Reken hier maar niet op totdat echt iedereen is ingeënt, met een beetje geluk is dit einde van de zomer. Maar dan zit je nog steeds met het feit dat dit niet wereldwijd kan. Voordat de hele wereld echt klaar is met corona zitten we ver in 2022 of 2023.quote:Op woensdag 17 februari 2021 14:30 schreef eragon2890 het volgende:
[..]
Ik was hier al bang voor, daaruit:
"No10's blueprint for escaping lockdown
The roadmap for easing lockdown will be unveiled on Monday, setting out the order in which rules will be lifted and the target dates.
Here's what we know so far:
March 8 - Schools open;
End of March/start of April - non-essential shops reopen;
Early April - Sports such as golf and tennis resume; holiday lets and larger hotels reopen;
Early May - Pubs, bars and restaurants welcome customers, with a maximum of two households allowed to sit together indoors and the rule of six applying outside.
Early June - Rules for pubs and restaurants relaxed with the rule of six extended indoors;
July - Hospitality and domestic holiday industries can operate as normal - but still with social distancing. "
Kijk onderaan, dat laatste punt. Wanneer kan afstand houden er dan af?? Nogmaals, ik wil niet permanent aan social distancing doen, fuck dat! Waarom horen we niets over wanneer we daar mee kunnen stoppen en weer echt gewoon normaal in vrijheid als mensen mogen leven?
Beter wordt dat ook duidelijk benoemd op maandag, anders wordt ik er eerlijk gezegd niet veel vrolijker van dan lockdown, alleen maar bang. Ik wil echt niet de rest van m'n leven afstand moeten houden. Brr...
Waarom zegt iedereen op fok altijd hont met een t?quote:Op woensdag 17 februari 2021 14:49 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik heb er ook wel eens over gedacht om een flowchart van alle mogelijke reacties te maken. Leuk voor de OP
Hey, hey, spreek voor jezelf. Mijn mening zou de wereld wel degelijk redden. Dat ze niet willen luisteren is alleen maar meer reden om lekker goed commentaar te geven.quote:Op woensdag 17 februari 2021 14:39 schreef zalkc het volgende:
[..]
Wij zijn toch een groep zeiksnollen die hun mening willen roeptoeteren omdat ze denken er verstand van te hebben?
Stiekem weten we ook wel dat we de wereld niet gaan redden door het ventileren van onze mening, maar het geeft weer een stukje controle terug en wat semi sociale contacten.
Dat is de officiële Fok!-spelling: ONZ / Het Officiële FOK!woordenboek V2.0quote:Op woensdag 17 februari 2021 14:49 schreef popje het volgende:
[..]
Waarom zegt iedereen op fok altijd hont met een t?
Haha leuke afleiding :-)quote:Op woensdag 17 februari 2021 14:52 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat is de officiële Fok!-spelling: ONZ / Het Officiële FOK!woordenboek V2.0
Toch een beetje jammer dat ze me dit niet geleerd hebben op school.quote:Op woensdag 17 februari 2021 14:52 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat is de officiële Fok!-spelling: ONZ / Het Officiële FOK!woordenboek V2.0
Op het moment dat Europa grotendeels is ingeënt, zou het geen gek idee zijn om voor de buitengrenzen net zulke strenge regels op te stellen als ze bv in Australië of Nieuw-Zeeland doen, met bewaakte quarantainehotels enzo.quote:Op woensdag 17 februari 2021 14:49 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Reken hier maar niet op totdat echt iedereen is ingeënt, met een beetje geluk is dit einde van de zomer. Maar dan zit je nog steeds met het feit dat dit niet wereldwijd kan. Voordat de hele wereld echt klaar is met corona zitten we ver in 2022 of 2023.
Ho ho, in de vroege steentijd toen ik nog les kreeg op de HAVO hadden wij bij Nederlands al de taalstijl 'Turbotaal' wat neer kwam op populair taalgebruik binnen een groep gelijkgestemden.quote:Op woensdag 17 februari 2021 14:54 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Toch een beetje jammer dat ze me dit niet geleerd hebben op school.
Laat toch maar des te meer zien dat open scholen niet zoveel toevoegen![]()
Zal sowieso wel pijnlijke taferelen opleveren op vliegvelden. Weet nog wel in 2014 tijdens Ebola uitbraken in Afrika dat op het vliegveld in Seoul alle Afrikanen en/of donkere mensen ertussen uit werden gepikt voor een testquote:Op woensdag 17 februari 2021 14:55 schreef Tijn het volgende:
[..]
Op het moment dat Europa grotendeels is ingeënt, zou het geen gek idee zijn om voor de buitengrenzen net zulke strenge regels op te stellen als ze bv in Australië of Nieuw-Zeeland doen, met bewaakte quarantainehotels enzo.
Dat Franse onderzoek is bovendien ingehaald door een eveneens Frans onderzoek waaruit blijkt dat het effect van een avondklok niet kan worden aangetoond. En dan begint ie in Frankrijk nota bene al om zes uur.quote:Op woensdag 17 februari 2021 15:04 schreef popje het volgende:
https://www.trouw.nl/binn(...)elijk-feit~b5f2cb43/
De avondklok is onvermijdelijk, zei de landsadvocaat dinsdag tegen de rechter. RIVM-kopstuk Jaap van Dissel verscheen als getuige voor de rechter om deze stelling hard te maken. Maar wat Van Dissel betoogde, dat die avondklok noodzakelijk is om het virus eronder te houden, is meer een overtuiging dan een wetenschappelijk feit.
Bron: Trouw
Interessant, niet alleen de Volkskrant kritisch, ook Trouw.
En vooral die 8 - 13% waar iedereen het de hele tijd over heeft, dat komt kennelijk uit een Frans onderzoek dat een totaalpakket aan maatregelen onderzocht heeft, dus dat percentage is het effect van een totaalpakket. Niet van de avondklok.
Ik haakte al af toen Van Dissel en co. het hadden over een ENORME stijging in het aantal contactmomenten (en dus besmettingen) als die avondklok een paar dagen werd los gelaten.quote:Op woensdag 17 februari 2021 15:04 schreef popje het volgende:
De avondklok is onvermijdelijk, zei de landsadvocaat dinsdag tegen de rechter. RIVM-kopstuk Jaap van Dissel verscheen als getuige voor de rechter om deze stelling hard te maken. Maar wat Van Dissel betoogde, dat die avondklok noodzakelijk is om het virus eronder te houden, is meer een overtuiging dan een wetenschappelijk feit.
En vooral die 8 - 13% waar iedereen het de hele tijd over heeft, dat komt kennelijk uit een Frans onderzoek dat een totaalpakket aan maatregelen onderzocht heeft, dus dat percentage is het effect van een totaalpakket. Niet van de avondklok.
En:
Van Dissel zei dat hij in de rechtszaal verscheen 'om de urgentie duidelijk te maken'. "We hebben modellen die voorspellen dat het afschaffen van de avondklok grote gevolgen kan hebben." Die modellen kijken terug. Dan ziet het RIVM sinds de invoering van de avondklok en bezoekbeperking een daling van het aantal besmettingen. De conclusie is dan: de avondklok werkt. Nu verschenen dinsdag ook cijfers over het reproductiegetal in de week na invoering van de avondklok. Dat getal steeg, zij het miniem.
Oftewel dan heeft de avondklok niet geholpen... maar die conclusie kun je natuurlijk ook helemaal niet trekken, net zoals je geen enkele conclusie over de werking van de avondklok kunt trekken behalve de gedachte dat het bepaalde contacten terugdringt. Maar elke denkrichting zal natuurlijk altijd wijzen in de richting van 'het werkt, of het heeft erger voorkomen'. Hij had helemaal niet ingevoerd moeten worden, want er zal nu altijd een denkrichting worden gekozen om aan te tonen dat hij onmisbaar is en een geweldig instrument...
Ik heb ook sterk mijn twijfels, feit blijft wel dat veel avondvisites nu niet plaats vinden, degene die dat nog wel doen hebben waarschijnlijk in een eerdere fase ook al een ruimere interpretatie van de regels aangehouden, op een gegeven moment is die groep ook wel een keer aan de beurt geweest en heeft een hogere weerstandquote:Op woensdag 17 februari 2021 15:04 schreef popje het volgende:
Dat maakt meteen duidelijk waarom het een probleem was dat Van Dissel wel zijn zegje mocht doen maar niet kritisch mocht worden ondervraagd omdat er dan te inhoudelijk op de zaak zou worden ingegaan.quote:Op woensdag 17 februari 2021 15:04 schreef popje het volgende:
Ze proberen het in ieder geval serieus aan en op te pakkenquote:Studenten betalen het komend studiejaar de helft van het college- of lesgeld. Dat is een van de maatregelen die het demissionaire kabinet neemt vanwege de achterstanden die in het onderwijs zijn opgelopen door de coronacrisis. De demissionaire ministers Van Engelshoven en Slob presenteren op dit moment een heel pakket aan maatregelen voor alle schooltypen, variërend van het basisonderwijs tot de universiteiten.
Met alle maatregelen bij elkaar is 8,5 miljard euro gemoeid voor de komende tweeënhalf jaar. Daarvan is 6 miljard voor het basis-, voortgezet en speciaal onderwijs.
Ov-kaart
De Tweede Kamer vroeg het kabinet twee weken geleden nog studenten op universiteiten, hbo's en mbo's die studievertraging oplopen helemaal vrij te stellen van college- en lesgeld. Daar gaat het kabinet dus niet in mee. Wel mogen studenten een jaar langer gebruikmaken van hun ov-kaart als ze meer tijd nodig hebben om hun diploma te halen.
Studenten op universiteiten, hbo en mbo die hun aanvullende beurs dreigen te verliezen, krijgen een tegemoetkoming en dat geldt ook voor mbo'ers die hun basisbeurs dreigen kwijt te raken. Er komt ook meer geld voor mentale ondersteuning.
Gratis bijles
Het kabinet wil verder onder meer dat scholieren in het basis-, voortgezet en speciaal onderwijs in de zomer gratis bijles kunnen krijgen om achterstanden in hun kennis bij te spijkeren. De bewindslieden zijn ook van plan het makkelijker te maken voor scholen om leerlingen te ondersteunen, bijvoorbeeld met extra onderwijsassistenten. En middelbare scholen kunnen inzetten op "brede brugklassen", waardoor leerlingen meer tijd krijgen om te zien of ze op de goede plek zitten.
Verder krijgt elke school veel vrijheid om leerlingen gericht te helpen, ook op sociaal-emotioneel gebied. Ze kunnen bijvoorbeeld bijlessen geven in kleine groepjes of samenwerking met bibliotheken op het gebied van lezen. De basisscholen krijgen hiervoor het komende studiejaar gemiddeld 180.000 euro per school en middelbare scholen gemiddeld 1,3 miljoen. Scholen met veel leerlingen "met minder kansen" ontvangen in verhouding meer geld.
Compensatie voor hogescholen
Naast het pakket van 8,5 miljard trekken Van Engelshoven en Slob nog eens blijvend 645 miljoen euro per jaar uit om universiteiten en hogescholen te compenseren voor de toeloop aan studenten.
Doordat veel studenten nu niet kiezen voor een tussenjaar of wereldreis, zijn de studentenaantallen veel groter dan normaal. Met het extra bedrag kunnen onderwijsinstellingen meer mensen in dienst nemen, waardoor de werkdruk afneemt.
Ongekend pakket
Van Engelshoven en Slob benadrukten dat de huidige generatie leerlingen en studenten ondanks de coronacrisis alle kansen op volwaardig onderwijs en een goede toekomst verdient.
"Zelfs als alle onderwijsinstellingen weer open zijn, moet er flink wat gebeuren om het onderwijs weer volledig op de rit te krijgen", zei Van Engelshoven. Slob voegde eraan toe dat het vandaag gepresenteerde pakket "ongekend is in aard en omvang".
Vraag me af hoe die gasten, als wetenschapper, er mee kunnen leven dat ze elke keer onzin blijven verkopen, onder druk van de overheid.quote:Op woensdag 17 februari 2021 15:08 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik haakte al af toen Van Dissel en co. het hadden over een ENORME stijging in het aantal contactmomenten (en dus besmettingen) als die avondklok een paar dagen werd los gelaten.
dat geloof ik wel, er zal een aanzienlijk deel van de bevolking een (mogelijk tijdelijke) opschorting van de avondklok aangrijpen om direct overal op visite te gaan, omdat het kan. Dat is niet heel vreemd, of onbekend, gedrag. Of was je de afscheidsfeestjes in de kroeg vergeten voordat die dicht moesten?quote:Op woensdag 17 februari 2021 15:08 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik haakte al af toen Van Dissel en co. het hadden over een ENORME stijging in het aantal contactmomenten (en dus besmettingen) als die avondklok een paar dagen werd los gelaten.
Klopt, met name voor mbo/hbo/wo zitten er goede onderdelen in. Voor de middelbare scholen komt het vooral neer op 'hier heb je een zak met geld, succes ermee'. Niet dat ik overigens echt een andere oplossing zie, want het is een gevolg van de vrijheid die de scholen hebben en van de wijze van financiering. Daarnaast bemoeilijkt het lerarentekort het goed besteden van het geld - maar het is in elk geval een substantieel bedrag. Hopelijk kan het op een goede manier worden ingezet.quote:Op woensdag 17 februari 2021 15:11 schreef miss_sly het volgende:
https://nos.nl/artikel/23(...)s-weg-te-werken.html
Ze proberen het in ieder geval serieus aan en op te pakken
Ook al zijn we het er niet mee eens, hij verkoopt geen onzin, dat is ook het lastige. van Dissel zei het tijdens die rechtzaak wel goed, die zei: "We zijn geen voorspellers, we maken modellen op basis waarvan we adviezen geven"quote:Op woensdag 17 februari 2021 15:13 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Vraag me af hoe die gasten, als wetenschapper, er mee kunnen leven dat ze elke keer onzin blijven verkopen, onder druk van de overheid.
Dat voorstel van enkelbanden is in België al een keer voorbij gekomen. Dus ik sta echt nergens meer van te kijken.quote:Op woensdag 17 februari 2021 15:11 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat maakt meteen duidelijk waarom het een probleem was dat Van Dissel wel zijn zegje mocht doen maar niet kritisch mocht worden ondervraagd omdat er dan te inhoudelijk op de zaak zou worden ingegaan.
Ik word zelf om deze passage nijdig:
Daarbij weten zowel kabinet als RIVM dat de maatregel vooral een symbolische functie heeft. Het moet mensen ervan doordringen dat de situatie ernstig is, dat zij zich aan de andere maatregelen moeten houden.
Ik mag hopen dat dat niet zo is. Toen de mondkapjesplicht als een symbolische maatregel werd gebracht, vroeg men zich al af wat dan de volgende maatregel zou moeten worden om de ernst van de situatie over te brengen. Er is immers steeds iets nieuws nodig, steeds iets strengers. Volgende maand enkelband?
Men had het specifiek over gisteren, vandaag en morgen.quote:Op woensdag 17 februari 2021 15:14 schreef zalkc het volgende:
[..]
dat geloof ik wel, er zal een aanzienlijk deel van de bevolking een (mogelijk tijdelijke) opschorting van de avondklok aangrijpen om direct overal op visite te gaan, omdat het kan. Dat is niet heel vreemd, of onbekend, gedrag. Of was je de afscheidsfeestjes in de kroeg vergeten voordat die dicht moesten?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |