We zullen zien wat de aanklacht wordt en wat de rechter oordeelt. In de richtlijnen van het OM wordt opzettelijk inrijden op een persoon zonder letsel in principe een aanklacht poging zware mishandeling met een strafeis van tenminste 3 maanden. Als er letsel is gaat de strafeis omhoog. En voordat je weer gaat gillen dat wij, in tegenstelling tot jij, er niks van snappen geef ik er een linkje bij: https://www.om.nl/onderwe(...)ishandeling-2019r008quote:Op donderdag 1 april 2021 13:21 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Voor een poging moet het onafhankelijk van de dader niet lukken
Feit is dat die journalist stond en bleef staan op een parkeervlak. Vervolgens dwingt die bestuurder van die BMW - al remmend af- dat die journalist daar weggaat.quote:Op donderdag 1 april 2021 09:40 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
U zei:
[..]
"Lijkt mij niet meer dan......."
Zoek op: "Opzettelijk aanrijden", is gewoon "poging tot doodslag".
Stel dat iedereen dit doet bij de Ikea en de Gamma. Inrijden op voetgangers op de parkeerplaats......
Nou ja.... gevoel voor emotie.... lijkt me wel aanleiding toe. Maar dat komt ook door die sigaret in de auto met dochterlief naast zich. Ik ken niemand die dat nu nog doet. En dan bewust op iemand inrijden. Vanaf welke snelheid is het dan wél doodslag. Is daar jurisprudentie over.quote:Op donderdag 1 april 2021 13:21 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik zie daar eigenlijk geen aanleiding voor.
[..]
Voor een poging moet het onafhankelijk van de dader niet lukken, hij remt/laat gas los en dus is het niet door een omstandigheid buiten hemzelf dat Slijptol nog leeft. Dat lijkt mij dan een voltooide mishandeling.
[..]
Twentsche Ros is wild om zich heen aan het graaien naar dingen die voor zijn gevoel zijn emotie, want meer dan dat is het niet, ondersteunen.
Bij de Gamma en Ikea blijven voetgangers ook wel op het parkeervak als ze het materiaal in de auto laden.quote:Op donderdag 1 april 2021 13:38 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Feit is dat die journalist stond en bleef staan op een parkeervlak. Vervolgens dwingt die bestuurder van die BMW - al remmend af- dat die journalist daar weggaat.
Iedereen kan duidelijk aan het beeldmateriaal zien dat er van sprake van poging tot doodslag geenzinds sprake is.
Goede vergelijkbare situatie.quote:Op donderdag 1 april 2021 14:01 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Bij de Gamma en Ikea blijven voetgangers ook wel op het parkeervak als ze het materiaal in de auto laden.
Wat maakt dat sigaretje nou uit manquote:Op donderdag 1 april 2021 13:59 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Nou ja.... gevoel voor emotie.... lijkt me wel aanleiding toe. Maar dat komt ook door die sigaret in de auto met dochterlief naast zich. Ik ken niemand die dat nu nog doet.
De kwestie is hier niet of inrijden met een auto op iemand poging tot zware mishandeling/doodslag kan opleveren. De vraag is hoe het stapvoets doorrijden terwijl iemand de parkeerplek blokkeert en vervolgens op de rem gaan staan strafrechtelijk gekwalificeerd moet worden. Je begint natuurlijk bij het feitencomplex zelf, het grabbelen naar krantenberichtjes over andere gevallen slaat nergens op. Richtlijnen zijn eigenlijk ook niet relevant, want dat is binnen het kader dat je het feitencomplex moet kwalificeren en tot een bewezenverklaring moet komen.quote:Op donderdag 1 april 2021 13:37 schreef recursief het volgende:
[..]
We zullen zien wat de aanklacht wordt en wat de rechter oordeelt. In de richtlijnen van het OM wordt opzettelijk inrijden op een persoon zonder letsel in principe een aanklacht poging zware mishandeling met een strafeis van tenminste 3 maanden. Als er letsel is gaat de strafeis omhoog. En voordat je weer gaat gillen dat wij, in tegenstelling tot jij, er niks van snappen geef ik er een linkje bij: https://www.om.nl/onderwe(...)ishandeling-2019r008
Als degene daardoor komt te overlijden en dat opzettelijk was is het doodslag. Voor die opzet moet de snelheid dan adequaat zijn geweest om de dood te doen intreden, via de wetsystematisch wat brakke figuur van voorwaardelijk opzet heet dat dan het 'je willens en wetens blootstellen aan de geenzins als onredelijk te verwaarlozen kans dat' en in dit geval dus dat Slijptol zou komen te overlijden.quote:Op donderdag 1 april 2021 13:59 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Nou ja.... gevoel voor emotie.... lijkt me wel aanleiding toe. Maar dat komt ook door die sigaret in de auto met dochterlief naast zich. Ik ken niemand die dat nu nog doet. En dan bewust op iemand inrijden. Vanaf welke snelheid is het dan wél doodslag. Is daar jurisprudentie over.
Ik denk niet dat de snelheid van de auto voor het afremmen door de bestuurder, hoog genoeg was om Slijptol onder de auto te doen komen. En dan heb je dus een bumper die de persoon tegen de benen raakt. Daar zit geen geenszins als onredelijk te verwaarlozen kans op zwaar lichamelijk letsel in.quote:En je dochter daar getuige van laten zijn. "Kijk eens wat papa gaat doen".
Stel dat zijn voet al onder de voorband was gekomen. Ook met een lage snelheid word je dan vermorzeld. Het gewicht van de BMW met corpulente inzittende meegerekend.
Nee ook niet natuurlijk.quote:Op donderdag 1 april 2021 15:10 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Wat maakt dat sigaretje nou uit manAls iemand rookt bij z'n kinderen is het nu opeens complete schande maar als ze hun kinderen ongezond vreten geven waardoor ze op hun 10e al vetzakken zijn mag je er niets van zeggen.
Punt is dat ze op een kluitje staan te wachten. Dat is wat anders dan een politieagent die in actie komt.quote:Op donderdag 1 april 2021 09:46 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Strikt genomen zou je dat ook van een politie-agent kunnen zeggen die iemand arresteert bij het "niet in acht nemen van de 1,5 meter afstand"
https://www.parool.nl/ned(...)brandhaard~b72d1f02/quote:Op dinsdag 30 maart 2021 12:41 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is niet anders.
[..]
Veel duidelijker wordt het niet. De wet kan dus niet binnen gebouwen en besloten plaatsen regels stellen. Media die claimen dat die kerken zich niet aan de regels houden verspreiden dus fake news.
Ik had geen idee dat "rechts radicalen" zo religieus waren. Heb je daar wat onderbouwing voor want hier op de frontpage zijn ze nogal vaak in de richting van nieuw atheïsme.quote:Op zaterdag 24 april 2021 01:38 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
https://www.parool.nl/ned(...)brandhaard~b72d1f02/
Moet wel pijnlijk zijn voor de rechts radicalen in Nederland, terwijl je nog zo stellig was.
Het moet pijnlijk voor iedereen zijn. Het kabinet mag nog steeds geen regels stellen in gebouwen en gesloten plaatsen en wat de RvS hier doet is stellen dat ze in geval van nood wel gesloten mogen worden, en dat vanuit die dreiging daarmee de relgieuze instelling in overleg met de burgemeester mag gaan om regels overeen te komen zodat dat niet hoeft.quote:Op zaterdag 24 april 2021 01:38 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
https://www.parool.nl/ned(...)brandhaard~b72d1f02/
Moet wel pijnlijk zijn voor de rechts radicalen in Nederland, terwijl je nog zo stellig was.
Lijkt me meer dan prima inderdaad. Met een mandaat van de bevolking mogen er beperkingen worden gesteld aan de artikelen in de grondwet. Lijkt me nogal logisch dat religieuzen niet boven de wet staan.quote:Op zaterdag 24 april 2021 17:16 schreef Weltschmerz het volgende:
Het moet pijnlijk voor iedereen zijn. Het kabinet mag nog steeds geen regels stellen in gebouwen en gesloten plaatsen en wat de RvS hier doet is stellen dat ze in geval van nood wel gesloten mogen worden,
Dat is dus die verrotte mentaliteit dat een kamermeerderheid boven de wet staat (en de minister boven de kamermeerderheid). Als je regels had willen stellen in religieuze gebouwen en besloten plaatsen had dat prima gekund door een grondwetswijzigingswet in te dienen en dan had na de verkieizingen die al in kannen en kruiken kunnen zijn. Maar we lappen liever uit politiek opportunisme de rechtsstaat aan onze laars.quote:Op zaterdag 24 april 2021 18:54 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Lijkt me meer dan prima inderdaad. Met een mandaat van de bevolking mogen er beperkingen worden gesteld aan de artikelen in de grondwet. Lijkt me nogal logisch dat religieuzen niet boven de wet staan.
Jaawkquote:
Dat ze journalisten hebben aangevallen, werkt strafverzwarend.quote:Op vrijdag 30 juli 2021 11:47 schreef Pleun2011 het volgende:
Taakstrafjes van 150 en 120 uur en ¤250 schadevergoeding
Dat zal ze leren
Hadden ze daar niet een woord voor? Iets met klassen en justitie.quote:Op vrijdag 30 juli 2021 12:09 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dat ze journalisten hebben aangevallen, werkt strafverzwarend.
https://www.nu.nl/media/6(...)d-tot-taakstraf.html
Geen woord van het OM over een heksenjacht tegen onschuldige kerkgangers, dat ze daar met draaiende camera mensen komen lastigvallen zou juist strafverlichtend moeten werken.quote:Op vrijdag 30 juli 2021 12:20 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Hadden ze daar niet een woord voor? Iets met klassen en justitie.
Persvrijheid is gelukkig een groot goed in Nederland.quote:Op vrijdag 30 juli 2021 12:22 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Geen woord van het OM over een heksenjacht tegen onschuldige kerkgangers, dat ze daar met draaiende camera mensen komen lastigvallen zou juist strafverlichtend moeten werken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |