abonnement Unibet Coolblue
pi_199280226
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 20:57 schreef Em31 het volgende:
Lijkt mij serieus lastig om naar Auschwitz gaan, het wordt er zo echt van. Volgens mij zou ik extreem emotioneel worden :@ Ik vind het ook moeilijk om naar die films te kijken.

Beschamende aanstellerij in vergelijking natuurlijk, daar ben ik me bewust van.
Je wordt er ook niet goed van, maar ik ben blij dat ik er ben geweest. In een film blijft het toch iets abstracts houden, als je daar staat denk je toch: mijn god, dit hebben mensen echt aangelegd en gerund als een soort genocidefabriek.
  dinsdag 4 mei 2021 @ 21:02:08 #277
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_199280245
quote:
15s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 20:08 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
Ik weet eigenlijk helemaal niks van verhalen van mijn opa's en oma's over de oorlog.
Ik ook eigenlijk niet. Aan mijn vaderskant moeten er nog wel verhalen zijn.

En van mijn moeder weet ik alleen dat ze als klein kleutertje met haar boterham naar de buren ging, want die hadden nog wel jam. En daar was mijn oma niet zo blij mee.
Life is what happens to you while you're busy making other plans
  dinsdag 4 mei 2021 @ 21:02:16 #278
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_199280249
In Vilnius ben ik nog naar het genocide museum geweest. Daar was het helemaal bizar om te beseffen dat de Litouwers (eigenlijk alle inwoners van de Baltische Staten) niet alleen last hadden van de Duitsers, maar ook van de Russen. Die waren na 1945 dan weliswaar wel van de Duitsers af, maar de Russen waren net zo erg. Daar is ongeveer tien procent van de bevolking in Russische kampen terechtgekomen en nooit meer terug gezien.

En daar ook in de executie kelder geweest. Ondanks dat ik wel wat van dat soort plekken ben geweest, was dat toch wel een van de meest beklemmende plekken waar ik ben geweest. Net alsof er een deken met naarheid over je heen werd gegooid zodra je binnenkwam. Echt heel bizar gevoel.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
  dinsdag 4 mei 2021 @ 21:02:47 #279
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_199280260
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 21:01 schreef blackswangreen het volgende:

[..]

Je wordt er ook niet goed van, maar ik ben blij dat ik er ben geweest. In een film blijft het toch iets abstracts houden, als je daar staat denk je toch: mijn god, dit hebben mensen echt aangelegd en gerund als een soort genocidefabriek.
Ja. Zodra je er echt bent krijg je veel meer het gevoel mee.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
pi_199280266
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 20:38 schreef Redefine het volgende:

[..]

Ja, ik zou echt niet weten hoe ik zou reageren als ik voor dat dilemma zou staan. Ook als het gaat om andere mensen helpen. Van jezelf denk je wel dat je bijvoorbeeld Joden zou helpen. Maar als je dat je daardoor zelf kans loopt om geëxecuteerd te worden dan weet ik het niet zo zeker.
Ja inderdaad. Het is heel makkelijk zeggen als je niet in die schoenen staat. Want qua overtuiging zullen we er allemaal achterstaan om dan Joden te helpen. Maar er kunnen altijd omstandigheden zijn dat je het niet durft, of dat je familie en dierbaren erdoor in gevaar komen. Dat blijven enorm lastige situaties waarin ik het niet iemand kwalijk zou kunnen nemen meteen als er minder heldhaftig gekozen wordt. Terwijl na zo'n oorlog die mensen toch een gevoel moeten hebben gehad van "had ik maar..." en zich laf misschien moeten hebben gevoeld. En de generaties daarna dat de schaamte er nog is. Heel lastig allemaal... :{

quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 20:38 schreef Redefine het volgende:
En ook als je jezelf bedenkt hoe het in de kampen was brrr. Daarom ook zo bizar hoe gemakzuchtig de huidige lockdown durven te vergelijken met die tijd of elke andere vorm van gevangenschap. Daar kan ik echt met mijn hoofd niet bij.
Echt ik word zo ziedend om die vergelijkingen :X Hoe durft men...
Op dinsdag 2 augustus 2022 22:02 schreef Domnivoor het volgende:
Jij bent een eindeloze bron van leuke quotes :D
  Redactie Sport dinsdag 4 mei 2021 @ 21:09:46 #281
109131 crew  sportfreak
pi_199280392
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 20:57 schreef Em31 het volgende:
Lijkt mij serieus lastig om naar Auschwitz gaan, het wordt er zo echt van. Volgens mij zou ik extreem emotioneel worden :@ Ik vind het ook moeilijk om naar die films te kijken.

Beschamende aanstellerij in vergelijking natuurlijk, daar ben ik me bewust van.
Ik ben een paar keer in Kamp Vught geweest, dat is hier zo ongeveer om de hoek, en dat blijft elke keer weer indrukwekkend, dan moet Auschwitz dat helemaal zijn.
pi_199280419
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 21:01 schreef blackswangreen het volgende:

[..]

Je wordt er ook niet goed van, maar ik ben blij dat ik er ben geweest. In een film blijft het toch iets abstracts houden, als je daar staat denk je toch: mijn god, dit hebben mensen echt aangelegd en gerund als een soort genocidefabriek.
Het is echt ongelofelijk. Dat gevoel moet heel heftig zijn.
pi_199280468
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 20:57 schreef Em31 het volgende:
Lijkt mij serieus lastig om naar Auschwitz gaan, het wordt er zo echt van. Volgens mij zou ik extreem emotioneel worden :@ Ik vind het ook moeilijk om naar die films te kijken.

Beschamende aanstellerij in vergelijking natuurlijk, daar ben ik me bewust van.
Geen aanstellerij vind ik hoor; dat is gewoon een manier van inleven dat het ook heftig bij je binnenkomt. Zo'n plek is dan heel erg indrukwekkend om te bekijken, en ook niet altijd op een prettige manier.

Zelf wil ik graag nog een keer een concentratiekamp bezoeken. Maar dat is dan echt uit interesse, niet uit sensatiezucht. Die figuren zal ik daar dan ongetwijfeld wel tegen gaan komen, zeker bij de bekendere...
Op dinsdag 2 augustus 2022 22:02 schreef Domnivoor het volgende:
Jij bent een eindeloze bron van leuke quotes :D
pi_199280472
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 21:02 schreef Redefine het volgende:
In Vilnius ben ik nog naar het genocide museum geweest. Daar was het helemaal bizar om te beseffen dat de Litouwers (eigenlijk alle inwoners van de Baltische Staten) niet alleen last hadden van de Duitsers, maar ook van de Russen. Die waren na 1945 dan weliswaar wel van de Duitsers af, maar de Russen waren net zo erg. Daar is ongeveer tien procent van de bevolking in Russische kampen terechtgekomen en nooit meer terug gezien.

En daar ook in de executie kelder geweest. Ondanks dat ik wel wat van dat soort plekken ben geweest, was dat toch wel een van de meest beklemmende plekken waar ik ben geweest. Net alsof er een deken met naarheid over je heen werd gegooid zodra je binnenkwam. Echt heel bizar gevoel.
In Auschwitz heb je een ruimte vol koffers waar de families hun namen op hadden geschreven, om ze terug te kunnen vinden als ze weer vrij kwamen. En een ruimte die vol ligt met menselijk haar. Nou, dat komt wel even binnen. Je zou eigenlijk die idiote FvD-ers allemaal verplicht daarheen moeten sturen (ik wou zeggen: op strafkamp, maar dat klinkt een beetje raar, strafkamp in Auschwitz).
pi_199280497
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 21:09 schreef sportfreak het volgende:

[..]

Ik ben een paar keer in Kamp Vught geweest, dat is hier zo ongeveer om de hoek, en dat blijft elke keer weer indrukwekkend, dan moet Auschwitz dat helemaal zijn.
Ja ik ben als kind wel in Westerbork geweest, dat ging ook echt tijden niet uit mijn hoofd.
pi_199280533
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 21:13 schreef blackswangreen het volgende:

[..]

In Auschwitz heb je een ruimte vol koffers waar de families hun namen op hadden geschreven, om ze terug te kunnen vinden als ze weer vrij kwamen. En een ruimte die vol ligt met menselijk haar. Nou, dat komt wel even binnen. Je zou eigenlijk die idiote FvD-ers allemaal verplicht daarheen moeten sturen (ik wou zeggen: op strafkamp, maar dat klinkt een beetje raar, strafkamp in Auschwitz).
Dat vind ik ook altijd zo hard aan bepaalde foto's en filmpjes, de bagage. Dan realiseer je je weer even goed dat ze geen idee hadden.
pi_199280575
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 21:02 schreef Redefine het volgende:
In Vilnius ben ik nog naar het genocide museum geweest. Daar was het helemaal bizar om te beseffen dat de Litouwers (eigenlijk alle inwoners van de Baltische Staten) niet alleen last hadden van de Duitsers, maar ook van de Russen. Die waren na 1945 dan weliswaar wel van de Duitsers af, maar de Russen waren net zo erg. Daar is ongeveer tien procent van de bevolking in Russische kampen terechtgekomen en nooit meer terug gezien.

En daar ook in de executie kelder geweest. Ondanks dat ik wel wat van dat soort plekken ben geweest, was dat toch wel een van de meest beklemmende plekken waar ik ben geweest. Net alsof er een deken met naarheid over je heen werd gegooid zodra je binnenkwam. Echt heel bizar gevoel.
Zeer interssant inderdaad; Litouwen zat daar zo tussenin. Kan me voorstellen dat dat museumbezoek heel interessant is geweest. En die beklemmendheid inderdaad :{
Op dinsdag 2 augustus 2022 22:02 schreef Domnivoor het volgende:
Jij bent een eindeloze bron van leuke quotes :D
  dinsdag 4 mei 2021 @ 21:18:44 #288
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_199280586
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 21:13 schreef blackswangreen het volgende:

[..]

In Auschwitz heb je een ruimte vol koffers waar de families hun namen op hadden geschreven, om ze terug te kunnen vinden als ze weer vrij kwamen. En een ruimte die vol ligt met menselijk haar. Nou, dat komt wel even binnen. Je zou eigenlijk die idiote FvD-ers allemaal verplicht daarheen moeten sturen (ik wou zeggen: op strafkamp, maar dat klinkt een beetje raar, strafkamp in Auschwitz).
Dat zou inderdaad geen kwaad kunnen. Dat soort mensen op leer excursie daar langs sturen, dan piepen ze daarna wel anders,
Buren wordt doorgeschoven naar morgen.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
pi_199280600
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 19:56 schreef Strani het volgende:
Misschien is dit wel een mooi moment om verhalen uit onze eigen omgeving te delen van onze familieleden, over de oorlog?
Ik heb hier dus over nagedacht en kwam tot de conclusie dat ik veel te weinig weet.
Mijn opa aan vaderskant kwam uit een dorpje in Zuid-Groningen. Hij heeft er niet veel van meegemaakt. Hij had wel een verhaal, maar werd altijd onderbroken door mijn oma, die na haar hersenbloeding toch liever zelf het woord nam en altijd vertelde dat ze een keer onder schot genomen werd door een duitser en dat haar vader in het verzet zat. Dat laatste lijkt niet te kloppen. Dat eerste wel.

Mijn oma aan moederskant woonde in een vissersdorpje en haar was vooral het meest bijgebleven hoe al die arme mensen uit het westen langskwamen voor eten. Mijn opa van die kant heeft in Indië gediend. Hij heeft daar nooit over willen (of kunnen?) praten.
pi_199280616
Volgens mij zeiden ze gisteren dat ze dat weer willen doen met de Tweede Kamer, maar dan zie ik het al gebeuren dat ze natuurlijk niet meegaan. :')
pi_199280632
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 21:01 schreef blackswangreen het volgende:

[..]

Je wordt er ook niet goed van, maar ik ben blij dat ik er ben geweest. In een film blijft het toch iets abstracts houden, als je daar staat denk je toch: mijn god, dit hebben mensen echt aangelegd en gerund als een soort genocidefabriek.
Voor mij hetzelfde. Het was geen leuke trip, maar toch fijn dat ik er geweest ben. Wat mij vooral opviel was hoe groot alles was. Toen ik er was, waren er weinig Amerikanen en was het vrij rustig, dat scheelt wel in de beleving.
pi_199280782
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 21:20 schreef Em31 het volgende:
Volgens mij zeiden ze gisteren dat ze dat weer willen doen met de Tweede Kamer, maar dan zie ik het al gebeuren dat ze natuurlijk niet meegaan. :')
Ze geloven vast weer in een of andere complottheorie die terug te voeren is op zwaar antisemitisme (want daar zijn bijna al die complottheorieën namelijk op terug te voeren).
pi_199281072
twitter


O+
Op dinsdag 2 augustus 2022 22:02 schreef Domnivoor het volgende:
Jij bent een eindeloze bron van leuke quotes :D
  dinsdag 4 mei 2021 @ 21:47:12 #294
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_199281101
Mooi dat jullie massaal de verhalen van jullie familie hebben gedeeld O+ O+
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_199281194
quote:
De NPO biedt vanavond excuses aan nadat de online-uitzending van de Dodenherdenking enkele minuten gepaard ging met technische problemen. Daarbovenop werden sommige kijkers in de foutmelding die zij kregen uitgemaakt voor ‘pannenkoek’
_O- :@
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 4 mei 2021 @ 21:53:35 #296
163650 Greys
pi_199281218
Even de grappen van grazz en blackswangreen gejat want gieren. _O-

twitter
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 4 mei 2021 @ 21:54:13 #297
163650 Greys
pi_199281234
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 21:52 schreef Em31 het volgende:

[..]

_O- :@
:@ :@ _O-
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_199281351
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 21:53 schreef Greys het volgende:
Even de grappen van grazz en blackswangreen gejat want gieren. _O-

[ twitter ]
Geliked, geretweet, alles *O*

Vond die grappen zelf ook echt goed gevonden _O-
Op dinsdag 2 augustus 2022 22:02 schreef Domnivoor het volgende:
Jij bent een eindeloze bron van leuke quotes :D
  dinsdag 4 mei 2021 @ 22:00:00 #299
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_199281356
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 21:52 schreef Em31 het volgende:

[..]

_O- :@
Ik had letterlijk om 19:59 door dat ik niet 'live' zat te kijken maar een minuut of 20 achterliep, ik vond het toch wat raar dat ze op dat moment nog steeds in de kerk bezig waren :D Snel op 'live' gedrukt en toen viel ik zo de taptoe binnen.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_199281404
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 22:00 schreef Strani het volgende:

[..]

Ik had letterlijk om 19:59 door dat ik niet 'live' zat te kijken maar een minuut of 20 achterliep, ik vond het toch wat raar dat ze op dat moment nog steeds in de kerk bezig waren :D Snel op 'live' gedrukt en toen viel ik zo de taptoe binnen.
Wel een beetje een klein pannenkoekje ben je dus.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')