abonnement Unibet Coolblue
pi_198841611
Komende dagen worden cruciaal en richtinggevend voor het verdere verloop.

1.Na Pasen komen CDA en D66 naar buiten dat ze ook niet verder willen met Rutte. Dan zal de VVD mét Rutte zich terugtrekken uit de informatie en laten ze het initiatief bij de overige partijen om een kabinet te vormen. Met zoveel kleine partijen én het CDA is de kans nihil dat dat gaat slagen.

2. Na Pasen komen CDA en D66 NIET met afkeurende/afwijzende woorden over Rutte en de informatie tussen het zogenoemde motorblok van VVD en D66 is begonnen. Later zal het CDA ''mokkend'' aanschuiven en by far de meeste punten naar binnenhalen. Puur omdat VVD en D66 tot elkaar veroordeeld zijn en weinig onderhandelingsruimte hebben. Wie de vierde partij wordt weet ik niet, maar waarschijnlijk GL of SGP & Ja21, of uiteindelijk de SP

3. Bovenstaande gebeurt niet en Rutte stapt over een aantal maanden op. Maar dat is zéér onwaarschijnlijk.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  zaterdag 3 april 2021 @ 23:18:14 #277
1234 HiZ
Istanbullu
pi_198841622
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 april 2021 23:16 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Is dat echt wettelijk afdwingbaar?

Maar goed dan nog heb je het probleem dat je eigenlijk niet kan formeren als Rutte zich niet terugtrekt als lijsttrekker en de VVD eist dat hij wederom MP wordt.
Een minister kan ook ontslagen worden. En het is dwingend gewoonterecht sinds 1848 dat een minister alleen kan regeren met het vertrouwen van de Tweede Kamer.

Blijven zitten tegen een motie van wantrouwen in is nagenoeg onmogelijk.
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 3 april 2021 @ 23:18:28 #278
408813 crew  trein2000
pi_198841626
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 april 2021 23:16 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Is dat echt wettelijk afdwingbaar?
Dat is juridisch bindend ja. https://www.parlement.com(...)parlement_en_kabinet
quote:
Maar goed dan nog heb je het probleem dat je eigenlijk niet kan formeren als Rutte zich niet terugtrekt als lijsttrekker en de VVD eist dat hij wederom MP wordt.
Dan zit het vast ja. Maar goed, zonder meerderheid is Rutte ook nergens. Uiteindelijk moet je toch naar elkaar toe bewegen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  zaterdag 3 april 2021 @ 23:19:28 #279
1234 HiZ
Istanbullu
pi_198841637
quote:
7s.gif Op zaterdag 3 april 2021 23:17 schreef phpmystyle het volgende:
Komende dagen worden cruciaal en richtinggevend voor het verdere verloop.

1.Na Pasen komen CDA en D66 naar buiten dat ze ook niet verder willen met Rutte. Dan zal de VVD mét Rutte zich terugtrekken uit de informatie en laten ze het initiatief bij de overige partijen om een kabinet te vormen. Met zoveel kleine partijen én het CDA is de kans nihil dat dat gaat slagen.

2. Na Pasen komen CDA en D66 NIET met afkeurende/afwijzende woorden over Rutte en de informatie tussen het zogenoemde motorblok van VVD en D66 is begonnen. Later zal het CDA ''mokkend'' aanschuiven en by far de meeste punten naar binnenhalen. Puur omdat VVD en D66 tot elkaar veroordeeld zijn en weinig onderhandelingsruimte hebben. Wie de vierde partij wordt weet ik niet, maar waarschijnlijk GL of SGP & Ja21, of uiteindelijk de SP

3. Bovenstaande gebeurt niet en Rutte stapt over een aantal maanden op. Maar dat is zéér onwaarschijnlijk.
Dat denk ik ook. Rutte is masochistisch genoeg om 2 te willen.
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 3 april 2021 @ 23:20:27 #280
408813 crew  trein2000
pi_198841655
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 23:18 schreef HiZ het volgende:

[..]

Een minister kan ook ontslagen worden. En het is dwingend gewoonterecht sinds 1848 dat een minister alleen kan regeren met het vertrouwen van de Tweede Kamer.

Blijven zitten tegen een motie van wantrouwen in is nagenoeg onmogelijk.
Wordt staatsrechtelijk wel interessant. In principe voorziet de Grondwet er wel in. De nieuwe MP tekent zijn eigen benoeming. Maar dan heb je wel echt de poppen aan het dansen.

Maar Rutte is geen Trump, zo ver zal het niet komen. Met een aangenomen MvW treedt hij echt wel af.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_198841661
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 23:19 schreef HiZ het volgende:

[..]

Dat denk ik ook. Rutte is masochistisch genoeg om 2 te willen.
Ja, en hij berust zich in het gegeven dat hij weinig punten kan binnenhalen, maar hetzelfde geldt voor D66. Wopke is de lachende derde.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_198841682
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 23:11 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Punt is dat je niet iemand kan dwingen om de kamer uit te gaan. Je kan ook niet iemand dwingen om niet een MP-post te eisen. Je kan hooguit niet met hem in zee gaan.

Maar op het moment lijkt dat ook geen optie, want dan kan je niet formeren en blijven we demissionair.
Nou niet in zee gaan met iemand is gewoon heel legitiem bij een formatie.
Dat zien we elke keer. (zie PVV).

Dat er dan een kabinet vormen moeilijk wordt. Kun je niet een enkele partij verwijten. Sterker nog elke partij is even verantwoordelijk.En dat zal elke individuele partij een zorg zijn.

Ja wel belangrijk maar als je 15 partijen hebt. men maakt zich druk om eigen partij belang.
Niemand moet regeren natuurlijk. Dus als VVD stug blijft. dan wordt het inderdaad lastig. Maar dat is misschien wel VVD het meest te verwijten. Alhoewel iedereen dus aan eigen belang denkt.

En echt niet hoe snel kan er een kabinet zijn, ook al zijn wij er de dupe van..
  zaterdag 3 april 2021 @ 23:21:51 #283
1234 HiZ
Istanbullu
pi_198841685
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 23:18 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Dat is juridisch bindend ja. https://www.parlement.com(...)parlement_en_kabinet
[..]

Dan zit het vast ja. Maar goed, zonder meerderheid is Rutte ook nergens. Uiteindelijk moet je toch naar elkaar toe bewegen.
Als je inschat dat je tegenstanders te zwak en verdeeld zijn is er geen reden om te bewegen. En de tegenstanders van Rutte nu zijn te zwak en verdeeld.
pi_198841699
\
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 23:21 schreef HiZ het volgende:

[..]

Als je inschat dat je tegenstanders te zwak en verdeeld zijn is er geen reden om te bewegen. En de tegenstanders van Rutte nu zijn te zwak en verdeeld.
Ze zijn vrij verenigd in wie ze niet willen...
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 3 april 2021 @ 23:22:49 #285
408813 crew  trein2000
pi_198841700
quote:
7s.gif Op zaterdag 3 april 2021 23:17 schreef phpmystyle het volgende:
Komende dagen worden cruciaal en richtinggevend voor het verdere verloop.

1.Na Pasen komen CDA en D66 naar buiten dat ze ook niet verder willen met Rutte. Dan zal de VVD mét Rutte zich terugtrekken uit de informatie en laten ze het initiatief bij de overige partijen om een kabinet te vormen. Met zoveel kleine partijen én het CDA is de kans nihil dat dat gaat slagen.

2. Na Pasen komen CDA en D66 NIET met afkeurende/afwijzende woorden over Rutte en de informatie tussen het zogenoemde motorblok van VVD en D66 is begonnen. Later zal het CDA ''mokkend'' aanschuiven en by far de meeste punten naar binnenhalen. Puur omdat VVD en D66 tot elkaar veroordeeld zijn en weinig onderhandelingsruimte hebben. Wie de vierde partij wordt weet ik niet, maar waarschijnlijk GL of SGP & Ja21, of uiteindelijk de SP

3. Bovenstaande gebeurt niet en Rutte stapt over een aantal maanden op. Maar dat is zéér onwaarschijnlijk.
Optie 1a is een minderheidskabinet.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_198841708
Ik denk dat Rutte echt wil blijven en dat de verontwaardiging van de VVD'ers oprecht is, maar het zou ook nog kunnen dat Rutte dadelijk vertrekt "voor het land" en dan moeten die andere partijen heel veel inleveren, want de VVD heeft al het grootste offer gebracht, eigenlijk het onmogelijke gedaan, dus mogen die andere partijen ook al hun wensen laten varen.
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 3 april 2021 @ 23:23:46 #287
408813 crew  trein2000
pi_198841716
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 23:21 schreef HiZ het volgende:

[..]

Als je inschat dat je tegenstanders te zwak en verdeeld zijn is er geen reden om te bewegen. En de tegenstanders van Rutte nu zijn te zwak en verdeeld.
Als D66 en CDA er ook in slagen dit weekend de rijen te sluiten zit het muurvast. Ik denk echt dat je de afkeer jegens Rutte bij een aantal partijen onderschat.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  zaterdag 3 april 2021 @ 23:23:48 #288
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_198841719
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 23:18 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Dat is juridisch bindend ja. https://www.parlement.com(...)parlement_en_kabinet
[..]

Dan zit het vast ja. Maar goed, zonder meerderheid is Rutte ook nergens. Uiteindelijk moet je toch naar elkaar toe bewegen.
Weer wat geleerd.

En absoluut. Maar punt is dat ze elkaar nodig hebben momenteel. Dus ze simpel als “we formeren niet met Rutte” is het ook weer niet.

Uiteindelijk zal Rutte wel vervangen worden maar pas zodra ze, zoals jij mooi zegt, naar elkaar toe bewogen zijn. Hem nu “gratis” laten opstappen zou dom zijn en daarom snap ik wel dat de VVD hem vooralsnog vol verdedigd. De onderhandelingen moeten nog beginnen.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  zaterdag 3 april 2021 @ 23:25:08 #289
1234 HiZ
Istanbullu
pi_198841744
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 23:20 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Wordt staatsrechtelijk wel interessant. In principe voorziet de Grondwet er wel in. De nieuwe MP tekent zijn eigen benoeming. Maar dan heb je wel echt de poppen aan het dansen.

Maar Rutte is geen Trump, zo ver zal het niet komen. Met een aangenomen MvW treedt hij echt wel af.
In het alleruiterste geval zou het kabinet de taak van het ontslaan van de MP over kunnen nemen lijkt me. Gelet op de collectiviteit. Maar ik denk niet dat het zover zal komen ook.
  zaterdag 3 april 2021 @ 23:25:39 #290
454292 Koffieplanter
Violence. Speed. Momentum.
pi_198841756
Al de hele dag ben ik enorm aan het genieten van de tragikomische reacties van diverse VVD kopstukken. Waar kan ik mijn kop koffie declareren? Het enige wat nog ontbreekt is een pruillip van oer-leugenaar Halbe Zijlstra, maar die heeft het ongetwijfeld te druk met louche vergunningen voor zijn fantasierijke natuurvorming.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_198841761
Mensen die roepen dat CDA gaat aanschuiven bij een kabinet VVD en D66.

met Rutte als premier.

Kan mij dat totaal niet voorstellen. minderheidskabinet...
Terwijl 1. CDA al verloren heeft en sowieso huiverig was om weer mee te regeren.
2. Omtzigt de spil was in deze hele Rutte gate.
3. Ik Omtzigt nu niet snel in een kabinet Rutte 4 zie zitten en die post minister beklimmen na dit debacle.
4. CDA echt niks te winnen heeft in een minderheidskabinet waarbij iedereen Rutte uitsluit en CDA juist degene die dan Rutte de hand toesteekt om hem premier te maken...

In wat voor wereld zou CDA nu gaan regeren met Rutte en een vaag minderheidskabinet vormen? Waarbij ze Omtzigt binnenboord houden.
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 3 april 2021 @ 23:26:25 #292
408813 crew  trein2000
pi_198841762
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 23:23 schreef maan_man het volgende:
Ik denk dat Rutte echt wil blijven en dat de verontwaardiging van de VVD'ers oprecht is, maar het zou ook nog kunnen dat Rutte dadelijk vertrekt "voor het land" en dan moeten die andere partijen heel veel inleveren, want de VVD heeft al het grootste offer gebracht, eigenlijk het onmogelijke gedaan, dus mogen die andere partijen ook al hun wensen laten varen.
Ik kan dat, als VVD-lid, oprecht niet snappen. Het is simpelweg niet in het partijbelang dit, je leider heeft een geloofwaardigheidsprobleem. En wordt bovendien totaal uitgekleed straks in de onderhandelingen als hij het nog weet vlot te trekken.

Het scenario opstappen (of zelfs fractievz) is vanuit het brede perspectief helemaal niet slecht voor de VVD. Je hebt dan inderdaad een hele goede uitgangspositie, want al een groot offer gebracht, en bovendien de gelegenheid om een nieuw iemand te lanceren die het ook weer jarenlang kan volhouden.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  zaterdag 3 april 2021 @ 23:27:39 #293
1234 HiZ
Istanbullu
pi_198841779
quote:
7s.gif Op zaterdag 3 april 2021 23:20 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Ja, en hij berust zich in het gegeven dat hij weinig punten kan binnenhalen, maar hetzelfde geldt voor D66. Wopke is de lachende derde.
Het interessante van deze hele ellende is dat Rutte waarschijnlijk denkend aan het gedoe met Koppejan en Ferrier (dissidenten in het CDA) zich oprecht zorgen heeft gemaakt over het feit dat Wopke maar een halve partij had en dat in dat kader de naam van Omzigt is gevallen. Dat dus eigenlijk Rutte nu in de shit zit omdat het CDA een hopeloze partijleider heeft.
pi_198841780
quote:
7s.gif Op zaterdag 3 april 2021 23:17 schreef phpmystyle het volgende:
Komende dagen worden cruciaal en richtinggevend voor het verdere verloop.

1.Na Pasen komen CDA en D66 naar buiten dat ze ook niet verder willen met Rutte. Dan zal de VVD mét Rutte zich terugtrekken uit de informatie en laten ze het initiatief bij de overige partijen om een kabinet te vormen. Met zoveel kleine partijen én het CDA is de kans nihil dat dat gaat slagen.

2. Na Pasen komen CDA en D66 NIET met afkeurende/afwijzende woorden over Rutte en de informatie tussen het zogenoemde motorblok van VVD en D66 is begonnen. Later zal het CDA ''mokkend'' aanschuiven en by far de meeste punten naar binnenhalen. Puur omdat VVD en D66 tot elkaar veroordeeld zijn en weinig onderhandelingsruimte hebben. Wie de vierde partij wordt weet ik niet, maar waarschijnlijk GL of SGP & Ja21, of uiteindelijk de SP

3. Bovenstaande gebeurt niet en Rutte stapt over een aantal maanden op. Maar dat is zéér onwaarschijnlijk.
Ik denk toch optie 3, want de VVD houdt dan gewoon de macht maar dan zonder Rutte.
٩๏̯͡๏)۶
pi_198841783
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 23:23 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Als D66 en CDA er ook in slagen dit weekend de rijen te sluiten zit het muurvast. Ik denk echt dat je de afkeer jegens Rutte bij een aantal partijen onderschat.
Na al die commentaren van verschillende VVD prominenten mogen we allemaal maar hopen en bidden dat het niet overslaat naar een afkeer van de VVD in zijn geheel, dan zou de chaos echt compleet zijn.
pi_198841788
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 23:23 schreef maan_man het volgende:
Ik denk dat Rutte echt wil blijven en dat de verontwaardiging van de VVD'ers oprecht is, maar het zou ook nog kunnen dat Rutte dadelijk vertrekt "voor het land" en dan moeten die andere partijen heel veel inleveren, want de VVD heeft al het grootste offer gebracht, eigenlijk het onmogelijke gedaan, dus mogen die andere partijen ook al hun wensen laten varen.
Dat Rutte echt wil blijven...
twijfel niemand meer aan..

Maar dan ook niemand.
Sterker nog. die man zie ik nog een moord plegen om te blijven zitten
pi_198841792
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 23:22 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Optie 1a is een minderheidskabinet.
Kán. Maar dat wordt een experiment.

Maar naar mijn mening heeft D66 daar geen belang bij. Bij het zoeken naar meerderheden kom je continu op rechts uit bij veel thema's omdat rechts een meerderheid heeft van 84 zetels. Als ik D66 belangen vertegenwoordigd willen zien zou ik daarvoor bedanken.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  zaterdag 3 april 2021 @ 23:29:10 #298
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_198841802
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 23:26 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ik kan dat, als VVD-lid, oprecht niet snappen. Het is simpelweg niet in het partijbelang dit, je leider heeft een geloofwaardigheidsprobleem. En wordt bovendien totaal uitgekleed straks in de onderhandelingen als hij het nog weet vlot te trekken.

Het scenario opstappen (of zelfs fractievz) is vanuit het brede perspectief helemaal niet slecht voor de VVD. Je hebt dan inderdaad een hele goede uitgangspositie, want al een groot offer gebracht, en bovendien de gelegenheid om een nieuw iemand te lanceren die het ook weer jarenlang kan volhouden.
Eens, alleen wil je dat offer zo lang mogelijk uitstellen. Als je nu al aangeeft dat Rutte weggaat is er veel minder te halen als wanneer je hem steunt en de andere partijen vast lopen.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_198841804
Mijn inschatting is vooralsnog dat de VVD gewoon keihard vasthoudt aan Rutte en men van geen wijken weet, tot aan nieuwe verkiezingen toe. Dat mag, maar daarmee neemt men een gigantisch risico.
  zaterdag 3 april 2021 @ 23:29:30 #300
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_198841806
Frits Huffnagel kruipt nu in Rutte zijn kont bij shownieuws :')
En wordt keihard uitgelachen door Molendijk *O*
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')