quote:De prijzen voor Nederlandse vakantiehuisjes zijn sinds de corona-uitbraak harder gestegen dan ooit. Dat blijkt uit onderzoek van Radar samen met Parkvakanties.nl. De gemiddelde prijsstijging van een vakantiehuis is zo'n 8 tot 13 procent, terwijl normaal de prijzen met 3 tot 4 procent per jaar stijgen. In de komende meivakantie zie je uitschieters tot 25 procent.
Vreselijk dat er zo'n misbruik van gemaakt wordt... Je dupeert gezinnen met beperkt budget!quote:Door corona kunnen we niet naar het buitenland en vieren we noodgedwongen vakantie in eigen land. Uit een recent onderzoek van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) blijkt dat veel Nederlanders op dit moment een voorkeur hebben voor vakantie in eigen land. '11 procent meer Nederlanders ten opzichte van de vorige meting. En dat geldt niet alleen voor de zomer, maar ook voor de vakantieplannen in de rest van het jaar.'
Vier van de tien heeft vakantieplannen in eigen land
Zeven van de tien ondervraagden hebben de intentie om op vakantie te gaan. En het aantal Nederlanders met vakantieplannen in eigen land is toegenomen. In Nederland geven vier op de tien mensen met vakantieplannen aan om in eigen land te blijven. En ruim een derde van de ondervraagden zegt dat deze keuze beïnvloed is door corona. Je kunt de resultaten van het onderzoek hier bekijken.
Uitschieters tot 25 procent
En door deze enorme vraag naar vakanties in Nederland rijzen de prijzen voor Hollandse vakantiehuisjes de pan uit. Het is een simpel economisch gegeven van vraag en aanbod en wat de gek ervoor geeft. Vakantieparkenvergelijker Parkvakanties.nl ziet flinke prijsverschillen tussen 2019 (vóór corona) en in 2021 (tijdens corona). Oprichter Laurens Taekema zegt: 'Gemiddeld gaat het om een prijsstijging van 8 tot 13 procent over het hele jaar. De voorgaande jaren lag de gemiddelde prijsstijging rond de 3 tot 4 procent per jaar. En voor de meivakantie zie ik zelfs uitschieters tot 25 procent.'
Kan voor grote gezinnen ook duur uitpakken.quote:Op woensdag 21 april 2021 17:36 schreef Bocaj het volgende:
Ik zou in de (mei) vakantie in Nederland gewoon dagjes weg gaan en lekker thuis slapen (& eten).
Ja, zou kunnen idd... Goed rekenen dus!quote:Op woensdag 21 april 2021 17:53 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Kan voor grote gezinnen ook duur uitpakken.
quote:Op woensdag 21 april 2021 17:54 schreef Starhopper het volgende:
Gewoon nationaliseren. Weg met vakantiehuisjesmelkers.
quote:Op woensdag 21 april 2021 17:56 schreef Bocaj het volgende:
[..]Hoe zie je dat voor je dan... Gemeentelijke vakantiehuisjes? (Gaat hem niet worden...)
Ja echt, zo vreemd.quote:Op woensdag 21 april 2021 18:09 schreef Fugue het volgende:
Goh iemand kan ergens geld mee verdienen en doet het.
Een groot gezin is een keuze.quote:Op woensdag 21 april 2021 17:53 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Kan voor grote gezinnen ook duur uitpakken.
Punt is meer dat een duur huisje dan goedkoper kan zijn dan meerdere dagen de hort op.quote:Op woensdag 21 april 2021 18:24 schreef asco het volgende:
[..]
Een groot gezin is een keuze.
Logisch toch dat alles dan duur is.
quote:Op woensdag 21 april 2021 18:09 schreef Fugue het volgende:
Goh iemand kan ergens geld mee verdienen en doet het.
quote:
Ja.quote:
quote:418 euro bijbetalen
Ook Linda van Vaals wordt geconfronteerd met een flinke prijsstijging. Ze had in maart voor de meivakantie van 2020 een vakantiehuisje geboekt in pretpark Duinrell. Ze betaalt ruim 1200 euro, maar de vakantie kan vanwege de corona-regels niet doorgaan. Ze verblijven met twee verschillende huishoudens (haar gezin en haar beide ouders) in één ruimte. Duinrell geeft geen geld terug, maar Linda mag omboeken. In eerste instantie zet Linda de vakantie om naar mei 2021 en moet 340 euro bijbetalen. En nu moet de vakantie weer verplaatst worden naar de herfstvakantie van 2022, want de herfstvakantie voor 2021 is al volgeboekt. Nu kost het huisje ineens 1618 euro. Dat is ruim 400 euro meer dan de oorspronkelijke prijs.
'Nooit een bungalow huren voor 1500 euro'
Linda's dochter Ilse zegt: 'Families die niet zo rijk zijn en een leuk vakantietje willen, die worden dan gewoon, hoe zou je het zeggen...' Moeder Linda vult haar dochter aan. 'Je zit wel mensen uit te sluiten die dat niet kunnen betalen.' Linda vervolgt haar verhaal: 'Ik begrijp dat Duinrell het ook niet gemakkelijk heeft, maar deze prijsstijging gaat mij te ver. Ik zou normaal nooit een bungalow huren voor 1500 euro. Maar we worden gewoon in die positie gezet.' Linda wil graag haar geld terug, want ze wil niet nog meer bijbetalen. Duinrell geeft echter geen restitutie. Het pretpark mailt: 'dat er over de periode na 20 april 2021 nog niks bekend is. Linda kan haar vakantie omboeken naar een nieuwe reisdatum (tot 31 december 2022) en dat ze een eventueel verschil in prijs dient bij te betalen.'
Dat altijd en onvoorwaardelijk profiteren van elkaar is inderdaad toe te juichen. Werkelijk altijd moet men meer verdienen aan de behoeften van anderen. Maar volgens mij weet jij niet beter dan dat dat "gezond" gedrag is. Best beperkt is dat qua inlevingsvermogen en in hoe je een gezond functionerende maatschappij inricht.quote:
Ach over een jaar of twee wil iedereen juist weer naar het buitenland (mede vanwege de hoge prijzen in eigen land) en zakken de prijzen onder het eerdere basisniveau.quote:Op woensdag 21 april 2021 18:56 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat altijd en onvoorwaardelijk profiteren van elkaar is inderdaad toe te juichen. Werkelijk altijd moet men meer verdienen aan de behoeften van anderen. Maar volgens mij weet jij niet beter dan dat dat "gezond" gedrag is. Best beperkt is dat qua inlevingsvermogen en in hoe je een gezond functionerende maatschappij inricht.
Ieder voor zichzelf en God voor ons allen lijkt het motto. Ik vind dat ongezond en zeer beperkt qua inzicht.
Nee. Er is geen mechanisme wat je dan dwingt om hoger prijzen te gaan rekenen. Wel verdomd handig natuurlijk maar het is geen natuurwet dat het zo zou moeten werken.quote:
Je hoeft niet op vakantie he, mensen doen dit zelf. Als men zo gek is om een volstrekt belachelijk bedrag uit te geven voor eoa scharrige chalet ergens in een bos op de Veluwe moeten mensen dat zelf weten maar dat is natuurlijk niet de schuld van de lui die dat spul verhuren.quote:Op woensdag 21 april 2021 18:59 schreef Bart2002 het volgende:
Nee. Er is geen mechanisme wat je dan dwingt om hoger prijzen te gaan rekenen. Wel verdomd handig natuurlijk maar het is geen natuurwet dat het zo zou moeten werken.
Ik denk dat je de hebberigheid van de mens wel haast als natuurwet kunt bestempelen.quote:Op woensdag 21 april 2021 18:59 schreef Bart2002 het volgende:
Nee. Er is geen mechanisme wat je dan dwingt om hoger prijzen te gaan rekenen. Wel verdomd handig natuurlijk maar het is geen natuurwet dat het zo zou moeten werken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |