Ik bedoelde dat ik het verbruik monitor met domoticz...quote:Op dinsdag 2 maart 2021 09:05 schreef sjorsie1982 het volgende:
Dat kan ook. Gelukkig heeft niet elk huis domoticz.
Ik heb pieken tot 10kw
Je hebt een wietkwekerij met een sauna?quote:Op dinsdag 2 maart 2021 09:05 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat kan ook. Gelukkig heeft niet elk huis domoticz.
Ik heb pieken tot 10kw
Als je compleet van het gas bent en alles elektrisch moet fiksen is dat niet heel bijzonder. Daarom gaat het elektriciteitsnet het ook nooit bolwerken.quote:
Hier staan de wasmachine, droger en oven nog wel eens tegelijk aan. Dan gaat het hard.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 09:30 schreef raptorix het volgende:
Overigens kom ik zelf niet boven de 1.7KW op piekmoment, dat is waarschijnlijk de oven en de wasmachien
Dat is heel gemakkelijk. Verhoog die energierekening naar 500 euro per maand.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 08:28 schreef descon het volgende:
Ik ben niet goed met cijfers, maar kan iemand me uitleggen hoe ik een 40k investering kosten dekkend krijg met een energie rekening van gemiddeld 200 eu in de maand ?
Heb ik nog niet de moeite genomen om gas/elektra te scheiden in mijn maandelijkse energiekosten
Ik keek net op de Somalische versie van Funda, kost geen drolquote:Op dinsdag 2 maart 2021 09:48 schreef LXIV het volgende:
Het is eigenlijk heel raar dat steeds meer mensen gaan wonen in de koude zone’s van noord-west europa en de VS.
Meer naar het zuiden heb je veel meer (zonne)-energie veel constanter het hele jaar ter beschikking.
In Noord-Afrika kun je off-grid met 8 zonnepanelen en een accu. Overdag sla je de energie op die je in de nacht nodig hebt. Dat lukt ook in de wintermaanden. Verder hoef je weinig te stoken. Je airco heb je nodig als de zon het felste schijnt, dat is in balans. In Noord-West Europa gaat het je nooit lukken om energie ‘mee te nemen’ van de zomer naar de winter. Hier heb je een overschot aan energie wanneer je het niet nodig hebt en vice versa.
Dan moet het ook 33 jaar mee gaan...excl onderhoud/reparatiequote:Op dinsdag 2 maart 2021 08:56 schreef skrn het volgende:
[..]
Ik kan wel voor je rekenen, hoor, stel je daat 50% besparen.
40dzd / (100 euro per maand x 12) = 33 jaar.
Dat zal idd de truc worden. Gasnetwerk moet ook onderhouden worden, hoe minder mensen dat gebruiken hoe hoger de kosten per aansluitpunt.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 09:45 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is heel gemakkelijk. Verhoog die energierekening naar 500 euro per maand.
Hier staan de stoomoven, grill-bakoven, rijslade, sous-vide, strijkmachine, 1 van de inductieplaten, wasmachine, droger en vacumeermachine tegelijk aan. Het is dan weekend en ik ben dan aan het was wegwerken terwijl ik in het voorten kook en portioneer voor in de vriezer.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 09:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Hier staan de wasmachine, droger en oven nog wel eens tegelijk aan. Dan gaat het hard.
Sterker nog, dat is het ook niet.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 08:28 schreef descon het volgende:
Ik ben niet goed met cijfers, maar kan iemand me uitleggen hoe ik een 40k investering kosten dekkend krijg met een energie rekening van gemiddeld 200 eu in de maand ?
Heb ik nog niet de moeite genomen om gas/elektra te scheiden in mijn maandelijkse energiekosten
In de koude winter is mijn verbruik 24/7 boven de 1,2 kw.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 09:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als je compleet van het gas bent en alles elektrisch moet fiksen is dat niet heel bijzonder. Daarom gaat het elektriciteitsnet het ook nooit bolwerken.
Moet je eens kijken hoeveel die zuidelijke gebieden aan energie in de airco steken. Lopen/fietsen doe je ook niet met +30cquote:Op dinsdag 2 maart 2021 09:48 schreef LXIV het volgende:
Het is eigenlijk heel raar dat steeds meer mensen gaan wonen in de koude zone’s van noord-west europa en de VS.
Meer naar het zuiden heb je veel meer (zonne)-energie veel constanter het hele jaar ter beschikking.
In Noord-Afrika kun je off-grid met 8 zonnepanelen en een accu. Overdag sla je de energie op die je in de nacht nodig hebt. Dat lukt ook in de wintermaanden. Verder hoef je weinig te stoken. Je airco heb je nodig als de zon het felste schijnt, dat is in balans. In Noord-West Europa gaat het je nooit lukken om energie ‘mee te nemen’ van de zomer naar de winter. Hier heb je een overschot aan energie wanneer je het niet nodig hebt en vice versa.
Die airco kan mooi draaien op de energie van de zon die tegelijktijdig schijnt.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 11:11 schreef Fer het volgende:
[..]
Moet je eens kijken hoeveel die zuidelijke gebieden aan energie in de airco steken. Lopen/fietsen doe je ook niet met +30c
Jep warmtepompen gaan in NL 2x over de kop tov Spanje. De marges zijn absurd.quote:Op maandag 1 maart 2021 18:22 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Vooral ook voor de installatiebranche... maar die mogen het toch ook als ze er voor werken en installeren... ik weet niet of er veel gelobbyd wordt ervoor... zal mij niet verbazen.
En dit is idd nog het grootste schandaal. Burgers moeten gigantisch hoge energiekosten betalen maar bedrijven (zoals met zo'n beetje alles bij de VVD) hoeven weinig tot niets te doen.quote:Op maandag 1 maart 2021 19:55 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Alhoewel Groningen er vaak wordt bijgehaald, hebben we Groningen niet nodig om aan aardgas te komen. Er zijn genoeg landen die heel graag hun aardgas aan Nederland verkopen, dus daar zit het zeker niet op vast.
Het grootste gedeelte van de gasprijs bestaan uit belastingen en maar een relatief klein gedeelte uit de kostprijs van gas.
Consumenten nemen ook maar een klein gedeelte van de totale energiebehoefte aan elektriciteit en gas voor hun rekening, maar betalen wel de absolute hoofdprijs hiervoor dit in tegenstelling tot de grootverbruikers. De echte energiebesparingen zijn bij bedrijven te halen.
"Anders betalen we dat toch via de kostprijs van producten" aldus Rutte.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 11:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
En dit is idd nog het grootste schandaal. Burgers moeten gigantisch hoge energiekosten betalen maar bedrijven (zoals met zo'n beetje alles bij de VVD) hoeven weinig tot niets te doen.
Iemand zag een businessplan en begon op het juiste moment te lobby'en bij de politiek.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 12:11 schreef LanaMyst het volgende:
Het is ook een dom en ondoordacht plan om bestaande bouw aardgasvrij te maken, voor nieuwbouw kan ik het me nog voorstellen.
Huishoudens zijn daarbij ook maar voor 10-15% verantwoordelijk voor de totale uitstoot. Terwijl ze wel 60% van de energiebelasting betalen oid.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 11:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
En dit is idd nog het grootste schandaal. Burgers moeten gigantisch hoge energiekosten betalen maar bedrijven (zoals met zo'n beetje alles bij de VVD) hoeven weinig tot niets te doen.
Dat lijkt me evident. Uiteindelijk is de burger de eindklant van de industrie, dus kostenstijging daar wordt gewoon doorberekend. Tata steel produceert het staal voor je auto, je regenjas heeft z'n oorsprong in een olieraffinaderij en grondstoffen uit de mijnbouw vind je terug in je telefoon. Verder wel mee eens hoor dat de industrie ook wat moet doen, maar dat ligt globaal nou eenmaal wat lastiger.quote:Op maandag 1 maart 2021 21:13 schreef Bart2002 het volgende:
Het is duidelijk zo dat de rekening hiervan bij de burger komt te liggen. Die moet allerlei peperdure maatregelen gaan treffen voor eigen rekening. Terwijl je over datzelfde die die overige 87% verbruikt zeer weinig hoort hoe ze dat gaan doen en wat ze aan de transitie meebetalen.
Het is belangrijk dat we het in de juiste verhoudingen blijven zien en niet zomaar alles moeten pikken. Het moet doordringen dat de burger als particulier die er persoonlijk ook niet veel aan kan doen niet echt de schuldige is en derhalve niet voor het grootste deel van de kosten zou moeten opdraaien.
Men zou derhalve ook niet op de VVD moeten stemmen want die houden de industrie uit de wind en laten de burger voor de schade opdraaien. Dat moet andersom juist.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |