quote:
Jumbo-Visma zoekt twee luxehelpers voor Wout van Aert in de klassiekers, maar de markt is klein
Kopman Wout van Aert en zijn ploegmaten reageerden de voorbije maanden als door een wesp gestoken op de kritiek over de breedte en sterkte van de kern van Jumbo-Visma. Kritiek die niet altijd terecht was.
Jumbo-Visma behoorde zeker bij de zes beste blokken. In Harelbeke werd Van Aert na een lekke band razendsnel teruggebracht, maar uitgezonderd in Gent-Wevelgem – dankzij een fantastische Nathan Van Hooydonck – en in de Amstel Gold Race – met een goede Primoz Roglic – stond de kopman er in de finale van de klassiekers wel vaak alleen voor. Niet toevallig twee koersen die Van Aert won. Vaak schoot de geel-zwarte bende simpelweg te kort tegen Deceuninck – Quick-Step en soms zelfs Alpecin-Fenix. Dat de beste ‘helper’ Mike Teunissen door een blessure ontbrak, was daar niet vreemd aan.
De verwijten kwamen vooral uit Belgische hoek. Dat is nieuw voor Jumbo-Visma en sportief manager Merijn Zeeman: “Toen ik in 2016 bij deze ploeg begon, kregen we bakken kritiek uit Nederland. Dylan Groenewegen en Steven Kruijswijk waren onze kopmannen, maar kregen volgens de publieke opinie te weinig steun in de sprints of in de bergen. Daar hebben we toen hard op gewerkt. Nadien kwam Primoz Roglic en was heel Slovenië boos, omdat onze ploeg niet sterk genoeg was om Primoz te omringen. Daar hebben we ook hard aan gewerkt.”
Type Teunissen
En toen was er de steile opmars van Wout van Aert in de klassiekers en herhaalde de geschiedenis zich. Niet dat er bij Jumbo-Visma nog niet geïnvesteerd is om Van Aert te omringen. Afgelopen winter werden Van Hooydonck en Edoardo Affini aangetrokken. Met David Dekker en Olav Kooij stroomden er ook twee jeugdrenners door naar de klassieke kern. Naast deze vier en kopman Van Aert telt de klassieke kern met ook nog Pascal Eenkhoorn, Timo Roosen, Jos van Emden en Teunissen in totaal negen renners. Voor Jumbo-Visma is dat onvoldoende. Met Eenkhoorn, Affini, Van Hooydonck en Roosen zitten ze voor de eerste tweehonderd kilometer gebeiteld, in de laatste vijftig kilometer beschikken ze enkel over Teunissen om Van Aert bij te staan. Te weinig om de controle te behouden en ervoor te zorgen dat Van Aert onderweg geen energie hoeft te verspillen, die hij nodig heeft om Mathieu Van der Poel en Deceuninck – Quick-Step te kloppen. Jumbo-Visma beseft dat er nog twee renners van het allure Teunissen bij moeten. Die twee luxehelpers zijn de komende maanden ook de enige prioriteit op de transfermarkt.
Evident wordt het niet. Renners van het niveau Mike Teunissen groeien niet aan de bomen. Laat staan dat ze vrijkomen na dit seizoen en zich bovendien willen wegcijferen in dienst van een absolute kopman. Bovendien wil Jumbo-Visma deze renners na het voorjaar nog kunnen inschakelen, bijvoorbeeld in de lead-out van de sprinttreinen.
Straks einde contract
In totaal zijn er zo’n tien renners die weleens terug te vinden zijn in de eerste dertig van een uitslag van een kasseiklassieker en na 2021 geen contract meer hebben. Christophe Laporte heeft bij Cofidis een vet contract, maar dweept eerder met Deceuninck – Quick-Step. Zdenek Stybar en Florian Senechal zijn einde contract bij Lefevere, maar het is de vraag of zij staan te springen om voor een absolute kopman te rijden en zo nog minder kansen krijgen om zelf te winnen. Idem voor Alexander Kristoff en Sonny Colbrelli. Bij Bahrain-Victorious zijn ook Matej Mohoric en Marco Haller einde contract en interessante pistes. Met Michael Gogl is er nog een vrije Oostenrijker, die met de zesde plaats in Strade Bianche bewees finales te kunnen rijden.
Met Dimitri Claeys en Edward Theuns zijn er ook twee Belgen einde contract, maar zij hoorden nog niets van Jumbo-Visma. De grootste kans valt misschien nog te rapen bij EF-Nippo. Jens Keukeleire en Sebastian Langeveld lijken over hun beste jaren heen, maar bezitten wel het juiste profiel.
De laatste twee opties zijn bij de nabije concurrentie. Jasha Sutterlin is einde contract bij Team DSM, maar de vraag is of die echt finales kan rijden. Dat heeft hij namelijk al twee jaar niet meer gedaan. Dat deed Oscar Riesebeek dit jaar wel in dienst van Van der Poel. Maar of Alpecin-Fenix zo’n pion zal willen laten vertrekken naar een rechtstreekse concurrent?
Gemakkelijk wordt het niet. Bij Jumbo-Visma – zo laten ze weten – zijn ze ervan overtuigd dat het zal lukken.
Op Laporte, Senechal en Mohoric na zijn dit geen namen waar je warm van wordt. En die lijken me op sportief en/of financieel gebied niet direct haalbaar. Misschien Senechal. Welke namen brengen jullie in?