quote:Suezkanaal wordt geblokkeerd door dwarsliggend containerschip
Het Suezkanaal in Egypte wordt al uren geblokkeerd door een enorm containerschip dat schuin overdwars is komen te liggen in de smalle waterweg. Het scheepsverkeer tussen de Middellandse Zee en de Rode Zee is daardoor in beide richtingen volledig stil komen te liggen.
Ondanks verscheidene pogingen is het dinsdagavond nog altijd niet gelukt om het 400 meter lange schip weer recht te trekken. Het vrachtschip Ever Given van rederij Evergreen voer maandagavond het Suezkanaal op.
De Ever Given vaart onder de Panamese vlag en is vanuit China onderweg naar de haven van Rotterdam. Het schip zou op 31 maart in Nederland moeten aankomen.
Het Suezkanaal is 193 kilometer lang en minimaal 205 meter breed. De vaargeul is de kortste maritieme route tussen Europa en Azië.
https://www.nu.nl/opmerke(...)-containerschip.html
https://www.ad.nl/dordrec(...)te-trekken~aff72a0a/quote:Twee loodzware sleepboten moeten maandag het vastgelopen containerschip in het Suezkanaal zien los te trekken. Daarop heeft Boskalis-topman Peter Berdowski de hoop gevestigd. Lukt dat niet, dan treedt het logistiek ingewikkelde - en tijdrovende - plan B in werking en moeten zo'n zeshonderd containers de Egyptische woestijn in.
De twee door Boskalis ingehuurde ‘zware jongens’ uit de Rode Zee moeten de klus rond het 224.000 ton zware containerschip Ever Given gaan klaren. Zij komen op zijn vroegst zondagavond laat aan en kunnen samen een slordige 400 ton aan gewicht trekken. In combinatie met de elf sleepboten die al het hele weekend aan de gestrande containerreus in het Egyptische Suezkanaal trekken en het vele zand dat al onder het schip is weggegraven moet dat genoeg zijn, schat de topman van het Papendrechtse bagger- en bergingsbedrijf in.
Nee, geen internet daar. Maar uit zeer betrouwbare Egyptische bron heb ik vernomen dat ze de Evergreen aan het leeghalen zijn:quote:Op zondag 28 maart 2021 20:59 schreef Solotovski het volgende:
Is er trouwens ergens al een livestream?
Ik zag ergens een bedrag van 400miljoen per uur voorbij komenquote:Op zondag 28 maart 2021 21:31 schreef Dar.Adal het volgende:
Gaat Evergreen dit overleven? Hoeveel miljard claims zijn er al in de maak....
Retweetquote:Op zondag 28 maart 2021 20:59 schreef Solotovski het volgende:
Is er trouwens ergens al een livestream?
Aan goederen die daar langs komen, niet aan spul dat per se verloren gaat.quote:Op zondag 28 maart 2021 21:35 schreef Fukushima het volgende:
[..]
Ik zag ergens een bedrag van 400miljoen per uur voorbij komen
Wind. Was al vanaf dag 1 bekend.quote:Op zondag 28 maart 2021 21:50 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Ik kom dit topic laat binnenvallen: is het al duidelijk wat de oorzaak is? Alcohol?
Wordt nog uitgezocht of er menselijke fouten of technische problemen aan de orde zijn, maar:quote:Op zondag 28 maart 2021 21:50 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Ik kom dit topic laat binnenvallen: is het al duidelijk wat de oorzaak is? Alcohol?
Vrouw achter het stuurwiel.quote:Op zondag 28 maart 2021 21:50 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Ik kom dit topic laat binnenvallen: is het al duidelijk wat de oorzaak is? Alcohol?
Oke dank voor het uitgebreide antwoord.quote:Op zondag 28 maart 2021 22:05 schreef Dingest het volgende:
[..]
Wordt nog uitgezocht of er menselijke fouten of technische problemen aan de orde zijn, maar:
"On 23 March 2021, at 07:40 EGY (05:40 UTC), Ever Given was travelling through the Suez Canal, where it was then caught in a sandstorm. The strong winds, which reached 40 kn (74 km/h; 46 mph), resulted in the "loss of the ability to steer the ship," causing the hull to deviate. The ship then ran aground at the 151 km (82 nmi) mark (measured from Port Said on the Mediterranean Sea; 10 km (5.4 nmi) from Suez Port on the Gulf of Suez), and turned sideways, unable to free itself, blocking the canal on both sides.
According to an analysis of data from ship tracking websites by Evert Lataire, head of maritime technology division at the University of Ghent, the bank effect, which may cause the stern of a ship to swing toward the near bank when operating in constricted waterway, may have contributed to the grounding, along with the lateral forces of westerly winds pushing sideways against the northbound ship."
In het Nederlands: zandstorm met sterke winden resulteerde in 'verlies van controle van de besturing' (hier zal vast heel kritisch naar gekeken worden mbt tot 'menselijke fouten') waardoor het schip met de boeg vastliep, en misschien heeft iets wat het 'oevereffect' heet (een effect waardoor het achtersteven naar de oever wordt getrokken) ook bijgedragen aan het diagonaal eindigen van het schip.
Serieus. Bizar deze businessquote:Op zondag 28 maart 2021 21:35 schreef Fukushima het volgende:
[..]
Ik zag ergens een bedrag van 400miljoen per uur voorbij komen
Hoe werken die sleep boten? Waar halen zij hun vermogen vandaan?quote:Op zondag 28 maart 2021 20:49 schreef bleiblei het volgende:
[..]
De Alp Guard heeft een vermogen van 18000kw. Een Caterpillar D11T een vermogen van 700kw. Het is echt bizar hoeveel vermogen die sleepboten hebben .
Uit een motor .quote:Op zondag 28 maart 2021 22:32 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Hoe werken die sleep boten? Waar halen zij hun vermogen vandaan?
Als je door een onverwachte windvlaag van de snelweg af vliegt met je vrachtwagen. Ligt het dan aan jou of je bijrijder die navigeert?quote:Op zondag 28 maart 2021 22:32 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Is de fout gemaakt door de Loods of eigen kapitein van Evergreen?
Ik neem aan dat de loods of stuurman wel gecontroleerd is hierop, dan zou dat allang wel bekend zijn geweest denk ik.quote:Op zondag 28 maart 2021 22:12 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Oke dank voor het uitgebreide antwoord.
Er zou dus nog alcohol in t spel kunnen zijn, maar duidelijk is in elk geval dat de wind een belangrijke rol heeft gespeeld. Ik zou overigens wel verwachten dat het op die vlakte vaker hard waait
idd, indrukwekkend spul en veel flexibeler ook dan vanaf het land (lekker transmissies oproken ) met tornen kun je ook wel wat vermoed ik als de sleepboot een beetje groot is.quote:Op zondag 28 maart 2021 20:49 schreef bleiblei het volgende:
[..]
De Alp Guard heeft een vermogen van 18000kw. Een Caterpillar D11T een vermogen van 700kw. Het is echt bizar hoeveel vermogen die sleepboten hebben .
Ik las onlangs een stuk dat de Suez loodsen een soort maffia is hoe ze zich gedragen Betwijfel of daar wat uit gaan komen wat niet in de doofpot wordt gestoptquote:Op zondag 28 maart 2021 22:41 schreef Dingest het volgende:
Ik neem aan dat de loods of stuurman wel gecontroleerd is hierop, dan zou dat allang wel bekend zijn geweest denk ik.
Hier wordt het uitgelegd. Min of meerquote:Op zondag 28 maart 2021 22:41 schreef Dingest het volgende:
[..]
Ik neem aan dat de loods of stuurman wel gecontroleerd is hierop, dan zou dat allang wel bekend zijn geweest denk ik.
Maar ik heb eens gekeken naar dit formaat schepen, en die bestaan pas een jaar of 4. De klasse waar dit schip toebehoort is pas 3 jaar oud. Het kan dus best zijn dat de pure omvang (icm uitzonderlijke weersomstandigheden zoals sterke wind) voor problemen zorgen die bij kleine schepen misschien minder vaak voorkomen. Toen het kanaal aangelegd werd, is er waarschijnlijk niet uitgebreid over dit formaat schepen nagedacht. Dat oevereffect schijnt bij dit formaat schepen ook nog niet helemaal duidelijk te zijn. En het kan ook zijn dat dit klasse schip een ontwerpfout heeft oid dat onder bepaalde omstandigheden voor onvoorziene problemen kan zorgen.
Goed punt. Als zo'n eigen loods wel schuldig is wil je dat verzekeringstechnisch misschien niet op je bordje krijgen Kan me dan wel voorstellen dat zo'n knaap de benen neemt. Hoewel volgens mij, zoals ik het nu begrepen heb, de kapitein van het schip eindverantwoordelijke is voor een veilige doorvaart.quote:Op zondag 28 maart 2021 23:12 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ik las onlangs een stuk dat de Suez loodsen een soort maffia is hoe ze zich gedragen Betwijfel of daar wat uit gaan komen wat niet in de doofpot wordt gestopt
Moest even zoeken, dit artikel iig https://www.hln.be/buiten(...)F%2Fwww.google.nl%2Fquote:Op zondag 28 maart 2021 23:41 schreef Dingest het volgende:
[..]
Goed punt. Als zo'n eigen loods wel schuldig is wil je dat verzekeringstechnisch misschien niet op je bordje krijgen Kan me dan wel voorstellen dat zo'n knaap de benen neemt. Hoewel volgens mij, zoals ik het nu begrepen heb, de kapitein van het schip eindverantwoordelijke is voor een veilige doorvaart.
Dat is volkomen corrrect. De kapitein/gezagvoerder blijft ten allen tijde verantwoordelijk voor hetgeen er met het schip gebeurd. De enige uitzondering is, voor zover ik weet, bij passage van het Panamakanaal. Daar wordt je schip dan ook, bijkans letterlijk, volkomen doorgezaagd op elk veiligheidsaspect voordat de verantwoordelijkheid tijdens de passage overgaat op de loodsen. Je moet natuurlijk niet vergeten dat het kanaal daar oorspronkelijk door de Amerikanen is opgezet en die wilden natuurlijk niet het risico van een rechtszaak lopen.quote:Op zondag 28 maart 2021 23:41 schreef Dingest het volgende:
[..]
Goed punt. Als zo'n eigen loods wel schuldig is wil je dat verzekeringstechnisch misschien niet op je bordje krijgen Kan me dan wel voorstellen dat zo'n knaap de benen neemt. Hoewel volgens mij, zoals ik het nu begrepen heb, de kapitein van het schip eindverantwoordelijke is voor een veilige doorvaart.
Mooi staaltje Hollands glorie.quote:Op maandag 29 maart 2021 00:00 schreef ACT-F het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
https://www.alpmaritime.com/fleet/alp-guard
Mooi heldere uitlegquote:Op zondag 28 maart 2021 23:14 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Hier wordt het uitgelegd. Min of meer
Hij is nog niet los hé.quote:
Ah, op zich ook logisch want de loods is in wezen een adviseur - de kapitein houdt wel het eindgezag en zijn eigen crew zit volgens mij gewoon achter het roer. Volgens mij mogen ze daarom ook zo'n knaap van boord zetten en een andere oppikken als de eigenaar/kapitein het niet ziet zitten.quote:Op zondag 28 maart 2021 23:56 schreef Interpretatie het volgende:
[..]
Dat is volkomen corrrect. De kapitein/gezagvoerder blijft ten allen tijde verantwoordelijk voor hetgeen er met het schip gebeurd. De enige uitzondering is, voor zover ik weet, bij passage van het Panamakanaal. Daar wordt je schip dan ook, bijkans letterlijk, volkomen doorgezaagd op elk veiligheidsaspect voordat de verantwoordelijkheid tijdens de passage overgaat op de loodsen. Je moet natuurlijk niet vergeten dat het kanaal daar oorspronkelijk door de Amerikanen is opgezet en die wilden natuurlijk niet het risico van een rechtszaak lopen.
Je bent er blijkbaar niet van op de hoogte dat dat grote gevaarte vastzit in de grond.quote:Op zondag 28 maart 2021 22:41 schreef borbit het volgende:
Ik heb even naar de situatie gekeken. Ze moeten een klein stukje achteruit varen met het roer naar rechts. En dan vol gas vooruit met het roer naar links. Waarom doen ze dat niet? Veel sneller als het gedoe met sleepboten.
Ik kijk er niet van op als blijkt dat die lui daar corrupt of snel laks zijn hoor Maar ze nemen niet zelf het roer over, en de kapitein houdt het gezag en die kan dus gewoon ingrijpen. Dus als een loods zegt 'ram hem hier maar de oever op' dan zal dat niet zomaar blind opgevolgd worden Hetzelfde als dat hij instructies uitdeelt waarvan de crew weet dat dat met dit schip niet verstandig is. Dus op zichzelf is een lakse of dronken loods geen verklaring om zo te eindigen.quote:Op zondag 28 maart 2021 23:44 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Moest even zoeken, dit artikel iig https://www.hln.be/buiten(...)F%2Fwww.google.nl%2F
Ik was er van uitgegaan dat het hetzelfde zou zijn als bij het Panamakanaal waarbij ze dus wel de rol van sturen en navigeren overnemen (assumption is the mother of all f... ) maar dat ligt blijkbaar anders hier idd.quote:Op maandag 29 maart 2021 00:48 schreef Dingest het volgende:
[..]
Ik kijk er niet van op als blijkt dat die lui daar corrupt of snel laks zijn hoor Maar ze nemen niet zelf het roer over, en de kapitein houdt het gezag en die kan dus gewoon ingrijpen. Dus als een loods zegt 'ram hem hier maar de oever op' dan zal dat niet zomaar blind opgevolgd worden Hetzelfde als dat hij instructies uitdeelt waarvan de crew weet dat dat met dit schip niet verstandig is. Dus op zichzelf is een lakse of dronken loods geen verklaring om zo te eindigen.
En een andere scheepsofficier in het filmpje in dat artikel spreekt dat ook tegen. Dat kanaal levert bakken met geld op voor de exploitanten, waaronder vast die loodsen. Tuurlijk, als jij een verplichting bent om aan boord te hebben heb je wat overwicht omdat ze jou nodig hebben en dat kan je prima wat uitbuiten, maar als je er met je pet naar gaat gooien omdat ze je niet willen omkopen en daarom de boel in het honderd laat lopen dan heb je d'r zelf ook niets aan.
Allemaal de handjes hoog houden zodat Son Goku Uri Geller genoeg energie kan verzamelen om de Spirit Bomb kracht te verzamelen om het schip langszij de kade te brengen.quote:
quote:
Bijna moeten kosten na het lezen van deze pagina en het zien van die tweet. Tevens een oogziekte gekregen.quote:
Loodsen zijn adviseurs maar landen kunnen wel gewoon verplichten dat je een loods aan boord neemt als je een bepaald traject binnen hun territoriale water wilt afleggen met je schip. Voor bijna elk schip is het nemen van een loods voor vertrek/aankomst van een haven bijna een verplichting (of het moet wel een heel klein schip betreffen).quote:Op maandag 29 maart 2021 00:20 schreef Dingest het volgende:
[..]
Ah, op zich ook logisch want de loods is in wezen een adviseur - de kapitein houdt wel het eindgezag en zijn eigen crew zit volgens mij gewoon achter het roer. Volgens mij mogen ze daarom ook zo'n knaap van boord zetten en een andere oppikken als de eigenaar/kapitein het niet ziet zitten.
Volgens wiki is het in NL wettelijk zo dat een loods alleen verantwoordelijk kan worden gehouden bij zeer grote nalatigheid van de loods.
Was het autoriteitsorgaan over het Panamakanaal ook niet tot de eeuwwisseling in handen van de Amerikanen? Die hebben de hele mik destijds aangelegd, ten koste van een boel lokale werknemers, en nadat ze het landgebied hebben geleased. Kan mij hoe dan ook voorstellen dat je zo'n belangrijke waterweg goed wil managen, om bepaalde situaties te voorkomen...
roer en schroef zit vastquote:Op zondag 28 maart 2021 22:41 schreef Dingest het volgende:
[..]
Ik neem aan dat de loods of stuurman wel gecontroleerd is hierop, dan zou dat allang wel bekend zijn geweest denk ik.
Maar ik heb eens gekeken naar dit formaat schepen, en die bestaan pas een jaar of 4. De klasse waar dit schip toebehoort is pas 3 jaar oud. Het kan dus best zijn dat de pure omvang (icm uitzonderlijke weersomstandigheden zoals sterke wind) voor problemen zorgen die bij kleine schepen misschien minder vaak voorkomen. Toen het kanaal aangelegd werd, is er waarschijnlijk niet uitgebreid over dit formaat schepen nagedacht. Dat oevereffect schijnt bij dit formaat schepen ook nog niet helemaal duidelijk te zijn. En het kan ook zijn dat dit klasse schip een ontwerpfout heeft oid dat onder bepaalde omstandigheden voor onvoorziene problemen kan zorgen.
Als de boot omdondert da is het gebeurd met Evergreen of met de verzekeraar(s)quote:Op zondag 28 maart 2021 21:31 schreef Dar.Adal het volgende:
Gaat Evergreen dit overleven? Hoeveel miljard claims zijn er al in de maak....
Is al de tweede keer met een serieus ongeluk met deze bootquote:Op zondag 28 maart 2021 21:50 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Ik kom dit topic laat binnenvallen: is het al duidelijk wat de oorzaak is? Alcohol?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |