![frZ87ca.jpg]()
De IndyCar Series is de belangrijkste Open Wheel raceklasse in de Verenigde Staten en gaat dit jaar zijn 26ste seizoen in. Het is ook het 101ste jaar van het Amerikaanse Open Wheel kampioenschap, dat ooit begon in 1905. In het voorprogramma van de IndyCar Series rijden ook nog andere klassen zoals de US F2000, Pro 2000 en de Indy Lights.
![CPsu1ny.png]()
Tussen 1905 en 1955 werd het Amerikaanse Open Wheel kampioenschap georganiseerd door de AAA (American Automobile Associaton), waarbij het tot 1937 gebruikelijk was om met twee-zitters te rijden, waarbij een mechanicien meereed. Gedurende beide wereldoorlogen waren er geen officiele kampioenschappen.
Tussen 1956 en 1978 nam de USAC (United States Auto Club) onder leiding van Indy 500 baas Tony Hulman de organisatie over. In deze periode veranderden de wagens van de traditionele roadsters met de motor voorin naar de Formule wagens met de motor achterin zoals wij die nu kennen. Daarnaast werden naast de traditionele oval en dirt track races er steeds meer races gehouden op straten- en permanente circuits.
Na de dood van Tony Hulman in 1977 en enkele belangrijke officials in een vliegtuigongeluk in 1978 was er een breuk in de organisatie en begonnen enkele teamowners hun eigen organisatie CART (Championship Auto Racing Teams) en organiseerden hun eigen kampioenschap, waarbij de Indy 500 nog steeds door de USAC werd georganiseerd. Deze situatie duurde tot 1995 waarbij de CART het kampioenschap organiseerde en de USAC de Indy 500.
In 1996 had Tony Hulman's kleinzoon Tony George hier genoeg van en richtte de IRL (Indy Racing League) op met een eigen kampioenschap met de Indy 500 waarvan de organisatie werd overgenomen. Hierdoor ontstonden er naast elkaar twee kampioenschappen, de Champ Cars georganiseerd door CART en de IndyCars onder leiding van de IRL. De Indy 500 was onderdeel van de IRL maar er deden wel Champ Cars teams en coureurs aan mee. Deze situatie duurde tot 2008, toen de Champ Car World Series (een doorstart van CART, dat in 2003 failliet ging) samenging met IRL en de huidige IndyCar Series voortbracht.
![OKle3Ag.png]()
Er wordt gereden met de Dallara DW12, een wagen die mede is ontwikkeld door wijlen Dan Wheldon en na zijn dood de initialen DW kreeg. De 12 staat voor het eerste seizoen waarin deze wagen gebruikt werd. De wagen wordt aangedreven door een 2.2 liter V6 twin-turbo motor van Chevrolet of Honda en gebruikt ethanol als brandstof. Afhankelijk van de turbo-boost levert de motor tussen de 500 en 700pk bij 12.000 toeren.
Het bodywork dat wordt gebruikt is een standaard 'Universal Aerokit', waarvan er twee versies zijn. Eén voor de permanente-, stratencircuits en short ovals en één voor de high speed ovals, zoals Indianapolis. De wagen heeft ook een aeroscreen, een soort halo met plexiglas ruit.
Aerokit voor de permanente-, stratencircuits en short ovals![HNINK6W.png]()
Dit jaar wordt de Indianapolis 500 (ook wel Indy 500 genoemd) voor de 105de keer gereden. Het is de belangrijkste race van de IndyCar Series en wordt ook wel
"The Greatest Spectacle in Racing" genoemd omdat er op de wedstrijddag ongeveer 300.000 bezoekers aanwezig zijn. Deze wedstrijd wordt nogmaal gesproken gehouden op de zondag voor Memorial Day, een Amerikaanse feestdag op de laatste maandag van mei.
Tussen 1950 en 1960 telde de race mee voor het wereldkampioenschap Formule 1, maar behoudens een enkele uitzondering, deed er in die periode geen enkele Formule 1 coureur aan mee. Dat gebeurde vooral in de jaren '60 toen coureurs als Jim Clark en Graham Hill, die beiden de race een keer wonnen, de oversteek waagden. De Nederlander Arie Luyendijk won de race twee keer, in 1990 en 1997 en heeft nog steeds het ronderecord in handen met een tijd van 37,895 seconde (382.182 km/uur). Vorig jaar won Takuma Sato de race voor de tweede keer in zijn carrière.
Indy 500 winnaar Takuma Sato![xNMbgpn.png]()
Afgelopen seizoen werd Scott Dixon voor de zesde keer kampioen in de IndyCars.
IndyCar kampioen Scott Dixon![MS9JEQu.jpg]()
SPOILER: schema inclusief Nederlandse uitzendtijden
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
![SQrNyvE.jpg]()
Dit jaar doen er 20 fulltime coureurs mee aan het IndyCar kampioenschap, waarbij sommige wagens door meerdere coureurs gedeeld worden. In totaal zijn er 23 auto's die het hele seizoen aan de start komen. Daarnaast zijn er ook nog enkele coureurs die één of meerdere races rijden.
Er doet ook een Nederlander mee aan de IndyCar Series. Dat is Rinus van Kalmthout, in de VS Rinus VeeKay genoemd. Hij vertrok in 2017 naar de VS om via de Road to Indy in de IndyCars terecht te komen. Sinds vorig jaar rijdt hij voor het team van Ed Carpenter Racing, met als beste resultaat een derde plaats in de Indy Grand Prix.
Rinus 'VeeKay' van KalmthoutEr staan dit jaar ook 3 `rookies` aan de start, waarvan de jongste 27 jaar is. De bekendste is ex-Formule 1 coureur Romain Grosjean en de andere twee zijn voormalig NASCAR coureur Jimmie Johnson en Australische Supercars coureur Scott McLaughlin.
![STcOv5g.png]()
Meer informatie over de IndyCar is te vinden op
IndyCar.com en meer gedetailleerde informatie op
IndyCar 101.
SPOILER: OP code
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
Regenbanden klaarzetten
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
quote:
Geen stops meer
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
caspervc
Hamster, a dentist
franklop
Fran knock
Gewoon rustig naar de finish, geen gekke dingen doen
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
franklop
Fran knock
Overigens is de prestatie van grosjean ook erg netjes!
En Johnsson is ook niet de muur in gegaan toch?
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
franklop
Fran knock
Rinus doet het wat rustiger aan, GRO 1,5 seconden ingelopen in 2 rondjes
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
franklop
Fran knock
Zou Rahal zijn 194 seconden niet eens gaan inzetten?
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
Er wordt wel uitbundig gejuicht vind ik.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
Best fans!
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
Geweldig gedaan van Rinus. Prachtig om hem te zien winnen in de Indycar, het was al jaren duidelijk dat dit een topper zou worden.
franklop
Fran knock
De ECR twitter loopt nog wat achter, of zijn aan het feesten
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
Nou de Indy500 er meteen achteraan, mooie dubbelslag.
Hij is nou toch bezig.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
Sinister-D-
NL'er in België
quote:
Wat over het algemeen dan ook de enige 2 weken zijn van de Indycar wat ik meestal volg ondanks alle pogingen die ik doe

want meestal zijn het wel goede races die ik zie, maar op de een of andere manier heeft het nooit prioriteit
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
Starflyer
Flies to the stars
quote:
Op zaterdag 15 mei 2021 23:05 schreef Marcoss het volgende:[..]
Oh, ik heb het gevoel dat ook dit jaar alweer 2 races rond 1.00 begonnen, maar dat is meer een gevoel dus

Klopt. Texas.
En alleen Nashville en Gateway zijn nog laat. De rest op schappelijke tijden.
No Dyson Barrier is going to stop me!
Iemand ergens een samenvatting hoe hij nou de winst pakte? Want Grosjean leek in de eerste 2 stints een aardige voorsprong op te bouwen.
Maar opeens na de 2e stop was Veekay daar om toe te slaan.
.
Redactie Frontpage / Sport zondag 16 mei 2021 @ 11:27:00
#94
Peterselieman
Maffe Fries
quote:
Op zondag 16 mei 2021 11:20 schreef Fer het volgende:Iemand ergens een samenvatting hoe hij nou de winst pakte? Want Grosjean leek in de eerste 2 stints een aardige voorsprong op te bouwen.
Maar opeens na de 2e stop was Veekay daar om toe te slaan.
niet zozeer een samenvatting in beeld, maar na stop 1 ontdeed Rinus zich van McLaughlin en Newgarden door hun op de baan te passeren. Daarna reed hij weg bij dit duo en sloot hij op plek vier aan bij Palou. Na stop 2 viel Harvey weg en kon Rinus dankzij de undercut ook Palou passeren, waarna Grosjean volgde.
Rinus won heel veel tijd door de undercut en daarnaast verloor Grosjean heel veel tijd in verkeer, onder meer door de twee botsingen met Sato. Zo verdwijnt een gat van tien seconden als sneeuw voor de zon.
Altijd onderweg naar het avontuur
Ah ik zie het nu op Ziggo zelf.
Veekay dumpt die harde band na 13 rondjes en Grosjean lijkt tegen zijn pitstop al de cliff van zijn rode band te hebben. Verliest dan al wat.
Veekay had meer tire life in de rode band en goede inhaalacties. Grosjean liep te strugglen met Sato en zijn zwarte band.
.
Wertha
Friendly, but fierce.
Was gisteren een mooi moment voor de Nederlandse autosport.

Ben blij dat ik het toch heb kunnen volgen ondanks dat ik niet thuis was.
En dan nu op naar het (voor mij) mooiste autosportevenement ter wereld.
Crawling out of the ashes, victorious!
Als Rinus maar niet zo crasht als de Bitcoin.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
franklop
Fran knock
De ECR auto's zitten er lekker bij
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
Wertha
Friendly, but fierce.
quote:
Op zaterdag 22 mei 2021 08:27 schreef Starflyer het volgende:Dixon was gisteren het snelst. Rinus uiteindelijk twaalfde als tweede Chevy. Alleen O'Ward deed het beter met een zesde plaats.
Op basis van single-lap mét mogelijke tow, wel te verstaan. Zonder tow was Rossi de snelste over één ronde gevolgd door Rahal en O'Ward. Rinus 14e. Maar dat is allemaal niet relevant op fast friday, want zoals je ongetwijfeld weet stond gisteren de hele handel op kwalificatiesetup. Dit is op fast friday een interessantere statistiek:
![e77039fd6f877b61671501f7746865f9.png]()
Toegegeven: er zitten ook haken en ogen aan dit staatje, want er zit alsnog wat tow bij. Maar het zegt wel wat meer i.v.m. tyre-drop etc.
Rinus heeft, als ik goed opgelet heb, de laatste anderhalf uur niet meer gereden. Dixon wilde wel heel graag nog een kwalificatierun doen in het laatste uur, maar kwam twee keer niet goed uit met zijn track position en kon er daardoor geen meer doen.
Crawling out of the ashes, victorious!