Fukushima | zondag 28 maart 2021 @ 20:52 |
Update 28-03-2021: https://www.ad.nl/dordrec(...)te-trekken~aff72a0a/ [ Bericht 21% gewijzigd door Fukushima op 28-03-2021 21:40:36 ] | |
Solotovski | zondag 28 maart 2021 @ 20:59 |
Is er trouwens ergens al een livestream? | |
#ANONIEM | zondag 28 maart 2021 @ 21:09 |
Misschien de OP updaten | |
ACT-F | zondag 28 maart 2021 @ 21:18 |
Nee, geen internet daar. Maar uit zeer betrouwbare Egyptische bron heb ik vernomen dat ze de Evergreen aan het leeghalen zijn: | |
ACT-F | zondag 28 maart 2021 @ 21:28 |
Het probleem heeft zich nu verplaatst ![]() | |
Dar.Adal | zondag 28 maart 2021 @ 21:31 |
Gaat Evergreen dit overleven? Hoeveel miljard claims zijn er al in de maak.... | |
Fukushima | zondag 28 maart 2021 @ 21:35 |
Ik zag ergens een bedrag van 400miljoen per uur voorbij komen | |
ACT-F | zondag 28 maart 2021 @ 21:36 |
Dat bergen ziet er wel indrukwekkend uit: | |
jameshond7 | zondag 28 maart 2021 @ 21:42 |
Retweet | |
jameshond7 | zondag 28 maart 2021 @ 21:44 |
Aan goederen die daar langs komen, niet aan spul dat per se verloren gaat. | |
#ANONIEM | zondag 28 maart 2021 @ 21:50 |
Ik kom dit topic laat binnenvallen: is het al duidelijk wat de oorzaak is? Alcohol? | |
bleiblei | zondag 28 maart 2021 @ 22:04 |
Wind. Was al vanaf dag 1 bekend. | |
Dingest | zondag 28 maart 2021 @ 22:05 |
Wordt nog uitgezocht of er menselijke fouten of technische problemen aan de orde zijn, maar: "On 23 March 2021, at 07:40 EGY (05:40 UTC), Ever Given was travelling through the Suez Canal, where it was then caught in a sandstorm. The strong winds, which reached 40 kn (74 km/h; 46 mph), resulted in the "loss of the ability to steer the ship," causing the hull to deviate. The ship then ran aground at the 151 km (82 nmi) mark (measured from Port Said on the Mediterranean Sea; 10 km (5.4 nmi) from Suez Port on the Gulf of Suez), and turned sideways, unable to free itself, blocking the canal on both sides. According to an analysis of data from ship tracking websites by Evert Lataire, head of maritime technology division at the University of Ghent, the bank effect, which may cause the stern of a ship to swing toward the near bank when operating in constricted waterway, may have contributed to the grounding, along with the lateral forces of westerly winds pushing sideways against the northbound ship." In het Nederlands: zandstorm met sterke winden resulteerde in 'verlies van controle van de besturing' (hier zal vast heel kritisch naar gekeken worden mbt tot 'menselijke fouten') waardoor het schip met de boeg vastliep, en misschien heeft iets wat het 'oevereffect' heet (een effect waardoor het achtersteven naar de oever wordt getrokken) ook bijgedragen aan het diagonaal eindigen van het schip. | |
ACT-F | zondag 28 maart 2021 @ 22:12 |
Vrouw achter het stuurwiel. | |
#ANONIEM | zondag 28 maart 2021 @ 22:12 |
Oke dank voor het uitgebreide antwoord. Er zou dus nog alcohol in t spel kunnen zijn, maar duidelijk is in elk geval dat de wind een belangrijke rol heeft gespeeld. Ik zou overigens wel verwachten dat het op die vlakte vaker hard waait | |
Landgeld | zondag 28 maart 2021 @ 22:31 |
Serieus. Bizar deze business | |
Landgeld | zondag 28 maart 2021 @ 22:32 |
Hoe werken die sleep boten? Waar halen zij hun vermogen vandaan? | |
Landgeld | zondag 28 maart 2021 @ 22:32 |
Is de fout gemaakt door de Loods of eigen kapitein van Evergreen? | |
bleiblei | zondag 28 maart 2021 @ 22:35 |
Uit een motor ![]() Nee, maar hangt van het type sleepboot af. Meesten hebben volgens mij gewoon turbines die het vermogen via schroeven overbrengen. Nieuwere haven-sleepboten werken tegenwoordig met Voith-Schneider propellers om het vermogen om te zetten in beweging. Daardoor zijn ze naast erg krachtig, ook super wendbaar. | |
bleiblei | zondag 28 maart 2021 @ 22:36 |
Als je door een onverwachte windvlaag van de snelweg af vliegt met je vrachtwagen. Ligt het dan aan jou of je bijrijder die navigeert? | |
borbit | zondag 28 maart 2021 @ 22:41 |
Ik heb even naar de situatie gekeken. Ze moeten een klein stukje achteruit varen met het roer naar rechts. En dan vol gas vooruit met het roer naar links. Waarom doen ze dat niet? Veel sneller als het gedoe met sleepboten. | |
Dingest | zondag 28 maart 2021 @ 22:41 |
Ik neem aan dat de loods of stuurman wel gecontroleerd is hierop, dan zou dat allang wel bekend zijn geweest denk ik. Maar ik heb eens gekeken naar dit formaat schepen, en die bestaan pas een jaar of 4. De klasse waar dit schip toebehoort is pas 3 jaar oud. Het kan dus best zijn dat de pure omvang (icm uitzonderlijke weersomstandigheden zoals sterke wind) voor problemen zorgen die bij kleine schepen misschien minder vaak voorkomen. Toen het kanaal aangelegd werd, is er waarschijnlijk niet uitgebreid over dit formaat schepen nagedacht. Dat oevereffect schijnt bij dit formaat schepen ook nog niet helemaal duidelijk te zijn. En het kan ook zijn dat dit klasse schip een ontwerpfout heeft oid dat onder bepaalde omstandigheden voor onvoorziene problemen kan zorgen. | |
Pino112 | zondag 28 maart 2021 @ 22:51 |
tjoptjop | zondag 28 maart 2021 @ 23:11 |
idd, indrukwekkend spul en veel flexibeler ook dan vanaf het land (lekker transmissies oproken ![]() | |
tjoptjop | zondag 28 maart 2021 @ 23:12 |
Ik las onlangs een stuk dat de Suez loodsen een soort maffia is hoe ze zich gedragen ![]() | |
Nieuwschierig | zondag 28 maart 2021 @ 23:14 |
Hier wordt het uitgelegd. Min of meer | |
maily | zondag 28 maart 2021 @ 23:15 |
Uri Geller to the rescue![]() | |
Houtenbeen | zondag 28 maart 2021 @ 23:27 |
[ Bericht 100% gewijzigd door Houtenbeen op 28-03-2021 23:58:35 ] | |
Dingest | zondag 28 maart 2021 @ 23:41 |
Goed punt. Als zo'n eigen loods wel schuldig is wil je dat verzekeringstechnisch misschien niet op je bordje krijgen ![]() | |
tjoptjop | zondag 28 maart 2021 @ 23:44 |
Moest even zoeken, dit artikel iig https://www.hln.be/buiten(...)F%2Fwww.google.nl%2F | |
Interpretatie | zondag 28 maart 2021 @ 23:56 |
Dat is volkomen corrrect. De kapitein/gezagvoerder blijft ten allen tijde verantwoordelijk voor hetgeen er met het schip gebeurd. De enige uitzondering is, voor zover ik weet, bij passage van het Panamakanaal. Daar wordt je schip dan ook, bijkans letterlijk, volkomen doorgezaagd op elk veiligheidsaspect voordat de verantwoordelijkheid tijdens de passage overgaat op de loodsen. Je moet natuurlijk niet vergeten dat het kanaal daar oorspronkelijk door de Amerikanen is opgezet en die wilden natuurlijk niet het risico van een rechtszaak lopen. | |
ACT-F | maandag 29 maart 2021 @ 00:00 |
![]() https://www.alpmaritime.com/fleet/alp-guard ![]() | |
trein2000 | maandag 29 maart 2021 @ 00:01 |
Mooi staaltje Hollands glorie. | |
Dingest | maandag 29 maart 2021 @ 00:03 |
Mooi heldere uitleg ![]() En hij geeft hetzelfde een beetje aan: eigenlijk weet men niet helemaal zeker hoe dit type schip, en ook van deze omvang, op bepaalde (extreme) omstandigheden reageert. En of de crew/loods wel het inzicht/de kennis bezig en (extra) opleiding heeft genoten om in zulke omstandigheden juist op te trekken. Zoals deze man het uitlegt zijn er dus die twee factoren: de wind (waar het schip in een kanaal moeilijker mee kan omgaan dan op open zee), en het oevereffect (dat bij dit type schip misschien niet goed onderzocht is), en is er door de loods/crew met een te abrupte stuurmanoeuvre op gereageerd. Misschien dus omdat het gedrag van het schip hen overviel. Ik zit hierbij ook te denken aan de luchtvaart, waarin veel ongelukken plaats hebben gevonden doordat piloten/crew niet bekend waren met weerfenomenen (of dat de wetenschap ze nog niet goed begreep), of niet bekend waren met een nieuw stuk technologie of een ander model toestel waar ze weinig ervaring in hadden (waarin bepaalde handelingen die ze voorheen gewend waren te doen opeens anders uitwerkten). Dan gaat het goed totdat er een keer zich een bijzondere situatie voordoet. Ik ben dan benieuwd of dat voor de scheepvaart ook zo werkt, zal hopelijk uit het onderzoek wel blijken ![]() | |
ACT-F | maandag 29 maart 2021 @ 00:05 |
Het is nu toch hoogtij of niet? | |
PzKpfw | maandag 29 maart 2021 @ 00:08 |
Hij is nog niet los hé. | |
PzKpfw | maandag 29 maart 2021 @ 00:09 |
ACT-F | maandag 29 maart 2021 @ 00:14 |
PzKpfw | maandag 29 maart 2021 @ 00:14 |
Bij zonsopgang gaat men het weer proberen zo te lezen. | |
Dingest | maandag 29 maart 2021 @ 00:20 |
Ah, op zich ook logisch want de loods is in wezen een adviseur - de kapitein houdt wel het eindgezag en zijn eigen crew zit volgens mij gewoon achter het roer. Volgens mij mogen ze daarom ook zo'n knaap van boord zetten en een andere oppikken als de eigenaar/kapitein het niet ziet zitten. Volgens wiki is het in NL wettelijk zo dat een loods alleen verantwoordelijk kan worden gehouden bij zeer grote nalatigheid van de loods. Was het autoriteitsorgaan over het Panamakanaal ook niet tot de eeuwwisseling in handen van de Amerikanen? Die hebben de hele mik destijds aangelegd, ten koste van een boel lokale werknemers, en nadat ze het landgebied hebben geleased. Kan mij hoe dan ook voorstellen dat je zo'n belangrijke waterweg goed wil managen, om bepaalde situaties te voorkomen... ![]() | |
Fleischmeister | maandag 29 maart 2021 @ 00:27 |
Je bent er blijkbaar niet van op de hoogte dat dat grote gevaarte vastzit in de grond. | |
ACT-F | maandag 29 maart 2021 @ 00:29 |
![]() | |
Dingest | maandag 29 maart 2021 @ 00:48 |
Ik kijk er niet van op als blijkt dat die lui daar corrupt of snel laks zijn hoor ![]() ![]() En een andere scheepsofficier in het filmpje in dat artikel spreekt dat ook tegen. Dat kanaal levert bakken met geld op voor de exploitanten, waaronder vast die loodsen. Tuurlijk, als jij een verplichting bent om aan boord te hebben heb je wat overwicht omdat ze jou nodig hebben en dat kan je prima wat uitbuiten, maar als je er met je pet naar gaat gooien omdat ze je niet willen omkopen en daarom de boel in het honderd laat lopen dan heb je d'r zelf ook niets aan. | |
tjoptjop | maandag 29 maart 2021 @ 00:50 |
Ik was er van uitgegaan dat het hetzelfde zou zijn als bij het Panamakanaal waarbij ze dus wel de rol van sturen en navigeren overnemen (assumption is the mother of all f... ![]() | |
Metalfrost | maandag 29 maart 2021 @ 00:52 |
Allemaal de handjes hoog houden zodat Son Goku Uri Geller genoeg energie kan verzamelen om de Spirit Bomb kracht te verzamelen om het schip langszij de kade te brengen. | |
Eyjafjallajoekull | maandag 29 maart 2021 @ 01:08 |
Bijna moeten kosten na het lezen van deze pagina en het zien van die tweet. Tevens een oogziekte gekregen. Maargoed, omdat het Uri is zal ik de volgende keer hard de andere kant op denken ![]() | |
Interpretatie | maandag 29 maart 2021 @ 01:08 |
Loodsen zijn adviseurs maar landen kunnen wel gewoon verplichten dat je een loods aan boord neemt als je een bepaald traject binnen hun territoriale water wilt afleggen met je schip. Voor bijna elk schip is het nemen van een loods voor vertrek/aankomst van een haven bijna een verplichting (of het moet wel een heel klein schip betreffen). Het Panamakanaal was tot (en nu even uit m'n hoofd) 2000 in handen van de Verenigde Staten. Daarna werd het overgedaan aan Panama maar verder veranderde er verder weinig. Panama loopt netjes aan het leibandje van de VS en de corruptie is niet noemenswaard toegenomen sinds de overname. Moet overigens toegeven dat het Suez-kanaal de corruptie ook redelijk terug heeft weten te brengen; vroeger kon je een passage zonder de nodige 'smeermiddelen' van sloffen sigaretten/flessen drank wel vergeten. Tegenwoordig heeft de 'Suez Canal Authority' de wind er blijkbaar beter onder gekregen. | |
michaelmoore | maandag 29 maart 2021 @ 01:33 |
roer en schroef zit vast en voorsteven ligt een meter hoger dan normaal op de bodem van de zijkant , er valt niets te varen | |
michaelmoore | maandag 29 maart 2021 @ 01:35 |
Als de boot omdondert da is het gebeurd met Evergreen of met de verzekeraar(s) Is al de tweede keer met een serieus ongeluk met deze boot | |
jameshond7 | maandag 29 maart 2021 @ 03:36 |
https://www.vesselfinder.com/?p=EGSUZ001 | |
Burdie | maandag 29 maart 2021 @ 06:19 |
Hij drijft weer! | |
Burdie | maandag 29 maart 2021 @ 06:25 |
https://www.nu.nl/buitenl(...)aal-drijft-weer.html | |
Libris | maandag 29 maart 2021 @ 06:41 |
Ziet er inderdaad beter uit https://www.vesselfinder.com/nl/?imo=9811000 | |
onlogisch | maandag 29 maart 2021 @ 06:50 |
![]() | |
Libris | maandag 29 maart 2021 @ 07:03 |
FranticDJ | maandag 29 maart 2021 @ 07:03 |
Technisch gezien dreef ie al ![]() | |
FranticDJ | maandag 29 maart 2021 @ 07:06 |
schip is niet van evergreen maar van een lease maatschappij ![]() en zeer waarschijnlijk een aparte 'bv' voor het schip alleen. Laten ze het schip zelf failliet gaan, kan het bedrijf iig verder. | |
PzKpfw | maandag 29 maart 2021 @ 07:06 |
Bedankt voor uw deskundig advies, we nemen het mee. Gr Gr Peter Berdowski | |
FranticDJ | maandag 29 maart 2021 @ 07:07 |
'act of god' Zoek maar eens uit wat 'banking' of oeverzuiging inhoudt. | |
FranticDJ | maandag 29 maart 2021 @ 07:08 |
Terwijl de meeste (moderne) sleepboten het dus vooral van hun rompvorm moeten hebben. Hun voortstuwing initieert en de romp voert uit. Zelfde als een roer, het roer initieert een draai, de romp voert de draai uit. | |
PzKpfw | maandag 29 maart 2021 @ 07:10 |
De tweede grote zeesleper vaart ook zojuist het kanaal binnen. ![]() | |
FranticDJ | maandag 29 maart 2021 @ 07:10 |
And that's where you're wrong, volgens de Nederlandse wet iig. Zoek maar eens op wat een verkeersdeelnemer is volgens de Nederlandse scheepvaartwet en wat de jurisprudentie is op dit vlak. | |
FranticDJ | maandag 29 maart 2021 @ 07:12 |
Dan verklaren ze general average. https://en.wikipedia.org/wiki/General_average | |
Basp1 | maandag 29 maart 2021 @ 07:24 |
Als hij met de voorkant 1 meter hoger in het zand vast zat dreef hij toch niet. ![]() Maar goed mooi dat ze het schip nog zo snel los hebben gekregen. | |
FranticDJ | maandag 29 maart 2021 @ 07:24 |
De rest van het schip dreef wel ![]() | |
Basp1 | maandag 29 maart 2021 @ 07:28 |
De achterkant zat toch ook in het begin op de grond. ![]() De sloopboten in India vind je ook nog drijven als ze gedeeltelijk op de kust lopen . ![]() | |
Libris | maandag 29 maart 2021 @ 07:28 |
En ze zit nogsteeds vast.. Bron: https://nos.nl/artikel/23(...)en-nog-muurvast.html | |
StephanL | maandag 29 maart 2021 @ 07:30 |
Ohhhhh ![]() | |
maily | maandag 29 maart 2021 @ 08:00 |
O jee ... | |
trustychords | maandag 29 maart 2021 @ 08:12 |
Whoops. Als complete leek: Is dit eigenlijk al genoeg ruimte om er langs te kunnen varen? | |
LangeTabbetje | maandag 29 maart 2021 @ 08:38 |
Nee, en al zou er aan de voor of achter kant ruimte zijn, is het te dicht op de wal en daar is het te ondiep..... | |
Nieuwschierig | maandag 29 maart 2021 @ 08:48 |
Harde zijwind plus de onmogelijkheid om in een smal kanaal netjes te krabben | |
Landgeld | maandag 29 maart 2021 @ 10:01 |
Bijzonder dat zo'n wind zo'n enorme zwaargewicht op kan bewegen? | |
Hugo862 | maandag 29 maart 2021 @ 10:04 |
Nee. Z'n containerschip heeft een enorm oppervlak voor het vangen van wind. Dat genereert meer vermogen dan zijn motor bij voldoende wind. | |
Basp1 | maandag 29 maart 2021 @ 10:10 |
Eerder bijzonder dat veel mensen de kracht van de wind onderschatten hier. Als nederlanders die vaak op de fiets zitten weet je al hoe zwaar tegenwind kan zijn. Het geprojecteerde oppervlakte van een mens valt in het niet bij zo'n containerschip. ![]() | |
michaelmoore | maandag 29 maart 2021 @ 10:21 |
Deze boot heeft al eerder problemen gehad 2 jaar terug in de Elbe, toen dreef ie ook naar rechts https://www.ad.nl/buitenl(...)enis-koers~ad1af858/ | |
jeroen25 | maandag 29 maart 2021 @ 10:25 |
Die man uit het filmpje hierboven had het toch ook over een wind van 40 knopen? Dat is 72 kmh of bovenin 8 beaufort. | |
FranticDJ | maandag 29 maart 2021 @ 10:25 |
wat versta je onder krabben? | |
FranticDJ | maandag 29 maart 2021 @ 10:26 |
En feitelijk is daar min of meer hetzelfde gebeurd als nu in Suez. | |
Nober | maandag 29 maart 2021 @ 10:29 |
https://mobile.twitter.com/DoorbraakBe/status/1376232774659674117 Blanken ![]() | |
jeroen25 | maandag 29 maart 2021 @ 10:43 |
En mannen. | |
michaelmoore | maandag 29 maart 2021 @ 10:46 |
Wat een boel telefoonhoesjes zo bij elkaar![]() | |
Zipportal | maandag 29 maart 2021 @ 11:22 |
@Starhopper ![]() ![]() ![]() | |
Burdie | maandag 29 maart 2021 @ 11:26 |
"I found this article online on NPO radio one. Which is a... a Norwegian source." ![]() ![]() | |
ikweethetookniet | maandag 29 maart 2021 @ 11:52 |
Te snel gevaren, zelf sneller dan toegestaan, 25 km/uur ipv 16 km/uur ![]() Geen sleepboten, terwijl ervoor en erachter schepen ze wel hadden Zandstorm met windsnelheden van 60 km/uur Wind viel even weg en correctie op de brug kwam te laat https://fd.nl/ondernemen/(...)astliep-l2c1caMROB1x Schettino 2.0 dus ![]() | |
monkyyy | maandag 29 maart 2021 @ 12:11 |
Heeft dat ding geen hekschroef en boegschroef? ![]() | |
FranticDJ | maandag 29 maart 2021 @ 12:12 |
en ook als die ze wel zou hebben, bij zoveel voorwaartse snelheid hebben die geen effect. Daarbij kunnen die door zuiging/druk verschillen e.d. de gronding juist weer versnellen of beter gezegd: een averechts effect hebben. | |
FranticDJ | maandag 29 maart 2021 @ 12:14 |
Beste stuurlui staan aan wal ![]() of zitten in de machinekamer ![]() | |
ikweethetookniet | maandag 29 maart 2021 @ 12:20 |
Nu wel met dmv een touwtje ![]() | |
StephanL | maandag 29 maart 2021 @ 12:38 |
Schijnen live beelden te zijn ![]() | |
spectrumanalyser | maandag 29 maart 2021 @ 12:43 |
https://www.change.org/p/(...)please-move-the-ship nu gaat 't hard, al 1,316 have signed. er is ook een petitie gaande om het schip juist niet los te trekken, maar te laten zitten. https://www.change.org/p/(...)84-82b2-ce47dd639504 [ Bericht 38% gewijzigd door spectrumanalyser op 29-03-2021 12:51:19 ] | |
Nieuwschierig | maandag 29 maart 2021 @ 12:45 |
Krabben is de koers van het schip of vliegtuig zo kiezen dat het de zijwaartse drift compenseert. Dat gaat in de lucht of op zee prima maar in een kanaal is daar te weinig ruimte voor | |
EdVe | maandag 29 maart 2021 @ 12:46 |
Extranews heeft live stream: | |
Stoorzendert | maandag 29 maart 2021 @ 12:52 |
Er is ook een petitie om er een tweede schip bij te leggen. Die is ook al vaak ondertekend. Kan de link zo even niet vinden. | |
Stoorzendert | maandag 29 maart 2021 @ 12:53 |
Ow edit. Zou ook deze kunnen zijn. | |
Burdie | maandag 29 maart 2021 @ 12:56 |
https://www.change.org/p/(...)als-add-another-ship | |
StephanL | maandag 29 maart 2021 @ 13:13 |
Vlot nog niet erg volgens mij ![]() | |
ZeventiendeEtage | maandag 29 maart 2021 @ 13:17 |
We kunnen een sateliet o peen komeet 300 miljoen km van hier dumpen maar geen bootje uitvissen? Wtf zijn die luie mensen daar aan het doen man | |
Gehenna | maandag 29 maart 2021 @ 13:23 |
![]() | |
Eyjafjallajoekull | maandag 29 maart 2021 @ 13:28 |
En hoelang waren de voorbereidingen voor die satalliet missie naar de komeet? Ook een week toch? | |
spectrumanalyser | maandag 29 maart 2021 @ 13:31 |
heerlijk, ik hou van internet. Everything is better in pairs Als Jan des Bouvrie nog zou leven dan had ik ook getekend. Jan des Bouvrie is gek op simmetrie | |
Stoorzendert | maandag 29 maart 2021 @ 13:31 |
Die ‘satelliet’ weegt geen 244.000 ton. Anders werd dat ook een lastig verhaal. ![]() | |
ZeventiendeEtage | maandag 29 maart 2021 @ 13:43 |
Laten we de vraag anders stellen: hoe lang varen wij al bootjes? En hoe lang vliegen wij in de ruimte? | |
michaelmoore | maandag 29 maart 2021 @ 13:44 |
En die satelliet kan ook niet omdonderen met als gevolg maanden lange blokkade , hooguit terugvallen en verbranden | |
qajariaq | maandag 29 maart 2021 @ 13:45 |
Dat bootje dumpen is prima gelukt hoor. Wat wil je verder aantonen? | |
#ANONIEM | maandag 29 maart 2021 @ 13:47 |
![]() ![]() | |
Stoorzendert | maandag 29 maart 2021 @ 13:47 |
Dit is toch op geen enkele manier te vergelijken? Of denk je dat Boskalis een soort sociale werkplaats is ofzo? Er is in een paar dagen 27.000m3 grond en klei weggehaald bij dat schip. | |
sjorsie1982 | maandag 29 maart 2021 @ 13:50 |
Kan je nagaan hoe moeilijk het is om die boot uit te vissen. | |
sjorsie1982 | maandag 29 maart 2021 @ 13:51 |
We vliegen langer in de ruimte. | |
summer2bird | maandag 29 maart 2021 @ 13:52 |
Maar nu het schip wat losser staat kunnen kleinere bootjes er langs toch? Dat zou al iig een klein gedeelte moeten oplossen? | |
jameshond7 | maandag 29 maart 2021 @ 13:53 |
De Nederlandse Alp Guard schijnt uit een haven in Turkije te zijn gehaald, maar kwam aan de zuidkant/achterkant van het schip aan (op de kaart "onder het schip"). Waarom moest deze per se aan de achterkant van de Ever Given zitten? | |
sjorsie1982 | maandag 29 maart 2021 @ 13:54 |
Geen idee, meet jij op of het past? | |
jameshond7 | maandag 29 maart 2021 @ 13:54 |
Lijkt me niet handig dat boten daar varen als er ook nog baggerschepen bij liggen. En als deze 'bootjes' te dicht langs de kant varen en vast komen te zitten ben je helemaal ver van huis | |
jameshond7 | maandag 29 maart 2021 @ 13:54 |
![]() | |
sjorsie1982 | maandag 29 maart 2021 @ 13:56 |
Nou ja, die mensen die daar werken hebben wel belangrijkere dingen te doen. | |
FranticDJ | maandag 29 maart 2021 @ 13:58 |
Ah dat noemen we scheren in de zeevaart. Krabben doe je achter een anker. | |
Dingest | maandag 29 maart 2021 @ 13:59 |
Ik heb dan ook niets over varen gezegd. | |
summer2bird | maandag 29 maart 2021 @ 13:59 |
Ja klopt ook wel, zou helemaal wat zijn als er nog wat schepen ook gaan vastzitten daar ![]() | |
jeroen25 | maandag 29 maart 2021 @ 14:00 |
Niet? Ik dacht altijd dat als je echt niets kan je dan maar schepen gaat bergen op zee. | |
Stoorzendert | maandag 29 maart 2021 @ 14:00 |
Als ie aan de voorkant (van de achterkant) trekt komt ie juist vaster te liggen? | |
Stoorzendert | maandag 29 maart 2021 @ 14:05 |
Nee, dan word je kapitein op een groot vrachtschip. ![]() | |
ikweethetookniet | maandag 29 maart 2021 @ 14:19 |
Noach is dood anders hadden we hem kunnen bellen ![]() | |
ZeventiendeEtage | maandag 29 maart 2021 @ 14:34 |
Ik ben meer benieuwd hoe je zo'n groot schip 90 graden kan draaien em vastzetten. Laat mij denken aan die scene in Austin Powers en zijn golfkarretje. | |
Houtenbeen | maandag 29 maart 2021 @ 14:35 |
michaelmoore | maandag 29 maart 2021 @ 14:48 |
https://www.telegraaf.nl/(...)zkanaal-terug-bij-af AMSTERDAM - Het gestrande containerschip Ever Given zit nog steeds met de voorkant vast in de klei van het Suezkanaal. Maandagmiddag is een lostrekpoging rond het hoogtij van 14 uur mislukt, aldus Reuters. De harde wind stuwt het schip weer terug. | |
Landgeld | maandag 29 maart 2021 @ 14:50 |
Mislukt dus. Dat is wel erg zuur ![]() | |
Pleun2011 | maandag 29 maart 2021 @ 14:53 |
Ziet ernaar uit dat de containers van de voorkant moeten worden gehaald en dat zal wel even duren. | |
spectrumanalyser | maandag 29 maart 2021 @ 14:53 |
Het is niet alleen mislukt om de voorkant los te trekken, de wind heeft de achterzijde ook weer teruggeduwd naar waar ie gisteren lag. Kortom, het schip ligt weer op dezelfde plek als dat ie vorige week vast liep. | |
trustychords | maandag 29 maart 2021 @ 14:55 |
Ah, volgende poging gewoon met de wind meedraaien dus. 😎 | |
Gunner | maandag 29 maart 2021 @ 15:03 |
volgens marinetraffic is deze 27 dagen geleden al vertrokken uit Turkije dus die is niet speciaal voor dit event. om zuid te eindeigen zal die eerst om kaap de goede hoop moeten zijn gevaren en dat is conform die 27 dagen denk ik. | |
michaelmoore | maandag 29 maart 2021 @ 15:03 |
Ja dat gaat een tijd duren Dat gaat een week duren | |
michaelmoore | maandag 29 maart 2021 @ 15:05 |
er moet aan rechtsachter naar beneden getrokken worden , om te voorkomen dat ie omdondert naar links voor | |
Burdie | maandag 29 maart 2021 @ 15:06 |
Op de kaart ziet het er juist zo hoopvol uit?![]() | |
spectrumanalyser | maandag 29 maart 2021 @ 15:08 |
wat is dit nou? op vesselfinder ligt ie nu helemaal goed, exact in het midden. loopt die website ons te fucken. | |
spectrumanalyser | maandag 29 maart 2021 @ 15:08 |
Het is gelukt! het schip is echt los gekomen | |
butz0rs | maandag 29 maart 2021 @ 15:11 |
Live beelden | |
Burdie | maandag 29 maart 2021 @ 15:12 |
HHij beweegt weer ![]() | |
butz0rs | maandag 29 maart 2021 @ 15:12 |
Straatfeest ![]() | |
StateOfMind | maandag 29 maart 2021 @ 15:16 |
| |
Houtenbeen | maandag 29 maart 2021 @ 15:17 |
![]() ![]() ![]() | |
spectrumanalyser | maandag 29 maart 2021 @ 15:21 |
Het is gewoon gelukt. Dat had ik niet verwacht. Het schip vaart zelfs alweer, 1,7 knopen. dat is omgerekend een paar kilometer per uur. | |
Zipportal | maandag 29 maart 2021 @ 15:21 |
![]() | |
spectrumanalyser | maandag 29 maart 2021 @ 15:22 |
De naam van het schip zal worden gewijzigd naar 'Ever forgiven' | |
RipCity | maandag 29 maart 2021 @ 15:22 |
Waar haalt zo'n boot benzine eigenlijk? Al die boten daarachter moeten nu toch wel zonder zitten? | |
Saekerhett | maandag 29 maart 2021 @ 15:25 |
Motortje uit? | |
Basp1 | maandag 29 maart 2021 @ 15:26 |
in een kanaal van 200 meter breed en een schip van 400 meter kan dat wiskundig gezien nooit. Verder zou je beide topics eens moeten doorlezen. ![]() | |
Zipportal | maandag 29 maart 2021 @ 15:28 |
JAAAAAAAAAAAAAAAAA | |
Fukushima | maandag 29 maart 2021 @ 15:29 |
Aardig gek hoor! Maar hij lijkt wel uit balans... | |
Zipportal | maandag 29 maart 2021 @ 15:29 |
Vastgelopen schip in Suezkanaal helemaal losgetrokken https://www.nu.nl/economi(...)al-losgetrokken.html | |
Houtenbeen | maandag 29 maart 2021 @ 15:29 |
Hij helt wel wat naar links lijkt het ja | |
wdn | maandag 29 maart 2021 @ 15:33 |
Je was 3 minuten sneller dan het NPO2 journaal ![]() | |
kibo | maandag 29 maart 2021 @ 15:33 |
Hij gaat steeds schever hangen ![]() | |
Houtenbeen | maandag 29 maart 2021 @ 15:34 |
Dat zou wat zijn als die nu omvalt ![]() ![]() ![]() | |
Landgeld | maandag 29 maart 2021 @ 15:35 |
Hollands Glorie. En nu naar de haven gesleept? ![]() | |
Landgeld | maandag 29 maart 2021 @ 15:37 |
Deze boot gaat nu naar de haven? | |
Zipportal | maandag 29 maart 2021 @ 15:37 |
BoskalisGoden. | |
Nat-Water | maandag 29 maart 2021 @ 15:37 |
Gaat naar 1 van de meren in het kanaal, waarschijnlijk voor inspectie etc. Iniedergeval uit de weg voor de rest | |
Zipportal | maandag 29 maart 2021 @ 15:38 |
StateOfMind | maandag 29 maart 2021 @ 16:01 |
Hopelijk steekt er onderweg niet weer een harde wind op ![]() | |
StateOfMind | maandag 29 maart 2021 @ 16:02 |
Gewoon bij de Shell, pomp 5. | |
Zipportal | maandag 29 maart 2021 @ 16:02 |
https://fok.nl/shop/ | |
spectrumanalyser | maandag 29 maart 2021 @ 16:03 |
ik heb hier een foto van als het boskalis | |
Landgeld | maandag 29 maart 2021 @ 16:27 |
![]() | |
Frozen-assassin | maandag 29 maart 2021 @ 16:29 |
Wij, HOLLANDERS, hebben dit weer geflikt | |
qajariaq | maandag 29 maart 2021 @ 16:32 |
Met een half uurtje is ie op het Bittermeer. Dan is de doorgang in ieder geval weer mogelijk . Er zal toch wel een sleepboot ion de buurt blijven? Mogelijk wordt het een verplichting voor bepaalde schepen om een sleper bij de hand te hebben op dat smalle traject. Met windkracht acht dwars op het kanaal kan je bijna niet met een dergelijke boot varen zonder sleper. Als ie 15 graden moet tegen sturen dan is ie al 160 meter breed, dat is vrijwel de hele kanaal breedte. | |
Landgeld | maandag 29 maart 2021 @ 16:38 |
Er zijn op dat hele stuk loodsen beschikbaar | |
monkyyy | maandag 29 maart 2021 @ 16:41 |
Dat hebben wij weer netjes gedaan inderdaad. Goed gedaan iedereen! | |
Jeanne_Darc | maandag 29 maart 2021 @ 16:42 |
Is er een goede livestream? | |
ACT-F | maandag 29 maart 2021 @ 16:43 |
Dat heet (voorbij) scheren in het Nederlands ![]() ![]() | |
Landgeld | maandag 29 maart 2021 @ 16:43 |
Hoeveel omzet zou dit project Boskalis hebben opgeleverd? 10 miljoen? Kunnen ze makkelijk vragen gezien de enorme inkomsten die ermee gemoeid zijn. Tol om daar te varen kost al 800.000 per schip. Moeten nu alleen hun geld nog krijgen van Egypte ![]() | |
FranticDJ | maandag 29 maart 2021 @ 16:45 |
pcies. krabben is iets wat je met een anker (niet wil) hebt(ben) | |
Jeanne_Darc | maandag 29 maart 2021 @ 16:49 |
Hoe een sleepboot werkt: | |
michaelmoore | maandag 29 maart 2021 @ 17:02 |
Ik denk 1 miljoen euro plus onkosten zoiets is vooraf niet in te schatte , dus wordt er maar een grove claim neergelegd Valt het mee dan heeft iedereen mazzel Spoed is het enige dat telt | |
Burdie | maandag 29 maart 2021 @ 17:54 |
Waarvan? | |
qajariaq | maandag 29 maart 2021 @ 17:56 |
https://www.vesselfinder.com/?imo=9811000 Zo te zien zijn de konvooien nog steeds niet op gang gekomen. Ik had eigenlijk verwacht dat er direct weer met varen gestart zou gaan worden. | |
FranticDJ | maandag 29 maart 2021 @ 18:03 |
https://nl.wikipedia.org/(...)of_Salvage_Agreement | |
onlogisch | maandag 29 maart 2021 @ 18:27 |
https://www.ad.nl/buitenl(...)r-op-gang~a1ffff565/ ![]() | |
StateOfMind | maandag 29 maart 2021 @ 18:31 |
![]() ![]() ![]() Gr gr Samir, Khalid en Pablo | |
jeroen25 | maandag 29 maart 2021 @ 18:48 |
In de middellandse zee en de Bittermeren lijken ze al weer zuidwaards te gaan. ![]() ![]() | |
FranticDJ | maandag 29 maart 2021 @ 18:53 |
die schepen moeten allemaal overnieuw beloodst worden. dat duurt effe. En het is ook niet categorie druk op knop motor draait en je kan gelijk wegperen. | |
nostra | maandag 29 maart 2021 @ 19:08 |
Dit soort klussen gebeuren meestal op basis van een LOF, plat gezegd no-cure-no-pay op basis van de waarde van de lading(en). Dat zal in de tientallen miljoenen lopen; dat is voor Boskalis op zich nog niet zo'n groot bedrag, maar de marge erop is enorm. Daarnaast maken de gratis exposure en de grote kans dat die Egyptenaren wel iets met dat kanaal zullen willen gaan doen op de iets langere termijn het helemaal een gouden deal. | |
michaelmoore | maandag 29 maart 2021 @ 19:17 |
De waarde die weet niemand zeker de leasemaatschappij van de container boot niet , wat hun betreft zijn de containers leeg of vol Het is in dit geval een fixed amount plus expenses , dat is makkelijk en hoe eerder hoe beter voor alle partijen Ik denk zelf iets van een miljoen euro vooraf, plus kosten achteraf , kort simpel , Zou de boot omdonderen dan zou dat een blamage zijn , uiteraard | |
Landgeld | maandag 29 maart 2021 @ 19:18 |
No cure, no pay, op basis van de lading. Hmmm, ik weet het niet. Waarde ladingen was 400 euro miljoen per dag. Accountmanagers bij Boskalis krijgen het druk nog ![]() | |
Landgeld | maandag 29 maart 2021 @ 19:19 |
Er vaart één loods mee per schip? Ongelooflijk he eigenlijk. Wat een wereld. En ik las iets dat de tol 800.000 euro bedraagt per schip. Bizar | |
TLC | maandag 29 maart 2021 @ 19:19 |
Je zult maar het achterste schip in de file zijn bij het Suez Kanaal, dan lig je nog wel ff stil ![]() | |
nostra | maandag 29 maart 2021 @ 19:20 |
Niet zeker nee, maar bovenstaande is de info die ik van een scheepsverzekeraar heb; ik ga er maar vanuit dat die daar het meeste zicht op heeft. ![]() | |
nostra | maandag 29 maart 2021 @ 19:21 |
Ja, een paar gespecialiseerde juristen kunnen straks met pensioen. Er wordt enorm veel uitgesloten en naar elkaar gewezen en de gevolgschade is nog vele malen groter dan het "standaard" scheepswrak. Zal de komende jaren wel een schoolvoorbeeld worden voor die niche. | |
Gehenna | maandag 29 maart 2021 @ 19:22 |
Je bent gelukkig niet heel lang de achterste | |
michaelmoore | maandag 29 maart 2021 @ 19:26 |
De leasemaatschappij die eigenaar van de boot is., heeft geen zak met de inhoud van de containers te maken Dit is een fixed amount geweest met expenses , het gaat om de boot, de containers zijn verzekerd door de verladers Dat was binnen tien minuten geregeld | |
FranticDJ | maandag 29 maart 2021 @ 19:32 |
op die grote jongens meer dan een. en een kudde roeiers. | |
michaelmoore | maandag 29 maart 2021 @ 19:38 |
op een boot van 20.000 teu is dat slecht 40 euro per container , dat is 5 euro cent op jouw mobiel, de kosten van POST NL zijn hoger | |
Landgeld | maandag 29 maart 2021 @ 19:45 |
Ja bizar wat een kosten hierin omgaan. De schuldvraag is ook vrij complex natuurlijk nu.. | |
Landgeld | maandag 29 maart 2021 @ 19:47 |
https://www.vesselfinder.com/?imo=9811000 Ever Given is inmiddels bij een groot meer aangekomen. Hulde | |
Sebbeszweet | maandag 29 maart 2021 @ 19:52 |
Nee joh dramaqueen, je kunt de tol zelf berekenen via de Suez toll calculator. Zit je ongeveer op 50k enkele reis voor die grote schepen. | |
Sebbeszweet | maandag 29 maart 2021 @ 19:53 |
Wat dacht je van brandstof, overladen, personeel, afschrijving, backoffice etc etc | |
michaelmoore | maandag 29 maart 2021 @ 20:19 |
Dan komt er nog 20 cent bij voor mijn telefoonhoesje | |
tjoptjop | maandag 29 maart 2021 @ 20:23 |
Is dat niet meer van toepassing bij 'normale' bergingswerkzaamheden? Probleem hier was natuurlijk vooral de blokkade van een belangrijk transport kanaal, niet per se dat die boot aan grond was geraakt. Het is verder mijn wereld niet hoor dus je kan 100% gelijk hebben maar dit lijkt me wel een wat andere situatie. Al heb je in deze tijden ook geen tijd om lang te onderhandelen dus dan is het terugvallen op standaardcontracten wel te begrijpen. | |
nostra | maandag 29 maart 2021 @ 20:27 |
Zo diep zit ik er ook niet in. Ik heb wat zitten googelen omdat ik het als Boskalis-aandeelhouder wel interessant vond en kreeg die info via Bloomberg. Ongetwijfeld zal het onderhandelingsproces in dit geval niet standaard zijn verlopen, maar dat zal Boskalis eerder hebben geholpen dan geschaad. | |
michaelmoore | maandag 29 maart 2021 @ 20:32 |
Onderhandelingen lopen nooit standaard Het gaat vaak van klits klats klander , van de een naar de ander en aan het werk Maar dit is een mooie klus geweest uiteraard Boskalis heeft een naam op te houden qua facturatie , dus die doet geen gekke dingen , het is een klein wereldje https://boskalis.com/nl/p(...)ding-suezkanaal.html
[ Bericht 6% gewijzigd door michaelmoore op 29-03-2021 20:48:20 ] | |
tjoptjop | maandag 29 maart 2021 @ 20:32 |
Dat sowieso, zij hadden de bovenhand. Morgen even een belletje doen naar de investor relatiebeheerder van Boskalis? ![]() | |
jeroen25 | maandag 29 maart 2021 @ 21:02 |
Maar wie was dan de opdrachtgever? Ever Green, omdat hun schip ergens vast zit? Of de Suez Canal Authority, omdat er een schip in hun kanaal vast zit? Ever Green aan de Suez Canal Authority: Ja, de berging moet nog even wachten, we zoeken nog naar het beste contract. | |
tjoptjop | maandag 29 maart 2021 @ 21:05 |
Een hevig transpirerende verzekeraar? | |
Elan | maandag 29 maart 2021 @ 21:34 |
Dit is echt wereldnieuws, met een Nederlands tintje Mogen we best trots op zijn ![]() https://edition.cnn.com/ | |
skrn | maandag 29 maart 2021 @ 21:38 |
Nee veel hoger. Gaat vaak om tonnen per schip. | |
Landgeld | maandag 29 maart 2021 @ 22:09 |
Ik verwacht de autoriteiten in Egypte. Het is hun verantwoordelijkheid en terretorium. En zij lopen ook veel veel geld mis. | |
michaelmoore | maandag 29 maart 2021 @ 22:17 |
Degen die de boot geleased heeft is verantwoordelijk voor de vracht en gaat de rekening betalen van het oponthoud tenzij die goed verzekerd is https://www.offshore-ener(...)back-24000-teu-pair/ | |
FranticDJ | maandag 29 maart 2021 @ 22:20 |
Hangt uiteindelijk allemaal af van de lokale wetgeving. Of het aangewezen is als wrak ja/nee. Of er een lloyds open form contract getekend is (en door wie) ja/nee. | |
Landgeld | dinsdag 30 maart 2021 @ 10:16 |
Klus voor een aantal gespecialiseerde intelligente advocaten. Bijzonder. | |
maily | woensdag 31 maart 2021 @ 07:35 |
Viv | woensdag 31 maart 2021 @ 08:01 |
![]() | |
Nieuwschierig | woensdag 31 maart 2021 @ 23:50 |
Nabeschouwing. Met een verband naar Tenerife 1977. Daar was de glorie voor "holland" een stuk minder. | |
qajariaq | vrijdag 2 april 2021 @ 08:53 |
zakjapannertje | vrijdag 2 april 2021 @ 11:31 |
En deze toch wel in het bijzonder ![]() | |
bbfakir | vrijdag 2 april 2021 @ 11:47 |
Al met al ligt hij nog steeds in het meer. https://www.vesselfinder.com/nl/?imo=9811000 | |
FranticDJ | vrijdag 2 april 2021 @ 20:08 |
https://www.nieuwsbladtra(...)pt-averij-grosse-in/ https://nl.wikipedia.org/wiki/Averij zoals ik al dacht: General average https://en.wikipedia.org/wiki/General_average | |
Viv | vrijdag 2 april 2021 @ 20:09 |
Nu niet meer. ![]() | |
ootjekatootje | vrijdag 2 april 2021 @ 20:18 |
Jawel, op dezelfde plek als begin van de middag. | |
Viv | vrijdag 2 april 2021 @ 20:25 |
Ah ik was niet ver genoeg ingezoomd, het leek daardoor alsof de Ever Given al in dat smallere stuk na het meer was. ![]() Ik vraag me af hoe nu die convooien nu worden samengesteld, kennelijk worden ze niet op de oorspronkelijke volgorde doorgelaten. ![]() | |
capricia | vrijdag 2 april 2021 @ 20:27 |
Ja. Dat valt mij ook op. Geen haven of zo, maar midden in dat meer. Wat is er aan de hand? | |
FranticDJ | vrijdag 2 april 2021 @ 20:31 |
daar is een grote ankerplaats waar allerhande faciliteiten beschikbaar zijn. Die is gewoon aan de ketting gelegd zoals dat heet, hangende onderzoek en de 'wie gaat dat betalen'. Inmiddels is dus al General Average verklaard/aangevraagd door de rompbevrachter. | |
capricia | vrijdag 2 april 2021 @ 20:32 |
Ah. Zoiets vermoedde ik al. ![]() | |
FranticDJ | vrijdag 2 april 2021 @ 20:32 |
Passerende konvooien wachten op de bitter meren ook op elkaar. | |
Viv | vrijdag 2 april 2021 @ 20:35 |
Ik lees bij de NOS dat het financiële gesteggel waarschijnlijk nog jaren gaat duren, maar daar hoeft de Ever Given toch niet op te wachten? ![]() https://nos.nl/l/2375152 | |
FranticDJ | vrijdag 2 april 2021 @ 21:09 |
Hoop het niet ![]() maar het zal wel beroep op beroep op beroep gaan worden voor alles 100% afgehandeld wordt. T spulletje zal er echt wel eerder gehaald worden hoor ![]() De vraag is uiteraard allereerst of General average wel gegrond is in deze situatie. | |
spectrumanalyser | vrijdag 2 april 2021 @ 21:36 |
Egypte vraagt alvast meer dan $1.000.000.000.000 compensatie voor de schade. Ook mag het schip Egypte niet verlaten. crowdfunding-actietje opzetten dan maar?
| |
Viv | vrijdag 2 april 2021 @ 22:13 |
Nee, $1.000.000.000 ![]() 1 billion = 1 miljard | |
qajariaq | vrijdag 2 april 2021 @ 22:30 |
Heb jij zeebenen of ben je verzekeraar danwel reder? | |
FranticDJ | vrijdag 2 april 2021 @ 22:38 |
Ik ben 10+ jaar werkzaam in het maritieme ![]() | |
spectrumanalyser | zaterdag 3 april 2021 @ 09:52 |
Een biljoen is tien tot de 12e macht, dus 1.000.000.000.000 Een vergoeding van ene bilal aan minderjarigen is 17.000 euro. Dus dan zou die meneer Bilal dus nog 58.000 andere minderjarigen moeten vragen. | |
Nieuwschierig | zaterdag 3 april 2021 @ 10:03 |
Wanneer wordt ie in Rotterdam verwacht? Op de 2e Maasvlakte komen ze op een paar honderd meter afstand voorbij. ![]() | |
onlogisch | zaterdag 3 april 2021 @ 11:49 |
Die gaat (helaas) voorlopig nog nergens naar toe. ![]() | |
StateOfMind | zaterdag 3 april 2021 @ 11:57 |
Het Nederlandse biljoen ja. Echter in de Engelse taal is 'billion' miljard. | |
spectrumanalyser | zaterdag 3 april 2021 @ 12:05 |
Echter in Egypte spreken ze slecht Nederlands. ![]() Het gaat in het Nederlands om 1000 biljoen. | |
onlogisch | maandag 12 april 2021 @ 08:45 |
https://www.caranddriver.(...)vergreen-ship-fined/GODVERDOMME. (Ik heb er verschillende containers op zitten) ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door onlogisch op 12-04-2021 08:50:52 ] | |
ikweethetookniet | dinsdag 13 april 2021 @ 15:50 |
En hij zit weer vast ![]() Suezkanaal wéér vast: Egypte legt Ever Given aan de ketting CAIRO - Egypte heeft het containerschip Ever Given in beslag genomen. Op die manier wil het land de betaling van $900 miljoen aan compensatie afdwingen: het geld voor de reddingsoperatie van het schip dat vorige maand overdwars vast kwam te liggen in het Suezkanaal plus de gemiste inkomsten door die onvrijwillige blokkade. De Ever Given lag bijna een week vast in het Suezkanaal. Dat is een van de belangrijkste waterwegen ter wereld en ongeveer een achtste van de wereldwijde handel in goederen trekt door de 193 kilometer lange waterweg tussen de Rode Zee en de Middellandse Zee. Normaal gesproken vaart er dagelijks voor bijna $10 miljard aan goederen door het kanaal. Door de weeklange stremming ontstonden er lange files van schepen aan weerszijden van het kanaal. Meer dan 350 schepen moesten wachten voor ze daar doorheen konden. Een deel van de schepen die vanuit Azië op weg was naar Europa besloot om te varen om Afrika heen. https://www.telegraaf.nl/(...)given-aan-de-ketting Weer geen easy toys pakjes dus ![]() | |
michaelmoore | dinsdag 13 april 2021 @ 16:24 |
Nu moet die reder maar heel snel dokken anders krijgt ie nog meer claims aan de broek wegens vertraging van de containers inhoud | |
michaelmoore | dinsdag 13 april 2021 @ 16:26 |
https://www.caranddriver.(...)vergreen-ship-fined/ The Ever Given got unstuck, but it's still being held in the Suez Canal, and this time the sticking point is cold, hard cash. A billion dollars' worth, in fact. 1 miljard $ ofwel 900 miljoen Euro Egypt is expecting more than $1 billion (£722 million) in compensation after a cargo ship blocked the Suez Canal for nearly a week, according to the top canal official. | |
ikweethetookniet | dinsdag 13 april 2021 @ 16:57 |
Dat wordt dus grote biem BV ![]() En dan de containers eraf en door naar de bestemming en schip verkocht bij opbod En Egypte kan gaan fluiten naar zijn centjes ![]() | |
michaelmoore | dinsdag 13 april 2021 @ 17:36 |
Nee schip is van de eigenaar , die heeft niets te maken met de reder https://www.offshore-ener(...)-teu-containerships/ [ Bericht 13% gewijzigd door michaelmoore op 13-04-2021 19:34:30 ] | |
spectrumanalyser | dinsdag 13 april 2021 @ 18:55 |
oke jongens pak allemaal een containertje en neem wat eten en drinken voor jezelf mee. het is die kant op, volg de grote schepen maar.![]() ![]() | |
FranticDJ | woensdag 14 april 2021 @ 18:45 |
https://www.nieuwsbladtra(...)genomen-door-egypte/
| |
ikweethetookniet | woensdag 14 april 2021 @ 19:33 |
Averij-grosse in het zeevervoer Tijdens het zeevervoer kan een schip en haar lading averij oplopen door bijvoorbeeld brand, een zware storm of een stuurfout van de kapitein. Wordt vervolgens schade gemaakt met als bedoeling om nog grotere schade te voorkomen - zoals het over boord gooien van lading om zinken te voorkomen of het inschakelen van een hulpschip - dan is dit in het belang van meerdere (lading)belang https://zakelijk.infonu.n(...)-het-zeevervoer.html Zo werkt het dus ![]() | |
onlogisch | maandag 5 juli 2021 @ 10:16 |
| |
tjoptjop | maandag 5 juli 2021 @ 12:56 |
Sta je dan met je container met allemaal oranjespullen ![]() | |
ikweethetookniet | maandag 5 juli 2021 @ 13:41 |
Ruim op tijd voor het WK ![]() ![]() | |
trein2000 | donderdag 1 september 2022 @ 00:32 |
Weer een! | |
FranticDJ | donderdag 1 september 2022 @ 00:40 |
vaart alweer.. https://www.marinetraffic.com/nl/ais/home/shipid:4311160/zoom:15 met een klei armada aan sleepboten. op zich is het in 99% van de gevallen ook niet zo spannend. En gebeurd met regelmaat, ook dichterbij huis (NOK/kielerkanaal bijvoorbeeld). | |
ikweethetookniet | donderdag 13 juli 2023 @ 14:44 |
Loodsen 'blokkeerschip' Ever Given spraken onderling Arabisch en waren slecht geïnformeerd Navigatieapparatuur noch de harde wind waren de oorzaak, concluderen onderzoekers. Het stranden was het gevolg van taalbarrières en gebrekkige kennis van de positie van het schip. ![]() ![]() ![]() https://fd.nl/bedrijfslev(...)-slecht-geinformeerd |