abonnement Unibet Coolblue
pi_198243480
Honderden ondernemers verkeren in zware financiële problemen omdat het ze door teruglopende inkomsten niet meer lukt om de torenhoge rentes over hun ondernemerskrediet te betalen. ABN Amro heeft een tijdelijke rentestop aangeboden vanwege de coronacrisis, maar daar komt in de praktijk weinig van terecht. Het gaat om al jaren lopende ondernemerskredieten die door deskundigen ‘wurgkredieten’ worden genoemd.

Dit blijkt uit klachten die bij Kassa en de organisatie Shureluck, die ondernemers bijstaat, binnenkomen. Ondernemers geven aan dat ABN Amro de rente-afschrijvingen gewoon door laat gaan, omdat de rente in een later stadium ‘nu eenmaal toch betaald moet worden’. Als de vordering uit handen is gegeven aan een incassobureau krijgen ABN Amro klanten te horen dat zij om deze reden geen gebruik kunnen maken van de uitstelregeling. De rentestop van de bank gold voor de periode april tot en met september.

Rente veel te hoog
Uit onderzoek van Kassa en Shureluck blijkt dat de rente die ABN Amro rekent veel te hoog is. Veel ondernemers geven aan hierdoor onder bijstandsniveau terecht te komen. Aflossen lukt al helemaal niet waardoor ze al soms al meer dan twintig jaar vastzitten aan dit wurgkrediet.

De rente die ondernemers betalen, bedraagt vanaf 2008, 10,5 procent, en blijft vanaf dat moment onverminderd hoog. ‘Omdat de Europese Centrale Bank de marktrente vanaf 2008 juist fors verlaagde, had ABN Amro dat ook moeten doen’, stelt directeur Frank Jansen van Shureluck.

In plaats daarvan kiest de bank ervoor om de opslag die ondernemers betalen vanaf 2008 juist fors te verhogen. Deze kostenopslag en winstmarge maakt deel uit van de berekende rente. ‘Terwijl de marktrente daalde, liet ABN Amro de kosten- en winstmarge synchroon stijgen’, aldus Jansen.’ De bank verdient daarmee 1,5 miljard euro per jaar extra. Dat loopt in twaalf jaar tijd op naar 18 miljard euro.’

De bank laat na klanten te informeren over de hoogte van deze kosten, terwijl ze dat volgens haar eigen voorwaarden wel zou moeten doen. Het enige wat de klant te zien krijgt op zijn rekeningafschriften is een rentepercentage zonder onderbouwing.

Procedure tegen bank
Shureluck staat inmiddels ruim 400 ondernemers bij die door ABN Amro in de problemen terecht zijn gekomen. De organisatie heeft het advocatenkantoor Birkway ingeschakeld om een procedure tegen de bank te starten om de teveel betaalde rente terug te eisen van de bank. Advocaat Michiel van Eersel heeft goede hoop de procedure te winnen: ‘ABN Amro heeft geen goede verklaring voor haar rentebeleid en heeft heel wat uit te leggen.’

ABN Amro kwam eerder in opspraak vanwege de hoge rentes op consumptief krediet waarover nu een klacht in behandeling is bij de Commissie van Beroep van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KIFID). Vooruitlopend op die uitspraak maakte Consumentenbond Claimservice onlangs bekend de mogelijkheid van een miljoenenclaim te onderzoeken.

'Ondernemerskredieten niet vergelijkbaar met consumentenkredieten'
Opmerkelijk genoeg kunnen ondernemers met een geschil over oudere overeenkomsten niet terecht bij het Kifid voor laagdrempelige geschillenbeslechting. Dat komt omdat de Gedragscode Kleinzakelijke Financiering pas in juli 2018 in werking is getreden.

ABN Amro geeft aan dat de rente op ondernemerskredieten niet vergelijkbaar is met de rente op consumentenkredieten. Wie problemen heeft met de rentebetalingen moet contact opnemen met de bank om tot een oplossing te komen. Klik hier voor hun volledige reactie.

https://itsbqkavo9p.b-cdn(...)96a-3e838a4f1470.pdf

https://www.bnnvara.nl/ka(...)klem-met-wurgkrediet

Zojuist in dat programma een oproep gedaan aan de 250.000 mkb klanten van de ABNAMRO om zich aan te sluiten bij de rechtszaak _O_ _O-

Het gaat om 1,5 miljard per jaar wat ze teveel berekenen en dat al 15 jaar lang is 18 miljard :o
En ja opper rat Gerrit Zalm de man van de woekerpolisaffaire bij DSB zat daar vanaf 2009 tot en met 2017 aan het roer. Ook schuldig aan de renteswaps aan het mkb
En nu in afwachting van zijn strafproces inzake miljarden witwassen ook bij de ABNAMRO in zijn tijd

Voor de zoveelste keer dat stuk stront in opspraak :( tijd voor gerechtigheid hij kaalgeplukt in het gevang.
En alle mkb ers gecompenseerd door ABNAMRO :7
pi_198243624
Waarom sluiten ze de lening niet over? Omdat er geen andere bank zo gek genoeg is.

Dit is wat je noemt dor hout.
pi_198243953
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2021 00:15 schreef Confetti het volgende:
Waarom sluiten ze de lening niet over? Omdat er geen andere bank zo gek genoeg is.
Dit is wat je noemt dor hout.
Omdat ze eerst
Door renteswaps zijn besodemieterd en leeggezogen
Toen hersteld door hard te werken nu door Corona geteisterd en ondertussen jarenlang leeggezogen door woekerrentes zoals Gerrit :r ze nog van DSB kende
Nu zijn ze inderdaad helemaal leeggezogen en aan het einde van hun latijn
En dan te bedenken dat Gerrit :r ondanks dit en witwassen van miljarden de bank nog niet weer terug naar de beurs heeft kunnen brengen voor de kostprijs van 25 euro
Dan ben je wel een hele grote ........ })
  zondag 28 februari 2021 @ 00:44:47 #4
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_198244026
Banken :r
Sowieso het zoveelste voorbeeld dat "trickle down economics" niet werken, want alle voordeel van een bizar lage rente steken ze in hun eigen zak.
Tijdens de economische crisis was het janken en huilen en zouden systeembanken omvallen, tien jaar later kan iedereen en zn moeder de tering krijgen als ze wat terug moeten doen en huilen ze krokodillentranen als ze erop worden aangesproken.
Maar ondertussen trekken ze geld uit de markt met rente toe en lenen dat tegen feitelijk woekerwinsten door aan hun klanten, ik heb niks tegen geld verdienen, maar tegen negatieve rente inlenen en tegen 10+ % uitlenen is schandalig, zeker als je bedenkt hoe hufterig lomp banken zijn tegen eenieder die niet stante pede aan z'n betaal verplichtingen kan voldoen. Tijd voor een overheidsbank zonder winstoogmerk, dat zou wel prettig zijn.
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
pi_198244114
Checken of en hoeveel je teveel betaald hebt doe je hier
https://rentecheck.shureluck.nl/optin-29814253
^O^
pi_198244572
Als het echt goed werkte kregen mensen die lenen juist geld toe, net zoals de banken als ze lenen bij de centrale bank.

Maar nee nee, rules for thee, but not for me.
  zondag 28 februari 2021 @ 07:23:37 #7
491050 Scheepskok
Beste soepkoker van Ulanda
pi_198244603
10,5 procent. Wauw!
En ik maar denken dat de rentestand zo laag is. Dit doet me denken aan loansharks.
Praat over de hel en je komt er.
pi_198244621
Het verhaal heeft natuurlijk twee kanten: Als je jaar op jaar 10,5 % ziet staan, waarom ga je dan als ondernemer niet gewoon op zoek naar een andere partij?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zondag 28 februari 2021 @ 07:34:40 #9
491050 Scheepskok
Beste soepkoker van Ulanda
pi_198244635
Even naar de ABN homepage gegaan. Wauw, de percentages van leningen vliegen je om de oren. Onbegrijpelijk, want voor mijn spaargeld krijg ik gewoon niks.

Wat een afzetters!
Praat over de hel en je komt er.
pi_198244687
Vrindjes van het beste kabinet ooit.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_198244691
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2021 07:30 schreef stavromulabeta het volgende:
Het verhaal heeft natuurlijk twee kanten: Als je jaar op jaar 10,5 % ziet staan, waarom ga je dan als ondernemer niet gewoon op zoek naar een andere partij?
Boete rente?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_198244782
quote:
6s.gif Op zondag 28 februari 2021 00:59 schreef ikweethetookniet het volgende:
Checken of en hoeveel je teveel betaald hebt doe je hier
https://rentecheck.shureluck.nl/optin-29814253
^O^
Moet je wel ff 199 euro aftikken
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  zondag 28 februari 2021 @ 08:29:54 #13
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_198244906
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2021 07:34 schreef Scheepskok het volgende:
Even naar de ABN homepage gegaan. Wauw, de percentages van leningen vliegen je om de oren. Onbegrijpelijk, want voor mijn spaargeld krijg ik gewoon niks.

Wat een afzetters!
Sparen is ook iets heel anders dan geld lenen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  zondag 28 februari 2021 @ 08:47:45 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198245022
Het is eigenlijk geen rente maar risico-opslag
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198245288
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2021 08:47 schreef LXIV het volgende:
Het is eigenlijk geen rente maar risico-opslag
Voor hoge risico leningen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_198245345
Hoe ik het doe? Nou zo dus..
  zondag 28 februari 2021 @ 09:39:11 #17
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198245387
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2021 09:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Voor hoge risico leningen.
Ja. Als er een kans is van 1 op 10 dat het bedrijf failliet gaat is het logisch dat ze minstens 10% vragen.
Anders sluiten ze toch ergens anders af!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198245595
Ik ben zo blij dat ik van de ABN af ben. Ik heb iets teveel slechte ervaringen met ze.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
  zondag 28 februari 2021 @ 11:28:29 #19
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_198246864
quote:
1s.gif Op zondag 28 februari 2021 09:57 schreef recursief het volgende:
Ik ben zo blij dat ik van de ABN af ben. Ik heb iets teveel slechte ervaringen met ze.
Jaren geleden al gillend weg gelopen daar :7
Naar de SNS en bevalt ^O^
pi_198247464
quote:
6s.gif Op zondag 28 februari 2021 11:28 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Jaren geleden al gillend weg gelopen daar :7
Naar de SNS en bevalt ^O^
Ik zit deels bij de Rabobank en deels bij bunq. Ik heb nog 1 simpele verzekering bij de ABN lopen (glasverzekering). Die gaat dit jaar ook over en dan ben ik helemaal van ze af.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_198247740
quote:
1s.gif Op zondag 28 februari 2021 12:05 schreef recursief het volgende:

[..]

Ik zit deels bij de Rabobank en deels bij bunq. Ik heb nog 1 simpele verzekering bij de ABN lopen (glasverzekering). Die gaat dit jaar ook over en dan ben ik helemaal van ze af.
Het kan nog erger. Je hebt een bescheiden zakelijk kredietlimiet bij de Rabobank (van ¤ 15.000) en een hypothecaire financiering op je onroerend goed. Daar is behoorlijk op afgelost tot onder de 70% van de WOZ-waarde.
De Rabobank verhoogt nu na afloop van de vijfjaars-rentetermijn de hypotheekrente van 3,3% naar nu bijna 6%.

Waarom vraag je dan? "De lange termijn rente is toch de afgelopen vijf jaar juist gedaald".
Nou,dat is risico-opslag, omdat je te dicht bij de rekening-courantstand van je lopende rekening staat. |:( 8)7
pi_198247805
quote:
ABN Amro geeft aan dat de rente op ondernemerskredieten niet vergelijkbaar is met de rente op consumentenkredieten.
Hoezo, dat zijn toch gewoon dezelfde euro's in hetzelfde financiële systeem? Dat is net zoals bij die rekeningen van ze gewoon een labeltje 'zakelijk' wat ze erop plakken om zo voor precies dezelfde dienst veel meer geld te vragen.
pi_198248034
En deze parasitaire bank hebben we jaren geleden met belastinggeld het hand boven het hoofd gehouden. :r
pi_198248312
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2021 12:25 schreef Fleischmeister het volgende:

[..]

Hoezo, dat zijn toch gewoon dezelfde euro's in hetzelfde financiële systeem? Dat is net zoals bij die rekeningen van ze gewoon een labeltje 'zakelijk' wat ze erop plakken om zo voor precies dezelfde dienst veel meer geld te vragen.
Maar wel met heel andere risico's op wanbetaling en faillissement.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_198249409
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2021 12:21 schreef Idisrom het volgende:

[..]

Het kan nog erger. Je hebt een bescheiden zakelijk kredietlimiet bij de Rabobank (van ¤ 15.000) en een hypothecaire financiering op je onroerend goed. Daar is behoorlijk op afgelost tot onder de 70% van de WOZ-waarde.
De Rabobank verhoogt nu na afloop van de vijfjaars-rentetermijn de hypotheekrente van 3,3% naar nu bijna 6%.

Waarom vraag je dan? "De lange termijn rente is toch de afgelopen vijf jaar juist gedaald".
Nou,dat is risico-opslag, omdat je te dicht bij de rekening-courantstand van je lopende rekening staat. |:( 8)7
De afdeling bijzonder beheer moet ook aan het werk blijven natuurlijk ;(
pi_198250365
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2021 14:07 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

De afdeling bijzonder beheer moet ook aan het werk blijven natuurlijk ;(
Dit had niet met bijzonder beheer te maken. Er moest een drogreden gezocht worden om de hypotheekrente hoger te maken. Iets in de trant van 'na afloop van het spel zeggen, dat de spelregels anders zijn'.
pi_198250471
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2021 15:02 schreef Idisrom het volgende:

[..]

Dit had niet met bijzonder beheer te maken. Er moest een drogreden gezocht worden om de hypotheekrente hoger te maken. Iets in de trant van 'na afloop van het spel zeggen, dat de spelregels anders zijn'.
Doelde eigenlijk meer op de pijplijn daar naar toe. Maar ik ben wat cynisch als het om banken gaat :')
  zondag 28 februari 2021 @ 15:39:09 #28
495022 Fcu030
tittel noch jota
pi_198251082
Dit zijn lenen.nl taferelen.
Appletje-Ez houdt van soep
Shine sight on the eternal darkness of the shadow people!
  zondag 28 februari 2021 @ 17:55:44 #29
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_198253801
quote:
1s.gif Op zondag 28 februari 2021 15:39 schreef Fcu030 het volgende:
Dit zijn lenen.nl taferelen.
Idd en DSB praktijken

Gewoon toeval dus dat het precies in die periode gebeurde dat de cfo van DSB Gerrit Zalm :r daar de baas werd :')
Hij wilde zijn leven beteren en besloot de woekerpraktijken gewoon voort te zetten :(
Nu schijt hij in zijn broek voor een veroordeling wegens miljarden witwassen
NWS / OM onderzoekt ABN Amro vanwege witwassen
en is hij overgestapt naar schulden lab :')
NWS / Gerrit Zalm: ‘Je moet mensen met schulden niet laten wegrotten’
Alles voor de beeldvorming :|W
pi_198254038
Vooralsnog lijkt het er inderdaad op dat de Zalm een heel hypocriet mens is en een rasopportunist. Een waardig lid der VVD. Zalm speelt het spel zoals de partij voor de Rijken dat graag ziet. En ondertussen laten we dat allemaal met ons gebeuren: het uitkleden en uitvreten tot op het bot van de midden- en onderklasse.

Wat dat betreft een hele nare wereld waar wij in leven momenteel. Het lijkt niet te stoppen want Jan en Alleman en zijn Moeder stemt op de VVD. Echt niet te geloven hoe niet rijke mensen zo ontzettend tegen hun belang in kunnen stemmen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')