We zijn er bijnaquote:Op donderdag 4 maart 2021 18:35 schreef aloa het volgende:
Roestvast staal heeft dus een huid maar die is wel meer dan honderdduizend keer dunner dan de huid van bijvoorbeeld een appelschil. De dikte wordt geschat op 10 tot 15 nanometer. Toch geldt ook hier ‘dicht is dicht’ en daardoor kunnen er normaal gesproken geen metaalionen uittreden en geen vreemde stoffen binnendringen. Wordt deze huid te zwaar chemisch belast dan bezwijkt deze en is corrosie het gevolg. De huid raakt als het ware ‘doorboort’ en de chemische stoffen zullen het metaal activeren waardoor het corrodeert. Toch is het grote verschil met de appelschil dat roestvast staal het vermogen heeft om zijn oxidehuid zelf te repareren. Dit is vooral van toepassing als de huid mechanisch wordt beschadigd en de chroomoxidehuid plaatselijk verdwijnt. Dankzij de zuurstof uit de lucht zal het materiaal zich op die plaats passiveren door een nieuwe chroomoxidehuid te vormen. Dit noemt men het ‘self healing effect ‘. Dit mechanisme kan echter lelijk verstoord worden, indien er teveel chloriden aanwezig zijn. Dan zullen de chloriden, die tot de halogenen behoren, metaalzouten vormen en dat zijn ook corrosieproducten. Dat is de reden dat men bijvoorbeeld na het sproeibeitsen altijd demiwater moet gebruiken omdat leidingwater teveel chloriden bevatten om een goede passivering te bewerkstelligen. Doet men dat niet, dan zal de nieuwe oxidehuid vlekkerig en ongelijk van dikte zijn. Een dergelijke oxidehuid kan uiteraard niet optimaal functioneren.
Zuurstof zorgt juist voor een beschermd oxidelaagje waardoor het roesten stopt. Als er geen zuurstof is dan ontstaat dit laagje niet en zijn er andere invloeden die voor roesten verantwoordelijk zijn.quote:Op donderdag 4 maart 2021 18:33 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
Dude, waarom kan RVS dan roestsen in een zuurstofarm milieu!?
dan moet er wel een heel groot gat in zittenquote:
Nou niet gaan overdrijven hé, dat staat je nietquote:Op donderdag 4 maart 2021 18:38 schreef DerRabbit het volgende:
[..]
dan moet er wel een heel groot gat in zitten![]()
Ik wou hem net zoeken.quote:
*doorboordquote:Op donderdag 4 maart 2021 18:35 schreef aloa het volgende:
Roestvast staal heeft dus een huid maar die is wel meer dan honderdduizend keer dunner dan de huid van bijvoorbeeld een appelschil. De dikte wordt geschat op 10 tot 15 nanometer. Toch geldt ook hier ‘dicht is dicht’ en daardoor kunnen er normaal gesproken geen metaalionen uittreden en geen vreemde stoffen binnendringen. Wordt deze huid te zwaar chemisch belast dan bezwijkt deze en is corrosie het gevolg. De huid raakt als het ware ‘doorboort’ en de chemische stoffen zullen het metaal activeren waardoor het corrodeert. Toch is het grote verschil met de appelschil dat roestvast staal het vermogen heeft om zijn oxidehuid zelf te repareren. Dit is vooral van toepassing als de huid mechanisch wordt beschadigd en de chroomoxidehuid plaatselijk verdwijnt. Dankzij de zuurstof uit de lucht zal het materiaal zich op die plaats passiveren door een nieuwe chroomoxidehuid te vormen. Dit noemt men het ‘self healing effect ‘. Dit mechanisme kan echter lelijk verstoord worden, indien er teveel chloriden aanwezig zijn. Dan zullen de chloriden, die tot de halogenen behoren, metaalzouten vormen en dat zijn ook corrosieproducten. Dat is de reden dat men bijvoorbeeld na het sproeibeitsen altijd demiwater moet gebruiken omdat leidingwater teveel chloriden bevatten om een goede passivering te bewerkstelligen. Doet men dat niet, dan zal de nieuwe oxidehuid vlekkerig en ongelijk van dikte zijn. Een dergelijke oxidehuid kan uiteraard niet optimaal functioneren.
Ik ben gewoon een realistquote:Op donderdag 4 maart 2021 18:39 schreef Mrsloveable het volgende:
[..]
Nou niet gaan overdrijven hé, dat staat je niet
quote:

Papa.quote:
We gaan eraan, allemaalquote:Op donderdag 4 maart 2021 18:44 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Daar heb je het al. Niet alleen jouw kont, maar de hele wereld oxideert
Was het kip of vis? Dat kon ik niet zien.quote:
Dat laatste kan je beter niet vragen.quote:Op donderdag 4 maart 2021 18:47 schreef Deisyy het volgende:
[..]
Was het kip of vis? Dat kon ik niet zien.
En deel je ook recepten?
Ui, champignon, groene paprika, kippedij, zwarte peper, rood pepertje, gember, maizena, azijn, sesamoliequote:Op donderdag 4 maart 2021 18:42 schreef Mrsloveable het volgende:
[..]
Ziet er lekker uit, wat zit er allemaal in de pan?
Zie hierbovenquote:Op donderdag 4 maart 2021 18:47 schreef Deisyy het volgende:
[..]
Was het kip of vis? Dat kon ik niet zien.
En deel je ook recepten?
Zo erg?quote:Op donderdag 4 maart 2021 18:48 schreef Superbadeendje het volgende:
[..]
Dat laatste kan je beter niet vragen.
Hij barst zo los als kok zijnde.quote:
quote:Op donderdag 4 maart 2021 18:48 schreef m1st1g het volgende:
[..]
Ui, champignon, groene paprika, kippedij, zwarte peper, rood pepertje, gember, maizena, azijn, sesamolie en een beetje water om de saus te maken
Graag hoor, want lekker etenquote:Op donderdag 4 maart 2021 18:50 schreef Superbadeendje het volgende:
[..]
Hij barst zo los als kok zijnde.
Van zijn ideeën krijg je spontaan honger ook al heb je net gegeten.quote:
Merciquote:Op donderdag 4 maart 2021 18:54 schreef Superbadeendje het volgende:
[..]
Van zijn ideeën krijg je spontaan honger ook al heb je net gegeten.
Nee, daar heb ik lekkere worst bijquote:
En dan niet eens een eigen receptentopic hebbenquote:Op donderdag 4 maart 2021 18:54 schreef Superbadeendje het volgende:
[..]
Van zijn ideeën krijg je spontaan honger ook al heb je net gegeten.
Hemarookworst?quote:Op donderdag 4 maart 2021 18:56 schreef DerRabbit het volgende:
[..]
Nee, daar heb ik lekkere worst bij
Dat heb ik wel. Het heet DTS.quote:Op donderdag 4 maart 2021 18:57 schreef Deisyy het volgende:
[..]
En dan niet eens een eigen receptentopic hebben
Pizzaproevertjequote:Op donderdag 4 maart 2021 18:59 schreef ToT het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Mag Mini-ToT ff mee-oordelen of-ie echt lekker is?
Heeft hij nog honger dan?quote:Op donderdag 4 maart 2021 18:59 schreef ToT het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Mag Mini-ToT ff mee-oordelen of-ie echt lekker is?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |