs de crash van Max rijdt. Mag hopen dat de beide Alfa's nog een straf krijgen. Gewoon flatout door dubbel geel blazen is gewoon debiel. Als Alonso nog meer gelift had dan had Kimi hem ernaast kunnen zetten in bocht 1. Nu snap ik de klacht van McLaren wel. Tsunoda ging er ook zonder te liften langs en Norris erachter ging in ieder geval van zijn gas af. | ||
Ferdii | maandag 7 juni 2021 @ 23:48 | |
Toto probeert hier Hamilton gewoon in bescherming te nemen. Is blijkbaar toch niet zo mentaal weerbaar als iedereen roept :ap | ||
Evenstar | dinsdag 8 juni 2021 @ 00:10 | |
Best knap ja, na twee gigantische fouten in zes races. De eerste keerr kwam hij goed mee weg doordat er een SC kwam en hij zich kon ontdoen van een ronde achterstand. Nu deed het ook niet pijn, omdat Max al was uitgevallen. ... maar hey, greatest driver of all time, als je sommigen moet geloven. Hamilton zou niet eens in mijn top 10 komen, laat staan de beste ooit zijn. | ||
ChevyCaprice | dinsdag 8 juni 2021 @ 01:06 | |
1 grote fout, 1 fout in moeilijke omstandigheden. Kan gebeuren, vooral zondag was het knullig maar om nu de wereldprestaties van Lewis ermee af te schrijven vind ik te kort door te bocht. | ||
Tijn | dinsdag 8 juni 2021 @ 01:23 | |
Is ook zo. De man kan echt wel rijden. | ||
#ANONIEM | dinsdag 8 juni 2021 @ 01:26 | |
Ik vind dat soort titels altijd ridicuul maar 7 WDC's winnen is behoorlijk uitzonderlijk. Dan hoor je bij de grootsten, klaar. Maar tegelijk heeft Hamilton inderdaad ook hele nare trekjes en met name hoe hij reageert als er iets mis gaat en hoe gevoelig hij blijkbaar is voor kritiek en druk, het seizoen met Rosberg was een illustratie hoe Hamilton reageert als het tegen zit en dat was niet verheffend. Zijn reacties na Monaco waren ook niet fijn richting zijn eigen team en dan roepen na de race dat je geen mindgames wil spelen terwijl hij degene is die al het hele seizoen probeert mindgames met Verstappen te spelen. Tja. Ik vind Wolff hier niet erg goed reageren maar dat doet hij al het hele seizoen niet, heb ik het idee, met name de kritiek op het hele team in de pers uitspreken na dit weekend en tegelijkertijd zeggen dat Hamilton geen fout maakte is natuurlijk zo krom als maar zijn kan. [ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 08-06-2021 01:32:57 ] | ||
SiGNe | dinsdag 8 juni 2021 @ 01:39 | |
Wat is de waarde van een wereldtitel als je er niet voor hoeft te knokken, als je het beste materiaal hebt en ook nog een teamgenoot die orders opvolgt en als goede buffer kan dienen? Als Hamilton dit jaar wint dan heeft hij er in elk geval moeite voor moeten doen (in elk geval tot nu toe), ik kan me voorstellen dat zo'n titel dan meer waard is dan een 6e of 7e titel. | ||
#ANONIEM | dinsdag 8 juni 2021 @ 01:47 | |
Hamilton heeft in veel gevallen wel degelijk moeten knokken en Mercedes heeft gewoon een dijk van een team, een uitstekend chassis en de beste motor van F1 (momenteel mischien gedeeld eerste) en Hamilton heeft de gok gewaagd om over te stappen naar Mercedes op een moment dat het helemaal niet voor de hand lag dat ze zo dominant zouden zijn. Kan best zo zijn dat je dat geluk kan noemen, hoor, maar wees even eerlijk, bij Schumacher zat er in de 2e auto ook geen rijder die hem kon of mocht bedreigen, maakt dat Schumacher een slechtere kampioen? Had Hamilton zonder Mercedes kampioen geworden? Nee, dat snappen we allemaal want de Mercedes is vanaf het hybride tijdperk nauwelijks bedreigd in de stand van het WK, maar grote kampioenen trekken grote teams aan die kunnen winnen en vice versa. | ||
SiGNe | dinsdag 8 juni 2021 @ 01:54 | |
De laatste jaren viel er in elk geval weinig te knokken en toen had ie ook nog eens beschikking over Party Mode en DAS. Alleen met Rosberg toen was het spannend maar dat was ook omdat Rosberg geen zin meer had om 2e rijder te spelen, iets dat Bottas niet lukt. In de tijd van Schumacher waren er nog andere teams die ook nog konden strijden om P1. Voirig jaar had Hamilton 11 P1''s , zoveel hadden ze er vroeger nooit | ||
#ANONIEM | dinsdag 8 juni 2021 @ 01:59 | |
Dan moet je even teruggaan naar de Schumacher tijd bij Ferrari, in 2004 won Schumacher 13 GP's van de 18, zijn teammaat won er ook nog 3 overigens en in 2002 11 GP's. Dominantie van een team is niet vreemd in F1, wat de Mercedes periode uniek maakt is hoe lang ze de dominantie volhouden, dat is wel uniek. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-06-2021 02:02:32 ] | ||
#ANONIEM | dinsdag 8 juni 2021 @ 07:16 | |
Hoe je het ook wendt of keert. Als je 7 keer wereldkampioen bent, ben je geen pannenkoek. 7(!) Keer is niet alleen geluk. | ||
Nattekat | dinsdag 8 juni 2021 @ 07:34 | |
Als hij Frankrijk wint en de leiding over neemt, dan heeft ie vast hard moeten knokken voor de leiding, maar verdiend is het echt totaal niet. Twee enorm cruciale fouten waar hij met één achterlijk veel mazzel had en een barslecht weekend in Monaco. Verstappen ondertussen foutloos en heel misschien op Bahrein na elke race gemaximaliseerd. | ||
opreis | dinsdag 8 juni 2021 @ 08:46 | |
Hoe je het ook wendt of keert. Hij heeft ook gigantisch vaak een auto gehad waarin dat kon en ook genoeg titels laten liggen mede door zijn eigen toe doen. 2007, 2010, 2012 (niet dankzij zijn fouten) en 2016. Als je maar genoeg kansen krijgt en je ook nog eens een onderdeur als teamgenoot hebt terwijl je in de beste auto rijdt dan komen die titels wel makkelijk. Ik vind het niveau dat Max in 2019 en 2020 hoger dan dat van Lewis in veel van zijn titels. Alleen omdat Max altijd 1 of 2 teams boven hem heeft gehad die 0,5~1 second sneller zijn levert hem dat geen titel op. Lewis is echt wel een goede coureur, maar ik zou hem niet in de top 5 beste ooit zetten en al helemaal niet de beste ooit. | ||
opreis | dinsdag 8 juni 2021 @ 08:47 | |
Is vooral Masi die er andere halve minuut over doet om de (V)SC knop in te drukken. Die man moet zsm vervangen worden | ||
Starflyer | dinsdag 8 juni 2021 @ 08:56 | |
Dan nog. Bij dubbel geel moet je van je gas af. Iedereen die dat niet deed mag zwaar bestraft worden wat mij betreft. | ||
opreis | dinsdag 8 juni 2021 @ 08:59 | |
Als is gebleken dat ze te weinig zijn afgeremd dan moeten ze daar wel voor gestraft worden ja. Alleen wel raar dat dat na de race nog moet gebeuren. | ||
Starflyer | dinsdag 8 juni 2021 @ 09:09 | |
Gaat ook niet meer gebeuren, denk ik. Wat ik begreep uit het gesprek tussen James en Masi wat werd uitgezonden, worden de coureurs de volgende race tijdens de rijdersbriefing vermanend toegesproken. Alsof dat wat gaat helpen. Edit: Paul James dus, zie https://www.formule1.nl/n(...)traft-moeten-worden/ [ Bericht 15% gewijzigd door Starflyer op 08-06-2021 11:14:27 ] | ||
opreis | dinsdag 8 juni 2021 @ 09:11 | |
Volgens mij is het normaal gesproken een vergrijp dat ook penalty points op kan leveren. Aangezien die een jaar blijven staan is het wel belangrijk dat die worden uitgedeeld | ||
daNpy | dinsdag 8 juni 2021 @ 09:12 | |
In dat filmpje wat gisteren werd gepost zag je dat het gros gewoon in de 8e versnelling er voorbij jaagt. Van het gas of niet, als je niet hoeft terug te schakelen is er gewoon niet genoeg snelheid uit om veilig te kunnen stoppen. Zeker niet met een auto én een persoon op de baan. In geen enkele race wordt dit zo simpel afgedaan als bij deze Fopshow. | ||
vosss | dinsdag 8 juni 2021 @ 09:31 | |
Ze hebben niets geleerd. Dat gaat nog een keer goed mis en dan roepen ze freak accident. | ||
BehoorlijkKritisch | dinsdag 8 juni 2021 @ 09:37 | |
Is Mazepin een eigenlijk nog bestraft voor zijn actie op Schumacher? Dat was echt absurd. | ||
WismutVeilchen83 | dinsdag 8 juni 2021 @ 09:39 | |
Ik vond het ook vrij shocking. Er werd gewoon totaal niet gelift. Moet echt over nagedacht worden. Ik kan me voorstellen dat op zo'n recht stuk van 2km het ook lastig liften is als je 300+ rijdt in een treintje op de ideale racelijn. Wie gaat op welk moment het eerste liften? Maar dit sloeg écht nergens op. Je kunt ook van de ideale lijn afwijken en daar gas terugnemen. Inhalen mag toch niet, dus je positie krijg je nadien altijd terug. | ||
WismutVeilchen83 | dinsdag 8 juni 2021 @ 09:49 | |
Ik vind dat ook een lastige. Ik heb ook lange tijd in de modus gezeten dat de titels van Hamilton in Mercedes geen waarde hebben, omdat het team zó dominant was dat verliezen eigenlijk alleen tegen je eigen teamgenoot kon. Zeker in de allereerste hybride jaren, waar Mercedes zelf van toegeeft dat ze zich ingehouden hebben omdat ze het hele veld op een ronde konden rijden. Wat is het dan waard? Feitelijk hoefde Hamilton alleen Rosberg te verslaan, en dat deed hij dan ook 2 van de 3 jaar. Daarna sputterde Ferrari iets meer tegen, maar vanaf 2/3e van het seizoen had Mercedes de zaakjes weer voor elkaar en wonnen ze weer 75% van de races en dus de titel. Toen Rosberg (hele goede subtopper, kaliber Button, Massa, Webber) vervangen was door Bottas (matige subtopper, kaliber Fisichella, Trulli) betekende dat direct dat er in eigen team helemaal geen concurrentie meer was en de titel automatisch bij Hamilton terecht kwam. Heeft hij er moeite voor moeten doen? Natuurlijk. Je moet komen opdagen, hij reed meestentijds foutloos en dus kun je niet anders dan concluderen dat hij die titels niet gestolen heeft. 'Dan had de rest maar een betere auto moeten bouwen'. Zo kijk ik er nu tegenaan. Maar dat betekent niet dat je zijn titels 1 op 1 kunt vergelijken met de prestaties van Senna, Lauda, Schumacher, Prost, Stewart, Fangio of Brabham. Dat laat zich gewoonweg niet vergelijken, omdat het andere tijden waren, andere omstandigheden. Hamilton reed op het juiste moment bij het juiste team en heeft daar op 2016 na optimaal van geprofiteerd. Het is geen Armstrong waarbij de titels weggestreept moeten worden ofzo. Je kunt ook nooit betogen dat hij níet gewonnen had wanneer de concurrentie groter was geweest. Misschien wel, misschien niet. Het maakt ook niet uit, want iemand GOAT vinden hangt niet af van het aantal WK-titels of GP-overwinningen. Dat is veel subjectiever. Bij mij komt hij ook niet in mijn top 10 beste coureurs aller tijden. Of misschien net aan. Juist omdat hij onder druk aantoonbaar fouten gaan maken. Dat deed hij in zijn McLaren-tijd en nu weer. Ook dat is geen enkel probleem, iedere coureur maakt fouten. Ook Verstappen, ook Schumacher, zelfs Senna. Ik vind het altijd wat kinderachtig om nu hij 2 fouten maakt direct te zeggen dat zijn titels dus niks waard zijn ofzo.. | ||
opreis | dinsdag 8 juni 2021 @ 10:12 | |
Ik vind het vooral Mercedes titels en niet zo zeer Lewis titels. Mercedes was voor mij in die tijd overduidelijk beter dan de competitie, bij Lewis vind ik discutabel. Als je op 95% rijdt en nog steeds met 20 sec voorsprong wint dan maak je ook niet zo veel fouten. Max gaf over zondag ook aan dat het een makkelijke race was. Lewis zei wanneer hij met 20 sec won hoe moeilijk het wel niet was en hoe goed ze het wel niet hadden gedaan. | ||
WismutVeilchen83 | dinsdag 8 juni 2021 @ 10:18 | |
Dat kan waar zijn en dan ken je dus niet zoveel gewicht toe aan de titels waar het over gaat. Maar je kunt niet zeggen dat hij ze gestolen heeft. Hij was op het juiste moment op de juiste plaats. Van Schumacher kun je ook stellen dat 2002 en 2004 hele makkelijke jaren waren. Barrichello was geen partij, de auto scoorde het ene 1-2tje na het andere. Hetzelfde geldt voor Vettel in de RB in 2011 en 2013. Button won alle races toen de Brawn dominant was en won niks meer toen dat niet meer zo was. Wat te denken van Hill die nooit de titel won in strijd met Schumacher en toen er geen concurrentie meer was in 1996 won hij plots zijn enige titel. Om maar te zwijgen over Mansell in 1992 in de mega dominante Williams-Renault. Ik vind ook de titels na een epische 2- of 3-strijd de meest memorabele. Maar je kunt niet stellen dat als ze met pure dominantie gewonnen zijn ze per se alleen aan het team te wijten zijn. De coureur in kwestie heeft alleen niet de kans gehad om onder gelijke omstandigheden de concurrentie te verslaan. | ||
spectrumanalyser | dinsdag 8 juni 2021 @ 10:20 | |
wil best geloven dat er rotzooi op de baan lag. voor de race zag ik drie of vier wagens met aan de achterzijde grote matten, zouden die het circuit moeten schoonvegen? | ||
Nattekat | dinsdag 8 juni 2021 @ 10:21 | |
Je kan ook naar een momentopname nu kijken. Ik gaf het voorbeeld net al: stel dat Mercedes straks de overhand heeft op Frankrijk en Hamilton wint en gaat weer aan de leiding van het kampioenschap. Is dat dan verdiend? Ik zou snoeihard nee zeggen, want Verstappen hoort nu 30 punten voorsprong te hebben. | ||
WismutVeilchen83 | dinsdag 8 juni 2021 @ 10:24 | |
Eens hoor, in dit WK sowieso. Ik vind de missers van Mercedes niet te vergelijken met het vergooien van een pole of een FL wegens track limits. Verder rijdt Max dit jaar foutloos, Hamilton niet.. | ||
Starflyer | dinsdag 8 juni 2021 @ 10:30 | |
Ach, Hamilton heeft ook een paar titels verloren door pech. | ||
Nattekat | dinsdag 8 juni 2021 @ 10:33 | |
Ik heb: zelf de grindbak in rijden, onnodige fouten waardoor Vettel uit het niets voor hem kwam, veel punten verspillen tegenover Rosberg waardoor Maleisië de doorslag gaf. Ja, pech en geluk heb je altijd, maar dit seizoen maakt hij er een gigantische bende van en heeft ie alle geluk van de wereld dat de achterstand niet 30 maar 5 punten is. | ||
WismutVeilchen83 | dinsdag 8 juni 2021 @ 10:37 | |
Gigantische bende is ook weer een groot woord. In potentie heeft hij 2 tweede plaatsen weggegeven, maar ook 3 van de 6 races gewonnen, waarbij de 1e door de wedstrijdleiding ingegrepen had moeten worden, maar dat is niet zijn fout. Max rijdt gewoon wel sterker dan hij, maar ik vind niet dat als je 3 van de 6 races wint je er een gigantische bende van maakt. | ||
Nattekat | dinsdag 8 juni 2021 @ 10:39 | |
En daar komt het verhaal van de oppermachtige Mercedes weer om de hoek kijken. In Portugal en Spanje had hij verreweg de beste auto, dat was een eitje. En als er tegenover 3 overwinningen ook 3 baggerraces staan, dan geeft het je ook wel te denken. | ||
WismutVeilchen83 | dinsdag 8 juni 2021 @ 10:43 | |
Persoonlijk geloof ik oprecht dat Mercedes moeite had op beide stratencircuits. Bottas zondag, Hamilton in Monaco. De fout in Imola was een fout, maar wel eentje die elke coureur had kunnen overkomen en die in zijn geval in de grindbak eindigde, maar ook Max reed daar bij de herstart niet foutloos, alleen liep dat niet desastreus af. Blijft voor mij over een inderdaad matig weekend in Monaco en een hele domme fout zondag. Waarmee Max inderdaad volkomen terecht aan de leiding gaat en die leiding groter had moeten zijn. Maar wie weet komt Max ook nog wel ergens goed weg dit jaar. We zijn pas 6 races onderweg. Persoonlijk hoop ik op een uitvalbeurt van Mercedes in Paul Ricard waarbij ze mega dominant zijn en dat Max dan profiteert. Dan heb je het gelijk rechtgetrokken (Hamilton - 25, Max + 7). | ||
daNpy | dinsdag 8 juni 2021 @ 10:43 | |
Dat is volgens mij ook helemaal niet wat er gezegd wordt. Hij maakt echter wel meer dan 2 fouten, kijk (ook) de drive 2 survive van vorig jaar maar eens terug. Totale ergernis wat ie allemaal flikt in de eerste 4 races - en er mee weg of iig erg goed vanaf komt. Voor mij is (of was) hij ook echt wel een van de betere van het veld, maar nu zijn optredens toch ineens scheuren gaan vertonen onder de minste hoeveelheid druk valt het me toch wat tegen. Die druk komt m.i. overigens van hunzelf af, met die onzin die ze de wereld in brengen terwijl ze nog steeds de beste auto hebben. Dat had ik niet verwacht, iemand met zulke prestaties zou toch ook wel een keer tegen een stootje moeten kunnen zou je zeggen. | ||
WismutVeilchen83 | dinsdag 8 juni 2021 @ 10:47 | |
Dat vind ik ook wel grappig eraan ja. Zelf voortdurend mindgames spelen, maar vervolgens zelf de fout in gaan. Het is een geoliede machine als alles goed verloopt, maar zodra er iets niet conform plan gaat kunnen ze niet schakelen. Behalve dan met pitstops zoals in Hongarije 2019 en Spanje dit jaar. Maar dat zijn dan ook tactieken waar je iets langer over na kunt denken dan 1 minuut. Ik vind het wel vermakelijk, zo'n goed team met zulke professionals dat volkomen in paniek raakt. Maar ik reken mezelf nog niet rijk. Hamilton heeft vaker dit soort rare fratsen gehad en zodra ze weer mega dominant zijn en 3 races op rij winnen dan is hij zo weer vertrokken helaas.. | ||
daNpy | dinsdag 8 juni 2021 @ 10:47 | |
Nee, daar eindigde hij niet. Hij eindigde op P2 dankzij de rode vlag, omdat hij 2 minuten racetijd terug kreeg. | ||
opreis | dinsdag 8 juni 2021 @ 10:55 | |
Ze zijn ook zeker niet gestolen. Alleen geeft de WDC geen goede verhouding weer van hoe de verschillen tussen de coureurs zijn onderling. Hij is ook zeker goed genoeg om kampioen te worden, ik zie alleen geen eigenschappen van hem die mij doen geloven dat hij boven andere wereldkampioenen (en zelfs niet wereldkampioenen die niet de juiste auto hebben gehad) doen uitstijgen. Kijk naar Vettel die met 1 van zijn 2 dominante jaren 9 races op rij wist te winnen. Lewis is in al zijn jaren met een dominante auto nooit verder gekomen dan 5 op rij. Sterker nog, zijn teamgenoot kwam tot 7, wat dus betekend dat Lewis 7x op rij verslagen is in hetzelfde materiaal. En dan wordt er van Lewis gezegd dat hij zo consistent is, maar dat is helemaal niet te zeggen want als je met een auto die 1 seconde harder kan dan de rest een race rijdt waarin je daarmee 0.2 seconde sneller bent dan de rest (en dus 0.8 laat liggen) trekt men nog steeds de conclusie dat er goed gereden is omdat er wordt gewonnen. Wat mij betreft zijn de mclaren jaren, zijn eerste jaar bij mercedes en nu dit jaar dan ook een veel betere jaren om zijn kwaliteiten te beoordelen. | ||
Starflyer | dinsdag 8 juni 2021 @ 10:55 | |
Die grindbak kwam omdat McLaren hem weigerde binnen te roepen waardoor hij zowat op het canvas naar de pits reed. 2012 viel de McLaren meerdere keren uit met motorproblemen en was een van de redenen voor de overstap naar Mercedes en inderdaad Maleisië in 2016. | ||
Starflyer | dinsdag 8 juni 2021 @ 10:59 | |
Waarom zou je 1 sec per ronde harder rijden als 0,2s genoeg is om te winnen? Dat is alleen maar slecht voor het materiaal dat x races mee moet gaan. Verstappen reed afgelopen race ook niet harder dan nodig terwijl hij wel harder kon. | ||
opreis | dinsdag 8 juni 2021 @ 11:02 | |
Uit mijn hoofd en wat dacht je van deze start Wat men ook voor het gemak vergeet is dat na Japan Lewis het zelf niet meer in de hand had en Nico niet meer hoefde te winnen om kampioen te worden. Nico wist dat 4x 2de worden vanaf dat moment genoeg was dus zou tot het gaatje gaan in duels met Lewis onnodig risico betekenen als je op 95% ook de titel opleveren. Overigens vond ik Lewis wel beter dan Nico dat jaar. Maar het is niet zo alsof er ook niet dingen beter konden bij Lewis. [ Bericht 0% gewijzigd door opreis op 08-06-2021 11:23:42 ] | ||
opreis | dinsdag 8 juni 2021 @ 11:12 | |
Hij hoeft niet harder te rijden, maar het maakt de prestatie van winnen (vanuit de coureur gezien) niet beter dan die van iemand die met de 5de auto een podium haalt door constant op de limiet te rijden en gewaagde inhaalacties moet uitvoeren, fel moet verdedigen. Je ziet aan het midfield en de top dat een halve seconde verschil nu wel in 1x van invloed is op het resultaat. Zie verschillende kwalificaties van Bottas, Lewis en Perez. Dan vind ik Lewis zijn Mclaren jaren en 2013+dit jaar veel betere graadmeters van zijn kwaliteiten dan ze andere mercedes jaren. | ||
BehoorlijkKritisch | dinsdag 8 juni 2021 @ 11:15 | |
Het blijft lastig om iets te zeggen over coureurs in de F1 onderling, zeker als je ook nog eens verschillende tijdperken gaat vergelijken. Persoonlijk vond ik de jaren van Vettel pure armoede in de F1. Vettel was een paar jaar dominant en leek heel indrukwekkend, maar had net als Hamilton nu het geluk van een teammaat die niet in de buurt kwam. We hebben Vettel later ook in de Ferrari opzichtig zien falen. Bovendien was het hele veld in die periode echt stukken minder dan nu, althans, dat is mijn beleving. | ||
Starflyer | dinsdag 8 juni 2021 @ 11:17 | |
Het valt gewoon niet te vergelijken op deze manier. Beter of slechter valt niet te bepalen hier. | ||
WismutVeilchen83 | dinsdag 8 juni 2021 @ 11:17 | |
Ik vond hoe Alonso in die jaren een paar keer flink mee kon doen in de titelstrijd wel indrukwekkend. | ||
BehoorlijkKritisch | dinsdag 8 juni 2021 @ 11:22 | |
Die plaatste zich keurig tussen Vettel en Webber. Maar ja, Webber. Eigenlijk Vervulde Alonso toen de rol die Verstappen nu heeft. In een mindere wagen toch zo hoog eindigen steeds. Maar laten we eerlijk zijn, als je ziet hoe mannen als Raikkonen, Vettel en Alonso zijn weggevallen toen de nieuwe generatie aantrad, dan zegt dat wel iets over het veld in die periode. Dat is echt geen leeftijddingetje, want je vervalt als coureur niet in middelmatigheid zodra je 30+ bent. | ||
Nattekat | dinsdag 8 juni 2021 @ 11:26 | |
De jaren dat Vettel won waren nu terugkijkend helemaal niet eens zo heel slecht. 3 teams die nog kans maken op de rijderstitel zoals in 2010 is nooit meer voorgekomen, zo veel winnaars als in 2012 is al helemaal uniek. Ook 2013 was helemaal niet zo slecht tot het Pirelli debacle. | ||
opreis | dinsdag 8 juni 2021 @ 11:28 | |
Ik ben in 2010 echt begonnen met kijken en ik vond het een stuk beter die tijd. 2010 en 2012 had je RB, Mclaren, Ferrari en zelfs eventjes Lotus die kampioen konden worden. 2010 konde de laatste race theoretisch Vettel, Webber, Alonso en Hamilton nog kampioen worden. 4 coureurs van 3 teams. Zelfs 2013 was tot aan de banden aanpassing spannend. Wat mij betreft liet Alonso in die periode de meeste kwaliteit zien terwijl hij sinds na 2014 geen eens meer op het podium heeft gestaan | ||
Tarado | dinsdag 8 juni 2021 @ 11:31 | |
hoezo zijn die weggevallen? | ||
Nattekat | dinsdag 8 juni 2021 @ 11:31 | |
Hoe je het ook wendt of keert, dit seizoen is het beste seizoen sinds 2013. Nu al, zonder twijfel. | ||
Tarado | dinsdag 8 juni 2021 @ 11:33 | |
nu nog ![]() | ||
Tijn | dinsdag 8 juni 2021 @ 11:34 | |
Dat Lewis de Franse GP gaat winnen geloof ik best, maar ik denk dat de Oostenrijk double header daarna weer voor Max gaat zijn ![]() | ||
#ANONIEM | dinsdag 8 juni 2021 @ 11:35 | |
Ja met het voorbehoud dat 6 races van de 23 nog geen zomer maakt. Maar de voortekenen voor de rest van dit jaar zijn iig goed | ||
Nattekat | dinsdag 8 juni 2021 @ 11:36 | |
In 2013 was het seizoen na Silverstone ook afgelopen ![]() | ||
Tarado | dinsdag 8 juni 2021 @ 11:48 | |
toch wel weer lullig dat het een 29 punten raceweekend wordt | ||
Nattekat | dinsdag 8 juni 2021 @ 11:51 | |
Ik hoop dat het ook bij 2 keer uitproberen blijft. Echt het meest belachelijke idee sinds die kwalificatie. | ||
BehoorlijkKritisch | dinsdag 8 juni 2021 @ 20:15 | |
Van wereldkampioen naar niet eens meer een serieuze kandidaat voor een top 4 team. Vettel werd bij Ferrari weggereden door Leclerc en over Raikkonen hoeven we het niet eens te hebben, toch? Alonso heeft zijn handen vol aan Ocon. Nu denk ik dat Ocon uiteindelijk wel weer boven komt drijven, maar hij kon zich natuurlijk in zijn laatste periode in de F1 ook niet meer onderscheiden. We hebben nu echt een veel betere generatie en dat wordt alleen nog maar mooier, met een aantal teams duidelijk in de weg naar boven en gasten als Russel, Norris, Leclerc, Verstappen hebben we gewoon 4 coureurs die in een goede wagen de strijd met elkaar aan kunnen op een heel hoog niveau. | ||
THEFXR | dinsdag 8 juni 2021 @ 20:19 | |
![]() | ||
KaheemSaid | dinsdag 8 juni 2021 @ 21:18 | |
Wat lelijk dat die logo’s zo onderin staan | ||
ChevyCaprice | dinsdag 8 juni 2021 @ 22:07 | |
Tarado | dinsdag 8 juni 2021 @ 23:18 | |
ik vind dat wel een wat te makkelijke conclusie hoor maar we gaan het meemaken | ||
Dazalbest | woensdag 9 juni 2021 @ 06:32 | |
Max moet wel al jaren zijn aanval alleen doen tegen 2 Mercs. Nu is Bottas nergens te bekennen en zie je een Lewis in paniek. Hij heeft echt wel veel te danken aan gelukjes en Bottas als slaafje. Hopelijk blijft Perez nu aanhaken, dan kan het nog een mooi seizoen worden. | ||
BehoorlijkKritisch | woensdag 9 juni 2021 @ 08:12 | |
Dat 'hij moet het alleen doen' wordt ook wel echt groter gemaakt dan het is. Ja, voor de constructeurstitel is dat zeker zo, maar in hoeveel races heeft Bottas er voor gezorgd dat Max niet kon winnen, terwijl hij wel de snelheid had om Hamilton te verslaan? Als je daar over al die seizoenen één hand voor nodig hebt om het te tellen is het veel. Oftewel, Bottas heeft geen enkele bijdrage geleverd aan de titels van Hamilton. | ||
daNpy | woensdag 9 juni 2021 @ 09:34 | |
Ik denk dat je pitstrategie en mogelijkheden niet helemaal begrijpt. Max vecht alleen omdat zijn teammaat op P6 (of hoger ![]() | ||
BehoorlijkKritisch | woensdag 9 juni 2021 @ 09:54 | |
Ik snap het prima, maar nogmaals, hoe vaak is dat gebeurd? | ||
#ANONIEM | woensdag 9 juni 2021 @ 10:06 | |
Ik heb regelmatig gehad dat ik tijdens een race riep dat Max weer iemand miste die hem rugdekking kon geven. Maar eigenlijk alle races waar Hamilton op nieuwere banden een gat van ik weet niet hoeveel seconden dicht kon rijden. Recentelijk Barcelona, iets langer geleden Hongarije. Zo uit mijn hoofd. | ||
Pleasureman_Gunther | woensdag 9 juni 2021 @ 10:12 | |
Wat ben ik blij dat ik geen Ziggo heb. | ||
opreis | woensdag 9 juni 2021 @ 10:28 | |
Dat is puur afhankelijk van het verschil tussen mercedes en rb. Kijk hoe wanneer RB in baku de betere is je opeens veel meer aan Perez hebt en Max geen fuck te vrezen heeft, Lewis degene is die aan het vechten is en Bottas nergens te bekennen is. Wanneer Mercedes de snellere is dan is dat vaak weer andersom. Laten we niet vergeten dat Max duidelijk de overhand had t.o.v Perez zoals altijd. Perez heeft het natuurlijk prima gedaan, maar de belangrijkste factor daarvoor is de pace die in de red bull zat en de pace die bij mercedes leek te ontbreken. | ||
daNpy | woensdag 9 juni 2021 @ 10:28 | |
Alleen dit seizoen al een keer of 2-3 inderdaad. Vorig jaar met Albon evenzo. Dat gaat echt wel ruim voorbij "1 hand" als je gaat tellen. Eigenlijk elke keer al wanneer de top 3 een pitstop window naar de nr 4 kan trekken, omdat de nr4 niet de 2e bull is. | ||
daNpy | woensdag 9 juni 2021 @ 10:30 | |
Perez moet consequent op P4 (of hoger) zitten, dan is hij snel genoeg om Mercedes tactieken te kunnen blokkeren. Maar als ie 40 rondjes achter Ricciardo blijft sukkelen is de top 3 al een rondje verder. Zijn kwali's moeten beter, qua race pace moet ie blijven zoals de laatste 2 races. | ||
fathank | woensdag 9 juni 2021 @ 10:42 | |
Jeetje meid het is wat. | ||
opreis | woensdag 9 juni 2021 @ 10:43 | |
Dat hangt er helemaal vanaf hoe goed de RB is ten opzichten van de competitie (mercedes). Het gat naar Max vind ik een veel betere graadmeter van hoe we Perez moeten inschatten dan zijn positie op de grid. Bottas deed de afgelopen jaren precies wat jij nu beschrijft wat Perez moet doen, alleen nu de verhoudingen tussen de auto's anders zijn wordt hij meteen flink exposed. Voorlopig zit Perez geloof ik een halve seconde achter Max in de kwalificaties, hij profiteert nu ook optimaal in de beeldvorming door dat RB het relatief ook beter doet. | ||
daNpy | woensdag 9 juni 2021 @ 10:57 | |
Maar de laatste 2 kwali's waren al geen goede graadmeter, als je daar naar kijkt. Perez was in Baku ook weer 2 tiende per ronde langzamer in de eerste rondes, na de pitstops kon je dit niet meer zeggen omdat Max van het gas ging om te sparen en Perez ook om Hamilton in de vuile lucht te houden. In andere races is ie een halve tot een hele seconde per ronde langzamer geweest over de hele race afstand. | ||
opreis | woensdag 9 juni 2021 @ 11:47 | |
Wat waren wel goede graad meters dan? Volgens mij had Max zonder een foutje op imola en z'n niet gedelete lap in portugal er in elke quali dit jaar meer dan ruim voor gestaan. Daarnaast rijdt max in Baku voorop zonder noodzaak om te pushen wat hij in Bahrain, Spanje en Portugal bijvoorbeeld wel had. Dat Perez het nu "goed" deed valt voorledig te verklaren door de pace die in de RB zat t.o.v de competitie. | ||
daNpy | woensdag 9 juni 2021 @ 11:58 | |
De pace van de Red Bull was in Monaco ook beter dan de Mercedes en toch was Perez slechts P4 op 20 sec achterstand van Max. Hij moet gewoon beter kwalificeren om nuttig te zijn (en het niet verknallen zoals op Imola). | ||
opreis | woensdag 9 juni 2021 @ 12:04 | |
Dat is dus mijn punt. Het is niet in 1x hosana vanwege het resultaat van Perez, maar vanwege het verschil in pace tussen de RB en de Mercs. Ik ga er gewoon niet in mee dat Perez nu het lek boven heeft wanneer je kijkt naar het verschil tussen hem en Max, dat is in mijn ogen redelijk gelijk gebleven. | ||
Nattekat | woensdag 9 juni 2021 @ 12:05 | |
RB heeft het lek boven ![]() | ||
daNpy | woensdag 9 juni 2021 @ 12:06 | |
Je, precies. Maar het was dan ook Behoorlijk_kritisch die vond dat het niet uitmaakte waar Max' teamgenoot rijdt en dat geen invloed op de resultaten heeft. | ||
daNpy | woensdag 9 juni 2021 @ 12:07 | |
Het lek wat de hydraulische druk deed laten zakken? Want je kan zeggen wat je wil, maar die RBR is en blijft een rammelbak met gebreken ![]() | ||
opreis | woensdag 9 juni 2021 @ 12:09 | |
Nee, als ik naar het verschil tussen RB en de Ferrari/Mclaren kijk dan lijkt het me eerder dat Mercedes een dip heeft gehad dan dat RB iets extra's heeft gevonden. Als je Mercedes weg laat dan is wat RB t.o.v de rest van het veld laat zien niet spectaculair anders dan de andere jaren. | ||
#ANONIEM | woensdag 9 juni 2021 @ 12:16 | |
Maar dat was de discussie niet, het ging er om dat je meer tactische mogelijkheden hebt als je een team maat hebt die kan volgen. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-06-2021 12:20:20 ] | ||
Nattekat | woensdag 9 juni 2021 @ 12:19 | |
Mercedes heeft een behoorlijk probleem als die auto zo slecht gaat op circuits als Monaco en Baku. Nou hebben ze mazzel dat er twee van de kalender verdwenen zijn, maar wie weet op welke circuits dit probleem weer boven kan komen drijven. | ||
Nieuwschierig | woensdag 9 juni 2021 @ 12:59 | |
Als het goed is de circuits met veel langzame bochten. Blijkbaar krijgen ze de banden alleen op temperatuur door snelle bochten ala Spa-Francorchamps te rijden. | ||
Tijn | woensdag 9 juni 2021 @ 13:01 | |
Als je auto volledig betrouwbaar is, ben je niet genoeg aan het innoveren ![]() | ||
daNpy | woensdag 9 juni 2021 @ 13:07 | |
Klinkt leuk, maar als voorgaande jaren Max en ook Ricciardo niet zo debiel vaak uitvielen per jaar hadden de kampioenschappen er al heel wat anders uit gezien. Maar als je het seizoen begint met een DNF is het gewoon weer klaar. | ||
Tijn | woensdag 9 juni 2021 @ 13:13 | |
Haha, het was ook niet echt serieus. Een van de redenen dat Mercedes het zo goed heeft gedaan de afgelopen jaren is dat ze gewoon elke race flink punten wisten te scoren. Zelfs als ze niet wonnen. | ||
daNpy | woensdag 9 juni 2021 @ 13:15 | |
Klopt met een betrouwbare, maar langzamere auto haal je veelal meer punten binnen dan met een snelle auto die vaker uitvalt. Mercedes had het de laatste jaren gewoon het beste voor elkaar op beide gebieden. En nu nog steeds in mijn ogen, ik begrijp dan ook niet de paniek die ze zichzelf aan zitten te praten. | ||
opreis | woensdag 9 juni 2021 @ 13:17 | |
Mercedes ging helemaal niet slecht in Monaco. Lewis ging slecht. Bottas had een goede kans op pole en was op weg naar een podium. Bovendien kon Lewis in Baku nog aardig meekomen. En de afgelopen jaren heb al vaak genoeg laten zien dat zelfs al is Mercedes niet de beste in Monaco (of Baku) dat ze dan nog gewoon heel lastig te verslaan zijn. | ||
Nattekat | woensdag 9 juni 2021 @ 13:19 | |
Baku was ook kantjeboord. Tot VT3 waren ze helemaal nergens. | ||
BehoorlijkKritisch | woensdag 9 juni 2021 @ 13:20 | |
Dat heb ik niet gezegd. Ik heb aangegeven dat ik van mening ben dat het ontbreken van een competitieve teamgenoot over de afgelopen jaren wordt onderschat. We roepen het wel vaak, maar meer uit frustratie omdat de Mercedes veel sneller is en we Verstappen een buffertje gunnen, dan dat het objectief echt wat uit zou hebben gemaakt in de titelstrijd van de afgelopen jaren. | ||
opreis | woensdag 9 juni 2021 @ 13:23 | |
Ah ja, VTs zijn leidend in conclussies. | ||
Nattekat | woensdag 9 juni 2021 @ 13:30 | |
In dit geval? Ja. | ||
daNpy | woensdag 9 juni 2021 @ 13:30 | |
Juist omdat Mercedes sneller is is die teammaat op P4 zo belangrijk. | ||
opreis | woensdag 9 juni 2021 @ 13:30 | |
Nee, want Lewis was gewoon top 3 op zondag en dat was geen van de mercedessen op vrijdag. | ||
Tijn | woensdag 9 juni 2021 @ 13:31 | |
Ik geloof wel dat hun high downforce-pakket niet lekker werkt. Maar wat misschien nog wel meer meespeelt is de leegloop qua personeel. Het lijkt erop dat het intern allemaal niet meer zo'n geoliede machine is als voorheen. | ||
BehoorlijkKritisch | woensdag 9 juni 2021 @ 13:31 | |
Ja, dat snap ik. Maar je denkt toch niet serieus dat Max een kans op een kampioenschap had gehad met een teamgenoot die de laatste jaren consistent op plek 4 had gereden? Sorry hoor, maar dat is echt flauwekul. | ||
Blik | woensdag 9 juni 2021 @ 13:34 | |
Ben ik an sich met je eens, ware het niet dat ze dus echt aan het strugglen zijn in de vrije trainingen om het maximale uit de auto te krijgen. En dat is wel een teken aan de wand | ||
BehoorlijkKritisch | woensdag 9 juni 2021 @ 13:36 | |
Het verschil in power is niet meer zo groot dat ze met elke flutafstelling fluitend de races winnen. Dat zal wel stress geven ja. | ||
daNpy | woensdag 9 juni 2021 @ 13:37 | |
Dat is niet wat ik zeg. Daarvoor hebben de factor betrouwbaarheid ook nog. Zowel Max als Ric vielen gewoon een 7 keer per jaar uit. Dan heb je zelfs met de snelste auto het nakijken. Met een teammaat op P4 echter; - geef je Mercedes geen vrij spel qua tactiek - verlopen races dus anders - ligt er meer druk bij Mercedes en gaan er foutjes gemaakt worden Max is de enige van de 18 coureurs waar Mercedes naar kijkt. De rest doet gewoon niet mee. De reden dat Perez naar RBR gehaald is, is omdat alle voorgangers niet die P4 consequent konden pakken. En bij Perez is het niet anders. Ok, nu 2 goede resultaten, maar wel omdat hij dankzij pitstrategie in de top 3 is gekomen. Zijn kwalificaties zijn ondermaats en inconstant. Hij rijdt dus in de top 3 dankzij een pitstrategie, in plaats van dat hij het andere teams moeilijk maakt omdat hij in de top 4 rijdt. Precies andersom. En laten we alsjeblieft niet beginnen over een F1 coureur met 10+ jaar ervaring die 5 races aan een auto moet wennen ![]() | ||
Nattekat | woensdag 9 juni 2021 @ 13:39 | |
Weet je waarom? Omdat ze voor de kwalificatie een enorme gok in afstelling namen die goed uitpakte. | ||
Tijn | woensdag 9 juni 2021 @ 13:39 | |
Dat, maar ook het feit dat ze hun vloer moesten aanpassen dit jaar zal niet beholpen hebben. | ||
opreis | woensdag 9 juni 2021 @ 13:42 | |
Dat gebeurd wel vaker, bij meerdere teams, om vervolgens een magische oplossing te bedenken waardoor de normale orde weer is hersteld | ||
opreis | woensdag 9 juni 2021 @ 13:48 | |
Nee, omdat ze aan het begin van het weekend de verkeerde afstelling hadden en uiteindelijk de juiste. Als je met een gok een afstelling kan vinden die een seconde vind dan betekend het dat je daarvoor gewoon fout zat. Het is het zelfde verhaal als dat de mercedes een hondehok is vanwege 3 momentjes overstuur in de testdagen in bahrain en als we dan aan het seizoen beginnen is het gewoon weer een hele snelle auto. Het is het standaard Lewis/Toto praatje om slecht weer te spelen en dan toch weer er te staan als het moet. Had toch van jou wel gedacht dat je daar niet meer voor zou vallen. | ||
BehoorlijkKritisch | woensdag 9 juni 2021 @ 13:48 | |
En dus, en dat was mijn eerste stelling die volop verdraait werd, heeft Bottas feitelijk geen enkele invloed gehad op de titels van Hamilton en had een sterkere teamgenoot maar een beperkte invloed gehad op de resultaten en titelstrijd. Verstappen was in de afgelopen jaren echt niet 5x vaker voor Hamilton geëindigd met een top wingman. Ik geloof daar echt helemaal niks van. | ||
Tarado | woensdag 9 juni 2021 @ 13:52 | |
dit klopt niet, ze hebben zoals @Nattekat zegt, gegokt, de afstelling was nog steeds niet optimaal maar goed genoeg voor een paar snelle rondjes | ||
Blik | woensdag 9 juni 2021 @ 13:58 | |
Ik kan me de afgelopen jaren weinig GP's herinneren waar Mercedes zo aan het aanmodderen was als in Baku. | ||
opreis | woensdag 9 juni 2021 @ 13:59 | |
Volgens mij was diezelfde afstelling goed genoeg om alles wat geen Red Bull was voor te blijven en ook prima Perez bij te benen: http://en.mclarenf-1.com/(...)dr2=Lewis%20Hamilton Ik ga niet mee in de suggestie dat wanneer de Mercedes niet dominant de beste is het meteen allemaal maar dramatisch moet zijn. | ||
Tarado | woensdag 9 juni 2021 @ 14:09 | |
waar zeg ik dat het dramatisch is, ze kozen voor de kleine achtervleugel wat een voordeel had op de rechte stukken maar meer van de banden vergde in het bochtige gedeelte tov de Red Bulls bijvoorbeeld, vandaar dat hij niet uit kon lopen toen hij eenmaal op P1 lag, eerder de pits in moest waardoor Verstappen als Perez met nog goeie banden er vrij eenvoudig voorbij konden al lag dat ook een beetje aan z'n trage pitstop. | ||
Tijn | woensdag 9 juni 2021 @ 14:17 | |
Zoals ik het begrepen heb, hebben ze het vooral over de andere boeg gegooid. Het eerste plan was om met veel downforce te rijden, zodat ze Red Bull konden bijhouden in de middensector. Dat levert dan ook een hoop drag op het rechte stuk op, maar ze dachten met hun superieure motor dat te kunnen compenseren. Echter vielen de resultaten van die afstelling tegen, waarop ze toen op het allerlaatst (en alleen bij Lewis) het hele plan hebben omgegooid en voor een pakket met lage neerwaartse druk zijn gegaan. Toen hadden ze geen kans om de Red Bulls in de middensector bij te benen, maar compenseerde ze zoveel op het (extreem lange) rechte stuk dat de totale rondetijd per saldo gunstiger uitpakte. | ||
Tarado | woensdag 9 juni 2021 @ 14:19 | |
daar komt het wel op neer plus dat de banden door die laatste strategie minder lang mee zouden gaan | ||
Tijn | woensdag 9 juni 2021 @ 14:22 | |
Ik denk vooral dat je niet echt kan spreken over "de goede" of "de verkeerde" afstelling. Het is meer een strategische overweging. Het is niet per se goed of fout om met veel of weinig downforce te rijden, het kan allebei werken en hoe het uitpakt hangt ook van de condities op de baan af en in hoeverre je coureur er het beste van weet te maken. | ||
Tarado | woensdag 9 juni 2021 @ 14:25 | |
ik denk toch wel dat ze van te voren wisten dat dit een qualifying set up was wat uiteraard ook goed uit had kunnen pakken voor de race, je moet eerst maar weer eens voorbij zien te komen | ||
opreis | woensdag 9 juni 2021 @ 14:39 | |
Dat kan allemaal wel. Maar dat zijn redelijk standaard keuzes voor een weekend lijkt me en niet zo zeer een gok. Uiteindelijk maak je een compromis van wat je denkt dat het beste gaat werken. Ik heb er vooral issues mee dat men op basis van een paar slechte posities op vrijdag (de traingen waar je dingen uitprobeerd) een conclusie trekt voor de rest van het weekend, en dan doet alsof het een wonder is dat mercedes "opeens" er toch weer redelijk bij zit op zondag alsof niemand dat het kunnen aan zien komen of dat dat komt door z'n gok met de set up. | ||
opreis | woensdag 9 juni 2021 @ 15:02 | |
Het is makkelijker Max te volgen als Max niet hoeft te trappen omdat hij al op plek 1 rijdt dan wanneer Max ook aan het pushen is. Ik heb niet het idee dat we Max dit weekend hebben zien trappen. | ||
BehoorlijkKritisch | woensdag 9 juni 2021 @ 15:45 | |
Nee en dat gaf hij zelf ook aan. Hij wilde de voorsprong rond die 3 sec houden en dat ging moeiteloos. Perez daarentegen heeft aangegeven dat hij in het tweede segment echt volle bak met de wagen moest smijten om iets uit te lopen op Hamilton, zodat die op het rechte stuk geen kans had om er voorbij te komen. Toont aan dat Verstappen of een betere afstelling had, of daadwerkelijk veel relaxter de juiste lijnen rijdt en een (veel) beter coureur is dan Perez. Niet dat ik aan dat laatste nog twijfelde overigens. | ||
Starflyer | woensdag 9 juni 2021 @ 16:02 | |
Bottas maakte die keuze niet en zat er dus in de kwalificatie niet bij en miste de snelheid op de rechte stukken om in de race in te kunnen halen. Zijn banden bleven wel beter ![]() | ||
opreis | woensdag 9 juni 2021 @ 16:47 | |
In het bochtige gedeelte ging het ook niet zo goed geloof ik https://streamable.com/feq422 | ||
opreis | woensdag 9 juni 2021 @ 17:05 | |
En de analyse van Palmer: https://www.sendvid.com/z3tp4a6f | ||
shiz | woensdag 9 juni 2021 @ 17:20 | |
Offe YT: | ||
ChevyCaprice | woensdag 9 juni 2021 @ 17:26 | |
Blijft wel opmerkelijk dat hij tijdens het opschakelen per ongeluk op een verkeerde knop heeft gedrukt. Die knoppen schijn je ook niet makkelijk in te kunnen drukken (om precies die reden)![]() | ||
ChevyCaprice | woensdag 9 juni 2021 @ 17:27 | |
Of hij had de magic vergeten uit te zetten. | ||
Tijn | woensdag 9 juni 2021 @ 17:28 | |
Ze zeiden toch op de boordradio dat-ie 'm wel uit had gezet, maar daarna weer aan? | ||
opreis | woensdag 9 juni 2021 @ 17:43 | |
Op YT is het slechts een deel van de hele analyse. Mijn link is alles ![]() Trouwens laat Palmer wel mooi zien hoe slecht Masi de wedstrijd leidt met die gele vlaggen. Ik denk als Mclaren protest aan zou dienen ze misschien wel gelijk zouden krijgen. | ||
ChevyCaprice | woensdag 9 juni 2021 @ 18:01 | |
Hoe bedoel je? Omdat bijna niemand liftte voor die gele vlag en er niemand werd gepenaliseerd? | ||
opreis | woensdag 9 juni 2021 @ 18:03 | |
Ja, Yuki en Gasly 0 gelift. | ||
ChevyCaprice | woensdag 9 juni 2021 @ 18:10 | |
Hij had gewoon een VSC erin moeten gooien, het hele veld moest lang Verstappen | ||
opreis | woensdag 9 juni 2021 @ 18:21 | |
Dat ook, maar dan nog moet je de gele vlaggen respecteren als coureur | ||
Starflyer | woensdag 9 juni 2021 @ 18:23 | |
Dat was na de start en nog niet eens op snelheid. Dat ligt meer aan Bottas dan de wagen ![]() | ||
RetepV | woensdag 9 juni 2021 @ 18:30 | |
LOL, die kerel vergeet zo even 5 keer achter elkaar om zijn plek te verdedigen! Niet bepaald zijn dag, zo te zien. | ||
daNpy | woensdag 9 juni 2021 @ 18:31 | |
Is er geen maximum snelheid bij dubbel geel? | ||
daNpy | woensdag 9 juni 2021 @ 18:31 | |
We weten toch onderhand wel dat Bottas geen topcoureur is, of valt ie echt nu pas door de mand? ![]() | ||
tja77 | woensdag 9 juni 2021 @ 18:33 | |
Ik vermoed (maar das een aanname) dat z’n banden geen grip hadden vanwege temperatuur in de banden. Mercs hebben daar nu een pak meer last van zonder DAS. | ||
#ANONIEM | woensdag 9 juni 2021 @ 18:43 | |
Jaren er voor hadden ze ook geen DAS. | ||
BehoorlijkKritisch | woensdag 9 juni 2021 @ 18:47 | |
Maar toen hadden ze ook geen chassis dat eigenlijk wel DAS nodig heeft. Althans, zo lijkt het een beetje te zijn. | ||
tja77 | woensdag 9 juni 2021 @ 18:49 | |
Jaren ervoor was Mercedes enorm dominant, ook daar lijkt een einde aan gekomen te zijn. De wegligging van de Mercs is een stuk minder, en daar heeft Bottas problemen mee. | ||
RetepV | woensdag 9 juni 2021 @ 18:50 | |
Ja goed, en dus hou je het gat dicht, hoe langzaam je ook bent. Laat ze maar voor hun plaats vechten. Als je als laatste eindigt heb je net zo weinig punten als wanneer je uitvalt. Namelijk 0. ![]() | ||
BehoorlijkKritisch | woensdag 9 juni 2021 @ 18:51 | |
Bottas kan super goed rondjes rijden. Maakt daarin weinig fouten, daarom heeft een dominant Mercedes hem ook binnengehaald als tweede coureur. Hij kan als de beste rondjes achter Hamilton aan rijden. Ze wisten vanaf het zetten van de handtekening dat hij de snelheid heeft van een top coureur, maar een onderling duel altijd zal verliezen van Hamilton als beide wagens goed zijn. Omdat hij simpelweg niet kan racen, aanvallend en verdedigend behoort hij tot de allerzwakste van het veld. | ||
Starflyer | woensdag 9 juni 2021 @ 19:43 | |
Nee, alleen de regel dat je significant moet vertragen en voorbereid moet zijn om te stoppen. Uit Appendix H van de International Sporting Code (pdf) Wat liften is meestal voldoende om straf te ontlopen, maar is nu blijkbaar helemaal niet meer nodig ![]() | ||
daNpy | woensdag 9 juni 2021 @ 19:47 | |
Nouja je kan ook weer niet echt hard maken dat je voorbereid bent om te stoppen als je gewoon in de 8e versnelling doorblaast. | ||
#ANONIEM | woensdag 9 juni 2021 @ 19:48 | |
Ik vind het wat kort door de bocht om het op het gemis van DAS te gooien, ze wisten begin vorig seizoen al dat dat er af zou gaan. | ||
Starflyer | woensdag 9 juni 2021 @ 19:49 | |
Inderdaad! En dat is dus het probleem van deze regel, hij wordt niet (goed) gehandhaafd. En dat heeft al eens fatale gevolgen gehad en blijkbaar is daar niet echt van geleerd. | ||
ChevyCaprice | woensdag 9 juni 2021 @ 20:17 | |
Wat later dan normaal, maar ja hoor: toch nog een Mercedes debrief | ||
opreis | woensdag 9 juni 2021 @ 20:32 | |
Dus toch de schuld van het team, zij hebben de magic button niet goed gedesigned waardoor Lewis er op drukte, kon hij zelf niks aan doen. | ||
BehoorlijkKritisch | woensdag 9 juni 2021 @ 22:38 | |
Er is ook niemand die het alleen daar op gooit. Dat maak jij er van. Het is een factor. Net als de nieuwe bodem en het feit dat RedBull grotere stappen heeft weten te zetten. | ||
BehoorlijkKritisch | woensdag 9 juni 2021 @ 22:43 | |
Tja, natuurlijk nemen de designers hier de schuld op zich om Hamilton uit de wind te houden. Pure flauwekul natuurlijk, alles om Hamilton gemoedsrust te geven in de hoop dat het niet nog meer gaat spoken in zijn koppie. | ||
#ANONIEM | woensdag 9 juni 2021 @ 22:56 | |
Ja, er was wel iemand die het daar op gooide. ![]() Daar reageerde ik ook op.
[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 09-06-2021 22:57:27 ] | ||
SiGNe | woensdag 9 juni 2021 @ 23:04 | |
Toto had ook al gezegd dat het geen fout van Hammilton was. Die moet ook wel want zowel hij als Hamilton hebben de laatste tijd regelmatig uitgehaald naar Red Bull, dat die teveel fouten zouden maken en dat Mercedes geen fouten maakt. Vervolgens gaat er van alles mis daar maar Toto moet z'n hoofd recht houden en kan niet toegeven dat Mercedes toch wel fouten maakt en de laaste tijd een stuk meer fouten maakt dan Red Bull. | ||
Tarado | woensdag 9 juni 2021 @ 23:12 | |
Yuki knipperde 1 keer met z'n ogen, dat vond hij voldoende ![]() | ||
Evenstar | donderdag 10 juni 2021 @ 00:15 | |
Toch indruk- en verbazingwekkend om te zien dit hoor. De zogenaamd mentaal sterke Lewis moet als een klein kind beschermd worden, zodat hij zijn koppie niet verliest. Het lag niet aan jou hoor Lewisje. Had pappa de TV maar niet in de woonkamer moeten zetten als hij niet wilde dat jij met een honkbalknuppel de TV ging slopen. Ondertussen maar zeiken op Max dat hij teveel fouten maakt ![]() | ||
Tijn | donderdag 10 juni 2021 @ 00:23 | |
Is die knop nieuw dan? Ik krijg niet de indruk dat-ie in alle races hiervoor er niet zat? ![]() | ||
#ANONIEM | donderdag 10 juni 2021 @ 01:00 | |
Dat laatste is gewoon mindgames spelen alleen lijkt dat de laatste weken vooral averechts uit te pakken gezien de Mercedes resultaten in Monaco en Baku. Maar dat hoort bij het spel, Horner en Wolff spelen ook hun spelletjes. | ||
#ANONIEM | donderdag 10 juni 2021 @ 01:01 | |
Niet echt, er was een foto te zien van dezelfde knop in de Mercedes van Rosberg dus dat is al snel 5 jaar geleden ![]() | ||
Tijn | donderdag 10 juni 2021 @ 01:04 | |
Precies. Dus Lewis wint 6 wereldkampioenschappen in die Mercedes met dat knopje op het stuur en nu is de auto opeens verkeerd ontworpen waardoor Lewis er per ongeluk op kon drukken. | ||
MoreDakka | donderdag 10 juni 2021 @ 01:35 | |
Wat ik frappant vind is dat schijnbaar niemand die enorme rookwolken zag die opstegen uit Hamilton's auto, hijzelf incluis? Het was echt heel extreem bij hem, dan zou je toch verwachten van iemand als Hamilton dat hij wel door heeft dat er iets niet goed is en dus voorzichtig doet bij het aanremmen van de eerste bocht. | ||
ChevyCaprice | donderdag 10 juni 2021 @ 01:42 | |
Die rookwolken op zich kunnen geen kwaad, zodra hij van zijn plek is verdwijnen die en heeft die gewoon goed opgewarmde remmen. Als je echter die magic aanzet kan je zo voorzichtig zijn als je wil maar dan was sowieso rechtdoor gegaan. Kijk maar naar die Mercedes debrief. | ||
ChevyCaprice | donderdag 10 juni 2021 @ 01:43 | |
De knop zelf niet, wellicht wel welke functie eronder is geprogrammeerd, want dat kunnen de beide coureurs naar eigen smaak inrichten. | ||
daNpy | donderdag 10 juni 2021 @ 07:29 | |
Oververhitte remmen gaan glazuren en dan heb je geen rempower meer, of je moet zo hard duwen dat het op pure kracht blokkeert. Ik denk dat Lewis gewoon een paar races nodig heeft om te wennen aan de auto, want nu die niet meer zo makkelijk rijdt dat ie 1 sec per rondje voorligt moet ie ineens werken en opletten. | ||
tja77 | donderdag 10 juni 2021 @ 07:30 | |
Ik stelde dat door DAS de Merc meer last hebben met het op temperatuur krijgen van de banden. Dat zou er dus aan kunnen bijdragen ja. Of het puur en alleen door DAS komt, heb ik nooit beweerd. Deze baan is sowieso spekglad, maar de wegligging van de Mercs is een pak minder dan voorgaande seizoenen. | ||
BehoorlijkKritisch | donderdag 10 juni 2021 @ 07:34 | |
Dan lees je heel slecht. Ook Tja 'gooit het daar niet volledig op'. Hij gooit er een balletje over op. | ||
opreis | donderdag 10 juni 2021 @ 08:13 | |
Nee die schijnt er al jaren te zitten. | ||
#ANONIEM | donderdag 10 juni 2021 @ 08:15 | |
Twijfelen we hier aan de uitleg van Lewis met die magic knop? | ||
Tarado | donderdag 10 juni 2021 @ 08:23 | |
Regel 1. Lewis maakt geen fouten. Regel 2. Mocht Lewis een fout maken treedt automatisch de magic Regel 1 in werking. | ||
pvdplanet | donderdag 10 juni 2021 @ 08:23 | |
Al zoveel gebeurd dit seizoen, de dagen van halverwege op de bank in slaap vallen zijn voorbij. Bedankt Max en Hamilton | ||
#ANONIEM | donderdag 10 juni 2021 @ 08:34 | |
Hij heeft toch toegegeven dit keer? | ||
daNpy | donderdag 10 juni 2021 @ 08:35 | |
The button was "switched back". | ||
Tarado | donderdag 10 juni 2021 @ 08:37 | |
Hij min of meer wel dit keer maar volgens Toto maakt hij geen fouten. | ||
#ANONIEM | donderdag 10 juni 2021 @ 08:40 | |
Ja oke, zelfs als het heel helder is wordt er nog een beetje vaag over gedaan. Maar serieuze twijfels zijn er niet gerezen toch? We weten immers dat het hoe dan ook aan Bottas lag ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-06-2021 08:41:29 ] | ||
#ANONIEM | donderdag 10 juni 2021 @ 08:43 | |
Ah, excuus, ik las 'pak meer' als hoofdreden. Als we dan toch gaan muggenziften, 'volledig' heb ik ook nooit gezegd. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-06-2021 08:43:43 ] | ||
Evenstar | donderdag 10 juni 2021 @ 08:47 | |
Toch heb ik het idee dat Horner dat minder doet en vooral soms reageert om Wolff wat af te remmen. Daarnaast krijg ik ook het gevoel dat ze door alle spelletjes meer en meer de druk op zichzelf aan het opvoeren zijn, want ondanks een flinke dosis geluk en in principe de betere auto staan ze achter in beide kampioenschappen. Van de zes GP's had Lewis er drie achter Bottas moeten eindigen. Imola had hij geluk dat Bottas niet kon finishen, in Monaco had hij geluk dat de pitstop van Bottas niet goed ging en afgelopen weekend eindigde Bottas (op plek 12) gewoon boven Lewis. Alleen dat laat al zien dat Lewis echt niet sterk in zijn schoenen staat op dit moment. Hij maakt fouten, grote fouten zelfs en dat is waarom Wolff zo panisch aan het beschermen is. | ||
#ANONIEM | donderdag 10 juni 2021 @ 08:51 | |
Die mindgames zijn puur voor de buhne cq verkoop. Toto en Christian bedenken die 'schpielereitjes' waarschijnlijk samen met een biertje op het terras. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 10-06-2021 08:52:41 ] | ||
Tijn | donderdag 10 juni 2021 @ 09:11 | |
Mercedes zegt dat het hun fout is, want ze hebben het zo ontworpen dat Lewis er te makkelijk op kon drukken ![]() | ||
TweedeKlum | donderdag 10 juni 2021 @ 09:14 | |
Is er al een publiekelijk statement waarin Mercedes excuses maakt aan de GOAT ? ![]() | ||
BehoorlijkKritisch | donderdag 10 juni 2021 @ 09:24 | |
Dat zou me oprecht weinig verbazen. | ||
#ANONIEM | donderdag 10 juni 2021 @ 09:33 | |
Net zoals in de 2e kamer, tijdens een debat elkaar in de haren vliegen voor de buhne en vervolgens in de gang lekker met elkaar keuvelen. ![]() | ||
tja77 | donderdag 10 juni 2021 @ 10:26 | |
Geen probleem, ik vermoed dat het in Baku een optelsom was. * Koude banden ivm herstart * Gladde baan ivm gebrek aan rubber dat er door andere raceklasses op andere circuits wel is neergelegd. * Het ontbreken van DAS. * De mindere wegligging van de Mercs tov voorgaande seizoenen. * Het falen van Bottas. | ||
#ANONIEM | donderdag 10 juni 2021 @ 10:33 | |
Heb volgens mij bij de helft van de kwalificaties tot nu toe ook gezien dat Mercedes een extra ronde er aan toevoegt voor dat ze een tijd neer zetten. Dat ze de banden niet op temperatuur krijgen is wel een groot probleem voor ze. In Frankrijk hebben ze geluk, gewoon even over het rood-wit-blauwe schuurpapier naast de baan rijden en ze hebben ze zo op temperatuur. ![]() | ||
#ANONIEM | donderdag 10 juni 2021 @ 10:44 | |
Weet iemand om wat voor marges qua temperatuur we hier over praten? Wat is koud of goede temperatuur in een F1 band? | ||
#ANONIEM | donderdag 10 juni 2021 @ 10:53 | |
Denk dat er nog wel verschil zit tussen compound van de band. Hier vind ik tussen de 100-110 C (https://www.tribology-abc(...)ith%20tire%20heaters.) Hier weer heel verschillende per compound, met imo wel erg grote 'windows' : https://www.f1technical.net/forum/viewtopic.php?t=26669 Hier nog een stuk van Mercedes zelf over de 2018 Baku GP : https://www.mercedesamgf1(...)ht-temperature-talk/ Daar noemen ze geen exacte temperaturen, maar wel dat een paar graden al verschil kan betekenen. | ||
Tijn | donderdag 10 juni 2021 @ 10:53 | |
Hangt ook van de band af. Een zachtere band heeft een lagere optimale temperatuur dan een harde band. Dit is een tabelletje met wat gegevens over de Pirelli's van 2019 om een idee te krijgen: https://www.autosport.com(...)son-4987246/4987246/
Maar het specifieke optimale window verschilt ook per auto en de omstandigheden op het circuit. Ik denk dat als ze er een paar graden naast zitten, het al lastig wordt om bv. een pole position te rijden. | ||
#ANONIEM | donderdag 10 juni 2021 @ 11:01 | |
Dank u beiden ![]() | ||
ChevyCaprice | donderdag 10 juni 2021 @ 11:10 | |
Die remmen waren niet eens oververhit, ze rookten gewoon. Best normaal als ze stilstaan en dus niet worden gekoeld | ||
daNpy | donderdag 10 juni 2021 @ 11:12 | |
Ze rookten anders vrij fors, en bij de rest niet. Het was niet een beetje rook. Het is inderdaad normaal, zelfs mijn Golf heeft dat als ik geen cool-down lap doe. Het is echter niet goed voor de remmen, omdat ze hun warmte niet kwijt kunnen ze dus gaan glazuren. Net als wanneer opa met zijn voet op de rem berg af rijdt in Frankrijk. | ||
XL | donderdag 10 juni 2021 @ 11:27 | |
Dat het zo rookt is toch het effect van die magic mode. Gewoon goed voorbereid op het komende late rempunt. Moet je het alleen niet opnieuw aanzetten nadat je het uitzet | ||
Tijn | donderdag 10 juni 2021 @ 11:35 | |
Ja, die rook maakte ook dat het er allemaal erg spectaculair uitzag, alsof Lewis er echt voor ging. Maar eigenlijk denk ik dat-ie aanvankelijk gewoon van plan was om achter Pérez aan te sluiten en een makkelijke 18 punten voor P2 in ontvangst te nemen. | ||
ChevyCaprice | donderdag 10 juni 2021 @ 11:56 | |
Viel best mee met die rook. | ||
TweedeKlum | donderdag 10 juni 2021 @ 12:03 | |
"Get in there, Lewis. No no no, not in there!" | ||
#ANONIEM | donderdag 10 juni 2021 @ 12:11 | |
hier een foto van de start, vind het toch vrij fors! ![]() | ||
Gremen | donderdag 10 juni 2021 @ 13:02 | |
Dat denk ik ook. Achteraf een prachtige actie van Perez om slecht te starten en Hamilton daarmee het idee te geven dat hij voor P1 kon gaan. | ||
Tijn | donderdag 10 juni 2021 @ 13:24 | |
Ja, het ging sowieso allemaal precies goed zo. Je moet er niet aan denken wat er was gebeurd als Pérez een betere start had gehad en ze naast elkaar bocht 1 in waren gegaan ![]() | ||
daNpy | donderdag 10 juni 2021 @ 14:43 | |
Dan was het gewoon allemaal 0 punten, niks aan de hand. | ||
WismutVeilchen83 | donderdag 10 juni 2021 @ 14:55 | |
En kon je als Perez-basher hier concluderen dat hij het nog steeds niet brengt ![]() | ||
Tijn | donderdag 10 juni 2021 @ 14:59 | |
Ik denk dat er wel wat meer brokken waren geweest dan alleen Perez en Hamilton in dat geval. | ||
daNpy | donderdag 10 juni 2021 @ 15:28 | |
Nee dan had hij het eigenlijk wel goed gedaan, want Hamilton 0 punten net als Verstappen ![]() Onsportief, dat wel, maarja, een noodrem is om er aan te trekken ![]() | ||
daNpy | donderdag 10 juni 2021 @ 15:28 | |
Ja zal best maar Ham en Ver staan zo ver voor op de rest dat dat echt totaal oninteressant is. | ||
Tijn | donderdag 10 juni 2021 @ 15:29 | |
Ja ok, maar dat wil niet zeggen dat ze dan maar in de prak moeten ![]() | ||
Nattekat | vrijdag 18 juni 2021 @ 08:24 | |
Dicht |