abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_198128754
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 13:11 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Ik dacht al dat die dagen niet klopte, dus we hebben gewoon tijd om met een oplossing te komen. Helemaal als 1 doses van Pfizer een groot effect heeft.
Het is ook niet gezegd dat we sowieso gedoemd zijn, maar het lijkt me evident dat in de ene situatie het veel harder gaat dan de ander. En het is ook goed te bedenken dat we niet op punt 0 staan op deze grafiek, maar eerder al halverwege deze grafiek zitten.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_198128803
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 13:19 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Het is ook niet gezegd dat we sowieso gedoemd zijn, maar het lijkt me evident dat in de ene situatie het veel harder gaat dan de ander. En het is ook goed te bedenken dat we niet op punt 0 staan op deze grafiek, maar eerder al halverwege deze grafiek zitten.
Maar zo zijn er ook verder wel andere dingen goed om te bedenken, dat we inmiddels dus al gevaccineerd hebben (drukt op een gegeven moment de R waarde) en dat de natuurlijke immuniteit omhoog gaat. Al met al ben ik gewoon nog niet overtuigd dat de derde golf voor gigantische problemen gaat zorgen.

Verder zal een groot cluster (tehuizen) binnenkort niet meer echt een probleem zijn, omdat mensen in verschillende instellingen dus gevaccineerd zullen zijn.
pi_198128870
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 13:22 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Maar zo zijn er ook verder wel andere dingen goed om te bedenken, dat we inmiddels dus al gevaccineerd hebben (drukt op een gegeven moment de R waarde) en dat de natuurlijke immuniteit omhoog gaat. Al met al ben ik gewoon nog niet overtuigd dat de derde golf voor gigantische problemen gaat zorgen.
Als we in de 'oude' situatie komen (dat wil zeggen: met een R van de Britse variant van vóór de extra maatregelen half januari), zitten we binnen een maand met een groot probleem. Als we in de 'huidige' situatie komen (dat wil zeggen: met een R van de Britse variant van ná de maatregelen), is er ruimschoots tijd om de kwetsbaren te vaccineren.

Dus ja, ik ben er niet van overtuigd dat we NIET tegen problemen aan gaan lopen.
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_198128883
Het probleem is wederom dat de R van de Britse variant te hoog ingeschat is.
pi_198128889
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 13:18 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Deze cijfers gaan niet per dag, maar per iteratie. Sowieso wordt dat bemoeilijkt, doordat er de afgelopen tijd meerdere malen ruis ontstaan is door bv. code rood. En een iteratie valt dus niet netjes over de week heen, maar snijdt de ene keer door het weekend, andere keer juist door dagen waarin relatief veel getest wordt.

Grofweg zou je kunnen stellen dat in het 'milde' scenario je na iteratie 7/8 een afvlakking ziet, waarna het na iteratie 13 weer echt begint op te lopen.

Overigens ook interessant dat de proportie nauwelijks uit lijkt te maken.

[ afbeelding ]
Ok, duidelijk. Dit is een bericht van afgelopen dinsdag van het RIVM: https://nos.nl/video/2369(...)ant-coronavirus.html

quote:
Steeds meer mensen raken besmet met de Britse variant, meldde het RIVM vandaag. Van de coronapatiënten die op 12 februari hun eerste 'ziektedag' hadden, had iets meer dan twee derde deze B.1.1.7-variant opgelopen.
Dan moeten we volgens je grafiek toch al onderweg naar boven zijn vanaf voor 12 februari? Dat is meer dan een week geleden, dus dan zou je verwachten dat we al aan het groeien zijn. De verdubbelingstijd die hoort bij een R van 1,15 is 14 dagen en op 12 februari hadden we ~3500 besmettingen, dus zou je nu op ongeveer 5000 van alleen de Britse variant moeten zitten.
  zondag 21 februari 2021 @ 13:28:07 #131
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_198128895
Is er naast de PVV nog een andere partij die de burger niet als een baksteen heeft laten vallen tijdens de coronacrisis en welke je zou kunnen overwegen om op te stemmen?
pi_198128920
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 13:22 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Verder zal een groot cluster (tehuizen) binnenkort niet meer echt een probleem zijn, omdat mensen in verschillende instellingen dus gevaccineerd zullen zijn.
Om het eerlijk te berekenen hebben we dan nu toch 3 verschillende pandemieën? De derde is geen pandemie, maar even om 't zo eenvoudig mogelijk te maken
- Oude variant: R van ~0,8
- Britse variant: R van ~1,15
- Gevaccineerden: R van ~0,1

Er wordt gezegd dat Pfizer na 1 prik bijna 90% effectief is in het voorkomen van besmettingen, wat inhoudt dat de R van gevaccineerden naar 0,1 gaat. Lijkt me aannemelijk dat je iets vergelijkbaars kunt zeggen voor mensen die een natuurlijke besmetting doorlopen hebben.
  zondag 21 februari 2021 @ 13:30:46 #133
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_198128938
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 13:27 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ok, duidelijk. Dit is een bericht van afgelopen dinsdag van het RIVM: https://nos.nl/video/2369(...)ant-coronavirus.html
[..]

Dan moeten we volgens je grafiek toch al onderweg naar boven zijn vanaf voor 12 februari? Dat is meer dan een week geleden, dus dan zou je verwachten dat we al aan het groeien zijn. De verdubbelingstijd die hoort bij een R van 1,15 is 14 dagen en op 12 februari hadden we ~3500 besmettingen, dus zou je nu op ongeveer 5000 van alleen de Britse variant moeten zitten.
Op basis van de eerdere berichten had de lijn half januari al omhoog moeten gaan.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_198128997
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2021 13:28 schreef leolinedance het volgende:
Is er naast de PVV nog een andere partij die de burger niet als een baksteen heeft laten vallen tijdens de coronacrisis en welke je zou kunnen overwegen om op te stemmen?
Nee dat is het hele probleem. Er is geen Enkel serieus alternatief. PVV al helemaal niet want die hebben nergens een serieuze oplossing en mogen toch niet regeren. Oranje met Richard de mos hopelijk 1/2 zetels. Of ja21 met Eerdmans
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
pi_198129013
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 13:30 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Op basis van de eerdere berichten had de lijn half januari al omhoog moeten gaan.
Daarom begrijp ik het ook niet.

Als 12 februari 66% de Britse variant is houdt dat in dat op 12 februari ~3500 besmettingen die variant zijn. Met een R van 1,15 hadden we dan allang in een stijging moeten zitten.
pi_198129050
En om ook een beetje inzicht te geven in de onzekerheid waarmee je te maken hebt.

Drie scenario's: Britse variant is 30%, 50% of 70% besmettelijker.
Ik ben uit gegaan van een R van 0,9 voor de oude variant.

Het derde scenario gaat zo steil omhoog dat er nauwelijks verschil lijkt te zijn tussen de eerste twee scenario's.

Daarom hier nogmaals dezelfde grafiek, maar dan alleen de eerste tien iteraties:
pi_198129072
Recombinanten....waarbij iemand geinfecteerd is met twee verschillende varianten, die zich combineren. Dit werd al lang verwacht, maar was tot op heden nog niet aangetroffen. Des te meer een reden om de kiemsurveillance flink op te schalen. In de UK hebben ze dat niet voor niets gedaan, in de VS stoppen ze nu 200 miljoen dollar in een dergelijk programma. Het is geen toeval dat veel van de varianten ontdekt zijn in landen waar veel aan kiemsurveillance wordt gedaan.
In Californie hebben ze nu voor het eerst een recombinant vorm aangetroffen, waarbij B.1.1.7 met B.1.429, die mogelijk verantwoordelijk is voor de laatste golf in LA, en die minder gevoelig voor bestaande antistoffen lijkt te zijn. Tot nu toe gelukkig pas in 1 enkel sample aangetroffen, dus het is nog niet bekend of het zich ook heeft kunnen verspreiden.

Recombineren is vermoedelijk ook de reden van het ontstaan van SARS-CoV-2 in mensen. Hoe meer virus er aanwezig is, hoe groter de kans op recombinanten.

https://www.newscientist.com/article/2268014-exclusive-two-variants-have-merged-into-heavily-mutated-coronavirus/

Dit is niet paniekvoetbal, als er veel van de samples geanalyseerd worden, kunnen dergelijk dingen vroeg aangepakt worden, voordat ze op grote schaal problematisch worden.
  Redactie Sport / Supervogel zondag 21 februari 2021 @ 13:37:50 #138
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_198129083
twitter
pi_198129104
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 13:27 schreef chratnox het volgende:
Niet noodzakelijk. In het 'milde' scenario zit de Britse variant bij iteratie 10 op 66,5%. Het totale aantal besmettingen in die iteratie is 3042, slechts iets hoger dan die van iteratie 9 (= 3034).

Gegeven de besmettingscijfers van deze week denk ik zelfs dat de cijfers van het RIVM vrij accuraat overkomen met de curve zoals hierboven in het 'milde' scenario.
pi_198129126
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 13:29 schreef chratnox het volgende:

[..]

Om het eerlijk te berekenen hebben we dan nu toch 3 verschillende pandemieën? De derde is geen pandemie, maar even om 't zo eenvoudig mogelijk te maken
- Oude variant: R van ~0,8
- Britse variant: R van ~1,15
- Gevaccineerden: R van ~0,1

Er wordt gezegd dat Pfizer na 1 prik bijna 90% effectief is in het voorkomen van besmettingen, wat inhoudt dat de R van gevaccineerden naar 0,1 gaat. Lijkt me aannemelijk dat je iets vergelijkbaars kunt zeggen voor mensen die een natuurlijke besmetting doorlopen hebben.
Dit denk ik inderdaad ook, daarnaaast zijn we nog begonnen met moderna en AZ. Gecombineerd zullen ze misschien een iets lagere R waarde hebben, maar ik denk wel dat ze een grote demping moeten hebben op het totaal. Dat we tijdelijk zullen stijgen zou best kunnen, maar dat het een gigantisch probleem gaat zijn? Dat geloof ik niet. Inmiddels heeft al zo'n 5% van de Nederlandse bevolking minstens een prik gehad.
pi_198129137
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 13:30 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wat waarschijnlijk ook was gebeurd als we geen extra maatregelen hadden genomen in januari.
pi_198129156
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2021 13:28 schreef leolinedance het volgende:
FVD is een van de weinige andere. Ik denk dat ik toch PVV ga stemmen (had nooit gedacht dat ik dit zou zeggen) ondanks dat ik tegen een Nexit ben bijv. Zoals gezegd gaan die toch niet regeren, maar dat is geen criterium om op iemand te stemmen. Het zou mooi zijn als velen dit doen en Rutte straks heel geschokt weer kan zeggen dat hij misschien toch beter had moeten luisteren naar de kritiek.
Alpha kenny one
pi_198129164
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 13:39 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Wat waarschijnlijk ook was gebeurd als we geen extra maatregelen hadden genomen in januari.
Dat zou betekenen dat de dempende werking van de avondklok en bezoekbeperking even groot is als de groei van de Britse variant. Het verschil is dat de avondklok niet zorgt voor een exponentiële krimp en de Britse variant wel voor een exponentiële groei. Ik kan het me eerlijk gezegd niet voorstellen.
  zondag 21 februari 2021 @ 13:41:46 #144
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_198129176
quote:
7s.gif Op zondag 21 februari 2021 13:37 schreef Pino112 het volgende:
[ twitter ]
Gezellig zo’n avondje uit. Mondmaskers, scanners en dan na afloop ook nog te horen krijgen dat je toch tussen de besmette mensen hebt gezeten.

Ik kijk er al naar uit.
  zondag 21 februari 2021 @ 13:41:55 #145
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_198129179
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 13:39 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Het zou kunnen, maar het laat zich moeilijk hardmaken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_198129198
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 13:38 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Niet noodzakelijk. In het 'milde' scenario zit de Britse variant bij iteratie 10 op 66,5%. Het totale aantal besmettingen in die iteratie is 3042, slechts iets hoger dan die van iteratie 9 (= 3034).

Gegeven de besmettingscijfers van deze week denk ik zelfs dat de cijfers van het RIVM vrij accuraat overkomen met de curve zoals hierboven in het 'milde' scenario.
Ok, thanks. Er zit 4 dagen tussen een iteratie zei je, maar de R is nog steeds 1,15. Hoe kan in één iteratie (van 4 dagen) de groei dan maar 8 zijn, terwijl er elke 14 dagen een verdubbeling is?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-02-2021 13:43:31 ]
pi_198129202
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 13:41 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Gezellig zo’n avondje uit. Mondmaskers, scanners en dan na afloop ook nog te horen krijgen dat je toch tussen de besmette mensen hebt gezeten.

Ik kijk er al naar uit.
Hoe besmettelijk is iemand waarvan de ziekte niet opgepikt word door de test? Kan mij nit voorstellen dat dit een superspread event is geweest.
pi_198129204
Is in die modellen gecorrigeerd voor het openen van scholen en het verruimde testbeleid voor kinderen?
pi_198129217
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 13:41 schreef chratnox het volgende:

[..]

Dat zou betekenen dat de dempende werking van de avondklok en bezoekbeperking even groot is als de groei van de Britse variant. Het verschil is dat de avondklok niet zorgt voor een exponentiële krimp en de Britse variant wel voor een exponentiële groei. Ik kan het me eerlijk gezegd niet voorstellen.
Nee, dat is niet wat dat betekent. Nogmaals, in beide scenario's neemt de Britse variant in vrijwel gelijke mate de overhand (immers, de maatregelen drukken niet alleen de opkomst van de Britse variant, maar versnelt ook de terugname van de oude variant).

Het betekent wel dat we door de R te drukken de absolute groei dusdanig hebben kunnen drukken dat de cijfers (nog) niet zijn gaan stijgen.
pi_198129222
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 13:43 schreef MoreDakka het volgende:
Is in die modellen gecorrigeerd voor het openen van scholen en het verruimde testbeleid voor kinderen?
Dat denk ik inderdaad ook dat het een probleem is, het tetbereid is verruimd en nu gaan ze dus appels met peren vergelijken, want logischerwijs gaan er meer mensen gevonden worden die besmet zijn als je een grotere groep gaat testen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')