abonnement Unibet Coolblue
pi_199285453

Crowdfunding is hot!! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro met crowdfunding opgehaald. Dat is 2% minder dan een jaar eerder, toen 424 miljoen euro werd opgehaald. Lees het meest recente onderzoek naar de status van crowdfunding in Nederland in 2020.

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen leningen
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
NLinvesteert, een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding
New Funding, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Duurzaam Investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender, peer-to-peer lending
October, hét platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa
One Planet Crowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Green Crowd, markt plaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten.
Voordegroei, leningen voor MKB.
Crowdpartners, investeren in het mkb
Crowdbricks, investeren in onroerend goed
ZIB Crowdfunding, investeren zorgvastgoed, ouderenhuisvesting, recreatief vastgoed
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6%.

Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.

[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 07-05-2021 07:41:40 ]
pi_199285576
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 09:44 schreef KrekelJapie het volgende:
Blijven jullie ook constant betalingsherinneringen krijgen van geldvoorelkaar terwijl er al lang betaald is?
[..]

Nee, ik zou ze toch even een mailtje sturen. Misschien een letter verkeerd bij de overschrijving? ideal zou 10x makkelijker zijn.
pi_199285709
Iemand ervaring met incentives bij CCF? Ik vroeg me af of de kortingsbon of gratis voucher van Kampina Staete vanzelf naar je toe komt, of dat je hiervoor contact dient op te nemen.
  woensdag 5 mei 2021 @ 10:18:43 #4
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_199285854
Bij de W*nshop uit G*irle kreeg ik deze snel (binnen een maand na vol lopen) toegestuurd door Collin.

ps. Mocht er iemand hier interesse hebben in de 5% kortingsbon voor deze, stuur dan even een pb, ik woon er zelf niet in de buurt en misschien kan ik er iemand hier blij mee maken :)
pi_199287088
Aankoop bedrijfspand glashersteller
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=23435
1e hypotheek tegen 6%. Hoge ltv van 85%

https://www.intermakelaar(...)nlo-de-gruisdonk-29/
pi_199287227
quote:
1s.gif Op woensdag 5 mei 2021 12:06 schreef KrekelJapie het volgende:
Aankoop bedrijfspand glashersteller
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=23435
1e hypotheek tegen 6%. Hoge ltv van 85%

https://www.intermakelaar(...)nlo-de-gruisdonk-29/
Ik ben niet direct enthousiast, de verkoper verstrekt 120k lening voor 20 jaar tegen 0%. Dan moet je er wel heel graag vanaf willen (of het is een bekende). Verder zeer beperkte eigen inbreng, flink deel aflossingsvrij en hoge ltv.
pi_199287292
Ook weer een nieuwe 5* bij HCN die vrijdag open gaat.

https://horecacrowdfunding.nl/projects/la-duchessa-amsterdam
pi_199287608
quote:
1s.gif Op woensdag 5 mei 2021 12:16 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Ik ben niet direct enthousiast, de verkoper verstrekt 120k lening voor 20 jaar tegen 0%. Dan moet je er wel heel graag vanaf willen (of het is een bekende). Verder zeer beperkte eigen inbreng, flink deel aflossingsvrij en hoge ltv.
https://www.google.com/ma(...).46h%2C90t%2Fdata%3D
linkje pandje Susteren, ook nog niet super enthousiast, nou geloof ik direct dat je in Venlo zeker beter zit met de toko dan in Susteren op een niet zo courant indu terreintje.

[ Bericht 6% gewijzigd door peterc op 05-05-2021 12:52:44 ]
pi_199287713
Ik heb ook tegen de aanpassingen van de betalingen door t**lk*d gestemd. Kan er mee leven als het voorstel wordt aangenomen maar ik vind het ook laks dat pas nu een nieuw voorstel wordt gedaan. Denk verder dat het niet goed gaat komen, maar kan me vergissen.

Verder nog geen info over de aflossing bij SiG (BBstraat 9D). Dat zou toch gisteren of vandaag worden afgewikkeld?
pi_199287788
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 12:47 schreef Camogli het volgende:
Ik heb ook tegen de aanpassingen van de betalingen door t**lk*d gestemd. Kan er mee leven als het voorstel wordt aangenomen maar ik vind het ook laks dat pas nu een nieuw voorstel wordt gedaan. Denk verder dat het niet goed gaat komen, maar kan me vergissen.

Verder nog geen info over de aflossing bij SiG (BBstraat 9D). Dat zou toch gisteren of vandaag worden afgewikkeld?
dag nog niet voorbij, ken ff duren maar komt wel *O*
pi_199287828
quote:
12s.gif Op woensdag 5 mei 2021 12:53 schreef peterc het volgende:

[..]

dag nog niet voorbij, ken ff duren maar komt wel *O*
Mijn saldo is vandaag wel door sameningeld naar mijn rekeningnummer gestort. Dat zou ik pas doen na de aflossing.
pi_199287885
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 12:57 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Mijn saldo is vandaag wel door sameningeld naar mijn rekeningnummer gestort. Dat zou ik pas doen na de aflossing.
dat was ook mijn gedachte. Afijn: we wachten het even af.
pi_199288071
quote:
1s.gif Op woensdag 5 mei 2021 12:16 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Ik ben niet direct enthousiast, de verkoper verstrekt 120k lening voor 20 jaar tegen 0%. Dan moet je er wel heel graag vanaf willen (of het is een bekende). Verder zeer beperkte eigen inbreng, flink deel aflossingsvrij en hoge ltv.
Eens.

Ik zie ook wel wat pluspunten. Het bedrijf is 19 jaar oud dus bewezen trackrecord. Geen dikke winsten echter gezien v&w en lage inbreng. Wel een betrouwbare vent is mijn indruk. Stabiele gezinssituatie, vrouw heeft ook inkomen (zal voorlopig niet zonder werk zitten denk ik :) ). Zoon wil op termijn de zaak overnemen.
De prognose is misschien wat positief rooskleurig opgesteld maar mocht hij grotendeels uitkomen dan is de aflossing geen probleem, sowieso al vanwege de besparing op huisvestingskosten 1.000 euro per maand bij gelijktijdige onderverhuur.

Renteloze lening is bijzonder, scheelt verkoper een half procent rente aan de bank :) maar met VRH en inflatie levert hij zwaar geld in. Het pand ziet er op zich niet verkeerd uit.

Ik twijfel over een bescheiden inleg. Crowdfunding is ook bedoeld om gezond (groeiende) bedrijven te steunen en als je het verhaal mag geloven dan lijkt dat wel het geval :)

[ Bericht 9% gewijzigd door obligataire op 05-05-2021 13:23:47 ]
Pecunia non olet
pi_199288505
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 13:18 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik twijfel over een bescheiden inleg. Crowdfunding is ook bedoeld om gezond (groeiende) bedrijven te steunen en als je het verhaal mag geloven dan lijkt dat wel het geval :)
Helemaal eens, heb ik er genoeg van, maar meestal wel tegen de 8% en sommige 9% :) Maar hier zit wel wat meer zekerheid in dankzij de hypotheek, maar 6%, sja, ik ben nog steeds niet heel enthousiast.
pi_199288581
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 13:54 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Helemaal eens, heb ik er genoeg van, maar meestal wel tegen de 8% en sommige 9% :) Maar hier zit wel wat meer zekerheid in dankzij de hypotheek, maar 6%, sja, ik ben nog steeds niet heel enthousiast.
Zie deze niet direct volkomen. Zal wellicht nog ruimte zijn voor een renteverhoging naar 7%. Ik zie een project liever van de start met de juiste rente.
pi_199288950
En daar hebben we Dhr. Van Hoepen van Kredirect (SiG) weer, dit keer via GvE:

quote:
Als gewaardeerde Top 500 investeerder maken we u graag attent op de volgende investeringskansen:

23935 herfinanciering drie appartementen Roermond

23936 aankoop 60% van de aandelen Hypotheken Online BV

De heer Van Hoepen biedt u deze aan elkaar verbonden investeringskansen aan. Lex van Hoepen is een ervaren ondernemer en bekend in de crowdfundingbranche. Al jarenlang is hij actief in de volgende segmenten:

1. Hypotheken Midden Nederland B.V. - Hypotheekbemiddeling en verzekeringen;

2. Kredirect B.V. - Particuliere financieringen en vastgoed;

3. Zakelijke vastgoedbeleggingen.

De drie verdienmodellen realiseren een substantiële cashflow. Doelstelling is dat de aankoop van een meerderheidsbelang in Hypotheken Online BV de huidige activiteiten versterkt. Hypotheken Online is een online marketingplatform dat leads kan genereren voor Hypotheken Midden Nederland en Kredirect. Met de herfinanciering van de verhuurde appartementen in Roermond wordt een verlaging van financieringslasten gerealiseerd. De appartementen worden met een eerste en tweede hypotheek aan beide projecten verbonden. Met de tweede hypotheek is circa 30% van de overnamefinanciering van project 23936 hypothecair gedekt.

In het volgende worden de belangrijkste kenmerken van de leningen weergegeven.

Project 023935

Project 023936

Kredietbedrag ¤ 290.000 / ¤ 300.000

Looptijd 60 maanden

Rente 4,8% / 7%

Leenvorm Vastgoed lening / Annuïtaire lening

Belangrijkste zekerheden Eerste hypotheek (75% LTV) + Hoofdelijke aansprakelijkheid in privé /Tweede hypotheek + Hoofdelijke aansprakelijkheid in privé

De twee projecten worden tegelijk en separaat van elkaar gepubliceerd via Geldvoorelkaar.nl en komen alleen tot stand indien beide projecten 100% worden gefund.

Via de volgende links kunt u als eerste investeren in de projecten:

23935 | Herfinanciering Domicilie Schuitenberg B.V.

23936 | Overname 60% Hypotheken Online B.V.

Investeren kan tot vrijdag 7 mei 13.00 uur. Daarna wordt het project regulier gepubliceerd op Geldvoorelkaar.nl.
https://www.geldvoorelkaa(...)23935&code=hoe23935i
https://www.geldvoorelkaa(...)23936&code=hoe23936i

Ik neem ze beide niet mee, pfff.
Deze man is echt DE kampioen in maximaal lenen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Horsemen op 05-05-2021 14:38:57 ]
pi_199289113
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 14:01 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Zie deze niet direct volkomen. Zal wellicht nog ruimte zijn voor een renteverhoging naar 7%. Ik zie een project liever van de start met de juiste rente.
Een procent extra zou me over de streep trekken. Dat is een wat meer gezonde balans tussen rente en risico.
Pecunia non olet
pi_199289149
quote:
14s.gif Op woensdag 5 mei 2021 14:29 schreef Horsemen het volgende:
En daar hebben we Dhr. Van Hoepen van Kredirect (SiG) weer, dit keer via GvE:
[..]

https://www.geldvoorelkaa(...)23935&code=hoe23935i
https://www.geldvoorelkaa(...)23936&code=hoe23936i

Ik neem ze beide niet mee, pfff.
Deze man is echt DE kampioen in maximaal lenen.
Ik denk dat vrijwel iedereen die bij SIG zit deze overslaat. Netto rendement 4,34% voor 75% LTV is niet concurrerend met SIG 1a (netto 4,7% 1e jaar, 4,95% daarna voor 50% LTV). Nog los van de soepelere deelaflossingsvoorwaarden bij GVE.
pi_199289198
Waardevoorjegeld
quote:
Op 6 mei as. om 20.00 zenden wij weer een nieuw webinar uit via ons Youtube kanaal. Dit is de afsluitende webinar over zekerheden. In dit webinar komen tal van praktijkvoorbeelden langs. Voorbeelden, die u zo kunt gebruiken om meer kennis en ervaring op te doen in het beoordelen van projecten waar u aan mee zou willen doen. Kortom: Bijzonder mooie informatie voor u als investeerder.
pi_199289234
quote:
14s.gif Op woensdag 5 mei 2021 14:29 schreef Horsemen het volgende:
En daar hebben we Dhr. Van Hoepen van Kredirect (SiG) weer, dit keer via GvE:
[..]

https://www.geldvoorelkaa(...)23935&code=hoe23935i
https://www.geldvoorelkaa(...)23936&code=hoe23936i

Ik neem ze beide niet mee, pfff.
Deze man is echt DE kampioen in maximaal lenen.
De vage erfpachtleningen op SIG links laten liggen destijds. Maar deze 1e hypotheek tegen 4,8 is qua zekerheden netjes.
Los van de hoge financieringen, is mij verder geen negativiteit bekend van deze leningnemer. Ik denk aan een inleg, waarbij ik 67% in project 1 doe en 33% in project 2, om gemiddeld toch nog redelijk uit te komen qua rendement.
Ik ben niet direct negatief. Liquiditeit en solvabiliteit wel wat laag inderdaad. En hij leent wel vreselijk veel. Los van dat: er is vast 1 van die 13 hypotheekadviseurs die met 'm mee wil rekenen.... ;-)

Lening 1 is netto: 4,34%
Lening 2 is netto: 6,14
pi_199289503
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 14:55 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

De vage erfpachtleningen op SIG links laten liggen destijds. Maar deze 1e hypotheek tegen 4,8 is qua zekerheden netjes.
Los van de hoge financieringen, is mij verder geen negativiteit bekend van deze leningnemer. Ik denk aan een inleg, waarbij ik 67% in project 1 doe en 33% in project 2, om gemiddeld toch nog redelijk uit te komen qua rendement.
Ik ben niet direct negatief. Liquiditeit en solvabiliteit wel wat laag inderdaad. En hij leent wel vreselijk veel. Los van dat: er is vast 1 van die 13 hypotheekadviseurs die met 'm mee wil rekenen.... ;-)

Lening 1 is netto: 4,34%
Lening 2 is netto: 6,14
Volgens het taxatie rapport zit hier ook erfpacht op ...
pi_199289529
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 15:14 schreef fok321 het volgende:

[..]

Volgens het taxatie rapport zit hier ook erfpacht op ...
Dat zal wel particuliere erfpacht zijn. Bij mij staat hij al jaren op mijn zwarte lijst om dit soort grapjes maar ga mij er geeneens in verdiepen voor dit rente percentage. Zoals ik al schreef, deze man is echt DE kampioen in maximaal lenen.
pi_199289565
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 15:14 schreef fok321 het volgende:

[..]

Volgens het taxatie rapport zit hier ook erfpacht op ...
Je hebt gelijk!!! Zie ik nu pas. In dat geval doei!
pi_199289795
quote:
14s.gif Op woensdag 5 mei 2021 14:29 schreef Horsemen het volgende:
En daar hebben we Dhr. Van Hoepen van Kredirect (SiG) weer, dit keer via GvE:
[..]

https://www.geldvoorelkaa(...)23935&code=hoe23935i
https://www.geldvoorelkaa(...)23936&code=hoe23936i

Ik neem ze beide niet mee, pfff.
Deze man is echt DE kampioen in maximaal lenen.
Ik blijf het raar vinden dat ze steeds maar weer een reden verzinnen om een project alvast open te zetten voor een select gezelschap van investeerders. Geinvesteeerd in een eerder project van dezelfde lener, top 500-investeerder, enz.

Hiermee omzeilen ze toch gewoon de 48-uursregel van de AFM? "Alle projectinformatie moet 48 uur vooraf aan openstelling van de inschrijving voor alle investeerders op het platform beschikbaar zijn." Hier wordt natuurlijk niet bedoeld "48 uur vooraf aan openstelling van de inschrijving voor alle investeerders", maar "voor alle investeerders beschikbaar 48 uur vooraf aan openstelling". Het doel is immers bescherming van alle investeerders, niet alleen van de investeerders die pas later mogen investeren; iedereeen moet zich namelijk goed op een investering kunnen beraden. Door met een voorinschrijving creër je juist het tegenovergestelde: wees er snel bij, voordat anderen ook mogen investeren! Bovendien: omdat de link gewoon te delen is, houdt die beslotenheid ook weinig in.

Je kunt dat best anders doen: eerst de pitch publiceren, 48 wachten, dan de 'speciale investeerders' toegang geven, en daarna de pitch voor iedereen openstellen. Dat een selecte groep meteen na een besloten publicatie kan investeren lijkt me niet in overeenstemming met de AFM-regels.
  woensdag 5 mei 2021 @ 15:42:07 #25
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_199289870
quote:
14s.gif Op woensdag 5 mei 2021 14:29 schreef Horsemen het volgende:
En daar hebben we Dhr. Van Hoepen van Kredirect (SiG) weer, dit keer via GvE:
[..]

https://www.geldvoorelkaa(...)23935&code=hoe23935i
https://www.geldvoorelkaa(...)23936&code=hoe23936i

Ik neem ze beide niet mee, pfff.
Deze man is echt DE kampioen in maximaal lenen.
Deze man heeft de boeken van Robert T. Kiyosaki gelezen & begrepen.
En werkt nu zoals in de boeken beschreven.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_199290076
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 15:35 schreef Incitatus3 het volgende:

[..]

Ik blijf het raar vinden dat ze steeds maar weer een reden verzinnen om een project alvast open te zetten voor een select gezelschap van investeerders. Geinvesteeerd in een eerder project van dezelfde lener, top 500-investeerder, enz.

Hiermee omzeilen ze toch gewoon de 48-uursregel van de AFM? "Alle projectinformatie moet 48 uur vooraf aan openstelling van de inschrijving voor alle investeerders op het platform beschikbaar zijn." Hier wordt natuurlijk niet bedoeld "48 uur vooraf aan openstelling van de inschrijving voor alle investeerders", maar "voor alle investeerders beschikbaar 48 uur vooraf aan openstelling". Het doel is immers bescherming van alle investeerders, niet alleen van de investeerders die pas later mogen investeren; iedereeen moet zich namelijk goed op een investering kunnen beraden. Door met een voorinschrijving creër je juist het tegenovergestelde: wees er snel bij, voordat anderen ook mogen investeren! Bovendien: omdat de link gewoon te delen is, houdt die beslotenheid ook weinig in.

Je kunt dat best anders doen: eerst de pitch publiceren, 48 wachten, dan de 'speciale investeerders' toegang geven, en daarna de pitch voor iedereen openstellen. Dat een selecte groep meteen na een besloten publicatie kan investeren lijkt me niet in overeenstemming met de AFM-regels.
Komt toch op het zelfde neer als wat Collin en HcN doen? Ik zie het probleem niet zo heel erg. Investeerders hebben alle tijd om zich alsnog terug te trekken als ze dit willen.
pi_199290263
quote:
14s.gif Op woensdag 5 mei 2021 15:59 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Komt toch op het zelfde neer als wat Collin en HcN doen? Ik zie het probleem niet zo heel erg. Investeerders hebben alle tijd om zich alsnog terug te trekken als ze dit willen.
Dat anderen het ook doen, maakt het nog niet in overeenstemming met de richtlijnen ;) En natuurlijk kan terugtrekken altijd nog, maar zo zijn de richtlijnen m.i. niet bedoeld. Die zijn bedoeld als bescherming, ook als investeerders daar zelf niet per se op zitten te wachten, en moeten o.a. FOMO voorkomen. Is het een groot probleem? Nee, niet echt, maar ik vind het lastig te rijmen met de voorschriften.

Klein dingetje, overigens: in de taxatie staat "Opdrachtgever: Geldvoorelkaar mede namens Domicile Schuitenberg B.V." Ik zit niet in deze sector. Moet GVE de formele opdrachtgever zijn vanwege het hypotheekrecht o.i.d.? Waarom is Domicile Schuitenberg B.V. niet zelf de opdrachtgever? Bij onze eigen hypotheek was ik gewoon zelf de opdrachtgever en betaalde ik zelf de factuur. Hoe zit dat hier? Dat is overigens gewoon een verwondering van mijn kant c.q. een informerende vraag.
  woensdag 5 mei 2021 @ 17:11:08 #28
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_199290887
U heeft geïnvesteerd in het project 17667 | LIV Outdoor. In september 2019 hebben wij u geïnformeerd over de ontstane problemen en het faillissement.

Begin dit jaar is het faillissement van LIV Outdoor opgeheven wegens gebrek aan baten. Via de advocaat heeft de heer Karsten een verzoek ingediend voor een regeling ter finale kwijting. Wij leggen dit verzoek ter stemming aan u voor.

Op dit moment zijn er door de heer Karsten 15 termijnen voldaan. Termijn 16 en 17 zijn vanuit het depot aan u uitgekeerd. Hiermee heeft u 35% van uw inleg terug ontvangen. De heer Karsten heeft zijn huidige werkgever bereid gevonden om een bedrag ad ¤ 17.150,- in één keer, tegen finale kwijting van het restant, te voldoen. Dit bedrag wordt naar rato verdeeld over de investeerders. Afgezet tegen het leenbedrag zou u met dit aanbod ruim 40% van uw inleg terug ontvangen.

Wij beseffen dat dit ruim minder is dan uw oorspronkelijke inleg. Daarom hebben we het voorstel laten beoordelen door onze advocaat en de gerechtsdeurwaarder. Deze geven aan dat dit meer is dan kan worden verwacht bij een schuldhulpverleningstraject (WSNP). Om die reden raden zij aan om akkoord te gaan. Indien er door de meerderheid van de investeerders geen akkoord wordt gegeven op het voorstel zal deze komen te vervallen en zal er een beroep op de WSNP worden gedaan.

Gaat u akkoord met het volgende voorstel:

“Een schikking van ¤ 17.150,- van de openstaande vordering ter finale kwijting?“

U kunt uw stem kenbaar maken door een bericht te sturen naar stemprocedure@geldvoorelkaar.nl met in het onderwerp of mailtekst uw investeerdersnummer (zijnde .....), het projectnummer 17667 en “Ja” of “Nee”. Wij verzoeken u om dit uiterlijk maandag 10 mei om 12.00 uur te doen. Op dat moment sluiten wij de stemming.

Graag jullie mening
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_199291292
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 17:11 schreef Zeghomaar het volgende:
U heeft geïnvesteerd in het project 17667 | LIV Outdoor. In september 2019 hebben wij u geïnformeerd over de ontstane problemen en het faillissement.

Begin dit jaar is het faillissement van LIV Outdoor opgeheven wegens gebrek aan baten. Via de advocaat heeft de heer Karsten een verzoek ingediend voor een regeling ter finale kwijting. Wij leggen dit verzoek ter stemming aan u voor.

Op dit moment zijn er door de heer Karsten 15 termijnen voldaan. Termijn 16 en 17 zijn vanuit het depot aan u uitgekeerd. Hiermee heeft u 35% van uw inleg terug ontvangen. De heer Karsten heeft zijn huidige werkgever bereid gevonden om een bedrag ad ¤ 17.150,- in één keer, tegen finale kwijting van het restant, te voldoen. Dit bedrag wordt naar rato verdeeld over de investeerders. Afgezet tegen het leenbedrag zou u met dit aanbod ruim 40% van uw inleg terug ontvangen.

Wij beseffen dat dit ruim minder is dan uw oorspronkelijke inleg. Daarom hebben we het voorstel laten beoordelen door onze advocaat en de gerechtsdeurwaarder. Deze geven aan dat dit meer is dan kan worden verwacht bij een schuldhulpverleningstraject (WSNP). Om die reden raden zij aan om akkoord te gaan. Indien er door de meerderheid van de investeerders geen akkoord wordt gegeven op het voorstel zal deze komen te vervallen en zal er een beroep op de WSNP worden gedaan.

Gaat u akkoord met het volgende voorstel:

“Een schikking van ¤ 17.150,- van de openstaande vordering ter finale kwijting?“

U kunt uw stem kenbaar maken door een bericht te sturen naar stemprocedure@geldvoorelkaar.nl met in het onderwerp of mailtekst uw investeerdersnummer (zijnde .....), het projectnummer 17667 en “Ja” of “Nee”. Wij verzoeken u om dit uiterlijk maandag 10 mei om 12.00 uur te doen. Op dat moment sluiten wij de stemming.

Graag jullie mening
​Als ik goed bereken wil hij met betaling van ongeveer 5% van de oorspronkelijke hoofdsom finale kwijting. Dat is wel erg zuinig als je maar pas 35% hebt terug betaald.
Tja ik zou tegen stemmen en hem op de blaren laten zitten. Ik denk nl dat hij wel meer geld kan organiseren en geen zin heeft om 3 jaar in de schuldsanering te zitten.
pi_199291318
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 17:11 schreef Zeghomaar het volgende:
U heeft geïnvesteerd in het project 17667 | LIV Outdoor. In september 2019 hebben wij u geïnformeerd over de ontstane problemen en het faillissement.

Begin dit jaar is het faillissement van LIV Outdoor opgeheven wegens gebrek aan baten. Via de advocaat heeft de heer Karsten een verzoek ingediend voor een regeling ter finale kwijting. Wij leggen dit verzoek ter stemming aan u voor.

Op dit moment zijn er door de heer Karsten 15 termijnen voldaan. Termijn 16 en 17 zijn vanuit het depot aan u uitgekeerd. Hiermee heeft u 35% van uw inleg terug ontvangen. De heer Karsten heeft zijn huidige werkgever bereid gevonden om een bedrag ad ¤ 17.150,- in één keer, tegen finale kwijting van het restant, te voldoen. Dit bedrag wordt naar rato verdeeld over de investeerders. Afgezet tegen het leenbedrag zou u met dit aanbod ruim 40% van uw inleg terug ontvangen.

Wij beseffen dat dit ruim minder is dan uw oorspronkelijke inleg. Daarom hebben we het voorstel laten beoordelen door onze advocaat en de gerechtsdeurwaarder. Deze geven aan dat dit meer is dan kan worden verwacht bij een schuldhulpverleningstraject (WSNP). Om die reden raden zij aan om akkoord te gaan. Indien er door de meerderheid van de investeerders geen akkoord wordt gegeven op het voorstel zal deze komen te vervallen en zal er een beroep op de WSNP worden gedaan.

Gaat u akkoord met het volgende voorstel:

“Een schikking van ¤ 17.150,- van de openstaande vordering ter finale kwijting?“

U kunt uw stem kenbaar maken door een bericht te sturen naar stemprocedure@geldvoorelkaar.nl met in het onderwerp of mailtekst uw investeerdersnummer (zijnde .....), het projectnummer 17667 en “Ja” of “Nee”. Wij verzoeken u om dit uiterlijk maandag 10 mei om 12.00 uur te doen. Op dat moment sluiten wij de stemming.

Graag jullie mening
Ik zit hier zelf zeer beperkt is.
Gezien de situatie verwacht ik in het geheel niets meer terug bij het reguliere traject, wanneer ik ook het verslag van de curator lees zijn de schulden zeer fors.
Je kan ook zeggen het bedrag is zo gering dat ik ook tegenstem om de druk zowel bij hem maar ook bij andere ondernemers op te voeren.
Ik overweeg toch akkoord te gaan.
  woensdag 5 mei 2021 @ 18:30:02 #31
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_199291868
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 17:43 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

​Als ik goed bereken wil hij met betaling van ongeveer 5% van de oorspronkelijke hoofdsom finale kwijting. Dat is wel erg zuinig als je maar pas 35% hebt terug betaald.
Tja ik zou tegen stemmen en hem op de blaren laten zitten. Ik denk nl dat hij wel meer geld kan organiseren en geen zin heeft om 3 jaar in de schuldsanering te zitten.
Zo dacht ik er ook over. Ik ga tegen.
3 jaar schuldsanering is ook niet alles.

Waarschijnlijk voor niets tegenstemmen. MAAR alleen al het gevoel.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_199293712
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 13:18 schreef obligataire het volgende:

[..]

Eens.

Ik zie ook wel wat pluspunten. Het bedrijf is 19 jaar oud dus bewezen trackrecord. Geen dikke winsten echter gezien v&w en lage inbreng. Wel een betrouwbare vent is mijn indruk. Stabiele gezinssituatie, vrouw heeft ook inkomen (zal voorlopig niet zonder werk zitten denk ik :) ). Zoon wil op termijn de zaak overnemen.
De prognose is misschien wat positief rooskleurig opgesteld maar mocht hij grotendeels uitkomen dan is de aflossing geen probleem, sowieso al vanwege de besparing op huisvestingskosten 1.000 euro per maand bij gelijktijdige onderverhuur.

Renteloze lening is bijzonder, scheelt verkoper een half procent rente aan de bank :) maar met VRH en inflatie levert hij zwaar geld in. Het pand ziet er op zich niet verkeerd uit.

Ik twijfel over een bescheiden inleg. Crowdfunding is ook bedoeld om gezond (groeiende) bedrijven te steunen en als je het verhaal mag geloven dan lijkt dat wel het geval :)
Eens.
Wel een aannemelijk verhaal. Ik durf deze wel aan voor een basis bedrag. De rente is wel bij de start al weer 1 procent te laag.

[ Bericht 1% gewijzigd door Horsemen op 05-05-2021 20:49:56 ]
pi_199293738
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 17:11 schreef Zeghomaar het volgende:
De heer Karsten heeft zijn huidige werkgever bereid gevonden om een bedrag ad ¤ 17.150,- in één keer, tegen finale kwijting van het restant, te voldoen.
...
Indien er door de meerderheid van de investeerders geen akkoord wordt gegeven op het voorstel zal deze komen te vervallen en zal er een beroep op de WSNP worden gedaan.
Ik ken de details van het project niet, maar een paar dingen vallen me op: Huidige werkgever wil 17500 voldoen, is dat omdat hij de werknemer zo aardig vindt? (of heeft deze iets te maken met oorspronkelijke bedrijf?) Is er al wel loonbeslag gelegd (er is tenslotte een werkgever) en wat hefet dat opgeleverd? Er wordt ook wel erg gemakkelijk gesproken over "dan maar WSNP". Zonder details te kennen zou ik zeggen, loonbeslag en laten we dan maar eens kijken hoe de aanvraag WSNP verloopt want dat is ook niet altijd zo eenvoudig om dat toegekend te krijgen en die drie jaar uitzitten is ook geen lolletje. Ik zie dat eerder als wel blaffen maar niet bijten en hopen dat men akkoord gaat en dan weer verder. M'n gevoel zegt dat er meer haalbaar zou meten zijn, helaas kost dat meer tijd en dus geld voor het platform en om die reden pakken ze helaas vaak niet door.

Edit: Ik zie nu dat het een voormalio Vrijbuiter directeur betreft en dat Vrijbuiter (indirect) de activa heeft overgenomen, dat sterkt dus m'n eerdere opmerking/suggestie.
pi_199293864
Ik zit er niet in en heb makkelijk praten, maar ik zou ook tegenstemmen, zeker als het maar paar euro/tientjeswerk is. Dit klinkt als we proberen het gewoon en mooi als het lukt voor alle partijen behalve de investeerders.

Maar zoals altijd zal er wel weer 90% voor stemmen...
pi_199294278
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 20:27 schreef tnhb het volgende:
Edit: Ik zie nu dat het een voormalio Vrijbuiter directeur betreft en dat Vrijbuiter (indirect) de activa heeft overgenomen, dat sterkt dus m'n eerdere opmerking/suggestie.
En nu opnieuw weer werkzaam bij de Vrijbuiter.
https://www.linkedin.com/(...)originalSubdomain=nl

[ Bericht 7% gewijzigd door KrekelJapie op 06-05-2021 04:15:31 ]
pi_199294433
quote:
1s.gif Op woensdag 5 mei 2021 21:04 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

En nu ook weer werkzaam bij de Vrijbuiter.
https://www.linkedin.com/(...)originalSubdomain=nl
Daar komt de aap uit de mauw.
  donderdag 6 mei 2021 @ 07:45:11 #37
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_199297822
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 21:14 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Daar komt de aap uit de mauw.
Ligt er een beetje te dik op. Ik stem tegen.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_199298036
website Misset Horeca Eerste publicatie 4 mei 2021Laatst gewijzigd 4 mei 2021265x gelezen De Beren Breda geopend

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_199298264
Ik zit ook in de Vrijbuiter werknemer, ik zal ook tegenstemmen (al heeft het vast weinig zin met mijn minimale inleg tov 10k die sommige investeerders hebben ingelegd).
  donderdag 6 mei 2021 @ 09:26:50 #40
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_199298569
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 08:50 schreef Red_arrow het volgende:
Ik zit ook in de Vrijbuiter werknemer, ik zal ook tegenstemmen (al heeft het vast weinig zin met mijn minimale inleg tov 10k die sommige investeerders hebben ingelegd).
Het is te duidelijk dat deze man wordt "vrij gekocht".
En de investeerders hebben het nazien.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_199298630
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 09:26 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Het is te duidelijk dat deze man wordt "vrij gekocht".
En de investeerders hebben het nazien.
Lijkt me een mooie samenvatting, en daar lijkt het platform eenvoudig aan mee te werken. Ik weet niet of meneer nog steeds woont in het huis waar hij enkele jaren geleden woonde, maar dan gaat er echt geen WSNP komen zonder te moeten verhuizen.
pi_199299277
Heeft iemand hier de afgelopen weken nog een inhoudelijke reactie van CC ontvangen op eventuele vragen?
Ik krijg geen enkele reactie meer, het aanbod is ook volledig opgedroogd.
Voor zover ik kan zien is CC ook niet aangesloten bij het Kifid.
  donderdag 6 mei 2021 @ 11:21:12 #43
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_199299836
quote:
6s.gif Op donderdag 6 mei 2021 10:30 schreef iprhba0 het volgende:
Heeft iemand hier de afgelopen weken nog een inhoudelijke reactie van CC ontvangen op eventuele vragen?
Ik krijg geen enkele reactie meer, het aanbod is ook volledig opgedroogd.
Voor zover ik kan zien is CC ook niet aangesloten bij het Kifid.
Bij CC nog 14 lopende projecten
Laatste investering juni 2020.
Betalingen worden elke maand netjes automatisch afgelost.
Geïnvesteerd bedrag loopt elke maand verder terug.
Verneem verder niets.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
  donderdag 6 mei 2021 @ 11:52:54 #45
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_199300194
quote:
5e hypotheek schijf 1B.

Doen we dat straks ook met 10e hypotheek. Waar houd dit op?
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_199300270
quote:
Succes!
pi_199300314
quote:
Ik snap niets van het rentebeleid van SiG. De rente op de 5e hypotheek wordt aangeboden alsof het een 2e hypotheek betreft. Hier moet toch echt wel een flink hogere rente geboden worden om het hogere risico te compenseren.

Edit:
Verder het nodige kopieer en plakwerk wat niet klopt bij deze aanvraag.
quote:
Aanvraag
Het object waarvoor een financiering wordt gevraagd zal een mooie toevoeging zijn tot mijn vastgoedportefeuile en mijn maandelijkse huurinkomsten doen verhogen.
Object is al door hem in bezit, voorzien van huurders en gefinancierd bij SiG, dus ik zie de toevoeging niet. En al helemaal geen hogere huurinkomsten.

[ Bericht 4% gewijzigd door dyna18 op 06-05-2021 12:07:58 ]
pi_199300393
quote:
Met (voor een zeer groot deel van het te lenben bedrag) een lager rentevergoeding als de hoogste schijf bij de eerste keer maar wel een hoger risico, voor mij onbegrijpelijk. Maar ik zeg: veel succes, zonder mij.
pi_199300911
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 12:02 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Ik snap niets van het rentebeleid van SiG. De rente op de 5e hypotheek wordt aangeboden alsof het een 2e hypotheek betreft. Hier moet toch echt wel een flink hogere rente geboden worden om het hogere risico te compenseren.
Voor ons niet te begrijpen inderdaad.

Redenering voor schijf 1b =
570.000 * 70% = 399.000 minus 396.030 (totale eerdere financiering) = 2.970 ruimte

Schijf 2 =
570.000 * 85% = 494.500 minus 396.030 minus 2.970 = 85.500

Schijf 3 =
570.000 * 88% = 501.600 minus 396.030 minus 2.970 minus 85.500 = 17.000

Er wordt enkel gebruik gemaakt van een waardestijging in 9 maanden van 130.000.

Er wordt bij deze financiering een denkfout gemaakt dat er hier geen sprake is van een herfinanciering, maar van een aanvullende lening.

Volledige herfinanciering zou slechts 43 euro hogere rentelasten per maand betekenen. Dit is enkel gedaan om de boeterente van 9.000 niet te betalen. Maar nog steeds een onbegrijpelijke constructie:

Wat in mijn ogen wel een optie had geweest was om enkel schijf 1B, 2 en 3 her te financieren. Dit resulteert in een lagere maandlast en een veel lagere boeterente:


[ Bericht 3% gewijzigd door KrekelJapie op 06-05-2021 14:37:20 ]
pi_199301027
Werd via ASN Bank geattendeerd op een nieuw project op OnePlanetCrowd rond duurzame landbouw:

looptijd: 10 jaar
rente: 2,8% (netto 2,2%)
zekerheid: 1e hypotheek

Innercrowd link:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Minimumbedrag van 400k is al bijna gehaald, maar er is nog genoeg ruimte tot het maximumbedrag van 670k.
pi_199301311
Camerabewakingssystemen
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=24021
2e hypotheek woonhuis met 71% dekking
pi_199301336
7% project van Lex van Hoepen zit inmiddels voor 75% vol. Gemiddeld heeft elke top500 investeerder 450 euro geinvesteerd.

Het 4,8% project loopt wat achter met 218 euro per top500 investeerder (38% vol).
pi_199301458
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 12:51 schreef KrekelJapie het volgende:
Er wordt bij deze financiering een denkfout gemaakt dat er hier geen sprake is van een herfinanciering, maar van een aanvullende lening
Het is uiteindelijk het platform (SIG in dit geval) die dit accepteert en faciliteert. Ze kunnen ook nee zeggen tegen dirt soort uitbereidingen en alleen een volledige herfinanciering accepteren, maar blijkbaar kiezen ze anders. Net als dat wij natuurlijk er voor kunnen kiezen niet deel te nemen. Vorige keer kwam deze niet vol, ben benieuwd of dat nu wel gaat gebeuren.
pi_199301554
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 12:51 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Voor ons niet te begrijpen inderdaad.

Redenering voor schijf 1b =
570.000 * 70% = 399.000 minus 396.030 (totale eerdere financiering) = 2.970 ruimte

Schijf 2 =
570.000 * 85% = 494.500 minus 396.030 minus 2.970 = 85.500

Schijf 3 =
570.000 * 88% = 501.600 minus 396.030 minus 2.970 minus 85.500 = 17.000

Er wordt enkel gebruik gemaakt van een waardestijging in 9 maanden van 130.000.

Er wordt bij deze financiering een denkfout gemaakt dat er hier geen sprake is van een herfinanciering, maar van een aanvullende lening.

Volledige herfinanciering zou slechts 43 euro hogere rentelasten per maand betekenen. Dit is enkel gedaan om de boeterente van 9.000 niet te betalen. Maar nog steeds een onbegrijpelijke constructie: [ afbeelding ]
Zoals ik dit zie is het een gedrocht van een constructie welke als er iets mis gaat zeker voor problemen gaat zorgen.

De nieuwe investeerders kunnen denken dat ze investeren in een schijf 1B, 2 of 3 lening terwijl dit dus eigenlijk een schijf 5, 6 of 7 is.

Waarom deze schijven niet gewoon benoemen naar wat ze zijn (schijf 5 – 6 en 7) :?
  donderdag 6 mei 2021 @ 13:55:30 #55
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_199301633
quote:
14s.gif Op donderdag 6 mei 2021 13:49 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Zoals ik dit zie is het een gedrocht van een constructie welke als er iets mis gaat zeker voor problemen gaat zorgen.

De nieuwe investeerders kunnen denken dat ze investeren in een schijf 1B, 2 of 3 lening terwijl dit dus eigenlijk een schijf 5, 6 of 7 is.

Waarom deze schijven niet gewoon benoemen naar wat ze zijn (schijf 5 – 6 en 7) :?
We zullen zien zaterdag om 11.30 uur.
Mogelijk veel mensen die FOK nog niet volgen. Hopen dat ze het niet bezuren.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_199302093
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 13:25 schreef KrekelJapie het volgende:
Camerabewakingssystemen
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=24021
2e hypotheek woonhuis met 71% dekking
Tevens:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_199302188
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 14:38 schreef tnhb het volgende:

[..]

Tevens:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tevens:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_199302369
Sig https://investeren.sameningeld.nl/project/haarlem-rivieradreef-8 staat open.
Ik heb hem meegenomen (voorzichtig, in schijf 1A).
pi_199302494
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 13:25 schreef KrekelJapie het volgende:
Camerabewakingssystemen
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=24021
2e hypotheek woonhuis met 71% dekking
1 miljoen winst in jaar 2 ! Doet ie goed als hij dat voor elkaar krijgt.
pi_199302495
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 12:51 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Voor ons niet te begrijpen inderdaad.

Redenering voor schijf 1b =
570.000 * 70% = 399.000 minus 396.030 (totale eerdere financiering) = 2.970 ruimte

Schijf 2 =
570.000 * 85% = 494.500 minus 396.030 minus 2.970 = 85.500

Schijf 3 =
570.000 * 88% = 501.600 minus 396.030 minus 2.970 minus 85.500 = 17.000

Er wordt enkel gebruik gemaakt van een waardestijging in 9 maanden van 130.000.

Er wordt bij deze financiering een denkfout gemaakt dat er hier geen sprake is van een herfinanciering, maar van een aanvullende lening.

Volledige herfinanciering zou slechts 43 euro hogere rentelasten per maand betekenen. Dit is enkel gedaan om de boeterente van 9.000 niet te betalen. Maar nog steeds een onbegrijpelijke constructie: [ afbeelding ]

Wat in mijn ogen wel een optie had geweest was om enkel schijf 1B, 2 en 3 her te financieren. Dit resulteert in een lagere maandlast en een veel lagere boeterente:
[ link | afbeelding ]
^O^
Mooie, uitgebreide analyse.
pi_199302505
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 15:01 schreef TisIk het volgende:
Sig https://investeren.sameningeld.nl/project/haarlem-rivieradreef-8 staat open.
Ik heb hem meegenomen (voorzichtig, in schijf 1A).
Onvoorstelbaar eigenlijk, dat mensen voor een kwart procent het veel hogere risico van schijf 1b aangaan....
Pecunia non olet
pi_199302554
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 12:51 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Voor ons niet te begrijpen inderdaad.

Redenering voor schijf 1b =
570.000 * 70% = 399.000 minus 396.030 (totale eerdere financiering) = 2.970 ruimte

Schijf 2 =
570.000 * 85% = 494.500 minus 396.030 minus 2.970 = 85.500

Schijf 3 =
570.000 * 88% = 501.600 minus 396.030 minus 2.970 minus 85.500 = 17.000

Er wordt enkel gebruik gemaakt van een waardestijging in 9 maanden van 130.000.

Er wordt bij deze financiering een denkfout gemaakt dat er hier geen sprake is van een herfinanciering, maar van een aanvullende lening.

Volledige herfinanciering zou slechts 43 euro hogere rentelasten per maand betekenen. Dit is enkel gedaan om de boeterente van 9.000 niet te betalen. Maar nog steeds een onbegrijpelijke constructie: [ afbeelding ]

Wat in mijn ogen wel een optie had geweest was om enkel schijf 1B, 2 en 3 her te financieren. Dit resulteert in een lagere maandlast en een veel lagere boeterente:
[ link | afbeelding ]
Desnoods iets in deze richting: schaal 3 aflossen, huidige 2 laten staan. Nieuwe 2b en nieuwe 3 als project openstellen
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
  donderdag 6 mei 2021 @ 15:16:41 #63
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_199302574
quote:
99s.gif Op donderdag 6 mei 2021 15:15 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Desnoods iets in deze richting: schaal 3 aflossen, huidige 2 laten staan. Nieuwe 2b en nieuwe 3 als project openstellen
Pas, zeker wetend dat er beter projecten aan komen.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
  donderdag 6 mei 2021 @ 15:20:46 #64
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_199302636
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 14:47 schreef impact9 het volgende:

[..]

Tevens:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als iets te mooi klinkt om waar te zijn, ben dan voorzichtig is het motto. oO/ oO/
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_199302920
Notaris wil onderzoek doen naar herkomst gelden investeerders
quote:
Zojuist heb ik uitgebreid met de notaris gesproken, die de akte voor de heer Van Loon te Sneek behandelt.

Uit het gesprek blijkt, dat voor de behandeling een onderzoek door de notaris dient te worden uitgevoerd naar de herkomst van de gelden. De notaris heeft deze omslachtige regelgeving in het kader van crowdfunding aanhangig gemaakt bij de daarvoor bestemde instellingen, omdat dit eigenlijk een ondoenlijke situatie wordt.

Desondanks, we willen graag de heer Van Loon helpen en de notaris wil graag aan de geldende regelgeving voldoen. Daarom heeft zij van ons (en dat blijft bij de notaris ook vertrouwelijk) uw gegevens gekregen. U ontvangt binnenkort een schrijven om antwoord te geven op een aantal vragen.

Hierbij het vriendelijke verzoek om dit schrijven zo spoedig mogelijk te behandelen en te retourneren aan de notaris, zodat we verder kunnen met dit project.

Vanuit onze kant zullen wij het probleem van deze regelgeving ook binnen de brancheorganisatie van Crowdfundplatforms voorleggen.
Denk dat het slimmer was geweest om een andere notaris te zoeken. De investeerders zijn toch geen partij in de akte. Enkel stichting zekerheden staat op de akte. Deze stelt het geld beschikbaar.

[ Bericht 2% gewijzigd door KrekelJapie op 06-05-2021 15:51:53 ]
pi_199303048
quote:
1s.gif Op donderdag 6 mei 2021 15:42 schreef KrekelJapie het volgende:
Notaris wil onderzoek doen naar herkomst gelden investeerders
[..]

Denk dat het slimmer was geweest om een andere notaris te zoeken. De investeerders zijn toch geen partij in de akte. Enkel stichting zekerheden staat op de akte. Deze stelt het geld beschikbaar.
Tja, dit was ook het project waar weinig van klopte tijdens de inschrijvingsperiode. Maar verder is het wel een bijzondere ontwikkeling. Dit worden eindeloze procedures als dit vaker voor zou komen.

Het was trouwens wel zo nettjes geweest als er eerst toestemming gevraagd was door WvjG voordat deze gegevens gedeeld zouden worden.
pi_199303377
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 15:12 schreef obligataire het volgende:

[..]

Onvoorstelbaar eigenlijk, dat mensen voor een kwart procent het veel hogere risico van schijf 1b aangaan....
Inderdaad.
Pas bij een twee procent hogere rente zou ik misschien schijf 1B overwegen.
Sommige mensen schatten m.i. het risico totaal verkeerd in.
pi_199303595
Zojuist een mail van GvE over
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Overdracht van het onderpand heeft blijkbaar deze week plaatsgevonden, alle achterstallige termijnen (18 19) worden inclusief rente voldaan. Het dan nog resterende bedrag wordt met 10 maanden boeterente voldaan.

Kijk, zo hoort uitwinning van hypotheek te werken (2e hypotheek in dit geval)
Het kan dus wel, ook bij GvE!

[ Bericht 5% gewijzigd door ETphonehome op 06-05-2021 16:59:58 ]
  donderdag 6 mei 2021 @ 16:49:45 #69
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_199303641
SIG Munstergeleen inmiddels meer dan 400 investeerders.

Nog 87K te gaan. (en geen 5e, 6e of 7e hypotheek)
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_199303678
quote:
1s.gif Op donderdag 6 mei 2021 15:42 schreef KrekelJapie het volgende:
Notaris wil onderzoek doen naar herkomst gelden investeerders
[..]

Denk dat het slimmer was geweest om een andere notaris te zoeken. De investeerders zijn toch geen partij in de akte. Enkel stichting zekerheden staat op de akte. Deze stelt het geld beschikbaar.
Heeft iemand dat al eens eerder bij een ander project meegemaakt? (ik nooit) En wat gebeurd er als je niet reageert op de vragen van die notaris, want met die partij heb jij verder niets te maken, toch? Stel dat de notaris bij sig in een van d erecente projecten met meer dan 400 investeerders allemaal individueel een vragenlijst moet gaan laten invullen, gaat nooit goedkomen :N

Wel vorig jaar een notaris gesproken die aangaf dat de oorsprong van het geld wel getoetst moet kunnen worden als daar een aanleiding voor is (bijv. boven 10k). Maar dan is het in beginsel de verantwoording van het crowfunding platform (cq. stichting zekerheden etc.) om de juiste info aan te leveren. Als er reden is om te twijfelen aan de herkomst, bijvoorbeeld bij enkele fors grotere bedragen, of aangeleverde info kan er reden zijn voor een nader onderzoek door de notaris.

Ik zou het niet op prijs stellen dat mijn persoonsgegeven zonder mijn toestemming zomaar bij een notaris worden gedropt. Maar ja, dat project heeft wel meer vlekjes als ik dat zo mag zeggen.
pi_199303705
Nagelbijten: nog geen witte rook voor Blei 9D bij SiG, en ook nog niet bij de stemming over t**lk*d. 😏
pi_199303864
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 16:54 schreef Camogli het volgende:
Nagelbijten: nog geen witte rook voor Blei 9D bij SiG, en ook nog niet bij de stemming over t**lk*d. 😏
Wij hebben de stemming gesloten. 73,28% van de investeerders (gewogen) heeft gereageerd op het voorstel. Hiervan heeft 2,1% (gewogen) aangegeven niet akkoord te gaan met het voorstel. 97,9% (gewogen) heeft wel akkoord gegeven op het voorstel
pi_199303874
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 16:54 schreef Camogli het volgende:
Nagelbijten: nog geen witte rook voor Blei 9D bij SiG, en ook nog niet bij de stemming over t**lk*d. 😏
Dubbel, het is moeilijk om @KrekelJapie voor te zijn!
pi_199303971
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 17:10 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Wij hebben de stemming gesloten. 73,28% van de investeerders (gewogen) heeft gereageerd op het voorstel. Hiervan heeft 2,1% (gewogen) aangegeven niet akkoord te gaan met het voorstel. 97,9% (gewogen) heeft wel akkoord gegeven op het voorstel
Wat een verrassing :6
Overigens ook vreemd dat het depot klaarblijkelijk niet meer aangevuld hoeft te worden.
pi_199304023
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 15:12 schreef obligataire het volgende:

[..]

Onvoorstelbaar eigenlijk, dat mensen voor een kwart procent het veel hogere risico van schijf 1b aangaan....
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 16:27 schreef TisIk het volgende:

[..]

Inderdaad.
Pas bij een twee procent hogere rente zou ik misschien schijf 1B overwegen.
Sommige mensen schatten m.i. het risico totaal verkeerd in.
Ook hier natuurlijk de onduidelijkheid mbt de schijven. 1B zou eigenlijk gewoon 2 moeten heten. Het grote verschil tussen 1A en 1B (naast de minimale aflossing in 1B) is natuurlijk dat je bij 1A altijd het overgrote deel van je inleg zal terug krijgen terwijl je bij 1B alles kwijt kan raken. En dat alles voor een dergelijk klein verschil in bruto rente.
pi_199304076
quote:
14s.gif Op donderdag 6 mei 2021 17:22 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Wat een verrassing :6
Overigens ook vreemd dat het depot klaarblijkelijk niet meer aangevuld hoeft te worden.
Noord-Koreaanse percentages. Is er eigenlijk iemand die hier toezicht op heeft? De notaris?
pi_199304170
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 17:35 schreef Camogli het volgende:

[..]

Noord-Koreaanse percentages. Is er eigenlijk iemand die hier toezicht op heeft? De notaris?
In elk geval geen notaris, dat is vast te duur :)
pi_199304227
Er wordt zelfs helemaal niets afgelost in schijf 1b
pi_199304257
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 13:38 schreef tnhb het volgende:

[..]

Het is uiteindelijk het platform (SIG in dit geval) die dit accepteert en faciliteert. Ze kunnen ook nee zeggen tegen dirt soort uitbereidingen en alleen een volledige herfinanciering accepteren, maar blijkbaar kiezen ze anders. Net als dat wij natuurlijk er voor kunnen kiezen niet deel te nemen. Vorige keer kwam deze niet vol, ben benieuwd of dat nu wel gaat gebeuren.
Nadeel is wel dat de mensen die in project 1 zitten niets te kiezen hebben.
Zij krijgen ongevraagd er een extra lening bovenop.
  donderdag 6 mei 2021 @ 17:54:13 #80
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_199304270
quote:
14s.gif Op donderdag 6 mei 2021 17:30 schreef Horsemen het volgende:

[..]

[..]

Ook hier natuurlijk de onduidelijkheid mbt de schijven. 1B zou eigenlijk gewoon 2 moeten heten. Het grote verschil tussen 1A en 1B (naast de minimale aflossing in 1B) is natuurlijk dat je bij 1A altijd het overgrote deel van je inleg zal terug krijgen terwijl je bij 1B alles kwijt kan raken. En dat alles voor een dergelijk klein verschil in bruto rente.
Juist en dat wordt niet gelezen en/of niet begrepen.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
  donderdag 6 mei 2021 @ 17:56:06 #81
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_199304293
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 17:53 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Nadeel is wel dat de mensen die in project 1 zitten niets te kiezen hebben.
Zij krijgen ongevraagd er een extra lening bovenop.
Maar dan wel met 5e, 6e of nog hoger.
1e gaat toch altijd voor.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_199304319
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 16:53 schreef tnhb het volgende:

[..]

Ik zou het niet op prijs stellen dat mijn persoonsgegeven zonder mijn toestemming zomaar bij een notaris worden gedropt. Maar ja, dat project heeft wel meer vlekjes als ik dat zo mag zeggen.
In de beginjaren van crowdfunding (maar liefst 4 a 5 jaar geleden :D ) zijn er nog aktes en contracten bij de notaris gepasseerd met daarin naam en toenaam van alle investeerders. Die zijn daarna ook weer onder de investeerders verspreid.

[ Bericht 0% gewijzigd door dyna18 op 06-05-2021 18:47:42 ]
pi_199304363
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 17:35 schreef Camogli het volgende:

[..]

Noord-Koreaanse percentages. Is er eigenlijk iemand die hier toezicht op heeft? De notaris?
Inderdaad. Even rekenen:

2.1 % stemde tegen, aandeel uitgebrachte stemmen vertegenwoordigde 73.28% van het project bedrag. Het projectbedrag was 247.400.

Dan kom ik op het volgende bedrag aan tegenstemmers:

247.400 x 73.28% x 2.1% = 3800 euro.
Dus de tegenstemmers vertegenwoordigen een bedrag van 3800 euro.

Ik ben er normaal gesproken helemaal voor om geen persoonlijke investeringsbedragen te noemen, het is hier per slot van rekening geen wedstrijd om te laten zien wie het meest investeert.
Ik heb uiteindelijk voorgestemd (na toelichting van dhr. van de Veld).
Wellicht kunnen we hier eens inventariseren hoeveel investeringswaarde de tegenstemmers hier vertegenwoordigen, om even een kleine controle te hebben of de telling eerlijk of op zijn noord Koreaans gegaan is.
pi_199304377
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 17:56 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Maar dan wel met 5e, 6e of nog hoger.
1e gaat toch altijd voor.
Of het echt zo simpel is moet zich nog bewijzen. Feit is dat banken goede redenen zien om geen extra hypotheken toe te laten. Het brengt toch meer risico en gedoe met zich mee voor een goede uitwinning.

- Mogelijk kunnen lagere hypotheekhouders een snelle uitwinning blokkeren of vertragen.
- Ook moet er bij uitwinning nu meer geld verdeeld worden over meer schijven. Als ik in schijf 3 zit heb ik liever een overwaarde van 20% die niet benut is, waardoor het bijvoorbeeld makkelijker is dat ook de executiekosten voor rekening komen van de ondernemer (en niet voor de investeerders). Zijn er meer schijven, dan moeten we nog maar afwachten hoe de kosten verdeeld worden.
pi_199304386
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 17:58 schreef dyna18 het volgende:

[..]

In de beginjaren van crowdfunding (maar liefst 3 a 4 jaar geleden :D ) zijn er nog aktes en contracten bij de notaris gepasseerd met daarin naam en toenaam van alle investeerders. Die zijn daarna ook weer onder de investeerders verspreid.
Klopt maar daarvan waren we wel vooraf op de hoogte.
pi_199304466
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 16:54 schreef Camogli het volgende:
Nagelbijten: nog geen witte rook voor Blei 9D bij SiG, en ook nog niet bij de stemming over t**lk*d. 😏
Wat is er aan de hand met Blei 9D - SIG? Ik zit daar ook in, maar ik heb (zover ik kan terugvinden) niets vernomen?
pi_199304550
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 16:45 schreef ETphonehome het volgende:
Zojuist een mail van GvE over
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Overdracht van het onderpand heeft blijkbaar deze week plaatsgevonden, alle achterstallige termijnen (18 19) worden inclusief rente voldaan. Het dan nog resterende bedrag wordt met 10 maanden boeterente voldaan.

Kijk, zo hoort uitwinning van hypotheek te werken (2e hypotheek in dit geval)
Het kan dus wel, ook bij GvE!
Het staat zelfs al op de rekening. Top actie van GvE.
Pecunia non olet
pi_199304571
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 18:12 schreef markmangler het volgende:

[..]

Wat is er aan de hand met Blei 9D - SIG? Ik zit daar ook in, maar ik heb (zover ik kan terugvinden) niets vernomen?
Via dit forum vernomen dat het pand verkocht is en zal worden afgelost. Nog geen bericht van sameningeld (ook niet in de laatste nieuwsbrieven).
pi_199304630
quote:
1s.gif Op woensdag 5 mei 2021 21:04 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

En nu opnieuw weer werkzaam bij de Vrijbuiter.
https://www.linkedin.com/(...)originalSubdomain=nl
Er zou gestreeft moeten worden dat een reactie/discussie plek geopend wordt bij stemming. Als dit soort dingen gevonden worden zou iedereen geinfomeerd moeten worden.

De stemmingen nu halen het toch altijd wel (is er al iets afgewexen ooit?)
pi_199304797
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 18:20 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Via dit forum vernomen dat het pand verkocht is en zal worden afgelost. Nog geen bericht van sameningeld (ook niet in de laatste nieuwsbrieven).
Ik heb via via navraag gedaan. Het blijkt dat de koper van het pand verzocht heeft om extra tijd om de koop af te wikkelen.
pi_199304880
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 18:03 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Inderdaad. Even rekenen:

2.1 % stemde tegen, aandeel uitgebrachte stemmen vertegenwoordigde 73.28% van het project bedrag. Het projectbedrag was 247.400.

Dan kom ik op het volgende bedrag aan tegenstemmers:

247.400 x 73.28% x 2.1% = 3800 euro.
Dus de tegenstemmers vertegenwoordigen een bedrag van 3800 euro.

Ik ben er normaal gesproken helemaal voor om geen persoonlijke investeringsbedragen te noemen, het is hier per slot van rekening geen wedstrijd om te laten zien wie het meest investeert.
Ik heb uiteindelijk voorgestemd (na toelichting van dhr. van de Veld).
Wellicht kunnen we hier eens inventariseren hoeveel investeringswaarde de tegenstemmers hier vertegenwoordigen, om even een kleine controle te hebben of de telling eerlijk of op zijn noord Koreaans gegaan is.
verwijderd

[ Bericht 1% gewijzigd door Camogli op 07-05-2021 09:38:52 ]
pi_199304900
quote:
14s.gif Op donderdag 6 mei 2021 17:30 schreef Horsemen het volgende:

[..]

[..]

....
Het grote verschil tussen 1A en 1B (naast de minimale aflossing in 1B) is natuurlijk dat je bij 1A altijd het overgrote deel van je inleg zal terug krijgen terwijl je bij 1B alles kwijt kan raken.
.....
Precies.
Ik heb wel eens het gevoel dat sommigen denken dat een 2e hypotheek van 50-65% ongeveer net zo risicovol is als een 1e hypotheek van 65%.

Wie heeft ook (naast mij) in 1A (van Riviéradreef 8 van SiG) geïnvesteerd?
Of vinden jullie dat ook 1A geen goede rendement/risicoverhouding heeft?

[ Bericht 0% gewijzigd door TisIk op 06-05-2021 18:54:17 ]
pi_199304968
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 18:44 schreef TisIk het volgende:

[..]

Wie heeft ook (naast mij) in 1A (van Riviéradreef 8 van SiG) geïnvesteerd?
Of vinden jullie dat 1A dat ook geen goede rendement/risicoverhouding heeft?
Ik heb hem laten lopen. Een winkelpand (zeker in deze tijd) is meer risico dan een woning om te verhuren.
Daarnaast is er ook nog een oude BKR notering. 1% meer rente dekt voor mij het risico onvoldoende.
Er komen vast weer betere.
pi_199305014
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 18:34 schreef markmangler het volgende:

[..]

Ik heb via via navraag gedaan. Het blijkt dat de koper van het pand verzocht heeft om extra tijd om de koop af te wikkelen.
Prima natuurlijk. We krijgen dan waarschijnlijk 12 maanden rente IPV 11. Dan verwacht ik op korte termijn nog wel de rente bijschrijving van 1-5
pi_199305019
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 18:44 schreef TisIk het volgende:

[..]

Precies.
Ik heb wel eens het gevoel dat sommigen denken dat een 2e hypotheek van 50-65% ongeveer net zo risicovol is als een 1e hypotheek van 65%.

Wie heeft ook (naast mij) in 1A (van Riviéradreef 8 van SiG) geïnvesteerd?
Of vinden jullie dat 1A dat ook geen goede rendement/risicoverhouding heeft?
Ik heb bij deze het minimale mogelijke bedrag meegepakt in 1A. 1A is in dit geval tot 50% van de marktwaarde in verhuurde staat. Post-corona zou dit m.i. altijd wel haalbaar moeten zijn, zelfs in een slecht scenario. Maar daar zullen anderen vast anders over denken.
Als 1A vol had gezeten had ik in dit geval 1B niet meegepakt, gezien het eerdere faillissement en omdat het een winkelpand is.

[ Bericht 5% gewijzigd door markmangler op 06-05-2021 19:05:54 (aanvulling) ]
pi_199305054
quote:
1s.gif Op donderdag 6 mei 2021 18:55 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Prima natuurlijk. We krijgen dan waarschijnlijk 12 maanden rente IPV 11. Dan verwacht ik op korte termijn nog wel de rente bijschrijving van 1-5
Ja, dat verwacht ik ook. Ik heb ook geen rente gehad en mijn vermoeden is dat SIG wilde wachten om het in één keer af te kunnen lossen naar de investeerders.
pi_199305521
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 18:57 schreef markmangler het volgende:

[..]

Ja, dat verwacht ik ook. Ik heb ook geen rente gehad en mijn vermoeden is dat SIG wilde wachten om het in één keer af te kunnen lossen naar de investeerders.
Ik had ze vannochtend wederom gemaild omdat ze maandag of dinsdag wat zouden laten weten mbt een vervroegde aflossing. Maar op mijn mail van vannochtend heb ik geen reactie meer van ze gehad.

Denk dat ze dus idd nog bezig zijn om e.e.a. rond te krijgen.

Maar het lijkt me wel netjes als ze morgen een mail rondsturen naar de investeerders mbt de rentebetaling van 1 mei en de verdere stand van zaken..
pi_199305566
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 17:53 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Nadeel is wel dat de mensen die in project 1 zitten niets te kiezen hebben.
Zij krijgen ongevraagd er een extra lening bovenop.
Klopt, er vanuitgaande dat het platform de zekerheden netjes zakelijk afhandeld als het fout gaat zou dat geen probleem mogen zijn. Zoals dacht ik ook al bij een andere/eerdere "aanvullingen" hier is aangegeven kun je wel in de situatie komen van tegengestelde belangen. Bijvoorbeeld bij executie wordt er verkocht voor een bedrag dat er zorgt dat de deelnemers uit eerste project hun inleg terug krijgen maar deelnemers tweede project niet. Sterker nog, mnogen de kosten die voor de tweede tranche recovery zijn gemaakt eerst van de opbrengst, of moet eerst het eerste deel volledig en daarna het tweede deel worden vewerkt. Datgefet gewoon altijd tegengestelde belangen naar mijn idee want in dat geval zullen de eersten voor stemmen en de tweede groep zal mogelijk vinden dat het beter kan, de vraag is dan hoe gaat het platform hiermee om? (nog afgezien van hoe de formele afspraken zijn, want die bleken in het verleden soms wel wat buigzaam bij bepaalde platformen)
pi_199305739
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 18:44 schreef TisIk het volgende:
Wie heeft ook (naast mij) in 1A (van Riviéradreef 8 van SiG) geïnvesteerd?
Ik heb ook meegedaan in 1a (1b was voor mij niet aan de orde). M'n gevoel zegt dat die 50% grotendeels vroeg of laat wel terug zal komen als het mis gaat, zeker als de wereld er straks weer wat beter uit ziet. Taxatie kreeg ik ook geen slecht gevoel bij terwijl dat bij andere panden soms wel eens het geval is.
pi_199305858
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 18:44 schreef TisIk het volgende:

[..]

Precies.
Ik heb wel eens het gevoel dat sommigen denken dat een 2e hypotheek van 50-65% ongeveer net zo risicovol is als een 1e hypotheek van 65%.

Wie heeft ook (naast mij) in 1A (van Riviéradreef 8 van SiG) geïnvesteerd?
Of vinden jullie dat ook 1A geen goede rendement/risicoverhouding heeft?
Ik heb hem ook meegenomen in 1A.
pi_199305941
Even kijken of WvjG nog interessante zaken heeft over zekerheden in hun webinar dat om 20:00 uur begint.
pi_199306404
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 19:44 schreef tnhb het volgende:

[..]

Ik heb ook meegedaan in 1a (1b was voor mij niet aan de orde). M'n gevoel zegt dat die 50% grotendeels vroeg of laat wel terug zal komen als het mis gaat, zeker als de wereld er straks weer wat beter uit ziet. Taxatie kreeg ik ook geen slecht gevoel bij terwijl dat bij andere panden soms wel eens het geval is.
Taxatiewaarde zit ook ruim onder de vraagprijs.
Ik heb het idee dat de huidige lagere vraag naar winkelruimte en de lagere huurprijs die gevraagd kan worden, daarmee al in de taxatiewaarde is verdisconteerd.
De kans dat, als het misgaat, het onderpand minder dan 50% van die taxatiewaarde zal opbrengen lijkt me behoorlijk klein.
De kans dat het veel minder opbrengt dan die 50% is uiteraard nog een stuk kleiner.
pi_199307195
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 13:28 schreef KrekelJapie het volgende:
7% project van Lex van Hoepen zit inmiddels voor 75% vol. Gemiddeld heeft elke top500 investeerder 450 euro geinvesteerd.

Het 4,8% project loopt wat achter met 218 euro per top500 investeerder (38% vol).
welke projecten gaat dit over ?
pi_199307208
Begin augustus 2018 zijn de gelden van de propositie 'Monumentale woonvilla Crimmitschau' vrijgegeven en is de propositie succesvol in exploitatie. Wij berichten u middels deze nieuwsbrief vanwege de recente verkoop van de monumentale woonvilla.

Gedurende de looptijd van de lening zijn de woningprijzen in Crimmitschau en omstreken aanzienlijk gestegen. De initiatiefnemer heeft derhalve besloten om de gerealiseerde meerwaarde te verzilveren door dit object te verkopen.

De koopovereenkomst is reeds ondertekend en de aflossing zal naar verwachting binnen twee maanden plaatsvinden. Tot en met de aflossingsdatum blijft uw investering uiteraard rentedragend.

Mocht u tussentijds nog vragen hebben, vernemen wij graag van u.

Met vriendelijke groet,
Crowd Real Estate B.V.

Freek Geurtsen MRE
Pecunia non olet
pi_199307256
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 18:18 schreef obligataire het volgende:

[..]

Het staat zelfs al op de rekening. Top actie van GvE.
Dit is wel echt een investering die ik aan dit platform te danken heb. Zelf had ik h'm destijds eigenlijk al weggeklikt, want horeca en 2e hypotheek, maar na de gedachtenwisseling hier heb ik nog eens wat beter naar het project de zekerheden gekeken.Uiteindelijk was er wel wat gedoe, maar alle centen zijn uiteindelijk netjes binnen vandaag. Dank aan jullie dus ook!
pi_199308942
Wielercafe De Proloog heeft na 60 termijnen onberispelijk de eindstreep gehaald.
KOM
pi_199310025
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 15:12 schreef obligataire het volgende:

[..]

Onvoorstelbaar eigenlijk, dat mensen voor een kwart procent het veel hogere risico van schijf 1b aangaan....
1b zit vol. 1a nog niet...
pi_199310081
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 05:56 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

1b zit vol. 1a nog niet...
Prima want als de schijven met in onze ogen ongunstige rendement/risico verhoudingen niet vol komen komt er geen project meer tot stand.

Daarnaast is het zo dat SiG in de afgelopen jaren nog geen default heeft gehad dus deze investeerders pakken al jaren een hogere rente mee.

De tijd zal het leren en een ieder kan gelukkig zijn eigen afweging, keuzes en risico afweging maken.
pi_199310571
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 19:58 schreef Aster1X het volgende:
Even kijken of WvjG nog interessante zaken heeft over zekerheden in hun webinar dat om 20:00 uur begint.
Alle webinars zijn ook toegevoegd aan de OP, zodat deze makkelijk later teruggekeken kunnen worden.
pi_199310910
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 08:20 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Alle webinars zijn ook toegevoegd aan de OP, zodat deze makkelijk later teruggekeken kunnen worden.
Goed idee!
  vrijdag 7 mei 2021 @ 09:10:07 #111
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_199311065
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 08:20 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Alle webinars zijn ook toegevoegd aan de OP, zodat deze makkelijk later teruggekeken kunnen worden.
Mogelijk domme vraag. Wat is "de OP"?
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_199311180
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 09:10 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Mogelijk domme vraag. Wat is "de OP"?
Openings post ->eerste post zeg maar
pi_199311182
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 09:10 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Mogelijk domme vraag. Wat is "de OP"?
Openingspost

En TS is topicstarter, maar dat is vaak wat minder relevant in een reeks als deze.
gr gr
pi_199311602
Gister heb ik nog maar eens een keer een mail naar CC gestuurd over Broodje Be*ust. Nu wel een reactie gekregen.

quote:
Er is contact met de advocaat van de ondernemer. We proberen een afbetalingsregeling te treffen, maar het ziet er naar uit dat alle posten doorgeschoven moeten gaan worden naar de deurwaarder. Zodra dat duidelijk is sturen we een update rond.
pi_199311745
Ik heb van CC via de mail exact dezelfde reactie ontvangen.
pi_199311981
Jammer dat ze dat pas doen nadat je zelf een keer gemaild heb, of zelfs 2 keer. Bij HCN kreeg ik 2 maanden geleden een update betreffende een Karaoke bar toen ze bijna 2 weken te laat waren met een betaling. En daarna was er na 2 dagen wel betaald.

Nu maar zien hoe lang het weer duurt voor ze aan iedereen een update sturen.
pi_199312304
quote:
Ilyas heeft een glazen bol: "Mijn LTV zal de komende jaren alleen afnemen doordat de prijzen van vastgoed blijven stijgen in Rotterdam."

Bizar dat SIG dit soort wanstaltige teksten toestaat. Helaas weet ik al uit ervaring dat het SIG niks interesseert dat dit soort bizarre teksten in de pitch staan.
pi_199312414
https://www.huisveiling.n(...)am/Goudse-Rijweg--4/

Ook een bijzondere. Verhuurd voor ¤650 per maand incl nuts, internet en stofering. Sig, rekent met ¤1600 per maand.
pi_199312421
Bedrijfspand onderhoudsbedrijf
https://www.collincrowdfund.nl/doen/
Nette ltv 1e hypotheek
pi_199312455
quote:
1s.gif Op woensdag 5 mei 2021 12:06 schreef KrekelJapie het volgende:
Aankoop bedrijfspand glashersteller
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=23435
1e hypotheek tegen 6%. Hoge ltv van 85%

https://www.intermakelaar(...)nlo-de-gruisdonk-29/
Staat nu open.

Ondanks de net iets te lage rente toch basis meegenomen.
pi_199312456
De ruitenvervangert staat open op GVE. dubbel :D

Ook meegenomen.
Pecunia non olet
pi_199312509
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 10:49 schreef bubbels234 het volgende:

[..]

Ilyas heeft een glazen bol: "Mijn LTV zal de komende jaren alleen afnemen doordat de prijzen van vastgoed blijven stijgen in Rotterdam."

Bizar dat SIG dit soort wanstaltige teksten toestaat. Helaas weet ik al uit ervaring dat het SIG niks interesseert dat dit soort bizarre teksten in de pitch staan.
Hij heeft wel gelijk :+
pi_199312531
Grasmaaier op Collin staat nu open. https://www.collincrowdfund.nl/klaas-pels/
Ik sla over.

Ruiten hersteller op GvE wel meegenomen. i.v.m 1 ste hypotheek en al ouder bedrijf met historie en opvolger.
pi_199312538
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 11:00 schreef KrekelJapie het volgende:
Bedrijfspand onderhoudsbedrijf
https://www.collincrowdfund.nl/doen/
Nette ltv 1e hypotheek
LTV is netjes idd.. Alleen als ik het pand op google maps op zoek kan ik de taxatiewaarde bijna niet geloven..
pi_199312544
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 11:08 schreef impact9 het volgende:

[..]

LTV is netjes idd.. Alleen als ik het pand op google maps op zoek kan ik de taxatiewaarde bijna niet geloven..
/ eigenlijk idem
https://www.google.com/ma(...)1.903433!4d4.3261125
pi_199312554
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 11:08 schreef impact9 het volgende:

[..]

LTV is netjes idd.. Alleen als ik het pand op google maps op zoek kan ik de taxatiewaarde bijna niet geloven..
Mee eens. Ook geen koop historie etc op funda of bij makelaar zelf.

Het is wel een heel diep pand met veel m2 denk ik. https://www.google.com/ma(...)1.903433!4d4.3261125
pi_199312577
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 11:10 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Mee eens. Ook geen koop historie etc op funda of bij makelaar zelf.
https://kadastralekaart.com/kaart/perceel/VDG00/D/4193 , er zit meer "achter" als je denkt / ziet / zie kadastr krt / nog een aardig pand/perceel
pi_199312623
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 11:00 schreef KrekelJapie het volgende:
Bedrijfspand onderhoudsbedrijf
https://www.collincrowdfund.nl/doen/
Nette ltv 1e hypotheek
https://www.google.com/ma(...)1.903433!4d4.3261125

Lijkt wel goed te gaan met de business
pi_199312627
Peterc, was sneller :)
pi_199312722
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 10:59 schreef Hanzul2 het volgende:
https://www.huisveiling.n(...)am/Goudse-Rijweg--4/

Ook een bijzondere. Verhuurd voor ¤650 per maand incl nuts, internet en stofering. Sig, rekent met ¤1600 per maand.
Uit jouw link:
quote:
- 2 HUUROVEREENKOMSTEN VOOR ONBEPAALDE TIJD
- ¤ 680,- PER STUDIO PER MAAND
En de 2x 800 die Ilyas wil vangen hiervoor is een tikje optimistisch, maar niet onrealistisch.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_199312875
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 11:17 schreef Buurman_ het volgende:

[..]

https://www.google.com/ma(...)1.903433!4d4.3261125

Lijkt wel goed te gaan met de business
scherp gezien, let altijd op de details, er zit vaak "meer achter" w/
dat lijkt me de rioolman, onderstaand de website van doen

https://www.onderhoudsbedrijfdoen.nl/index.php

[ Bericht 6% gewijzigd door peterc op 07-05-2021 11:46:54 ]
pi_199312934
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 11:25 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Uit jouw link:
[..]

En de 2x 800 die Ilyas wil vangen hiervoor is een tikje optimistisch, maar niet onrealistisch.
Dat geloof ik goed. Je zit echter met beschermde en bestaand huurcontracten. Daarnaast is dit volgens de regels nooit gerebaliseerde huur, dus zoals al vaker aangegeven als huurders naar de commiesie stappen ben je de sjaak als verhuurder. Nu heeft hij tigpanden waar hij dit bij doet, dus spreid de risico's.

Onderliggend probleem is gewoon dat in de randstad en inmiddels ook in groot deel van de rest van NL, met eerlijke huurprijzen met de huidige woningprijzen geen fatsoenlijk huurrendement gemaakt kan worden. Daarom rekenen verhuurders dit door en zijn huurders de klos. verhuurders zijn in mijn ogen hier niet de schuldige, maar de nederlandse politiek en de ECB, met een te lage rente.

In mijn opinie is dit geen slecht project, maar houdt wel rekening met het risico van huurbescherming en lopende overeenkomsten.
pi_199313114
Ik heb even gemist hoe het is afgelopen met GvE project 23913 Bedrijfsopvolging pluimvee onderneming.

Iemand enig idee? Ik zie het project zo snel niet meer op de GvE site staan.
pi_199313121
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 11:00 schreef KrekelJapie het volgende:
Bedrijfspand onderhoudsbedrijf
https://www.collincrowdfund.nl/doen/
Nette ltv 1e hypotheek
Na alles gelezen te hebben wat hier gepost is wil ik deze denk ik wel meenemen. Dus als er een link voorhanden is hoor ik het graag.
pi_199313148
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 11:56 schreef Horsemen het volgende:
Ik heb even gemist hoe het is afgelopen met GvE project 23913 Bedrijfsopvolging pluimvee onderneming.

Iemand enig idee? Ik zie het project zo snel niet meer op de GvE site staan.
Recent heeft u ingeschreven op het project 23913 | Bedrijfsopvolging Pluimvee onderneming. Wij danken u hartelijk voor uw interesse in het project.

Op dit moment staat het project tijdelijk on hold aangezien ondernemers de inrichting van de financiering opnieuw aan het uitwerken zijn. Zodra hierover meer bekend is berichten we u uiteraard direct. Uiteraard staat het u vrij om uw investering te deactiveren.
pi_199313220
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 11:59 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Recent heeft u ingeschreven op het project 23913 | Bedrijfsopvolging Pluimvee onderneming. Wij danken u hartelijk voor uw interesse in het project.

Op dit moment staat het project tijdelijk on hold aangezien ondernemers de inrichting van de financiering opnieuw aan het uitwerken zijn. Zodra hierover meer bekend is berichten we u uiteraard direct. Uiteraard staat het u vrij om uw investering te deactiveren.
Dank!

Ik wil deze wel graag volgen. Wil je het hier delen als er nieuws is?
pi_199313288
Doe ik.

Hmmm HCN weer vergeten, zit alweer vol.
pi_199313291
quote:
12s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 11:37 schreef peterc het volgende:

[..]

scherp gezien, let altijd op de details, er zit vaak "meer achter" w/
dat lijkt me de rioolman, onderstaand de website van doen

https://www.onderhoudsbedrijfdoen.nl/index.php
Analyse taxatie:

Perceel = 1.067m2
Inschatting bebouwd 65% = 694m2

Gemiddelde prijs per m2 uit 5 recente transacties industrieterrein: ¤ 613,- per m2
694 * 613= ¤ 425.422,-

Courant zijn de panden niet perse, echter zal het pand altijd wel 240k moeten opleveren.
pi_199313462
Materiële eerste hypotheek op bedrijfspand.
Eigen inbreng 200k.
Steeds meer direct leningen, dat is wel wat negatief voor de kosten, verder pitch zelf wel positief m.i.

Investeringslink:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_199313493
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 12:24 schreef Jaco078 het volgende:
Materiële eerste hypotheek op bedrijfspand.
Eigen inbreng 200k.
Steeds meer direct leningen, dat is wel wat negatief voor de kosten, verder pitch zelf wel positief m.i.

Investeringslink:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat super snel weer _O_
pi_199313521
Wat ik vreemd vind aan deze situatie:
In de pitch staat een winst vermeld over 2017 van 41.000 Euro (geen prognose, dus ik neem aan bevestigde jaarcijfers).
In het rapport van de curator staat een verlies vermeld over 2017 van 164.470 Euro...

Dit verschil is maar liefst 11% van de totale omzet... Hoe kan dit?

FYI: Ik ga tegenstemmen... Laat zijn nieuwe werkgever die de failliete boel heeft overgenomen (en waar hij eerder ook in dienst was...) maar met een beter voorstel komen

quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 17:11 schreef Zeghomaar het volgende:
U heeft geïnvesteerd in het project 17667 | LIV Outdoor. In september 2019 hebben wij u geïnformeerd over de ontstane problemen en het faillissement.

Begin dit jaar is het faillissement van LIV Outdoor opgeheven wegens gebrek aan baten. Via de advocaat heeft de heer Karsten een verzoek ingediend voor een regeling ter finale kwijting. Wij leggen dit verzoek ter stemming aan u voor.

Op dit moment zijn er door de heer Karsten 15 termijnen voldaan. Termijn 16 en 17 zijn vanuit het depot aan u uitgekeerd. Hiermee heeft u 35% van uw inleg terug ontvangen. De heer Karsten heeft zijn huidige werkgever bereid gevonden om een bedrag ad ¤ 17.150,- in één keer, tegen finale kwijting van het restant, te voldoen. Dit bedrag wordt naar rato verdeeld over de investeerders. Afgezet tegen het leenbedrag zou u met dit aanbod ruim 40% van uw inleg terug ontvangen.

Wij beseffen dat dit ruim minder is dan uw oorspronkelijke inleg. Daarom hebben we het voorstel laten beoordelen door onze advocaat en de gerechtsdeurwaarder. Deze geven aan dat dit meer is dan kan worden verwacht bij een schuldhulpverleningstraject (WSNP). Om die reden raden zij aan om akkoord te gaan. Indien er door de meerderheid van de investeerders geen akkoord wordt gegeven op het voorstel zal deze komen te vervallen en zal er een beroep op de WSNP worden gedaan.

Gaat u akkoord met het volgende voorstel:

“Een schikking van ¤ 17.150,- van de openstaande vordering ter finale kwijting?“

U kunt uw stem kenbaar maken door een bericht te sturen naar stemprocedure@geldvoorelkaar.nl met in het onderwerp of mailtekst uw investeerdersnummer (zijnde .....), het projectnummer 17667 en “Ja” of “Nee”. Wij verzoeken u om dit uiterlijk maandag 10 mei om 12.00 uur te doen. Op dat moment sluiten wij de stemming.

Graag jullie mening
pi_199313704
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 12:28 schreef Kupes het volgende:
Wat ik vreemd vind aan deze situatie:
In de pitch staat een winst vermeld over 2017 van 41.000 Euro (geen prognose, dus ik neem aan bevestigde jaarcijfers).
In het rapport van de curator staat een verlies vermeld over 2017 van 164.470 Euro...

Dit verschil is maar liefst 11% van de totale omzet... Hoe kan dit?

FYI: Ik ga tegenstemmen... Laat zijn nieuwe werkgever die de failliete boel heeft overgenomen (en waar hij eerder ook in dienst was...) maar met een beter voorstel komen
[..]

Misschien is het nog beter om naast het tegen stemmen, dat de investeerders van dit forum die in het project zitten, een mail te sturen naar Edwin Adams van GvE met daarin je bezwaren tegen het voorstel t.a.v. de belangen verstrengeling tussen en leningnemer en faillisementsbedrijfopkoper/ helper leningafkoper. Dit stinkt aan alle kanten.
pi_199313758
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 12:24 schreef Jaco078 het volgende:
Materiële eerste hypotheek op bedrijfspand.
Eigen inbreng 200k.
Steeds meer direct leningen, dat is wel wat negatief voor de kosten, verder pitch zelf wel positief m.i.

Investeringslink:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tnx! meegenomen voor hoger dan basis, met dit (hopelijk hoog blijvende) inkomen en hoge overwaarde moet het toch wel raar lopen wil dit een hoofdpijndossier worden.

Valt me wel op dat hij van zijn hoge winst weinig eigen vermogen heeft opgebouwd, maar goed dat kan ook wel op een privé spaarrekening staan, dat weet je niet.
Pecunia non olet
  vrijdag 7 mei 2021 @ 12:53:44 #145
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_199313771
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 12:47 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Misschien is het nog beter om naast het tegen stemmen, dat de investeerders van dit forum die in het project zitten, een mail te sturen naar Edwin Adams van GvE met daarin je bezwaren tegen het voorstel t.a.v. de belangen verstrengeling tussen en leningnemer en faillisementsbedrijfopkoper/ helper leningafkoper. Dit stinkt aan alle kanten.
Daar is meer aan de hand

Eergisteren ontving u van ons een bericht inzake een stemprocedure voor project 17667 | LIV Outdoor. Hierover zijn bij ons een aantal vragen binnengekomen. Via deze weg willen wij de vragen aan alle investeerders beantwoorden.

Medegeldnemers
Een aantal vragen betrof de medegeldnemer Nitajo Holding B.V. De activa binnen Nitajo Holding B.V. bestaat uit een vordering op LIV-Outdoor B.V., een vordering op Outdoor Solutions B.V. en een vordering op de bestuurder van Nitajo Holding (de heer Karsten privé). Deze vorderingen zijn niet, of moeilijk, inbaar, gezien:
i) LIV-Outdoor B.V. is gefailleerd en het faillissement is opgeheven wegen gebrek aan baten;
ii) binnen Nitajo Holding B.V. en Outdoor Solutions B.V. (van wie Nitajo Holding enig bestuurder en aandeelhouder is) vinden geen activiteiten meer plaats, recente jaarrekeningen zijn niet gedeponeerd en deze vennootschappen hebben blijkens informatie van de advocaat van de heer Karsten belastingschulden;
iii) de verhaalsmogelijkheden bij Karsten privé zijn weinig rooskleurig (zie hierna), en in geval van een faillissement van Outdoor Solutions B.V. en/of Nitajo Holding B.V. zal de heer Karsten met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid worden geconfronteerd met een vordering uit hoofde van rekening-courant die alsdan tevens fiscale consequenties voor hem zal hebben

Situatie geldnemer
De activa (goodwill, inventaris en voorraad) van de failliete boedel van LIV-Outdoor B.V. is overgenomen door Confashion B.V. Deze onderneming is gelieerd aan de Vrijbuiter. De heer Karsten is daarbij in loondienst getreden vanwege zijn ervaring en contacten in de branche.
De werkgever heeft een bedrag ad ¤ 30.000,- beschikbaar gesteld aan de heer Karsten voor het treffen van de schikking (het onderhavige afkoopvoorstel). Na aftrek van de tot nu toe gemaakte deurwaarders- en advocaatkosten blijft hiervan een bedrag ad ¤ 17.150,00 (netto) over voor de investeerders.

Uit het faillissementsverslag van LIV-Outdoor blijkt dat er -na onderzoek door de curator- geen onbehoorlijk bestuur is geconstateerd. Het verslag is openbaar en gepubliceerd in het centraal insolventieregister: https://insolventies.rechtspraak.nl/#!/zoeken/index
Echter zelfs al zou het zo zijn dat er een vermoeden of een bepaalde aanwijzing is van onbehoorlijk bestuur of van het verstrekken van onjuiste en/of onvolledige informatie door de bestuurder, dan wordt door onze advocaat uit kosten/baten afwegingen en gezien het procesrisico afgeraden om op een te wankele basis van vermoedens en aannames een gerechtelijke procedure aanhangig te maken tegen de bestuurder, dit omdat de lat voor bewijslevering in dit soort zaken hoog ligt en de kosten verbonden aan een dergelijke procedure hoog zijn (mede vanwege de complexiteit). En mocht de zaak uiteindelijk worden gewonnen dan maakt dit de verhaalsmogelijkheden niet anders.

De heer Karsten is voor de onverdeelde helft eigenaar van zijn woonhuis, de andere helft behoort in eigendom toe aan zijn echtgenote. Echter bij een executoriale verkoop valt niet te verwachten dat na aftrek van de hypothecaire vorderingen en de kosten netto een overwaarde zal resteren. Afgezien daarvan is een bijkomende complicatie bij verkoop dat Karsten niet in gemeenschap van goederen is gehuwd.

Procedure
Er is een lopende gerechtelijke procedure op tegenspraak tegen geldnemer en medegeldnemers aanhangig gemaakt die in verband met onderhandelingen enige tijd “on hold” is gehouden. Middels een lening bij familie heeft de heer Karsten de gerechtelijke procedures kunnen bekostigen. Ook deze lening dient hij aan zijn familie terug te betalen. Als de schikking tot stand komt dan wordt de gerechtelijke procedure beëindigd, hetgeen verdere kosten bespaart.

Alleen door het ter beschikking stellen van gelden door familie en werkgever is het mogelijk voor de heer Karsten om het voorstel te doen.

Alternatief
Indien dit voorstel niet wordt geaccepteerd, dan schat de advocaat in dat er nog zeker voor ¤ 12.000,- aan proceskosten moeten worden gemaakt om tot een vonnis te komen. De kosten gaan echter de mogelijke baten na vonnis vooruit. Na het halen van een vonnis kan er worden overgegaan tot executiemaatregelen. Echter dan zal het naar inschatting enkele jaren duren alvorens eerst de alsdan gemaakte deurwaarders-, executie-, en advocaatkosten vooralsnog geschat op ongeveer ¤ 35.000,00 bij de heer Karsten zullen zijn geïncasseerd (als deze kosten überhaupt helemaal kunnen worden geïncasseerd). Bij doorprocederen (en een betaalvonnis) is het niet uitgesloten dat de heer Karsten een beroep zal doen op de WSNP. In het geval van een WSNP zal het netto resultaat, dat met dit voorstel kan worden behaald , naar inschatting niet worden bereikt.

Wij hopen hiermee duidelijkheid te hebben gegeven.

Namens de directie van Geldvoorelkaar.nl

Edwin Adams
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_199313792
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 12:52 schreef obligataire het volgende:
Valt me wel op dat hij van zijn hoge winst weinig eigen vermogen heeft opgebouwd, maar goed dat kan ook wel op een privé spaarrekening staan, dat weet je niet.
Vermoedelijk niet omdat hij de 200k "eigen inbreng" ook geleend heeft.
pi_199313818
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 12:55 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Vermoedelijk niet omdat hij de 200k "eigen inbreng" ook geleend heeft.
Staat er ook bij:

Toelichting jaarcijfers
De eigen inbreng van de ondernemer is tot stand gekomen door het ophogen van de hypotheek op zijn privéwoning.

Dus gewoon privé veel onttrokken
pi_199313856
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 12:57 schreef impact9 het volgende:

[..]

Staat er ook bij:

Toelichting jaarcijfers
De eigen inbreng van de ondernemer is tot stand gekomen door het ophogen van de hypotheek op zijn privéwoning.

Dus gewoon privé veel onttrokken
Dat is idd de meest voor de hand liggende conclusie, al zal hij denk ik wel een 'strategische reserve' achter de hand houden , (tenminste dat zou ik wel doen :))

Hoe dan ook een heel aardig project.
Pecunia non olet
pi_199313884
Het onderstaande is helder... Failliet gaan hoort er bij, daarna weer in dienst bij je oude werkgever die de boedel heeft overgenoment (van wat er nog van over is...) kan ik ergens ook nog wel in meekomen.

Wat ik vreemd vind is dat de pitch met bevestigde jaarcijfers zo enorm verschilt van het rapport van de curator... Uiteindelijk neem je toch de beslissing op basis van kerncijfers die je krijgt voorgeschoten...

quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 12:53 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Daar is meer aan de hand

Eergisteren ontving u van ons een bericht inzake een stemprocedure voor project 17667 | LIV Outdoor. Hierover zijn bij ons een aantal vragen binnengekomen. Via deze weg willen wij de vragen aan alle investeerders beantwoorden.

Medegeldnemers
Een aantal vragen betrof de medegeldnemer Nitajo Holding B.V. De activa binnen Nitajo Holding B.V. bestaat uit een vordering op LIV-Outdoor B.V., een vordering op Outdoor Solutions B.V. en een vordering op de bestuurder van Nitajo Holding (de heer Karsten privé). Deze vorderingen zijn niet, of moeilijk, inbaar, gezien:
i) LIV-Outdoor B.V. is gefailleerd en het faillissement is opgeheven wegen gebrek aan baten;
ii) binnen Nitajo Holding B.V. en Outdoor Solutions B.V. (van wie Nitajo Holding enig bestuurder en aandeelhouder is) vinden geen activiteiten meer plaats, recente jaarrekeningen zijn niet gedeponeerd en deze vennootschappen hebben blijkens informatie van de advocaat van de heer Karsten belastingschulden;
iii) de verhaalsmogelijkheden bij Karsten privé zijn weinig rooskleurig (zie hierna), en in geval van een faillissement van Outdoor Solutions B.V. en/of Nitajo Holding B.V. zal de heer Karsten met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid worden geconfronteerd met een vordering uit hoofde van rekening-courant die alsdan tevens fiscale consequenties voor hem zal hebben

Situatie geldnemer
De activa (goodwill, inventaris en voorraad) van de failliete boedel van LIV-Outdoor B.V. is overgenomen door Confashion B.V. Deze onderneming is gelieerd aan de Vrijbuiter. De heer Karsten is daarbij in loondienst getreden vanwege zijn ervaring en contacten in de branche.
De werkgever heeft een bedrag ad ¤ 30.000,- beschikbaar gesteld aan de heer Karsten voor het treffen van de schikking (het onderhavige afkoopvoorstel). Na aftrek van de tot nu toe gemaakte deurwaarders- en advocaatkosten blijft hiervan een bedrag ad ¤ 17.150,00 (netto) over voor de investeerders.

Uit het faillissementsverslag van LIV-Outdoor blijkt dat er -na onderzoek door de curator- geen onbehoorlijk bestuur is geconstateerd. Het verslag is openbaar en gepubliceerd in het centraal insolventieregister: https://insolventies.rechtspraak.nl/#!/zoeken/index
Echter zelfs al zou het zo zijn dat er een vermoeden of een bepaalde aanwijzing is van onbehoorlijk bestuur of van het verstrekken van onjuiste en/of onvolledige informatie door de bestuurder, dan wordt door onze advocaat uit kosten/baten afwegingen en gezien het procesrisico afgeraden om op een te wankele basis van vermoedens en aannames een gerechtelijke procedure aanhangig te maken tegen de bestuurder, dit omdat de lat voor bewijslevering in dit soort zaken hoog ligt en de kosten verbonden aan een dergelijke procedure hoog zijn (mede vanwege de complexiteit). En mocht de zaak uiteindelijk worden gewonnen dan maakt dit de verhaalsmogelijkheden niet anders.

De heer Karsten is voor de onverdeelde helft eigenaar van zijn woonhuis, de andere helft behoort in eigendom toe aan zijn echtgenote. Echter bij een executoriale verkoop valt niet te verwachten dat na aftrek van de hypothecaire vorderingen en de kosten netto een overwaarde zal resteren. Afgezien daarvan is een bijkomende complicatie bij verkoop dat Karsten niet in gemeenschap van goederen is gehuwd.

Procedure
Er is een lopende gerechtelijke procedure op tegenspraak tegen geldnemer en medegeldnemers aanhangig gemaakt die in verband met onderhandelingen enige tijd “on hold” is gehouden. Middels een lening bij familie heeft de heer Karsten de gerechtelijke procedures kunnen bekostigen. Ook deze lening dient hij aan zijn familie terug te betalen. Als de schikking tot stand komt dan wordt de gerechtelijke procedure beëindigd, hetgeen verdere kosten bespaart.

Alleen door het ter beschikking stellen van gelden door familie en werkgever is het mogelijk voor de heer Karsten om het voorstel te doen.

Alternatief
Indien dit voorstel niet wordt geaccepteerd, dan schat de advocaat in dat er nog zeker voor ¤ 12.000,- aan proceskosten moeten worden gemaakt om tot een vonnis te komen. De kosten gaan echter de mogelijke baten na vonnis vooruit. Na het halen van een vonnis kan er worden overgegaan tot executiemaatregelen. Echter dan zal het naar inschatting enkele jaren duren alvorens eerst de alsdan gemaakte deurwaarders-, executie-, en advocaatkosten vooralsnog geschat op ongeveer ¤ 35.000,00 bij de heer Karsten zullen zijn geïncasseerd (als deze kosten überhaupt helemaal kunnen worden geïncasseerd). Bij doorprocederen (en een betaalvonnis) is het niet uitgesloten dat de heer Karsten een beroep zal doen op de WSNP. In het geval van een WSNP zal het netto resultaat, dat met dit voorstel kan worden behaald , naar inschatting niet worden bereikt.

Wij hopen hiermee duidelijkheid te hebben gegeven.

Namens de directie van Geldvoorelkaar.nl

Edwin Adams
pi_199313910
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 11:08 schreef impact9 het volgende:

[..]

LTV is netjes idd.. Alleen als ik het pand op google maps op zoek kan ik de taxatiewaarde bijna niet geloven..
Perceel van 1490m2 en gebouw met vloeroppervlak van 1067m2, loop ver naarachter. Als ik het oppervlak koppel aan andere verkopen daar in de straat is denk ik taxatie denk ik wel verdedigbaar, of mis ik iets?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')