abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_198679619
Welkom in de FOK-dieetclub!

De dieetclub is er voor mensen die graag af willen vallen of op gewicht willen blijven. Hier vind en geef je elkaar steun, tips en motivatie!

Probeer elkaar niet af te branden, en sta ook open voor tips en nieuwe inzichten. We streven allemaal naar een gezond(er) lichaam en leven en proberen dat op de voor ons meest aangename manier te bereiken. Er zijn tenslotte vele wegen die naar Rome leiden!

SPOILER: Veelgebruikte, awesome, gezonde recepten
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_198679868
Dat gezegd hebbende, ik wil eigenlijk wel weer terug naar 16/8. Beviel goed, afgelopen jaar. Komt me beter uit, zeker met sporten om 9 uur in de ochtend, waar ik toch structureel weer naar terug wil zo gauw dat fatsoenlijk kan.
Sporten terwijl ik in de 2 uur daarvoor gegeten heb is voor mij echt een no-go. Ik sport te hard en dan moet ik nekken :+ Om 7 uur ontbijt naar binnen stouwen is echt Vet Kut.

Voor vandaag op het program:
een tunamelt :9 , yoghurt met dingen :9 , blauwe bessen :9 , carbonara met prei :9 .

In de bewegingcategorie:
De 10-15k stappen, 20 km fietsen om te kunnen sporten ( :') ), sporten.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_198682258
quote:
2s.gif Op donderdag 25 maart 2021 09:50 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Effectief gewicht verliezen vraagt een blijvende verandering in 'meer bewegen, minder eten', geen tijdelijke. Dat is genuanceerd.

De impact van bewegen (calorie-technisch) wordt meestal schromelijk overschat. Is het daardoor onbelangrijk in het proces? Nee, absoluut niet. Het is enorm belangrijk om voldoende te bewegen om gezonder/fitter te worden. Het is belangrijk voor je brien, het is belangrijk voor je motivatie. Spierweefsel verbrandt ook kcal, vetweefsel niet.

Wat betreft eten:
Er valt enorm veel te zeggen voor vasten. Het doet goede dingen voor je lijf, vanbinnen. Het geeft structuur. Maar ook afvallen dmv vasten werkt omdat je meer verbruikt dan je binnenkrijgt.

Onder de streep is gewicht verliezen echt precies zo simpel. Negatieve energiebalans zorgt voor gewichtverlies. Om je gewicht rond een zeker punt te houden, zorg je dat in/uit (en de rest van je leven!) in balans is. Boven die streep is gewicht verliezen en behouden een enorm complex proces. In je lijf en in je hoofd. Het is ook een enorm zwaar proces. En dat is dan nog even los van alles in de maatschappij dat ingesteld is op consumeren en hoe er geld verdient wordt over onze (dikke) ruggen door ons ongezond te houden, want zeker zit daar ook een kern van waarheid in.

Ik lul overigens niet maar een stuk uit m'n nek. I walked the walk.
Ik ben het helemaal met je eens. Maar de meeste mensen worden het bos ingestuurd met een eet minder beweeg meer advies, dat veel te a-specifiek is om echt te werken. (Waarom is er nooit een reünie van Biggest Loser winnaars :))

Ik doe AD en qua beweging 20k stappen minimaal per dag. Eten op de eetdagen heb ik alleen de regels; geen toegevoegde suikers, geen bewerkte koolhydraten en opletten met overige koolhydraten. Calorieën tellen doe ik niet meer, mijn lichaam blijkt na al die jaren toch een 'vol' signaal te hebben waar ik niet doorheen kan eten. Na de eerste snelle kilo's gaat het nu wat langzamer, maar rond een halve kilo per week is het wel.(vetpercentage daalt ook gestaag)

[ Bericht 2% gewijzigd door HiZ op 25-03-2021 12:40:52 ]
pi_198685060
Kunnen jullie mij wat advies geven?

Volgens mijn Fitbit verbrand ik elke dag rond de 2500 kcal, ik heb zelf niet het idee dat ik ook zoveel eet. Tel geen kcal verder, heb het idee dat ik wel redelijk normaal eet.
Kunnen jullie mij aan de hand van mijn eetlijstjes advies geven wat ik anders zou kunnen doen? Zit nu al weken ''vast'' rond hetzelfde gewicht.
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
pi_198685260
quote:
0s.gif Op donderdag 25 maart 2021 15:24 schreef Declan-Harp het volgende:

Volgens mijn Fitbit verbrand ik elke dag rond de 2500 kcal, ik heb zelf niet het idee dat ik ook zoveel eet. Tel geen kcal verder, heb het idee dat ik wel redelijk normaal eet.
Kunnen jullie mij aan de hand van mijn eetlijstjes advies geven wat ik anders zou kunnen doen? Zit nu al weken ''vast'' rond hetzelfde gewicht.
Ik weet niet of die vraag ook aan mij gericht was, maar als ik kijk naar de lijstjes in#842 zie ik best veel suiker en geraffineerde koolhydraten in je dieet. Voor zover ik het begrijp maak je het daarmee best moeilijk/onmogelijk voor je lichaam om het opgeslagen vet aan te spreken.
pi_198685386
quote:
0s.gif Op donderdag 25 maart 2021 15:36 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ik weet niet of die vraag ook aan mij gericht was, maar als ik kijk naar de lijstjes in#842 zie ik best veel suiker en geraffineerde koolhydraten in je dieet. Voor zover ik het begrijp maak je het daarmee best moeilijk/onmogelijk voor je lichaam om het opgeslagen vet aan te spreken.
Fruitsuikers? Ik eet redelijk wat fruit inderdaad, maar weinig toegevoegde meende ik.. Ja die proteïnerepen heeft wel wat, maar qua kcal zit dat ook maar op 200 per stuk.
Heb je nog meer voorbeelden van producten? Ik snap dus zelf niet wat geraffineerde koolhydraten zijn ;)

(En ja, vraag was ook aan jou gericht, ben wel toe aan nieuwe inzichten :Y )
pi_198685856
quote:
0s.gif Op donderdag 25 maart 2021 15:43 schreef Declan-Harp het volgende:

[..]

Heb je nog meer voorbeelden van producten? Ik snap dus zelf niet wat geraffineerde koolhydraten zijn ;)

In de eerste paar posts in het vorige topic zie ik bijvoorbeeld al kruidkoek, witte bolletjes en tagliatte :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_198685932
quote:
0s.gif Op donderdag 25 maart 2021 16:07 schreef minilot het volgende:

[..]

In de eerste paar posts in het vorige topic zie ik bijvoorbeeld al kruidkoek, witte bolletjes en tagliatte :)
Ja die zijn niet heel oké, dat weet ik en ik maak ook bewust de keus om het wél te nemen. Want ik wil ook af en toe gewoon wat lekkers :+
Heb de laatste tijd moeite met IF, het wil niet meer. Daarom neem ik nu een proteïnereep als O, daar zitten tenminste (naast de suikers) ook goede voedingsstoffen in, plus ze vullen bij mij goed.
pi_198686216
quote:
0s.gif Op donderdag 25 maart 2021 15:24 schreef Declan-Harp het volgende:

Ik denk dat koolhydraten een beetje minderen en wat meer eiwit je goed zal doen :Y
pi_198686294
quote:
0s.gif Op donderdag 25 maart 2021 16:32 schreef emmyemmy2 het volgende:

[..]

Ik denk dat koolhydraten een beetje minderen en wat meer eiwit je goed zal doen :Y
Heb je specifieke suggesties voor me? ;) Welke producten laten staan en wat kan ik voor de eiwitten meer nemen?
Ik eet nu elke dag 250ml magere kwark en een proteïnereep. Af en toe belegen kaas en gekookte eieren.

Ik drink geen zuivel, is iets van Optimel bij het ontbijt nog een optie? Of zit daar niet genoeg eiwit in?
pi_198686497
Optimel heeft maar 6gram eiwitten per glas, deze 16; https://www.bodyandfit.co(...)smart-protein-drinks
pi_198686556
quote:
0s.gif Op donderdag 25 maart 2021 15:43 schreef Declan-Harp het volgende:

[..]

Fruitsuikers? Ik eet redelijk wat fruit inderdaad, maar weinig toegevoegde meende ik.. Ja die proteïnerepen heeft wel wat, maar qua kcal zit dat ook maar op 200 per stuk.

(En ja, vraag was ook aan jou gericht, ben wel toe aan nieuwe inzichten :Y )
Ik bekijk suiker inmiddels als een soort van gif, alles waar suiker in wordt gestopt probeer ik niet te eten. Geraffineerde koolhydraten zittten in van alles, maar ik kan het het best samenvatten als brood, andere dingen die gebakken worden met meel, pasta etc.

Ik zie je bijvoorbeeld ook zeggen dat je af en toe dingen neemt 'omdat je ook wel eens wat lekkers wilt'. Dat begrijp ik heel goed. Ik wil ook wel lekkere dingen kunnen eten. Maar je kunt ook op zoek gaan naar lekkere dingen die niet veroorzaken dat je lichaam slechter af is. Nou is lekker voor iedereen anders, maar ik persoonlijk ga als ik lekkere trek heb geen koekje eten maar ik neem een stuk kaas. En als ik yoghurt eet dan neem ik van die volvette turkse yoghurt, die heeft een zo volle smaak dat het onzin is om er suiker bij te nemen. Die is met wat blauwe bessen en amandelen erdoor echt zo lekker dat je gewone ontbijt wel een speciale tractatie lijkt.

Wat ik over verbranding in je lichaam heb geleerd is dat je koolhydraten verbrandt als die beschikbaar zijn uit je eten, of vet als er geen koolhydraten meer zijn. Maar je verbrandt dus absoluut geen vet als er koolhydraten beschikbaar zijn. Ook je lichaamsvet niet. (Voor het gemak laat ik eiwitten er even buiten).

PS. waarom magere kwark? Het is lang niet zo lekker als volle kwark en het maakt ook nog dat je sneller weer wat anders wilt eten.

PPSS. bij nader inzien, ik wil niet soms iets lekkers kunnen eten. Ik wil altijd lekker kunnen eten. En dat is heel goed mogelijk als je de regel 'vet maakt dik' overboord gooit. Dat is namelijk niet alleen niet waar, maar vet-arme producten zijn vaak lang niet zo lekker en dat ondanks het feit dat ze de smaak hebben geprobeerd op te peppen met suiker.

[ Bericht 5% gewijzigd door HiZ op 25-03-2021 17:00:29 ]
pi_198686633
quote:
0s.gif Op donderdag 25 maart 2021 16:54 schreef HiZ het volgende:

[..]

PS. waarom magere kwark? Het is lang niet zo lekker als volle kwark en het maakt ook nog dat je sneller weer wat anders wilt eten.
Omdat het minder kcal heeft en meer eiwitten denk ik. Als ik geen diepvriesfruit er bij neem dan doe ik er een schepje light-jam voor de zoetigheid in, daar zit ook nauwelijks kcal in.
pi_198686729
Oh HiZ, ik ben tussen februari 2020 en november 2020 14kg afgevallen met mijn eetlijstjes, dus ergens is er iets wel goed gegaan ;) Probleem is nu die laatste 3kg. Maar beter stilstand dan dat ik weer aankom!
pi_198686758
quote:
0s.gif Op donderdag 25 maart 2021 16:58 schreef Declan-Harp het volgende:

[..]

Omdat het minder kcal heeft en meer eiwitten denk ik. Als ik geen diepvriesfruit er bij neem dan doe ik er een schepje light-jam voor de zoetigheid in, daar zit ook nauwelijks kcal in.
Minder calorieën omdat er minder smaak in zit doordat ze het vet eruit hebben gehaald. Zodat jij er weer smaak bij gaat voegen (en calorieën) om het weer lekkerder te maken. En die smaak komt dan uit voor een flink deel uit suiker, wat echt niet goed is voor je :) .

Ik denk dat ik per ongeluk de bovenstaande post heb gerapporteerd. Dat was niet de bedoeling (voor de moderatie)
pi_198686793
quote:
0s.gif Op donderdag 25 maart 2021 17:05 schreef HiZ het volgende:

[..]

Minder calorieën omdat er minder smaak in zit doordat ze het vet eruit hebben gehaald. Zodat jij er weer smaak bij gaat voegen (en calorieën) om het weer lekkerder te maken. En die smaak komt dan uit voor een flink deel uit suiker, wat echt niet goed is voor je :) .

Ik denk dat ik per ongeluk de bovenstaande post heb gerapporteerd. Dat was niet de bedoeling (voor de moderatie)
Is volle kwark niet zo zuur dan?
En een schepje jam kan toch geen kwaad, ik vind het wel extreem.. Tenzij je ook doelt op fruitsuikers? (Sap van het diepvriesfruit)
pi_198686828
quote:
0s.gif Op donderdag 25 maart 2021 17:03 schreef Declan-Harp het volgende:
Oh HiZ, ik ben tussen februari 2020 en november 2020 14kg afgevallen met mijn eetlijstjes, dus ergens is er iets wel goed gegaan ;) Probleem is nu die laatste 3kg. Maar beter stilstand dan dat ik weer aankom!
Ik ben in de overeenkomstige periode op de 'ouderwetse' manier ook een kilo of 14 afgevallen en in december/januari weer 4 kilo aangekomen. Toen kwam de diabetes toch om de hoek piepen en ben ik het helemaal anders gaan aanpakken en nu zit ik op nog weer 19 kg gewichtsverlies sinds januari. Ik zeg dus niet dat je op de traditionele manier niet kunt afvallen. Ik betwijfel alleen NU of het de juiste manier is om af te vallen. Ik voel namelijk nogal opvallend een verschil tussen de twee.
pi_198686840
quote:
0s.gif Op donderdag 25 maart 2021 17:08 schreef Declan-Harp het volgende:

[..]

Is volle kwark niet zo zuur dan?
En een schepje jam kan toch geen kwaad, ik vind het wel extreem.. Tenzij je ook doelt op fruitsuikers? (Sap van het diepvriesfruit)
Elke jam staat volgens mij stijf van toegevoegde suikers. Ook halvajam en zo.
pi_198686871
quote:
0s.gif Op donderdag 25 maart 2021 17:11 schreef HiZ het volgende:

[..]

Elke jam staat volgens mij stijf van toegevoegde suikers. Ook halvajam en zo.
Even gekeken, 8gram per 15gram (dosering). Ja dat is veel, maar niet enorm schokkend toch? Die paar keer per week.
Er tellen natuurlijk veel meer factoren mee ;) Ik zal in ieder geval proberen meer eiwitten binnen te krijgen, heb al wat eieren staan koken voor het weekend.

Edit; je ''mag'' 50gram aan vrije suikers hebben per dag. Denk niet dat ik dat haal met de rest van m'n voeding.
pi_198686921
quote:
0s.gif Op donderdag 25 maart 2021 17:12 schreef Declan-Harp het volgende:

[..]

Even gekeken, 8gram per 15gram (dosering). Ja dat is veel, maar niet enorm schokkend toch? Die paar keer per week.
Er tellen natuurlijk veel meer factoren mee ;) Ik zal in ieder geval proberen meer eiwitten binnen te krijgen, heb al wat eieren staan koken voor het weekend.
Ik geef meteen toe dat ik m.b.t. suiker bijna een extremist ben geworden. Maar daar heb ik ook wel redenen voor (suikerziekte en met het cancelen van suiker en koolhydraten in ruil voor vetten 19 kilo afgevallen in 2 maanden terwijl ik nauwelijks het gevoel heb dat ik honger heb of iets mis).

Een beetje als een ex-roker.
pi_198686947
quote:
0s.gif Op donderdag 25 maart 2021 17:15 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ik geeft meteen toe dat ik m.b.t. suiker bijna een extremist ben geworden. Maar daar heb ik ook wel redenen voor (suikerziekte en met het cancelen van suiker en koolhydraten in ruil voor vetten 19 kilo afgevallen in 2 maanden terwijl ik nauwelijks het gevoel heb dat ik honger heb of iets mis).

Een beetje als een ex-roker.
Ik ben ook een ex-roker maar snuif toch altijd even verse rooklucht in als ik langsloop :D

Suiker is voor mij geen devil, als het maar met mate is.

Veel vet eten vind ik moeilijker als vegetariër.
pi_198687046
dubbel
pi_198687054
quote:
0s.gif Op donderdag 25 maart 2021 17:24 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ik eet ook geen vlees/vis en ik ben met je eens dat het lastiger is. Maar als je los kunt laten dat volvette kaas ongezond is wordt het stukken makkelijker. Ik experimenteer veel met curries waarin ik kokosmelk gebruik. Eieren bak ik in boter en nagenoeg alle noten zitten goed qua vetten (niet altijd voor koolhydraten). Salade met een dressing van een goede olijfolie en citroensap.

En die Turkse 10% yoghurt, die moet je echt een keer proberen. Dat is een feestje in je mond. Vooral met blauwe bessen en amandelen er doorheen.
pi_198687073
quote:
0s.gif Op donderdag 25 maart 2021 17:25 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ik heb Gegoogled, kan alleen die van de Zaanse Hoeve vinden? Maat 3gram eiwit :/
pi_198687085
Ik ga nu eerst even mijn koolhydraten oppeuzelen ;)
Bedankt voor je input HiZ! En Mini en Emmy ^O^

Morgen maar even wat nootjes halen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')