Hoorde vanmiddag op de radio (was nog vóór de stemming) dat Arib vooral slecht ligt vanwege haar gezeik over de op handen zijnde verhuizing. Ze schijnt flink ruzie te hebben gehad met enkele mensen, waarbij Knops van het CDA met name werd genoemd.quote:Op woensdag 7 april 2021 21:26 schreef TomWaits het volgende:
[..]
Het is natuurlijk verleidelijk om er achteraf een complot in te zien na alle gebeurtenissen, maar feit blijft wel dat dit behoorlijk lastig te regelen is. Fracties stemmen anoniem, al zal er vast wat voorgekookt zijn vanuit D66/VVD. Maar je komt dan nog steeds 15 zetels tekort. Mijn gok is eerder dat partijen aan de linkerkant voornamelijk op Arib gestemd hebben, D66/VVD/CDA/GL op Bergkamp, de rechterflank (JA21/PVV/FvD) op Bosma. Voor een complot zijn het te veel stemmen voor Bergkamp in de eerste ronde - dat is wat mij juist opvalt.
Heb jij nou helemaal niets geleerd van Trump?quote:Op woensdag 7 april 2021 20:50 schreef Ringo het volgende:
[..]
Ach jee, die waan van de dag.
Het is gewoon een eerlijke verkiezing geweest en er heeft er eentje gewonnen.
Hm die kant van haar was ik idd niet bekend mee. Ach, niemand is perfect.quote:Op woensdag 7 april 2021 21:32 schreef TomWaits het volgende:
[..]
Het is mijn inschatting veel meer dat er een fors verschil bestaat tussen hoe wij thuis de Kamervoorzitter ervaren en hoe deze op het Binnenhof door haar directe collega's ervaren wordt. In dat debat kwam hier en daar dat stuk in RTL Nieuws aan bod. Hoewel het een enorm roddelstuk was dat uitsluitend hing op anonieme bronnen, kun je je toch afvragen hoe zoiets überhaupt in een publicatie beland. De NRC had een iets mildere variant ervan laatst gepubliceerd: https://www.nrc.nl/nieuws(...)aas-blijven-a4038711
Ja, alleen hebben ze dacht ik gister en vandaag in de Kamer expliciet ontkend dat er een akkoordje was?quote:Op woensdag 7 april 2021 21:33 schreef Hexagon het volgende:
En al is het een akkoordje. Zo werken die dingen in de politiek.
Misschien even vergetenquote:Op woensdag 7 april 2021 21:35 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ja, alleen hebben ze dacht ik gister en vandaag in de Kamer expliciet ontkend dat er een akkoordje was?
Ja, overleg over een kamervoorzitter zie ik ook niet echt een probleem in. Net zo min als over een burgemeester, een commissaris van de koningin of over de vice-voorzitter van de raad van State.quote:Op woensdag 7 april 2021 21:33 schreef Hexagon het volgende:
En al is het een akkoordje. Zo werken die dingen in de politiek.
Dat denk ik dus ook: waarom zou D66 moeite doen om een populaire voorzitter te vervangen die eigenlijk prima functioneert en een boegbeeld is voor vrouwen (met Marokkaanse afkomst)? Dat zou bij voorbaat eigenlijk kansloos zijn en een nogal loze missie bovendien. Bedenk ook: Arib was vorige keer zonder tegenkandidaat gekozen tot Kamervoorzitter, terwijl PvdA niet in het kabinet zat en zelfs gemarginaliseerd was na Rutte II.quote:Op woensdag 7 april 2021 21:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
En als Arib echt populair was, was een akkoord echt niet gelukt.
Moah je kunt de functie ook niet bepaald afdoen als symbolisch.quote:Op woensdag 7 april 2021 21:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, overleg over een kamervoorzitter zie ik ook niet echt een probleem in. Net zo min als over een burgemeester, een commissaris van de koningin of over de vice-voorzitter van de raad van State.
En dan is de functie van kamervoorzitter zelfs een pure erebaan zonder echte macht, zoals Bosma zo goed duidelijk maakte. Je danst naar de pijpen van de meerderheid, meer kun je niet doen als kamervoorzitter.
En als Arib echt populair was, was een akkoord echt niet gelukt.
Ik zou niet weten waarom D66 niet voor het dualisme zou zijn? Lijken inhoudelijk zeer progressief in tegenstelling tot de VVD.quote:Op woensdag 7 april 2021 21:17 schreef Perrin het volgende:
[..]
Als je dan toch dualiteitje gaat spelen in de Tweede Kamer, dan wel liever met een gehoorzame kamervoorzitter
Ik ben overigens behoorlijk pro-D66, maar vind de ophef rondom de kamervoorzitter gewoon vermakelijk.quote:Op woensdag 7 april 2021 21:52 schreef Ghoula het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom D66 niet voor het dualisme zou zijn? Lijken inhoudelijk zeer progressief in tegenstelling tot de VVD.
Waren ook een van de eerste die uit het kabinet stapten dmv de Toeslagenaffaire.
Ik snap het D66 gebash hier niet zo.
Dat is zeker jammer, maar slechts in beperkte mate te wijten aan de mensen die elke scheet opsnuiven. Het is niet de kiezer die met een open tas met aantekeningen naar buiten is gelopen, dat was Ollongren. Wat er daarna gebeurde was anti-reclame voor de politiek van onze eigen minister-president.quote:Op woensdag 7 april 2021 21:25 schreef spinazieruiker het volgende:
Het is vooral jammer dat momenteel elke scheet wantrouwen oplevert.
En GL want die willen dol graag mee regeren.quote:Op woensdag 7 april 2021 21:09 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat er een opzetje zou zijn vanuit VVD en D66 om Arib te lozen.
Voortaan door met de Tijdelijk vz. tot de nieuwe regering in functie getreden is. Ik ben voor.quote:Op woensdag 7 april 2021 22:00 schreef Ronald het volgende:
Ik zou liever een Kamervoorzitter uit de oppositie zien. Ook al is de oppositie nu officieel nog niet bekend, maar D66 zal sowieso in de coalitie zitten.
Ja, lijkt mij ook prima. Vlak na de vergadering over de nieuwe regering het debat over de nieuwe voorzitter. Zit je nog wel met de momenten dat de voorzitter niet herkozen wordt in de kamer, maar dan kan de eerste ondervoorzitter waarnemen.quote:Op woensdag 7 april 2021 22:03 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Voortaan door met de Tijdelijk vz. tot de nieuwe regering in functie getreden is. Ik ben voor.
Moet de waarnemend voorzitter per se een herkozen kamerlid zijn? Of is het ook mogelijk dat een voorzitter die vertrekt als kamerlid deze functie nog enige tijd vervult zonder deel uit te maken van de kamer zelf?quote:Op woensdag 7 april 2021 22:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, lijkt mij ook prima. Vlak na de vergadering over de nieuwe regering het debat over de nieuwe voorzitter. Zit je nog wel met de momenten dat de voorzitter niet herkozen wordt in de kamer, maar dan kan de eerste ondervoorzitter waarnemen.
Ja, de voorzitter is een kamerlid. Dat kan echt niet anders.quote:Op woensdag 7 april 2021 22:11 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Moet de waarnemend voorzitter per se een herkozen kamerlid zijn? Of is het ook mogelijk dat een voorzitter die vertrekt als kamerlid deze functie nog enige tijd vervult zonder deel uit te maken van de kamer zelf?
Dat kan nu toch ook? Na Gerdi Verbeet bijvoorbeeld. In theorie is dan eerst een andere oud-voorzitter aan de beurt en dan pas een ondervoorzitter, maar dat terzijde.quote:Op woensdag 7 april 2021 22:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, lijkt mij ook prima. Vlak na de vergadering over de nieuwe regering het debat over de nieuwe voorzitter. Zit je nog wel met de momenten dat de voorzitter niet herkozen wordt in de kamer, maar dan kan de eerste ondervoorzitter waarnemen.
Als je het moment van benoeming van de nieuwe voorzitter zou willen uitstellen tot na het aantreden van een nieuw kabinet dan kun je de door de vorige kamer benoemde voorzitter later dan de installatie van de nieuwe kamer uit zijn/haar functie als voorzitter ontheffen lijkt me.quote:Op woensdag 7 april 2021 22:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, de voorzitter is een kamerlid. Dat kan echt niet anders.
Zie de grondwet, artikel 61: Elk der kamers benoemt uit de leden een voorzitter.
Klopt maar de twee anderen die meededen waren niet geschikt.quote:Op woensdag 7 april 2021 22:00 schreef Ronald het volgende:
Ik zou liever een Kamervoorzitter uit de oppositie zien. Ook al is de oppositie nu officieel nog niet bekend, maar D66 zal sowieso in de coalitie zitten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |