abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_199481497
quote:
De Nederlandse economie stevent af op een historische terugval. Het zou de diepste recessie worden in honderd jaar. Toch horen we over de woningmarkt vooral positieve verhalen. Volgens makelaars gaat het hartstikke goed.

Volgens de Rabobank is de huizenmarkt een risico, zeker voor Nederland en dan met name voor mensen die recentelijk een huis hebben gekocht en dit volledig hebben gefinancierd met een hypotheek. Zij kunnen in de problemen komen als de prijzen dalen.

'Nog steeds een gekkenhuis'
Erwin Ritter van ERA Ritter Makelaardij in Maarssen bekijkt het anders: "Bij ons is het nog steeds gekkenhuis", zegt hij. "Aan het begin van de coronacrisis was het wel even wat rustiger, maar het is weer aangetrokken, er worden weer meer huizen aangeboden."

Hij verwacht dat de druk op de markt groot zal blijven. "Ik heb natuurlijk geen glazen bol, maar het grote probleem blijft dat er te weinig huizen zijn."

Dalende huizenprijzen
Volgens DNB gaan de huizenprijzen de komende jaren hoogstwaarschijnlijk dalen, als gevolg van de coronacrisis. Al zal die daling beperkt zijn.
https://eenvandaag.avrotr(...)e-m-juist-wegzakken/
Update januari 2021

Alweer een prijsrecord op de woningmarkt: ‘De huizenmarkt tart economische wetmatigheden’

https://www.trouw.nl/econ(...)matigheden~b0c732b0/

Historisch lage rente:

pi_199482126
_O_ kopen kopen kopen met cash o|O
Arrr!
pi_199483052
quote:
0s.gif Op maandag 17 mei 2021 20:50 schreef tstile het volgende:
Niet alleen huizen gaan door het dak. Oude bestelwagens stijgen ook in prijs. Begint op meer plekken duidelijk te worden dat geld geen reet meer waard is.
Een maat van me heeft een grote, oude, diesel bestelbus, die vind al jaren wekelijk kaartjes onder zijn ruitenwissers dat mensen hem willen kopen. Had een paar jaar geleden al een stapel van bijna honderd kaartjes in zijn dashboardkastje liggen :D
Bestelbussen, kampers, pickups (hier in de UK), die prijzen rijzen de pan uit.
pi_199483384
Hoe ist met de huizenmarkt inflatie.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 18 mei 2021 @ 12:56:05 #5
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199483519
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 12:45 schreef ludovico het volgende:
Hoe ist met de huizenmarkt inflatie.
Goed
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_199487181
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 08:34 schreef Hi_flyer het volgende:

[..]

Je leenmogelijkheden worden volgens mij bepaald met een fictieve rente van 5%. De leencapaciteit is echt niet veel gestegen de afgelopen jaren. Die 5% moet je kunnen betalen.
De maximale Leencapaciteit zoals het Nibud die voorschrijft is gebonden aan rentestanden. Niet aan 5%. Heb je misschien een linkje?
pi_199487336
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 17:16 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

De maximale Leencapaciteit zoals het Nibud die voorschrijft is gebonden aan rentestanden. Niet aan 5%. Heb je misschien een linkje?
Maar zou het niet verstandig zijn een minimum rentestand voor je maximale te lenen bedrag aan te houden? Om te zorgen dat mensen niet gelijk in de problemen komen zodra de rentestand richting een normaler niveau gaat.
pi_199487346
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 17:28 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Maar zou het niet verstandig zijn een minimum rentestand voor je maximale te lenen bedrag aan te houden? Om te zorgen dat mensen niet gelijk in de problemen komen zodra de rentestand richting een normaler niveau gaat.
De afgesloten rente is over het algemeen niet variabel.
pi_199487429
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 17:29 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

De afgesloten rente is over het algemeen niet variabel.
Maar dat wilt niet zeggen dat mensen niet in de problemen komen als de rentevaste periode afloopt. En als de rente op wereldmarkt flink stijgt, en Nederlandse banken zitten allemaal vast aan langjarige hypotheken met rentes ver onder de marktprijs, dan gaat er op den duur ook iets mis.
pi_199487463
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 17:35 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Maar dat wilt niet zeggen dat mensen niet in de problemen komen als de rentevaste periode afloopt. En als de rente op wereldmarkt flink stijgt, en Nederlandse banken zitten allemaal vast aan langjarige hypotheken met rentes ver onder de marktprijs, dan gaat er op den duur ook iets mis.
Gelukkig betaal je in die periode ook terug en zal de rentestijging op dat vlak voornamelijk gedempt worden door een verlaagde schuld, dit in combinatie met (vaak) toch gestegen inkomen.

De bank gaat geen issue hebben met de langjarige hypotheek met een positie op de kapitaalmarkt. Je doet telkens net alsof een bank het bedrag voor slechts 1 jaar afneemt oid.

Maar dit is een herhaling van posts.
pi_199487469
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 17:28 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Voor rentevaste periodes korter dan 10 jaar rekenen ze een toetsrente van 5% voor.

Dus dat risico zit voornamelijk in als lange rente-vaste periodes aflopen. Maar dan hebben veel mensen natuurlijk ook afgelost.
pi_199488916
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 17:38 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Gelukkig betaal je in die periode ook terug en zal de rentestijging op dat vlak voornamelijk gedempt worden door een verlaagde schuld, dit in combinatie met (vaak) toch gestegen inkomen.

De bank gaat geen issue hebben met de langjarige hypotheek met een positie op de kapitaalmarkt. Je doet telkens net alsof een bank het bedrag voor slechts 1 jaar afneemt oid.

Maar dit is een herhaling van posts.
Als je 20-jaar rentevaste hypotheek afloopt zul je inderdaad wel een flink deel hebben afbetaald, dus bij de nieuwe hypotheek zal de rente over een veel lager bedrag gerekend worden en lager uitvallen.

Maar in een markt waar rentes om te lenen stijgen, zal de positie van banken verzwakken als zij veel leningen uit hebben staan onder markt conforme rentes. Ik doe niet als een bank dat voor een jaar afneemt. Banken moeten nu wel een groter deel van het uitgeleende geld cash hebben, maar ze hebben allang allerlei constructies opgezet waardoor ze daar onder uit komen en toch (weer) veel meer uitlenen dan de bedoeling is.
Als een bank 20 miljard aan hypotheekleningen uit heeft staan, waarover 1.5% rente betaald wordt, maar ze moeten zelf geld lenen tegen 5%, dan worden die uitstaande hypotheekleningen een blok aan het been, daar verdienen ze dan niks meer aan. Daar komt nog bij dat door de huidige lage rentes de marges al een stuk kleiner zijn geworden, en dat mensen meer extra aflossen, waardoor ook toekomstige winsten gedrukt worden.
pi_199489069
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 19:21 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Als je 20-jaar rentevaste hypotheek afloopt zul je inderdaad wel een flink deel hebben afbetaald, dus bij de nieuwe hypotheek zal de rente over een veel lager bedrag gerekend worden en lager uitvallen.

Maar in een markt waar rentes om te lenen stijgen, zal de positie van banken verzwakken als zij veel leningen uit hebben staan onder markt conforme rentes. Ik doe niet als een bank dat voor een jaar afneemt. Banken moeten nu wel een groter deel van het uitgeleende geld cash hebben, maar ze hebben allang allerlei constructies opgezet waardoor ze daar onder uit komen en toch (weer) veel meer uitlenen dan de bedoeling is.
Als een bank 20 miljard aan hypotheekleningen uit heeft staan, waarover 1.5% rente betaald wordt, maar ze moeten zelf geld lenen tegen 5%, dan worden die uitstaande hypotheekleningen een blok aan het been, daar verdienen ze dan niks meer aan. Daar komt nog bij dat door de huidige lage rentes de marges al een stuk kleiner zijn geworden, en dat mensen meer extra aflossen, waardoor ook toekomstige winsten gedrukt worden.
Wat wil je nu zeggen? Ik snap echt niet wat je punt over de banken is. Een bank leent geld uit voor een marktconforme rente en maakt daarvan een winst-verlies inschatting. Als de bank in de toekomst geld zal moeten lenen hebben ze of een verkeere inschatting gemaakt en de kredieten die zij afsluiten een te korte looptijd gegeven, of het is voor nieuwe leningen waarvoor ook een hogere rente zal gelden. Mensen lossen meer af, maar dat wil je toch juist? En vervolgens willen ze wat nieuws en komen ze weer terug voor een financiering. Of ze krijgen kinderen die een financiering afsluiten.

Ze zijn bij banken echt niet dom he. Dat is ook de reden waarom je bij langere looptijden hogere percentages moet betalen.

Overigens is een beperking van de winsten bij banken mi niet zo een probleem. ING als voorbeeld heeft een extreem lage winst in 2020 gehaald van uit m'n hoofd slechts twee miljard. Tja.

Een bank ziet een woninghypotheek eerder als het veilig stallen van gelden, dan als een super winstgevende investering (alle tijden), helemaal als het een NHG hypotheek is. De winsten komen wel uit de bedrijfsfinancieringen etc.
pi_199491195
Op zich is geld stallen in particuliere hypotheken goedkoper dan bij de ECB. En na de laatste crisis moeten banken grotere reserves aanhouden, wat het veiliger moest maken. Maar ze zijn echt wel bezig om om de nieuwe regels heen te werken. Een oud-klasgenoot vertelde een paar jaar geleden al heel trots dat hij met zijn team een nieuwe constructie op poten hadden gezet om veel meer uit te kunnen lenen op basis van de nieuwe regels. Investeerders hadden in een paar maanden al ettelijke miljarden in de constructies gestoken. Toen ik opmerkte dat dat juist niet de bedoeling was, werden de schouders opgehaald. Dan hadden ze de regels maar beter op moeten stellen. Diegene heeft een puur legal achtergrond en zo kijkt ie ernaar. Hoofd legal van een van de grotere financiele instituten in Nederland...Zolang het goed gaat, kraait geen haan ernaar.
Banken zijn heel goed in het inschatten van risico's en echt niet dom, maar het is ook niet slim om te denken dat het niet weer mis kan gaan. Wat banken in de laatste crisis ook geleerd hebben is dat ze maatschappelijk zo belangrijk zijn dat ze wel gered worden, dat nemen ze ook mee in hun risico analyses.
pi_199495291
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 21:05 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Op zich is geld stallen in particuliere hypotheken goedkoper dan bij de ECB. En na de laatste crisis moeten banken grotere reserves aanhouden, wat het veiliger moest maken. Maar ze zijn echt wel bezig om om de nieuwe regels heen te werken. Een oud-klasgenoot vertelde een paar jaar geleden al heel trots dat hij met zijn team een nieuwe constructie op poten hadden gezet om veel meer uit te kunnen lenen op basis van de nieuwe regels. Investeerders hadden in een paar maanden al ettelijke miljarden in de constructies gestoken. Toen ik opmerkte dat dat juist niet de bedoeling was, werden de schouders opgehaald. Dan hadden ze de regels maar beter op moeten stellen. Diegene heeft een puur legal achtergrond en zo kijkt ie ernaar. Hoofd legal van een van de grotere financiele instituten in Nederland...Zolang het goed gaat, kraait geen haan ernaar.
Banken zijn heel goed in het inschatten van risico's en echt niet dom, maar het is ook niet slim om te denken dat het niet weer mis kan gaan. Wat banken in de laatste crisis ook geleerd hebben is dat ze maatschappelijk zo belangrijk zijn dat ze wel gered worden, dat nemen ze ook mee in hun risico analyses.
Oke, de wereld is failliet en alles gaat stuk.

Nee het probleem is mi echt niet zo groot als je stelt, maar oke.
pi_199496239
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 22:45 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Oke, de wereld is failliet en alles gaat stuk.

Nee het probleem is mi echt niet zo groot als je stelt, maar oke.
Ik heb geen idee hoe groot of klein het probleem is. Elke 10 jaar ofzo is er wel een correctie, de ene keer is die groter dan de andere keer. De financiele wereld zal altijd naar nieuwe mogelijkheiden en mazen in de wetten blijven zoeken en die exploiteren, en regulators zullen het altijd proberen te voorkomen en dingen 'veilger' te maken. Is veiliger beter? Volgens mij lang niet altijd. Ik probeer alleen maar aan te geven dat iig een aantal van de nieuwe regelingen om een nieuwe crash te voorkomen worden omzeilt door financiele instituten, ipv zich aan de regelingen te houden. Zo lang dat goed gaat is iedereen blij en zal er dus niemand klagen. Gaat het mis dan gaan ze pas naar oorzaken en schuldigen zoeken.
pi_199496570
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 23:06 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Ik heb geen idee hoe groot of klein het probleem is. Elke 10 jaar ofzo is er wel een correctie, de ene keer is die groter dan de andere keer. De financiele wereld zal altijd naar nieuwe mogelijkheiden en mazen in de wetten blijven zoeken en die exploiteren, en regulators zullen het altijd proberen te voorkomen en dingen 'veilger' te maken. Is veiliger beter? Volgens mij lang niet altijd. Ik probeer alleen maar aan te geven dat iig een aantal van de nieuwe regelingen om een nieuwe crash te voorkomen worden omzeilt door financiele instituten, ipv zich aan de regelingen te houden. Zo lang dat goed gaat is iedereen blij en zal er dus niemand klagen. Gaat het mis dan gaan ze pas naar oorzaken en schuldigen zoeken.
Ja, mij ben je kwijt
pi_199496939
https://www.ad.nl/wonen/d(...)prijs-hier~aacb8d08/

Bekijk het maar, ik ga wel net over de grens in Duitsland wonen
  woensdag 19 mei 2021 @ 10:22:43 #19
433535 Cinemaniak
FF serieus nou
pi_199500518
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 23:40 schreef sopzeep het volgende:
https://www.ad.nl/wonen/d(...)prijs-hier~aacb8d08/

Bekijk het maar, ik ga wel net over de grens in Duitsland wonen
Lijkt mij wel heerlijk inderdaad. Helaas een utopie ivm werk en ons leven in de Randstad. Ook in dat deel van Nederland zijn er amper goedbetalende werkgevers te vinden, dus ik snap wel dat men minder te besteden heeft.
Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that
  woensdag 19 mei 2021 @ 10:37:11 #20
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199500733
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 10:22 schreef Cinemaniak het volgende:

[..]

Lijkt mij wel heerlijk inderdaad. Helaas een utopie ivm werk en ons leven in de Randstad. Ook in dat deel van Nederland zijn er amper goedbetalende werkgevers te vinden, dus ik snap wel dat men minder te besteden heeft.

In dat deel van Nederland zijn de huizen ook veel goedkoper.

In de regio aan de NL kant van de grens:
https://www.funda.nl/koop(...)4068-broekdijk-16-g/
https://www.funda.nl/koop(...)53-dorpsstraat-66-a/

[ Bericht 23% gewijzigd door Leandra op 19-05-2021 10:44:30 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_199500807
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 10:37 schreef Leandra het volgende:

[..]

In dat deel van Nederland zijn de huizen ook veel goedkoper.
Oeh, we annexeren nu Duitsland? 😏
  woensdag 19 mei 2021 @ 11:02:17 #22
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199501105
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 10:42 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Oeh, we annexeren nu Duitsland? 😏
:D

Nee, maar die makelaar is ook weer lekker hypocriet bezig natuurlijk door de vergelijking met Tubbergen en Oldenzaal terwijl dat huis in Duitsland ook gewoon in een of ander gehucht staat.
In NL ook nog zat vrijstaande huizen onder de 400K zeker in die regio, maar idd niet weinig in grotere plaatsen als Tubbergen en Oldenzaal.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_199501416
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 11:02 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nee, maar die makelaar is ook weer lekker hypocriet bezig natuurlijk door de vergelijking met Tubbergen en Oldenzaal terwijl dat huis in Duitsland ook gewoon in een of ander gehucht staat.
In NL ook nog zat vrijstaande huizen onder de 400K zeker in die regio, maar idd niet weinig in grotere plaatsen als Tubbergen en Oldenzaal.
Ja maar die hebben geen zwembad...
  woensdag 19 mei 2021 @ 11:37:13 #24
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199501708
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 11:19 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ja maar die hebben geen zwembad...
Gelukkig is dat in Duitsland wel de standaard..... oh wacht.
Overigens vind ik dat schuifdeck over het zwembad wel heel slim gedaan! Mocht ik ooit een zwembad in de tuin nemen dan zal ik dat zeker overwegen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_199502913
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 11:37 schreef Leandra het volgende:

[..]

Gelukkig is dat in Duitsland wel de standaard..... oh wacht.
Overigens vind ik dat schuifdeck over het zwembad wel heel slim gedaan! Mocht ik ooit een zwembad in de tuin nemen dan zal ik dat zeker overwegen.
Dat is zeker slim gedaan. Maakt het niet direct loze ruimte
  woensdag 19 mei 2021 @ 13:17:16 #26
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199503236
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 12:58 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Dat is zeker slim gedaan. Maakt het niet direct loze ruimte
En veiliger, geen mensen die per ongeluk in je zwembad vallen, en veel minder meuk in je zwembad, dus minder schoonmaken, en minder warmteverlies, dus minder verwarmingskosten.

Dus duurzamer (minder verwarming en minder schoonmaken) en veiliger.
Win-win lijkt me.

Oh, en het deck schuift gewoon op natuurlijk, dus je hoeft je ligbedden ook niet in het gras te zetten.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_199518153
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 11:02 schreef Leandra het volgende:

[..]

Itterbeck in de middle of nowhere vergelijken met Lonneker op een paar km van Enschede gaat nogal mank idd :D
A mind with a heart of it's own
pi_199521428
quote:
1s.gif Op donderdag 20 mei 2021 12:31 schreef DrMarten het volgende:

[..]

Itterbeck in de middle of nowhere vergelijken met Lonneker op een paar km van Enschede gaat nogal mank idd :D
Als hij nou lonnekerveld had gezegd
  donderdag 20 mei 2021 @ 21:54:55 #29
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_199528693
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 17:16 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Herstel, dat geldt alleen bij looptijden <10 jaar. Daarboven is het dan obv marktrente denk ik.
pi_199530435
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 21:54 schreef Hi_flyer het volgende:

[..]

Herstel, dat geldt alleen bij looptijden <10 jaar. Daarboven is het dan obv marktrente denk ik.
Kan jij dit een verklaren? Plus dat je dan nog te veel kan lenen? Want ik snap het dan even niet
  vrijdag 21 mei 2021 @ 09:21:54 #31
40566 Ericr
Livewrong
pi_199536135
https://www.rtlnieuws.nl/(...)prijsstijging-record

Grootste prijsstijging in 20 jaar. Als je naar de grafiek kijkt lijkt 2019 de periode te zijn waarin de markt iets afkoelde, Toen ook prijsstijgingen maar niet in het tempo van de laatste 1 1/2 jaar.
  vrijdag 21 mei 2021 @ 09:40:45 #32
433535 Cinemaniak
FF serieus nou
pi_199536323
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 mei 2021 09:21 schreef Ericr het volgende:

Grootste prijsstijging in 20 jaar. Als je naar de grafiek kijkt lijkt 2019 de periode te zijn waarin de markt iets afkoelde, Toen ook prijsstijgingen maar niet in het tempo van de laatste 1 1/2 jaar.
Pfff.. Dan ben ik toch blij dat m'n vriendin en ik, tijdens Corona, allebei van baan zijn gewisseld en vrij snel een vast contract hebben gekregen met een aanzienlijk hoger salaris. Anders onmogelijk als starter. Ook stelletjes die 'goed' verdienen zullen in de randstad (als ze daar willen blijven met tuin) zeer goed moeten verdienen. Minimaal 70.000-100.000 bruto per jaar.
Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that
  Moderator vrijdag 21 mei 2021 @ 09:41:12 #33
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_199536327
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 mei 2021 09:21 schreef Ericr het volgende:

Is toch ook niet zo heel gek dat het immuun lijkt te zijn voor de corona crisis, er zijn nou eenmaal hele grote groepen mensen die nu wel gewoon geld verdienen maar het niet meer zo makkelijk kunnen uitgeven. Dan kijk je al snel naar iets groters zoals een huis.

Veel mensen redeneren ook van daag ik ga geen belasting betalen over mijn zuur verdiende centen dan maar een huis kopen...
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  vrijdag 21 mei 2021 @ 09:44:13 #34
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199536359
quote:
88s.gif Op vrijdag 21 mei 2021 09:41 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Is toch ook niet zo heel gek dat het immuun lijkt te zijn voor de corona crisis, er zijn nou eenmaal hele grote groepen mensen die nu wel gewoon geld verdienen maar het niet meer zo makkelijk kunnen uitgeven. Dan kijk je al snel naar iets groters zoals een huis.

Veel mensen redeneren ook van daag ik ga geen belasting betalen over mijn zuur verdiende centen dan maar een huis kopen...
Dat niet alleen, ze merken ook dat thuiswerken wel een optie blijft, waarschijnlijk niet fulltime maar al snel 2 of 3 dagen per week, en dan heb je thuis gewoon meer ruimte nodig.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator vrijdag 21 mei 2021 @ 09:53:19 #35
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_199536447
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 mei 2021 09:44 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat niet alleen, ze merken ook dat thuiswerken wel een optie blijft, waarschijnlijk niet fulltime maar al snel 2 of 3 dagen per week, en dan heb je thuis gewoon meer ruimte nodig.
Ja wellicht dat het opgesloten zijn in een klein huis ook nog een kleine bijdrage levert. Van die mensen die merken dat ze toch wel heel erg op elkaars lip zitten als ze beide meer thuis zijn.
  vrijdag 21 mei 2021 @ 10:04:05 #36
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199536547
quote:
88s.gif Op vrijdag 21 mei 2021 09:53 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ja wellicht dat het opgesloten zijn in een klein huis ook nog een kleine bijdrage levert. Van die mensen die merken dat ze toch wel heel erg op elkaars lip zitten als ze beide meer thuis zijn.
Sowieso, als thuiswerken de norm wordt dan wil je daar wel ruimte voor hebben en niet aan de keukentafel blijven werken.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator vrijdag 21 mei 2021 @ 10:17:59 #37
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_199536671
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 mei 2021 10:04 schreef Leandra het volgende:

[..]

Sowieso, als thuiswerken de norm wordt dan wil je daar wel ruimte voor hebben en niet aan de keukentafel blijven werken.
:{w mensen die ruimte hebben voor een tafel in hun keuken ;) luxe paardjes allemaal :N

(verkapt later als ik groot ben wil ook een huis met een keuken waar een tafel in past en een slaapkamer)
  vrijdag 21 mei 2021 @ 10:36:50 #38
433535 Cinemaniak
FF serieus nou
pi_199536872
quote:
88s.gif Op vrijdag 21 mei 2021 10:17 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

:{w mensen die ruimte hebben voor een tafel in hun keuken ;) luxe paardjes allemaal :N

(verkapt later als ik groot ben wil ook een huis met een keuken waar een tafel in past en een slaapkamer)
Kan ook spreekwoordelijk zijn. Mijn vriendin noemt onze eettafel ook de keukentafel.. ondertussen staat onze keuken aan de andere kant van ons huis :') _O-
pi_199537028
Hoogste prijsstijging koopwoningen in bijna 20 jaar

Volgens mij is dit allemaal puur die afschaffing van de overdrachtsbelasting, Illustreert ook wel mooi wat lage rentes doen met de woningmarkt en schaarste... Het is wat de gek ervoor geeft en mensen zijn desperaat, en geven dus uit wat ze uit kunnen geven.

Als je die som dus verhoogd "wat men uit kán geven" gaan de prijzen omhoog.

Is dat langdurig? Neen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199538490
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 mei 2021 10:04 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik vraag mij nog altijd af of het wel echt de nieuwe norm gaat worden. Ik heb meer en meer mensen om mij heen die een enkele dag in de week naar kantoor gaan, maar dit liever de hele week doen.
pi_199539980
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 mei 2021 12:38 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ik vraag mij nog altijd af of het wel echt de nieuwe norm gaat worden. Ik heb meer en meer mensen om mij heen die een enkele dag in de week naar kantoor gaan, maar dit liever de hele week doen.
Ik denk dat veel werkgevers er anders over denken. Ik hoor veel om me heen dat werkgevers inzetten op 1 of 2 dagen naar kantoor en de rest thuis.
pi_199540368
quote:

[..]

Ik snap die mensen niet. Elke dag moeten forensen, allemaal verspilde tijd. Een combinatie is ideaal m.i.
pi_199540643
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 mei 2021 14:43 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Ik snap die mensen niet. Elke dag moeten forensen, allemaal verspilde tijd. Een combinatie is ideaal m.i.
Ligt er aan wat je met die tijd doet, als je voor de file kiest en daar aansluiten. Yup helemaal gelijk.
pi_199542247
quote:

[..]

Wij hebben vandaag een grotemensenhuis bezichtigd waar geen tafel in de keuken past. Het is wel een halfopen keuken die grenst aan de eetkamer. En er is een kleine werkkamer op de begane grond. Al hebben we beiden geen thuiswerk-beroep.
pi_199544971
quote:

[..]

Hier ook. Volgens mij zullen huizen met een kantoorruimte, of mogelijkheid daarvoor daardoor ook een streepje voor krijgen.

Paar dagen geleden het koopcontract ontvangen, en ook de convenant regels enzo. Zeg maar wat je niet mag doen. Geen paardentrailers zwaarder dan 2500kg langdurig op je oprit zetten, geen was in de voortuin hangen, etc.
Maar er stond ook een regel met betrekking tot thuiswerken. Ik snap dat men niet wilt dat je zomaar een bedrijf gaat runnen vanuit je huis. Maar dit is toch wel apart:
quote:
Indcidental use for work by a professional person working from home will not breach this convenant
Maar als ik dus 4 dagen per week thuiswerk, dan zou ik die regels dus wel overtreden, dat is niet echt incidenteel. Lijkt me niet dat ze nog van toepassing zijn. Overigens heb ik regelmatig dat je hier tegen een regel aanloopt, en als je er navraag naar doet, dan wordt het weggewuifd. Don't worry, it's just a rule, nobody cares about it.

Staat op het lijstje dus om navraag over te doen.
pi_199546020
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 mei 2021 10:48 schreef ludovico het volgende:
Hoogste prijsstijging koopwoningen in bijna 20 jaar

Volgens mij is dit allemaal puur die afschaffing van de overdrachtsbelasting, Illustreert ook wel mooi wat lage rentes doen met de woningmarkt en schaarste... Het is wat de gek ervoor geeft en mensen zijn desperaat, en geven dus uit wat ze uit kunnen geven.

Als je die som dus verhoogd "wat men uit kán geven" gaan de prijzen omhoog.

Is dat langdurig? Neen.
Ben benieuwd of het aandeel starters wel toeneemt tov de beleggers.Dat zou dan nog iets schelen in ieder geval.
  vrijdag 21 mei 2021 @ 21:13:44 #47
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199546367
quote:

[..]

Ah joh, bij ons nieuwe huis kan ook geen tafel in de keuken :N

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_199550270
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 mei 2021 21:13 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ah joh, bij ons nieuwe huis kan ook geen tafel in de keuken :N

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Lange bar?
  zaterdag 22 mei 2021 @ 07:29:59 #49
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199550476
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 mei 2021 03:22 schreef ludovico het volgende:

[..]

Lange bar?
Geen bar, groot eiland :')
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 22 mei 2021 @ 07:32:40 #50
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_199550483
Al die thuiswerk clausules zijn dat je niet je eigen nagelstudio, collectibles webshop of anusbleekworkshops thuis gaat doen van 9 tot 5. Gaat erom dat er geen overmatig zakelijke activiteiten ontplooien die dan ook weer bevoorraad moeten worden en een stroom van klanten die de parkeerplaatsen bezethoudt ed.

Met je laptopje kantoorwerk thuis doen, of zelf wat handenarbeid die niet al te veel herrie maakt en geen haan die er naar kraait (of bezwaar heeft).
Dum de dum
pi_199550590
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 mei 2021 07:32 schreef Fe2O3 het volgende:
Al die thuiswerk clausules zijn dat je niet je eigen nagelstudio, collectibles webshop of anusbleekworkshops thuis gaat doen van 9 tot 5. Gaat erom dat er geen overmatig zakelijke activiteiten ontplooien die dan ook weer bevoorraad moeten worden en een stroom van klanten die de parkeerplaatsen bezethoudt ed.

Maar dat is toch heel iets anders dan thuiswerken? Dat is kantoor/praktijk aan huis houden.

Bij 'thuiswerken' is het bedrijf elders gevestigd en ga je voor fysieke ontvangst van klanten, collega's, opdrachtgevers en leveranciers naar 'de zaak' toe. Ook apparatuur, gereedschappen en materialen voor de productie van goederen staat niet thuis. Bij thuiswerken voer je vanuit huis voornamelijk kantoorwerkzaamheden uit, waarbij de mensen waarmee je moet samenwerken in hun eigen huis of op kantoor zitten en waarmee je dus digitaal contact hebt.

Bij een bedrijf aan huis ontvang je thuis klanten en leveranciers, heb je thuis voorraden, producten en eventueel productie apparatuur.

Dat lijken mij hele belangrijke verschillen.
pi_199550810
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 mei 2021 07:29 schreef Leandra het volgende:

[..]

Geen bar, groot eiland :')
Lekker, ga ik ook voor!
pi_199551207
quote:
88s.gif Op vrijdag 21 mei 2021 09:41 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Klopt, je ziet hele specifieke vraag naar verbouwingen toenemen bijv enorme vraag naar hout vanwege dus corona. Demand shock basically..

Vanwege corona lagere rentes.
Vanwege corona en thuiswerken meer behoefte aan geupgrade variant van het huis.

Deze demand shock zal pas gaan liggen als corona een beetje over is en de bouwgekte afkoelt.
pi_199552355
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 mei 2021 14:43 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Ik snap mensen juist niet die iedere dag thuis willen werken... zou gek worden. Ik moet 20 min. rijden naar de zaak, precies lekker om te switchen van werk naar privé. Bij lekker weer op de fiets.
Facts don't care about your feelings
  zaterdag 22 mei 2021 @ 13:55:10 #55
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_199554264
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 mei 2021 11:31 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ik snap mensen juist niet die iedere dag thuis willen werken... zou gek worden. Ik moet 20 min. rijden naar de zaak, precies lekker om te switchen van werk naar privé. Bij lekker weer op de fiets.
Thuiswerk gaat een gigantische stroom burn-outs op gang brengen.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_199554596
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 mei 2021 13:55 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Ik geloof het gelijk, ik neem ook veel te weinig pauze. Aan het einde van de dag 0.0 productief want uitgeblust.
pi_199554601
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 mei 2021 11:31 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ja dat is prima. Maar als je iedere dag heen en weer reist tussen kantoor, klanten en overheden en elke dag 3 uur in de auto zit kan ik zeggen dat videobellen echt veel effectiever is.
Ik zou het prima vinden om zeker de helft te blijven videobellen en bij meetings die er toe doen (kennismaken / deals sluiten) wel een fysieke meeting te doen.
Ik heb zo vaak gehad dat een meeting bij een overheid tot 5 uur duurt en je er niet kunt blijven werken omdat hun kantoor dicht gaat. Sta je weer achteraan in de file.
pi_199554781
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 mei 2021 07:32 schreef Fe2O3 het volgende:

Met je laptopje kantoorwerk thuis doen, of zelf wat handenarbeid die niet al te veel herrie maakt en geen haan die er naar kraait (of bezwaar heeft).
Lijkt me ook niet, maar als ze letterlijk naar de regels gaan kijken sta je niet sterk. Waarom dan niet de bewoording wat aanpassen. Lijkt me ook niet zo moeilijk.
  zaterdag 22 mei 2021 @ 14:40:55 #59
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_199554801
quote:

[..]

Hou op, hou op. Ik ben er zelf ook bijna aan onderdoor gegaan de laatste maanden van 2020. Verschrikkelijk, gelukkig nu weer gewoon dagelijks een fietstochtje van 30 minuten naar kantoor. Als ik iets geleerd heb afgelopen jaar is het dat afschakelen zonder "reismomentje" of iets dergelijks voor mij heel moeilijk is. Werkdagen hadden geen duidelijk begin- en eindpunt meer, alles liep maar door elkaar heen. Ik begon een half uur nadat ik wakker werd met de mails en de werkdag liep dan maar door tot we een keer aan het avondeten zaten :')

Wat betreft de huizenmarkt, een vriend van me is uit elkaar met z'n vrouw. Het gezamenlijke huis kunnen ze allebei niet alleen opbrengen (want uiteraard de maximale hypotheek met twee salarissen). Nu zit die in een reteduur huurhuis en als ik hem zo hoor over de markt, jezus. Had het zelf niet echt in de gaten, woon inmiddels al jaren in het huis waar we ook oud in willen worden. Maar wat een malaise als je iets nieuws zoekt en geen 3/4 ton te besteden hebt. We wonen in een middelgrote stad en zelf hier is het blijkbaar een drama, dacht dat het vooral de Randstad was met huizenproblemen :')

[ Bericht 4% gewijzigd door Twiitch op 22-05-2021 14:46:38 ]
pi_199554820
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 mei 2021 09:12 schreef ludovico het volgende:

[..]

Klopt, je ziet hele specifieke vraag naar verbouwingen toenemen bijv enorme vraag naar hout vanwege dus corona. Demand shock basically..

Vanwege corona lagere rentes.
Vanwege corona en thuiswerken meer behoefte aan geupgrade variant van het huis.

Deze demand shock zal pas gaan liggen als corona een beetje over is en de bouwgekte afkoelt.
Als ik in mijn eigen vrienden groep kijk ook. Bijna iedereen is aan het verbouwen, heeft een huis gekocht, of is zich aan het orienteren.
Hier in Europa heeft men er niet zo veel last van, maar in de US is er ook een groot probleem met de supply van hout. Veel komt uit Canada en de supply heeft enorm te lijden van plaag insecten en de grote bosbranden van de afgelopen jaren. Daar worden huizen vaak helemaal van hout gebouwd, en puur de houtprijs alleen al zorgt voor een prijstoename van 10-20% of meer op de huisprijs.
pi_199555323
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 mei 2021 14:42 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Als ik in mijn eigen vrienden groep kijk ook. Bijna iedereen is aan het verbouwen, heeft een huis gekocht, of is zich aan het orienteren.
Hier in Europa heeft men er niet zo veel last van, maar in de US is er ook een groot probleem met de supply van hout. Veel komt uit Canada en de supply heeft enorm te lijden van plaag insecten en de grote bosbranden van de afgelopen jaren. Daar worden huizen vaak helemaal van hout gebouwd, en puur de houtprijs alleen al zorgt voor een prijstoename van 10-20% of meer op de huisprijs.
De grote vraag is, zijn er schattingen van hoe lang dit een beetje aanhoudt (pun unintented)? Is dat houttekort over 2-3 jaar weg?
  zaterdag 22 mei 2021 @ 16:40:00 #62
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_199556887
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 mei 2021 15:19 schreef ludovico het volgende:

[..]

De grote vraag is, zijn er schattingen van hoe lang dit een beetje aanhoudt (pun unintented)? Is dat houttekort over 2-3 jaar weg?
Dat is over een paar maand al weg , gewoon een supply hik vanwege de corona
koper en goud is een andere zaak
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_199557649
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 mei 2021 16:40 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Dat is over een paar maand al weg , gewoon een supply hik vanwege de corona
koper en goud is een andere zaak
Zo snel? Heb je iets van een bron erbij?
  zaterdag 22 mei 2021 @ 17:25:29 #64
323876 michaelmoore
pi_199557809
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 mei 2021 17:15 schreef ludovico het volgende:

[..]

Zo snel? Heb je iets van een bron erbij?
https://tradingeconomics.com/commodity/lumber
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_199558139
quote:
Dit geldt dus al zeker vanaf oktober, eigenlijk al eerder, waarom denk jij "over een paar maand al weg" er staat nogal wat work on hold ook zoals te lezen in het artikel.
pi_199558180
Wij willen over 2 a 3 jaar sowieso wel een huis gaan kopen. Kan wel de hele tijd blijven huren omdat de prijzen blijven stijgen maar ja dat is ook geen doen. Hopen alleen dat het wat goedkoper gaat worden nog de komende tijd.
  zaterdag 22 mei 2021 @ 18:04:29 #67
323876 michaelmoore
pi_199558270
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 mei 2021 17:57 schreef Phoenyx-God het volgende:
Wij willen over 2 a 3 jaar sowieso wel een huis gaan kopen. Kan wel de hele tijd blijven huren omdat de prijzen blijven stijgen maar ja dat is ook geen doen. Hopen alleen dat het wat goedkoper gaat worden nog de komende tijd.
reken er maar net op

zolang men niets doet aan het steeds lagere bezetting per woning door de veroudering zijn er ruim 1.000.000 woningen extra nodig

de bezetting per woning voor de 18.000.000 is nu 2,2
Dat gaat naar 2,11 toe , dat is al 300.000 extra woningen bij een gelijk blijvende inwonertal ,
daarnaast komen nieuwe inwoners tegenwoordig gelijk volwassen binnen en weinig nog als baby

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 22-05-2021 19:01:52 ]
pi_199558339
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 mei 2021 18:04 schreef michaelmoore het volgende:
daarnaast komen nieuwe inwoners tegenwoordig gelijk volwassen binnen en weinig nog als baby
Wat bedoel je hiermee?
  zaterdag 22 mei 2021 @ 18:11:55 #69
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199558362
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 mei 2021 18:10 schreef Phoenyx-God het volgende:

[..]

Wat bedoel je hiermee?
Dat is weer een opstapje naar een immigranten-rant.
De andere rant waar die post een opstapje naar is is het sluiten van de bejaardentehuizen, want hij doet net alsof iedereen die 65 is geworden eigenlijk liever in een bejaardentehuis zou willen wonen....
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_199558891
quote:

[..]

Ik ben het hier wel mee eens. Ik heb jarenlang op mijn werk gewoond, en ik was blij toen ik 4 jaar geleden begon waar ik nu zit, dat dat niet meer het geval was. Dy fysieke afstand tussen werk en woon-plek werkt ook mentaal door. Dat was ook een van de redenen dat ik niet blij was met de lockdown. Ik kan prima van huis uit werken, maar liever doe ik het niet. En dan heb ik niet eens een stel kinderen rondrennen thuis. Ik probeer ook, wanneer ik thuis werk, bijvoorbeeld na het werk eerst een ommetje te wandelen of hardlopen. Hoofd leeg en die fysieke afstand simuleren.
Veel mensen zullen er geen problemen mee hebben, maar zelfs als een klein percentage er wel problemen mee heeft, dat door het wegvallen van de fysieke afstand tussen woon en werk-plek, mentaal door gaat werken, dan kan dat op de middellange tot lange termijn best wel eens tot meer burn outs leiden. Als ik op mijn werk rondkijk, of vrienden spreek, dan heeft een behoorlijk percentage afgelopen jaar toch wel een mentale dip gehad. Niet gelijk een burnout, en misschien niet alleen door het thuiswerken veroorzaakt, maar ze hebben zeker wel dichter bij een burnout gezeten dan normaal, en het vele thuiswerken heeft daar ook zeker wel aan bijgedragen.
  zaterdag 22 mei 2021 @ 18:44:52 #71
323876 michaelmoore
pi_199558905
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 mei 2021 18:10 schreef Phoenyx-God het volgende:

[..]

Wat bedoel je hiermee?
immigranten uit EU of Expats zijn gelijk op hoogte en woningzoekend, anders dus als baby's die hier geregistreerd worden als inwoners in de GBA

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 22-05-2021 19:00:49 ]
  zaterdag 22 mei 2021 @ 18:45:57 #72
323876 michaelmoore
pi_199558922
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 mei 2021 18:44 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Ik ben het hier wel mee eens. Ik heb jarenlang op mijn werk gewoond, en ik was blij toen ik 4 jaar geleden begon waar ik nu zit, dat dat niet meer het geval was. Dy fysieke afstand tussen werk en woon-plek werkt ook mentaal door. Dat was ook een van de redenen dat ik niet blij was met de lockdown. Ik kan prima van huis uit werken, maar liever doe ik het niet. En dan heb ik niet eens een stel kinderen rondrennen thuis. Ik probeer ook, wanneer ik thuis werk, bijvoorbeeld na het werk eerst een ommetje te wandelen of hardlopen. Hoofd leeg en die fysieke afstand simuleren.
Veel mensen zullen er geen problemen mee hebben, maar zelfs als een klein percentage er wel problemen mee heeft, dat door het wegvallen van de fysieke afstand tussen woon en werk-plek, mentaal door gaat werken, dan kan dat op de middellange tot lange termijn best wel eens tot meer burn outs leiden. Als ik op mijn werk rondkijk, of vrienden spreek, dan heeft een behoorlijk percentage afgelopen jaar toch wel een mentale dip gehad. Niet gelijk een burnout, en misschien niet alleen door het thuiswerken veroorzaakt, maar ze hebben zeker wel dichter bij een burnout gezeten dan normaal, en het vele thuiswerken heeft daar ook zeker wel aan bijgedragen.
Dan ga je bij de Valk zitten , of in de bilbioltheek

wat een onzin zeg
gewoon een beetje self discipine
pi_199559178
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 mei 2021 15:19 schreef ludovico het volgende:

[..]

Het aanbod zal zich niet heel snel herstellen in Canada en de VS. Er kan niet veel aan de pestinsecten gedaan worden, en qua bosbranden ben je gewoon erg afhankelijk van het weer. En in Canada zijn die gigantisch. Ik heb wel eens gehad dat ik in mei wakker werd, en het raam uitkeek en de bergen net buiten de stad niet zag door de rook. Mei is erg vroeg voor bosbranden, maar dat was in 2018 of 2019 en toen begon het vroeg. Dat was van een brand in Canada, ruim 900km(!) verderop! Alsof er een bosbrand in Lyon en je in Rotterdam de top van euromast daardoor niet ziet.
En de huizenmarkt in de VS is ook booming, vooral buiten de steden, dus de vraag zal ook niet heel snel dalen denk ik. Maar men bouwt veel met hout in de VS omdat het zo goedkoop en ruim voorhanden is, dus je zou kunnen zeggen dat minder goedkoop aan het worden is daar. En misschien gaat ze dan wat meer bouwen met stenen, zodat je huis niet wegwaaid in een orkaan.

Volgens mij is de supply van hout in Europa wel beter, maar er zijn ook grote spelers die behoorlijk invloed hebben (Ikea bijv). Het areaal bos in Europa neemt al een poos toe, vooral door afname van landbouw, en goed bosbeleid in Scandinavie. Dus ik denk dat het in Europa wel meevalt als de huisverbouwingswoede weer wat afkoelt.

Tropisch hardhout zal meer en meer in een verdomhoekje komen te zitten (voor een groot deel terecht). Bossen in Afrika worden helemaal leeggeroofd door Chinezen voor hardhout (teak en rosewood vooral). Zambia, waar ik lang werkte, heeft een van de hoogste deforestation rates, vooral door het maken van charcoal, en door de handel in hardhout. Het was triest om te zien hoeveel boomstammen je op sommige plekken langs de weg zag. En dan een jaar later niet meer, maar dan trof je ze een stuk verder aan. En vrachtwagens vol met boomstammen, en altijd Chinese bedrijven. Zie bijv: https://robertrotberg.wordpress.com/2019/07/05/china-and-the-loss-of-africas-timber/. En dat terwijl die bomen in veel landen in Afrika beschermd zijn.
pi_199559225
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 mei 2021 18:45 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Dan ga je bij de Valk zitten , of in de bilbioltheek

wat een onzin zeg
gewoon een beetje self discipine
Afgelopen jaar kon dat dus niet ;)
Going forward wel inderdaad, en er zullen ook meer en meer van die huurwerkplekplaatsen opduiken. Maar dat is wel lastig als je een hele dag meetings via Teams/Zoom/Jitsi hebt. Zit je een beetje door de bieb heen ouwehoeren de hele tijd.
pi_199569025
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 mei 2021 19:06 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Afgelopen jaar kon dat dus niet ;)
Going forward wel inderdaad, en er zullen ook meer en meer van die huurwerkplekplaatsen opduiken. Maar dat is wel lastig als je een hele dag meetings via Teams/Zoom/Jitsi hebt. Zit je een beetje door de bieb heen ouwehoeren de hele tijd.
Als ik zelf een remote werkplek moet boeken. Dan mag de werkgever weer snel een kantoor gaan regelen 😂
pi_199578514
quote:

[..]

Ik vraag het me ook af. Om me heen merk ik dat de afstemming binnen projecten gewoon echt beroerd is sinds iedereen thuis werkt. De formele overlegmomenten en concrete punten gaat prima maar er is een hoop schade doordat er werk dubbel gedaan wordt of raakvlakken worden vergeten. Als je naast elkaar zit heb je dat snel door, als je elkaar alleen via Teams op formele overlegmomenten met agendapunten spreekt, gaat het snel mis.

En dat 2 á 3 dagen thuiswerken zie ik ook nog niet helemaal voor me, tenzij je dat met de hele organisatie op dezelfde dagen doet. De ene helft fysiek in de vergaderzaal en de andere helft als een soort bewegend schilderij via Teams aan de muur, werkt gewoon niet heb ik al gemerkt.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_199581937
quote:
0s.gif Op zondag 23 mei 2021 12:34 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Ik vraag het me ook af. Om me heen merk ik dat de afstemming binnen projecten gewoon echt beroerd is sinds iedereen thuis werkt. De formele overlegmomenten en concrete punten gaat prima maar er is een hoop schade doordat er werk dubbel gedaan wordt of raakvlakken worden vergeten. Als je naast elkaar zit heb je dat snel door, als je elkaar alleen via Teams op formele overlegmomenten met agendapunten spreekt, gaat het snel mis.

En dat 2 á 3 dagen thuiswerken zie ik ook nog niet helemaal voor me, tenzij je dat met de hele organisatie op dezelfde dagen doet. De ene helft fysiek in de vergaderzaal en de andere helft als een soort bewegend schilderij via Teams aan de muur, werkt gewoon niet heb ik al gemerkt.
Ik ben overigens voorstander van 1 thuiswerkdag hoor. Begrijp mij niet verkeerd, gewoon 1 dag die je zelf soepeler kan indelen en waar het niet uitmaakt wanneer je werkt. Maar that's it imho
pi_199607534
Mijn stadje Tilburg grootste stijger in huizenprijzen volgens Calcasa.

https://www.calcasa.nl/ni(...)og-lange-weg-te-gaan
  Moderator dinsdag 25 mei 2021 @ 10:22:32 #79
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_199608699
Stukkie van tegenlicht over de afbraak van het woonrecht: https://www.vpro.nl/progr(...)ht-geliquideerd.html

Vind dat ze wel een punt hebben dat huizen misbruikt worden als investering mogelijkheid.
  Moderator dinsdag 25 mei 2021 @ 10:35:17 #80
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_199608833
quote:
88s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:22 schreef Bosbeetle het volgende:
Stukkie van tegenlicht over de afbraak van het woonrecht: https://www.vpro.nl/progr(...)ht-geliquideerd.html

Vind dat ze wel een punt hebben dat huizen misbruikt worden als investering mogelijkheid.
Ik lees deze reeks heel af en toe, en daar ik zelf een ander huis heb gekocht weer eens, nu wat vaker. Ik neem aan dat jij nog steeds geen huis hebt gekocht? (want ik kan me herinneren dat je dat eng vond/vind) :P
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator dinsdag 25 mei 2021 @ 10:36:53 #81
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_199608849
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:35 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik lees deze reeks heel af en toe, en daar ik zelf een ander huis heb gekocht weer eens, nu wat vaker. Ik neem aan dat jij nog steeds geen huis hebt gekocht? (want ik kan me herinneren dat je dat eng vond/vind) :P
Correcte aanname. Eng vind, geen geld voor heb, en nog het meest geen juiste locatie kan vinden.
  Moderator dinsdag 25 mei 2021 @ 10:38:41 #82
16180 crew  CoolGuy
pi_199608866
quote:
88s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:36 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Correcte aanname. Eng vind, geen geld voor heb, en nog het meest geen juiste locatie kan vinden.
2 goede redenen om het dan ook vooral niet te doen en 1...naja, zó eng is het niet, maar als jij dat wel vindt dan vindt jij dat wel natuurlijk :P
  Moderator dinsdag 25 mei 2021 @ 10:43:53 #83
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_199608901
Ik zie om me heen vrij veel mensen sprongen maken als een kat in het nauw. Alleen maar omdat het nu veel in het nieuws is en er veel buren en kennissen verhuizen. Ik vind dat vreemde redenen om ineens te beslissen om te moeten verhuizen :D

Ook de "we kunnen nu x voor ons huis krijgen dus we moeten wel verhuizen" vind ik een vreemde impuls die ik niet helemaal begrijp.

Ik denk dat dat ook veel van de huidige problematiek veroorzaakt, naast een aantal politieke beslissingen zijn het volgensmij vooral kopers, verkopers en makelaars die deze gestreste situatie veroorzaken.
  Moderator dinsdag 25 mei 2021 @ 10:46:48 #84
16180 crew  CoolGuy
pi_199608934
quote:
88s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:43 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik zie om me heen vrij veel mensen sprongen maken als een kat in het nauw. Alleen maar omdat het nu veel in het nieuws is en er veel buren en kennissen verhuizen. Ik vind dat vreemde redenen om ineens te beslissen om te moeten verhuizen :D

Ook de "we kunnen nu x voor ons huis krijgen dus we moeten wel verhuizen" vind ik een vreemde impuls die ik niet helemaal begrijp.

Ik denk dat dat ook veel van de huidige problematiek veroorzaakt, naast een aantal politieke beslissingen zijn het volgensmij vooral kopers, verkopers en makelaars die deze gestreste situatie veroorzaken.
Mjaaa, maar een paar jaar geleden, toen de markt nog niet zo was zoals nu, toen deed je het ook niet he ;)
  Moderator dinsdag 25 mei 2021 @ 10:50:37 #85
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_199608975
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:46 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Mjaaa, maar een paar jaar geleden, toen de markt nog niet zo was zoals nu, toen deed je het ook niet he ;)
Oh dit ging niet over mijn keuze hoor. Mijn keuze komt voor die drie dingen die ik hier boven noemde en omdat ik het systeem (het hoe en waarom) achter hypotheken niet begrijp.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 10:51:28 #86
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199608986
quote:
88s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:43 schreef Bosbeetle het volgende:

De overwaarde te gelde kunnen maken in een nieuw huis waar je een hypotheek met een veel lagere rente voor afsluit kan gewoon heel interessant zijn.

Wij wilden ons oude huis verbouwen maar de oude hypotheek plus een verhoging van de hypotheek voor een verbouwing zou een hogere maandlast opleveren dan ons nieuwe huis.

En ja, we hebben nu een hogere hypotheekschuld (met een lagere maandlast), maar we hebben ook een huis dat beduidend meer waard is dan ons oude huis na de verbouwing waard zou zijn.
Sterker nog, ik denk niet dat ons oude huis ooit meer waard gaat zijn dan ons nieuwe huis, ondanks locatie en dergelijke.
Dus blijven zitten had zoveel minder voordelen dan vertrekken.

Even los van het gegeven dat ik niet meer aan de stad kon wennen na 15 jaar Veluwe, en er dus hoe dan ook een moment zou zijn dat het mij opgebroken zou hebben en ik zou zijn vertrokken, met alle mogelijke gevolgen van dien.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator dinsdag 25 mei 2021 @ 10:56:51 #87
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_199609047
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:51 schreef Leandra het volgende:
De overwaarde te gelde kunnen maken in een nieuw huis waar je een hypotheek met een veel lagere rente voor afsluiten kan gewoon heel interessant zijn.
Dit is toch puur bewust een bubbel opblazen of zie ik dat verkeerd. Je veranderd niet zo heel veel aan de situatie het huis is hetzelfde alles is eigenlijk hetzelfde maar door externe factoren, een rare markt met vreemde huizenprijzen en een absurd lage rente is er ineens "gratis geld". In mijn hoofd gaan dan alle alarm bellen rinkelen.

Ik snap wel dat je het doet hoor daar niet van maar het klinkt allemaal zo "meer voor minder" en "geen gezeik iedereen rijk"....

Ik ben bang dat we daar straks weer met z'n allen voor moeten opdragen. Niet persee jouw geval maar ik zie het voor me dat als er straks rente stijgingen zijn en huizen onder water komen te staan etc. Dat we dan bij monde van de regering weer allemaal maatregelen moeten gaan optuigen om mensen die toch stiekem boven hun stand zijn gaan wonen weer uit de put te moeten trekken.
  Moderator dinsdag 25 mei 2021 @ 11:02:37 #88
16180 crew  CoolGuy
pi_199609117
quote:
88s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:56 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Dit is toch puur bewust een bubbel opblazen of zie ik dat verkeerd. Je veranderd niet zo heel veel aan de situatie het huis is hetzelfde alles is eigenlijk hetzelfde maar door externe factoren, een rare markt met vreemde huizenprijzen en een absurd lage rente is er ineens "gratis geld". In mijn hoofd gaan dan alle alarm bellen rinkelen.

Ik snap wel dat je het doet hoor daar niet van maar het klinkt allemaal zo "meer voor minder" en "geen gezeik iedereen rijk"....

Ik ben bang dat we daar straks weer met z'n allen voor moeten opdragen. Niet persee jouw geval maar ik zie het voor me dat als er straks rente stijgingen zijn en huizen onder water komen te staan etc. Dat we dan bij monde van de regering weer allemaal maatregelen moeten gaan optuigen om mensen die toch stiekem boven hun stand zijn gaan wonen weer uit de put te moeten trekken.
Als mensen er voor kiezen boven hun stand te wonen is dat hun eigen verantwoordelijkheid. Dat betekent niet dat jíj boven je stand moet gaan wonen.
  Moderator dinsdag 25 mei 2021 @ 11:07:17 #89
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_199609161
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 11:02 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Als mensen er voor kiezen boven hun stand te wonen is dat hun eigen verantwoordelijkheid. Dat betekent niet dat jíj boven je stand moet gaan wonen.
Niet helemaal als heel veel mensen boven hun stand gaan wonen en er "stort iets in" dan leven we gelukkig in een sociaal genoeg land dat er dan vangnetten opgetuigd worden. Helaas leven we niet in zo'n sociaal land dat mensen nu niet inzien dat maximaal lenen, maximaal overbieden, en maximaal financiele slaatjes te slaan uit situaties meestal niet zo sociaal is, maar meestal alleen maar prettig voor jezelf.

Verkopende partijen zouden er goed aan doen om gewoon huizen te verkopen voor de vraagprijs. Kopende partijen zouden er goed aan doen om niet meer aan een woning uit te geven dan de woning waard is.

En het zou fijn zijn als een regering zou inzien dat een dak boven je hoofd een grondrecht is waarin ze moeten voorzien en niet moeten proberen de boel op de spits proberen te drijven.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 11:10:45 #90
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199609205
quote:
88s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:56 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Hoezo blaas ik de bubbel op als ik mijn huis verkoop?

De bubbel is er, ik maak er wel of geen gebruik van, en dan heeft ons huis sowieso de bubbel niet helpen opblazen want nooit te koop gestaan en verkocht voor een prijs die lager lag dan wanneer er ook nog makelaarskosten en dergelijke van betaald hadden moeten worden.
Plus dat het huis dan sowieso duurder had moeten zijn omdat ik geld had moeten uitgeven aan het verkoopklaar maken dat net zo hard weer door de koper verbouwd zou worden.

Juist als je niet verkoopt maak je woningen nog schaarser en blaas je de bubbel nog verder op.
En dan hebben wij direct verkocht toen we wisten dat we zouden gaan bouwen, huizenmarkttechnisch was dat niet de beste zet, want het afgelopen jaar is de markt nog veel verder gestegen, en hadden we dus beter kunnen blijven zitten en nu verkopen, maar ik ben niet zo van het gokken, daarom los ik mijn hypotheek ook af ipv aflossingsvrij met een potentiële restschuld komen te zitten.

Overigens zijn al die verhuizingen wat dat betreft ook gunstig, want het nieuwe hypotheekdeel van de verhuizers mag niet meer aflossingsvrij zijn, ze hebben daardoor dus minder kans op een restschuld.
Maar het gros zal met de huidige rente kiezen voor een RVP van 20 of 30 jaar, dat maakt de kans op onderwater heel klein, helemaal icm aflossen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator dinsdag 25 mei 2021 @ 11:15:00 #91
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_199609242
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 11:10 schreef Leandra het volgende:
Hoezo blaas ik de bubbel op als ik mijn huis verkoop?
Ik ken jouw situatie niet maar je zei net zelf dat een groter huis hebt gekocht die je met minder lasten financiert, dat verschil in lasten moet toch ergens vandaan komen, dat is in mijn ogen de bubbel.

Maar zoals ik hier al heel vaak gezegd heb ik heb er helemaal geen verstand van en ik begrijp het ook niet. Dus waarschijnlijk zit ik gewoon fout.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 11:16:05 #92
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199609257
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 11:02 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dit.
Plus dat ik niet denk dat je boven je stand woont als je een volledig annuïtaire hypotheek met een LTV van <70% hebt.

Dat boven je stand wonen gebeurde juist met aflossingsvrije hypotheken, omdat alleen maar naar netto gekeken werd en dat bizar laag was omdat je niet afloste.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_199609306
quote:
88s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 11:15 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ik ken jouw situatie niet maar je zei net zelf dat een groter huis hebt gekocht die je met minder lasten financiert, dat verschil in lasten moet toch ergens vandaan komen, dat is in mijn ogen de bubbel.

Maar zoals ik hier al heel vaak gezegd heb ik heb er helemaal geen verstand van en ik begrijp het ook niet. Dus waarschijnlijk zit ik gewoon fout.
Tja het hangt dan ook eigenlijk alleen maar af van de verhouding salaris en hypotheeklasten. Want je kan wel zeggen dat de bubbel ontstaat door lage rentes en weinig woningaanbod, maar als de salarissen steeds hoger worden kunnen mensen ook echt meer betalen. Je komt pas in de problemen als salarissen dalen, grote werkloosheid ontstaat en er weinig werk is. Want dan moeten mensen hun huis verkopen en kleiner gaan wonen... als je huis dan ineens stront oplevert of niemand wil het hebben heb je een probleem.
Facts don't care about your feelings
pi_199609310
quote:
88s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 11:15 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Groter is niet per se duurder natuurlijk. :P
Maar ik denk dat het vooral te maken heeft met het feit dat de rente nu zo enorm laag staat. Als je nog een hypotheek had met een relatief hoge rente en je kunt zonder hele serieuze boeteclausules de hypotheek geheel aflossen met een verkoop, de overwaarde gebruiken om een nieuwe woning deels te financieren en de rest met een nieuwe hypotheek tegen veel lagere rente, dan zullen je lasten waarschijnlijk lager zijn.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  Moderator dinsdag 25 mei 2021 @ 11:22:30 #95
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_199609342
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 11:16 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dit.
Plus dat ik niet denk dat je boven je stand woont als je een volledig annuïtaire hypotheek met een LTV van <70% hebt.

Dat boven je stand wonen gebeurde juist met aflossingsvrije hypotheken, omdat alleen maar naar netto gekeken werd en dat bizar laag was omdat je niet afloste.
En als straks de rentevaste jaren voorbij zijn en we op een heel ander rente niveau zitten en de hypotheek kan niet meer betaald worden?

Want is denk (maar dat is maar een aanname) dat met de huidige rare bedragen voor mensen op het maximum gaan zitten dat ze kunnen krijgen/betalen. Dat houdt natuurlijk niet over als je straks wel flinke rentes moet gaan betalen.

Dat ik tevens weer één van de redenen dat ik zelf moeite heb met huizen kopen omdat je hem voor 10 of 20 jaar vastzet maar niemand je verteld hoe de situatie daarna is. Ik weet meestal pas achteraf wat ik over zulke lange periodes heb kunnen betalen daarin vind ik het hele huizen gebeuren zo ontzettend onduidelijk er wordt van je gevraagd te beslissen over een periode die in de toekomst ligt waar je dus met goed fatsoen niet iets over kunt zeggen.
  Moderator dinsdag 25 mei 2021 @ 11:23:02 #96
16180 crew  CoolGuy
pi_199609346
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 11:20 schreef Monolith het volgende:

[..]

Groter is niet per se duurder natuurlijk. :P
Maar ik denk dat het vooral te maken heeft met het feit dat de rente nu zo enorm laag staat. Als je nog een hypotheek had met een relatief hoge rente en je kunt zonder hele serieuze boeteclausules de hypotheek geheel aflossen met een verkoop, de overwaarde gebruiken om een nieuwe woning deels te financieren en de rest met een nieuwe hypotheek tegen veel lagere rente, dan zullen je lasten waarschijnlijk lager zijn.
Dat is wat ik nu dus recent gedaan heb. Ik zat op 2.6%, en nu ga ik naar 1.7%.
  Moderator dinsdag 25 mei 2021 @ 11:25:19 #97
16180 crew  CoolGuy
pi_199609375
quote:
88s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 11:22 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

En als straks de rentevaste jaren voorbij zijn en we op een heel ander rente niveau zitten en de hypotheek kan niet meer betaald worden?

Want is denk (maar dat is maar een aanname) dat met de huidige rare bedragen voor mensen op het maximum gaan zitten dat ze kunnen krijgen/betalen. Dat houdt natuurlijk niet over als je straks wel flinke rentes moet gaan betalen.

Dat is tevens weer één van de redenen dat ik zelf moeite heb met huizen kopen omdat je hem voor 10 of 20 jaar vastzet maar niemand je verteld hoe de situatie daarna is. Ik weet meestal pas achteraf wat ik over zulke lange periodes heb kunnen betalen daarin vind ik het hele huizen gebeuren zo ontzettend onduidelijk er wordt van je gevraagd te beslissen over een periode die in de toekomst ligt waar je dus met goed fatsoen niet iets over kunt zeggen.
Dat is alleen maar een probleem als je volledig aflossingsvrij zit. Als jij gewoon aflost dan ben je over je looptijd klaar, of, als je bv de helft (of minder) aflossingsvrij hebt, dan is de rest aan het eind van je looptijd afgelost, dus dan kan het % wel hoger zijn, maar de hypotheek is dan wel veel lager dus uiteindelijk zou je, als je het goed doet dan nog steeds geen probleem hebben.
  Moderator dinsdag 25 mei 2021 @ 11:28:08 #98
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_199609408
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 11:25 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dat is alleen maar een probleem als je volledig aflossingsvrij zit. Als jij gewoon aflost dan ben je over je looptijd klaar, of, als je bv de helft (of minder) aflossingsvrij hebt, dan is de rest aan het eind van je looptijd afgelost, dus dan kan het % wel hoger zijn, maar de hypotheek is dan wel veel lager dus uiteindelijk zou je, als je het goed doet dan nog steeds geen probleem hebben.
Met de nadruk op "als je het goed doet". Dan moet je wel veel vertrouwen hebben dat je dingen goed doet. En dat heb ik dus niet, ik doe zelden iets goed.
  Moderator dinsdag 25 mei 2021 @ 11:29:12 #99
16180 crew  CoolGuy
pi_199609416
quote:
88s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 11:28 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Met de nadruk op "als je het goed doet".
Dat is een keuze die bij jezelf ligt. Met andere woorden, zo min mogelijk aflossingsvrij meenemen, maar mensen die nu een huis kopen en niet eerder aflossingsvrij hadden kunnen nu volgens mij helemaal geen aflossingsvrij nemen, dus die hebben dit hele issue zowiezo al niet.
pi_199609441
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 11:29 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dat is een keuze die bij jezelf ligt. Met andere woorden, zo min mogelijk aflossingsvrij meenemen, maar mensen die nu een huis kopen en niet eerder aflossingsvrij hadden kunnen nu volgens mij helemaal geen aflossingsvrij nemen, dus die hebben dit hele issue zowiezo al niet.
Je niet 100% marktwaarde aflossingsvrij kopen.Wel 50%van de marktwaarde mag aflossingsvrij
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')