Dan reageer is even op je belangrijkste argument. Wellicht hebben de maatregelen ervoor gezorgd dat de het aantal besmettingen / aantal overlijdens is gehalveerd, maar tegen welke maatschappelijke kosten? Mijn beoordeling is dat het niet met elkaar in verhouding staat.quote:Op maandag 1 maart 2021 14:05 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Leuk gedaan met die balk, maar hun uitleg slaat natuurlijk nergens op. Ten eerste gaat het niet alleen om die doden, maar ook om de enorme druk op de zorg die het virus echt wel heeft (zelfs in een lockdown). Verder hebben ook jonge mensen soms tot wel maandenlang last nadat ze corona hebben gehad.
Daarnaast, en misschien wel het belangrijkste, is het feit dat die dunne lijn juist zo dun is gebleven door de maatregelen...
De oversterfte is (daar verschillen de meningen nogal over, maar ik neem even 10.000 omdat dat makkelijk rekent) 10.000 personen. Stel dat zonder maatregelen er nog 10.000 mensen waren gestorven. Dan hebben we dus 175 miljard / 10.000 personen van 80+ = 17,5 miljoen per extra niet gestorven 80+er uitgegeven.quote:Ten eerste heeft de economische activiteit een permanente deuk opgelopen: 4,5 procent lagere economische activiteit in 2025 dan eerder berekend. Ofwel, we zijn in Nederland 40 miljard euro armer dan eerder gedacht. Maar dit is nog niet het hele verhaal. De overheidsschuld is in 2025 aanzienlijk hoger door corona. Zo'n 138 miljard euro. Alles bij elkaar lijkt het er dus op dat de crisis ons op langere termijn minimaal 175 miljard euro kost.
Is er niet elke maandag een plus ten opzichte van zondag? Er zijn hier vast wel mensen die dat uit hun hoofd weten.quote:
Wat zouden volgens jou wel proportionele maatregelen zijn?quote:Op maandag 1 maart 2021 14:20 schreef zoost het volgende:
[..]
Dan reageer is even op je belangrijkste argument. Wellicht hebben de maatregelen ervoor gezorgd dat de het aantal besmettingen / aantal overlijdens is gehalveerd, maar tegen welke maatschappelijke kosten? Mijn beoordeling is dat het niet met elkaar in verhouding staat.
[..]
De oversterfte is (daar verschillen de meningen nogal over, maar ik neem even 10.000 omdat dat makkelijk rekent) 10.000 personen. Stel dat zonder maatregelen er nog 10.000 mensen waren gestorven. Dan hebben we dus 175 miljard / 10.000 personen van 80+ = 17,5 miljoen per extra niet gestorven 80+er uitgegeven.
Ik begrijp dat je niet mag rekenen met mensenlevens, maar het geeft wel aan de de maatregelen totaal uit proportie zijn.
Ja, maar het ligt nagenoeg gelijk ('normale' opnames ietsje hoger, IC heel iets minder) met vorige week maandag. Maar goed, het ligt ook niet echt in de verwachting (volgens mij) dat opnames nog verder gaan dalen.quote:Op maandag 1 maart 2021 14:22 schreef 4-elements het volgende:
[..]
Is er niet elke maandag een plus ten opzichte van zondag? Er zijn hier vast wel mensen die dat uit hun hoofd weten.
Mijn mening hierover heb ik al zo vaak gedeeld. Zoiets zou alleen eerlijk zijn als het ingaat op het moment dat iedereen de kans heeft gehad. En zelfs dan zou ik er geen groot voorstander van zijn omdat het tegen die tijd helemaal niet meer nodig is. En omdat het zorgt voor een indirecte verplichting. Je wordt eigenlijk gestraft omdat je in goede gezondheid bent. En jong bent.quote:Op maandag 1 maart 2021 12:16 schreef Red_85 het volgende:
https://www.nu.nl/coronav(...)l#coral_talk_wrapper
Gaat er toch van komen dat vaccinatiepaspoort. Waar de eu al jaren een oog op had door de lobby van bigpharma.
Straks krijgen we alleen dat de generatie waarvoor de jongeren zich al een jaar opgesloten heeft, in de zomer geen kut kan uitvoeren en de boomers lekker vrij kunnen leven.
Dan liever een blaastest samenleving voor een jaartje. Dit is echt triest en je schept een 2deling in de maatschappij met deze vaccinatiedwang.
Jup, wel apart om te zien hoe stabiel het beeld blijft, week op week een verschil van 3. Durf toch wel te spreken van een plateau in de ziekenhuizen.quote:Op maandag 1 maart 2021 14:22 schreef 4-elements het volgende:
[..]
Is er niet elke maandag een plus ten opzichte van zondag? Er zijn hier vast wel mensen die dat uit hun hoofd weten.
Iets in de lijn van het zweedse model, met nadruk op het beschermen van de verzorgingstehuizen.quote:Op maandag 1 maart 2021 14:23 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Wat zouden volgens jou wel proportionele maatregelen zijn?
Beetje zoals de besmettingscijfers al even tussen de 3k en 4k range zitten (op basis van pletdecurve.nl, tot ongeveer halverwege februari).quote:Op maandag 1 maart 2021 14:27 schreef zalkc het volgende:
[..]
Jup, wel apart om te zien hoe stabiel het beeld blijft, week op week een verschil van 3. Durf toch wel te spreken van een plateau in de ziekenhuizen.
Ergens begrijp ik dit niet helemaal. Samenleving pas weer open als alles is gevaccineerd? De ziekenhuizen moeten toch leeg zijn? Voor de rest hebben we toch regels?quote:
Conform de routekaart... ja. op de routekaart moeten de IC"s bijna leeg zijn wil het op het een na laagste niveau komen en krijg je alsnog triage-vragen bij je restaurant.quote:Op maandag 1 maart 2021 14:42 schreef popje het volgende:
E
[..]
Ergens begrijp ik dit niet helemaal. Samenleving pas weer open als alles is gevaccineerd? De ziekenhuizen moeten toch leeg zijn? Voor de rest hebben we toch regels?
Dat zou betekenen dat we bij ons ook met 2000 besmettingen ook nog alles dicht moeten houden en met halflege ziekenhuizen...
Welke routekaart is dit precies? Ik heb intussen een hele atlas vol met deze prenten.quote:Op maandag 1 maart 2021 14:44 schreef Gunner het volgende:
[..]
Conform de routekaart... ja. op de routekaart moeten de IC"s bijna leeg zijn wil het op het een na laagste niveau komen en krijg je alsnog triage-vragen bij je restaurant.
Dezequote:Op maandag 1 maart 2021 14:46 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Welke routekaart is dit precies? Ik heb intussen een hele atlas vol met deze prenten.
Dus wel maatregelen?quote:Op maandag 1 maart 2021 14:28 schreef zoost het volgende:
[..]
Iets in de lijn van het zweedse model, met nadruk op het beschermen van de verzorgingstehuizen.
Dat is wel vaker zo, tijdelijk. Daarna komt er ineens een flinke daling.quote:Op maandag 1 maart 2021 14:27 schreef zalkc het volgende:
[..]
Jup, wel apart om te zien hoe stabiel het beeld blijft, week op week een verschil van 3. Durf toch wel te spreken van een plateau in de ziekenhuizen.
Juist wel. Minder besmettingen en meer vaccinaties = minder opnames.quote:Op maandag 1 maart 2021 14:25 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Ja, maar het ligt nagenoeg gelijk ('normale' opnames ietsje hoger, IC heel iets minder) met vorige week maandag. Maar goed, het ligt ook niet echt in de verwachting (volgens mij) dat opnames nog verder gaan dalen.
Ik denk dat iedereen wel gelooft dat die daling er uiteindelijk komt, maar hoe het beeld de komende twee maanden is, is toch wel een beetje de vraag. Vorig jaar lag de ziekenhuispiek ook pas in april.quote:Op maandag 1 maart 2021 14:50 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat is wel vaker zo, tijdelijk. Daarna komt er ineens een flinke daling.
Er is geen sprake van 'minder besmettingen' sinds halverwege februari.quote:Op maandag 1 maart 2021 14:51 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Juist wel. Minder besmettingen en meer vaccinaties = minder opnames.
De Epstein-methode, alles en iedereen zo jong mogelijk volspuiten.quote:Op maandag 1 maart 2021 14:42 schreef popje het volgende:
E
[..]
Ergens begrijp ik dit niet helemaal. Samenleving pas weer open als alles is gevaccineerd? De ziekenhuizen moeten toch leeg zijn? Voor de rest hebben we toch regels?
Toen is er wel vooraf normaal, op wat optochten na, carnaval gevierd. en gingen we pas over 2 weken op slot, nu is je startpunt echt wel anders.quote:Op maandag 1 maart 2021 14:57 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat iedereen wel gelooft dat die daling er uiteindelijk komt, maar hoe het beeld de komende twee maanden is, is toch wel een beetje de vraag. Vorig jaar lag de ziekenhuispiek ook pas in april.
Ik snap wat je zegt, maar je bierviltjesberekening is wel heel negatief. 45.000 mensen met langdurige klachten? Daarmee ga je er vanuit dat iedereen die in het ziekenhuis heeft gelegen afgekeurd/blijvende schade houdt? Lijkt me niet heel waarschijnlijk.quote:Op maandag 1 maart 2021 14:49 schreef zalkc het volgende:
[..]
Dus wel maatregelen?
Je bent er geen voorstander van om het de virus de vrije hand te geven? Want dan is het een simpel sommetje, nu is 13% van de bevolking besmet geweest, in dat geval zou het rond de 75% wel uitgeraasd zijn. Bijna 6x zoveel als nu.
Ongeveer 100.000 doden + diegenen die niet behandelt konden worden door een continue volliggende ziekenhuizen, ook nog eens 100-200.000 (gokje). De 45 duizend opnames die we nu hebben gehad is de groep die waarschijnlijk ook langdurige klachten gaat houden, dat maal 6 = 270.000 mensen die waarschijnlijk deels worden afgekeurd. En waarschijnlijk een zelfde aantal door geen behandelingen die blijvende schade houd zonder dat het aan corona gerelateerd is.
Resumé, niks doen en wachten tot het overwaait geeft 100-300 duizend doden en een half miljoen uitkeringstrekkers.
Dat is mijn bierviltjes berekening. Hoef het ook niet te funderen verder, van de logica van de mensen die roepen dat alles wel mee valt is nu ook niet echt heel diepgaand.
Zonder naam, geboortedatum of BSN.quote:Op maandag 1 maart 2021 11:58 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Lijkt me juist handig om juist nu voorzichtig te zijn met het delen dan data.
Klopt dat het negatief is, maar als tegenwicht voor het te positieve gaf ik het ook aan. Die 45.0000 is een gebalanceerde aannamen, er zijn er ook veel die het ziekenhuis niet halen en toch klachten houden, ook zijn er veel die na opname redelijk snel hersteld zijn. Die kun je waarschijnlijk tegen elkaar wegstrepen. Ik gebruik die 45.000 meer als percentage meetlat voor ernstige gevolgen van langdurige aard.quote:Op maandag 1 maart 2021 15:00 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik snap wat je zegt, maar je bierviltjesberekening is wel heel negatief. 45.000 mensen met langdurige klachten? Daarmee ga je er vanuit dat iedereen die in het ziekenhuis heeft gelegen afgekeurd/blijvende schade houdt? Lijkt me niet heel waarschijnlijk.
Compleet met je eens verder, maar dat eeuwige gewauwel over dat er zo weinig doden zijn en dus geen maatregelen nodig waren wordt wat eentonig. Het complete verhaal is veel complexer dan de stellingen die hier zijn gebruikt en het is onmogelijk om te kijken wat de gevolgen waren geweest.quote:Ik ben geen voorstander van alles open gooien en denk dat we nu nog even door de zure appel heen moeten bijten, maar wanneer dit virus endemisch wordt zou het niet anders moeten zijn dan welk ander luchtwegvirus ook.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |