abonnement Unibet Coolblue
pi_198741415
quote:
Suezkanaal wordt geblokkeerd door dwarsliggend containerschip

Het Suezkanaal in Egypte wordt al uren geblokkeerd door een enorm containerschip dat schuin overdwars is komen te liggen in de smalle waterweg. Het scheepsverkeer tussen de Middellandse Zee en de Rode Zee is daardoor in beide richtingen volledig stil komen te liggen.

Ondanks verscheidene pogingen is het dinsdagavond nog altijd niet gelukt om het 400 meter lange schip weer recht te trekken. Het vrachtschip Ever Given van rederij Evergreen voer maandagavond het Suezkanaal op.

De Ever Given vaart onder de Panamese vlag en is vanuit China onderweg naar de haven van Rotterdam. Het schip zou op 31 maart in Nederland moeten aankomen.

Het Suezkanaal is 193 kilometer lang en minimaal 205 meter breed. De vaargeul is de kortste maritieme route tussen Europa en Azië.

https://www.nu.nl/opmerke(...)-containerschip.html
twitter


Update 28-03-2021:
quote:
Twee loodzware sleepboten moeten maandag het vastgelopen containerschip in het Suezkanaal zien los te trekken. Daarop heeft Boskalis-topman Peter Berdowski de hoop gevestigd. Lukt dat niet, dan treedt het logistiek ingewikkelde - en tijdrovende - plan B in werking en moeten zo'n zeshonderd containers de Egyptische woestijn in.

De twee door Boskalis ingehuurde ‘zware jongens’ uit de Rode Zee moeten de klus rond het 224.000 ton zware containerschip Ever Given gaan klaren. Zij komen op zijn vroegst zondagavond laat aan en kunnen samen een slordige 400 ton aan gewicht trekken. In combinatie met de elf sleepboten die al het hele weekend aan de gestrande containerreus in het Egyptische Suezkanaal trekken en het vele zand dat al onder het schip is weggegraven moet dat genoeg zijn, schat de topman van het Papendrechtse bagger- en bergingsbedrijf in.
https://www.ad.nl/dordrec(...)te-trekken~aff72a0a/

[ Bericht 21% gewijzigd door Fukushima op 28-03-2021 21:40:36 ]
Everything in the world is about sex except sex. Sex is about power.
pi_198741580
Is er trouwens ergens al een livestream?
I wanna go back with a club and attack
I wanna take to my guns and break you
pi_198741818
Misschien de OP updaten
  zondag 28 maart 2021 @ 21:18:06 #4
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_198742011
quote:
11s.gif Op zondag 28 maart 2021 20:59 schreef Solotovski het volgende:
Is er trouwens ergens al een livestream?
Nee, geen internet daar. Maar uit zeer betrouwbare Egyptische bron heb ik vernomen dat ze de Evergreen aan het leeghalen zijn:

Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zondag 28 maart 2021 @ 21:28:42 #5
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_198742239
Het probleem heeft zich nu verplaatst |:(

Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_198742309
Gaat Evergreen dit overleven? Hoeveel miljard claims zijn er al in de maak....
Helaas berusten deze posts niet op de werkelijkheid
pi_198742370
quote:
15s.gif Op zondag 28 maart 2021 21:31 schreef Dar.Adal het volgende:
Gaat Evergreen dit overleven? Hoeveel miljard claims zijn er al in de maak....
Ik zag ergens een bedrag van 400miljoen per uur voorbij komen
Everything in the world is about sex except sex. Sex is about power.
  zondag 28 maart 2021 @ 21:36:08 #8
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_198742380
Dat bergen ziet er wel indrukwekkend uit:

twitter
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_198742507
quote:
11s.gif Op zondag 28 maart 2021 20:59 schreef Solotovski het volgende:
Is er trouwens ergens al een livestream?
Retweet
pi_198742537
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 21:35 schreef Fukushima het volgende:

[..]

Ik zag ergens een bedrag van 400miljoen per uur voorbij komen
Aan goederen die daar langs komen, niet aan spul dat per se verloren gaat.
pi_198742667
Ik kom dit topic laat binnenvallen: is het al duidelijk wat de oorzaak is? Alcohol?
  zondag 28 maart 2021 @ 22:04:37 #12
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_198742981
quote:
1s.gif Op zondag 28 maart 2021 21:50 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Ik kom dit topic laat binnenvallen: is het al duidelijk wat de oorzaak is? Alcohol?
Wind. Was al vanaf dag 1 bekend.
pi_198742993
quote:
1s.gif Op zondag 28 maart 2021 21:50 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Ik kom dit topic laat binnenvallen: is het al duidelijk wat de oorzaak is? Alcohol?
Wordt nog uitgezocht of er menselijke fouten of technische problemen aan de orde zijn, maar:

"On 23 March 2021, at 07:40 EGY (05:40 UTC), Ever Given was travelling through the Suez Canal, where it was then caught in a sandstorm. The strong winds, which reached 40 kn (74 km/h; 46 mph), resulted in the "loss of the ability to steer the ship," causing the hull to deviate. The ship then ran aground at the 151 km (82 nmi) mark (measured from Port Said on the Mediterranean Sea; 10 km (5.4 nmi) from Suez Port on the Gulf of Suez), and turned sideways, unable to free itself, blocking the canal on both sides.
According to an analysis of data from ship tracking websites by Evert Lataire, head of maritime technology division at the University of Ghent, the bank effect, which may cause the stern of a ship to swing toward the near bank when operating in constricted waterway, may have contributed to the grounding, along with the lateral forces of westerly winds pushing sideways against the northbound ship."


In het Nederlands: zandstorm met sterke winden resulteerde in 'verlies van controle van de besturing' (hier zal vast heel kritisch naar gekeken worden mbt tot 'menselijke fouten') waardoor het schip met de boeg vastliep, en misschien heeft iets wat het 'oevereffect' heet (een effect waardoor het achtersteven naar de oever wordt getrokken) ook bijgedragen aan het diagonaal eindigen van het schip.
  zondag 28 maart 2021 @ 22:12:03 #14
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_198743168
quote:
1s.gif Op zondag 28 maart 2021 21:50 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Ik kom dit topic laat binnenvallen: is het al duidelijk wat de oorzaak is? Alcohol?
Vrouw achter het stuurwiel.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_198743182
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 22:05 schreef Dingest het volgende:

[..]

Wordt nog uitgezocht of er menselijke fouten of technische problemen aan de orde zijn, maar:

"On 23 March 2021, at 07:40 EGY (05:40 UTC), Ever Given was travelling through the Suez Canal, where it was then caught in a sandstorm. The strong winds, which reached 40 kn (74 km/h; 46 mph), resulted in the "loss of the ability to steer the ship," causing the hull to deviate. The ship then ran aground at the 151 km (82 nmi) mark (measured from Port Said on the Mediterranean Sea; 10 km (5.4 nmi) from Suez Port on the Gulf of Suez), and turned sideways, unable to free itself, blocking the canal on both sides.
According to an analysis of data from ship tracking websites by Evert Lataire, head of maritime technology division at the University of Ghent, the bank effect, which may cause the stern of a ship to swing toward the near bank when operating in constricted waterway, may have contributed to the grounding, along with the lateral forces of westerly winds pushing sideways against the northbound ship."


In het Nederlands: zandstorm met sterke winden resulteerde in 'verlies van controle van de besturing' (hier zal vast heel kritisch naar gekeken worden mbt tot 'menselijke fouten') waardoor het schip met de boeg vastliep, en misschien heeft iets wat het 'oevereffect' heet (een effect waardoor het achtersteven naar de oever wordt getrokken) ook bijgedragen aan het diagonaal eindigen van het schip.
Oke dank voor het uitgebreide antwoord.
Er zou dus nog alcohol in t spel kunnen zijn, maar duidelijk is in elk geval dat de wind een belangrijke rol heeft gespeeld. Ik zou overigens wel verwachten dat het op die vlakte vaker hard waait
pi_198743568
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 21:35 schreef Fukushima het volgende:

[..]

Ik zag ergens een bedrag van 400miljoen per uur voorbij komen
Serieus. Bizar deze business
Love is in the air!
pi_198743579
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 20:49 schreef bleiblei het volgende:

[..]

De Alp Guard heeft een vermogen van 18000kw. Een Caterpillar D11T een vermogen van 700kw. Het is echt bizar hoeveel vermogen die sleepboten hebben :) .
Hoe werken die sleep boten? Waar halen zij hun vermogen vandaan?
Love is in the air!
pi_198743589
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 22:04 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Wind. Was al vanaf dag 1 bekend.
Is de fout gemaakt door de Loods of eigen kapitein van Evergreen?
Love is in the air!
  zondag 28 maart 2021 @ 22:35:42 #19
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_198743643
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 22:32 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Hoe werken die sleep boten? Waar halen zij hun vermogen vandaan?
Uit een motor ;) .
Nee, maar hangt van het type sleepboot af. Meesten hebben volgens mij gewoon turbines die het vermogen via schroeven overbrengen.
Nieuwere haven-sleepboten werken tegenwoordig met Voith-Schneider propellers om het vermogen om te zetten in beweging. Daardoor zijn ze naast erg krachtig, ook super wendbaar.
  zondag 28 maart 2021 @ 22:36:54 #20
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_198743661
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 22:32 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Is de fout gemaakt door de Loods of eigen kapitein van Evergreen?
Als je door een onverwachte windvlaag van de snelweg af vliegt met je vrachtwagen. Ligt het dan aan jou of je bijrijder die navigeert?
  zondag 28 maart 2021 @ 22:41:32 #21
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_198743742
Ik heb even naar de situatie gekeken. Ze moeten een klein stukje achteruit varen met het roer naar rechts. En dan vol gas vooruit met het roer naar links. Waarom doen ze dat niet? Veel sneller als het gedoe met sleepboten.
pi_198743746
quote:
14s.gif Op zondag 28 maart 2021 22:12 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Oke dank voor het uitgebreide antwoord.
Er zou dus nog alcohol in t spel kunnen zijn, maar duidelijk is in elk geval dat de wind een belangrijke rol heeft gespeeld. Ik zou overigens wel verwachten dat het op die vlakte vaker hard waait
Ik neem aan dat de loods of stuurman wel gecontroleerd is hierop, dan zou dat allang wel bekend zijn geweest denk ik.

Maar ik heb eens gekeken naar dit formaat schepen, en die bestaan pas een jaar of 4. De klasse waar dit schip toebehoort is pas 3 jaar oud. Het kan dus best zijn dat de pure omvang (icm uitzonderlijke weersomstandigheden zoals sterke wind) voor problemen zorgen die bij kleine schepen misschien minder vaak voorkomen. Toen het kanaal aangelegd werd, is er waarschijnlijk niet uitgebreid over dit formaat schepen nagedacht. Dat oevereffect schijnt bij dit formaat schepen ook nog niet helemaal duidelijk te zijn. En het kan ook zijn dat dit klasse schip een ontwerpfout heeft oid dat onder bepaalde omstandigheden voor onvoorziene problemen kan zorgen.
  Redactie Sport / Supervogel zondag 28 maart 2021 @ 22:51:58 #23
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_198743964
twitter
pi_198744339
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 20:49 schreef bleiblei het volgende:

[..]

De Alp Guard heeft een vermogen van 18000kw. Een Caterpillar D11T een vermogen van 700kw. Het is echt bizar hoeveel vermogen die sleepboten hebben :) .
idd, indrukwekkend spul en veel flexibeler ook dan vanaf het land (lekker transmissies oproken :D ) met tornen kun je ook wel wat vermoed ik als de sleepboot een beetje groot is.
pi_198744357
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 22:41 schreef Dingest het volgende:
Ik neem aan dat de loods of stuurman wel gecontroleerd is hierop, dan zou dat allang wel bekend zijn geweest denk ik.
Ik las onlangs een stuk dat de Suez loodsen een soort maffia is hoe ze zich gedragen :o Betwijfel of daar wat uit gaan komen wat niet in de doofpot wordt gestopt
  zondag 28 maart 2021 @ 23:14:44 #26
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_198744396
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 22:41 schreef Dingest het volgende:

[..]

Ik neem aan dat de loods of stuurman wel gecontroleerd is hierop, dan zou dat allang wel bekend zijn geweest denk ik.

Maar ik heb eens gekeken naar dit formaat schepen, en die bestaan pas een jaar of 4. De klasse waar dit schip toebehoort is pas 3 jaar oud. Het kan dus best zijn dat de pure omvang (icm uitzonderlijke weersomstandigheden zoals sterke wind) voor problemen zorgen die bij kleine schepen misschien minder vaak voorkomen. Toen het kanaal aangelegd werd, is er waarschijnlijk niet uitgebreid over dit formaat schepen nagedacht. Dat oevereffect schijnt bij dit formaat schepen ook nog niet helemaal duidelijk te zijn. En het kan ook zijn dat dit klasse schip een ontwerpfout heeft oid dat onder bepaalde omstandigheden voor onvoorziene problemen kan zorgen.
Hier wordt het uitgelegd. Min of meer
Wie dit leest is gek
  Spellchecker zondag 28 maart 2021 @ 23:15:33 #27
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_198744579


[ Bericht 100% gewijzigd door Houtenbeen op 28-03-2021 23:58:35 ]
pi_198744781
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 23:12 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Ik las onlangs een stuk dat de Suez loodsen een soort maffia is hoe ze zich gedragen :o Betwijfel of daar wat uit gaan komen wat niet in de doofpot wordt gestopt
Goed punt. Als zo'n eigen loods wel schuldig is wil je dat verzekeringstechnisch misschien niet op je bordje krijgen :X Kan me dan wel voorstellen dat zo'n knaap de benen neemt. Hoewel volgens mij, zoals ik het nu begrepen heb, de kapitein van het schip eindverantwoordelijke is voor een veilige doorvaart.
pi_198744809
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 23:41 schreef Dingest het volgende:

[..]

Goed punt. Als zo'n eigen loods wel schuldig is wil je dat verzekeringstechnisch misschien niet op je bordje krijgen :X Kan me dan wel voorstellen dat zo'n knaap de benen neemt. Hoewel volgens mij, zoals ik het nu begrepen heb, de kapitein van het schip eindverantwoordelijke is voor een veilige doorvaart.
Moest even zoeken, dit artikel iig https://www.hln.be/buiten(...)F%2Fwww.google.nl%2F
  zondag 28 maart 2021 @ 23:56:01 #31
362582 Interpretatie
Voor iedereen anders.
pi_198744918
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 23:41 schreef Dingest het volgende:

[..]

Goed punt. Als zo'n eigen loods wel schuldig is wil je dat verzekeringstechnisch misschien niet op je bordje krijgen :X Kan me dan wel voorstellen dat zo'n knaap de benen neemt. Hoewel volgens mij, zoals ik het nu begrepen heb, de kapitein van het schip eindverantwoordelijke is voor een veilige doorvaart.
Dat is volkomen corrrect. De kapitein/gezagvoerder blijft ten allen tijde verantwoordelijk voor hetgeen er met het schip gebeurd. De enige uitzondering is, voor zover ik weet, bij passage van het Panamakanaal. Daar wordt je schip dan ook, bijkans letterlijk, volkomen doorgezaagd op elk veiligheidsaspect voordat de verantwoordelijkheid tijdens de passage overgaat op de loodsen. Je moet natuurlijk niet vergeten dat het kanaal daar oorspronkelijk door de Amerikanen is opgezet en die wilden natuurlijk niet het risico van een rechtszaak lopen.
Je désapprouve ce que vous dites, mais je défendrai à la mort votre droit à le dire - Voltaire
_____Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety,_____
____________deserve neither Liberty nor Safety - Benjamin Franklin___________________
_________Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral - Bertolt Brecht______________
  maandag 29 maart 2021 @ 00:00:27 #32
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 29 maart 2021 @ 00:01:22 #33
408813 crew  trein2000
pi_198744951
quote:
Mooi staaltje Hollands glorie.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_198744969
quote:
99s.gif Op zondag 28 maart 2021 23:14 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Hier wordt het uitgelegd. Min of meer
Mooi heldere uitleg ^O^

En hij geeft hetzelfde een beetje aan: eigenlijk weet men niet helemaal zeker hoe dit type schip, en ook van deze omvang, op bepaalde (extreme) omstandigheden reageert. En of de crew/loods wel het inzicht/de kennis bezig en (extra) opleiding heeft genoten om in zulke omstandigheden juist op te trekken. Zoals deze man het uitlegt zijn er dus die twee factoren: de wind (waar het schip in een kanaal moeilijker mee kan omgaan dan op open zee), en het oevereffect (dat bij dit type schip misschien niet goed onderzocht is), en is er door de loods/crew met een te abrupte stuurmanoeuvre op gereageerd. Misschien dus omdat het gedrag van het schip hen overviel.

Ik zit hierbij ook te denken aan de luchtvaart, waarin veel ongelukken plaats hebben gevonden doordat piloten/crew niet bekend waren met weerfenomenen (of dat de wetenschap ze nog niet goed begreep), of niet bekend waren met een nieuw stuk technologie of een ander model toestel waar ze weinig ervaring in hadden (waarin bepaalde handelingen die ze voorheen gewend waren te doen opeens anders uitwerkten). Dan gaat het goed totdat er een keer zich een bijzondere situatie voordoet. Ik ben dan benieuwd of dat voor de scheepvaart ook zo werkt, zal hopelijk uit het onderzoek wel blijken :)
  maandag 29 maart 2021 @ 00:05:00 #35
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_198744983
Het is nu toch hoogtij of niet?

Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  maandag 29 maart 2021 @ 00:08:32 #36
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_198745012
quote:
0s.gif Op maandag 29 maart 2021 00:01 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Mooi staaltje Hollands glorie.
Hij is nog niet los hé.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  maandag 29 maart 2021 @ 00:09:06 #37
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_198745016
twitter
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  maandag 29 maart 2021 @ 00:14:23 #38
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_198745050






Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  maandag 29 maart 2021 @ 00:14:35 #39
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_198745052
Bij zonsopgang gaat men het weer proberen zo te lezen.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_198745083
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 23:56 schreef Interpretatie het volgende:

[..]

Dat is volkomen corrrect. De kapitein/gezagvoerder blijft ten allen tijde verantwoordelijk voor hetgeen er met het schip gebeurd. De enige uitzondering is, voor zover ik weet, bij passage van het Panamakanaal. Daar wordt je schip dan ook, bijkans letterlijk, volkomen doorgezaagd op elk veiligheidsaspect voordat de verantwoordelijkheid tijdens de passage overgaat op de loodsen. Je moet natuurlijk niet vergeten dat het kanaal daar oorspronkelijk door de Amerikanen is opgezet en die wilden natuurlijk niet het risico van een rechtszaak lopen.
Ah, op zich ook logisch want de loods is in wezen een adviseur - de kapitein houdt wel het eindgezag en zijn eigen crew zit volgens mij gewoon achter het roer. Volgens mij mogen ze daarom ook zo'n knaap van boord zetten en een andere oppikken als de eigenaar/kapitein het niet ziet zitten.
Volgens wiki is het in NL wettelijk zo dat een loods alleen verantwoordelijk kan worden gehouden bij zeer grote nalatigheid van de loods.

Was het autoriteitsorgaan over het Panamakanaal ook niet tot de eeuwwisseling in handen van de Amerikanen? Die hebben de hele mik destijds aangelegd, ten koste van een boel lokale werknemers, en nadat ze het landgebied hebben geleased. Kan mij hoe dan ook voorstellen dat je zo'n belangrijke waterweg goed wil managen, om bepaalde situaties te voorkomen... :P
pi_198745125
quote:
7s.gif Op zondag 28 maart 2021 22:41 schreef borbit het volgende:
Ik heb even naar de situatie gekeken. Ze moeten een klein stukje achteruit varen met het roer naar rechts. En dan vol gas vooruit met het roer naar links. Waarom doen ze dat niet? Veel sneller als het gedoe met sleepboten.
Je bent er blijkbaar niet van op de hoogte dat dat grote gevaarte vastzit in de grond.
  maandag 29 maart 2021 @ 00:29:55 #42
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_198745141
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_198745254
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 23:44 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Moest even zoeken, dit artikel iig https://www.hln.be/buiten(...)F%2Fwww.google.nl%2F
Ik kijk er niet van op als blijkt dat die lui daar corrupt of snel laks zijn hoor :P Maar ze nemen niet zelf het roer over, en de kapitein houdt het gezag en die kan dus gewoon ingrijpen. Dus als een loods zegt 'ram hem hier maar de oever op' dan zal dat niet zomaar blind opgevolgd worden :P Hetzelfde als dat hij instructies uitdeelt waarvan de crew weet dat dat met dit schip niet verstandig is. Dus op zichzelf is een lakse of dronken loods geen verklaring om zo te eindigen.

En een andere scheepsofficier in het filmpje in dat artikel spreekt dat ook tegen. Dat kanaal levert bakken met geld op voor de exploitanten, waaronder vast die loodsen. Tuurlijk, als jij een verplichting bent om aan boord te hebben heb je wat overwicht omdat ze jou nodig hebben en dat kan je prima wat uitbuiten, maar als je er met je pet naar gaat gooien omdat ze je niet willen omkopen en daarom de boel in het honderd laat lopen dan heb je d'r zelf ook niets aan.
pi_198745266
quote:
0s.gif Op maandag 29 maart 2021 00:48 schreef Dingest het volgende:

[..]

Ik kijk er niet van op als blijkt dat die lui daar corrupt of snel laks zijn hoor :P Maar ze nemen niet zelf het roer over, en de kapitein houdt het gezag en die kan dus gewoon ingrijpen. Dus als een loods zegt 'ram hem hier maar de oever op' dan zal dat niet zomaar blind opgevolgd worden :P Hetzelfde als dat hij instructies uitdeelt waarvan de crew weet dat dat met dit schip niet verstandig is. Dus op zichzelf is een lakse of dronken loods geen verklaring om zo te eindigen.

En een andere scheepsofficier in het filmpje in dat artikel spreekt dat ook tegen. Dat kanaal levert bakken met geld op voor de exploitanten, waaronder vast die loodsen. Tuurlijk, als jij een verplichting bent om aan boord te hebben heb je wat overwicht omdat ze jou nodig hebben en dat kan je prima wat uitbuiten, maar als je er met je pet naar gaat gooien omdat ze je niet willen omkopen en daarom de boel in het honderd laat lopen dan heb je d'r zelf ook niets aan.
Ik was er van uitgegaan dat het hetzelfde zou zijn als bij het Panamakanaal waarbij ze dus wel de rol van sturen en navigeren overnemen (assumption is the mother of all f... :') ) maar dat ligt blijkbaar anders hier idd.
pi_198745274
quote:
Allemaal de handjes hoog houden zodat Son Goku Uri Geller genoeg energie kan verzamelen om de Spirit Bomb kracht te verzamelen om het schip langszij de kade te brengen.
Google is your friend, abuse your friends
  maandag 29 maart 2021 @ 01:08:15 #46
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_198745333
quote:
quote:
Bijna moeten kosten na het lezen van deze pagina en het zien van die tweet. Tevens een oogziekte gekregen.

Maargoed, omdat het Uri is zal ik de volgende keer hard de andere kant op denken :6
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  maandag 29 maart 2021 @ 01:08:44 #47
362582 Interpretatie
Voor iedereen anders.
pi_198745335
quote:
0s.gif Op maandag 29 maart 2021 00:20 schreef Dingest het volgende:

[..]

Ah, op zich ook logisch want de loods is in wezen een adviseur - de kapitein houdt wel het eindgezag en zijn eigen crew zit volgens mij gewoon achter het roer. Volgens mij mogen ze daarom ook zo'n knaap van boord zetten en een andere oppikken als de eigenaar/kapitein het niet ziet zitten.
Volgens wiki is het in NL wettelijk zo dat een loods alleen verantwoordelijk kan worden gehouden bij zeer grote nalatigheid van de loods.

Was het autoriteitsorgaan over het Panamakanaal ook niet tot de eeuwwisseling in handen van de Amerikanen? Die hebben de hele mik destijds aangelegd, ten koste van een boel lokale werknemers, en nadat ze het landgebied hebben geleased. Kan mij hoe dan ook voorstellen dat je zo'n belangrijke waterweg goed wil managen, om bepaalde situaties te voorkomen... :P
Loodsen zijn adviseurs maar landen kunnen wel gewoon verplichten dat je een loods aan boord neemt als je een bepaald traject binnen hun territoriale water wilt afleggen met je schip. Voor bijna elk schip is het nemen van een loods voor vertrek/aankomst van een haven bijna een verplichting (of het moet wel een heel klein schip betreffen).

Het Panamakanaal was tot (en nu even uit m'n hoofd) 2000 in handen van de Verenigde Staten. Daarna werd het overgedaan aan Panama maar verder veranderde er verder weinig. Panama loopt netjes aan het leibandje van de VS en de corruptie is niet noemenswaard toegenomen sinds de overname. Moet overigens toegeven dat het Suez-kanaal de corruptie ook redelijk terug heeft weten te brengen; vroeger kon je een passage zonder de nodige 'smeermiddelen' van sloffen sigaretten/flessen drank wel vergeten. Tegenwoordig heeft de 'Suez Canal Authority' de wind er blijkbaar beter onder gekregen.
Je désapprouve ce que vous dites, mais je défendrai à la mort votre droit à le dire - Voltaire
_____Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety,_____
____________deserve neither Liberty nor Safety - Benjamin Franklin___________________
_________Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral - Bertolt Brecht______________
  maandag 29 maart 2021 @ 01:33:01 #48
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_198745379
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 22:41 schreef Dingest het volgende:

[..]

Ik neem aan dat de loods of stuurman wel gecontroleerd is hierop, dan zou dat allang wel bekend zijn geweest denk ik.

Maar ik heb eens gekeken naar dit formaat schepen, en die bestaan pas een jaar of 4. De klasse waar dit schip toebehoort is pas 3 jaar oud. Het kan dus best zijn dat de pure omvang (icm uitzonderlijke weersomstandigheden zoals sterke wind) voor problemen zorgen die bij kleine schepen misschien minder vaak voorkomen. Toen het kanaal aangelegd werd, is er waarschijnlijk niet uitgebreid over dit formaat schepen nagedacht. Dat oevereffect schijnt bij dit formaat schepen ook nog niet helemaal duidelijk te zijn. En het kan ook zijn dat dit klasse schip een ontwerpfout heeft oid dat onder bepaalde omstandigheden voor onvoorziene problemen kan zorgen.
roer en schroef zit vast

en voorsteven ligt een meter hoger dan normaal op de bodem van de zijkant
, er valt niets te varen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  maandag 29 maart 2021 @ 01:35:00 #49
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_198745382
quote:
15s.gif Op zondag 28 maart 2021 21:31 schreef Dar.Adal het volgende:
Gaat Evergreen dit overleven? Hoeveel miljard claims zijn er al in de maak....
Als de boot omdondert da is het gebeurd met Evergreen of met de verzekeraar(s)

quote:
1s.gif Op zondag 28 maart 2021 21:50 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Ik kom dit topic laat binnenvallen: is het al duidelijk wat de oorzaak is? Alcohol?
Is al de tweede keer met een serieus ongeluk met deze boot
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')