abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_198122127

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Covid dashboard
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus

Internationaal:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation
Overzicht WHO
Overzicht Worldometers
Overzicht BNO News
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.

Wetenschap:
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)
• Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.:
Nature1,Nature2,JKMS,The Lancet,Science Magazine
• Artikelen over (niet-)medische mondkapjes:
University of Tokyo,PubMed/

Vaccinaties :

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
• Hugo de Jonge heeft gezegd dat wij in Nederland 8 januari beginnen met vaccinaties
Volgorde vaccinaties Nederland (voorlopig?)
Coronavirus Vaccine Tracker
Vaccinatie tegen het coronavirus - Rijksoverheid
Bestelde vacccins door Nederland (wanneer)
Bestelde vacccins door Nederland (financieel)
• Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020/2021)

Heb ik covid, verkoudheid of griep? (laat je sowieso testen!)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
Datagraver, zelf grafieken maken

Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon. Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen "grappige" gifjes meer

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_198122163
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 23:12 schreef zalkc het volgende:
Mogen ze ook nog een kanttekening er bij plaatsen dat dat geld als het enigszins normaal verloopt. Als er wel een Haagse killervariant komt die 1000% besmettelijker is, ontploffende vaccinfabrieken, 50.000 besmettingen per dag, etc.. snappen de meesten ook wel dat het niet gaat lukken
Dat kan in zo'n exit-scenario toch ook transparant worden gebracht? Het ligt in de rede dat er de komende jaren nog wel meer mutaties zullen plaatsvinden, helemaal zolang de niet-westerse wereld bij lange na nog niet gevaccineerd is - de COVAX-efforts ten spijt - en daarmee een voedingsbodem voor verdere mutaties blijven vormen.

Hoe je daarmee in de toekomst om denkt te gaan lijkt me ook een belangrijk onderdeel van de communicatie. Zijn er herhaalprikken nodig, zijn vaccins te "updaten", hoe hoog liggen acceptatieniveaus en ga zo maar door. De huidige aanpak is zo ongelooflijk ad-hoc en korte-termijngericht. Ik kan dat micromanagen ook totaal niet bij een Rutte plaatsen; die had ik sowieso een stuk pragmatischer en meer utilitair ingeschat, maar blijkbaar is daar inmiddels ook ergens een grens overschreden.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_198122180
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 23:25 schreef Fred het volgende:

[..]

2021 is inmiddels ook al zo'n 14% voorbij...
Dat is best snel gegaan idd. Afgelopen week op maandag nog zitten googelen tot wanneer de avondklok zou duren, toen nog vol goede moed dat het over ruim anderhalve week klaar zou zijn. Nog niet wetende dat de sperrzeit voor onbepaalde tijd gewoon verlengd gaat worden.
٩๏̯͡๏)۶
pi_198122182
Vandaag heft mij wel goed gedaan, geeft weer wat nieuwe energie en het voelt alsof de zware winter aan een einde komt :)
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  zaterdag 20 februari 2021 @ 23:30:29 #5
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_198122193
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 23:25 schreef zalkc het volgende:
Als enige de saaie K maanden waar toch niks gebeurd ;), Op naar de zomer 8-)
Ik mag me gelukkig prijzen met de jaarlijkse viering van mijn geboorte in die K maanden....

Ik kan je zeggen dat zelfs je begrafenis nu leuker is dan je verjaardag.

Ga je dood: kan er 30 man cake met koffie nuttigen en buitenshuis elkaar zien.
Houd je het een jaar langer vol: Mag je met 1 persoon naar keuze binnen iets doen en zorgen dat-ie voor 21u weer thuis is -O-
So we just called him Fred
  zaterdag 20 februari 2021 @ 23:33:31 #6
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_198122261
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 23:29 schreef zalkc het volgende:
Vandaag heft mij wel goed gedaan, geeft weer wat nieuwe energie en het voelt alsof de zware winter aan een einde komt :)
Same here! Tot woensdag blijft het zonnig *O*
  zaterdag 20 februari 2021 @ 23:40:54 #7
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_198122444
Ik vind het juist confronterend:
- even ergens een drankje doen op het terras: kan niet
- even ergens een sanitaire stop doen: kan niet
- ergens even een hapje eten: kan niet
- ergens wat informatie vragen: kan niet
- ergens spontaan heen gaan: kan niet
- na een leuke dag blijven plakken: kan niet

Terwijl dit dan weer geen probleem is:
- massaal op de markt rondlopen
- met zijn allen in het OV zitten
- massaal in de supermarkt boodschappen doen
- massaal door het (overdekte) winkelcentrum rondlopen

Ik snap dat er maatregelen nodig zijn, maar dit is gewoon krom.
So we just called him Fred
pi_198122592
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 23:29 schreef nostra het volgende:

[..]

Dat kan in zo'n exit-scenario toch ook transparant worden gebracht? Het ligt in de rede dat er de komende jaren nog wel meer mutaties zullen plaatsvinden, helemaal zolang de niet-westerse wereld bij lange na nog niet gevaccineerd is - de COVAX-efforts ten spijt - en daarmee een voedingsbodem voor verdere mutaties blijven vormen.

Hoe je daarmee in de toekomst om denkt te gaan lijkt me ook een belangrijk onderdeel van de communicatie. Zijn er herhaalprikken nodig, zijn vaccins te "updaten", hoe hoog liggen acceptatieniveaus en ga zo maar door. De huidige aanpak is zo ongelooflijk ad-hoc en korte-termijngericht. Ik kan dat micromanagen ook totaal niet bij een Rutte plaatsen; die had ik sowieso een stuk pragmatischer en meer utilitair ingeschat, maar blijkbaar is daar inmiddels ook ergens een grens overschreden.
Ons vaccineren, bij iedere mutatie als een malle boostershots bestellen, en uit risicogebieden, aka landen waar nog niet gevaccineerd is, 14 dagen quaraintine etc instellen aan de grens. Beschadigt de economie hier nauwelijks, met rijke/er toe doende landen zoals USA, Japan, midden oosten, Australië, uk, china, etc zal wel gewoon toerisme en zakenvluchten vrij kunnen plaatsvinden. Alleen die anderhalve rijke toerist uit ivoorkust of zo iets komt er even nog 3 jaar niet makkelijk in hier.

Dat zorgt wel voor gigantische economische schade, totale landen die instorten economisch omdat ze voor een derde of meer afhankelijk zijn van toerisme, honderden miljoenen extra doden door hongersnood, slavernij, gedwongen prostitutie etc, maar dat zal allemaal in die nog niet gevaccineerde risicogebieden/ziekteverspreidende onderontwikkelde zandbakken/nog niet door beschaving bereikte shitholes zijn, dus dat lijkt me voor ons het beste beleid voor de komende jaar. Wel beetje zuur dat we eerst vaccins wegkapen en ze daarna niet binnenlaten hier omdat ze nog niet gevaccineerd zijn, maar dan kan hier alles tenminste weer normaal/vrij/zonder beperkingen, lekker dansen in een club enzo incluis, en de economie weer goed draaien :)
#WeesGeenWhales
pi_198122594
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 23:29 schreef nostra het volgende:

[..]

Ik zie voor mezelf eerlijk gezegd geen enkele reden meer om me te laten vaccineren:

- ik hoor niet tot één van de risicogroepen
- het is al lang duidelijk dat zelfs een hoge vaccinatiegraad onder de bevolking geen reden meer is voor versoepeling van de maatregelen (m.a.w. die maatregelen blijven zelfs van kracht wanneer iedereen en zijn moeder gevaccineerd is)
- tegen de tijd dat intercontinentaal vliegverkeer naar de VS weer mogelijk is, biedt een vaccinatie uit 2021 of begin 2022 al lang geen bescherming meer
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_198122615
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 23:40 schreef Fred het volgende:
Ik vind het juist confronterend:
- even ergens een drankje doen op het terras: kan niet
- even ergens een sanitaire stop doen: kan niet
- ergens even een hapje eten: kan niet
- ergens wat informatie vragen: kan niet
- ergens spontaan heen gaan: kan niet
- na een leuke dag blijven plakken: kan niet

Terwijl dit dan weer geen probleem is:
- massaal op de markt rondlopen
- met zijn allen in het OV zitten
- massaal in de supermarkt boodschappen doen
- massaal door het (overdekte) winkelcentrum rondlopen

Ik snap dat er maatregelen nodig zijn, maar dit is gewoon krom.
Dat is ook krom want morgen wil Nederland massaal van de zon genieten. Dus krijg je weer taferelen waar iedereen rond de horeca hangt met een coffee to go omdat je nergens kunt zitten. Er ontstaat een soort alternatief terras op pleinen en parken.
٩๏̯͡๏)۶
pi_198122619
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 23:48 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Ik zie voor mezelf eerlijk gezegd geen enkele reden meer om me te laten vaccineren:

- het is al lang duidelijk dat zelfs een hoge vaccinatiegraad onder de bevolking geen reden meer is voor versoepeling van de maatregelen (m.a.w. die maatregelen blijven zelfs van kracht wanneer iedereen en zijn moeder gevaccineerd is)
- tegen de tijd dat intercontinentaal vliegverkeer naar de VS weer mogelijk is, biedt een vaccinatie uit 2021 of begin 2022 al lang geen bescherming meer
Dat tweede klopt gewoon niet, De Jonge en Rutte zeiden van de week weer letterlijk en de jonge vandaag weer dat alles weer mag voor iedereen als genoeg mensen gevaccineerd zijn. Dat is ook logisch, want dan dooft de pandemie vanzelf uit. Punt. Zeker nu blijkt dat ze ook 90+% transmissie tegenhouden. Kan gewoon niet anders.
#WeesGeenWhales
pi_198122735
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 23:49 schreef eragon2890 het volgende:

[..]

Dat tweede klopt gewoon niet, De Jonge en Rutte zeiden van de week weer letterlijk en de jonge vandaag weer dat alles weer mag voor iedereen als genoeg mensen gevaccineerd zijn. Dat is ook logisch, want dan dooft de pandemie vanzelf uit. Punt. Zeker nu blijkt dat ze ook 90+% transmissie tegenhouden. Kan gewoon niet anders.
Laten ze dat dan ook komende persconferentie luid en duidelijk vertellen. Want ik heb nu de indruk dat ze nog geen idee wanneer de vaccinatiegraad hoog genoeg is om alle maatregelen af te schaffen
٩๏̯͡๏)۶
pi_198122736
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 23:48 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Dat weet je niet
quote:
Klopt niet, direct of indirect heeft een hoge vaccinatiegraad gevolgen. Als er bijna geen Corona meer rondhobbelt zijn de maatregelen niet meer te verantwoorden. Daarvoor is het wel nodig dat veel mensen zijn gevaccineerd >70% waarschijnlijk.
quote:
Dat we niet weten of het wel zo lang werkt is even zo onzeker dat we weten dat het niet zo lang werkt. Niet weten is geen excuus voor het geheel. Als je nu een vaccin haalt kun je meehelpen aan de oplossing en als je hem straks moet halen voor een vlucht niet. Terwijl de kans goed aanwezig is dat het vaccin wel gewoon op lange termijn werkt.
pi_198122759
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 22:16 schreef Vasilevski het volgende:

[..]

Ik dacht uit het Belgische artikel dat ze alleen bedoelden voor de korte termijn (zolang er nog niet genoeg gevaccineerd is) maar ik zie in het Lancet-artikel inderdaad dat ze dit voorstellen als 'sociaal contract' voor een langdurige situatie waarin vaccins misschien minder goed werken tegen varianten. Dat zou dan een semi-permanent nieuw normaal zijn met als enige verschil dat de kwetsbare groep ook water bij de wijn moet doen door meer te isoleren.

Dat lijkt me inderdaad zeer gevaarlijk en geen alternatief op "jojo-lockdowns". Nog even los van dat ik het een verkeerde premisse vind om te zeggen dat de varianten het nut van vaccins zo sterk beperken dat je nog steeds afstand en snotlapjes nodig zou hebben. Verkeerd gelezen. :{ De onderliggende boodschap van "afstappen van een fear-based paradigma" helpt de discussie wel ietwat verder. Met diezelfde logica kun je ook snotlapjes en 1,5m niet meer volhouden als de grootste gezondheidsdreiging weg is. Dat lijkt me dan de vervolgstap.
Nou ja, technisch gezien is dat natuurlijk geen premise, het is wat zij verwachten.

Ik en duidelijk het meerendeel van die raad en voor zover ik weet de meeste experts vinden dat véél te pessimistisch. Die premise kan niet verkeerd of juist zijn.

Ik hoop dat ze idd uit hun nek kramen. Brrrr.
#WeesGeenWhales
pi_198122824
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 23:55 schreef Ronald het volgende:

[..]

Laten ze dat dan ook komende persconferentie luid en duidelijk vertellen. Want ik heb nu de indruk dat ze nog geen idee wanneer de vaccinatiegraad hoog genoeg is om alle maatregelen af te schaffen
Bij die kinder pers conferentie hadden ze het over zomer dat je weer in een stadion zou kunnen zitten enzo. :D
#WeesGeenWhales
pi_198122839
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 23:49 schreef eragon2890 het volgende:

[..]

Het enige probleem wat ik heb, is dat alles zo open wordt gelaten. Genoeg. Ja, wat is genoeg? De risicoroep, zodat de druk op de gezondheidszorg afneemt, 70%, 80%... Wij streven de hele tijd doelen na die wij niet kennen.

Dat is zeker sinds de introductie van de Britse variant ook het geval voor de andere maatregelen. Wij kijken dagelijks naar de cijfers, maar niemand heeft een idee wat het concreet betekent voor de maatregelen of welke cijfers wij nastreven voordat bijvoorbeeld de kappers weer open mogen.
pi_198122909
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 23:58 schreef eragon2890 het volgende:

[..]

Bij die kinder pers conferentie hadden ze het over zomer dat je weer in een stadion zou kunnen zitten enzo. :D
Maar geen publiek bij eindmusicals op de basisscholen
pi_198123055
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 23:58 schreef eragon2890 het volgende:

[..]

Met mondkapjes, ratels en 1,5 meter afstand. Opspringen en juichen, laat staan zingen ten strengsten VERBOTEN!!!
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_198123332
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 23:59 schreef maan_man het volgende:

[..]

Het enige probleem wat ik heb, is dat alles zo open wordt gelaten. Genoeg. Ja, wat is genoeg? De risicoroep, zodat de druk op de gezondheidszorg afneemt, 70%, 80%... Wij streven de hele tijd doelen na die wij niet kennen.

Dat is zeker sinds de introductie van de Britse variant ook het geval voor de andere maatregelen. Wij kijken dagelijks naar de cijfers, maar niemand heeft een idee wat het concreet betekent voor de maatregelen of welke cijfers wij nastreven voordat bijvoorbeeld de kappers weer open mogen.
Tot eind vorig jaar was het in grote lijnen nog simpel: stijgende cijfers is aanscherping, dalende cijfers is versoepeling. Een erg begrijpelijke strategie gezien we in dit stadium niet de luxe hebben één of andere risicovolle containment aanpak te hanteren, dus dan maar doorsudderen als compromis.
Inmiddels zijn we echter zo ver dat slechts speculatie en geruchten al genoeg grond bieden voor strengere maatregelen. Je zou dan verwachten dat gezien de stijgende vaccinatiegraad dit evenwel de kant van versoepeling op zou mogen gebeuren maar daar heb ik nog vrij weinig over gehoord.
Dus de dagelijkse cijfers koop je vrij weinig meer voor. Het is bij de gratie kabinets dat er op een gegeven moment weer zaken hun deuren mogen openen.
I'll give you something to do
pi_198123333
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2021 00:08 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Met mondkapjes, ratels en 1,5 meter afstand. Opspringen en juichen, laat staan zingen ten strengsten VERBOTEN!!!
Gewoon je bek houden!

Groetjes Rutte
pi_198123429
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 00:22 schreef galantis het volgende:

[..]

Tot eind vorig jaar was het in grote lijnen nog simpel: stijgende cijfers is aanscherping, dalende cijfers is versoepeling. Een erg begrijpelijke strategie gezien we in dit stadium niet de luxe hebben één of andere risicovolle containment aanpak te hanteren, dus dan maar doorsudderen als compromis.
Inmiddels zijn we echter zo ver dat slechts speculatie en geruchten al genoeg grond bieden voor strengere maatregelen. Je zou dan verwachten dat gezien de stijgende vaccinatiegraad dit evenwel de kant van versoepeling op zou mogen gebeuren maar daar heb ik nog vrij weinig over gehoord.
Dus de dagelijkse cijfers koop je vrij weinig meer voor. Het is bij de gratie kabinets dat er op een gegeven moment weer zaken hun deuren mogen openen.
Op de één of andere manier zijn vanaf afgelopen september zelfs dalende cijfers van het aantal besmettingen, ziekenhuisopnames, IC opnames en sterfgevallen reden genoeg om de maatregelen te verzwaren en verlengen. Net als een stijgende vaccinatiegraad overigens. Alles wordt aangegrepen om de maatregelen te verlengen en strenger te maken.
  zondag 21 februari 2021 @ 00:31:14 #22
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_198123468
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 00:22 schreef galantis het volgende:

[..]

Het was altijd al bij de gratie van het kabinet, maar nu is het kabinet wel veel voorzichtiger geworden en durven ze nog minder hoop uit te spreken. Eigenlijk was het al lang en breed duidelijk dat het aankutten tot maart zou zijn, de vraag was eerder of het begin, half, of eind maart beter zou gaan. Maar vanuit het kabinet komt momenteel nog niet eens de uitspraak dat het misschien ergens ooit beter zou kunnen gaan dan nu. Er is wel een gouden stip, als alles voorbij is door genoeg vaccinaties, maar wanneer dat verwacht wordt? En wat doe je halverwege? Wel steeds meer open, of niet?
  zondag 21 februari 2021 @ 00:32:52 #23
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_198123487
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 00:29 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Op de één of andere manier zijn vanaf afgelopen september zelfs dalende cijfers van het aantal besmettingen, ziekenhuisopnames, IC opnames en sterfgevallen reden genoeg om de maatregelen te verzwaren en verlengen. Net als een stijgende vaccinatiegraad overigens. Alles wordt aangegrepen om de maatregelen te verlengen en strenger te maken.
Misschien een wat rare conclusie, maar als je het zo oppervlakkig leest zijn het de symptomen van het verlies van zelfvertrouwen.
pi_198123654
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 00:31 schreef zalkc het volgende:

[..]

Het was altijd al bij de gratie van het kabinet, maar nu is het kabinet wel veel voorzichtiger geworden en durven ze nog minder hoop uit te spreken. Eigenlijk was het al lang en breed duidelijk dat het aankutten tot maart zou zijn, de vraag was eerder of het begin, half, of eind maart beter zou gaan. Maar vanuit het kabinet komt momenteel nog niet eens de uitspraak dat het misschien ergens ooit beter zou kunnen gaan dan nu. Er is wel een gouden stip, als alles voorbij is door genoeg vaccinaties, maar wanneer dat verwacht wordt? En wat doe je halverwege? Wel steeds meer open, of niet?
Nu we er middenin zitten raken we het half gewend maar laten we niet vergeten dat elke dag dat een lockdown langer duurt desastreus is. Natuurlijk is het doel ervan iets nog desastreuzers te voorkomen maar wat mij betreft hoort in ieder geval het streven te zijn er zo snel mogelijk van af te komen. En dit streven proef ik dus totaal niet bij de bewindslieden.
Ik snap gewoon niet dat wij van de nuchterheid van een intelligente lockdown compleet kunnen doorslaan naar de risico-aversie van nu.
I'll give you something to do
  zondag 21 februari 2021 @ 00:51:12 #25
12221 Tijn