1quote:Op maandag 10 mei 2021 09:41 schreef Isabeau het volgende: Ik moet even een vraag stellen die misschien voor iedereen super duidelijk is. Ik lees de laatste tijd steeds meer berichten over 'long covid'. Wordt daar mee bedoeld: 1. long = lang/langdurig (waarom dan in het Engels?) 2. long = orgaan waar je mee adem haalt
Ik ben dus niet de enige die dit zich afvroegquote:Op maandag 10 mei 2021 09:41 schreef Isabeau het volgende:
Ik moet even een vraag stellen die misschien voor iedereen super duidelijk is. Ik lees de laatste tijd steeds meer berichten over 'long covid'. Wordt daar mee bedoeld:
1. long = lang/langdurig (waarom dan in het Engels?)
2. long = orgaan waar je mee adem haalt
Ik denk omdat chronisch impliceert dat het nooit meer over gaat, en dat weten ze ook nog weer niet..quote:Op maandag 10 mei 2021 10:52 schreef Candaasje het volgende:
Wat betreft long covid... waarom heet dat niet chronische covid? (chronic in het Engels dan). Zo noemen we toch de meeste ziektes/aandoeningen die langer dan 3-4 dagen aanhouden? In de diergeneeskunde althans wel. (Zoals 'chronische niesziekte')
Hm, ik dacht dat chronisch eerder 'langdurig/aanhoudend' betekent en dat het niet per se voor altijd hoeft te betekenen. Is wel wat men er misschien bij denkt, ik dacht het namelijk ook toen ik het een aantal keer hoorde bij aandoeningen die soms wel, soms niet te verhelpen waren.quote:Op maandag 10 mei 2021 10:55 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Ik denk omdat chronisch impliceert dat het nooit meer over gaat, en dat weten ze ook nog weer niet..
Maar ik vind het ook een verwarrende term, ja.
Een Google rondje leert me dat je gelijk hebt.quote:Op maandag 10 mei 2021 10:57 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Hm, ik dacht dat chronisch eerder 'langdurig/aanhoudend' betekent en dat het niet per se voor altijd hoeft te betekenen. Is wel wat men er misschien bij denkt, ik dacht het namelijk ook toen ik het een aantal keer hoorde bij aandoeningen die soms wel, soms niet te verhelpen waren.
Alvast gefeliciteerd! Restaurants kan ik je helaas niet aan helpen..quote:Op maandag 10 mei 2021 10:59 schreef Sarabi het volgende:
Hmmm kom er nu pas achter dat het over 2 dagen onze trouwdag is. Weet iemand nog leuke restaurants die menu's thuisbezorgen.
Ik kom zelf niet verder dan Ron Blaauw.
Chronisch is langdurig ja.quote:Op maandag 10 mei 2021 10:57 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Hm, ik dacht dat chronisch eerder 'langdurig/aanhoudend' betekent en dat het niet per se voor altijd hoeft te betekenen. Is wel wat men er misschien bij denkt, ik dacht het namelijk ook toen ik het een aantal keer hoorde bij aandoeningen die soms wel, soms niet te verhelpen waren.
Ja hier in de buurt maar daar heb je weinig aan daarquote:Op maandag 10 mei 2021 10:59 schreef Sarabi het volgende:
Hmmm kom er nu pas achter dat het over 2 dagen onze trouwdag is. Weet iemand nog leuke restaurants die menu's thuisbezorgen.
Dat is inderdaad iets te verquote:Op maandag 10 mei 2021 11:05 schreef Molo het volgende:
[..]
Ja hier in de buurt maar daar heb je weinig aan daar
Ja, begreep ik toen op de opleiding (paraveterinair). Ik weet niet of het echt zo strikt voor alle diersoorten geldt. Kan me voorstellen dat je bij een muis of hamster eerder over chronisch spreekt (in verband met hun levensspanne) dan bij een koequote:Op maandag 10 mei 2021 11:04 schreef Molo het volgende:
[..]
Chronisch is langdurig ja.
3-4 dagen bij dieren en erna is chronisch? Bij mensen worden wel iets andere tijdslijnen gebruikt, doorgaans na 6 weken klachten is iets chronisch.
Wat niet betekent dat het niet over kan gaan. Alhoewel dat wel verwarrend is vind ik qua semantiek.
En hopelijk weinig klachten na je vaccinatie. Ik werd dagen erna echt enorm ziek maar huisarts vermoedt door mijn autoimmuunziekte
Ja zeker fijn idee!quote:Op maandag 10 mei 2021 11:08 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ja, begreep ik toen op de opleiding (paraveterinair). Ik weet niet of het echt zo strikt voor alle diersoorten geldt. Kan me voorstellen dat je bij een muis of hamster eerder over chronisch spreekt (in verband met hun levensspanne) dan bij een koe.
Ik hoop het ook. Vannacht wel onrustig geslapen want ik wist dat de wekker om 5:30 uur zou gaan. (Maar reservedienst, dus nouja, dat durfde ik dan wel aan qua mogelijk ziek worden.) maar verder alleen nog wat lichte spierpijn in mijn arm en de prikplaats voelt beurs als ik die aanraak. (*klopt snel af*). Maar wel lekker idee dat ik hem heb
(Zeker omdat ik telkens zooooooo dichtbij mensen hun gezicht aan het werk ben. En we weten allemaal hoe schoon en goed die eigen mondmaskers zijn
)
Fijn dat je een prik hebt gehad gisteren! Had je de leeftijd al bereikt of andere reden?quote:
Restvaccins bij priklocaties mogen aan (o.a.) GGD medewerkers gegeven wordenquote:Op maandag 10 mei 2021 11:14 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
Fijn dat je een prik hebt gehad gisteren! Had je de leeftijd al bereikt of andere reden?
Heb geen idee hoe oud je bent hoor, je lijkt me in ieder geval nog LANG geen 60.
Oh ja zeker, helemaal als je telkens zo boven iemands luchtwegen hangt!quote:Op maandag 10 mei 2021 11:13 schreef Molo het volgende:
[..]
Ja zeker fijn idee!
Kennis van me is tandarts en heeft m nog niet, en hij is 60 geloof ik, voelt toch niet heel chill. Fijner met prik erin.
Ik werd trouwens gedesinfecteerd van tevoren, moest wel lachen om dat ritueel![]()
Dat zijn de zelfde mensen die zooi verkopen zonder merk/type of afmetingen te vermelden.quote:Op maandag 10 mei 2021 11:14 schreef Molo het volgende:
Fijn, een mail met daarin 'volgende week neemt u deel aan het webinar'
Geen datum en geen tijd erbij... Uhmmm ok
Waarom is het toch zo moeilijk voor mensen om de meest basale shit in zo'n mail te pompen
Haha, nee ik ben 31 (@derLudolf zou 41 zeggenquote:Op maandag 10 mei 2021 11:14 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
Fijn dat je een prik hebt gehad gisteren! Had je de leeftijd al bereikt of andere reden?
Heb geen idee hoe oud je bent hoor, je lijkt me in ieder geval nog LANG geen 60.
Pek en veren, echt hoorquote:Op maandag 10 mei 2021 11:20 schreef z80 het volgende:
[..]
Dat zijn de zelfde mensen die zooi verkopen zonder merk/type of afmetingen te vermelden.
quote:Op maandag 10 mei 2021 11:20 schreef Molo het volgende:
Bij mijn GGD locatie hier in Schiedam liep er zo'n mannetje al die oudjes te geinen door te vragen welk werk ze deden dat ze gevaccineerd werden.
Van die besjes van duidelijk 75+ zeggen 'nee hoor, ik kom hier vanwege mijn leeftijd, ik werk allang niet meer' 'hoe oud denkt u dat ik ben?'![]()
![]()
![]()
Blijft toch mooi, lame ass humor
https://thuisuiteten.nl - Ik vind dit concept wel fijn om wat verder van huis te kunnen bestellen.quote:Op maandag 10 mei 2021 10:59 schreef Sarabi het volgende:
restaurant Vesters hier vind ik geweldig, echt een aanrader. Moet je wel zelf nog een en ander doen. Maar daardoor heb je wel echt restaurant gevoel als je eetquote:Op maandag 10 mei 2021 11:07 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Dat is inderdaad iets te ver
Maar er een stukje voor rijden vind ik ook geen probleem.
Misschien dat @:gcjoel iets weet
Dankjewel @:vlindertje89en ja bijna
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.@Candaasje op reservelijst is ter plekke? in Amersfoort als collega’s niet komen opdagen of een toestroom van mensen die willen, op Moederdag.(met andere plannen).
Zal eens gaan kijken, dankjewelquote:Op maandag 10 mei 2021 11:26 schreef Myraela het volgende:
[..]
https://thuisuiteten.nl - Ik vind dit concept wel fijn om wat verder van huis te kunnen bestellen.
En dit ga ik ook even opzoekenquote:Op maandag 10 mei 2021 11:27 schreef gcjoel het volgende:
[..]
restaurant Vesters hier vind ik geweldig, echt een aanrader. Moet je wel zelf nog een en ander doen. Maar daardoor heb je wel echt restaurant gevoel als je eet
Ik vond zelf Metro een aanrader. Betaalbaar maar toch uitgebreid en echt dat restaurantgevoel. Maar mijn keuzes zijn iets beperkt door vega, dus voor de niet-vega's zijn er misschien nog toffere opties.quote:
quote:Op maandag 10 mei 2021 11:30 schreef AnneX het volgende:
Laat ontbijt…vroege lunch… https://www.abc.net.au/ev(...)ramel-apple/12527122
‘Easy’ kun je schrappen.Ja, reserve staan is wel even aanwezig zijn, kijken of er inderdaad vervanging/versterking nodig is, en anders weer naar huis (zoals nu). Maar ze sturen vanuit het uitzendbureau altijd wel veel reserve. Dit keer 3 (op een kleine locatie) en ik hoorde laatst ook van iemand dat er in Utrecht 17 reserve stondenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.@:Candaasje op reservelijst is ter plekke? in Amersfoort als collega’s niet komen oodagen of een toestroom van mensen die willen, op Moederdag.(met andere plannen).
![]()
Oh long op z'n Engels ipv op z'n Nederlands is dat dus. Lekker verwarrendquote:Op maandag 10 mei 2021 10:52 schreef Candaasje het volgende:
Wat betreft long covid... waarom heet dat niet chronische covid? (chronic in het Engels dan). Zo noemen we toch de meeste ziektes/aandoeningen die langer dan 3-4 dagen aanhouden? In de diergeneeskunde althans wel. (Zoals 'chronische niesziekte')
Jupquote:Op maandag 10 mei 2021 11:34 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Oh long op z'n Engels ipv op z'n Nederlands is dat dus. Lekker verwarrend
Love you long time Covidquote:Op maandag 10 mei 2021 11:34 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Oh long op z'n Engels ipv op z'n Nederlands is dat dus. Lekker verwarrend
Ja precies, omdat het ook vooral longproblemen zijn die je er aan overhoudt.quote:Op maandag 10 mei 2021 11:34 schreef Candaasje het volgende:
[..]
JupHet is dat Isa het net aanhaalde, ik dacht ook dat het iets van covid was met extra longklachten ofzo
Ja het is ook echt niet handig dat media en ook gepositioneerde mensen dit gaan gebruikenquote:Op maandag 10 mei 2021 11:34 schreef Candaasje het volgende:
[..]
JupHet is dat Isa het net aanhaalde, ik dacht ook dat het iets van covid was met extra longklachten ofzo
Iedereen doet hetquote:Op maandag 10 mei 2021 11:36 schreef Molo het volgende:
[..]
Love you long time Covid
Love you, long time Covid
Love you long time, Covid
Alles kan
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kranplätze müssen verdichtet sein
'Mooie' is eigenlijk hieraan nog dat je niet met name longklachten overhoudt, maar belastbaarheidsklachten, cognitieve en angstklachten en dat longbeperkingen daarin een kleinere rol spelenquote:Op maandag 10 mei 2021 11:37 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ja precies, omdat het ook vooral longproblemen zijn die je er aan overhoudt.
Snapt men m'n afkeer van onnodig gebruik van het Engels nu enigszins?
Ik dacht dat vooral extreme vermoeidheid vaak genoemd werd.quote:Op maandag 10 mei 2021 11:38 schreef fietsie het volgende:
Al zijn die langdurige klachten dan weer vaak... georiënteerd op de longen..
quote:Op maandag 10 mei 2021 11:39 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Iedereen doet hetRobert Long CovidSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oh helllll
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
Om mij heen drie die dat aandragen, en waarbij de oorzaak in de longen zit. Komt gewoon te weinig O2 binnen tijdens inspanning. Testje met kleine portable O2 voorziening hielp enorm, maar is niet iets wat je (zoals bv in Japan) even laagdrempelig aanschaft.quote:Op maandag 10 mei 2021 11:39 schreef Myraela het volgende:
[..]
Ik dacht dat vooral extreme vermoeidheid vaak genoemd werd.
‘Easy’ kun je schrappen.OehSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
@Candaasje, dat zou een goede verklaring voor de muggen bij jullie zijn. Dan is dat mysterie ook weer opgelost.
Over je reservediensten: Ik zou er niet te enthousiast over doen bij het uitzendbureau. Voor je het weet krijg je ze alleen maar. Ik ben planner en intercedente geweest op een uitzendbureau. Dat soort diensten willen de meesten niet dus zodra iemand enthousiast is, krijgt die de diensten.Spoilers!
Ahja, dat klinkt ook wel logisch.quote:Op maandag 10 mei 2021 11:41 schreef fietsie het volgende:
Om mij heen drie die dat aandragen, en waarbij de oorzaak in de longen zit. Komt gewoon te weinig O2 binnen tijdens inspanning. Testje met kleine portable O2 voorziening hielp enorm, maar is niet iets wat je (zoals bv in Japan) even laagdrempelig aanschaft.
Overeenkomsten, ja, zelfde hoek, weet ik niet.quote:Op maandag 10 mei 2021 11:45 schreef AnneX het volgende:
Bij mij duurde het ook even voordat het begrip long covid een plek had.
Long covid heeft dus raakvlakken met CVS/ME.
( chronisch vermoeidheidssyndroom https://www.psyq.nl/somatiek-psyche/chronische-vermoeidheid)
Haha, true. Ik vond het dit keer niet zo erg omdat ik een beetje bang was voor mogelijke bijwerkingen. Maar ik heb het er verder met het uitzendbureau ook niet overquote:Op maandag 10 mei 2021 11:46 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Oeh![]()
@:Candaasje, dat zou een goede verklaring voor de muggen bij jullie zijn. Dan is dat mysterie ook weer opgelost.
Over je reservediensten: Ik zou er niet te enthousiast over doen bij het uitzendbureau. Voor je het weet krijg je ze alleen maar. Ik ben planner en intercedente geweest op een uitzendbureau. Dat soort diensten willen de meesten niet dus zodra iemand enthousiast is, krijgt die de diensten.
Ah fijn zeg.quote:Op maandag 10 mei 2021 11:21 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Haha, nee ik ben 31 (@:derLudolf zou 41 zeggen)
Omdat ik prikker ben sta ik bij de GGD bovenaan de lijst als het om restvaccins gaat. (Na mij komen de admins, host, etc.). Gaat dan binnen de prikkers ook wel op leeftijd.
Veel prikkers zijn al wel gevaccineerd hoor, zijn vaak al medewerkers uit de zorg. Eenmaal een vaccinatie gehad, kom ik nu ook in het 'gewone' systeem te staan voor de 2e.
‘Easy’ kun je schrappen.Ziet er wel goed uit, zoals het plaatjeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.@:Candaasje op reservelijst is ter plekke? in Amersfoort als collega’s niet komen opdagen of een toestroom van mensen die willen, op Moederdag.(met andere plannen).
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
Ja, het plaatje 🤪quote:Op maandag 10 mei 2021 11:54 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
Ziet er wel goed uit, zoals het plaatje
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |