abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
pi_198316006
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 10:09 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Energie neutraal is niet gelijk aan aardgasvrij waar dit topic over gaat.
Ik kan mijn huis niet energieneutraal maken maar wel aardgasvrij.
Klopt, vandaar dat ik ook aangeef dat ook met de investeringen die ik wel gedaan heb ik nog niet van het gas kan.

Ik schat de je gasverbruik eerst ongeveer terug moet naar zo'n 800/1000 kuub voor je echt over kunt naar betaalbaar overgaan naar een volledig electrische oplossing?
pi_198316106
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 10:57 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Klopt, vandaar dat ik ook aangeef dat ook met de investeringen die ik wel gedaan heb ik nog niet van het gas kan.

Ik schat de je gasverbruik eerst ongeveer terug moet naar zo'n 800/1000 kuub voor je echt over kunt naar betaalbaar overgaan naar een volledig electrische oplossing?
Ik denk dat het 2/3 dubbele realistischer is.
Altijd sneller dan Yorick 🐶🐶🐶🐶🐶 Grafiekjes
pi_198316593
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 10:57 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Klopt, vandaar dat ik ook aangeef dat ook met de investeringen die ik wel gedaan heb ik nog niet van het gas kan.

Ik schat de je gasverbruik eerst ongeveer terug moet naar zo'n 800/1000 kuub voor je echt over kunt naar betaalbaar overgaan naar een volledig electrische oplossing?
Hoe hoger je gasverbruik hoe korter je tvt is.
pi_198316665
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 10:20 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Het stroomnet zie ik niet als een grote uitdaging. Er zullen maximaal 450.000 elektrische auto's per jaar verkocht worden in Nederland om uiteindelijk zo'n 8,5 miljoen auto's te vervangen, wat ons ruim voldoende tijd geeft om knelpunten aan te pakken.
Daarnaast kunnen EV's juist ook het net stabieler maken dankzij vehicle-to-grid.
Daarbij moet je niet denken aan "de hele accu leeg laten lopen" maar een klein percentage dat terug geleverd kan worden bij piekvraag en laden op dal momenten.

Levensduur is tot op heden niet echt een groot probleem gebleken. Er zijn wel accu's die voortijdig "overlijden" net als dat er van auto's wel eens distributieriemen knappen en de motor in de soep loopt. Maar over het algemeen gaan de accu's een autoleven mee en zijn ze daarna nog 10 jaar in te zetten als buffer, voordat ze gerecycled worden. Accu's worden ook in rap tempo goedkoper (Tesla heeft de productiekosten voor de komende 3 jaar gehalveerd met 75% kortere productielijnen).

Er zitten weinig zeldzame metalen in een accu, hooguit zou je kobalt kathodes kunnen noemen maar de hoeveelheid kobalt in accu's loopt steeds verder terug en Tesla komt met accu's die geen kobalt meer nodig hebben. Lithium is niet zeldzaam en sowieso is de Lithium-accu niet de laatste accu ooit, er komen nieuwe technieken aan, Toyota komt met een solid state oplossing, etc.

Dan het gewicht... dat zie ik nu niet als het grootste probleem, dan zou je vrachtwagens van 30 of 40 ton ook moeten weren.
Je denkt te oplossingsgericht. Voor bijna alles zijn technische oplossingen, echter de vraag is wie betaald het, willen mensen het en is het beter dan het huidige.
Daar zijn belangengroepen het niet over eens en daar zitten de vraagstukken, bezwaren en problemen.
Projecten die mislukken komt 90% niet door de techniek maar door marketing en management falen.
pi_198316716
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 11:36 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Hoe hoger je gasverbruik hoe korter je tvt is.
Maar je elektrische oplossing moet natuurlijk wel realistisch zijn. In een slecht geÔsoleerde woning ga je het niet redden met je warmtepomp.

En dus moet je eerst je huis zover hebben dat het niet aan alle kanten lek is.
  donderdag 4 maart 2021 @ 11:46:52 #206
151515 verita
Happy days
pi_198316744
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 09:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Waarom zou elektrisch het niet gaan worden? Serieuze vraag.
Actieradius. Met een dagelijkse reistijd van 2,5 uur enkele reis (if lucky), wordt em dat niet.
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
pi_198316765
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 11:45 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Maar je elektrische oplossing moet natuurlijk wel realistisch zijn. In een slecht geÔsoleerde woning ga je het niet redden met je warmtepomp.

En dus moet je eerst je huis zover hebben dat het niet aan alle kanten lek is.
Uiteraard, maar als je maar 300m3 stookt dan wordt financieel gezien een wp het niet.
pi_198317480
Werkt het echt niet in een slecht geÔsoleerde woning? Je zou toch denken met een hele vloer op 35c moet het toch aardig warm worden in een huis?

Desnoods een paar convectoren onder de grote ramen met fans voor de koudste maanden. Maar ik kan mij amper voorstellen dat het niet werkt of extreem inefficiŽnt is.

Andersom, als je zoveel isoleert, dat het gas verbruik onder 500 m3 zakt. Waarom zou je dan nog van gas af moeten?

Andere vraag? Iemand een schatting hoe de stroom mix van 100% renewable bronnen er uit ziet in 2050?
.
  donderdag 4 maart 2021 @ 13:01:37 #209
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198317742
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 11:46 schreef verita het volgende:

[..]

Actieradius. Met een dagelijkse reistijd van 2,5 uur enkele reis (if lucky), wordt em dat niet.
Ik weet niet hoe ver je moet reizen dat je dagelijks 2½ uur enkele reis moet reizen, en waarom je dan zo ver van je werk woont en kennelijk niet thuis kunt werken, maar dan nog is je reisafstand dan dus zo'n 250 kilometer, als je dan toch een 8-urige werkdag hebt dan lijkt me dat je de auto in die 8½ uur dat je op je werk bent prima weer kunt opladen?

Laten we eerlijk wezen; als je dagelijks 500 km reist dan doe je dat niet in een VW UP of ander modelletje van dat formaat, maar zit je in een segment daarboven, en dan heb je al meer dan genoeg keuze aan auto's die een actieradius van meer dan 350 km hebben en kunnen snelladen, dus dan kun je ondertussen op de zaak prima voor de terugweg laden.
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/elektrische-autos
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 4 maart 2021 @ 13:03:12 #210
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198317763
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 11:48 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Uiteraard, maar als je maar 300m3 stookt dan wordt financieel gezien een wp het niet.
Nee, dan worden je kosten voor de overstap naar een warmtepomp te groot, terwijl je dan eigenlijk vrijwel zeker in een huis woont dat prima met een WP verwarmd kan worden.

Dan is het pas interessant op het moment dat je de CV toch moet vervangen, en pak je net het voordeel mee van het geen vastrecht voor gas meer hoeven betalen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 4 maart 2021 @ 13:04:52 #211
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198317791
quote:
1s.gif Op donderdag 4 maart 2021 12:44 schreef Fer het volgende:
Werkt het echt niet in een slecht geÔsoleerde woning? Je zou toch denken met een hele vloer op 35c moet het toch aardig warm worden in een huis?

Desnoods een paar convectoren onder de grote ramen met fans voor de koudste maanden. Maar ik kan mij amper voorstellen dat het niet werkt of extreem inefficiŽnt is.

Andersom, als je zoveel isoleert, dat het gas verbruik onder 500 m3 zakt. Waarom zou je dan nog van gas af moeten?
Je kunt het testen als je een CV hebt die ook op lage temperatuur kan stoken.
Probeer het eens een jaartje uit door je CV-ketel in te stellen op max 45-55 graden voor verwarming.
Als je op die manier je huis comfortabel warm kunt krijgen cq houden dan kun je waarschijnlijk wel een warmtepomp gebruiken.
quote:
Andere vraag? Iemand een schatting hoe de stroom mix van 100% renewable bronnen er uit ziet in 2050?
Geen idee, ik word dat jaar 84 en heb de hypotheek dan net afgelost (mezelf kennende dmv extra aflossingen al eerder, maar als ik dat niet doe ben ik er in 2050 van af).
Ik verwacht dat er dan meer opslagmogelijkheden voor zonne-energie zijn, ook voor particulieren, en dat mensen die geen of onvoldoende zonnepanelen hebben dan bijvoorbeeld ook stroom uit een locale opslag kunnen krijgen.

Maar het kunnen opslaan van energie zal essentieel worden denk ik, icm zonnevelden en hopelijk zo min mogelijk windmolens.
Overigens snap ik de weerstand tegen zonnevelden niet zo; ik kwam er de afgelopen weken een paar tegen langs de snelweg en ik moest in eerste instantie even kijken of het geen water was, maar als boer Piet het weiland vol legt en er een houtwal omheen maakt dan ziet niemand het meer.

[ Bericht 32% gewijzigd door Leandra op 04-03-2021 13:10:59 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198317891
quote:
1s.gif Op donderdag 4 maart 2021 12:44 schreef Fer het volgende:
Werkt het echt niet in een slecht geÔsoleerde woning? Je zou toch denken met een hele vloer op 35c moet het toch aardig warm worden in een huis?

Desnoods een paar convectoren onder de grote ramen met fans voor de koudste maanden. Maar ik kan mij amper voorstellen dat het niet werkt of extreem inefficiŽnt is.

Andersom, als je zoveel isoleert, dat het gas verbruik onder 500 m3 zakt. Waarom zou je dan nog van gas af moeten?

Andere vraag? Iemand een schatting hoe de stroom mix van 100% renewable bronnen er uit ziet in 2050?
Voor de industrie waterstof en voor particulieren zon/wind met waterstof als opslagmedium.
  donderdag 4 maart 2021 @ 13:15:25 #213
38065 TheFreshPrince
oh no you didn't
pi_198317921
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 13:04 schreef Leandra het volgende:

[..]

Je kunt het testen als je een CV hebt die ook op lage temperatuur kan stoken.
Probeer het eens een jaartje uit door je CV-ketel in te stellen op max 45-55 graden voor verwarming.
Als je op die manier je huis comfortabel warm kunt krijgen cq houden dan kun je waarschijnlijk wel een warmtepomp gebruiken.
[..]

Geen idee, ik word dat jaar 84 en heb de hypotheek dan net afgelost (mezelf kennende dmv extra aflossingen al eerder, maar als ik dat niet doe ben ik er in 2050 van af).
Ik verwacht dat er dan meer opslagmogelijkheden voor zonne-energie zijn, ook voor particulieren, en dat mensen die geen of onvoldoende zonnepanelen hebben dan bijvoorbeeld ook stroom uit een locale opslag kunnen krijgen.

Maar het kunnen opslaan van energie zal essentieel worden denk ik, icm zonnevelden en hopelijk zo min mogelijk windmolens.
Overigens snap ik de weerstand tegen zonnevelden niet zo; ik kwam er de afgelopen weken een paar tegen langs de snelweg en ik moest in eerste instantie even kijken of het geen water was, maar als boer Piet het weiland vol legt en er een houtwal omheen maakt dan ziet niemand het meer.
Het is ook gezemel om niets, het is uiteraard niet de bedoeling om heel Nederland vol te legen met zonneparken maar als 1 in de zoveel weilanden een zonnepark wordt heeft echt niemand daar last van. Een weiland is ook niet meer dan een lap gras waar flink wat stikstof over uitgereden is.

Heb ook al een rondleiding gehad door zo'n park (vorige zomer) en het stikt van het leven, insecten, lichtschuwe plantjes, etc. En dat wordt alleen maar beter naarmate de grond daar z'n meststoffen kwijtraakt.
  donderdag 4 maart 2021 @ 13:27:25 #214
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198318098
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 13:15 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Het is ook gezemel om niets, het is uiteraard niet de bedoeling om heel Nederland vol te legen met zonneparken maar als 1 in de zoveel weilanden een zonnepark wordt heeft echt niemand daar last van. Een weiland is ook niet meer dan een lap gras waar flink wat stikstof over uitgereden is.

Heb ook al een rondleiding gehad door zo'n park (vorige zomer) en het stikt van het leven, insecten, lichtschuwe plantjes, etc. En dat wordt alleen maar beter naarmate de grond daar z'n meststoffen kwijtraakt.
Nou, dat idd.... we hebben zoveel weiland, waar toch niet op gebouwd gaat/mag worden, en ik kan me voorstellen dat het voor een boer steeds rendabeler wordt een weiland vol te leggen met panelen dan er koeien te laten grazen.

Maar al gooi je 5% van de weilanden vol, dan merkt vrijwel niemand dat.
Maak nog eens 5% van de weilanden beschikbaar voor woningbouw en we kunnen het woningprobleem ook makkelijk oplossen (mits mensen bereid zijn buiten de randstad te gaan wonen).
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 4 maart 2021 @ 13:34:18 #215
151515 verita
Happy days
pi_198318215
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 13:01 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe ver je moet reizen dat je dagelijks 2½ uur enkele reis moet reizen, en waarom je dan zo ver van je werk woont en kennelijk niet thuis kunt werken, maar dan nog is je reisafstand dan dus zo'n 250 kilometer, als je dan toch een 8-urige werkdag hebt dan lijkt me dat je de auto in die 8½ uur dat je op je werk bent prima weer kunt opladen?

Laten we eerlijk wezen; als je dagelijks 500 km reist dan doe je dat niet in een VW UP of ander modelletje van dat formaat, maar zit je in een segment daarboven, en dan heb je al meer dan genoeg keuze aan auto's die een actieradius van meer dan 350 km hebben en kunnen snelladen, dus dan kun je ondertussen op de zaak prima voor de terugweg laden.
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/elektrische-autos
Momenteel (sinds maart 2020) word er alleen maar thuisgewerkt, en de 2,5 uur telt slechts indien er niet meer dan 10 km file is. Het enkele reis record staat op 5 uur en 15 minuten. Toen we hier gingen wonen was er een andere baan, op fietsafstand. Wegens een zeer specifiek specialisme is dat nu een baan aan de andere kant van het land, en we wonen hier erg graag. Ik wil er niet over klagen, maar het ging om waarom een elektrische auto geen optie was. Bij de huidige werkgever is slechts plek voor een paar laadstations, en die zijn altijd bezet. Bovendien is flexibiliteit vereist, waarbij ineens 180 graden aan de andere kant van het land moet worden gewerkt. Voor ons geen volledig elektrische auto, we hebben wel een hybride (geen stekker).
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
pi_198318281
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 13:15 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Het is ook gezemel om niets, het is uiteraard niet de bedoeling om heel Nederland vol te legen met zonneparken maar als 1 in de zoveel weilanden een zonnepark wordt heeft echt niemand daar last van. Een weiland is ook niet meer dan een lap gras waar flink wat stikstof over uitgereden is.

Heb ook al een rondleiding gehad door zo'n park (vorige zomer) en het stikt van het leven, insecten, lichtschuwe plantjes, etc. En dat wordt alleen maar beter naarmate de grond daar z'n meststoffen kwijtraakt.
Hoe minder kunstmest en gif hoe gezonder de grond is en hoe beter alles groeit en bloeit inderdaad.
Kunstmest is net cocaine voor de grond.
  donderdag 4 maart 2021 @ 13:39:37 #217
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198318302
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 13:34 schreef verita het volgende:

[..]

Momenteel (sinds maart 2020) word er alleen maar thuisgewerkt, en de 2,5 uur telt slechts indien er niet meer dan 10 km file is. Het enkele reis record staat op 5 uur en 15 minuten. Toen we hier gingen wonen was er een andere baan, op fietsafstand. Wegens een zeer specifiek specialisme is dat nu een baan aan de andere kant van het land, en we wonen hier erg graag. Ik wil er niet over klagen, maar het ging om waarom een elektrische auto geen optie was. Bij de huidige werkgever is slechts plek voor een paar laadstations, en die zijn altijd bezet. Bovendien is flexibiliteit vereist, waarbij ineens 180 graden aan de andere kant van het land moet worden gewerkt. Voor ons geen volledig elektrische auto, we hebben wel een hybride (geen stekker).
En bij de werkgever kan het aantal laadstations niet vergroot worden? Die voldoet waarschijnlijk ook graag aan allerlei MVO-regeltjes.

Maar da fuck, dagelijks minstens 2½ uur in de auto zitten, enkele reis..... ik ben niet bang van een beetje reizen, maar dat is echt way beyond the limit, zelfs in een hele relaxte riante auto.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 4 maart 2021 @ 13:42:13 #218
151515 verita
Happy days
pi_198318351
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 13:39 schreef Leandra het volgende:

[..]

En bij de werkgever kan het aantal laadstations niet vergroot worden? Die voldoet waarschijnlijk ook graag aan allerlei MVO-regeltjes.

Maar da fuck, dagelijks minstens 2½ uur in de auto zitten, enkele reis..... ik ben niet bang van een beetje reizen, maar dat is echt way beyond the limit, zelfs in een hele relaxte limousine.
Tsja, life sucks. Moeten we maar niet op zo'n geweldige plek willen wonen ;) Maar eerlijk is eerlijk, leuk is anders, en je brand gauw op zo.
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
  donderdag 4 maart 2021 @ 13:55:45 #219
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198318543
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 13:42 schreef verita het volgende:

[..]

Tsja, life sucks. Moeten we maar niet op zo'n geweldige plek willen wonen ;) Maar eerlijk is eerlijk, leuk is anders, en je brand gauw op zo.
Dat kan ik me voorstellen, ik zou post-corona zeker werk gaan maken van minstens 3 thuiswerkdagen per week, maar sowieso van een 4-daagse werkweek, 4*9 ofzo, en dan ook nog met liefst 2 thuiswerkdagen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 4 maart 2021 @ 14:10:55 #220
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_198318741
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 10:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het stroomnet zie ik niet als een grote uitdaging. Er zullen maximaal 450.000 elektrische auto's per jaar verkocht worden in Nederland om uiteindelijk zo'n 8,5 miljoen auto's te vervangen, wat ons ruim voldoende tijd geeft om knelpunten aan te pakken.
Het kost nu al maanden om een nieuwbouwwoning op het elektriciteitsnet aangesloten te krijgen en dat terwijl de woningbouw nog mondjesmaat is. Het uitbreiden van het complete elektriciteitsnet is een klus van meerdere decennia. Er is een ernstig tekort aan technici wat alleen maar toeneemt omdat apparaten steeds complexer worden en de vraag naar de nieuwste technische snufjes toeneemt. Aan de andere kant zijn vanaf de jaren '90 de vakopleidingen vakkundig om zeep geholpen door zogenoemde 'onderwijsvernieuwingen'.

Dat de energietransitie stuk zou lopen op het tekort aan technici had ik al voorzien toen onze overheid met dit onzalige idee op de proppen kwam. Het idee was dat als de transitie eenmaal op gang was gekomen dat de omschakeling steeds goedkoper zou worden door het 'vliegwieleffect'. De meeste kosten zitten niet in de materialen maar arbeid. En ja, dat gaat ook onderhevig zijn aan een vliegwieleffect, eentje die met geweld uit elkaar spat omdat men gaat opbieden om eindelijk die techneut aan de deur te krijgen. Dit probleem is niet van vandaag of gisteren, maar neemt geleidelijk toe sinds de industriŽle revolutie. De laatste jaren is het erg hard gegaan met de vraag naar technische oplossingen in het huishouden. Wie gaat dit allemaal aanpakken?

Iets theoretisch vanachter een bureau verzinnen kan ik ook wel, maar ik ken ook de praktijk. Het moet wel uitvoerbaar zijn.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_198318772
quote:
10s.gif Op donderdag 4 maart 2021 14:10 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Het kost nu al maanden om een nieuwbouwwoning op het elektriciteitsnet aangesloten te krijgen en dat terwijl de woningbouw nog mondjesmaat is. Het uitbreiden van het complete elektriciteitsnet is een klus van meerdere decennia. Er is een ernstig tekort aan technici wat alleen maar toeneemt omdat apparaten steeds complexer worden en de vraag naar de nieuwste technische snufjes toeneemt. Aan de andere kant zijn vanaf de jaren '90 de vakopleidingen vakkundig om zeep geholpen door zogenoemde 'onderwijsvernieuwingen'.

Dat de energietransitie stuk zou lopen op het tekort aan technici had ik al voorzien toen onze overheid met dit onzalige idee op de proppen kwam. Het idee was dat als de transitie eenmaal op gang was gekomen dat de omschakeling steeds goedkoper zou worden door het 'vliegwieleffect'. De meeste kosten zitten niet in de materialen maar arbeid. En ja, dat gaat ook onderhevig zijn aan een vliegwieleffect, eentje die met geweld uit elkaar spat omdat men gaat opbieden om eindelijk die techneut aan de deur te krijgen. Dit probleem is niet van vandaag of gisteren, maar neemt geleidelijk toe sinds de industriŽle revolutie. De laatste jaren is het erg hard gegaan met de vraag naar technische oplossingen in het huishouden. Wie gaat dit allemaal aanpakken?

Iets theoretisch vanachter een bureau verzinnen kan ik ook wel, maar ik ken ook de praktijk. Het moet wel uitvoerbaar zijn.
Daarnaast kunnen er ook niet eens genoeg kabels gemaakt worden in die tijd.
  donderdag 4 maart 2021 @ 14:35:03 #222
38065 TheFreshPrince
oh no you didn't
pi_198319120
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 14:13 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Daarnaast kunnen er ook niet eens genoeg kabels gemaakt worden in die tijd.
Met de huidige capaciteit.
Alles is op te schalen natuurlijk.
  donderdag 4 maart 2021 @ 14:49:32 #223
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_198319316
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 14:13 schreef sjorsie1982 het volgende:

Daarnaast kunnen er ook niet eens genoeg kabels gemaakt worden in die tijd.
Het maken is het probleem niet, maar het onder de grond krijgen, het aansluiten en het prijskaartje... De koperprijzen zijn al jaren stijgende wat alleen maar toe zal nemen naarmate meer landen op hetzelfde idee komen om de economie volledig elektrisch te draaien.

Al sinds de jaren '90, toen we de overstap maakten van 220 naar 230 volt houd ik me bezig met zaken als de opkomst van grillige stroomopwekkers als zonnepanelen en windmolens. Dit geeft uitdagingen in netbelasting en -balans. Ik voorzag toen al dat de huidige relatief lage spanning van 230/400 volt niet toereikend gaat zijn, tenzij je de grond vol met koper stouwt. Als we 30 jaar geleden waren begonnen met het opnieuw ontwerpen van ons elektriciteitsnet dan hadden we nu minder problemen. Als je dit probleem 30 jaar geleden aan de politiek had voorgelegd dan zou je weggezet worden als doemdenker. En vandaag de dag is dat niet veel anders. Bureaucraten verdienen het om tegen de lamp te lopen, maar helaas gaat dat ten koste van de burger.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_198319449
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 13:39 schreef Leandra het volgende:

[..]

En bij de werkgever kan het aantal laadstations niet vergroot worden? Die voldoet waarschijnlijk ook graag aan allerlei MVO-regeltjes.

Maar da fuck, dagelijks minstens 2½ uur in de auto zitten, enkele reis..... ik ben niet bang van een beetje reizen, maar dat is echt way beyond the limit, zelfs in een hele relaxte riante auto.
Ik ken het inderdaad. Ik heb dat forensen op 2,5 uur exact 4 maanden volgehouden en ben toen wat anders gaan zoeken. En dan was alle reistijd boven het uur enkele reis nog declarabel ook. Per saldo hoefde ik dus maar 5 uur op het werk te zijn, maar wel elke dag.

5 uur autorijden om 5 uur productief te zijn. De opdrachtgever was er blij mee, maar ik vond het vreselijk.
pi_198320855
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 10:23 schreef raptorix het volgende:

[..]

Dat soort operaties zijn prima te doen hoor, in de jaren 80 had je veel grote renovatie projecten die nog veel complexer waren.
Ik kan me zo geen gevallen voor de geest halen dat infrastructuur in korte tijd voor een ander doel gebruikt ging worden. Behalve dan dat stadsgas naar aardgas.

Alle andere introducties of wijzigingen konden veel geleidelijker gedaan worden. Meestal is er een overgangsperiode waarbij beide systemen gelijktijdig draaien zoals de omnummering van telefoonnummers (operatie Decibel) of de introductie van de Euro.

Een buitenlands voorbeeld van wel in ťťn dag is Zweden die van links rijden naar rechts rijden ging.
Kom maar op met NL voorbeelden waarbij ala minuut grootschalig van het ene naar het andere systeem moest worden aangepast.
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')