SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nederland:
• RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
• Covid dashboard
• Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
• Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente
• Reconstructie NRC: Hoe Nederland de controle verloor
• Reconstructie NRC: Het testbeleid van de minister: te laat, te traag en niet goed doordacht
• Reconstructie Volkskrant: Een jaar in het voetspoor van vijf OMT-leden
• De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus
• De Groene: 'We moeten een coronageneraal hebben'
• Coronabeeld: Vaccinatie in beeld
• SignaalWaarde: wekelijkse podcast over coronastatistiek en coronacijfers
Internationaal:
• ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
• WHO World Health Organisation
• Overzicht WHO
• Overzicht Worldometers
• Overzicht BNO News
• Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
• Wikipedia
• Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
• Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Wetenschap:
• Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
• Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
• Universiteitsindex Leiden
• De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)
• Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.:
Nature1,Nature2,JKMS,The Lancet,Science Magazine
• Artikelen over (niet-)medische mondkapjes:
University of Tokyo,PubMed/
Vaccinaties :quote:#Vaccinatie
➡️ Half april: 4 mln 💉
👉 meeste 80+ en mensen met hoog medisch risico
➡️ Begin mei: ruim 5 mln 💉
👉 70+
👉 half mei: 60+
➡️ Begin juni: 11 mln 💉
👉 juni: 50+/40+/30+
👉 juni/juli: 20+
➡️ Begin juli: iedereen die wil een 1e prik, 2/3 geheel gevaccineerd
https://t.co/nFVLkcHMAS
• https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
• Hugo de Jonge heeft gezegd dat wij in Nederland 8 januari beginnen met vaccinaties
• Volgorde vaccinaties Nederland (voorlopig?)
• Coronavirus Vaccine Tracker
• Vaccinatie tegen het coronavirus - Rijksoverheid
• Bestelde vacccins door Nederland (wanneer)
• Bestelde vacccins door Nederland (financieel)
• Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).
Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020/2021)
Heb ik covid, verkoudheid of griep? (laat je sowieso testen!)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
• Dagelijkse ziekenhuiscijfers
• Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
• Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
• 𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
• Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
• Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
• Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
• Datagraver, zelf grafieken maken
Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon.
• Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen "grappige" gifjes, hond2.gif mag van zijn baasje niet buiten de spoiler in de OP
Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.![]()
Ja ik heb gister ook al geschreven wat het advies zal worden: Waarschijnlijk niet, maar we sluiten het ook niet uit.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 09:46 schreef Cynicio het volgende:
[..]
Hugo blijft die gigantische slag om de arm houden, maar ik geloof dat het best duidelijk is dat vaccinaties ook verspreiding voorkomen. Ik ben natuurlijk geen wetenschapper maar ik heb meerdere onderzoeken langs zien komen uit Israël en de VS. Ik kan niet tegen dat uiterst voorzichtige kinderachtige gelul en dat wijzen naar instanties die adviezen moeten geven. Ja, dat advies geeft de doorslag, maar je mag best optimistisch zijn op basis van de informatie die we hebben.
Ah, dus een bibliotheek mag open met de voorwaarde dat de gemeente minder dan X aantal inwoners heeft. Dat gaat vast geen scheve gezichten opleveren.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 09:50 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
En waarom moet de bibliotheek in Schubbekutteveen dan dicht ?
@Jor_Diiquote:6 uur geleden
GGD'en schalen op naar 2 miljoen prikken per week in juni
De GGD's bereiden zich voor om vanaf juni 2 miljoen coronavaccins per week te zetten, meldt het ministerie van Volksgezondheid. Op dit moment kunnen de GGD's ongeveer 1,5 miljoen prikken per week toedienen. Maar de komende weken worden grote leveringen van een aantal vaccins verwacht, onder meer van Pfizer/BionTech en Janssen.
De ziekenhuizen zullen dan bijspringen en het overschot voor hun rekening nemen, is de afspraak volgens het ministerie. De ziekenhuizen zullen niet structureel gaan vaccineren, maar inspringen als er meer wordt geleverd dan de GGD's kunnen toedienen. De leveringen zullen per week verschillen en zodoende zal ook de hulp vanuit de ziekenhuizen per week variëren.
Volgens de verwachting krijgen in juni zeker 8 miljoen mensen een prik.
Wat zijn versoepelingen?quote:Op vrijdag 7 mei 2021 09:54 schreef Jor_Dii het volgende:
Terug naar de waan van de dag: denken we dat de versoepelingen op 18 mei nog door zullen gaan?
Op dit moment kunnen ze er 1,5 miljoen en kunnen de ziekenhuizen er 800k ofzo. Klinkt als een mooie opschaling voor de bühne, want die 1,5 miljoen halen ze ook nog niet.quote:
Ik hoop het anders zit Houtenbeen nog langer thuis, (dat betaalt krijgen zonder te werken komt me wel de strot uit.)quote:Op vrijdag 7 mei 2021 09:54 schreef Jor_Dii het volgende:
Terug naar de waan van de dag: denken we dat de versoepelingen op 18 mei nog door zullen gaan?
Er is verschil tussen mensen en prikken, een groot deel zal 2e prikken zijn, ik denk niet dat Hugo de deadline gaat halen, niet dat dat erg is, maar het zal eerder Augustus wordn.quote:
Wat doe je dan voor de kost? Buiten deze helse pandemie om.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 09:56 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Ik hoop het anders zit Houtenbeen nog langer thuis, (dat betaalt krijgen zonder te werken komt me wel de strot uit.)
Horeca zat je toch? Of evenementen?quote:Op vrijdag 7 mei 2021 09:56 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Ik hoop het anders zit Houtenbeen nog langer thuis, (dat betaalt krijgen zonder te werken komt me wel de strot uit.)
Heeft natuurlijk niets met scheve gezichten te makenquote:Op vrijdag 7 mei 2021 09:54 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ah, dus een bibliotheek mag open met de voorwaarde dat de gemeente minder dan X aantal inwoners heeft. Dat gaat vast geen scheve gezichten opleveren.
Las het ja - was in de veronderstelling dat er 2,5 miljoen per week gaan komen in Juni (dus 10 miljoen) nav het verhaal van Kuipers.quote:
Ik ben geen wiskundige, maar heb wel ooit het vak kansberekening gevolgd. Deze kansberekening zou niet door die docent geaccepteerd worden.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 09:32 schreef raptorix het volgende: [..] Berekening hoeveel kans je hebt op de IC te komen: afbeelding
Nee, het is te kortzichtig beleid.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 09:59 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Dat is wat mij betreft gewoon machtsmisbruik
8 miljoen prikken betekent 2 miljoen prikken per week. Dat is links- of rechtsom gewoon het dubbele van wat we in mei doen.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 09:57 schreef raptorix het volgende:
[..]
Er is verschil tussen mensen en prikken, een groot deel zal 2e prikken zijn, ik denk niet dat Hugo de deadline gaat halen, niet dat dat erg is, maar het zal eerder Augustus wordn.
Dat heb ik in de post eronder ook duidelijk gemaakt, heb deze destijds gemaaakt om te laten zien waar ongeveer het kantelpunt ligt qua risicogroepenquote:Op vrijdag 7 mei 2021 09:59 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ik ben geen wiskundige, maar heb wel ooit het vak kansberekening gevolgd. Deze kansberekening zou niet door die docent geaccepteerd worden.Wat je hierbij vergeet is dat niet alle personen vergelijkbaar zijn. De ‘kans’ is namelijk enorm groot dat bijvoorbeeld in de lagere leeftijdsgroepen vooral mensen op de IC komen die al onderliggend lijden hebben. Als gezond persoon is je kans dus vele malen kleiner terwijl de kans als ziek persoon veel groter is. Het is eigenlijk meer een statistisch gemiddelde en geen kans.
Versoepelingen? Er is ons toch niets afgenomen? Er is alleen iets veranderd...quote:Op vrijdag 7 mei 2021 09:54 schreef Jor_Dii het volgende:
Ja, al is het niet in het medische gebied. En jij?quote:Op vrijdag 7 mei 2021 09:33 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ben jij gepromoveerd of heb je ergens op een universiteit gestudeerd ergens iets medisch oid? Enig idee / besef hoe het een beetje werkt? Onderzoek doen?
Ik denk het niet. De instroom in de ziekenhuizen daalt nog amper.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 09:54 schreef Jor_Dii het volgende:
Als de beloofde opschalingen uitkomen zeker wel.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:03 schreef dick_laurent het volgende:
Vraag me serieus af of de groep 30 - 39 zonder medische indicatie (waar ik in val) in juni al een oproep zal krijgen voor vaccinatie.
Denk zelf van niet eigenlijk.... maar who knows.
Ik denk (en hoop) het wel - maar dan pas laat in Juni.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:03 schreef dick_laurent het volgende:
Vraag me serieus af of de groep 30 - 39 zonder medische indicatie (waar ik in val) in juni al een oproep zal krijgen voor vaccinatie.
Crap, ik vertrek op de 23e richting Frankrijk voor vakantie. Vraag ik wel of ze het prikje per post doorsturen naar mn vakantie adres, ram ik hem er zelf wel inquote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:03 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ik denk (en hoop) het wel - maar dan pas laat in Juni.
Het probleem is dat de komende periode een steeds groter percentage 2e prik is, kortom je moet echt veel prikken gaan zetten wil je medio juli iedereen een eerste prik zetten dan schat ik in dat je in juni naar 4 miljoen per week moet.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:00 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
8 miljoen prikken betekent 2 miljoen prikken per week. Dat is links- of rechtsom gewoon het dubbele van wat we in mei doen.
Men kan hier wel cynisch blijven doen, als je kijkt naar de beschikbare voorraad dan wordt er, uiteraard met wat statistische schommelingen, vrij snel geprikt.
https://www.volkskrant.nl(...)vaccineren~bf6cceff/quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:00 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
8 miljoen prikken betekent 2 miljoen prikken per week. Dat is links- of rechtsom gewoon het dubbele van wat we in mei doen.
Men kan hier wel cynisch blijven doen, als je kijkt naar de beschikbare voorraad dan wordt er, uiteraard met wat statistische schommelingen, vrij snel geprikt.
Een bericht van maart, waarin GGD zegt tot 1,5 miljoen vaccinaties per week te kunnen zetten.quote:Hulp van Defensie en het Rode Kruis. Ruimere openingstijden. Een opgevoerd priktempo. En nog eens 80 vaccinatielocaties erbij – van 60 nu tot 140 straks. Op deze manier moet het voor de GGD’s mogelijk zijn om vanaf mei 1,5 miljoen vaccinaties per week te zetten, ongeveer net zo veel als er de afgelopen twee maanden in totaal zijn gezet.
quote:Op vrijdag 7 mei 2021 09:58 schreef Noek het volgende:
[..]
Wat doe je dan voor de kost? Buiten deze helse pandemie om.
Horeca in de dagrecreatie/culturele sectorquote:
Behalve dan dat je eerst moet opschalen anticiperend op grotere leveringen. Niet andersom.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:05 schreef chratnox het volgende:
[..]
https://www.volkskrant.nl(...)vaccineren~bf6cceff/
[..]
Een bericht van maart, waarin GGD zegt tot 1,5 miljoen vaccinaties per week te kunnen zetten.
GGD geeft telkens aan dat zij niet de reden zijn waarom er geen 1,5 miljoen gehaald worden, wat dit een opschaling voor de bühne maakt.
Ik verwacht 31 te zijn tegen de tijd dat ik in aanmerking kom voor een prik. En ik ben begin juli jarig.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:03 schreef dick_laurent het volgende:
Dat is toch al gebeurd / gaande?quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:07 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Behalve dan dat je eerst moet opschalen anticiperend op grotere leveringen. Niet andersom.
De GGD's kunnen tot 1,5 miljoen per week en de ziekenhuizen geven aan alles daarboven te kunnen, minimaal 500k per week maar ook meer.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:07 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Behalve dan dat je eerst moet opschalen anticiperend op grotere leveringen. Niet andersom.
Erg kut, ik zit zelf in de IT dus weinig last, alleen in eerste paar maanden was er wat onzekerheid bij klanten, maar uiteindelijk hebben we er als bedrijf geen last van gehad, sterker nog we zijn vorig jaar weer 30 procent gegroeit.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:07 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Horeca in de dagrecreatie/culturele sector
Als je in juni 4 miljoen per week zet, zou dat betekenen dat je in één maand 8 miljoen mensen volledig kunt vaccineren. Dat zijn echt niet de aantallen die we nu nodig hebben hoor.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:04 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het probleem is dat de komende periode een steeds groter percentage 2e prik is, kortom je moet echt veel prikken gaan zetten wil je medio juli iedereen een eerste prik zetten dan schat ik in dat je in juni naar 4 miljoen per week moet.
1 juni lijkt me realistischer.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:02 schreef Cynicio het volgende:
[..]
Ik denk het niet. De instroom in de ziekenhuizen daalt nog amper.
Ah, de Ratelband-methode. Ik kan dan natuurlijk ook zeggen dat ik me 81 voel en vandaag nog een afspraak maken.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:08 schreef nostra het volgende:
[..]
Kan ook nog 29 worden? Dan graag DM hoe je dat doet.
In jouw analogie: als je om twee uur 's nachts op de A2 gaat kijken ga je denken dat 2-baans voldoende is.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:08 schreef chratnox het volgende:
[..]
De GGD's kunnen tot 1,5 miljoen per week en de ziekenhuizen geven aan alles daarboven te kunnen, minimaal 500k per week maar ook meer.
Je kunt de A2 prima 27-baans maken, maar als de oprit vanaf een éénbaansrotonde komt is het totaal zinloos.
That's what she said.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:04 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Crap, ik vertrek op de 23e richting Frankrijk voor vakantie. Vraag ik wel of ze het prikje per post doorsturen naar mn vakantie adres, ram ik hem er zelf wel in
Ja, alleen gaan ze nu nóg verder opschalen in afwachting van nog grotere leveranties. 8 miljoen prikken in juni betekent dus 2 miljoen prikken per week. Dat is meer dan de 1,5 miljoen die ze nu aankunnen.quote:
Eh, nee.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:10 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
In jouw analogie: als je om twee uur 's nachts op de A2 gaat kijken ga je denken dat 2-baans voldoende is.
Ik denk het eigenlijk wel.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 09:54 schreef Jor_Dii het volgende:
Er is geen structurele oplossing nodig. Als ze echt 2 miljoen prikken per week gaan zetten zijn ze eind juli klaar. Dan kan het hele circus weer afgebroken worden.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:12 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ja, alleen gaan ze nu nóg verder opschalen in afwachting van nog grotere leveranties. 8 miljoen prikken in juni betekent dus 2 miljoen prikken per week. Dat is meer dan de 1,5 miljoen die ze nu aankunnen.
Dat de ziekenhuizen kunnen bijspringen is niet als structurele oplossing bedoeld, maar alleen wanneer de GGD het niet aankan.
Nee, want het zal veelal gaan om 1e prikken.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:13 schreef chratnox het volgende:
[..]
Er is geen structurele oplossing nodig. Als ze echt 2 miljoen prikken per week gaan zetten zijn ze eind juli klaar. Dan kan het hele circus weer afgebroken worden.
Ok, eind augustus danquote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:13 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Nee, want het zal veelal gaan om 1e prikken.
En al zou het niet gaan om eerste prikken. Ziekenhuizen springen alleen bij wanneer de GGD niet genoeg capaciteit heeft. Dat kan incidenteel zijn wanneer er in een bepaalde week disproportioneel veel geleverd wordt, maar is in principe niet nodig.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:13 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Nee, want het zal veelal gaan om 1e prikken.
Het is qua statistiek een beetje een instinker omdat je met 2 dingen te maken hebt:quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:09 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Als je in juni 4 miljoen per week zet, zou dat betekenen dat je in één maand 8 miljoen mensen volledig kunt vaccineren. Dat zijn echt niet de aantallen die we nu nodig hebben hoor.
En volgens mij klopt het ook niet dat er relatief steeds meer tweede prikken gezet worden. Er worden ook steeds meer eerste prikken gezet, dus dat kan prima tegen elkaar wegvallen.
Die begrijp ik niet helemaal - waarom zou dat in principe niet nodig zijn als je zo snel mogelijk wilt vaccineren en de vaccins er zijn?quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:14 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
En al zou het niet gaan om eerste prikken. Ziekenhuizen springen alleen bij wanneer de GGD niet genoeg capaciteit heeft. Dat kan incidenteel zijn wanneer er in een bepaalde week disproportioneel veel geleverd wordt, maar is in principe niet nodig.
Qua BMI toch wel?quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:03 schreef dick_laurent het volgende:
De besmettingen laten een daling zien maar dat is nog niet heel lang aan de gang. De ziekenhuisbezetting is lager maar dat komt door hoge uitstroom, niet lage instroom.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:12 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
Ik denk het eigenlijk wel.
De cijfers beginnen nu echt de goede kant op te gaan.
Omdat de GGD dus de capaciteit dusdanig aan het opschroeven is dat ziekenhuizen alleen nog maar incidenteel bij hoeven te springen.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:16 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Die begrijp ik niet helemaal - waarom zou dat in principe niet nodig zijn als je zo snel mogelijk wilt vaccineren en de vaccins er zijn?
Misschien iets eerder, je moet nog ook nog rekening houden dat de mensen die geen vaccin nemen bij jongere cohorten steeds groter worden.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:03 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ik denk (en hoop) het wel - maar dan pas laat in Juni.
En de groepen worden sowieso kleiner vanaf 55 jaar ongeveer. Dan werkt de vergrijzing weer in ons voordeel.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:18 schreef raptorix het volgende:
[..]
Misschien iets eerder, je moet nog ook nog rekening houden dat de mensen die geen vaccin nemen bij jongere cohorten steeds groter worden.
We komen daar volgens mij niet verder dan een schatting aangezien er nog altijd gezeik is bij de huisartsen over het aanleveren van data.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:21 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Ik vraag me af hoehet met 60+ en astrazeneca staat.
Is al bekend hoeveel % daarvan nou gevaccineerd is?
In dit geval heb ik liever overcapaciteit qua priklocaties dan ondercapaciteitquote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:17 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Omdat de GGD dus de capaciteit dusdanig aan het opschroeven is dat ziekenhuizen alleen nog maar incidenteel bij hoeven te springen.
Nee dat is helaas niet helemaal waar, in absolute aantallen zijn ze gewoon groterquote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:19 schreef Cynicio het volgende:
[..]
En de groepen worden sowieso kleiner vanaf 55 jaar ongeveer. Dan werkt de vergrijzing weer in ons voordeel.
Uiteindelijk is de berekening vrij simpel: 75-80% van NL wil een vaccin. Met ~12 miljoen(?) volwassenen betekent dat 24 miljoen prikken. Met een ratio van grofweg 1:2 qua eerste:tweede prik zou dat eind juni neerkomen op zo'n 18 miljoen prikken in totaal.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:18 schreef raptorix het volgende:
[..]
Misschien iets eerder, je moet nog ook nog rekening houden dat de mensen die geen vaccin nemen bij jongere cohorten steeds groter worden.
Ik ben een idioot. Ik heb de bevolkingspiramide constant omgekeerd gelezen.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:23 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee dat is helaas niet helemaal waar, in absolute aantallen zijn ze gewoon groter
Je ziet wel een klein verschil tussen laten we zeggen 75 en 65, en later zie je nog een inkeepje, maar echt heel groot is dat verschil ook niet.
quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:25 schreef Cynicio het volgende:
[..]
Ik ben een idioot. Ik heb de bevolkingspiramide constant omgekeerd gelezen.
Die ratio is geen 1:2, die is eerder 1:1quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:24 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Uiteindelijk is de berekening vrij simpel: 75-80% van NL wil een vaccin. Met ~12 miljoen(?) volwassenen betekent dat 24 miljoen prikken. Met een ratio van grofweg 1:2 qua eerste:tweede prik zou dat eind juni neerkomen op zo'n 18 miljoen prikken in totaal.
Dan nog een correctie voor de pakweg twee tot drie miljoen mensen die geen tweede prik hoeven vanwege Janssen en je komt in totaal op zo'n 16 miljoen benodigde prikken.
We zitten nu op 6 miljoen. Als er in juni daadwerkelijk 8 miljoen prikken gezet gaan worden, hoeven we deze maand 'slechts' 2 miljoen prikken te zetten om de 1 julij-'belofte' te halen.
En dan zeggen al die bedrijven en sectoren "dan testen we niet krijg de tering volgens je plan mogen we over twee weken toch zonder open".quote:Op vrijdag 7 mei 2021 09:26 schreef chratnox het volgende:
[..]
"De anderhalve meter kan in juni mogelijk al deels weg" zie ik als niet meer dan een verkooptruc om de testen voor toegang wet erdoor te rammen.
Dan is de wet erdoor en is 't over 2 weken: De epidemiologische situatie laat het niet toe dat we de anderhalve meter loslaten. Wel zijn we blij dat de wet testen voor toegang erdoor is, dank jullie wel daarvoor!
Oh boi, en ik ben al zo'n tokkie die van die koelkastmagneten in zijn koffer mee terugsleept. Hebb0n!quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:31 schreef Cynicio het volgende:
Ga naar New York voor een vaccin
[ twitter ]
Die ratio kan nooit 1 op 1 zijn. Dat betekent dat er in juni evenveel eerste als tweede prikken gezet zijn.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:28 schreef raptorix het volgende:
[..]
Die ratio is geen 1:2, die is eerder 1:1
Waarom dan zoveel bombarie rond 'de ziekenhuizen gaan 500k prikken per week extra zetten' inclusief NOS push melding? Ik denk niet dat het incidenteel is, maar in Juni wel degelijk veel ingezet gaat worden om die jonge, fitte generatie zo snel mogelijk gehad te hebben.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:17 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Omdat de GGD dus de capaciteit dusdanig aan het opschroeven is dat ziekenhuizen alleen nog maar incidenteel bij hoeven te springen.
Godver.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:31 schreef Cynicio het volgende:
[ twitter ]
Omdat de GGD opschaalt tot 2 miljoen per week, terwijl De Jonge het heeft gehad over 2,5 miljoen vaccins per week.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:36 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Waarom dan zoveel bombarie rond 'de ziekenhuizen gaan 500k prikken per week extra zetten' inclusief NOS push melding? Ik denk niet dat het incidenteel is, maar in Juni wel degelijk veel ingezet gaat worden om die jonge, fitte generatie zo snel mogelijk gehad te hebben.
New York staat hoog op de lijst van steden waar we ooit nog wel eens heen willen.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:31 schreef Cynicio het volgende:
[ twitter ]
Ja, volgens planning ergens eind juni toch?quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:03 schreef dick_laurent het volgende:
Ik ben gelukkig in 2019 nog geweest. Had ik toen maar vast een Janssen vaccin mee naar huis kunnen nemen!quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:38 schreef miss_sly het volgende:
[..]
New York staat hoog op de lijst van steden waar we ooit nog wel eens heen willen.
*gaat tickets checken
Je gaat er vanuit dat je minder prikken nodig hebt omdat die groep kleiner is, echter je vergeet dat dat komt omdat we achter lopen, kortom wat we in mei inhalen qua snelheid, moet jee in juni ook inhalen.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:35 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Die ratio kan nooit 1 op 1 zijn. Dat betekent dat er in juni evenveel eerste als tweede prikken gezet zijn.
Dat is zelfs in het scenario dat je een oneindig aantal vaccins hebt niet realistisch vanwege de tijd tussen twee prikken.
Overigens meldde Nieuwsuur wel dat ziekenhuislocatie ook verschijnen bij het maken van een afspraak. Hoe dat zit weet ik niet, want dat zou tegenstrijdig zijn met het bericht vandaag dat ziekenhuizen alleen maar bijspringen wanneer het (te) druk is. Tenzij ze die locaties uitschakelen in de portal wanneer niet nodig.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:38 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Omdat de GGD opschaalt tot 2 miljoen per week, terwijl De Jonge het heeft gehad over 2,5 miljoen vaccins per week.
Ik heb het helemaal niet over mei/juni. Ik heb het over overall.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:39 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je gaat er vanuit dat je minder prikken nodig hebt omdat die groep kleiner is, echter je vergeet dat dat komt omdat we achter lopen, kortom wat we in mei inhalen qua snelheid, moet jee in juni ook inhalen.
Dan nog kan het goed zijn om andere soorten wel goedgekeurd te hebben.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 08:06 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Ik denk dat Sinovac, Sinopharm, Sputnik V en al dit soort vaccins toch niet door de EMA-keuring komen. Zelfs het vaccin van Novavax, Valneva of Sanofi komt waarschijnlijk niet door de EMA-keuring heen, want voor Europa zijn deze vaccins überhaupt niet nodig, vanwege al die extra bestellingen bij Pfizer en Moderna en de wens van de EU om straks enkel mRNA-vaccins te gebruiken. Het enige vaccin dat straks als vijfde vaccin goedgekeurd kan worden door de EMA is het mRNA-vaccin van CureVac.
Maar dat is wel een gigantisch grote groep, daarnaast krijg je te maken met het feit dat als AZ niet onder de 60 gezet mag worden dat je dat gaat voelen in aantallen.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:40 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ik heb het helemaal niet over mei/juni. Ik heb het over overall.
Prikje op het Empire State Building, lijkt me wel watquote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:31 schreef Cynicio het volgende:
[ twitter ]
We lachen erom, maar als de VS toeristen wil vaccineren zouden ze wel wat socialer zijn en niet de vaccins opeisen maar die te verdelen over landen die ze hard nodig hebben.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:45 schreef Arizona het volgende:
[..]
Prikje op het Empire State Building, lijkt me wel wat
Dat zal, maar in mijn berekening houd ik geen rekening met groepsgrootte (en dat hoeft ook niet), omdat ik uitga van de overall vaccinatiebereidheid.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:44 schreef raptorix het volgende:
[..]
Maar dat is wel een gigantisch grote groep, daarnaast krijg je te maken met het feit dat als AZ niet onder de 60 gezet mag worden dat je dat gaat voelen in aantallen.
Ik denk dat over een week of 3 die locaties er gewoon standaard bij komen te staan. Waar heb jij gelezen dat ziekenhuizen alleen bijspringen wanneer het te druk is dan?quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:40 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Overigens meldde Nieuwsuur wel dat ziekenhuislocatie ook verschijnen bij het maken van een afspraak. Hoe dat zit weet ik niet, want dat zou tegenstrijdig zijn met het bericht vandaag dat ziekenhuizen alleen maar bijspringen wanneer het (te) druk is. Tenzij ze die locaties uitschakelen in de portal wanneer niet nodig.
Heb je gelijk in hoor. Ik denk dat dit "America first" mentaliteit er echter niet zomaar uit te slaan is.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:47 schreef raptorix het volgende:
[..]
We lachen erom, maar als de VS toeristen wil vaccineren zouden ze wel wat socialer zijn en niet de vaccins opeisen maar die te verdelen over landen die ze hard nodig hebben.
In het bericht waarin ik jou net getagd heb.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:48 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ik denk dat over een week of 3 die locaties er gewoon standaard bij komen te staan. Waar heb jij gelezen dat ziekenhuizen alleen bijspringen wanneer het te druk is dan?
Tja, alsof wij het hier in Europa beter doen. Nu willen we zelfs de overgebleven vaccins uit Denemarken overnemen i.p.v. deze naar het Covax-programma door te laten stromen.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:50 schreef Arizona het volgende:
[..]
Heb je gelijk in hoor. Ik denk dat dit "America first" mentaliteit er echter niet zomaar uit te slaan is.
Aan de andere kant pleit de VS juist weer wel voor het vrijgeven van de patenten.
Je maakt echt een denkfout, kijk maar naar het plaatje:quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:47 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dat zal, maar in mijn berekening houd ik geen rekening met groepsgrootte (en dat hoeft ook niet), omdat ik uitga van de overall vaccinatiebereidheid.
De vaccins zijn op Europees niveau ingekocht en dienen dus eerst te worden verspreid over Europa. Dat is toch de gedachte? Het heeft geen hoog "We are the world" gehalte maar wel logisch.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:51 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Tja, alsof wij het hier in Europa beter doen. Nu willen we zelfs de overgebleven vaccins uit Denemarken overnemen i.p.v. deze naar het Covax-programma door te laten stromen.
Behalve dat er dan wel meer mensen een prik gehad hebben.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:56 schreef raptorix het volgende:
Kortom, alles wat nu sneller gaat, gaat over 5 weken trager. Echt zo moeilijk is het niet.
quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:50 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
In het bericht waarin ik jou net getagd heb.
Maar dit is iets anders dan stellen dat ziekenhuizen 'sporadisch' gaan bijspringen. Nee, ze gaan zeker een flink aandeel voor hun rekening nemen afhankelijk van de overschotten.quote:De ziekenhuizen zullen dan bijspringen en het overschot voor hun rekening nemen, is de afspraak volgens het ministerie. De ziekenhuizen zullen niet structureel gaan vaccineren, maar inspringen als er meer wordt geleverd dan de GGD's kunnen toedienen. De leveringen zullen per week verschillen en zodoende zal ook de hulp vanuit de ziekenhuizen per week variëren.
adquote:Te zware mensen mogen niet naar Fieldlab-evenementen en dus ook niet naar het Songfestival
Mensen met zeer ernstig overgewicht mogen niet deelnemen aan Fieldlab-evenementen, en dus ook niet naar het Eurovisie Songfestival. Hoe wordt dat gecontroleerd? ,,Wij gaan geen weegschaal bij de deur neerzetten.’’
Kim Visbeen 07-05-21, 07:00
Alleen onder speciale voorwaarden is publiek welkom bij het songfestival, dat van 18 tot en met 22 mei in Rotterdam plaatsvindt. Zo mogen volgens de overheid bij een Fieldlab geen risicogroepen aanwezig zijn. Zij hebben een extra grote kans om ernstig ziek te worden door het coronavirus. Ook moet iedereen zich van tevoren laten testen.
Onder risicogroepen vallen bijvoorbeeld mensen die ouder zijn dan zeventig jaar. Maar ook mensen met onderliggende aandoeningen, zoals chronische hartpatiënten of mensen met een nierziekte die moeten dialyseren of wachten op een niertransplantatie. Ook mensen met zeer ernstig overgewicht vallen onder de risicogroepen.
Niet aan de deur controleren
Hoe dat in de praktijk werkt? ,,Potentiële bezoekers worden op diverse momenten bij de aankoop van kaarten gewezen op de algemene voorwaarden’’, verklaart een woordvoerder van Fieldlab. ,,Eén daarvan is dat mensen die behoren tot een risicogroep, zoals geformuleerd door het RIVM, worden uitgesloten van deelname.’’
Daarop aan de deur controleren mag niet. Of iedereen zich er dus aan houdt, is aan de bezoekers zelf. ,,Maar we doen wel een beroep op het gezond verstand van de potentiële bezoekers.’’
De kaartverkoop start zaterdag om 12 uur. In eerste instantie kunnen alleen mensen die een ticket hadden voor de show van vorig jaar een kaartje boeken, al zijn er niet genoeg plaatsen voor iedereen.
Mensen met (morbide) obesitas krijgen ook voorrang met vaccineren…quote:
In "niet structureel" lees ik wat anders. Dat sluit niet uit dat ze veel prikken gaan zetten, dat klopt.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:58 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
[..]
Maar dit is iets anders dan stellen dat ziekenhuizen 'sporadisch' gaan bijspringen. Nee, ze gaan zeker een flink aandeel voor hun rekening nemen afhankelijk van de overschotten.
Kijk eens aan, eindelijk worden ook oudjes ergens geweerd! Dat zal sommige mensen goed doen.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 11:00 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
ad
Dus.......jij mag niet meedoen want jij bent te dik
Wtf?quote:Op vrijdag 7 mei 2021 11:00 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
ad
Beetje zoals bij gym vroeger. Alleen als het echt niet anders kan worden ze al laatste gekozen voor trefbal.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 11:00 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
ad
Is wat voor te zeggen natuurlijk. Groter doelwit, dus die kan beter bij de tegenstanders zitten. Geen ruimte voor verliezers.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 11:06 schreef Questular het volgende:
[..]
Beetje zoals bij gym vroeger. Alleen als het echt niet anders kan worden ze al laatste gekozen voor trefbal.
Oma van 84 heeft als het goed is een prik gekregenquote:Op vrijdag 7 mei 2021 11:08 schreef Confetti het volgende:
[..]
Je gaat ook geen oma van 84 binnenlaten met een negatieve testuitslag. Risico te groot.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |