quote:
Ik pak even de verpleegafdeling erbij. Dit is de totale spreiding van de hele pandemie volgens Stichting Nice, uitgesplitst per leeftijdsgroep:
![G3wD3ep.jpg]()
Deze splitsing is over zo'n 3,5 miljoen mensen gok ik (maand of anderhalf geleden werd geschat dat 3 miljoen mensen besmet waren geweest). 3,5 miljoen mensen is ongeveer 20% van de bevolking. Voor het gemak van rekenen pakken we dus even 20% per leeftijdsgroep.
• 70+ zijn er ongeveer 2,5 miljoen van totaal. 20% daarvan is 500.000 mensen. Die 500.000 mensen hebben bij elkaar bijna 20.000 opnames tot gevolg gehad dan.
• 60-70 zijn er ongeveer 1,4 miljoen van. 20% daarvan is zo'n 280.000 mensen. Die 280.000 mensen hebben bij elkaar ongeveer 7.500 ziekenhuisopnames tot gevolg gehad.
Stel dat we er vanuit gaan dat eind maart bovenstaande groepen gevaccineerd zijn, dan blijven alleen de groepen onder de 60 over die potentieel voor ziekenhuisopnames ivm corona kunnen zorgen. De groep onder 60 zijn totaal zo'n 8000 opnames geweest. De groep onder 60 is ongeveer 12 miljoen mensen groot, dus 20% daarvan is zo ongeveer 2,4 miljoen mensen, die voor 8000 ziekenhuisopnames hebben gezorgd.
Als we het doortrekken en die niet gevaccineerd worden hebben we over de hele toekomstige periode nog ~24.000 opnames te verwachten, dan heeft iedereen corona gehad.
Disclaimers:
• Ik heb geen rekening gehouden met risicogroepen onder de 60. Er zijn er ongeveer 1 miljoen van totaal, maar ik weet niet hoeveel het al gehad hebben en hoeveel daarvan voor deze ziekenhuisopnames hebben gezorgd.
Oftewel, als ze doorprikken is eind maart de pandemie simpel gezegd voorbij, want 24.000 ziekenhuisopnames die gemiddeld genomen 1 tot 2 dagen duren lijkt me goed te behappen als het over de komende 9 maanden komt. Die 24.000 ziekenhuisopnames zijn grotendeels te voorkomen door snel en doelgericht te vaccineren.
Zoiets?