quote:De slotdag van de Grand Slam Antalya is op een geweldige manier geëindigd. Noël van 't End behaalde voor het tweede keer dit jaar het goud op een Grand Slam en Jelle Snippe en Roy Meyer stonden tegenover elkaar in de finale. Uiteindelijk won Snippe in de golden score en daarmee haalde hij zijn eerste gouden plak bij zo'n toernooi. Guusje Steenhuis en Simeon Catharina eindigden beiden op de vijfde plaats.
Snippe (+100 kg) begon de dag als enige van de zes deelnemers in de eerste ronde. Hij starte sterk en stopte niet met winnen. Jelle won achtereenvolgens met een ippon, op straffen in de golden score, met een waza-ari en nogmaals een waza-ari. In de halve finale leek het af te stevenen op een golden score, maar precies op het geluid van de gong kwam zijn Georgische tegenstander vol op zijn rug terecht.
Roy Meyer, ook +100 kg, had vandaag de vaart er in bij het overgrote deel van zijn wedstrijden. In zijn eerste partij had hij twee minuten nodig voor zijn twee waza-ari's, bij zijn tweede partij was dit slechts 13 seconden voor een ippon. Zijn kwartfinale werd op straffen beslist in de golden score en tot slot versloeg hij in de halve finale de thuisfavoriet. Ditmaal binnen vijftig seconden.
Daarmee stonden Jelle en Roy voor het eerst tegenover elkaar bij een internationale wedstrijd. Het ging gelijk op en beiden kregen een straf. In de golden score viel uiteindelijk de beslissing. Jelle zette een beenworp in, Roy probeerde deze nog over te nemen, maar Jelle wisselde van techniek en gooide Roy op zijn zij. Daarmee won hij zijn eerste goud.
Strijd om het brons
Guusje Steenhuis (-78 kg) en Simeon Catharina (-100 kg) bereikten ook allebei het finaleblok en gingen op voor het brons. Catharina behaalde tamelijk eenvoudig zijn halve finale, maar zijn tegenstander ging er direct fel in en daarmee werd de wedstrijd heel snel beslist. In de partij om het brons nam hij het op tegen de huidige nummer 6 op de wereldranglijst, een Canadees. Hij was nog een maatje te groot voor Simeon en na drie straffen was de wedstrijd afgelopen.
Guusje kende een toernooi met lange partijen en zelfs tweemaal een lange golden score. In de halve finale stond ze bijna tien minuten op de mat tegen de huidige Olympische kampioen. Ze maakte het haar heel moeilijk, maar een derde straf gooide roet in het eten. In de strijd om het brons ging het vlak voor tijd mis voor Steenhuis bij het inzetten van een techniek. Haar Duitse tegenstander kon de inzet overnemen en pakte in de slotseconden het brons.
Ronde 3
Jesper Smink (-90 kg) kwam ook op de slotdag van de Grand Slam in actie. In zijn eerste partij, de tweede ronde, kwam hij op achterstand te staan. Maar al snel trok Jesper de score gelijk met een eigen waza-ari. Een minuut later maakte hij het af met nog een waza-ari. In de derde ronde trof hij een Slowaakse tegenstander en halverwege de partij wist hij onder Jesper te duiken en een ippon te maken met deze techniek. Daarmee stopte het toernooi voor hem in de derde ronde.
Twee maanden verder incluis verwerking Antalya. Nog steeds 9 direct naar Parijs en geen team op de OS.quote:Op woensdag 8 februari 2023 22:28 schreef borisz het volgende:
Het is nog vroeg. De Q voor Parijs na Parijs
https://www.ijf.org/wrl_olympic?category=all&nation=ned
9 judoka's zouden nu naar de Spelen mogen. Als Team zouden we nu niet geplaatst zijn wegens geen judoka in -57kg.
quote:Maar liefst 18 judoka’s zullen van 7 t/m 14 mei Nederland gaan vertegenwoordigen op de WK judo in Doha, Qatar. TeamNLjudo gaat met 9 mannen en 9 vrouwen op jacht naar individueel eremetaal, maar zal op de slotdag van de WK ook een gooi doen naar het podium bij het mixed teams event.
De ploeg die namens Judo Bond Nederland in actie komt kent vele ervaren namen, maar ook enkele nieuwere gezichten. Zo zullen er drie debutanten in actie komen tijdens het individuele WK: Joanne van Lieshout (tweevoudig wereldkampioene bij de junioren), Karen Stevenson (sinds dit jaar overgestapt naar en succesvol in de +78 kg categorie) en Jelle Snippe (de kersverse winnaar van de Grand Slam van Antalya).
Voor het teamevent zijn Koen Heg (-73 kg) en Julie Beurskens (-57 kg) geselecteerd. Voor hen geldt eveneens dat zij hun debuut maken op dit WK. Wie verder namens het team in actie zal komen op 14 mei, wordt op een later moment besloten.
Vorig jaar haalde TeamNLjudo twee bronzen medailles op de WK, via Sanne van Dijke en Michael Korrel. T.o.v. die ploeg ontbreken dit jaar o.a. Jur Spijkers, Ivo Verhorstert en Sanne Vermeer door blessures. Hilde Jager is in de categorie -70 kg als reserve aangewezen.
Selectie
Dames
-63 kg Joanne van Lieshout en Geke van den Berg
-70 kg Kim Polling en Sanne van Dijke
-78 kg Guusje Steenhuis en Natascha Ausma
+78 kg Marit Kamps en Karen Stevenson
Reserve
-70 kg Hilde Jager
Heren
-60 kg Tornike Tsjakadoea
-81 kg Frank de Wit
-90 kg Jesper Smink en Noël van 't End
-100 kg Simeon Catharina en Michael Korrel
+100 kg Jelle Snippe en Roy Meyer
Team
Koen Heg
Julie Beurskens
quote:Een van de meest prestigieuze en zwaarste toernooien staat op het punt van beginnen. Vanaf vrijdag starten namelijk de World Judo Masters en alleen de top 36 op de wereldlijst mag deelnemen aan dit evenement. Vanuit TeamNL doen er maar liefst 18 judoka's mee en onder hen de zilveren en bronzen medaillisten van vorig jaar: Simeon Catharina en Guusje Steenhuis. Kim Polling zal gaan strijden voor haar vijfde Masters titel en Lieke Derks maakt haar debuut.
Selectie
Dames
-57 kg Pleuni Cornelisse
-63 kg Joanne van Lieshout en Geke van den Berg
-70 kg Hilde Jager, Kim Polling en Sanne van Dijke
-78 kg Lieke Derks en Guusje Steenhuis
+78 kg Marit Kamps en Karen Stevenson
Heren
-60 kg Tornike Tsjakadoea
-81 kg Frank de Wit
-90 kg Jesper Smink en Noël van 't End
-100 kg Simeon Catharina en Michael Korrel
+100 kg Roy Meyer en Jelle Snippe
Programma TeamNL
Vrijdag 4 augustus
Dames: -57 kg
Heren: -60 kg
Zaterdag 5 augustus
Dames: -63 kg, -70 kg
Heren: -81 kg
Zondag 6 augustus
Dames: -78 kg, +78 kg
Heren: -90 kg, -100 kg, +100 kg
quote:Judokampioen geschorst na “ongeoorloofde opvattingen”, volgens Israëlische krant juichte hij aanvallen van Hamas toe
De Russische judoka Khasan Khalmurzaev (30), olympisch kampioen in de categorie -81 kilo in 2016, is geschorst na posts op sociale media waarmee hij de aanvallen van Hamas op Israël zou hebben toegejuicht. Khalmurzaev postte na de grootscheepse aanval een Palestijnse vlag en heeft volgens de Israëlische krant ‘Israel Hayom’ video’s gedeeld met daarbij in het Arabisch steunberichten aan de acties van Hamas. De Russische judobond lichtte de Internationale Judobond in en schorste Khalmurzaev met onmiddellijk ingang.
Volgens Israel Hayom postte Khasan Khalmurzaev video’s van Israëlische bombardementen in Gaza en zou hij in de bijschriften de grootscheepse aanval van de Palestijnse Hamas-strijders hebben toegejuicht.
De feiten wogen zwaar voor de Russische federatie, want Khasan Khalmurzaev werd met onmiddellijke ingang en voor onbepaalde duur geschorst. De Internationale Judofederatie heeft na een brief van de Russische bond de schorsing overgenomen.
“Er is vastgesteld dat de atleet de interne regels en voorschriften van de federatie heeft overtreden, die het publiekelijk publiceren van religieuze of politieke persoonlijke opvattingen niet toestaat”, zo motiveerde de Russische judobond de schorsing.
De Internationale Judofederatie liet weten dat ze “blijft strijden tegen discriminatie en de vrede en de waarden van de mensheid verdedigt. Wij staan achter de judowaarden van wederzijdse hulp en welvaart, respect en vriendschap die ons en de internationale judofamilie leiden.”
Toch één hele medaille gescoord!quote:Op zaterdag 4 november 2023 14:17 schreef DeeBee het volgende:
Ach ach ach, het nooit presterende judo
Er zijn genoeg presterende judoka's, helaas betreffen dat geen Nederlanders.quote:Op zaterdag 4 november 2023 14:17 schreef DeeBee het volgende:
Ach ach ach, het nooit presterende judo
Hij doet wederom geen goede zaken voor zijn plaatsing voor de Olympische spelen. Lijkt wel of hij helemaal niet gemotiveerd is.quote:
Nee, die jongen in de studio, Jur dacht ik?quote:Op zondag 5 november 2023 16:32 schreef Pino112 het volgende:
[..]
De stem naast Kees Jongkind bedoel je?
Oh die heb ik nog niet gezien.quote:Op zondag 5 november 2023 16:35 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Nee, die jongen in de studio, Jur dacht ik?
Raatjes?quote:Op zondag 5 november 2023 16:35 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Nee, die jongen in de studio, Jur dacht ik?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het was echt het ene cliché na het andere over de prestatie van Michael Korrel en waar het mis gingquote:Op zondag 5 november 2023 16:39 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Oh die heb ik nog niet gezien.
Henk Grol-God als co-commentator
quote:Dat was even wennen voor de Nederlandse judoliefhebber, afgelopen weekeinde tijdens de Europese kampioenschappen. Voor het eerst sinds 1990 stond er geen Hollandse judoka in een EK-finale. Er werden in Montpellier slechts drie bronzen plakken gewonnen.
Sanne van Dijke (tot 70 kilogram), Marit Kamps (+78) en Jelle Snippe (+100) tekenden voor de schrale rood-wit-blauwe buit in de Zuid-Franse stad. Noël van ’t End (-90), Guusje Steenhuis (-78) en Karen Stevenson (+78) waren ook dicht bij een vergulde herinnering aan deze titelstrijd, maar zij verloren stuk voor stuk hun gevecht om brons. Michael Korrel en Frank de Wit werden gezien als kanshebbers, maar lager er afgelopen weekeinde al snel uit.
„Onze ambitie om een keer goud en vier medailles te winnen, is niet uitgekomen”, reageerde Gijs Ronnes, directeur topsport van Judo Bond Nederland (JBN) zondagavond. „Maar we hadden wel veel sporters in de top acht. Veel deden mee in het medailleblok. Verder was de sfeer supergoed. En mooi om te zien dat we met Marit Kamps en Jelle Snippe nieuwe strijders aan het front hebben.”
Van Dijke zorgde voor de eerste medaille. „Ik laat in elk geval zien dicht bij de top te zitten. Het was misschien niet perfect, maar het leverde wel een medaille op.” Marit Kamps kon zondag haar geluk niet op, nadat ze Turkse Kayra Ozdemir in de verlenging helemaal had uitgeput. „Zij was kapot, ik niet. Ik kon nog wel tien minuten door. Ik behoor nu tot de top van Europa. Het was echt een heerlijke dag.”
Jelle Snippe stond als EK-debutant op het podium. „Dus ben ik hier ontzettend blij mee. Ik was de hele dag erg zenuwachtig.” Hij is plots een olympische concurrent voor de collega-zwaargewichten Roy Meyer - die hij in de kwartfinaler versloeg - en Jur Spijkers. „Ik bekijk het van toernooi tot toernooi, maar ik denk daar wel eens aan, ja.”
Dat het EK voor Nederland tegenviel, is voor Henk Grol geen verrassing. De voormalige judogrootheid die na de Zomerspelen van Tokio stopte met topsport en afgelopen weekeinde zijn debuut maakte als analist bij de NOS, had het relaas vooraf van JBN-directeur Ronnes gelezen. Die zei onder meer dat hij denkt in de toekomst het verschil te kunnen maken door een diëtist en een krachtcoach aan TeamNL toe te voegen op de grote toernooien.
„Er is echt iets mis met het Nederlandse judo”, aldus Grol. „en dat begint bij deze ’td’ (lees Gijs Ronnes, red.). Er worden duidelijk verkeerde keuzes gemaakt. Ik las dat artikel zaterdag over diëten enzo en dacht toen: daar gaat het niet om. Het gaat erom dat je hard moet werken en een structuur moet opbouwen. Er wordt gewoon niet goed samengewerkt. Je hebt elkaar nodig. Het zijn nu allemaal losse eindjes, zonder sturing. Dat vind ik jammer.”
Grol concretiseerde zondagavond zijn kritiek: „Ik vind dat Michael Korrel niet goed presteert, ik vind dat Frank de Wit niet beter is geworden. Dat heeft te maken met de begeleiding. Tornike Tsjakadoea zit onder z’n niveau. Dat moeten de trainers zich aanrekenen, daar moet echt aan gewerkt worden. De vrouwen? Die gaan niet zo slecht, maar dat komt misschien ook omdat er minder concurrentie is. Maar ook bij hen kan het beter, denk ik. Deze ’td’ snapt er niets van. Wat mij betreft moet die per direct weg. De coaches zijn gewoon niet goed genoeg. Daar moet dus echt wat gebeuren.”
Ronnes reageerde. „Henk is judo, ik probeer kennis te halen uit andere sporten (zoals het roeien, red.). Wij betrekken de wetenschap erbij. Het heeft gewerkt, om tijdens deze EK extra te letten op herstel en voeding. De sporters hebben het omarmd, heb ik gemerkt.”
Ah, gelukkig. Als je maar een leuke tijd hebt met z'n allen, dat is eigenlijk goud waardquote:Op maandag 6 november 2023 06:23 schreef borisz het volgende:
Maar we hadden wel veel sporters in de top acht. Veel deden mee in het medailleblok. Verder was de sfeer supergoed
De sfeer was supergoed!!!1!!quote:Op maandag 6 november 2023 07:16 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ah, gelukkig. Als je maar een leuke tijd hebt met z'n allen, dat is eigenlijk goud waard
Meyer heeft wel veel te willen voor iemand die ondermaats presteert.quote:Op maandag 6 november 2023 08:21 schreef Szura het volgende:
De coach van Meyer heeft het ook gehad met m
https://nos.nl/artikel/24(...)oach-voel-me-eenzaam
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |