abonnement Unibet Coolblue
pi_199292783
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 14:29 schreef investeerdertje het volgende:


Och, dan richten we toch voor elk huisje een apart BV'tje op? Dan doen we niet vanuit box 3 beleggen, maar dan halen we het naar box 1. Huurprijs iets omhoog en dat is ook weer geregeld.
[..]

Of als je gaat verhuizen naar een andere locatie, of met andere woonwensen. Niet enkel als je dood gaat.
[..]

Als je winst in een bv maakt betaal je op andere manieren belasting, bijvoorbeeld winstbelasting, of als je het naar privé persoon overhevelt inkomsten belasting.
Dat maakt investeren in vastgoed echt minder interessant.

En dat verhuizen met overwaarde: over het algemeen is het broekzak vestzak. Je overwaarde heb je dan nodig om je volgende huis mee te betalen. Pas als je naar een ander gebied of veel kleiner gaat wonen kun je daar wat mee.
pi_199293026
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 17:57 schreef investeerdertje het volgende:
>35 ben je gewoon te laat. Sorry, maar daarvoor nog weer extra regelingen optuigen is een beetje meh. Die hebben hun kansen gehad, maar gekozen niet te kopen. Het kleine deel die daar niet aan voldoet heeft dan net pech, tja. dat is zo bij elke regeling
Mij boeit het niet hoor. Ik benoem alleen feitelijk waarom de regeling niet per definitie starters helpt.
pi_199293178
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 19:24 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Ik vind niet dat je iemand op basis daarvan uit moet sluiten. Je weet niet waaorm iemand niet eerder gekocht heeft, en kansen heeft gehad. Als iemand niet gekocht had en flink gespaard, dan maakt het weinig uit. Het gaat om de mensen die wel willen, maar niet kunnen. Moet je iemand uitsluiten omdat hij 20 jaar geleden misschien wel had kunnen kopen en nu niet?
Persoonlijk vind ik van niet, en je sluit er ook mensen mee uit die 20 jaar geleden niet konden kopen, en nu, zonder een beetje hulp, ook niet.

Sorry, had vorige post nog ge-edit.
Prima dat jij vind dat dat niet kan. Maar voor die paar mensen een heel controleplatform oprichten vergt ook gewoon teveel onkosten. Iemand die 20 jaar geleden had kunnen kopen, kan onderhand prima de kosten koper betalen, en zo niet. Tja jammer voor je

quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 19:25 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Als je winst in een bv maakt betaal je op andere manieren belasting, bijvoorbeeld winstbelasting, of als je het naar privé persoon overhevelt inkomsten belasting.
Dat maakt investeren in vastgoed echt minder interessant.

En dat verhuizen met overwaarde: over het algemeen is het broekzak vestzak. Je overwaarde heb je dan nodig om je volgende huis mee te betalen. Pas als je naar een ander gebied of veel kleiner gaat wonen kun je daar wat mee.
Anders belast? Echt? Ik had geen idee joh. (Ja, pure sarcasme). Maar gelet op het voorbeeld van george gaat dat vanzelf boeiend worden om te overwegen.

En de overwaarde, tja. Volgens mij zei ik al, een andere locatie. Maar oke.

quote:
7s.gif Op woensdag 5 mei 2021 19:40 schreef Serinde het volgende:

[..]

Mij boeit het niet hoor. Ik benoem alleen feitelijk waarom de regeling niet per definitie starters helpt.
Niet per definitie, maar wel voornamelijk. De gemiddelde leeftijd van een starter was omstreeks de 30 jaar de laatste keer dat ik het uitzocht. Dus prima toch?
  Moderator woensdag 5 mei 2021 @ 19:56:32 #54
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_199293275
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 17:57 schreef investeerdertje het volgende:
>35 ben je gewoon te laat. Sorry, maar daarvoor nog weer extra regelingen optuigen is een beetje meh. Die hebben hun kansen gehad, maar gekozen niet te kopen. Het kleine deel die daar niet aan voldoet heeft dan net pech, tja. dat is zo bij elke regeling.
jezus er wordt hier wel heel makkelijk gepraat zeg... :X
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_199293707
quote:
88s.gif Op woensdag 5 mei 2021 19:56 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

jezus er wordt hier wel heel makkelijk gepraat zeg... :X
Dus iemand die een stuk boven de gemiddelde leeftijd zit van een starter, in een periode waarin de markt ook nog beter was moet ineens geholpen worden? Moet de 60+er die nog wil kopen ook de vrijstelling krijgen? Moeten we echt zo een bak aan shit organiseren en controleorganen omdat er potentieel iemand is die >35 is die buiten eigen toedoen geen woning heeft en die nu geholpen moet worden?

Kom op zeg. Zo een maatregel moet uitvoerbaar en goedkoop zijn. Jammer als je 36 bent, maar zo is het nu eenmaal. En ja, ik ben ook wel eens net buiten de boot gevallen voor een regeling. Vervelend, maar is niet anders.
  Moderator woensdag 5 mei 2021 @ 20:29:33 #56
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_199293770
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 20:24 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Dus iemand die een stuk boven de gemiddelde leeftijd zit van een starter, in een periode waarin de markt ook nog beter was moet ineens geholpen worden? Moet de 60+er die nog wil kopen ook de vrijstelling krijgen? Moeten we echt zo een bak aan shit organiseren en controleorganen omdat er potentieel iemand is die >35 is die buiten eigen toedoen geen woning heeft en die nu geholpen moet worden?

Kom op zeg. Zo een maatregel moet uitvoerbaar en goedkoop zijn. Jammer als je 36 bent, maar zo is het nu eenmaal. En ja, ik ben ook wel eens net buiten de boot gevallen voor een regeling. Vervelend, maar is niet anders.
Nouuuu... ik heb -helaas- cliëntele die best laatbloeiers zijn. Die zijn er. Niet iedereen floreert op zijn of haar best tussen de 20 en 30 jaar. Of zijn in laagbetaalde functies bezig (met alle respect). En dat kunnen PhDs zijn maar ook de straatleggers. En ook niet iedereen is het gegeven om een goede relatie te hebben voor hun 35e. Want tegenwoordig in je eentje een huis kopen is ook niet iedereen gegeven.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  Moderator woensdag 5 mei 2021 @ 20:33:05 #57
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_199293821
Ik bedoel, met 50000 euro kan je 232000 euro hypotheek krijgen los van het schip eigen geld wat je moet hebben. In de mooie noordelijke provinciehoofdstad krijg je daar echt niet meer veel soeps voor. Vooral omdat 50000 overbieden de norm lijkt te zijn.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_199293849
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 20:33 schreef Rene het volgende:
Ik bedoel, met 50000 euro kan je 232000 euro hypotheek krijgen los van het schip eigen geld wat je moet hebben. In de mooie noordelijke provinciehoofdstad krijg je daar echt niet meer veel soeps voor. Vooral omdat 50000 overbieden de norm lijkt te zijn.
Nee klopt, in Groningen stad, waar iedereen en hun oma huizen koopt als investeringsobject en ten behoeve van hun kiddo's. Zeker. Gelukkig is die provincie ook iets groter, en zijn er prima woningen te vinden. Maarja, niet op fietsafstand van de grote stad.

En gelet op je post er boven, gelet op je werk zal jij toch als geen ander moeten weten dat je voor zulke randgevallen geen beleid kan maken. Prachtig dat iemand een PhD is gaan doen en vervolgens verder kan gaan met z'n leven, of dat een stratenmaker eerst een prima straat heeft gelegd. Maar deze mensen zijn de absolute uitschieter. Moeten we dan een hele sloot aan ambtenaren gaan optuigen die gaan controleren of diegene die een huis geerft had (samen met drie familieleden) nu wel echt starter is? Nee, zulk beleid moet eenvoudig en uitvoerbaar zijn, en laat dit nu net aan beide elementen voldoen.

Overigens, noem mij wereldvreemd. Maar als je het hebt over een PhD'er, zo een sloot is het niet aan kosten koper bij 232.
  Moderator woensdag 5 mei 2021 @ 20:38:23 #59
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_199293868
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 20:29 schreef Rene het volgende:

[..]

Nouuuu... ik heb -helaas- cliëntele die best laatbloeiers zijn. Die zijn er. Niet iedereen floreert op zijn of haar best tussen de 20 en 30 jaar. Of zijn in laagbetaalde functies bezig (met alle respect). En dat kunnen PhDs zijn maar ook de straatleggers. En ook niet iedereen is het gegeven om een goede relatie te hebben voor hun 35e. Want tegenwoordig in je eentje een huis kopen is ook niet iedereen gegeven.
Precies een beetje aio begeeft zich pas na zijn dertigste op de arbeidsmarkt, laat staan de woningmarkt. En niet eens een uitschieter gewoon gemiddeld.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_199293883
quote:
88s.gif Op woensdag 5 mei 2021 20:38 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Precies een beetje aio begeeft zich pas na zijn dertigste op de arbeidsmarkt, laat staan de woningmarkt.
Ja, en we gaan weer een uitschieter benoemen. Uitstekend! Kunnen we een land op regeren op uitzonderingen! (met een inkomen van wat is het, 3k?)

Edit: Ja een AIO is een uitschieter. Een AIO is geen standaard, anders hadden we artsen in overschot. We hebben het hier ruim niet over de gemiddelde Nederlander, of de Nederlander die zich zorgen hoeft te maken over die vrijstelling.
  Moderator woensdag 5 mei 2021 @ 20:41:39 #61
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_199293911
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 20:39 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ja, en we gaan weer een uitschieter benoemen. Uitstekend! Kunnen we een land op regeren op uitzonderingen! (met een inkomen van wat is het, 3k?)

Edit: Ja een AIO is een uitschieter. Een AIO is geen standaard, anders hadden we artsen in overschot. We hebben het hier ruim niet over de gemiddelde Nederlander, of de Nederlander die zich zorgen hoeft te maken over die vrijstelling.
waarom zou je een leeftijdsgrens hangen aan het begrip starter... een starter is gewoon iemand die zijn eerste huis koopt toch?

En er is een overschot gepromoveerde mensen, er zijn veel meer gepromoveerden dan dat er banen voor ze zijn.


Maar het ging mij meer op dat het tegenwoordig normaal lijkt te zijn om op hele jonge leeftijd alles al voor elkaar te hebben en ik denk dat dat gewoon niet zo is. En het is wel het beeld dat dat zo zou moeten zijn en daarom onstaat er ook ontzettend veel druk bij jongeren je voelt je inmiddels al een loser als je op 25ste geen huis kunt kopen, maar volgensmij is dat nog nooit de norm geweest, en is er nooit een tijd geweest waar elke 25-jarige met gemak een huis kon financieren.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_199293968
quote:
88s.gif Op woensdag 5 mei 2021 20:41 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

waarom zou je een leeftijdsgrens hangen aan het begrip starter... een starter is gewoon iemand die zijn eerste huis koopt toch?
Koopt of bezit? En wie wil je helpen, iemand die op late leeftijd door zelfgemaakte keuzes geen huis bezit? Ik niet. Had die maar andere keuzes moeten maken. Als mijn ouders van zo een regeling gebruik hadden mogen maken, nee bedankt. Jaren scheef gehuurd, en daarna zeker nog geld toe krijgen om te gaan kopen. Ja doei!

Je wilt de mensen helpen die nu slachtoffer zijn van het falende beleid, niet de mensen die in het verleden al dan niet bewust de keuze hebben gemaakt niet te gaan kopen omdat het allemaal wel prima en makkelijk was.

En als jij stelt dat we meer gepromoveerden hebben dan banen voor hen. Tja, kom je weer bij voorgaand punt, je kiest er zelf voor om te gaan promoveren. Als er geen werk voor je is als je gaat promoveren in jouw onderwerp, had je dat misschien gewoon even niet moeten doen. Gefeliciteerd bij de gevolgen van je keuze.
  Moderator woensdag 5 mei 2021 @ 20:47:24 #63
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_199293994
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 20:45 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Koopt of bezit? En wie wil je helpen, iemand die op late leeftijd door zelfgemaakte keuzes geen huis bezit? Ik niet. Had die maar andere keuzes moeten maken. Als mijn ouders van zo een regeling gebruik hadden mogen maken, nee bedankt. Jaren scheef gehuurd, en daarna zeker nog geld toe krijgen om te gaan kopen. Ja doei!

Je wilt de mensen helpen die nu slachtoffer zijn van het falende beleid, niet de mensen die in het verleden al dan niet bewust de keuze hebben gemaakt niet te gaan kopen omdat het allemaal wel prima en makkelijk was.

En als jij stelt dat we meer gepromoveerden hebben dan banen voor hen. Tja, kom je weer bij voorgaand punt, je kiest er zelf voor om te gaan promoveren. Als er geen werk voor je is als je gaat promoveren in jouw onderwerp, had je dat misschien gewoon even niet moeten doen. Gefeliciteerd bij de gevolgen van je keuze.
Jaja geluk en succes zijn een keuze en als je geen geluk of succes hebt dan had je maar voor geluk en succes moeten kiezen... :O
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_199293998
quote:
88s.gif Op woensdag 5 mei 2021 20:41 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Maar het ging mij meer op dat het tegenwoordig normaal lijkt te zijn om op hele jonge leeftijd alles al voor elkaar te hebben en ik denk dat dat gewoon niet zo is. En het is wel het beeld dat dat zo zou moeten zijn en daarom onstaat er ook ontzettend veel druk bij jongeren je voelt je inmiddels al een loser als je op 25ste geen huis kunt kopen, maar volgensmij is dat nog nooit de norm geweest, en is er nooit een tijd geweest waar elke 25-jarige met gemak een huis kon financieren.
En op je tweede edit:
Nee, ik ben niet van het type die denkt dat alles op jonge leeftijd in orde moet zijn. Maar 35 is al boven het langdurige historische gemiddelde leeftijdsgroepje "starters". 25 is ruim niet de norm, dat heb ik ook nooit gezegd.

Dus hoe je nu ineens bij 25 komt. tja.
pi_199294008
quote:
88s.gif Op woensdag 5 mei 2021 20:47 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Jaja geluk en succes zijn een keuze en als je geen geluk of succes hebt dan had je maar voor geluk en succes moeten kiezen... :O
Prachtig, wederom niet wat ik zeg. Goed ook dat je inhoudelijk in gaat op een post. topper
  Moderator woensdag 5 mei 2021 @ 20:48:52 #66
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_199294018
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 20:47 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

En op je tweede edit:
Nee, ik ben niet van het type die denkt dat alles op jonge leeftijd in orde moet zijn. Maar 35 is al boven het langdurige historische gemiddelde leeftijdsgroepje "starters". 25 is ruim niet de norm, dat heb ik ook nooit gezegd.

Dus hoe je nu ineens bij 25 komt. tja.
Omdat je een soort arbitraire grens trekt bij 35 als daar de verdeling volgens jou ophoud dan zit het gemiddelde dus ongeveer op 25 afhankelijk van de breedte van de verdeling die je aanhoudt.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator woensdag 5 mei 2021 @ 20:50:20 #67
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_199294032
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 20:48 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Prachtig, wederom niet wat ik zeg. Goed ook dat je inhoudelijk in gaat op een post. topper
Jawel jij zegt als je geen huis hebt op je 35ste dan heb je gekozen voor geen huis, dat wil zeggen dat jij er vanuitgaat dat iederen voor zijn 35ste een huis kan financieren of anders er voor gekozen heeft dat niet te kunnen. Ik denk dat er vele mensen zijn die best wel een huis hadden willen kunnen financieren maar die dat gewoon niet lukt.

Dat is het succes is een keuze denken.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_199294034
quote:
88s.gif Op woensdag 5 mei 2021 20:48 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Omdat je een soort arbitraire grens trekt bij 35 als daar de verdeling volgens jou ophoud dan zit het gemiddelde dus ongeveer op 25 afhankelijk van de breedte van de verdeling die je aanhoudt.
Nee, dat is wederom niet wat ik zeg. Misschien moet je je even gaan inlezen en getallen gaan opzoeken voor je zo gaat reageren.
  Moderator woensdag 5 mei 2021 @ 20:52:27 #69
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_199294080
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 20:50 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Nee, dat is wederom niet wat ik zeg. Misschien moet je je even gaan inlezen en getallen gaan opzoeken voor je zo gaat reageren.
Ik vind gewoon dat je nogal makkelijk een leeftijd noemt maar dat zal dan wel aan mij liggen, voor mij is het niet vanzelfsprekend dat het je voor je 35ste lukt om een huis te financieren maar ik heb dan ook geen verstand van financiën, maar ik denk dat er nog wel meer mensen zijn die dat niet hebben.

En ik vind het vreemd om starters onder de 35 wel te helpen en starters boven de 35 niet meer. En ik vind het nog vreemder om starters van 35 laat te noemen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_199294091
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 20:45 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Koopt of bezit? En wie wil je helpen, iemand die op late leeftijd door zelfgemaakte keuzes geen huis bezit? Ik niet. Had die maar andere keuzes moeten maken. Als mijn ouders van zo een regeling gebruik hadden mogen maken, nee bedankt. Jaren scheef gehuurd, en daarna zeker nog geld toe krijgen om te gaan kopen. Ja doei!

Je wilt de mensen helpen die nu slachtoffer zijn van het falende beleid, niet de mensen die in het verleden al dan niet bewust de keuze hebben gemaakt niet te gaan kopen omdat het allemaal wel prima en makkelijk was.

En als jij stelt dat we meer gepromoveerden hebben dan banen voor hen. Tja, kom je weer bij voorgaand punt, je kiest er zelf voor om te gaan promoveren. Als er geen werk voor je is als je gaat promoveren in jouw onderwerp, had je dat misschien gewoon even niet moeten doen. Gefeliciteerd bij de gevolgen van je keuze.
Te makkelijk want niemand heeft een glazen bol.

10 jaar geleden kon je makkelijker alleen kopen. In de tussentijd zijn de spelregels veranderd en zijn er meer Europese mensen hier komen wonen. Heb je te maken met brexit "vluchtelingen" en noem zelf maar wat zaken op.

Hou jij met zoveel dingen rekening bij de beslissingen die je neemt? Niemand kan en doet dat.
pi_199294244
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 19:50 schreef investeerdertje het volgende:

[..]


Anders belast? Echt? Ik had geen idee joh. (Ja, pure sarcasme). Maar gelet op het voorbeeld van george gaat dat vanzelf boeiend worden om te overwegen.


Je stelde nogal makkelijk dat je met een bv belastingen zou kunnen omzeilen en daar reageerde ik op.
Als je nu bruto 6% rendement hebt op een woning die je verhuurd hebt en er gaat of nog winstbelasting of inkomstenbelasting af dan wordt het stuk minder aantrekkelijk.
Dan kun je net zo goed aandelen Shell of een dividend etf kopen en heb je veel minder gedoe voor dezelfde opbrengst.
pi_199294273
quote:
88s.gif Op woensdag 5 mei 2021 20:50 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Jawel jij zegt als je geen huis hebt op je 35ste dan heb je gekozen voor geen huis, dat wil zeggen dat jij er vanuitgaat dat iederen voor zijn 35ste een huis kan financieren of anders er voor gekozen heeft dat niet te kunnen. Ik denk dat er vele mensen zijn die best wel een huis hadden willen kunnen financieren maar die dat gewoon niet lukt.

Dat is het succes is een keuze denken.
Nee, dat is niet wat ik zeg.

Ik stel dat we nu mensen willen helpen die onder het huidige falende beleid slachtoffer zijn. Dat zijn niet de mensen die 50 jaar zijn en misschien nu onderhand een woning kunnen kopen. Een goed deel van die mensen hebben al lang en woning kunnen kopen, maar hebben door, wederom falend beleid, jaren genoten van sociale huur en scheefhuur.

Uiteindelijk houd je een dermate kleine groep over die geen hulp nodig heeft. Net zo min als dat die AIO hulp nodig heeft om een woning te kunnen gaan kopen. Die verdienen minimaal 2800 euro afhankelijk van hoe ver ze in hun specialisatie zitten en zullen alleen stijgen.

quote:
88s.gif Op woensdag 5 mei 2021 20:52 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ik vind gewoon dat je nogal makkelijk een leeftijd noemt maar dat zal dan wel aan mij liggen, voor mij is het niet vanzelfsprekend dat het je voor je 35ste lukt om een hius te financieren maar ik heb dan ook geen verstand van financiën, maar ik denk dat er nog wel meer mensen zijn die dat niet hebben.

En ik vind het vreemd om starters onder de 35 wel te helpen en starters boven de 35 niet meer.
Het gaat er wederom om dat we mensen die slachtoffer zijn van een falend beleid willen helpen. Er is gewoon onderzoek gedaan hoe oud gemideld dstarters zijn (bezoek zelf ons statistiek burea maar even) en daar is een x marge boven gekozen. Verder is alles wat je nodig hebt om een woning te financieren een afdoende inkomen. Als je die dan niet hebt, ja sorry. Val je even buiten de boot. Daarna zijn er allerei redenen om mensen niet meer extra te willen ondersteunen er in. De enkeling die je wel zou willen ondersteunen is, wederom, een uitzondering waar je geen beleid op kan maken.

En wederom omdat je echt een fan van editten bent: Nee ik noem starters niet laat, ik zeg dat ze TE laat zijn. Iemand die nu 35 is, maar nominaal zijn of haar studie heeft afgerond had prima een woning kunnen bezitten als ze niet te veeleisend zijn. Same goes voor hen die een meer ambachtelijk beroep vervullen. De woningprijzen stonden er toen gewoon niet bij zoals nu.

quote:
1s.gif Op woensdag 5 mei 2021 20:53 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Te makkelijk want niemand heeft een glazen bol.

10 jaar geleden kon je makkelijker alleen kopen. In de tussentijd zijn de spelregels veranderd en zijn er meer Europese mensen hier komen wonen. Heb je te maken met brexit "vluchtelingen" en noem zelf maar wat zaken op.

Hou jij met zoveel dingen rekening bij de beslissingen die je neemt? Niemand kan en doet dat.
Besef dat als je 10 jaar geleden om en nabij de 25k euro verdiende je om en nabij de 110k financiering kon krijgen. Daar kon je een woning mee financieren afhankelijk van waar je wilde wonen (even stukje terug lezen waar ik ook locatie al noemde). De randstad was ook toen al niet te doen voor iemand met een dergelijk inkomen.

Je mag het prima met mij oneens zijn, maar ja. Ik houd er rekening mee dat de overheid de meest onbetrouwbare partner is die er bestaat. En moet je eens lezen, iedereen hier roept op tot een overheid die zulke lastige regelingen gaat maken waardoor ze alleen maar onbetrouwbaar kunnen zijn.

Bedenk ook, dat als jij stelt dat 10 jaar geleden alles zoveel eenvoudiger was, de hele wereld eveneens heel andere regelingen kenden voor huur, sociale huur en de bereikbaarheid daarvan. Iedereen die die regels nu nog misbruikt wil je nu dan dus ook gaan belonen met een vrijstelling op de koopmarkt?

quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 21:02 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Je stelde nogal makkelijk dat je met een bv belastingen zou kunnen omzeilen en daar reageerde ik op.
Als je nu bruto 6% rendement hebt op een woning die je verhuurd hebt en er gaat of nog winstbelasting of inkomstenbelasting af dan wordt het stuk minder aantrekkelijk.
Dan kun je net zo goed aandelen Shell of een dividend etf kopen en heb je veel minder gedoe voor dezelfde opbrengst.
Correct, en dat kan ook. Als mensen conform het daarboven ergens gestelde plan ugh procent per woning extra moeten gaan betalen word dat heel interessant.En aandelen shell? Lol, grapjurk.

Overigens gaan huren alleen maar omhoog bij zulke waardeloze maatregelen, dus nee, het dividend zal niet dalen. Eerder stijgen.
pi_199294309
Daargelaten dat je iemand van 50 niet moet gaan motiveren om nog hypotheekbetalingen te moeten doen als die van en aow'tje mag gaan genieten.
  Moderator woensdag 5 mei 2021 @ 21:11:42 #74
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_199294375
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 21:04 schreef investeerdertje het volgende:
Dat zijn niet de mensen die 50 jaar zijn
En ik mocht het niet over 25 jarigen hebben en jij maakt van 35 jarigen 50igers :D

En verder hou je een verhaal over 10 jaar geleden toen die 35-jarigen dus 25 waren en dus wil je zeggen (maar dan ga je zeggen dat je dat niet gezegd hebt) dat ze maar een huis hadden moeten kopen toen ze 25 waren.. want nu zijn ze te laat.

Aan de andere kant ben ik van mening dat de regering helemaal niet moet gaan zitten stimuleren dat iedereen leningen te pas en te onpas afsluit, daarom zitten we in dit hele gezeik omdat iedereen maar absurde lenginen krijgt als je een huis wilt kopen. Allemaal koren op de molens van banken want dat zijn de grote huizenbezitters in dit land, en ze krijgen er nog geld op toe ook.

Als er wat minder makkelijk lenignen gegeven werden dan gaan de huizenprijzen ook terug naar normale prijzen die mensen wel bij elkaar kunnen harken in afzienbare tijd.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_199294418
zie post hieronder.
pi_199294443
quote:
88s.gif Op woensdag 5 mei 2021 21:11 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

En ik mocht het niet over 25 jarigen hebben en jij maakt van 35 jarigen 50igers :D
Ik geef een mooi voorbeeld van de categorie die buiten de regeling valt. Jij hebt het over een categorie die "alles voor elkaar zou moeten hebben" terwijl die gewoon binnen de regeling valt.
quote:
En verder hou je een verhaal over 10 jaar geleden toen die 35-jarigen dus 25 waren en dus wil je zeggen (maar dan ga je zeggen dat je dat niet gezegd hebt) dat ze maar een huis hadden moeten kopen toen ze 25 waren.. want nu zijn ze te laat.
Ik zeg inderdaad dat ze dan na het afronden van hun opleiding misschien maar een huis hadden moeten kopen inderdaad in plaats van te blijven huren.
quote:
Aan de andere kant ben ik van mening dat de regering helemaal niet moet gaan zitten stimuleren dat iedereen leningen te pas en te onpas afsluit, daarom zitten we in dit hele gezeik omdat iedereen maar absurde lenginen krijgt als je een huis wilt kopen. Allemaal koren op de molens van banken want dat zijn de grote huizenbezitters in dit land.
Nee, de banken bezitten geen woningen. De woningeigenaar bezit en woning. En absurd hoge leningen? Wat is er absurd hoog aan een lening zoals rene die noemde?

En op je zoveelste edit (bedenk wat je wil posten voor je post): Wat is een afzienbare tijd?
  Moderator woensdag 5 mei 2021 @ 21:17:38 #77
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_199294470
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 21:15 schreef investeerdertje het volgende:
De woningeigenaar bezit en woning.
De woningbezitter bezit een schuld bij de bank waar hij een woning als onderpand heeft, en betaald daardoor dus meer voor zijn woning dat het bedrag dat de woning waard is..

En die absurd hoge schulden waar ik het over heb noemen we hypotheken en die zijn alleen maar hoger geworden, niet door beleid maar door mensen die euro tekens in hun ogen hebben en mensen die overbieden omdat ze een hypotheek niet als schuld zien en opportunistisch lenen vanwege lage rentes.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 5 mei 2021 @ 21:20:12 #78
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199294518
Want in landen waar het beleid anders is zijn huizen nog wel betaalbaar in vergelijkbare gebieden?

En dan zie ik de vergelijking graag in reisafstand tot de metropool van die omgeving, want in steden als NY, Londen en Parijs wonen mensen rustig een uur tot 2 uur reizen van de stad.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator woensdag 5 mei 2021 @ 21:20:12 #79
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_199294519
Ik ben gewoon van mening dat iedereen voor zijn of haar éérste huis geholpen moet kunnen worden. Dat het afhankelijk is van een (geïndexeerd (gezamenlijk) jaarinkomen)
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  Moderator woensdag 5 mei 2021 @ 21:20:52 #80
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_199294529
Maar ik zal wel weer stoppen ik raak altijd de weg kwijt als het over hypotheken en huizen kopen gaat. Ik snap het systeem gewoon echt niet, misschien had ik economie moeten gaan studeren maar voor mij is het één groot niet te snappen warboel van verzonnen dingen zonder duidelijke redenen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_199294543
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 21:20 schreef Leandra het volgende:
Want in landen waar het beleid anders is zijn huizen nog wel betaalbaar in vergelijkbare gebieden?

En dan zie ik de vergelijking graag in reisafstand tot de metropool van die omgeving, want in steden als NY, Londen en Parijs wonen mensen rustig een uur tot 2 uur reizen van de stad.
Wat zijn de brandstof en ov prijzen eigenlijk in je voorbeelden?

Vraag ik mij nu ineens af.
pi_199294557
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 19:50 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Prima dat jij vind dat dat niet kan. Maar voor die paar mensen een heel controleplatform oprichten vergt ook gewoon teveel onkosten. Iemand die 20 jaar geleden had kunnen kopen, kan onderhand prima de kosten koper betalen, en zo niet. Tja jammer voor je
Maar waarom dan wel een extra check moeten doen op leeftijd? Waarom dat dan ook niet gewoon weglaten, dat is toch nog makkelijker?
Maar als het verschil alleen is de kosten koper, tsja, waarom dan uberhaupt zo veel moeite doen voor zo'n relatief klein bedrag als het daadwerkelijke verschil alleen de overdrachtsbelasting is?

Trouwens, nog een stimulans, die ik vergeten was, in de UK: Een help-to-buy spaarrekening. Dat is een spaarrekening waarop je maximaal 200 per maand mag sparen (pp) en max 1200 bij de start in mag leggen. Gebruik je het geld van die rekening bij de aankoop van een eerste huis, dan krijg je een 25% bonus van de overheid, met een max van £3000 (en een minimum van 400 als je minstens 1600 hebt gespaard).
Maar je krijgt de bonus alleen als je een huis koopt <250k (of 450k in Londen).
pi_199294568
quote:
88s.gif Op woensdag 5 mei 2021 21:20 schreef Bosbeetle het volgende:
Maar ik zal wel weer stoppen ik raak altijd de weg kwijt als het over hypotheken en huizen kopen gaat. Ik snap het systeem gewoon echt niet, misschien had ik economie moeten gaan studeren maar voor mij is het één groot niet te snappen warboel van verzonnen dingen zonder duidelijke redenen.
De meeste willen gewoon ergens wonen en later profiteren van een afbetaald huis.

Meestal begin je klein soms zet je wat stappen op de huizen ladder. Meestal vanwege kinderen.
pi_199294633
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 20:24 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Dus iemand die een stuk boven de gemiddelde leeftijd zit van een starter, in een periode waarin de markt ook nog beter was moet ineens geholpen worden? Moet de 60+er die nog wil kopen ook de vrijstelling krijgen? Moeten we echt zo een bak aan shit organiseren en controleorganen omdat er potentieel iemand is die >35 is die buiten eigen toedoen geen woning heeft en die nu geholpen moet worden?

Kom op zeg. Zo een maatregel moet uitvoerbaar en goedkoop zijn. Jammer als je 36 bent, maar zo is het nu eenmaal. En ja, ik ben ook wel eens net buiten de boot gevallen voor een regeling. Vervelend, maar is niet anders.
Wat maakt dat het instellen van een extra regel, een leeftijdsgrens, het beter uitvoerbaar maakt? Dat geeft alleen maar extra werk toch?
  Moderator woensdag 5 mei 2021 @ 21:30:05 #85
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_199294657
quote:
1s.gif Op woensdag 5 mei 2021 21:23 schreef potjecreme het volgende:

[..]

De meeste willen gewoon ergens wonen en later profiteren van een afbetaald huis.

Meestal begin je klein soms zet je wat stappen op de huizen ladder. Meestal vanwege kinderen.
En voor dat je het weet zit je in regelingen waar het bezit van een woning gelijkgesteld wordt met een inkomen en dat daarom er bepaalde regels voor gelden en met hypotheken die eigenlijk gewoon lelingen zijn waar regelingen aan hangen met namen waar geen touw aan vast te knopen is met franse woorden zoals fortait en depot. Het is de hele molen aan jargon en als je daar doorheen worstelt kom je op allerlei moeilijke onlogische zaken uit waar ik al vast in zit voordat ik kan uitleggen waarom ik vast zit. Het is niet te begrijpen. En als je om uitleg vraagt zeggen de meeste mensen "gewoon ....".

:D

Ik ben niet slim genoeg voor deze wereld. ;(
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_199294669
quote:
88s.gif Op woensdag 5 mei 2021 20:38 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Precies een beetje aio begeeft zich pas na zijn dertigste op de arbeidsmarkt, laat staan de woningmarkt. En niet eens een uitschieter gewoon gemiddeld.
En dan doe je eerst nog een paar postdocs van 1-3 jaar, in verschillende landen, voordat je een permanente(re) positie vindt.
pi_199294690
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 20:39 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ja, en we gaan weer een uitschieter benoemen. Uitstekend! Kunnen we een land op regeren op uitzonderingen! (met een inkomen van wat is het, 3k?)

Edit: Ja een AIO is een uitschieter. Een AIO is geen standaard, anders hadden we artsen in overschot. We hebben het hier ruim niet over de gemiddelde Nederlander, of de Nederlander die zich zorgen hoeft te maken over die vrijstelling.
We hebben het hier over bovengemiddeld verdienende mensen, die toch veel moeite hebben een huis te kopen.
  Moderator woensdag 5 mei 2021 @ 21:32:27 #88
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_199294693
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 21:30 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

En dan doe je eerst nog een paar postdocs van 1-3 jaar, in verschillende landen, voordat je een permanente(re) positie vindt.
Ja maar volgens investeerdertje kies je dan gewoon voor geen vaste baan en geen huis.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_199294721
quote:
88s.gif Op woensdag 5 mei 2021 21:17 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

De woningbezitter bezit een schuld bij de bank waar hij een woning als onderpand heeft, en betaald daardoor dus meer voor zijn woning dat het bedrag dat de woning waard is..

En die absurd hoge schulden waar ik het over heb noemen we hypotheken en die zijn alleen maar hoger geworden, niet door beleid maar door mensen die euro tekens in hun ogen hebben en mensen die overbieden omdat ze een hypotheek niet als schuld zien en opportunistisch lenen vanwege lage rentes.
De schuld, die afgelost word en dan dus vanzelf miner zal worden en telkens meer stenen van de woning bezit. Ah die! Of zijn die stenen ook nog van de bank, oef lastig. En gelet op je laatste alinea, allemaal dan maar huren van de staat?

quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 21:20 schreef Rene het volgende:
Ik ben gewoon van mening dat iedereen voor zijn of haar éérste huis geholpen moet kunnen worden. Dat het afhankelijk is van een (geïndexeerd (gezamenlijk) jaarinkomen)
Maar gaan we dan ook scheefhuren in dit verhaal meenemen? Of gaan we dan mensen helpen die net zo lang wachten tot ze hun perfecte woning kunnen kopen? (je snapt m'n punt hoop ik)

quote:
88s.gif Op woensdag 5 mei 2021 21:20 schreef Bosbeetle het volgende:
Maar ik zal wel weer stoppen ik raak altijd de weg kwijt als het over hypotheken en huizen kopen gaat. Ik snap het systeem gewoon echt niet, misschien had ik economie moeten gaan studeren maar voor mij is het één groot niet te snappen warboel van verzonnen dingen zonder duidelijke redenen.
Nee, daar hoef je geen economie voor te studeren. Gezond verstand is voldoende.

quote:
1s.gif Op woensdag 5 mei 2021 21:21 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Wat zijn de brandstof en ov prijzen eigenlijk in je voorbeelden?

Vraag ik mij nu ineens af.
OV prijzen zijn in ieder geval in de omgeving van londen veel hoger ;-)

quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 21:23 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Maar waarom dan wel een extra check moeten doen op leeftijd? Waarom dat dan ook niet gewoon weglaten, dat is toch nog makkelijker?
Maar als het verschil alleen is de kosten koper, tsja, waarom dan uberhaupt zo veel moeite doen voor zo'n relatief klein bedrag als het daadwerkelijke verschil alleen de overdrachtsbelasting is?

Trouwens, nog een stimulans, die ik vergeten was, in de UK: Een help-to-buy spaarrekening. Dat is een spaarrekening waarop je maximaal 200 per maand mag sparen (pp) en max 1200 bij de start in mag leggen. Gebruik je het geld van die rekening bij de aankoop van een eerste huis, dan krijg je een 25% bonus van de overheid, met een max van £3000 (en een minimum van 400 als je minstens 1600 hebt gespaard).
Maar je krijgt de bonus alleen als je een huis koopt <250k (of 450k in Londen).
De check op leeftijd is doodeenvoudig, alle andere checks maken het lastig :) En ja het is een relatief klein bedrag aan overdrachtsbelasting. Maar het is ook dat je de scheefhuurder niet moet willen belonen.

Alle regelingen die je uit de UK aan haalt zijn nutteloos in een discussie zonder het complete belasting en onkostenklimaat te vergelijken.
quote:
1s.gif Op woensdag 5 mei 2021 21:23 schreef potjecreme het volgende:

[..]

De meeste willen gewoon ergens wonen en later profiteren van een afbetaald huis.

Meestal begin je klein soms zet je wat stappen op de huizen ladder. Meestal vanwege kinderen.
Als je gewoon ergens wilt wonen kan dat nu ook al in Nederland.
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 21:28 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Wat maakt dat het instellen van een extra regel, een leeftijdsgrens, het beter uitvoerbaar maakt? Dat geeft alleen maar extra werk toch?
Nee, want dan kan je alle andere historische regelingen beperken en ik zie niet in waarom je nog mensen extra wilt helpen die de kans zelf hebben laten passeren (in before: Ja je hebt een kleiner gezelschap die door omstandigheden dit niet heeft kunnen doen. Maar die zullen kleiner zijn dan de mensen die het hebben laten passeren)

quote:
88s.gif Op woensdag 5 mei 2021 21:30 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

En voor dat je het weet zit je in regelingen waar het bezit van een woning gelijkgesteld wordt met een inkomen en dat daarom er bepaalde regels voor gelden en met hypotheken die eigenlijk gewoon lelingen zijn waar regelingen aan hangen met namen waar geen touw aan vast te knopen is met franse woorden zoals fortait en depot. Het is de hele molen aan jargon en als je daar doorheen worstelt kom je op allerlei moeilijke onlogische zaken uit waar ik al vast in zit voordat ik kan uitleggen waarom ik vast zit. Het is niet te begrijpen. En als je om uitleg vraagt zeggen de meeste mensen "gewoon ....".

:D

Ik ben niet slim genoeg voor deze wereld. ;(
Het is doodsimpel, je neemt een lening voor een woning. Die noemen we een hypotheek. Die betaal je in 30 jaar af, dan krijg je iets dat noemen we forfait. Verder hoef je niets te weten, dat gaat automatisch bij je aangifte.

quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 21:30 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

En dan doe je eerst nog een paar postdocs van 1-3 jaar, in verschillende landen, voordat je een permanente(re) positie vindt.
Kijk, keuzes. Een paar postdocs zelfs. Nou gefeliciteerd, jij hebt geen hulp meer nodig.

quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 21:32 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

We hebben het hier over bovengemiddeld verdienende mensen, die toch veel moeite hebben een huis te kopen.
Tja, dan moeten ze even gaan sparen, en dan even verder gaan kijken en desnoods wat reistijd voor hun werk accepteren. Oh ja, ik ben elf ook rondkijkend op de woningmarkt. Ik zie genoeg leuke woningen, ook voor die prijsklasse.

quote:
88s.gif Op woensdag 5 mei 2021 21:32 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ja maar volgens investeerdertje kies je dan gewoon voor geen vaste baan en geen huis.
Correct.
pi_199294722
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 20:45 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Koopt of bezit? En wie wil je helpen, iemand die op late leeftijd door zelfgemaakte keuzes geen huis bezit? Ik niet. Had die maar andere keuzes moeten maken. Als mijn ouders van zo een regeling gebruik hadden mogen maken, nee bedankt. Jaren scheef gehuurd, en daarna zeker nog geld toe krijgen om te gaan kopen. Ja doei!

Je wilt de mensen helpen die nu slachtoffer zijn van het falende beleid, niet de mensen die in het verleden al dan niet bewust de keuze hebben gemaakt niet te gaan kopen omdat het allemaal wel prima en makkelijk was.

En als jij stelt dat we meer gepromoveerden hebben dan banen voor hen. Tja, kom je weer bij voorgaand punt, je kiest er zelf voor om te gaan promoveren. Als er geen werk voor je is als je gaat promoveren in jouw onderwerp, had je dat misschien gewoon even niet moeten doen. Gefeliciteerd bij de gevolgen van je keuze.
Als je jaren scheef gehuurd hebt, heb je waarschijnlijk inderdaad geld genoeg om wel een duurder huis te kopen, en doe je dat, dan zou je geen gebruik kunnen maken van steunregelingen, toch? Koop je wel een goedkoper huis, maar leg je een x-deel van de waarde contant op tafel, dan lijkt me dat ook reden om niet te kwalifieren voor steun.
  Moderator woensdag 5 mei 2021 @ 21:35:00 #91
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_199294730
quote:
88s.gif Op woensdag 5 mei 2021 21:30 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik ben niet slim genoeg voor deze wereld.
Al heb ik sterk het idee dat het huizenverkoop/makelaarswereld en bankenwereld en de overheid zaken ook expres moeilijker maakt dan ze zijn.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_199294761
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 21:06 schreef investeerdertje het volgende:
Daargelaten dat je iemand van 50 niet moet gaan motiveren om nog hypotheekbetalingen te moeten doen als die van en aow'tje mag gaan genieten.
Die krijgt vanzelf ook moeite met het aflsluiten van een hypotheek die na de pensioenleeftijd doorloopt, dus dat is nog een argument om geen leeftijdsgrens in te stellen.
pi_199294787
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 21:34 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Als je jaren scheef gehuurd hebt, heb je waarschijnlijk inderdaad geld genoeg om wel een duurder huis te kopen, en doe je dat, dan zou je geen gebruik kunnen maken van steunregelingen, toch? Koop je wel een goedkoper huis, maar leg je een x-deel van de waarde contant op tafel, dan lijkt me dat ook reden om niet te kwalifieren voor steun.
Denk je echt dat mensen dan ineens een duurder huis zouden kopen? Die kopen een woning over van de corporatie waar ze al in woonden omdat die ze er niet uit krijgen. Scheef huren betekend niet dat je 4 ton kan financieren. Maar ik merk dat ik een discussie heb die geen idee van Nederland heeft :) En nee, het gaat om de woning waarde, niet om de hypotheek. Dus of je contant betaald of niet maakt niet uit. Plus dat bij contant betalen je wederom de starter met een erfenis uitsluit.

quote:
88s.gif Op woensdag 5 mei 2021 21:32 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ja maar volgens investeerdertje kies je dan gewoon voor geen vaste baan en geen huis.
Aanvulling: Een vaste baan is niet nodig voor een hypotheek.

quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 21:36 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Die krijgt vanzelf ook moeite met het aflsluiten van een hypotheek die na de pensioenleeftijd doorloopt, dus dat is nog een argument om geen leeftijdsgrens in te stellen.
En heeft eveneens genoten van vrijstellingen die de huidige jeugd niet heeft. Nog een reden om wel een leeftijdsgrens in te stellen. Overigens is een hypotheek door laten lopen na je pensioenleeftijd helemaal geen issue. Als je pensioen hoog genoeg is voor je maandlast ter zijner tijd. edit: Let hierbij dus op de ter zijner tijd. Immers iemand kan best wel meer afbetalen voor die tijd, maar daarna komt die gewoon lekker in het hulpcircus.

quote:
88s.gif Op woensdag 5 mei 2021 21:35 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Al heb ik sterk het idee dat het huizenverkoop/makelaarswereld en bankenwereld en de overheid zaken ook expres moeilijker maakt dan ze zijn.
Het is niet zo moeilijk, jij maakt het zo moeilijk :) Maar dat was in een eerder topic ook al
pi_199294816
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 21:34 schreef investeerdertje het volgende:

Kijk, keuzes. Een paar postdocs zelfs. Nou gefeliciteerd, jij hebt geen hulp meer nodig.
Jij begrijpt duidelijk niet hoe de wetenschappelijke wereld werkt. Postdocs zijn vrijwel altijd zo kort, en vrijwel niemand gaat direct van phd naar vaste positie, en vaste posities worden uberhaupt steeds lastiger te vinden.
  Moderator woensdag 5 mei 2021 @ 21:40:35 #95
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_199294820
Ik vind het moeilijk, omdat ik het niet begrijp. Ik kan wel net doen alsof ik het wel begrijp maar ik begrijp het niet.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_199294850
quote:
88s.gif Op woensdag 5 mei 2021 21:35 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Al heb ik sterk het idee dat het huizenverkoop/makelaarswereld en bankenwereld en de overheid zaken ook expres moeilijker maakt dan ze zijn.
Het is helemaal niet moeilijk. Jij bent bang voor de vastigheid van een huis. Ook dat valt mee. Dan verkoop je het toch weer. Niet te moeilijk denken.

Verder, je hoeft niet te kopen. Ken iemand die er zenuwachtig van werd en weer heeft verkocht. Zij vindt huren fijner.

Ken twee gevallen die hebben gekocht en eenmaal daar woonden zich niet thuis voelde. Binnen een jaar weer verkocht. Dit speelde ruim 10 jaar geleden. Gebruik het meer om aan te geven dat je nergens aan vast zit. Doe vooral waar jij je fijn bij voelt. En misschien is dat kopen in Zwolle en misschien gewoon blijven huren in Zwolle.
pi_199294866
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 21:40 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Jij begrijpt duidelijk niet hoe de wetenschappelijke wereld werkt. Postdocs zijn vrijwel altijd zo kort, en vrijwel niemand gaat direct van phd naar vaste positie, en vaste posities worden uberhaupt steeds lastiger te vinden.
Je hebt geen vaste positie nodig om een woning te kopen. En ik weet dat ze kort zijn, maar als jij het je kan veroorloven een aantal te doen, maak je een prima keuze toch? Heb je geen hulp meer nodig voor zelf aangedaan leed.

quote:
88s.gif Op woensdag 5 mei 2021 21:40 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik vind het moeilijk, omdat ik het niet begrijp. Ik kan wel net doen alsof ik het wel begrijp maar ik begrijp het niet.
Maar wat begrijp je niet aan:
Je leent 200 000
je betaald 1,25% rente
Je betaald dat in 30 jaar terug
je betaald 666 per maand, waarbij 458 aflossing en 208 rente.
Eens per jaar trek je je betaalde rente af van je inkomen bij je inkomstenbelasting en klaar.

Verder qua franse termen en shit. Niets van doen.
pi_199294891
quote:
88s.gif Op woensdag 5 mei 2021 21:35 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Al heb ik sterk het idee dat het huizenverkoop/makelaarswereld en bankenwereld en de overheid zaken ook expres moeilijker maakt dan ze zijn.
quote:
88s.gif Op woensdag 5 mei 2021 21:30 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

En voor dat je het weet zit je in regelingen waar het bezit van een woning gelijkgesteld wordt met een inkomen en dat daarom er bepaalde regels voor gelden en met hypotheken die eigenlijk gewoon lelingen zijn waar regelingen aan hangen met namen waar geen touw aan vast te knopen is met franse woorden zoals fortait en depot. Het is de hele molen aan jargon en als je daar doorheen worstelt kom je op allerlei moeilijke onlogische zaken uit waar ik al vast in zit voordat ik kan uitleggen waarom ik vast zit. Het is niet te begrijpen. En als je om uitleg vraagt zeggen de meeste mensen "gewoon ....".

:D

Ik ben niet slim genoeg voor deze wereld. ;(
Die mensen zijn er ook langzaamaan ingegroeid. En tijdens dat proces hebben ze vaak veel gepraat met mensen die het ook begrepen, dus dat kan de illusie wekken dat het heel gewoon is om dat allemaal te weten waardoor ze zo reageren richting jou.

Terwijl het hartstikke logisch is dat je dat allemaal niet begrijpt, weet of onthoud als jij er zelf in de praktijk nooit mee in aanraking komt.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
  woensdag 5 mei 2021 @ 21:49:04 #99
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199294964
quote:
1s.gif Op woensdag 5 mei 2021 21:21 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Wat zijn de brandstof en ov prijzen eigenlijk in je voorbeelden?

Vraag ik mij nu ineens af.
Dat maakt niet zoveel uit want de aanwezigheid van die metropool maakt het duur, mensen die een uur tot anderhalf buiten Londen/Parijs/NY wonen werken er ook niet allemaal, heel veel niet zelfs.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_199295586
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 21:04 schreef investeerdertje het volgende:

[..]


Correct, en dat kan ook. Als mensen conform het daarboven ergens gestelde plan ugh procent per woning extra moeten gaan betalen word dat heel interessant.En aandelen shell? Lol, grapjurk.

Overigens gaan huren alleen maar omhoog bij zulke waardeloze maatregelen, dus nee, het dividend zal niet dalen. Eerder stijgen.
Je haalt wat dingen door elkaar.

De P/E van Shell is nu veel gunstiger dan van de gemiddelde woning. Er zit dus veel meer lucht in woningprijs dan in de prijs voor het aandeel Shell. Je betaalt nu ruim 20x de jaarlijkse opbrengst voor een woning, bij Shell 10x. Het opwaartse potentieel is veel groter bij Shell.

Dan de jaarlijkse opbrengsten (in de vorm van huur of dividend): Shell heeft enorm gekort op het dividend maar het is nog steeds 3%, historisch gezien was dit 6-7%. Bij stijgende opbrengst (en kijk maar naar het nieuws van vandaag over recordbenzine prijzen) gaat dat weer naar dat niveau.

En nu is Shell maar een simpel voorbeeld, je kunt dit ook voor ASML, Adyen of ieder ander aandeel bekijken.
Met zulke idiote aankoopprijzen in de huizensector worden andere investeringsopties weer steeds aantrekkelijker.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')