abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_198944452
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 april 2021 11:49 schreef Serinde het volgende:
Wij gaan voor de nieuwe woning 10% meer dan de vraagprijs betalen, 3% boven taxatiewaarde.
2-3% zelf financiëren zou nog wel lukken denk ik (net...). Maar ik hoop dat dat niet nodig is :P
quote:
Als je jong genoeg bent om geen ovb verschuldigd te zijn scheelt het iets en ik weet niet of het verschil bij iets goedkopere woningen ook zo groot is momenteel?
Tja, geen ovb geldt tot 400k. Ik vrees dat we daar boven gaan komen...
quote:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_198944497
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 april 2021 11:56 schreef Piles het volgende:

2-3% zelf financiëren zou nog wel lukken denk ik (net...). Maar ik hoop dat dat niet nodig is :P

Dus je wil zonder een beetje fatsoenlijke spaarrekening een huis kopen?
pi_198944507
quote:
O ja, ik had de regeling even niet scherp.
Rond een vraagprijs van 350 is wel wat leuks te vinden maar tja, wat moet er daar nog bij? Hoe langer je wacht met kopen, des te meer je kunt sparen maar volgens mij stijgen de prijzen in sommige straten harder dan je kunt sparen 8)7
pi_198944520
Tegen de stijgende prijzen is meestal niet op te sparen
pi_198944641
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 april 2021 12:00 schreef NightDancert het volgende:

[..]

Dus je wil zonder een beetje fatsoenlijke spaarrekening een huis kopen?
Ik heb best een aardige spaarrekening, maar 5% zelf financieren op een huis van 400k (normaal rijtjeshuis) én dan nog je kosten koper en verhuiskosten, hakt er aardig in.
En sparen als je vrije sector huurt, schiet ook niet op. En inderdaad, de prijzen stijgen dan overal harder dan je kunt sparen :{
  zaterdag 10 april 2021 @ 12:14:45 #56
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_198944661
quote:

[..]

[..]

[..]

SPOILER
Hoef en Haag is ook een leuk (nieuw) dorp. 10 minuutjes van Houten. :P
pi_198944742
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 april 2021 12:13 schreef Piles het volgende:
kosten koper
Wil je een aankoopmakelaar?
Zo niet, dan valt de kk wel mee als het om een woning van Max 400.000 gaat, wat mogelijk is (maar ik weet jullie eisen natuurlijk niet)
2.500/3.000 voor de financieel adviseur, 500 taxatie en 1.250 voor de notaris ongeveer?
pi_198944789
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 april 2021 12:14 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Hoef en Haag is ook een leuk (nieuw) dorp. 10 minuutjes van Houten. :P
Nah, 't wordt óf Houten, óf verder (goedkoper) van Utrecht. Dus geen Nieuwegein/Vianen/H&H denk ik :P
En nieuwbouw trekt me op dit moment ook even niet (woon ik nu).
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 april 2021 12:24 schreef Serinde het volgende:

[..]

Wil je een aankoopmakelaar?
Zo niet, dan valt de kk wel mee als het om een woning van Max 400.000 gaat, wat mogelijk is (maar ik weet jullie eisen natuurlijk niet)
2.500/3.000 voor de financieel adviseur, 500 taxatie en 1.250 voor de notaris ongeveer?
Waarschijnlijk wel makelaar ja, alleen al om er op tijd tussen te komen in deze markt...
En vergeet de 8.000 ovb niet. Want ik ga wel uit van 400k+ ;)
pi_198945879
Ha, ik denk dat ik jouw app dan op Funda voorbij heb zien komen @Serinde!
Als het die is, is t voor mij net te ver die kant op. Wel mooie bank! En mooi uitzicht.
pi_198947421
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 april 2021 18:33 schreef Leandra het volgende:
als ik überhaupt in Utrecht zou willen wonen (NOT).

Waarom niet?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-04-2021 16:11:27 ]
pi_198947878
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 april 2021 12:01 schreef Aanstootgevendenaam het volgende:
Tegen de stijgende prijzen is meestal niet op te sparen
idd, dan moet je >30k per jaar oid kunnen sparen. En dan nog betaal je effectief om te sparen (geen rente, wel vrh), je enige aanwas is nieuwe inleg, geen rendement
  zaterdag 10 april 2021 @ 17:21:06 #62
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198948365
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 april 2021 16:11 schreef Dimachaerus het volgende:

[..]

Waarom niet?
Omdat ik dat niet wil, net zoals anderen niet in een dorp op de Veluwe willen wonen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198951906
Vind persoonlijk aankoopmakelaars zo jammer. Het is een nieuwerwetse vorm van kartelvorming waar iedereen maar aan mee werkt :(
  zaterdag 10 april 2021 @ 22:23:38 #64
62913 Blik
The one and Only!
pi_198952722
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 april 2021 21:47 schreef investeerdertje het volgende:
Vind persoonlijk aankoopmakelaars zo jammer. Het is een nieuwerwetse vorm van kartelvorming waar iedereen maar aan mee werkt :(
Samen met taxateurs gewoon een extra gig binnen de makelaardij om snel geld binnen te harken
pi_198952909
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 april 2021 22:23 schreef Blik het volgende:

[..]

Samen met taxateurs gewoon een extra gig binnen de makelaardij om snel geld binnen te harken
Heb er al eerder op geagreerd, maar recent heeft de volkskrant er ook weer iets over geschreven:
https://www.volkskrant.nl(...)p-woningen~b57a7764/
pi_198955048
Wat zijn zoal jullie criteria geweest om te verhuizen?
Eerste koopwoning of groter/dichterbij werk of familie/beter geisoleerd/zonnepanelen?
  Moderator zondag 11 april 2021 @ 08:02:20 #67
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_198956591
quote:
1s.gif Op zondag 11 april 2021 00:26 schreef Brainfreeze-Cat het volgende:
Eerste koopwoning of groter/dichterbij werk of familie/beter geisoleerd/zonnepanelen?
Omdat ik van nieuwbouw naar nieuwbouw ga, was de overweging eerlijk gezegd dat we in vier jaar tijd wat meer zijn gaan verdienen en simpelweg onze overwaarde wilden verzilveren. En ondanks de hogere hypotheeklasten zouden we evenzoveel (of zelfs meer) per maand overhouden. Dus de lasten zijn te dragen en de lusten van een oprit, garage, zelf ingedeelde verdieping, grotere tuin en vrij uitzicht.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_198956625
quote:
Ondanks dat we al eens over een koophuis hadden gesproken zette een huurverhoging wat zaken in een stroomversnelling toen we na gingen wat we aan hypotheek konden krijgen t.o.v. het aanbod. Uiteindelijk voor een nieuwbouwproject gekozen. Ondanks dat ik dat qua kosten nogal onderschat had hebben we daar geen moment spijt van gehad.
  zondag 11 april 2021 @ 08:43:09 #69
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198956738
quote:
Ik kon na 15 jaar Veluwe niet meer wennen in de stad, ondanks het feit dat we daar het huis van mijn ouders hadden gekocht, dat echt een heel leuk huis was en in een hele fijne wijk stond.
Dankzij de enorme waardestijging (we kochten in 2013) konden we met de overwaarde, het feit dat we een annuïtaire hypotheek hadden en maandelijks extra aflosten en de huidige lage rente, die jaren 70 tweekapper inruilen voor een nieuwbouw vrijstaande woning op de Veluwe die qua indeling eigen ontwerp is.

Onze hypotheeklast is bruto net zoveel bij het oude huis incl. de extra aflossingen, netto dus hoger omdat de rente lager is.
Mezelf kennende zal ik hier ook wel weer extra gaan aflossen zodra de boel op orde is en daar weer ruimte voor is.

Dus gedaan omdat dit de kans was, alles viel op het juiste moment samen, en als we in 2013 de adviezen hadden opgevolgd en een (grotendeels) aflossingsvrije hypotheek hadden genomen hadden we dit nu niet kunnen doen, want dan zouden we wat afgelost was nooit gespaard hebben, we houden teveel van leuke dingen om zoveel geld op de spaarrekening te hebben :@

[ Bericht 0% gewijzigd door Leandra op 11-04-2021 10:45:52 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 11 april 2021 @ 09:00:08 #70
40566 Ericr
Livewrong
pi_198956824
quote:
Centraler wonen ivm werk. Heb wel eerst gezocht in eigen woonplaats (Den Haag). Maar dan wordt het of een kleurloze vinexwijk of overbieden op een afgetrapt huis terwijl mijn gemiddelde reistijd niet zou afnemen. In Den Haag kopen werd in ieder geval al snel onhaalbaar, ook al hebben we er ook niet heel veel moeite voor gedaan.

Gelukkig na eerste bezichtiging in Gouda centraal turnkey ready monument kunnen kopen voor de vraagprijs. Mazzeltje ook dat verkopende vbo-makelaar heel relaxt was en ook dacht aan onze belangen als koper.
pi_198956848
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 april 2021 22:23 schreef Blik het volgende:

[..]

Taxateur heeft de bank gewoon nodig voor risico inschatting.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 11 april 2021 @ 10:41:25 #72
62913 Blik
The one and Only!
pi_198957677
quote:
0s.gif Op zondag 11 april 2021 09:04 schreef ludovico het volgende:

[..]

Taxateur heeft de bank gewoon nodig voor risico inschatting.
En heel toevallig zit de getaxeerde prijs 99% van de keren rond de de uiteindelijke verkoopprijs. Het is een complete farce natuurlijk. Die taxateur/makelaar weet ook dat als de taxatie teveel afwijkt de koop af kan ketsen en zijn collega weer meer werk moet gaan uitvoeren, en dat werkt viceversa.

Praktijkvoorbeeld: vorig jaar het huis van mijn schoonmoeder verkocht, 4 makelaars over de vloer. zat meer dan 15% tussen de laagste inschatting en hoogste inschatting. Als die taxateur zo goed weet wat de taxatiewaarde is, waarom hebben exact dezelfde makelaars dan in voor traject zoveel moeite om een goede waardebepaling te geven?
pi_198958468
quote:
0s.gif Op zondag 11 april 2021 10:41 schreef Blik het volgende:

[..]

En heel toevallig zit de getaxeerde prijs 99% van de keren rond de de uiteindelijke verkoopprijs. Het is een complete farce natuurlijk. Die taxateur/makelaar weet ook dat als de taxatie teveel afwijkt de koop af kan ketsen en zijn collega weer meer werk moet gaan uitvoeren, en dat werkt viceversa.

Praktijkvoorbeeld: vorig jaar het huis van mijn schoonmoeder verkocht, 4 makelaars over de vloer. zat meer dan 15% tussen de laagste inschatting en hoogste inschatting. Als die taxateur zo goed weet wat de taxatiewaarde is, waarom hebben exact dezelfde makelaars dan in voor traject zoveel moeite om een goede waardebepaling te geven?
Kvind 15% marge helemaal niet zoveel.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 11 april 2021 @ 12:02:20 #74
62913 Blik
The one and Only!
pi_198958529
quote:
0s.gif Op zondag 11 april 2021 11:56 schreef ludovico het volgende:

[..]

Kvind 15% marge helemaal niet zoveel.
Ik vind het nogal wat als de ene makelaar zegt dat het 375 waard is en de andere 435...

En dat bij de taxatie er wonder boven wonder met 1% marge het bedrag uitkomt waarvoor het verkocht is :D

Let wel, taxateur, makelaar, verkoopmakelaar zijn vaak dezelfde mensen. Het is een van binnenuit verrot systeem
pi_198958591
quote:
0s.gif Op zondag 11 april 2021 12:02 schreef Blik het volgende:

[..]

Ik vind het nogal wat als de ene makelaar zegt dat het 375 waard is en de andere 435...

En dat bij de taxatie er wonder boven wonder met 1% marge het bedrag uitkomt waarvoor het verkocht is :D

Let wel, taxateur, makelaar, verkoopmakelaar zijn vaak dezelfde mensen. Het is een van binnenuit verrot systeem
Tjah, geen idee, verkooptransactie is wel een goede meting voor tegen welke prijs een object over gaat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')