Goedenavond allemaal, hier is Oliver weer met het ondergesneeuwde Coronanieuws van vrijdag 19 maart 2021. En dan met name het positieve nieuws, maar wel met altijd een realistische kijk daarop.
* Gelijk maar met de dagcijfers beginnen, want die ogen op het eerste gezicht niet bepaald goed. 7375 besmettingen, een stijging van 1200 t.o.v. gisteren. Maar het percentage positief geteste mensen blijft nog steeds rond de 7% dwalen, de ziekenhuiscijfers stijgen nog niet dat je denkt ''daar is de derde golf'' en ook qua sterftegevallen blijft alles zelf onder gemiddeld niveau. Het werd eerder in dit topic genoemd, maar ook de NOS plaatste een goed stukje over de huidige dagcijfers.
Toch vraag ik me oprecht af, waarom minister Grapperhaus nu aan de media moest vertellen dat het R-getal gestegen was naar 1.14 en er 7500 besmettingen waren. Welk belang had hij daarbij? Minister Van Ark hield ook haar kaken stijf op elkaar, met Grapperhaus moest het melden. En direct daarna pakte alle media het razendsnel op. Vreemde situatie.
Maar om positief te blijven, ik ga er eigenlijk vanuit dat de weekcijfers wel een redelijk stabiel beeld gaan tonen in de ziekenhuizen. In het uiterste geval een kleine stijging. Maar zeker nog niet zorgwekkend.
* Ik keer toch even terug naar mijn praatje over de landen om ons heen van afgelopen maandag. Want er kwamen vandaag cijfers naar buiten uit Israel over wat voor een effect de vaccinaties nu hebben op de leeftijdsgroepen van 60 jaar en jonger. Van die cijfers wordt iedereen toch blij, want die zijn zo ontzettend hoopgevend.
![Ew2-HCdu-Wg-AYD4h8.jpg]()
* Minder goed nieuws kwam er uit België vandaag. De versoepelingen die op de agenda stonden voor 1 april zijn voor onbepaalde tijd uitgesteld, en de horeca blijft tot op zijn minst 1 mei dicht. Ik verwacht dit ook aankomende dinsdag in Nederland.
* Wel een compliment voor de Britse premier Boris Johnson en de Franse premier Jean Castex
Premier Johnson heeft vandaag namelijk zijn eerste prik met het AstraZeneca-vaccin gekregen. Hij kreeg de inenting in hetzelfde ziekenhuis waar hij bijna een jaar geleden ook behandeld werd vanwege zijn coronabesmetting.
"Het was heel goed, heel snel", zei de 56-jarige premier na afloop. "Ga de prik halen. Dat is het beste voor jou, je gezin en voor alle andere mensen."
Ook de Franse premier Jean Castex heeft vanmiddag zijn eerste prik met het AstraZeneca-vaccin gekregen. Het toedienen van het vaccin in een militair ziekenhuis in Parijs gebeurde live op televisie; de 55-jarige Castex hoopt zo het vertrouwen in het vaccin te vergroten.
Goed dat twee wereldleiders het voortouw nemen om het vertrouwen in AstraZeneca terug te winnen

* Tot slot, we zijn de 2.000.000 vaccinatiegrens gepasseerd!!!
Sinds het begin van de coronavaccinatie in januari zijn 2 miljoen prikken tegen het coronavirus gezet. Dat zijn de eerste inentingen en de herhaalvaccinaties bij elkaar. Minister De Jonge verwacht volgens het ANP dat Nederland begin komende maand op 3 miljoen vaccinaties zit.
Nederland begon op 6 januari, als laatste land in de Europese Unie, met het vaccineren tegen het coronavirus. Er worden nu vaccins van Pfizer/BioNTech, Moderna en AstraZeneca ingezet. Binnenkort komt daar nog het in Nederland ontwikkelde vaccin van Janssen bij.
Mensen, tot zover weer voor vandaag. Morgen geen dagelijkse update, want het is mijn wekelijkse dag rust. Zondag spannende dag, met dan wederom mijn presentatie van de weekcijfers. Erg benieuwd!!!!
Fijne avond, goed weekend en tot zondag