abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / Redactie Sport woensdag 20 september 2023 @ 13:19:51 #251
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_210694509
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_210921609
quote:
Judokampioen geschorst na “ongeoorloofde opvattingen”, volgens Israëlische krant juichte hij aanvallen van Hamas toe

De Russische judoka Khasan Khalmurzaev (30), olympisch kampioen in de categorie -81 kilo in 2016, is geschorst na posts op sociale media waarmee hij de aanvallen van Hamas op Israël zou hebben toegejuicht. Khalmurzaev postte na de grootscheepse aanval een Palestijnse vlag en heeft volgens de Israëlische krant ‘Israel Hayom’ video’s gedeeld met daarbij in het Arabisch steunberichten aan de acties van Hamas. De Russische judobond lichtte de Internationale Judobond in en schorste Khalmurzaev met onmiddellijk ingang.

Volgens Israel Hayom postte Khasan Khalmurzaev video’s van Israëlische bombardementen in Gaza en zou hij in de bijschriften de grootscheepse aanval van de Palestijnse Hamas-strijders hebben toegejuicht.

De feiten wogen zwaar voor de Russische federatie, want Khasan Khalmurzaev werd met onmiddellijke ingang en voor onbepaalde duur geschorst. De Internationale Judofederatie heeft na een brief van de Russische bond de schorsing overgenomen.

“Er is vastgesteld dat de atleet de interne regels en voorschriften van de federatie heeft overtreden, die het publiekelijk publiceren van religieuze of politieke persoonlijke opvattingen niet toestaat”, zo motiveerde de Russische judobond de schorsing.

De Internationale Judofederatie liet weten dat ze “blijft strijden tegen discriminatie en de vrede en de waarden van de mensheid verdedigt. Wij staan achter de judowaarden van wederzijdse hulp en welvaart, respect en vriendschap die ons en de internationale judofamilie leiden.”
pi_211181962
Het EK is vandaag begonnen :)
pi_211190257
Ach ach ach, het nooit presterende judo
Jack does it in real time...
  Redactie Sport / Supervogel zondag 5 november 2023 @ 14:33:06 #255
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_211201534
Ach Roy Meyer
pi_211201630
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 november 2023 14:17 schreef DeeBee het volgende:
Toch één hele medaille gescoord!
pi_211201902
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 november 2023 14:17 schreef DeeBee het volgende:
Er zijn genoeg presterende judoka's, helaas betreffen dat geen Nederlanders.
pi_211201934
quote:
7s.gif Op zondag 5 november 2023 14:33 schreef Pino112 het volgende:
Ach Roy Meyer
Hij doet wederom geen goede zaken voor zijn plaatsing voor de Olympische spelen. Lijkt wel of hij helemaal niet gemotiveerd is.
pi_211202477
Deze analist bij de NOS :D
  Redactie Sport / Supervogel zondag 5 november 2023 @ 16:32:43 #260
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_211202502
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2023 16:30 schreef Marcoss het volgende:
Deze analist bij de NOS :D
De stem naast Kees Jongkind bedoel je?
pi_211202528
quote:
14s.gif Op zondag 5 november 2023 16:32 schreef Pino112 het volgende:

[..]
De stem naast Kees Jongkind bedoel je?
Nee, die jongen in de studio, Jur dacht ik?
  Redactie Sport / Supervogel zondag 5 november 2023 @ 16:39:17 #262
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_211202556
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2023 16:35 schreef Marcoss het volgende:

[..]
Oh die heb ik nog niet gezien.

Henk Grol-God als co-commentator _O_
pi_211202563
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2023 16:35 schreef Marcoss het volgende:

[..]
Raatjes?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_211202625
quote:
14s.gif Op zondag 5 november 2023 16:39 schreef Pino112 het volgende:

[..]
Oh die heb ik nog niet gezien.

Henk Grol-God als co-commentator _O_
Het was echt het ene cliché na het andere over de prestatie van Michael Korrel en waar het mis ging
  Moderator / Redactie Sport maandag 6 november 2023 @ 06:23:32 #265
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_211209064
quote:
Dat was even wennen voor de Nederlandse judoliefhebber, afgelopen weekeinde tijdens de Europese kampioenschappen. Voor het eerst sinds 1990 stond er geen Hollandse judoka in een EK-finale. Er werden in Montpellier slechts drie bronzen plakken gewonnen.

Sanne van Dijke (tot 70 kilogram), Marit Kamps (+78) en Jelle Snippe (+100) tekenden voor de schrale rood-wit-blauwe buit in de Zuid-Franse stad. Noël van ’t End (-90), Guusje Steenhuis (-78) en Karen Stevenson (+78) waren ook dicht bij een vergulde herinnering aan deze titelstrijd, maar zij verloren stuk voor stuk hun gevecht om brons. Michael Korrel en Frank de Wit werden gezien als kanshebbers, maar lager er afgelopen weekeinde al snel uit.

„Onze ambitie om een keer goud en vier medailles te winnen, is niet uitgekomen”, reageerde Gijs Ronnes, directeur topsport van Judo Bond Nederland (JBN) zondagavond. „Maar we hadden wel veel sporters in de top acht. Veel deden mee in het medailleblok. Verder was de sfeer supergoed. En mooi om te zien dat we met Marit Kamps en Jelle Snippe nieuwe strijders aan het front hebben.”

Van Dijke zorgde voor de eerste medaille. „Ik laat in elk geval zien dicht bij de top te zitten. Het was misschien niet perfect, maar het leverde wel een medaille op.” Marit Kamps kon zondag haar geluk niet op, nadat ze Turkse Kayra Ozdemir in de verlenging helemaal had uitgeput. „Zij was kapot, ik niet. Ik kon nog wel tien minuten door. Ik behoor nu tot de top van Europa. Het was echt een heerlijke dag.”

Jelle Snippe stond als EK-debutant op het podium. „Dus ben ik hier ontzettend blij mee. Ik was de hele dag erg zenuwachtig.” Hij is plots een olympische concurrent voor de collega-zwaargewichten Roy Meyer - die hij in de kwartfinaler versloeg - en Jur Spijkers. „Ik bekijk het van toernooi tot toernooi, maar ik denk daar wel eens aan, ja.”

Dat het EK voor Nederland tegenviel, is voor Henk Grol geen verrassing. De voormalige judogrootheid die na de Zomerspelen van Tokio stopte met topsport en afgelopen weekeinde zijn debuut maakte als analist bij de NOS, had het relaas vooraf van JBN-directeur Ronnes gelezen. Die zei onder meer dat hij denkt in de toekomst het verschil te kunnen maken door een diëtist en een krachtcoach aan TeamNL toe te voegen op de grote toernooien.

„Er is echt iets mis met het Nederlandse judo”, aldus Grol. „en dat begint bij deze ’td’ (lees Gijs Ronnes, red.). Er worden duidelijk verkeerde keuzes gemaakt. Ik las dat artikel zaterdag over diëten enzo en dacht toen: daar gaat het niet om. Het gaat erom dat je hard moet werken en een structuur moet opbouwen. Er wordt gewoon niet goed samengewerkt. Je hebt elkaar nodig. Het zijn nu allemaal losse eindjes, zonder sturing. Dat vind ik jammer.”

Grol concretiseerde zondagavond zijn kritiek: „Ik vind dat Michael Korrel niet goed presteert, ik vind dat Frank de Wit niet beter is geworden. Dat heeft te maken met de begeleiding. Tornike Tsjakadoea zit onder z’n niveau. Dat moeten de trainers zich aanrekenen, daar moet echt aan gewerkt worden. De vrouwen? Die gaan niet zo slecht, maar dat komt misschien ook omdat er minder concurrentie is. Maar ook bij hen kan het beter, denk ik. Deze ’td’ snapt er niets van. Wat mij betreft moet die per direct weg. De coaches zijn gewoon niet goed genoeg. Daar moet dus echt wat gebeuren.”

Ronnes reageerde. „Henk is judo, ik probeer kennis te halen uit andere sporten (zoals het roeien, red.). Wij betrekken de wetenschap erbij. Het heeft gewerkt, om tijdens deze EK extra te letten op herstel en voeding. De sporters hebben het omarmd, heb ik gemerkt.”
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 6 november 2023 @ 07:16:34 #266
284411 crew  heywoodu
pi_211209131
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2023 06:23 schreef borisz het volgende:
Maar we hadden wel veel sporters in de top acht. Veel deden mee in het medailleblok. Verder was de sfeer supergoed
Ah, gelukkig. Als je maar een leuke tijd hebt met z'n allen, dat is eigenlijk goud waard _O_
pi_211209273
quote:
10s.gif Op maandag 6 november 2023 07:16 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Ah, gelukkig. Als je maar een leuke tijd hebt met z'n allen, dat is eigenlijk goud waard _O_
De sfeer was supergoed!!!1!!

Dit is cabaret, ongelofelijk. Geldkraan NU dicht voor deze trieste bende.
  maandag 6 november 2023 @ 08:21:24 #268
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_211209342
De coach van Meyer heeft het ook gehad met m
https://nos.nl/artikel/24(...)oach-voel-me-eenzaam
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_211209529
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2023 08:21 schreef Szura het volgende:
De coach van Meyer heeft het ook gehad met m
https://nos.nl/artikel/24(...)oach-voel-me-eenzaam
Meyer heeft wel veel te willen voor iemand die ondermaats presteert.
Het zou ook wel vreemd zijn als hij opeens wel zelf zijn coach mag uitzoeken.
  maandag 6 november 2023 @ 09:00:44 #270
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_211209544
Denk dat zowel Ronnes als Grol gelijk hebben. Voeding is ook belangrijk, maar structuur ook.

Maar wellicht kunnen ze volgende keer kratje bier meenemen dan is het ook gezellig!!
pi_211209722
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2023 09:00 schreef Frozen-assassin het volgende:
Denk dat zowel Ronnes als Grol gelijk hebben. Voeding is ook belangrijk, maar structuur ook.

Maar wellicht kunnen ze volgende keer kratje bier meenemen dan is het ook gezellig!!
En dan voor of na de wedstrijd het kratje bier soldaat maken?
pi_211279712
https://nos.nl/video/2497(...)op-wil-plezier-maken

quote:
Judoka Vermeer liep twee Spelen mis, maar geeft niet op: 'Wil plezier maken'

Het zat judoka Sanne Vermeer nog niet mee in haar loopbaan. Ze heeft al drie keer moeten revalideren van een zware blessure en liep twee keer de Spelen mis. Nu is ze terug in de klasse tot 70 kilogram.
Citius, Altius, Fortius.
  Moderator / Redactie Sport zondag 3 december 2023 @ 00:29:35 #273
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_211501574
quote:
Judoka Sanne van Dijke heeft bij het grandslamtoernooi in Tokio goud gewonnen in de klasse tot 70 kg. De 28-jarige Brabantse, de mondiale nummer twee in haar gewichtsklasse, rekende in de finale af met de Japanse Shiho Tanaka, de nummer zestien van de wereld.
https://nos.nl/artikel/25(...)grand-slam-van-tokio
  Moderator / Redactie Sport zondag 3 december 2023 @ 13:36:29 #274
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_211505249
En nog twee keer brons voor Van Lieshout en Korrel
https://www.jbn.nl/nieuws(...)nnen-brons-in-tokio/
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 8 december 2023 @ 21:48:22 #275
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_211559238
We kijken eens naar de Olympische ranking
https://www.ijf.org/wrl_olympic?category=all&nation=ned

10 + 5 reserves incluis een continentale plek voor Pleuni Cornelisse.
Wat opvalt alleen Sanne van Dijke (1) en Michael Korrel (4) in de top10.
Sanne vs Kim-scenario's zitten er (nog) niet in. Over Kim gesproken, die staat niet eens in het groen.

Maar goed er zijn nog zes maanden te gaan in het nieuwe jaar met zes of zeven GS (Israel is voorlopig geschrapt).
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 8 december 2023 @ 22:16:12 #276
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_211559570
Dat zijn geen beste cijfers.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 2 januari 2024 @ 07:44:52 #277
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_211888229
Een week na mijn post werd er plots toch nog een WK aangekondigd. In principe zijn er in OS-jaren geen WK. De voorzitter kreeg vast een zak geld uit Abu Dhabi.

Het WK vindt volgend jaar plaats van 19 tot en met 24 mei in Abu Dhabi. Het is het laatste grote evenement waar punten te verdienen zijn met het oog op kwalificatie voor de Olympische Spelen in Parijs. 28 mei maakt JBN de selectie bekend en dit WK telt dus (flink) mee.
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 2 januari 2024 @ 08:18:04 #278
284411 crew  heywoodu
pi_211888292
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 07:44 schreef borisz het volgende:
Een week na mijn post werd er plots toch nog een WK aangekondigd. In principe zijn er in OS-jaren geen WK. De voorzitter kreeg vast een zak geld uit Abu Dhabi.

Het WK vindt volgend jaar plaats van 19 tot en met 24 mei in Abu Dhabi. Het is het laatste grote evenement waar punten te verdienen zijn met het oog op kwalificatie voor de Olympische Spelen in Parijs. 28 mei maakt JBN de selectie bekend en dit WK telt dus (flink) mee.
Bijzonder, dat je volgend jaar punten kunt verdienen voor kwalificatie voor de Spelen van dit jaar :T

Maar goed, net als vorige keer dus nog een WK vrij kort voor de Spelen.
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 27 januari 2024 @ 11:03:07 #279
284411 crew  heywoodu
pi_212186029
Eerste 'grote' internationale toernooi van het jaar is dit weekeinde, de Grand Prix Portugal. Gisteren de eerste vijf gewichtsklasses.

Vrouwen -48kg
Een Japanse finale, waarin Hikari Yoshioka te sterk was voor Kano Miyaki. Brons was voor de Mongolische Narantsetseg Ganbaatar en voor Abiba Abuzhakynova uit Kazachstan, die in de tweede ronde Amber Gersjes uitschakelde.

Vrouwen -52kg
De Oezbeekse Diyora Keldiyorova won in de finale van Reka Pupp uit Hongarije, die in de derde ronde Naomi van Krevel uitschakelde. Brons was voor Mascha Ballhaus uit Duitsland en de Russische Glafira Borisova.

Vrouwen -57kg
De Zuid-Koreaanse Huh Mi-mi pakte de winst door in de finale Daria Kurbonmamadova uit Rusland te verslaan. De Duitse Seija Ballhaus, tweelingzus van Masha, pakte brons, net als Ayami Takano uit Japan.

Mannen -60kg
Winst voor Dilshodbek Baratov uit Oezbekistan, die in de finale van de Braziliaan Michel Augusto won. Brons was voor de Taiwanees Yung Wei Yang, die Emiel Jaring in de derde ronde uitschakelde, en Turan Bayramov uit Azerbeidzjan.

Mannen -66kg
De Rus Yago Abuladze wint de finale van Yashar Najafov uit Azerbeidzjan, brons voor Kamran Suleymanov uit Azerbeidzjan en de Japanner Shinsei Hattori. Ivo Verhorstert ging er in de derde ronde uit tegen Suleymanov.
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 28 januari 2024 @ 12:59:31 #280
284411 crew  heywoodu
pi_212200368
Gisteren:

Vrouwen -63kg
Winst voor de Britse Lucy Renshall, die in de finale van Katharina Haecker uit Australië won. Brons ging naar de Hongaarse Szofi Ozbas en Inbal Shemesh uit Israël, Nadiah Krachten ging er in de eerste ronde uit tegen de Oostenrijkse Magdalena Krssakova.

Vrouwen -70kg
De Kroatische Barbara Matic pakte de winst door in de finale van de Oezbeekse Gulnoza Matniyazova te winnen. Brons was voor Riho Saiganji uit Japan en de Duitse Miriam Butkereit, die in de kwartfinales Sanne Vermeer uitschakelde. Vermeer verloor in de herkansingen dan weer van Saiganji, Margit de Voogd had in ronde twee verloren van Lucie Jarrot uit Frankrijk.

Mannen -73kg
Russische winst: Danil Lavrentev was in de finale te sterk voor Salvador Cases Roca uit Spanje. Landgenoot Makhmadbek Makhmadbekov pakte net als de Japanner Ryuga Tanaka brons, Koen Heg ging er in de eerste ronde uit tegen de Ier Joshua Green.

Mannen -81kg
Toch een Japanse zege, Yoshito Hojo klopte de Turk Vedat Albayrak in de finale. Lee Joon-hwan pakte brons, net als Saeid Mollaei, voorlopig uitkomend voor Azerbeidzjan. Frank de Wit ging er in ronde twee uit tegen de Rus Khasan Khalmurzaev.
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 29 januari 2024 @ 21:45:41 #281
284411 crew  heywoodu
pi_212219284
En de slotdag:

Vrouwen -78kg
De Duitse Anna Monta Olek won in de finale van Metka Lobnik uit Slovenië, brons was voor Petrunjela Pavic uit Kroatië en de Française Chloe Buttigieg. Talent Yael van Heemst ging er in de kwartfinales uit tegen Pavic en verloor in de herkansingen van Buttigieg.

Vrouwen +78kg
In de finale won de Turkse Hilal Ozturk van Miki Mukunoki uit Japan, terwijl het brons naar de Française Coralie Hayme en de Poolse Kinga Wolszcak ging. Carmen Dijkstra sneuvelde in de eerste ronde tegen Giovanna Santos uit Brazilië.

Mannen -90kg
Brons voor Mark van Dijk na winst op de Zuid-Koreaan Gwak Dong-han, jawel! Ook Eljan Hajiyev uit Azerbeidzjan won brons, de finale werd gewonnen door de Turk Mihael Zgank, die Van Dijk in de kwartfinales klopte en die in de finale van de Est Klen Kristofer Kaljulaid won.

Mannen -100kg
De Rus Matvey Kanikovskiy pakte de winst door in de finale te winnen van Nikoloz Sherazadishvili uit Spanje, die op zijn beurt in ronde twee had gewonnen van Simeon Catharina. Het brons was voor de Braziliaan Rafael Buzacarini en voor Gonchigsuren Batkhuyag uit Mongolië.

Mannen +100kg
Wereldkampioen Inal Tasoev uit Rusland won in de finale van de Zuid-Koreaan Kim Min-jong, zijn landgenoot Tamerlan Bashaev pakte brons, net als de Japanner Kanta Nakano. Jelle Snippe sneuvelde in de derde ronde tegen Ibrahim Tataroglu uit Turkije.

Er komen nu drie Grand Slams aan, te beginnen met de grootste: komend weekeinde in Parijs.
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 2 februari 2024 @ 09:28:48 #282
284411 crew  heywoodu
pi_212260447
Grand Slam in Parijs begint vandaag, hier zou flink veel te zien moeten zijn, maar ik vermoed dat je wel even moet doen alsof je uit een ander land komt (Canada ofzo).

https://www.youtube.com/@francejudo_/streams
  zondag 4 februari 2024 @ 13:34:30 #283
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_212292710
Nederland presteert niks in Parijs, mooie voorbode voor komende zomer wanneer we ons weer kapot kunnen ergeren aan die sjokers en het gejammer na afloop en bij de NOS
pi_212294771
Wat een wanprestatie in Parijs, om te janken!
  Moderator / Redactie Sport zondag 4 februari 2024 @ 17:06:59 #285
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_212296465
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2024 13:34 schreef Szura het volgende:
Nederland presteert niks in Parijs, mooie voorbode voor komende zomer wanneer we ons weer kapot kunnen ergeren aan die sjokers en het gejammer na afloop en bij de NOS
En waar vorige keer nog zeven judoka's zich met een top8 plaatsten (en op papier makkelijkere loting) heb je er nu maar twee in de top8 (Korrel, vDijke). Dat is eigenlijk zorgwekkender.
  zondag 4 februari 2024 @ 17:20:58 #286
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_212296638
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2024 17:06 schreef borisz het volgende:

[..]
En waar vorige keer nog zeven judoka's zich met een top8 plaatsten (en op papier makkelijkere loting) heb je er nu maar twee in de top8 (Korrel, vDijke). Dat is eigenlijk zorgwekkender.
En nog altijd zitten ze in de top van de ontvangers van NOC/NSF-gelden, na dure sporten als roeien en zeilen: https://nocnsf.nl/media/x(...)lijst_nocnsf_aug.pdf

Hoog tijd voor een serieuze sanering bij deze altijd falende sport
  Moderator / Redactie Sport zondag 4 februari 2024 @ 17:32:35 #287
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_212296757
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2024 17:20 schreef Szura het volgende:

[..]
En nog altijd zitten ze in de top van de ontvangers van NOC/NSF-gelden, na dure sporten als roeien en zeilen: https://nocnsf.nl/media/x(...)lijst_nocnsf_aug.pdf

Hoog tijd voor een serieuze sanering bij deze altijd falende sport
En nog altijd de vraag of centralisering echt de goeie set was.
Je had het collectief van Haarlem/Kenamju van Cor vd Geest en de individuen van Rotterdam met Van Unen en De Korte. Je had als judoka meerdere opties om je te ontwikkelen.
Als je nu niet in de Nederlandse mal past is het eigenlijk klaar met je carrière.

Judo is een individuele sport. Je hebt een team nodig om de top te bereiken. Maar hoe zou je denk ik niet te veel in moeten willen vullen als JBN of NOC*NSF zijnde. En dat is nu niet mogelijk.
  zondag 4 februari 2024 @ 17:45:36 #288
33317 GotenSSJ
eilander 4-life
pi_212296853
1,7 miljoen naar deze sport, zijn ze helemaal van het padje af bij NOC*NSF _O- Presteren altijd ondermaats maar wel lekker geld scheppen.
Xbox Live Gamertag : ThaD16
  Moderator / Redactie Sport zondag 4 februari 2024 @ 17:59:03 #289
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_212296992
  Redactie Sport / Supervogel zondag 4 februari 2024 @ 18:02:08 #290
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_212297027
Het altijd sjokende Nederland! Leuke rubriek, opheffen die bond.
  Moderator / Redactie Sport zondag 4 februari 2024 @ 20:49:20 #291
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_212299344
Teddy pakt nog wel even zijn achtste titel in Parijs mee.
  maandag 5 februari 2024 @ 00:59:38 #292
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_212301706
Henkie mocht ook weer eens leeglopen

quote:
Henk Grol ziet judo in Nederland steeds verder afglijden: ‘In het buitenland lachen ze ons uit’

Geen kampioenen meer, nauwelijks kanshebbers op olympisch goud. Met de Spelen van Parijs in zicht zakt het Nederlandse judo steeds verder weg. Dus zijn er zorgen, onder meer bij voormalig topjudoka Henk Grol.

,,Het judo in Nederland wordt kapotgemaakt.’’ Wanneer de Nederlandse judoka’s op de EK in Montpellier, in november vorig jaar, wederom teleurstellend presteren en voor het eerst sinds 1990 in geen enkele EK-finale staan, draait Henk Grol er niet omheen.

Natuurlijk, er is echt nog wel talent. Dat benadrukt de oud-topjudoka (driemaal Europees kampioen, driemaal WK-zilver, tweemaal olympisch brons) deze middag in Velserbroek, in zijn sportschool, meerdere keren. Hij noemt Frank de Wit, Michael Korrel, Jur Spijkers, Joanne van Lieshout en Guusje Steenhuis. En Sanne van Dijke, de enige judoka die de laatste jaren naar behoren presteert.

Maar het zijn geen absolute winnaars meer. Zoals Guillaume en Dex Elmont, Dennis en Elco van der Geest, Ruben Houkes, Mark Huizinga, Edith Bosch en Claudia Zwiers dat waren. Het is veelzeggend dat de laatste grote prijs dateert uit 2019: de wereldtitel van Noël van ’t End. ,,Het zijn outsiders geworden.’’

Pijn
Dat is niet alleen zorgelijk, zegt Grol (38), in 2011 en 2020 winnaar van de Paris Grand Slam, het prestigieuze toernooi dat dit weekend op de agenda staat. ,,Het doet ook pijn.’’ Grol, die zijn carrière in 2021 afsloot, hoeft niet lang na te denken als wordt gevraagd waarom het judo in Nederland zo is afgegleden. Hij begint over Papendal, waar sinds 2016 een centraal trainingscentrum is gevestigd. ,,Een heel mooi concept, als het tenminste goed wordt geleid. Maar dat wordt het dus niet.’’

Hij maakt een vergelijking met jaren geleden. De tijd van Cor van der Geest en Chris de Korte, de coaches die zoveel judoka’s naar de wereldtop brachten. ,,Zij hadden de Begeisterung om er iets van te maken. Dát heb je nodig. Mensen die hun hele ziel en zaligheid erin stoppen. Mensen met kennis. Maar die zijn er op dit moment niet. Nu is het zo: we hebben niemand, dan zetten we die maar neer.’’ Geen kampioenenmakers, stelt Grol. ,,Ze hebben niet het verstand om talenten de stap naar de wereldtop te laten maken.’’

Zijn idee: één sterke leider aanstellen, met daaronder twee jonge gasten die gaan opleiden. ,,Van der Geest werd een succesvolle coach omdat hij de juiste mensen om zich heen verzamelde. Je kunt beter twee goede trainers hebben in plaats van acht die het niet hebben.’’

Het zorgt volgens Grol niet alleen voor structuur, het voorkomt ook dat iedereen zomaar wat doet. Hij begint over de krachttrainingen. ,,Doen ze apart van elkaar.’’ Een slechte zaak, vindt hij. ,,Ook al haat je elkaar, je moet samen trainen.’’

Zwaargewicht Jelle Snippe, die brons won op het EK, snapt dat het voor sommigen fijner is om die training met de eigen vertrouwde krachttrainer te doen. Zelf geeft hij de voorkeur om dat centraal te doen, op Papendal. ,,Op die manier is het voor de krachttrainer makkelijk om contact te hebben met mijn judotrainer of fysio. En mijn judotrainer of fysio kan makkelijk binnenlopen bij de krachttraining.’’

Grol haalt Dennis van der Geest aan, die hij als 17-jarige met 200 kilo zag squatten. ,,Daardoor ben ik beter geworden. Ik trok me op aan dat soort gasten. Nu weten ze van elkaar niet wat ze doen. Daarom is het belangrijk dat er iemand komt die alles bepaalt. Die met ijzeren hand regeert. Anders wordt het een teringzooi.’’

Van Gijs Ronnes, de voormalige beachvolleyballer die eind 2021 werd aangesteld als directeur topsport bij de judobond, hoef je niks te verwachten, zegt Grol. ,,Begrijp me niet verkeerd: ik ben niet tegen aanpassingen. Zoals ik het prima vind dat de wetenschap erbij wordt betrokken. Omdat er altijd winst valt te halen. Maar sommige dingen passen gewoon niet bij een vechtsport. Onder zijn leiding moeten onze judoka’s op een fiets zitten, als warming-up en coolingdown. Dat is de grootste grap die er is. De buitenlanders lachen ons gewoon uit.’’

Grol snapt dat wel. ,,Wanneer je na tien minuten knokken van de mat komt, moet je bijna kotsen van het zuur in je lichaam. Je hebt zo veel pijn in je armen. Dan ga je toch niet op een fiets zitten? Echt, ik had die fiets naar zijn hoofd gesmeten als mij dat werd opgedragen. Dat slaat nergens op. Je moet willen knokken in je hoofd.’’

Kim Polling (klasse tot 70 kilo), die nog altijd hoopt op plaatsing voor Parijs, wil het fietsen wel een kans geven. ,,Ik moet het nog uitproberen. Maar ik denk dat ik het wel een fijne manier van herstellen vind tussen de partijen door.’’ Snippe zal niet op de fiets te zien zijn. ,,Ik heb dat een paar jaar geleden geprobeerd, maar daar is mijn eigen coach niet mee verder gegaan.’’

Dat krijg je dus, meent Grol, als je iemand aanstelt die totaal geen binding heeft met de sport. ,,Ronnes heeft nooit een stomp voor zijn harses gehad, of een schop voor zijn poten. Sterker, hij heeft nooit een judopak aangehad. Hoe weet hij dan wat goed is? Ik ga een wielrenner toch ook niet vertellen hoe hij het moet doen? Het is veelzeggend dat de toppers hem uitlachen, niet eens met hem praten.’’

Losgelaten
Ook dat begrijpt Grol. ,,Alles wat goed is, helpt hij om zeep. Neem Tornike Tsjakadoea. Werd vijfde op Spelen van Tokio, maar is volledig losgelaten. Haalt daardoor zijn niveau niet meer. Zo’n jongen heeft een goede trainer nodig. Nee, we gaan de B-garnituur helemaal coachen, omdat die intrinsiek iets gemotiveerder zijn. Maar Tsjakadoea heeft talent. Dat heeft hij laten zien. Dan moet je daar toch bovenop zitten?’’

Daarom pleit Grol ervoor de top zo goed mogelijk te faciliteren. ,,Het lijkt nu wel een reisbureau. De bond stuurt sporters de hele wereld over, tot Australië aan toe. Terwijl ze daar niks te zoeken hebben. Besteed dat geld aan diegenen die jou aan een medaille kunnen helpen: je grootste talenten. Wat overblijft, gaat naar de rest. Ik weet wel: garanties heb je nooit. Je haalt bij judo echt niet zomaar een medaille. Maar neem van mij aan: iemand als Van ’t End had veel meer gewonnen als hij beter was begeleid. En wat te denken van De Wit. Dat is een potentiële medaillewinnaar. Dan moet je zorgen dat-ie de allerbeste trainer krijgt.’’

Daarmee ben je er nog niet, meent hij. Ook moet de cultuur anders. Het gaat Grol – die voor zichzelf geen rol ziet weggelegd, omdat hij te druk is met zijn eigen bedrijf – wat ver om de werkwijze van judolanden als Rusland en China te kopiëren. ,,Dat is het andere uiterste. Daar heb ik dingen gezien, dat ging zelfs voor mij te ver. Dan heb je het over lijfstraffen, over geestelijke vernedering.’’

Overleven
Een tikkeltje harder trainen, adviseert Grol. ,,Jongens als Spijkers, Korrel en De Wit doen dat wel. Maar het gros niet. Omdat er geen structuur in zit en de coaches, op een enkeling na, te lief zijn. En ja, dan versla je de Russen, Japanners en Georgiërs nooit meer.’’ Daarom is het goed de pijn te voelen. ,,Je moet door het putje om beter te worden.’’ Dat kan soms ver gaan, weet hij uit ervaring. ,,Maar als je niet wilt knokken, niet wilt overleven, hoe ga je dan een vechtsport doen? Dan word je nooit een winnaar.’’

Bondsdirecteur Ronnes kan de kritiek van Grol plaatsen. ,,Het doel was tijdens de EK vier medailles winnen, waaronder een keer goud. Dat is niet gebeurd.’’ Maar hij vindt het overdreven om te concluderen dat het Nederlandse judo weinig meer voorstelt. ,,Ik kijk niet op die manier, ik bekijk het veel procesmatiger.’’

Ronnes noemt de zwaargewichten Marit Kamps en Jelle Snippe, die op de laatste EK brons pakten, net als Sanne van Dijke (tot 70 kilo), die deze zomer voor olympisch goud gaat. ,,Dat zijn lichtpunten. Verder hadden we op de EK veel judoka’s in de top 8 en in het medailleblok (vanaf halve finales en herkansingen, red.). Ik wil niet zeggen dat de EK niet belangrijk was, maar in het proces richting Parijs was dit niet per definitie een piektoernooi. We hebben die EK ook gebruikt om nieuwe protocollen te trainen. Ik maak me dan ook geen zorgen.’’

Daarom wordt niet getornd aan de doelstelling voor de Spelen. ,,We blijven mikken op drie medailles’’, zegt Ronnes. ,,Dat is uitdagend, maar reëel. Zeker als we de ingeslagen weg blijven volgen.’’ Dus gaan de fietsen ‘gewoon’ mee naar de wedstrijden.
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 5 februari 2024 @ 09:33:30 #293
284411 crew  heywoodu
pi_212303156
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 00:59 schreef Szura het volgende:
Grol snapt dat wel. ,,Wanneer je na tien minuten knokken van de mat komt, moet je bijna kotsen van het zuur in je lichaam. Je hebt zo veel pijn in je armen. Dan ga je toch niet op een fiets zitten? Echt, ik had die fiets naar zijn hoofd gesmeten als mij dat werd opgedragen. Dat slaat nergens op. Je moet willen knokken in je hoofd.’’
Bijzonder. Júist als het zuur uit je oren spuit is een cooldown toch belangrijk om te zorgen dat dat zuur sneller verdwijnt en je beter kunt herstellen?
pi_212304557
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 09:33 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Bijzonder. Júist als het zuur uit je oren spuit is een cooldown toch belangrijk om te zorgen dat dat zuur sneller verdwijnt en je beter kunt herstellen?
Er zijn sporten die nog steeds niks willen aannemen uit andere (sport) werelden. Net zoals een sportpsycholoog etc "NEE HOOR DAT HEBBEN WIJ NIET NODIG". Ik denk dat daar genoeg voorbeelden van zijn ("Demonen in mijn hoofd" ) die zoveel meer uit hun carriere hadden kunnen halen met betere begeleiding, incl invloeden vanuit andere sporten.
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 5 februari 2024 @ 11:39:13 #295
284411 crew  heywoodu
pi_212304575
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 11:37 schreef franklop het volgende:

[..]
Er zijn sporten die nog steeds niks willen aannemen uit andere (sport) werelden. Net zoals een sportpsycholoog etc "NEE HOOR DAT HEBBEN WIJ NIET NODIG". Ik denk dat daar genoeg voorbeelden van zijn ("Demonen in mijn hoofd" ) die zoveel meer uit hun carriere hadden kunnen halen met betere begeleiding, incl invloeden vanuit andere sporten.
"Haha, psycholoog...ik ben niet gek hoor!" :'(

Man man man.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 5 februari 2024 @ 11:44:55 #296
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_212304672
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2024 17:32 schreef borisz het volgende:

[..]
En nog altijd de vraag of centralisering echt de goeie set was.
Je had het collectief van Haarlem/Kenamju van Cor vd Geest en de individuen van Rotterdam met Van Unen en De Korte. Je had als judoka meerdere opties om je te ontwikkelen.
Als je nu niet in de Nederlandse mal past is het eigenlijk klaar met je carrière.

Judo is een individuele sport. Je hebt een team nodig om de top te bereiken. Maar hoe zou je denk ik niet te veel in moeten willen vullen als JBN of NOC*NSF zijnde. En dat is nu niet mogelijk.
Meest stupide "oplossing" ooit. Er zijn er genoeg die gestopt zijn omdat ze geen zin hadden om naar Papendal te moeten verhuizen. En alleen in de weekenden naar huis te kunnen. Niet meer kunnen trainen in een vertrouwde omgeving met trainers die jou door en door kennen.
Ik heb vanaf begin af aan geroepen dat dit de judo sport kapot zou maken en verdomd......
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 5 februari 2024 @ 11:49:27 #297
284411 crew  heywoodu
pi_212304727
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 11:44 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Meest stupide "oplossing" ooit. Er zijn er genoeg die gestopt zijn omdat ze geen zin hadden om naar Papendal te moeten verhuizen. En alleen in de weekenden naar huis te kunnen. Niet meer kunnen trainen in een vertrouwde omgeving met trainers die jou door en door kennen.
Ik heb vanaf begin af aan geroepen dat dit de judo sport kapot zou maken en verdomd......
Het is ook helemaal niet zo dat Papendal an sich slecht is. Sterker nog, Papendal is fantastisch, als je de keuze hebt om daar te gaan trainen (met keuze als voornaamste woord). Het wordt pas problematisch als je verplicht bent om daar te trainen....erg jammer.
pi_212304728
Dat zijn matige voorbeelden ja, zoiets als beter / professioneler herstellen tussen partijen is juist iets wat veel verschil kan maken

Verder eens over de opzet en leiding van de bond, lachwekkend dat hier (zoveel) geld naar toe gaat
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 17 februari 2024 @ 07:08:27 #299
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_212462359
  Trouwste user 2022 zaterdag 17 februari 2024 @ 09:32:18 #300
7889 tong80
Spleenheup
pi_212463226
quote:
Zeker. In alles de tegenpool van Cor van der Geest. Mooie tijden waren dat.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')