abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 8 maart 2021 @ 14:05:06 #1
168739 Red_85
'echt wel'
pi_198391986

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Covid dashboard
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente
Reconstructie NRC: Hoe Nederland de controle verloor
Reconstructie NRC: Het testbeleid van de minister: te laat, te traag en niet goed doordacht
Reconstructie Volkskrant: Een jaar in het voetspoor van vijf OMT-leden
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus
De Groene: 'We moeten een coronageneraal hebben'
Coronabeeld: Vaccinatie in beeld
SignaalWaarde: wekelijkse podcast over coronastatistiek en coronacijfers

Internationaal:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation
Overzicht WHO
Overzicht Worldometers
Overzicht BNO News
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.

Wetenschap:
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)
• Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.:
Nature1,Nature2,JKMS,The Lancet,Science Magazine
• Artikelen over (niet-)medische mondkapjes:
University of Tokyo,PubMed/

Vaccinaties :

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
• Hugo de Jonge heeft gezegd dat wij in Nederland 8 januari beginnen met vaccinaties
Volgorde vaccinaties Nederland (voorlopig?)
Coronavirus Vaccine Tracker
Vaccinatie tegen het coronavirus - Rijksoverheid
Bestelde vacccins door Nederland (wanneer)
Bestelde vacccins door Nederland (financieel)
• Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020/2021)

Heb ik covid, verkoudheid of griep? (laat je sowieso testen!)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
Datagraver, zelf grafieken maken

Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon.
• Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen "grappige" gifjes

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_198391991
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 14:00 schreef DonDruiper het volgende:

[..]

Dat denk ik niet, maar iedereen is bang zn plekje kwijt te raken.

Goh.. het is net de politiek eigenlijk.
Rutte had zich een keer versproken. Er werd een vraag gesteld en hij liet vallen dat hij al op de hoogte was gebracht dat die vraag gesteld zou worden. Geen gekke aanname dus dat er wat screening plaats vind. Geen feit natuurlijk; het kan natuurlijk ook dat ze enkel de vragen te zien krijgen zodat ze zich kunnen voorbereiden. Dat ze een mooi langdradig antwoord klaar hebben liggen.
  maandag 8 maart 2021 @ 14:06:06 #3
131800 Tarado
capô de fusca
pi_198391999
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 14:02 schreef eragon2890 het volgende:

[..]

Daarom is het ook zo'n goed idee, mensen laten zich er braaf zonder zeiken door prikken <3
ik laat me sowieso prikken, met of zonder paspoort
  maandag 8 maart 2021 @ 14:06:31 #4
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_198392006
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 14:01 schreef Questular het volgende:
Ik vind het lastig zo een vaccinatiepaspoort. Persoonlijk vind ik het te ver gaan, maar als ik het niet doe dan boor ik mijn zoontje leuke vakanties door z'n neus en dat is het laatste wat ik wil.
Het gaat nog niet eens om een digitale registratie, maar vooral om het nut in (dagelijks) gebruik.

Als straks in de EU de ziekenhuizen leeg zijn en amper nog iemand last krijgt van corona door alle vaccinaties dan is zo'n bewijs wat je overal zou moeten laten zien totaal overbodig geworden.

We vragen ook niet om een bewijs van inenting tegen mazelen voor we naar een kroeg mogen.
pi_198392008
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 14:01 schreef Questular het volgende:
Ik vind het lastig zo een vaccinatiepaspoort. Persoonlijk vind ik het te ver gaan, maar als ik het niet doe dan boor ik mijn zoontje leuke vakanties door z'n neus en dat is het laatste wat ik wil.
Dat is ook het punt. Er is een soort van semi-verplichting die eraan verbonden is.
Kunnen voorstanders wel roepen 'er is helemaal niets verplicht want....' Ja, als je je leven rondom je eigen huis wilt spenderen klopt dat ja.
pi_198392036
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 14:06 schreef Tarado het volgende:

[..]

Precies, maar ik garandeer je dat het omhoog gaat dat % als het verplicht wordt voor de all-in beach vakantie! ;)
#WeesGeenWhales
pi_198392040
quote:

[..]

Ik ook, met of zonder paspoort. Ik zal wel blijven zeiken en bitchen over de introductie van een paspoort, al is 't alleen maar omdat ik het geen fijn gevoel vind dat dat in één of andere Europese hobby-database zit waar overheidsmedewerkers van landen die iets minder streng omgaan met HIPAA e.d. in grasuinen. Landen waar je een boete eenvoudig kunt afkopen met wat contant geld enzo.
  maandag 8 maart 2021 @ 14:09:31 #8
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_198392045
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 14:06 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Het gaat nog niet eens om een digitale registratie, maar vooral om het nut in (dagelijks) gebruik.

Als straks in de EU de ziekenhuizen leeg zijn en amper nog iemand last krijgt van corona door alle vaccinaties dan is zo'n bewijs wat je overal zou moeten laten zien totaal overbodig geworden.

We vragen ook niet om een bewijs van inenting tegen mazelen voor we naar een kroeg mogen.
Zoals ik eerder heb gesteld: voordat iedereen aan de beurt is geweest is het oneerlijk, daarna is het onnodig en in allebei de gevallen is het onethisch.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_198392052
quote:

[..]

Ik ook, ik vind zo een paspoort alleen redelijk overbodig. Heel misschien als tussenoplossing tijdens het vaccinatieproces maar als je klaar bent met vaccineren is het overbodig.
  maandag 8 maart 2021 @ 14:10:34 #10
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_198392056
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 14:09 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik ook, met of zonder paspoort. Ik zal wel blijven zeiken en bitchen over de introductie van een paspoort, al is 't alleen maar omdat ik het geen fijn gevoel vind dat dat in één of andere Europese hobby-database zit waar overheidsmedewerkers van landen die iets minder streng omgaan met HIPAA e.d. in grasuinen. Landen waar je een boete eenvoudig kunt afkopen met wat contant geld enzo.
Lol, het is geen 1990 meer he.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_198392057
Iemand vroeg of testbewijzen voor toegang etc tijdelijk zouden zijn.

Ja, dat is het plan. De SER hamert daar nu ook al op, en niemand stelt ook voor voor eeuwig, het is gewoon tot de pandemie over is/ iedereen gevaccineerd. Daarom is het ook bovenop de 1,5m en andere onmenselijke vrijheidsbeperkingen.

Maar prima als het de situatie iets draagbaarder maakt tot iedereen geprikt is natuurlijk.
#WeesGeenWhales
pi_198392060
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 14:09 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Zoals ik eerder heb gesteld: voordat iedereen aan de beurt is geweest is het oneerlijk, daarna is het onnodig en in allebei de gevallen is het onethisch.
Het is onnodig tot de volgende pandemie die er binnen een jaar of 20-30 vast wel gaat komen tenzij we op globale schaal radicaal anders omgaan met (voornamelijk wilde) dieren.
  maandag 8 maart 2021 @ 14:12:27 #13
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_198392075
quote:
10s.gif Op maandag 8 maart 2021 14:10 schreef Dven het volgende:

[..]

Lol, het is geen 1990 meer he.
-
  maandag 8 maart 2021 @ 14:12:40 #14
131800 Tarado
capô de fusca
pi_198392081
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 14:08 schreef eragon2890 het volgende:

[..]

Precies, maar ik garandeer je dat het omhoog gaat dat % als het verplicht wordt voor de all-in beach vakantie! ;)
zeker, ik vrees dat je zonder geen vliegtuig meer in komt
  maandag 8 maart 2021 @ 14:13:52 #15
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_198392104
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 14:12 schreef Tarado het volgende:

[..]

Daar zijn ze toch al volledig op hol geslagen sinds 9/11 met al hun veiligheidsmaatregelen.
pi_198392110
quote:
9s.gif Op maandag 8 maart 2021 14:10 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Het is onnodig tot de volgende pandemie, die er binnen een jaar of 20-30 vast wel gaat komen tenzij we op globale schaal radicaal anders omgaan met (voornamelijk wilde) dieren.
... dan heeft het toch nog steeds geen nut?

Ik neem aan dat ook jij in die 20-30 jaar graag gewoon normaal, sociaal, open, vrij, gezellig, zonder 1,5m en mondkapjes etc wilt leven?? Gewoon zonder beperkingen, normaal, als sociale gezellige mensen?

Ik weet dat we daar het nu niet over hebben specifiek, maar dat kan dan dus ook prima zonder paspoort etc.

Als er over 2-3 decennia ooit weer een pandemie komt, kunnen we toch gewoon opnieuw tijdelijk voor 1-2 jaar al die vreselijke, maar helaas tijdelijk noodzakelijke maatregelen/beperkingen weer invoeren?

Dat heeft toch exact 0,0 te maken met het niet verplicht stellen NA deze pandemie?

Zeker daar vaccins niet van te voren klaarliggen... coronatest of vaccin gaat niet helpen tegen een eventuele volgende pandemie heh!?

Sterker nog, als dat dan iets is wat door muggen wordt verspreid ofzo, helpt afstand houden en sociale contacten beperken ook niet, dat is ook helemaal geen garantie van tevoren! -_- (of via bloed zoals hiv...)
#WeesGeenWhales
  maandag 8 maart 2021 @ 14:14:45 #17
131800 Tarado
capô de fusca
pi_198392116
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 14:09 schreef chratnox het volgende:

[..]

ik heb wel eens eerder inentingsbewijzen moeten laten zien op reis, dus ik zie het verschil niet zo
pi_198392119
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 14:10 schreef eragon2890 het volgende:
Iemand vroeg of testbewijzen voor toegang etc tijdelijk zouden zijn.

Ja, dat is het plan. De SER hamert daar nu ook al op, en niemand stelt ook voor voor eeuwig, het is gewoon tot de pandemie over is/ iedereen gevaccineerd. Daarom is het ook bovenop de 1,5m en andere onmenselijke vrijheidsbeperkingen.

Maar prima als het de situatie iets draagbaarder maakt tot iedereen geprikt is natuurlijk.
Testbewijzen ja, en vaccinatiepaspoorten?

Je laatste zin is precies het probleem dat ik heb. Het is helemaal niet prima, er zijn wat fundamentele problemen mee.

Hoe gaan ze bijvoorbeeld om met mensen die niet gevaccineerd kunnen worden? Moeten die iedere paar dagen negatieve tests hebben? Wie gaat het betalen? Wie levert het bewijs?

Wat als je met een negatieve test toch uit BCO naar voren komt, ben je dan aansprakelijk? Indien ja, is degene die je getest heeft dan aansprakelijk?

Dit is niet iets wat je zomaar in moet voeren, hier moet je (ethisch en praktisch) heel goed over nadenken. Al helemaal niet omdat er heel veel mensen zijn die op dit moment de kans nog niet gehad hebben om gevaccineerd te worden.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 08-03-2021 14:16:32 ]
pi_198392122
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 14:12 schreef Tarado het volgende:

[..]

hoop* tot genoeg mensen het genomen hebben natuurlijk, zie m'n laatste comment.
#WeesGeenWhales
pi_198392137
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 14:14 schreef Tarado het volgende:

[..]

ik heb wel eens eerder inentingsbewijzen moeten laten zien op reis, dus ik zie het verschil niet zo
Op reis is wat mij betreft wel iets anders dan om naar een museum, restaurant, school of evenement te kunnen.
pi_198392149
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 14:14 schreef chratnox het volgende:

[..]

Je laatste zin is precies het probleem dat ik heb. Het is helemaal niet prima, er zijn wat fundamentele problemen mee.

Hoe gaan ze bijvoorbeeld om met mensen die niet gevaccineerd kunnen worden? Moeten die iedere paar dagen negatieve tests hebben? Wie gaat het betalen? Wie levert het bewijs?

Wat als je met een negatieve test toch uit BCO naar voren komt, ben je dan aansprakelijk? Indien ja, is degene die je getest heeft dan aansprakelijk?

Dit is niet iets wat je zomaar in moet voeren, hier moet je (ethisch en praktisch) heel goed over nadenken.
Ja kan zelf toch ook wel bedenken dat er gegarandeerd een uitzondering komt via doktersverklaring (huisarts) voor mensen die niet gevaccineerd kunnen worden?

En wat bedoel je in godsnaam met die aansprakelijkheid? Ik mis hem even? Niet als de test goed was uitgevoerd lijkt me??

Het is zowieso maar tot iedereen is gevaccineerd en de crisis weg is he, we hebben het over een half jaar ofzo man...
#WeesGeenWhales
  maandag 8 maart 2021 @ 14:16:58 #22
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_198392156
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 14:14 schreef chratnox het volgende:

[..]

Dit is niet iets wat je zomaar in moet voeren, hier moet je (ethisch en praktisch) heel goed over nadenken. Al helemaal niet omdat er heel veel mensen zijn die op dit moment de kans nog niet gehad hebben om gevaccineerd te worden.
En hoe ga je om met het uitgangspunt dat derden helemaal geen toegang mogen eisen tot jouw medische informatie?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_198392164
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 14:14 schreef Tarado het volgende:

[..]

Ik snap dat vergelijk maar tot een bepaalde hoogte. Als je niet in de risicogroep valt waarbij je heftige Corona klachten kunt krijgen zie ik niet het vergelijk met hepatitis A (al is dat een twijfelgeval), buiktyfus, gele koorts en malaria om maar wat voorbeelden te noemen. Van die laatste heeft bijna iedereen wel serieuze klachten namelijk.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 08-03-2021 14:19:05 ]
  maandag 8 maart 2021 @ 14:18:40 #24
131800 Tarado
capô de fusca
pi_198392175
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 14:15 schreef eragon2890 het volgende:

[..]

hoop* tot genoeg mensen het genomen hebben natuurlijk, zie m'n laatste comment.
hangt ook een beetje van de ontwikkeling van het virus af en hoe lang de immuniteit is na een vaccinatie
pi_198392184
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 14:17 schreef F.Sinatra het volgende:

[..]

Ik snap dat vergelijk maar tot een bepaalde hoogte. Als je niet in de risicogroep valt waarbij je heftige Corona klachten kunt krijgen zie ik niet het vergelijk met hepatitis A, buiktyfus, gele koorts en malaria om maar wat voorbeelden te noemen. Van die laatste heeft bijna iedereen wel serieuze klachten namelijk.
En met al die andere dingen mag je nog wel naar binnen bij de meeste landen. Nu bestaat er de kans dat je zelfs niet uit eten mag of naar Belgie mag zonder zo'n bewijs.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')