abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197942321

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Covid dashboard
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus

Internationaal:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation
Overzicht WHO
Overzicht Worldometers
Overzicht BNO News
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.

Wetenschap:
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)
• Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.:
Nature1,Nature2,JKMS,The Lancet,Science Magazine
• Artikelen over (niet-)medische mondkapjes:
University of Tokyo,PubMed/

Vaccinaties :

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
• Hugo de Jonge heeft gezegd dat wij in Nederland 8 januari beginnen met vaccinaties
Volgorde vaccinaties Nederland (voorlopig?)
Coronavirus Vaccine Tracker
Vaccinatie tegen het coronavirus - Rijksoverheid
Bestelde vacccins door Nederland (wanneer)
Bestelde vacccins door Nederland (financieel)
• Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Heb ik covid, verkoudheid of griep? (laat je sowieso testen!)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
Datagraver, zelf grafieken maken

Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon. Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen "grappige" gifjes meer

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.
zie email 27 oktober
pi_197942330
Meesterzet van Rutte?

twitter
pi_197942335
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 12:08 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Of anders afsluiten van de wereld.
Daarvoor is China te goedkoop als arbeidsland voor westerse bedrijven.
pi_197942346
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 12:09 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Daarvoor is China te goedkoop als arbeidsland voor westerse bedrijven.
Helaas inderdaad. Zal niet gebeuren. Weet ik ook wel.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_197942348
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 12:09 schreef Nober het volgende:
Meesterzet van Rutte?

[ twitter ]
4d-schaak van Mark 'Teflon' Rutte

Edit: Spanje en Frankrijk grootste groei, inleveren dat geld.
pi_197942350
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 12:08 schreef Predator40 het volgende:

[..]

juist :)
chronisch zieken en hun verzorgers.....daar vallen wij onder
Hun verzorgers hebben geen voorrang meer toch? In de laatste routekaart heb ik dat helaas niet meer gezien.
pi_197942360
quote:
10s.gif Op donderdag 11 februari 2021 09:41 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Goh, wat informatief.
Ja, sorry, dat is wel de conclusie van wat ik lees in de media, hier en hoor in mijn omgeving.

En ik hou het graag lekker kort.
1947-2016
pi_197942370
Vandaag is er nieuwe ziekenhuisopname data per leeftijdsgroep vrijgegeven van de UK. Nadat men op 9 december ouderen begon te vaccineren (eerst 85+) leek iets daarna het aandeel ouderen in ziekenhuisopnames af te nemen. Op 4 januari begon met grootschalig met vaccineren, ouderen eerst. Op 4 januari ging ook de nieuwe lockdown in, dus je verwacht alle ziekenhuisopnames te dalen, vandaar ook dat je beter naar proporties kunt kijken.
Je zou verwachten/hopen dat een aantal weken na de eerste prik, je een effect van de vaccins zou kunnen zien, doordat het aandeel ouderen (85+ en 75-84) in het aantal ziekenhuisopnames af zou nemen. Helaas is dat niet zichtbaar. Deze data loopt tot 7 februari, dus ruim 4 weken na de eerste Oxford prikken, en een aantal weken nadat veel 85-plussers hun 2e Pfizer vaccin gekregen zouden moeten hebben.

Ik heb de leeftijdsklassen 0-6, 7-17 en onbekend uit de grafieken gelaten omdat die heel klein zijn (maar wel meegenomen in berekeningen proporties). Alles is gemiddeld over 7 dagen. Grijs = lockdown, zwarte vertikale lijn is start Pfizer vaccinaties, vertikale blauwe lijn is start Oxford vaccinaties.

Het totaal aantal opnames in elke leeftijdsklasse nam mooi af sinds de lockdown. Wel apart dat ziekenhuisopnames van 55-64 veel meer een plateua vertoonden dan een piek, zoals de anderen.

Alhoeweel de groep 18-54 nu het grootste deel van de ziekenhuisopnames is, is het aandeel 75-84, 85+ niet of nauwelijks afgenomen sinds begin januari. Het aandeel 85+ en 75-84 nam wel mooi af na de start met het Pfizer vaccin, maar die deling heeft niet doorgezet.

pi_197942415
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 12:12 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Vandaag is er nieuwe ziekenhuisopname data per leeftijdsgroep vrijgegeven van de UK. Nadat men op 9 december ouderen begon te vaccineren (eerst 85+) leek iets daarna het aandeel ouderen in ziekenhuisopnames af te nemen. Op 4 januari begon met grootschalig met vaccineren, ouderen eerst. Op 4 januari ging ook de nieuwe lockdown in, dus je verwacht alle ziekenhuisopnames te dalen, vandaar ook dat je beter naar proporties kunt kijken.
Je zou verwachten/hopen dat een aantal weken na de eerste prik, je een effect van de vaccins zou kunnen zien, doordat het aandeel ouderen (85+ en 75-84) in het aantal ziekenhuisopnames af zou nemen. Helaas is dat niet zichtbaar. Deze data loopt tot 7 februari, dus ruim 4 weken na de eerste Oxford prikken, en een aantal weken nadat veel 85-plussers hun 2e Pfizer vaccin gekregen zouden moeten hebben.

Ik heb de leeftijdsklassen 0-6, 7-17 en onbekend uit de grafieken gelaten omdat die heel klein zijn (maar wel meegenomen in berekeningen proporties). Alles is gemiddeld over 7 dagen. Grijs = lockdown, zwarte vertikale lijn is start Pfizer vaccinaties, vertikale blauwe lijn is start Oxford vaccinaties.

Het totaal aantal opnames in elke leeftijdsklasse nam mooi af sinds de lockdown. Wel apart dat ziekenhuisopnames van 55-64 veel meer een plateua vertoonden dan een piek, zoals de anderen.
[ afbeelding ]

Alhoeweel de groep 18-54 nu het grootste deel van de ziekenhuisopnames is, is het aandeel 75-84, 85+ niet of nauwelijks afgenomen sinds begin januari. Het aandeel 85+ en 75-84 nam wel mooi af na de start met het Pfizer vaccin, maar die deling heeft niet doorgezet.

[ afbeelding ]
Mooie grafieken!
Als ik het allemaal goed lees is dit een aanwijzing dat de effectiviteit van het Oxford vaccin bij ouderen inderdaad laag is?
zie email 27 oktober
pi_197942417
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 12:10 schreef BillDauterive het volgende:

[..]

Hun verzorgers hebben geen voorrang meer toch? In de laatste routekaart heb ik dat helaas niet meer gezien.
ik val nu onder wmo gehandicapten zorg.....nog steeds "voorrang" maar waar precies weet ik niet meer na al dat geschuif :D

maar ze hadden gezegd dat ze tegen de lente alle kwetsbaren en hun verzorgers ingeënt zouden hebben met de eerste prik dan, dus ze hebben nog een week of 5 om dat te doen.
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
pi_197942424
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 12:10 schreef BillDauterive het volgende:

[..]

Is die voorrang er ooit geweest l? Want dan wordt het een lastige definitiekwestie. Dat moet je als minister echt niet willen.
zie email 27 oktober
pi_197942464
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 12:15 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Is die voorrang er ooit geweest l? Want dan wordt het een lastige definitiekwestie. Dat moet je als minister echt niet willen.
Vzv ik weet, krijgen mantelzorgers geen voorrang.
pi_197942467
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 12:15 schreef trein2000 het volgende:

[..]

ja er is nog steeds voorrang.
Het SVB heeft gewoon in het systeem staan wie de verzorgers zijn.
ik krijg ook een brief van het SVB met de vaccinatie oproep.
pi_197942472
Ben ik spuit 11? Heb hem nog niet gezien hier.

NOS:

quote:
Utrecht:proef voor openen horeca

Utrecht wil bij wijze van proef drie
horecabedrijven heropenen om te kijken
onder welke voorwaarden cafés en
restaurants weer veilig open kunnen.Het
gaat om een restaurant waar alleen
zitplaatsen zijn,een restaurant met een
bar en een fastfoodrestaurant.

De proef is een initiatief van de
lokale afdeling van Koninklijke Horeca
Nederland en de GGD.Als er toestemming
voor komt kan het experiment binnen
twee weken beginnen.

De bedoeling is om de inzichten snel
landelijk te delen.Van de bedrijven die
meedoen moeten personeel en bezoekers
meerdere keren worden getest.
He heeeeee. Zal een keer tijd worden.
Veel te laat maar we gaan eindelijk voorstellen om te gaan real life testen.

Incoming:
- enthousiaste hondjes pic van Lenny.
- kroegen open pic met die pantzzzerrr in het zwart wit
1947-2016
pi_197942474
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 12:08 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Precies dit. Wat mij betreft vaccineren ze allen mannen van boven de 50 met overgewicht met voorrang. Heeft niks met belonen te maken. Is gewoon ten dienste van de maatschappij.
Het feit dat ze eerder gevaccineerd worden zie ik niet als belonen inderdaad. Maar het is wel degelijk een beloning als je die groep straks weer eerder meer vrijheden geeft. Dan worden ze dus eigenlijk beloond omdat ze in een risico groep vallen.

quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 12:07 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Het moet maar eens opgehouden zijn. Wat is nou het risico van een dergelijk experiment? Dat is toch verwaarloosbaar...
Ik denk dat ze zelf ook wel in zien dat er amper risico aan vast zit, maar dan moeten ze straks toegeven dat dingen als de horeca wel degelijk op een veilige manier open kunnen en dat ze wellicht te lang gewacht hebben met meedenken. Dat willen ze niet toegeven gok ik zo.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-02-2021 12:19:57 ]
pi_197942475
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 12:18 schreef 297534 het volgende:

[..]

Hoe sympathiek ik het idee ook vind lijkt me dat ook beter.
zie email 27 oktober
pi_197942477
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 12:18 schreef 297534 het volgende:

[..]

vrijwillige mantelzorgers nog niet, dat is ook wel lastig om uit te zoeken.
betaalde permanente verzorgers wel.
pi_197942485
quote:
2s.gif Op donderdag 11 februari 2021 12:18 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Het feit dat ze eerder gevaccineerd worden zie ik niet als belonen inderdaad. Maar het is wel degelijk een beloning als je die groep straks weer eerder meer vrijheden geeft. Dan worden ze dus eigenlijk beloond omdat ze in een risico groep vallen.
[..]

Ik denk dat ze zelf ook wel in zien dat er amper risico aan vast zit, maar dan moeten ze straks toegeven dat dingen als de horeca wel degelijk op een veilige manier open kunnen en dat ze wellicht te lang gewacht hebben. Dat willen ze niet toegeven gok ik zo.
ach laat ze toch, kunnen ze eindelijk weer uit eten :D
pi_197942488
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 12:18 schreef Predator40 het volgende:

[..]

vrijwillige mantelzorgers nog niet, dat is ook wel lastig om uit te zoeken.
betaalde permanente verzorgers wel.
Ja oke. Dat is een logische grens inderdaad.
zie email 27 oktober
pi_197942512
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 12:09 schreef Nober het volgende:
Meesterzet van Rutte?

[ twitter ]
Als je van een stoeprand af flikkert is het herstel ook minder spectaculair van wanneer je nadat je in een ravijn gedonderd bent daaruit komt klimmen.

De economische problemen in Nederland zijn zeer beperkt vergeleken met andere Europese landen. Het herstel dus ook.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_197942518
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 12:19 schreef Predator40 het volgende:

[..]

ach laat ze toch, kunnen ze eindelijk weer uit eten :D
Ja, ik heb geen solidariteit blijkbaar als ik er wat issues mee heb. Ongeacht hoeveel solidariteit er het afgelopen jaar is getoond.
pi_197942519
quote:
2s.gif Op donderdag 11 februari 2021 12:18 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Je weer hoe ik denk over vaccinatiebewijzen, zeker in de fase dat nog niet iedereen de kans gehad heeft.
quote:
Ik denk dat ze zelf ook wel in zien dat er amper risico aan vast zit, maar dan moeten ze straks toegeven dat dingen als de horeca wel degelijk op een veilige manier open kunnen en dat ze wellicht te lang gewacht hebben met meedenken. Dat willen ze niet toegeven gok ik zo.
Zou toch een schandelijke motivering zijn.
zie email 27 oktober
  donderdag 11 februari 2021 @ 12:21:25 #23
3542 Gia
User under construction
pi_197942523
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 11:41 schreef Predator40 het volgende:

[..]

@:Gia gaat nog wel even duren voor ons :D
de volgende groep
Ik heb overgewicht, hoewel maar net boven bmi 30, maar ben wel in beeld bij de huisarts, als hartpatient, o.a.
Misschien optelsom?

Denk overigens ook dat bij de groep bmi > 40 best wel wat ant-vaxxers en/of viruswappies zitten. Die gaan niet.
pi_197942533
Ik heb nog ergens een lesbevoegdheid in de la liggen.

Ik wil ook voorrang.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_197942540
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 12:14 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Mooie grafieken!
Als ik het allemaal goed lees is dit een aanwijzing dat de effectiviteit van het Oxford vaccin bij ouderen inderdaad laag is?
Dat is denk ik een iets te vroege conclusie, maar ik had inderdaad wel gehoopt te zien dat het aandeel 75+ in ziekenhuisopnames afgenomen was tov 18-74. Het is alleen wat lastiger te interpreteren aangezien de start van de Oxford vaccinatie precies gelijk viel met de nieuwe lockdown.
En de laatste dagen is de groep 18-54 de grootste groep in de ziekenhuisopnames, in die groep lijkt de afname wat af te vlakken. Maar dat kan ook gewoon komen omdat veel mensen in de groep werken en veel in contact met andere mensen zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')