abonnement Unibet Coolblue
pi_199101430
Burgemeester Zwolle buigt zich nu over gedoe rond versterkte gebedsoproep moskee

De Zwolse burgemeester Peter Snijders gaat zich hoogstpersoonlijk bezighouden met de aanhoudende onvrede over de versterkte gebedsoproep vanaf de moskee Masdjied-E-Awliya.

Omwonenden van het gebedshuis deden vanavond hun beklag in de digitale gemeenteraadsvergadering. Ze schermden met een vroegere toezegging van de imam dat er geen luide oproep zou klinken bij de nieuwe moskee langs de Middelweg.

Beperkt

Vier keer per dag horen ze sinds begin maart ‘Allahu akbar’ vanaf de moskee van de stichting Miesbahoel Islam Zwolle. Buren aan de rand van de wijk Aa-landen voelden zich overvallen. Imam Mohammed Cherief Goelab ging daarop met ze in gesprek, waarna afgesproken is dat de speakers zo afgesteld zouden worden dat de reikwijdte van de oproep beperkt zou worden.

Daar zijn buren nog niet zo van onder de indruk, laat Henry Smit namens de straten Tijnje en Tjariet en de diepenbuurt weten tegenover de Zwolse gemeenteraadsleden. ,,Er is grote willekeur in de frequentie en het volume van de gebedsoproep.’’

De buren wilden er vorige week met het moskeebestuur over doorpraten, maar die afspraak is volgens Smit door de imam afgezegd. ,,De impact van dit alles is groot op de buurt. Enkele bewoners hebben al aangegeven te gaan verhuizen. Een gezongen geloofsovertuiging is tot in de woningen te horen. Alsof die opgedrongen en opgelegd wordt.’’

Bocht

Wettelijk mag het moskeebestuur de versterkte oproep tot gebed (azan) laten klinken, maar volgens Gezina Middag is dat in dit geval te kort door de bocht. De bewoonster van de Urksteeg, op steenworp afstand van de moskee, spreekt van een afspraak met de imam tijdens een informatieavond in 2004, voordat de bouwvergunning afgegeven werd.

,,Er is ons toegezegd dat er geen oproep gedaan zou worden, dat bevestigen buren.’’ Het was een belangrijk argument om destijds akkoord te gaan met de bouw van het gebedshuis, zo houdt Middag de raadsleden voor.

Imam Goelab liet eerder in de Stentor al weten dat de buren vooraf beter geïnformeerd hadden moeten worden. Hij gaf na het gesprek met buurtbewoners aan dat de gebedsomroep niet meer tot in de wijk te horen zou zijn. Tevens meent hij omwonenden tegemoet te komen door de vroegste gebedsomroep te laten vallen. Goelab heeft vanavond nog niet gereageerd op vragen over de vroegere toezegging waar Middag naar verwijst.

Burgemeester Peter Snijders gaat nu proberen beide partijen alsnog tot elkaar te brengen, zo gaf hij vanavond aan. Hoe hij dat precies gaat aanpakken, is nog niet bekend. Snijders wil de buurt en de moskee er ‘op een zorgvuldige wijze in meenemen’. ,,Daar wil ik komende tijd graag de ruimte voor nemen.’’

De Stentor

Deel 1: NWS / Azan: Volgens de imam moeten ze er maar mee leren leven...
  woensdag 21 april 2021 @ 19:04:38 #2
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_199101513
Ik ben blij dat ik op een plek woon waar de kans op een moskee in de buurt extreem klein is.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_199101923
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 19:04 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Ik ben blij dat ik op een plek woon waar de kans op een moskee in de buurt extreem klein is.
Idem.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_199102004
Nederlanders zijn zo soft, doen toch niks ertegen behalve vergaderen, dan verlies je tegen mensen die niet zo angstig zijn
pi_199102053
Islamitische tokkies gonna tokkie.
pi_199102451
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 19:39 schreef Phoenyx-God het volgende:
Nederlanders zijn zo soft, doen toch niks ertegen behalve vergaderen, dan verlies je tegen mensen die niet zo angstig zijn
Tja, de leiders en hun aanhangers faciliteren de normale mensen niet .
pi_199102455
Hoe kan je dit nou toestaan. Die speakers haal je toch van dat dak af, als inwoners daar last van hebben?
Als je als burger geluidsoverlast maakt dan komen ze op den duur ook je apparatuur in beslag nemen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_199103944
Weer een stapje verder in de richting van de totale islamisering van Europa.
  woensdag 21 april 2021 @ 21:49:07 #9
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_199104048
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 20:05 schreef spectrumanalyser het volgende:
Hoe kan je dit nou toestaan. Die speakers haal je toch van dat dak af, als inwoners daar last van hebben?
Als je als burger geluidsoverlast maakt dan komen ze op den duur ook je apparatuur in beslag nemen.
Precies. Daarnaast de wet aanscherpen zodat alleen onversterkte uitingen zijn toegestaan voortaan.
Life is what you make it.
pi_199104074
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 18:58 schreef AchJa het volgende:
Blijkbaar is er voor de bouw van de moskee toegezegd door de imam dat er geen luidsprekers zouden komen.

quote:
Naar nu blijkt heeft imam Mohammed Cherief Goelab al in het najaar van 2004 aangegeven dat op de nieuwe moskee geen luidsprekers geplaatst zouden worden. Dit valt te lezen in een verslag van een wijkbijeenkomst in de Van der Capellen Scholengemeenschap in Holtenbroek, op 13 oktober van dat jaar. Goelab praat toehoorders daar bij over de bouwaanvraag van de stichting Miesbahoel Islam Zwolle.
Lees het hele artikel

https://www.destentor.nl/(...)gen-op-dak~a454227f/
  woensdag 21 april 2021 @ 23:17:55 #11
413578 Hahug13
Parttime autist
pi_199105501
En weer een hele buurt PVV stemmers erbij.
pi_199105626
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 18:58 schreef AchJa het volgende:
Burgemeester Peter Snijders gaat nu proberen beide partijen alsnog tot elkaar te brengen, zo gaf hij vanavond aan. Hoe hij dat precies gaat aanpakken, is nog niet bekend.
Nou das niet zo moeilijk. Dat is al gebeurd, in 2004.

quote:
,,Er is ons toegezegd dat er geen oproep gedaan zou worden, dat bevestigen buren.’’ Het was een belangrijk argument om destijds akkoord te gaan met de bouw van het gebedshuis, zo houdt Middag de raadsleden voor.
En daarmee basta.
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
  donderdag 22 april 2021 @ 00:18:37 #13
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_199105879
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 21:50 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Blijkbaar is er voor de bouw van de moskee toegezegd door de imam dat er geen luidsprekers zouden komen.
[..]

Lees het hele artikel

https://www.destentor.nl/(...)gen-op-dak~a454227f/
Kennelijk heb je niet zoveel aan een toezegging. En als er verder niets op papier staat, heb je er nu niet zoveel meer aan natuurlijk.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  donderdag 22 april 2021 @ 09:11:26 #14
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_199107338
Onverstandig dat ze in goed vertrouwen er van uit zijn gegaan dat een mondelinge afspraak zou worden nagekomen.
Ik zou sws gaan verhuizen als er bij mij in de buurt een moskee zou komen.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_199107477
quote:
0s.gif Op donderdag 22 april 2021 09:11 schreef deedeetee het volgende:
Onverstandig dat ze in goed vertrouwen er van uit zijn gegaan dat een mondelinge afspraak zou worden nagekomen.
Ik zou sws gaan verhuizen als er bij mij in de buurt een moskee zou komen.
Waarschijnlijk wel ja. Want dat is het enige geciviliseerde wat nog nut heeft om te doen.
Want van bestuurders hoef je het tegenwoordig ook niet meer te hebben mbt dit onderwerp.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_199107601
Je kan toch prima zelf die speakers van de muur slopen. Laf gedrag. Wel zeuren maar niets doen.

Het is soms beter om ongehoorzaam te zijn dan te wachten op de bestuurlijke manier.
  donderdag 22 april 2021 @ 15:04:07 #17
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_199110930
Als ze dit 's ochtends vroeg in de morgen doen valt dit toch gewoon onder de noemer "geluidsoverlast" ?
versterker en speakers in beslag nemen en niet meer doen.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_199114511
quote:
0s.gif Op donderdag 22 april 2021 09:11 schreef deedeetee het volgende:
Onverstandig dat ze in goed vertrouwen er van uit zijn gegaan dat een mondelinge afspraak zou worden nagekomen.
Ik zou sws gaan verhuizen als er bij mij in de buurt een moskee zou komen.
Dan kan men blijven verhuizen want de moslims blijven zichzelf voortplanten, waardoor men nergens meer rustig kan praten, zonder steeds de gesprekspartner te moeten vragen om wat hij/zij zei te herhalen aangezien de moslims met hun lawaaiige auto's voorbijrazen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')