abonnement Unibet Coolblue
pi_198895002
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
La Leche League
Heeft een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.

Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

De multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/

pi_198895029
Laatste berichten:

quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 09:44 schreef Lemijn het volgende:
Nee kan geen kwaad. Het uitgebreidere antwoord gooi ik op de app anders wordt het medisch advies op een forum :s) .

Totaal ongerelateerd: ik heb zo’n zin in een nieuwe voedingsperiode! *; .
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 09:49 schreef Tink89 het volgende:
Wolken: ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar mijn ervaring en die van de lactatiekundige in het ziektenhuis in weert is anders. spruit heeft geen kik gegeven, alleen even gemopperd toen ze z'n tong vast hielden, maar geen gekrijs ofzo. En dat kan hij wel bij honger of kramp. Misschien dat het nog uitmaakt dat hij veel jonger was, maar ik geloof echt niet dat het verschrikkelijk pijn deed.
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 10:05 schreef kwakz0r het volgende:
Ohja, ter aanvulling, ik zou wel willen dat ik gewoon met hem in ons bed kon slapen, maar ik slaap met een cpap en vertrouw het dan gewoon niet (slaap dieper en er komt koude lucht uit). Ben ook een beetje door de omstandigheden gedwongen om toch een wat vastere slaapplaats en ritme te zoeken.
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 10:41 schreef tpopml het volgende:
Interessant wel dat het dan overal zo'n andere benadering is. Oefeningen hier hielden in dat ik zijn kinnetje naar beneden duwde (voorzichtig) om een grotere hap te stimuleren, 'tandenpoetsen' dus met je pink in zijn mond en dan zijn tandvlees 'aaien' en dat zijn tongetje je vinger dan volgt, en (hier moest ik me echt even mentaal overheen zetten) dat je voorzichtig het diamantvormige wondje masseerde zodat dat flexibel bleef.

Het idee was dat het weefsel daarmee flexibel blijft en een beetje gestimuleerd wordt zodat het niet weer dichtgroeit op de oude wijze, waardoor je de behandeling zou moeten herhalen.

@:Kwakz0r, ik snap wel dat je dan niet wil. Ik voelde me er zelf ook pas comfortabeler bij toen hij iets van drie maanden was (en 8,4 kg). Met terugleggen hebben wij ook nog vaak een kruikje in bed gedaan terwijl ik aan het voeden was, zodat hij weer in een warm bedje terecht kwam. Misschien helpt dat?
@Lemijn wanneer ben je uitgerekend? Heb je nog voornemens om dingen hetzelfde of juist anders aan te pakken bij borstvoeding?
  woensdag 7 april 2021 @ 11:58:06 #3
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_198896042
Begin juli mogen we weer ongeveer :). En ik denk dat het wel ongeveer hetzelfde wordt. Nou hadden we bijzonder weinig tegenslag: de boel kwam goed op gang, geen borstontsteking of kloven gehad, alleen overproductie die ik zonder grote kunstgrepen kon indammen. Het schijnt dat de kans op herhaling daarvan wel vrij groot is, maar we zien wel. Eerst opstarten en manoeuvreren om mijn -dan- kleuter heen. En ik hoop wat sneller de klok los te kunnen laten, ik voedde niet op de klok maar hield wel de voedingstijden nog best lang bij. Maar op verzoek voeden/ in slaap voeden/ samen slapen zijn allemaal dingen die me goed zijn bevallen.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_198897285
Ik hoop dat dat nog een keer zo goed mag verlopen O+
In slaap voeden vind ik heerlijk, hoe rustig hij ervan kan worden. Maar ik merk dat ik het soms wel lastig vind als afspraken botsen met bedtijd. Hoe heb jij dat gedaan?
  woensdag 7 april 2021 @ 13:35:46 #5
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_198897348
Wat voor afspraken bedoel je? Ik heb zelden vergaderingen ‘s avonds. En bezoek had ik ook niet zo vaak en anders moesten ze wachten. Maar ik voedde in slaap omdat het fijn was én de makkelijkste manier. Het is geen doel op zich voor mij. Doel is die eerste tijd (eerste jaar denk ik) wel: maximale slaap, minimale strijd.

edit: ik woon alleen dus bijv sporten deed ik ook niet ‘s avonds. Ik ging vooral vroeg naar bed :z .
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_198907433
Nu een beetje overlap met babytopic, dus ik zal het verder even laten voor wat het is :) maar het doel deel ik! O+

Ik heb vandaag voor het eerst moedermelk in het bad gegooid, en ik had echt het idee dat zijn huidje superzacht was daarna. Is dit nou groene sweater syndroom?!
pi_198907939
Hebben jullie ook wel eens dat één borst super beurs aan voelt? Alsof het in z'n geheel een blauwe plek is. Maar er zitten geen harde plekken ofzo in, hij is echt helemaal soepel. Waar zou dat door kunnen komen?
pi_198914107
Bedankt voor de info en tips nog allemaal! Net bij de arts geweest en de ingreep is niet nodig. Hij heeft zn tong mooi over zn onderkaakje en er is geen kort riempje O+

Goed blijven opletten met aanleggen dus, want t ligt niet aan de anatomie
Kwak
  donderdag 8 april 2021 @ 13:07:44 #9
319308 Tink89
To live is to dance
pi_198914619
quote:
1s.gif Op woensdag 7 april 2021 22:27 schreef Aure het volgende:
Hebben jullie ook wel eens dat één borst super beurs aan voelt? Alsof het in z'n geheel een blauwe plek is. Maar er zitten geen harde plekken ofzo in, hij is echt helemaal soepel. Waar zou dat door kunnen komen?
Ik heb dan te fanatiek compressie toegepast.

En fijn Kwak!
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_198915177
Ah dan weet ik al waar 't door komt!

Goed nieuws kwak, dat scheelt toch weer!
pi_198915436
Ja nu nog slapen en me af en toe langer dan een halfuur tussen voedingen geven. Zou fijn zijn.
Kwak
pi_198918237
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 13:31 schreef tpopml het volgende:
Ik hoop dat dat nog een keer zo goed mag verlopen O+
In slaap voeden vind ik heerlijk, hoe rustig hij ervan kan worden. Maar ik merk dat ik het soms wel lastig vind als afspraken botsen met bedtijd. Hoe heb jij dat gedaan?
In de praktijk betekende dat meestal dat baby dan niet in zijn bedje sliep. In slaap voeden kost best even tijd en als ik zelf op hete kolen zat, wilde ik te snel overleggen en werd hij weer wakker. Dus dan voedde ik gewoon, soms even afgezonderd, soms in bijzijn van visite (ligt natuurlijk aan de afspraak) en liet baby dan gewoon bij me liggen of deed hem in de draagdoek. Zeker als ik nog buiten de deur moest zijn, sliep hij gewoon in de draagdoek prima.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_198919736
Hé ik had toch hier nog over die bv sieraden geschreven? Nu is het weg... Nou ja ik vroeg aan Duman, van zijn er ook platte ringen, met moedermelk? Enige wat ik zie zijn ringen met een enorm rondje erop. Dat steekt uit en zou ik overal aan blijven haken. ik heb nog niets gevonden aan een simpele ring met moedermelk.
pi_198919760
quote:
0s.gif Op donderdag 8 april 2021 17:28 schreef Phaidra het volgende:

[..]

In de praktijk betekende dat meestal dat baby dan niet in zijn bedje sliep. In slaap voeden kost best even tijd en als ik zelf op hete kolen zat, wilde ik te snel overleggen en werd hij weer wakker. Dus dan voedde ik gewoon, soms even afgezonderd, soms in bijzijn van visite (ligt natuurlijk aan de afspraak) en liet baby dan gewoon bij me liggen of deed hem in de draagdoek. Zeker als ik nog buiten de deur moest zijn, sliep hij gewoon in de draagdoek prima.
Thanks. Deed je dat ook toen de beeb al groter was?
pi_198920402
quote:
0s.gif Op donderdag 8 april 2021 19:18 schreef Hilmo het volgende:
Hé ik had toch hier nog over die bv sieraden geschreven? Nu is het weg... Nou ja ik vroeg aan Duman, van zijn er ook platte ringen, met moedermelk? Enige wat ik zie zijn ringen met een enorm rondje erop. Dat steekt uit en zou ik overal aan blijven haken. ik heb nog niets gevonden aan een simpele ring met moedermelk.
nah ik plaats net een uitgebreide reactie en krijg een foutmelding

Even een korte reactie dan. Ik heb geen ervaring met deze bedrijven maar zoiets?
https://www.silverliningsieraden.nl/c-4064113/moedermelk-ringen/
https://edelsmederij-elize.nl/product/moedermelk-ring-nr-18/
https://www.geboortesiera(...)smalle-open-ruimtes/

[ Bericht 7% gewijzigd door Elleska op 08-04-2021 19:56:09 ]
pi_198923339
quote:
0s.gif Op donderdag 8 april 2021 19:45 schreef Elleska het volgende:

[..]

nah ik plaats net een uitgebreide reactie en krijg een foutmelding

Even een korte reactie dan. Ik heb geen ervaring met deze bedrijven maar zoiets?
https://www.silverliningsieraden.nl/c-4064113/moedermelk-ringen/
https://edelsmederij-elize.nl/product/moedermelk-ring-nr-18/
https://www.geboortesiera(...)smalle-open-ruimtes/
Thanks, ik ben ook al tijden op zoek een zie nu gewoon bij die 2e link die je post van edelsmid Elize een ring die gewoon precies is wat ik graag wil <3
pi_198928484
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 13:31 schreef tpopml het volgende:
Ik hoop dat dat nog een keer zo goed mag verlopen O+
In slaap voeden vind ik heerlijk, hoe rustig hij ervan kan worden. Maar ik merk dat ik het soms wel lastig vind als afspraken botsen met bedtijd. Hoe heb jij dat gedaan?
Doordat Sam het het beste doet op rust en regelmaat pas ik nu lig nog alles aan op zijn slaapjes. Vooral de ochtend- en begin middag slaap. Als ik een afspraak heb buitenshuis plan ik deze dan het liefst eind van de middag omdat dat slaapje het kortst is, die kan hij dan ook in de maxi Cosi onderweg doen.
"Life is what happens to you, while you're busy making other plans"
pi_198929277
quote:
0s.gif Op donderdag 8 april 2021 19:19 schreef tpopml het volgende:

[..]

Thanks. Deed je dat ook toen de beeb al groter was?
Ik denk tot het moment ongeveer dat hij over ging naar 1 slaapje per dag. Dat lukte vaak wel om te managen om afspraken/verplichtingen heen. Toen hij nog 2x sliep, kwam ik vaak in de knoei met ophalen van de oudste op school. Maar na een maand of 6 lukte slapen niet meer zo goed in een lawaaiige omgeving. Dus dan sliep hij nog wel in de draagdoek, maar alleen als we dan buiten gingen wandelen bijvoorbeeld. Niet zo gemakkelijk meer in huis.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_198949043
quote:
0s.gif Op donderdag 8 april 2021 19:45 schreef Elleska het volgende:

[..]

nah ik plaats net een uitgebreide reactie en krijg een foutmelding

Even een korte reactie dan. Ik heb geen ervaring met deze bedrijven maar zoiets?
https://www.silverliningsieraden.nl/c-4064113/moedermelk-ringen/
https://edelsmederij-elize.nl/product/moedermelk-ring-nr-18/
https://www.geboortesiera(...)smalle-open-ruimtes/
Jaaaa perfect. Nu kan ik er niet langer omheen. Dan symboliseert de ring gewoon beide jongens die ik heb gevoed want van de eerste heb ik geen mm meer helaas. Ik vind die tweede ook echt het einde. Die is echt perfect O+ oeh oef, 450¤ oke maar eens oriënteren op zulke ringen. En man zegt gewoon doen die dure haha. Maar nu in dubio, want wil de beide namen erop maar wat vind ik belangrijker, namen op de buitenkant en minder melk zien, of mooier buitenkant en namen niet te zien

[ Bericht 6% gewijzigd door Hilmo op 10-04-2021 18:41:49 ]
pi_198949682
Die 2e is ook mijn favoriet op dit moment. Bij een trouwring staan naam/datum vaak aan de binnenkant dus dat voelt voor mij logischer.

Ik heb nog 1 flesje melk in de vriezer liggen van L maar hoop dat er nog een 2e borstvoedingsperiode bij mag komen dus ik wacht nog even met een sieraad. Weet ook nog niet wat ik wil, een ring of een ketting. bij een ketting zou het een subtiel hartje zijn.
  dinsdag 13 april 2021 @ 11:06:24 #21
149959 SQ
snelle trees
pi_198983702
Wanneer zijn jullie minder gaan kolven?

Ik kolf nu nog meestal 3 keer 10 minuten, dan heb ik meestal wel rond de 450cc. Goud drinkt 3 flesjes van 150 op de opvang, ik heb ook nog niet geprobeerd dat actief terug te managen.
Het kolven an sich gaat me gemakkelijk af hoor, en zeker nu met het fulltime thuiswerken, maar argh wat heb ik er een hekel aan. En dan elke keer alles weer schoonmaken. Ik zit er aan te denken om naar 2x20 minuten ofzo te gaan, en dan hopen dat ik er genoeg uit haal voor de dag.

Hij is nu zes maanden en ik heb geen flauw idee hoe vaak of veel hij live drinkt :+ We rapleyen dus substantieel voedsel krijgt hij nog niet echt binnen.
disclaimer
pi_198983738
Toen mijn kolfrecht afliep ging ik terug naar 1x, daarvoor zat ik al een poos op 2x kolven. Maar Dirk kreeg al vanaf 6 maand regelmatig een fles kv omdat ik niet genoeg kolfde om hem bij te houden, dus dat maakte het kolven er niet leuker op.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  dinsdag 13 april 2021 @ 11:21:02 #23
327807 Mariposas
&#1497;&#1492;&#14
pi_198983859
Hier ook pas met 9 maanden terug naar 1 x.
Maar ik maakte tussendoor nooit alles schoon hoor. Ik spoelde de kolfschelpen incl bevestiging gewoon door met koud water, daarna heet water, en wikkelde het in een hydrofiel. Pas aan het einde van de dat schoonmaken met een sopje.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_198984154
@SQ ik leg m’n spullen in de koelkast en haal ze eruit voor de volgende beurt. Afwassen doe ik ‘s avonds en daarna gaat alles mee in de vaatwasser. (Iedere kolfdag).

Ik zit nu op 4 keer kolven, soms drie. En blijf dit toch wel een poos doen.
Protège moi de mes désirs.
  dinsdag 13 april 2021 @ 11:58:04 #25
149959 SQ
snelle trees
pi_198984387
Vier keer :o respect hoor.

Nja het kolven is ook wel echt makkelijker nu natuurlijk, maar toch. Ik haat het :')
Misschien nog een tijdje 3 keer blijven proberen, zo lang ik nog niet naar kantoor hoef.

Ik verbaas me er over hoe ik weer na moet denken over dit soort dingen. Je zou denken dat ik het onderhand wel wist. Maar bij dingen die op een doordacht schema moeten loop ik altijd vast. Ik kan daar dus niks mee :')
disclaimer
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')