abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 21 januari 2022 @ 14:00:45 #226
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_203300228
Mijn absolute nieuwe favoriet: _O_ :
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
  vrijdag 21 januari 2022 @ 14:03:40 #227
474254 GurneyIsBestOke
rekent een pak winegums af
pi_203300259
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 13:27 schreef OMG het volgende:
Wat is er dan bijzonder aan die bieren die volgens jou wel de score waard zijn? "Niks speciaals" en "niet bijzonder" is ook een beetje onduidelijk qua standaard.
Belangrijkste is in principe dat alle smaken in balans zijn met elkaar (dus niet te bitter/te zoet), veel NEIPA's zijn te vlak waardoor ze saai worden of hebben juist zó veel smaak dat het uitschiet. Verder vind ik dingen als mouthfeel heel belangrijk, die dikke NEIPA's die heel zacht in je mond aanvoelen kan ik voorlopig geen genoeg van krijgen (zoals Strata-bommetjes), en een bitter scherp randje in de nasmaak die tegen hopburn aanzit maar het niet is kan ik enorm waarderen. Qua hopsoorten heb ik ook persoonlijke voorkeuren, zelf drink ik het liefst Galaxy, Columbus, Sabro of Strata. Citra, Chinook, Ekuanot en Simcoe kan ik ook waarderen mits goed gebruikt. Mosaic vind ik vaak maar saai, Nelson Sauvin vind ik heel raar en vaak zelfs niet lekker, maar mits goed gebruikt kan ik ook daar van genieten (alhoewel niet in een single hop).

Maar het allerbelangrijkst is uiteindelijk toch wel een unieke smaak. Ik heb nu al zo vaak dezelfde Citra of Mosaic NEIPA geproefd dat ze gewoon saai worden. Dat voelt extra wrang aan als je 8 a 9 euro voor een bier hebt neergelegd (als het al niet meer is) terwijl een Arpus of Stamm een stuk goedkoper uitvallen. Het aantal NEIPA's wat van het begin tot het eind boeit blijft een lastige zoektocht, zeker in Europa
Makkelijk eerste (volgens de expected goals)
pi_203300573
Kijk, daar hebben we details!

Maar dat je iets vaak geproeft hebt zou toch niks met de ratings moeten doen? Ik heb genoeg rechttoe rechtaan west coast IPAs en de citra of mosaic NEIPAs die je noemde op, en die kunnen nog steeds dezelfde soort rating rekenen ook al is het voor mijn smaakpalet niet bijzonder meer.
"Bleach is healthy. It's mostly water. And we are mostly water. Therefore, we are bleach."
  vrijdag 21 januari 2022 @ 14:42:17 #229
474254 GurneyIsBestOke
pi_203300810
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 14:27 schreef OMG het volgende:
Kijk, daar hebben we details!

Maar dat je iets vaak geproeft hebt zou toch niks met de ratings moeten doen? Ik heb genoeg rechttoe rechtaan west coast IPAs en de citra of mosaic NEIPAs die je noemde op, en die kunnen nog steeds dezelfde soort rating rekenen ook al is het voor mijn smaakpalet niet bijzonder meer.
Ik vind een unieke smaak wel belangrijk, ja. Ik rate een bier op basis van hoe lekker ik hem op dat moment vind. Als ik iets unieks proef wat mij bevalt/interesseert, zal ik er meer van genieten, als het niet uniek is, dan minder.

Het grappige hierbij is dat sommige type smaken goed blijven. Ik noem een La Chouffe, Duchesse of Guinness. Het ene moment vind ik ze lekkerder dan op een ander moment maar ze gaan nooit vervelen, dus ze houden een goede rating. Bij citra/mosaic NEIPA's heb ik dat wel. Als een bier mij verveelt, dan geef ik het geen goede rating.

Plus, zeker wat betreft West Coasts en NEIPA's rate ik anders en veel strenger dan een paar jaar terug. Anders zou ik iedere NEIPA onderhand een 4,75 of hoger moeten geven terwijl er flink onderscheid is in kwaliteit, en zoals gezegd een standaard NEIPA zou ik toen nog lekkerder vinden dan de doorsnee Chouffe, maar inmiddels heb ik zoveel betere NEIPA's gehad dat dat niet meer het geval is.
pi_203301031
Ieder z'n ding uiteraard. Vind het alleen een beetje apart dat een bier dat verveelt maar mogelijk wel true to style is geen goede rating kan krijgen volgens die manier van ratings geven.
"Bleach is healthy. It's mostly water. And we are mostly water. Therefore, we are bleach."
pi_203301619
En dit is waarom je als brouwer niet de ratings moet lezen :D
  vrijdag 21 januari 2022 @ 15:43:47 #232
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_203301790
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 15:30 schreef Sarabi het volgende:
Lezen juist wel ;) Als iemand een 2 geeft met 'niet mijn ding' is dat toch anders dan een 2 met 'veel te zuur'. Zeker als je eigenlijk een licht zoete tripel had gemaakt :P. Maar naar waardes alleen, of gemiddelden, zou ik zeker niet kijken nee.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  vrijdag 21 januari 2022 @ 15:59:10 #233
474254 GurneyIsBestOke
pi_203302018
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 14:54 schreef OMG het volgende:
Ieder z'n ding uiteraard. Vind het alleen een beetje apart dat een bier dat verveelt maar mogelijk wel true to style is geen goede rating kan krijgen volgens die manier van ratings geven.
Naja ik rate gewoon naar hoe lekker ik iets vind. Dat lijkt mij persoonlijk de beste manier om te raten. Het type IPA wat ik omschrijf geef ik meestal een 3,25 of 3,5, wat gewoon een behoorlijke rating is, maar in mijn ogen niet meer dan de doorsnee prima tripel of red ale die op de global ratings een punt lager scoort.

Het vervelende is dat je wel eens een brouwerij raakt die gewoon een goed bier brouwt die je niet ligt (in mijn geval meestal door rooksmaak) omdat er waarde gehecht wordt aan de ratings, maar meestal zet ik hem dan niet meer op Untappd. In ieder geval niet meer bij Nederlandse brouwers.
pi_203302223
quote:
12s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 15:43 schreef De_Hertog het volgende:

[..]
Lezen juist wel ;) Als iemand een 2 geeft met 'niet mijn ding' is dat toch anders dan een 2 met 'veel te zuur'. Zeker als je eigenlijk een licht zoete tripel had gemaakt :P. Maar naar waardes alleen, of gemiddelden, zou ik zeker niet kijken nee.
Op zich heb je daar een punt, ookal hoop ik dat brouwers het zelf ook wel al door hebben als er iets fout is gegaan.

Net zoals bij alles blijven negatieve opmerkingen langer hangen dan positieve. Dus denk ik er wel over om Untappd minder te volgen.
pi_203302290
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 15:30 schreef Sarabi het volgende:
en al helemaal niet als brouwer erop steeds op moet reageren. Wel amusant dat een aantal brouwers dat niet kan laten.
pi_203302410
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 16:18 schreef JJ76 het volgende:

[..]
en al helemaal niet als brouwer erop steeds op moet reageren. Wel amusant dat een aantal brouwers dat niet kan laten.
Ik proost alleen, tenminste dat deed ik. Nu we groter worden vind ik dat eigenlijk ook iets te veel werk dus misschien maar helemaal mee stoppen.
En 1x heb ik gereageerd, toen een hele groep andere brouwers ons opeens 1 ster ging geven. Maarja daar valt toch geen eer aan te behalen.
pi_203306266
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 13:56 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Eigenlijk scoren mijn stouts ook vrijwel altijd hoog. Maar ik weet ook wel wat ik koop. En ik vind het gruwelijk lekker dus dan krijg je gewoon een hoge score.
Ik doe precies hetzelfde inderdaad, houd van stouts en beoordeel die vaak ook hoger.

Mijn hoogst beoordeelde biertjes zijn vrijwel allemaal vatgerijpte stouts of quadrupels van Nogne, barcodes van Moersleutel en Frontaal en Jopen. Samen met pastry stouts met goede combinaties van ingredienten. Intergalactic Bounty Hunter van Moersleutel, sommige van de Liquid Desserts enz.

Heb een tijdje geprobeerd om het objectief te bekijken, dus balans in smaken, vertegenwoordiging van de stijl etc. Probleem voor mij is dan dat een Duchesse de Bourgogne, Tripel Karmeliet of Abt 12 hoog scoren omdat het gewoon goede bieren zijn. Maar ik ze ondertussen geen 4.25 waard vind omdat ze een beetje "saai" en gewoontjes zijn vergeleken met een rum barrel aged tiramisu stout.
pi_203322912
Intergalactic Bounty Hunter, die vond ik inderdaad uitstekend. Veel stouts met kokos geprobeerd, maar deze was toch echt een klasse apart in dat genre naar mijn mening.
pi_203327179
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 14:00 schreef Kaizen_ het volgende:
Mijn absolute nieuwe favoriet: _O_ :
[ afbeelding ]
Die heb ik afgelopen week ook gedronken, erg lekker ja. :Y
pi_203341525
Uiteindelijk nog jullie tips opgevolgd en in Gent naar Bar Beenhouwer en Dok Brewing geweest. Goede bieren gedronken, o.a. Antidoot - Sitopia en Narrow Gauge - King Cloud City.
  maandag 24 januari 2022 @ 21:58:36 #241
356424 PrideoftheSouth
Quod licet Iovi non licet bovi
pi_203352010
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 09:11 schreef Welten het volgende:
Uiteindelijk nog jullie tips opgevolgd en in Gent naar Bar Beenhouwer en Dok Brewing geweest. Goede bieren gedronken, o.a. Antidoot - Sitopia en Narrow Gauge - King Cloud City.
Zag het ja. :)
Welke plek van de twee was toffer?
NAC Breda
Rèsbaarge
pi_203369573
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2022 21:58 schreef PrideoftheSouth het volgende:

[..]
Zag het ja. :)
Welke plek van de twee was toffer?
Nog bedankt voor de tip(s).
Ik vond zelf Bar Beenhouwer toffer: paar spelletjes gedaan, bierkaart was meer bijzonder i.v.m. Dok. Bij Dok voornamelijk gegeten, weinig meer doorgedronken. Stond binnen ook wel wat blauw van de rook / lekkere baklucht in de kleding, haha.
  woensdag 26 januari 2022 @ 16:51:04 #243
356424 PrideoftheSouth
pi_203375654
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 09:52 schreef Welten het volgende:

[..]
Nog bedankt voor de tip(s).
Ik vond zelf Bar Beenhouwer toffer: paar spelletjes gedaan, bierkaart was meer bijzonder i.v.m. Dok. Bij Dok voornamelijk gegeten, weinig meer doorgedronken. Stond binnen ook wel wat blauw van de rook / lekkere baklucht in de kleding, haha.
Thanks, dan moet ik die bar ook maar eens noteren. :)
NAC Breda
Rèsbaarge
  donderdag 27 januari 2022 @ 17:45:50 #244
474254 GurneyIsBestOke
pi_203390885
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 20:44 schreef Sapstengel het volgende:
Heb een tijdje geprobeerd om het objectief te bekijken, dus balans in smaken, vertegenwoordiging van de stijl etc. Probleem voor mij is dan dat een Duchesse de Bourgogne, Tripel Karmeliet of Abt 12 hoog scoren omdat het gewoon goede bieren zijn. Maar ik ze ondertussen geen 4.25 waard vind omdat ze een beetje "saai" en gewoontjes zijn vergeleken met een rum barrel aged tiramisu stout.
Moet zeggen dat ik een goede Karmeliet prefereer boven een Rum Barrel Aged Tiramisu Stout die enkel goed smaakt omdat het volgepropt is met chocola, vanille en koffie. Dat een goede pastry stout maken een kunst is bewijzen genoeg brouwerijen zoals Amundsen en Omnipollo wel maar zelfs de meest excentrieke pastry stout kan na verloop van tijd saai worden.

Één van de redenen dat ik niet meer zo vaak stouts opentrek is omdat het gewoon te veel voor mij is in één keer. Zelfs wanneer ik een 44cl deel met iemand kan het veel zijn. Merk vaak bij (pastry) stouts dat ik de eerste slokken geweldig vind en dat het einde vervelend is, niet alleen door de hoge alcohol en sterke smaak maar ook omdat er geen diepe laag achter zit, dan is het meer een alcoholische suikerbom dan een echt lekker biertje.
pi_203392233
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 17:45 schreef GurneyIsBestOke het volgende:

[..]
Moet zeggen dat ik een goede Karmeliet prefereer boven een Rum Barrel Aged Tiramisu Stout die enkel goed smaakt omdat het volgepropt is met chocola, vanille en koffie. Dat een goede pastry stout maken een kunst is bewijzen genoeg brouwerijen zoals Amundsen en Omnipollo wel maar zelfs de meest excentrieke pastry stout kan na verloop van tijd saai worden.

Één van de redenen dat ik niet meer zo vaak stouts opentrek is omdat het gewoon te veel voor mij is in één keer. Zelfs wanneer ik een 44cl deel met iemand kan het veel zijn. Merk vaak bij (pastry) stouts dat ik de eerste slokken geweldig vind en dat het einde vervelend is, niet alleen door de hoge alcohol en sterke smaak maar ook omdat er geen diepe laag achter zit, dan is het meer een alcoholische suikerbom dan een echt lekker biertje.
Snap het wel inderdaad. Zo'n pastry stout met een berg zooi er in gaat bijna meer richting een likeur. Collega van me zei altijd "als je er zoveel in gooit kun je elk bier lekker maken, een goed Belgisch biertje maken is een kunst". Natuurlijk iets genuanceerder want er zit verschil in pastry stouts. Maar idd precies wat je zegt.

Ook inderdaad de alcohol en suiker. Zelf geen probleem mee, kan wel een fles Bailey's soldaat maken op een avond. Alleen drink vaak met m'n vriendin en die vind het echt helemaal niks. Een normale RIS uit een whiskyvat vind ze dan wel weer lekker. Kees Barrel Projects, Jopen stouts enzo.
pi_203398968
Voor mij is het gewoon de afwisseling die het lekker houdt. Als ik bier haal bij een winkel neem ik ook altijd van alles mee, stouts, ipa's voornamelijk, maar ook vaak wel wat weizeners, quadrupels of saisons.
pi_203413245
Snap trouwens weinig meer van de normale, double, en triple IPAs. Net een 50 Million Dollar Man op van Three Floyds die 9% zou zijn en als double op untappd staat, nu een Arcade Crusher van Toppling Goliath die 10% is en volgens hun label een triple IPA, maar de Hopslam die in m'n koelkast ligt is ook 10% maar is een double IPA?!

Die Arcade Crusher drinkt trouwens veel te makkelijk weg voor 10%, wellicht een reden waarom triple IPAs die hun ABV goed maskeren hoog scoren.
  zaterdag 29 januari 2022 @ 06:45:01 #248
474254 GurneyIsBestOke
pi_203413426
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 04:18 schreef OMG het volgende:
Snap trouwens weinig meer van de normale, double, en triple IPAs. Net een 50 Million Dollar Man op van Three Floyds die 9% zou zijn en als double op untappd staat, nu een Arcade Crusher van Toppling Goliath die 10% is en volgens hun label een triple IPA, maar de Hopslam die in m'n koelkast ligt is ook 10% maar is een double IPA?!

Die Arcade Crusher drinkt trouwens veel te makkelijk weg voor 10%, wellicht een reden waarom triple IPAs die hun ABV goed maskeren hoog scoren.
Tja is niet echt een alcoholgrens ofzo. Ik zeg zelf onder de 4% session, 4 tot 7.5 enkel, 7.5 tot 9.5 dubbel, daarboven triple (en dan vanaf 12% quadruppel) maar iedere brouwerij heeft zijn eigen definitie ervan en het is uiteindelijk vooral een soort van marketing.
pi_203472602
Zaterdag nog eens een ritje richting Cantillon en 3 Fonteinen. Zin in. *O*
  woensdag 2 februari 2022 @ 17:37:34 #250
356424 PrideoftheSouth
pi_203475529
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 14:06 schreef Welten het volgende:
Zaterdag nog eens een ritje richting Cantillon en 3 Fonteinen. Zin in. *O*
Lekker man. Hebben wij in de kerstvakantie gedaan; alleen bij Cantillon kun je je al een dag heel goed vermaken. _O_
Alleen irritant dat je er om een of andere reden geen eten meer mag nuttigen. -O- Eten bestellen gaat niet en eigen hapjes eten is niet meer toegestaan.

[ Bericht 3% gewijzigd door PrideoftheSouth op 02-02-2022 17:47:22 ]
NAC Breda
Rèsbaarge
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')