ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes FredvZ Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Het is veel te druk in de trein. Het advies om alleen te reizen wanneer dat noodzakelijk is, is er nog steeds. Verveelde jeugd heeft een warme hangplek gevonden bij de trein. En tot m'n verbazing toeristen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op woensdag 10 februari 2021 21:13 schreef spectrumanalyser het volgende: Het is veel te druk in de trein. Het advies om alleen te reizen wanneer dat noodzakelijk is, is er nog steeds. Verveelde jeugd heeft een warme hangplek gevonden bij de trein. En tot m'n verbazing toeristen.
Ik heb ook het idee dat er een hoop volk in de trein zit waarvan ik me afvraag of die überhaupt in hun leven ooit al eens een dag belaste arbeid hebben verricht..
Ik heb ook het idee dat er een hoop volk in de trein zit waarvan ik me afvraag of die überhaupt in hun leven ooit al eens een dag belaste arbeid hebben verricht..
Het mooie is dat jij daar helemaal geen mening over hoeft te hebben
Het is asociaal tegenover de mensen die de trein nu echt nodig hebben. het zorgpersoneel. Tevens loopt dit gespuis vlak achter je om door de poortjes te komen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op donderdag 11 februari 2021 13:44 schreef spectrumanalyser het volgende: Het is asociaal tegenover de mensen die de trein nu echt nodig hebben. het zorgpersoneel. Tevens loopt dit gespuis vlak achter je om door de poortjes te komen.
Vanmiddag sprong er nog eentje over de poortjes op Rotterdam Centraal, het leger NS BOA's dat er naast stond was te druk met het bespreken van de weekend plannen.
Blijkbaar gaan we richting het punt dat zelfs de BOA's er klaar mee zijn.
Op donderdag 11 februari 2021 13:44 schreef spectrumanalyser het volgende: Het is asociaal tegenover de mensen die de trein nu echt nodig hebben. het zorgpersoneel. Tevens loopt dit gespuis vlak achter je om door de poortjes te komen.
ik ben de lul die stopt net na het poortje zodattie niet kan passeren
ik ben de lul die stopt net na het poortje zodattie niet kan passeren
Chinese praktijken, camera herkenning van de desbetreffende en strafpunten uitdelen, wat vinden we daarvan? In sommige gevallen, zou ik misschien best wel voor kunnen zijn....
Op donderdag 11 februari 2021 13:44 schreef spectrumanalyser het volgende: Het is asociaal tegenover de mensen die de trein nu echt nodig hebben. het zorgpersoneel. Tevens loopt dit gespuis vlak achter je om door de poortjes te komen.
Ik geloof echt niet dat er veel zorgpersoneel in de trein zit. Het zijn meer veelplegers dan verplegers in de trein maar dat komt misschien ook wel dat de 'normale' reiziger netjes thuis blijft en dan vallen de boefjes natuurlijk ook meer op.
26-08-2016 never forget de zesde meet met Studiotje. O+
Op donderdag 11 februari 2021 13:44 schreef spectrumanalyser het volgende: Het is asociaal tegenover de mensen die de trein nu echt nodig hebben. het zorgpersoneel. Tevens loopt dit gespuis vlak achter je om door de poortjes te komen.
Niet om het één of ander hoor, maar zorgpersoneel gaat doorgaans niet met de trein naar het werk. Die pakken de auto of de fiets, aangezien ze meestal in de buurt van hun werk wonen. Met docenten net zo. Wat blijft er dan voor beroep over waarmee je wel gebruik mag maken van het ov?
Niet om het één of ander hoor, maar zorgpersoneel gaat doorgaans niet met de trein naar het werk. Die pakken de auto of de fiets, aangezien ze meestal in de buurt van hun werk wonen. Met docenten net zo. Wat blijft er dan voor beroep over waarmee je wel gebruik mag maken van het ov?
Dit schreeuwt om een bron. 4% van alle onderwijsmedewerkers VO in Nederland werken bij mij en ik kan precies uitdraaien wat voor afstand ze naar hun werk moeten forenzen. Voor Gelre-ziekenhuizen heb ik een paar dagen meer nodig.
Dit schreeuwt om een bron. 4% van alle onderwijsmedewerkers VO in Nederland werken bij mij en ik kan precies uitdraaien wat voor afstand ze naar hun werk moeten forenzen. Voor Gelre-ziekenhuizen heb ik een paar dagen meer nodig.
Ik weet het antwoord namelijk al.
4 procent. de overige 96 procent werkt dus wel degelijk in de buurt?
Niet om het een of ander hoor, maar ik zit bijna dagelijks in de trein (afgelopen dagen iets minder dan normaal) en het volk dat ik tref is toch echt merendeels student of dagjesmens/toerist.
Chinese praktijken, camera herkenning van de desbetreffende en strafpunten uitdelen, wat vinden we daarvan? In sommige gevallen, zou ik misschien best wel voor kunnen zijn....
is misschien weer een ander uiterste maar betere controle en betere poortjes waar je minder makkelijk doorloopt zou het al op kunnen lossen
4 procent. de overige 96 procent werkt dus wel degelijk in de buurt?
In het PO is 85% en in het VO ruim 80% van de mensen hogeropgeleid. Die forenzen meer en langere afstanden (heeft het CBS allemaal weer statistiekjes van die onregelmatig worden bijgehouden). Dit alleen al maakt het een gevaarlijke uitspraak.
Dan: 4% van alle kinderen van de middelbareschoolleeftijd in Nederland gaan bij mij naar een schoolgebouw, die geografisch verspreid liggen door heel Nederland maar waarvan het zwaartepunt ligt in de Twentse steden, Deventer en Oss. Gouda, Project-X-Haren, Aidshoven en nog wat gehuchten zijn de periferie. Dat is dusdanig groot dat je al nauwelijks meer van een steekproef kan spreken maar gewoon van "representatieve data".
Zeker niet ten lesten is het zo vaak zo dat docenten bewust niet om de hoek gaan wonen van hun werkgever. Dat is in het PO weer anders, maar in het VO woont op sommige scholen meer dan 80% van de docentenpopulatie niet in de plaats waar hun schoolgebouw staat. Onder het OOP zijn die cijfers heel anders.
Op vrijdag 12 februari 2021 18:43 schreef DJMO het volgende: Wat blijft er dan voor beroep over waarmee je wel gebruik mag maken van het ov?
Uit mijn kleine onderzoekje in de eerste lockdownweek bleek dat het na 21u vrijwel allemaal medewerkers van supermarkten en bejaardenhuizen zijn in de bus.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Uit mijn kleine onderzoekje in de eerste lockdownweek bleek dat het na 21u vrijwel allemaal medewerkers van supermarkten en bejaardenhuizen zijn in de bus.
Ik had het over overdag in de trein. Wat er 's avonds na 21 uur in de trein zit weet ik niet, dan lig ik meestal in m'n bed.
"De reiziger gaat het verschil echt merken" werd er donderdag nog gezegd over de pogingen om vrijdag treinen te laten rijden. Zaterdag, een volle week na de sneeuw, gonsde het station nog van de omroepberichten "due to adverse weather conditions..."
Hoe het ook zij, ieder nadeel hep se foordeel, bij verrassing werd de Pimpel vandaag getrokken door Vectron 193 759. Kennelijk was dat bekend want er kwamen nog twee jongens bij me staan op het eind van het perron. Hoe dan ook, prachtplaat, al zeg ik het zelf
Op zaterdag 13 februari 2021 10:48 schreef Dr_Flash het volgende: "De reiziger gaat het verschil echt merken" werd er donderdag nog gezegd over de pogingen om vrijdag treinen te laten rijden. Zaterdag, een volle week na de sneeuw, gonsde het station nog van de omroepberichten "due to adverse weather conditions..."
Hoe het ook zij, ieder nadeel hep se foordeel, bij verrassing werd de Pimpel vandaag getrokken door Vectron 193 759. Kennelijk was dat bekend want er kwamen nog twee jongens bij me staan op het eind van het perron. Hoe dan ook, prachtplaat, al zeg ik het zelf
Dat niet maar als 't ding vertrekt heb je niet meer het idee dat je moet uitstappen om te helpen duwen.
Nouwwww het binnenrijden in Deventer ging in een poging of vier uiteindelijk Stukje optrekken, weer even stilstaan, nog een stukje etc. Sein was gewoon groen.
Dat niet maar als 't ding vertrekt heb je niet meer het idee dat je moet uitstappen om te helpen duwen.
Mijn koffie moet wel op z'n plek blijven zonder te morsen hè. Comfort boven alles Eind jaren '90 reisde ik veelvuldig van Hengelo naar Amsterdam met deze trein zónder te duwen:
Hebben ze te weinig locs dat ze alsnog moeten wisselen? Die dingen zijn prima geschikt voor meer spanningen.
klopt, maar Duitsland rijdt met eigen locs. Nederland gebruikt normaal gesproken met 1700-locs en daar kom je in Duitsland niet zo ver mee. Net zoals je met de Duitse BR101-locs niet ver Nederland in komt.
Over een aantal jaren met de nieuwe Talgo-treinen gaat de Berlijn-trein versneld worden én is een locwissel niet meer nodig.
Met ICx stellen over Zwolle rijden was de planning ook ooit
Was dat aangekondigd? Voor zover ik weet is dat altijd ongeïnformeerd gokwerk geweest en was er hooguit sprake van een optie bij ICx in het oorspronkelijke raamcontract voor een handvol multicourante stellen. Dit was allemaal echt groots aangekondigd in de diverse media.
Was dat aangekondigd? Voor zover ik weet is dat altijd ongeïnformeerd gokwerk geweest en was er hooguit sprake van een optie bij ICx in het oorspronkelijke raamcontract voor een handvol multicourante stellen. Dit was allemaal echt groots aangekondigd in de diverse media.
Klopt. Er is later gekozen voor ECx, de Talgo die ik hierboven noemde. Die moeten in 2022/2023 ergens in dienst komen.
Klopt. Er is later gekozen voor ECx, de Talgo die ik hierboven noemde. Die moeten in 2022/2023 ergens in dienst komen.
Narrator: But they didn't enter service in 2022/2023.
Ik heb er in ieder geval net zo'n goed gevoel bij als bij die uurlijkse Intercity Bremen-Groningen. Zijn Talgo's niet praktisch duurder dan een ICE in onderhoud? En ik meen me te herinneren dat toen ik in de VS in dat ding zat dat ik las dat ze ook redelijk onbetrouwbaar zijn en dat krijg ik meen ik vaker gezien te hebben.
Was dat aangekondigd? Voor zover ik weet is dat altijd ongeïnformeerd gokwerk geweest en was er hooguit sprake van een optie bij ICx in het oorspronkelijke raamcontract voor een handvol multicourante stellen. Dit was allemaal echt groots aangekondigd in de diverse media.
Als ik het me goed herinner was er oorspronkelijk wel degelijk een bestelling geplaatst voor een dozijn Nederland-geschikte ICx-treinstellen voor inzet in de IC Berlijn. Vrij kort na de bestelling heeft DB de order aangepast en zijn de NL-stellen komen te vervallen, in plaats daarvan zijn er toen veel meer en langere stellen voor inzet in Duitsland besteld.
edit: het is wat zoeken, want veel informatie die destijds is gepubliceerd is niet meer terug te vinden. Maar ik heb nog wat kunnen vinden:
quote:
- Es wird 2 verschiedene Triebzüge geben: --- einen "K1n" mit 7 Wagenteilen (3 angetrieben) und 499 Plätzen für eine Höchstgeschwindigkeit von 230 km/h, Zulassung "D+NL" (Deutschland, Niederlande) --- einen "K3s" mit 10 Wagenteilen (5 angetrieben) und 724 Pläzen für eine Höchstgeschwindigkeit von 249 km/h, Zulassung "DACH" (Deutschland, Östereich, Schweiz)
[quote]Als ik het me goed herinner was er oorspronkelijk wel degelijk een bestelling geplaatst voor een dozijn Nederland-geschikte ICx-treinstellen voor inzet in de IC Berlijn. Vrij kort na de bestelling heeft DB de order aangepast en zijn de NL-stellen komen te vervallen, in plaats daarvan zijn er toen veel meer en langere stellen voor inzet in Duitsland besteld.
Ik heb altijd begrepen dat dat een optie was uit een vervolgorder en die optie is uiteindelijk voor de volledige vervolgorder toen omgezet in een raamcontract voor één hoofdtype treinstel voor 250km/u voor Duitsland (nou jah, ik gok heel DACH).
quote:
edit: het is wat zoeken, want veel informatie die destijds is gepubliceerd is niet meer terug te vinden. Maar ik heb nog wat kunnen vinden: [..]
Ik heb ff niet de mogelijkheid om dit nu uit te pluizen maar ik ga er van de week ff voor zitten want ik ben natuurlijk een datahoarder en er is een kans dat ik er ergens een PDFje van heb, met de hele geschiedenis. De tekst uit de link naar moebahn in ieder geval, heeft het over het raamcontract met vervolgopties, want er is echt never nooit niet een directe bestelling geplaatst voor 300 treinstellen.
Ik heb altijd begrepen dat dat een optie was uit een vervolgorder en die optie is uiteindelijk voor de volledige vervolgorder toen omgezet in een raamcontract voor één hoofdtype treinstel voor 250km/u voor Duitsland (nou jah, ik gok heel DACH). [..]
Ik heb ff niet de mogelijkheid om dit nu uit te pluizen maar ik ga er van de week ff voor zitten want ik ben natuurlijk een datahoarder en er is een kans dat ik er ergens een PDFje van heb, met de hele geschiedenis. De tekst uit de link naar moebahn in ieder geval, heeft het over het raamcontract met vervolgopties, want er is echt never nooit niet een directe bestelling geplaatst voor 300 treinstellen.
- Zevendelige treinstellen voor 230 km/u - Tiendelige treinstellen voor 249 km/u Totaal 130 treinstellen, met een vervolgbestelling voor nog eens 90, en een optie voor nog eens 80.
Dat komt wel overeen met de Wikipedialink die ik ook had gepost, en daarin wordt weer geschreven dat 12 van de zevendelige treinstellen zouden worden uitgerust voor Nederland. Bij een latere aanpassing van het contract is toen alles omgezet naar twaalfbaks treinen geschikt voor 250 km/u, die alleen voor DACH gebruikt worden.
Als ik het me allemaal goed herinner is die aanpassing van het contract gebeurd toen de Fernbussen in opkomst waren in Duitsland, en is de bestelling aangepast om meer capaciteit te bieden en met lagere prijzen de bussen te kunnen beconcurreren. Destijds zijn er ook aanpassingen geweest zodat je Sparpreise nog op dezelfde dag kon kopen enzo.
Sneeuw en zon is de ultieme combinatie en dat ga je in Nederland helaas niet heel vaak zien. Zonder al te grote verwachtingen werd daarom op zaterdag 13 februari al vroeg in de ochtend koers gezet naar Twente, alwaar veel meer sneeuw ligt dan in het noorden van het land.
Aangezien de zon in het oosten om 7:55 opkwam, had ik zo het vermoeden dat de eerste IC naar Berlijn bij Holten wel eens in de eerste bruikbare zonnestralen kon worden vastgelegd. Terwijl de rest van de dag zo'n beetje alle internationale treinen flinke vertraging opliepen, was de 1746 met IC 141 (Amsterdam Centraal - Berlin Ostbahnhof) nog aardig op tijd.
De NS zegt vanaf morgen weer volgens de reguliere dienstregeling te rijden. De vervoerder waarschuwt wel dat het druk kan zijn. Treinen kunnen uitvallen omdat ze lange tijd in extreme kou hebben stilgestaan. Ook rijden er misschien kortere treinen dan normaal.
In ander nieuws: morgen is het code rood vanwege ijzel.
Gelukkig dat NS optimistisch is en denkt deze extreme omstandigheden met een normale dienstregeling te kunnen trotseren. Ik ben wel benieuwd hoelang het duurt voordat men op dat besluit terugkomt...
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
In ander nieuws: morgen is het code rood vanwege ijzel.
Gelukkig dat NS optimistisch is en denkt deze extreme omstandigheden met een normale dienstregeling te kunnen trotseren. Ik ben wel benieuwd hoelang het duurt voordat men op dat besluit terugkomt...
KNMI heeft het zelf al over mogelijk grote verstoringen bij het OV dus dit is een intikkertje
Net zoals de HTM pekeltrams: bovenste pantograaf omhoog voor het ijs-schrapen en met de achterste de stroom trekken. Hoppa..
Even oprecht een vraag, maar wat is nu het probleem voor de spoorwegen met ijzel? Ik snap dat de stroomafnemer dan minder goed contact maakt met de bovenleiding. Maar ik kan me nog een wonderlijke rit herinneren met een plan v die daar geen enkele moeite mee had. Dat is alweer zo'n tien jaar geleden. Maar is dit na die tijd dan zo'n issue geworden of zie ik dat verkeerd?
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Op zondag 14 februari 2021 22:21 schreef James1988 het volgende: Computers en moderne elektronica die zeggen "ja daag, met zo'n instabiele stroomvoorziening ga ik niet werken, de ballen"
en er treedt veel minder verlies op, waardoor de rijdraad ook minder warm wordt en het schrapen van de bovenleiding minder makkelijk gaat.
en er treedt veel minder verlies op, waardoor de rijdraad ook minder warm wordt en het schrapen van de bovenleiding minder makkelijk gaat.
Klopt het ook dat het vaak met de eerste trein nog wel gaat. Maar door de wrijving van de eerste trein dooit het iets maar het vriest gelijk weer aan en dan heeft de tweede trein er meer last van?
26-08-2016 never forget de zesde meet met Studiotje. O+
Op maandag 15 februari 2021 10:10 schreef Salatrel het volgende: Personeel dat de dienstregeling op moet starten komt niet met OV daar wel eens over nagedacht?
De chauffeurs die weg moeten strooien of vegen lukt het toch ook om over de niet gestrooide of geveegde weg bij hun strooi- of veegwagen te komen?
Sinds kort heb ik een Skoda SUV met een 1.0 driepitter, trekt goed hoor. Heb ook zo'n C1, die rijdt ook lekker door. Al houdt-ie wel op gegeven moment wel een beetje in, vermoed dat de ECU zo ingesteld is.
(ik reis meestal wel per trein bedenk ik me nu )
[ Bericht 10% gewijzigd door Fred op 15-02-2021 23:29:58 ]
Als ik het me goed herinner was er oorspronkelijk wel degelijk een bestelling geplaatst voor een dozijn Nederland-geschikte ICx-treinstellen voor inzet in de IC Berlijn. Vrij kort na de bestelling heeft DB de order aangepast en zijn de NL-stellen komen te vervallen, in plaats daarvan zijn er toen veel meer en langere stellen voor inzet in Duitsland besteld.
edit: het is wat zoeken, want veel informatie die destijds is gepubliceerd is niet meer terug te vinden. Maar ik heb nog wat kunnen vinden: [..]
Heb ook zo'n C1, die rijdt ook lekker door. Al houdt-ie wel op gegeven moment wel een beetje in, vermoed dat de ECU zo ingesteld is.
Die van mij houdt eigenlijk alleen in als ie in de toerenbegrenzer duikt. Al heb ik bij gebrek aan een toerenteller geen idee bij hoeveel dat precies is.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Kreeg trouwens vandaag een mailtje over herroepingsrecht. Begrijp ik het goed dat je gewoon kunt terug rekenen hoeveel gebruik je het afgelopen jaar van de abo gemaakt hebt, en als "geen abo" goedkoper geweest was, kun je het verschil terug krijgen?
Op dinsdag 16 februari 2021 16:47 schreef Dr_Flash het volgende: Kreeg trouwens vandaag een mailtje over herroepingsrecht. Begrijp ik het goed dat je gewoon kunt terug rekenen hoeveel gebruik je het afgelopen jaar van de abo gemaakt hebt, en als "geen abo" goedkoper geweest was, kun je het verschil terug krijgen?
Ja dus. Toch weer even lekker een uurtje met Excel liggen goochelen. Ik heb het maar herroepen. Ik lijk zo'n ¤ 67 terug te kunnen krijgen. Geen idee eigenlijk hoe het geregeld is of wordt met "de andere vervoerders" maar de invloed daarvan is relatief klein.
Ik heb het mailtje ook gekregen. Dacht eerst dat het niet van toepassing zou zijn, maar nu je het zo zegt kan het voor mij ook wel interessant zijn want had een TrajectVrij ter waarde van ¤300 gekocht en vervolgens maar een paar dagen kunnen gebruiken. Maar ff uitrekenen
Op dinsdag 16 februari 2021 16:18 schreef Dr_Flash het volgende: Rijden de treinen trouwens vandaag weer wel normaal? Of is het nou "te snel invallende dooi" of zo?
Er zijn nog steeds wat stelletjes stuk, dus er zijn nog wat intercity's rond Amsterdam en Schiphol opgeheven met uitlopers naar Nijmegen, Amersfoort en Almere/Lelydorp
Op dinsdag 16 februari 2021 16:18 schreef Dr_Flash het volgende: Rijden de treinen trouwens vandaag weer wel normaal? Of is het nou "te snel invallende dooi" of zo?
Open de gordijnen en kijk naar buiten
Bijna een jaar geleden waren we onderweg naar Winterberg. Wel zin om weer zo'n rondje te doen.
Een probleem met de remleiding deed daar niets aan af
Ja half uur te laat in Oberhausen, ICE naar Arnhem gemist, maar wat boeide het Acheraf erg blij dat we dat (en het Nieuwjaarsrondje een week later natuurlijk) nog hebben kunnen doen voordat de grote ophokking begon
Heb je het inwijdingsritueel wat hoort bij deze topicreeks eigenlijk al ondergaan? Is toch wel redelijk noodzakelijk vooraleer hier meningen verkondigd mogen worden.
Nou ik blijk dus alleen "reizen op rekening" op mijn kaart te hebben dus ik kan er niks van af halen. Toch is daar ergens onder water een NS Flex AltijdVoordeel aan gekoppeld, maar dus niet op mijn kaart. Heb ik nou wat aan dat herroepingsmailtj of niet? En zo ja, wat moet ik dan van mijn kaart verwijderen?
Je hoeft niets van je kaart te verwijderen. Flexabonnementen zijn virtueel, ze bestaan alleen in je Mijn NS account. Als je niet meer wilt betalen voor een abonnement kan je het wijzigen in het gratis abonnement "NS Flex zonder abonnement".
Als u online of telefonisch een abonnement aanschaft, heeft u een bedenktijd van 14 dagen. Heeft u vorig jaar tussen 26 januari 2020 en 1 september 2020 online of telefonisch een doorlopend abonnement of maandabonnement bij NS aangeschaft? Dan geven we u de mogelijkheid om alsnog gebruik te maken van uw herroepingsrecht. Dit recht geldt ook als het abonnement reeds beëindigd is. U heeft dan recht op teruggave van het al betaalde abonnementsgeld.
En dan denk ik, ik heb afgelopen mei mijn Altijd Voordeel om laten zetten in een NS Flex Altijd Voordeel. Geldt dit mailtje dan voor mij of niet? En zo nee, waarom krijg ik het dan?
En dan denk ik, ik heb afgelopen mei mijn Altijd Voordeel om laten zetten in een NS Flex Altijd Voordeel. Geldt dit mailtje dan voor mij of niet? En zo nee, waarom krijg ik het dan?
Aha, dat geldt denk ik als beëindiging van een abonnement (je oude Altijd Voordeel) en de start van een nieuw abonnement (de Flex-variant) en daarom kom je dus in aanmerking voor het verlengde herroepingsrecht.
Als je sindsdien echt helemaal niet gereisd hebt met dit abonnement kan het de moeite waard zijn om hiervan gebruik te maken. Als je wel hebt gereisd zul je het verschil tussen wel korting / geen korting moeten terugbetalen, dan is het wellicht niet interessant.
Ja dat dus. Ik heb wel gereisd maar zo sporadisch dat het goedkoper geweest zou zijn om geen AltijdVoordel te hebben dus ik heb om herroeping gevraagd. En nu zie ik dus wel wat er gaat gebeuren. En is er dus niet een product wat op mijn kaart staat wat ik er vanaf moet halen.
Heeft u een reizen op saldo abonnement? Dan dient u binnen 14 dagen uw abonnement van uw OV-chipkaart af te halen bij een NS-kaartautomaat of ander ophaalpunt voor de OV-chipkaart.
Dus: Heeft u een ander dan "reizen op saldo" abonnement? Dan hoeft u niks te doen en stromen de knaken vanzelf binnen.
Wat wil je anders met een Frans design en een Duits technisch ontwerp?
Hebben we eigenlijk in Nederland nog bedrijven die dit soort dingen fabriceren? Al sinds jaar en dag komen vrijwel alle onderdelen uit het buitenland, ook van de treinen die NS zelf heeft ontworpen. De enige echt Nederlandse leverancier die mij te binnen schiet is het vroegere Holec, nu Alstom Transport in Ridderkerk en volgens mij werken zij nu ook deels mee aan de ICNG, ook al staat dat niet op de infographic (maar ik kan mij uiteraard vergissen).
In ander nieuws: de vakbondsleden van de FNV en de VVMC hebben ingestemd met de nieuwe NS CAO.
Hebben we eigenlijk in Nederland nog bedrijven die dit soort dingen fabriceren? Al sinds jaar en dag komen vrijwel alle onderdelen uit het buitenland, ook van de treinen die NS zelf heeft ontworpen. De enige echt Nederlandse leverancier die mij te binnen schiet is het vroegere Holec, nu Alstom Transport in Ridderkerk en volgens mij werken zij nu ook deels mee aan de ICNG, ook al staat dat niet op de infographic (maar ik kan mij uiteraard vergissen).
Nouja misschien wel iets van electronica oid.
quote:
In ander nieuws: de vakbondsleden van de FNV en de VVMC hebben ingestemd met de nieuwe NS CAO.
En welke luxepositie heeft het personeel van NS er nu weer bijgekregen?
Hebben we eigenlijk in Nederland nog bedrijven die dit soort dingen fabriceren? Al sinds jaar en dag komen vrijwel alle onderdelen uit het buitenland, ook van de treinen die NS zelf heeft ontworpen. De enige echt Nederlandse leverancier die mij te binnen schiet is het vroegere Holec, nu Alstom Transport in Ridderkerk en volgens mij werken zij nu ook deels mee aan de ICNG, ook al staat dat niet op de infographic (maar ik kan mij uiteraard vergissen).
In ander nieuws: de vakbondsleden van de FNV en de VVMC hebben ingestemd met de nieuwe NS CAO.
Prysmian (in de volksmond Draka, Draden en kabels) in Emmen. Wat betreft elektromotoren heeft SEW een fabriek in Rotterdam (assemblage) maar die maken geen motoren voor treinen. Aluminium zou betrokken kunnen worden van Aldel in Delfzijl
Nederland is natuurlijk ook erg goed in het wegpesten van de primaire sector (landbouw, hoogovens). Dat Chinees staal een veel hogere CO2 uitstoot per ton staal heeft (afgezien van het transport) maakt niet uit. Als de uitstoot niet in NL is bestaat het immers niet.
Ik weet niet hoe lang een mal om draaistellen te maken mee gaat, maar die zijn niet goedkoop, misschien is dat
Assemblage zou prima in Nederland kunnen. Maar zolang ze VMBO'ers leuk klinkende opleidingen voor blijven schotelen met zeer beperkte baankansen, dan blijven goede monteurs schaars.
Mogelijk drie jaar vertraging voor de verbouwing van het Hoofdstation van Groningen. De treinvrije periode van 2022 dreigt niet gehaald te worden door archeologische vondsten en kabelwerk.
Arriva gaat tijdelijk snijden in de noordelijke treindienstregeling omdat er te weinig inkomsten zijn:
- tussen Sneek en Leeuwarden rijden 2 treinen per uur in plaats van 4 - tussen Leeuwarden en Groningen rijden tussen de spitsen alleen maar stoptreinen - op datzelfde traject rijdt op zaterdag maar 1 sneltrein per uur ipv 2 - de avondstoppers tussen Groningen en Zuidhorn vervallen - de spitstreinen naar Warffum vervallen - de sneltrein tussen Groningen en Winschoten vervalt
Op woensdag 17 februari 2021 18:39 schreef Peterselieman het volgende: - tussen Leeuwarden en Groningen rijden tussen de spitsen alleen maar stoptreinen - op datzelfde traject rijdt op zaterdag maar 1 sneltrein per uur ipv 2
Die snap ik even niet: waarom zou het op zaterdag drukker zijn dan doordeweeks tussen de spitsen? Waar moeten die mensen naar toe dan?
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Ach ik denk dat in deze tijd waarin, bijvoorbeeld bij klm, duizenden mensen hun baan verliezen ik tevreden mag zijn dat de inflatie gecorrigeerd wordt. Ben ik blij? Nee gezien de resultaten van de afgelopen jaren had er meer gemogen maar de onderhandelingen liepen helaas precies toen Corona begon. Dus ben ik blij? Nee wel tevreden met wat er uiteindelijk uitgekomen is want het had zeker slechter gekund als je weet wat men van plan was..
In Meppel in de garage van Arriva staat een van de twee kopbakken van stel 10239, evenals de motorbak. Ik ben benieuwd of de andere helft nog opgelapt gaat worden na de botsing met de tank met melkpoeder in Leeuwarden enkele jaren geleden.
Op woensdag 17 februari 2021 14:49 schreef Dr_Flash het volgende: Ja dat dus. Ik heb wel gereisd maar zo sporadisch dat het goedkoper geweest zou zijn om geen AltijdVoordel te hebben dus ik heb om herroeping gevraagd. En nu zie ik dus wel wat er gaat gebeuren. En is er dus niet een product wat op mijn kaart staat wat ik er vanaf moet halen.
Ik denk dat ik het snap, misschien.
quote:
Beste heer Fles,
Uw nieuwe factuur met nummer 12POLIZEI staat voor u klaar in Mijn NS, in het menu onder Facturen.
Het totaalbedrag is -¤ 85,72. Dit bedrag ontvangt u van ons.
Kan iemand mij uitleggen waarom de intercity van en naar Maastricht eindigt in Wormerveer in plaats van in Uitgeest zoals de intercity van en naar Nijmegen wel doet.
ik vermoed dat er onvoldoende capaciteit is op Uitgeest om daar nog te kunnen keren. tevens kan het zijn dat er een aantal sporen op Uitgeest niet inzetbaar is wegens aan- afvoer van materialen voor de werkzaamheden.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op dinsdag 23 februari 2021 10:13 schreef spectrumanalyser het volgende: ik vermoed dat er onvoldoende capaciteit is op Uitgeest om daar nog te kunnen keren. tevens kan het zijn dat er een aantal sporen op Uitgeest niet inzetbaar is wegens aan- afvoer van materialen voor de werkzaamheden.
Vanaf volgend jaar gaan er Nightjet-treinen rijden met een stuurstandrijtuig. Waar zouden ze het ontwerp van die kop nou toch van afgekeken hebben.. Dit worden de nieuwe Nightjet-nachttreinen
[ Bericht 14% gewijzigd door ReisT op 23-02-2021 14:37:15 ]
achja, het zijn maar 9 dagen in Castricum en Heiloo. er gaan stapvoets lange werktreinen langs die bij elke overgang stoppen om deze handmatig te bedienen. dan is de fictieve kentekenplaat op de auto wel goed gevonden.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Tof materieel van Swietelsky. gisteravond in Alkmaar waren de treinen die de ballast op hun plek drukken bezig. daar komt dan een klein mini-karretje uit, een soort ouderwets skilifthokje. het gele hokje komt van achterop de grotere gele trein.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
De coronacrisis heeft NS hard geraakt. Waar 2019 een topjaar was met een hoge reizigerswaardering en een nettoresultaat van ¤215 miljoen, sluit NS coronajaar 2020 af met een nettoverlies van ¤2,6 miljard. Dat komt met name door bijzondere waardeverminderingen en een voorziening voor verlieslatende contracten ter grootte van ¤2,3 miljard (waarvan 2 miljard non-cash).
Ahold, Jumbo en Coolblue doen anders goede zaken. De AEX staat ook torenhoog.
Het gaat eigenlijk alleen slecht met de bedrijven die niet flexibel genoeg waren om op andere manieren geld te verdienen dan normaal.
In geval van NS hadden ze direct bij de oproep het OV te mijden vorig jaar bij de overheid moeten aangeven dat dat inbreuk is op een hun concessie en dat ze daar geld voor willen hebben. Waarbij geen geld direct zou moeten betekenen dat ze het aantal gingen verminderen.
Hebben ze niet gedaan, dus nu een flinke strop. Niet dat het veel uitmaakt: de overheid is immers de enige aandeelhouder. De belastingbetaler vult het wel weer aan.
Op donderdag 25 februari 2021 13:53 schreef WcPot het volgende: Nu de DDZ maximaal 110km/h mag rijden. Wanneer kan je het eerste treinstel verwachten in de dienstregeling?
Op donderdag 25 februari 2021 16:34 schreef derLudolf het volgende: Je kunt van NS en de medewerkers moeilijk verlangen dat ze ineens timmerman of tegelzetter worden.
Als Alstom inschrijft en een goed bod uitbrengt... Ik verwacht zelf dat Siemens ook meedoet met hun Desiro HC. Daar heeft Abellio natuurlijk ook al ervaring mee.
Op vrijdag 26 februari 2021 11:08 schreef MTL het volgende: Als Alstom inschrijft en een goed bod uitbrengt... Ik verwacht zelf dat Siemens ook meedoet met hun Desiro HC. Daar heeft Abellio natuurlijk ook al ervaring mee.
Ik hoop stiekem op een Stadler. KISS. Als NS een mooi order plaatst. Wil Stadler. vast wel een aanpassing maken voor de instapnorm van 76cm
26-08-2016 never forget de zesde meet met Studiotje. O+
Op vrijdag 26 februari 2021 11:08 schreef MTL het volgende: Als Alstom inschrijft en een goed bod uitbrengt... Ik verwacht zelf dat Siemens ook meedoet met hun Desiro HC. Daar heeft Abellio natuurlijk ook al ervaring mee.
Is dat zo'n kutding was Arnhem Düsseldorf doet? Met al die schuine vloeren.
Ja, AnsaldoBreda is tegenwoordig van Hitachi. Ze bouwen in Pistoia o.a. treinen voor het Verenigd Koninkrijk, en de afwerkkwaliteit is nog steeds matig.
Ik zat laatst nog wat oude foto's te bekijken van de Historische Feldtage in Nordhorn. Ik had een stoomwals op de foto gezet blijkbaar, van het merk Breda.
Is dat zo'n kutding was Arnhem Düsseldorf doet? Met al die schuine vloeren.
Ze rijden wel in regio NRW, maar niet naar Arnhem. Naar Arnhem rijden Stadler Flirtjes. De Desiro HCs zijn deze dingen:
Heb er toevallig 1x in meegereden en vond ze prima rijden. Hooguit dat de uitgekozen stoelen niet mijn eigen keuze zouden zijn, maar dat is wel vaker zo...
Mompelt iets over SNG
[ Bericht 15% gewijzigd door MTL op 26-02-2021 22:16:03 ]
Op vrijdag 26 februari 2021 23:04 schreef dennistd het volgende: Dat ding had volgens mij ook een niet al te handige indeling met allemaal hellingen en hoekjes en zo
Ze rijden wel in regio NRW, maar niet naar Arnhem. Naar Arnhem rijden Stadler Flirtjes. De Desiro HCs zijn deze dingen: [ afbeelding ]
Heb er toevallig 1x in meegereden en vond ze prima rijden. Hooguit dat de uitgekozen stoelen niet mijn eigen keuze zouden zijn, maar dat is wel vaker zo...
Mompelt iets over SNG
Volgens mij heeft NS de afgelopen jaren met elke stoel de plank misgeslagen..
Stoelen zijn heel erg persoonlijk. Voor mij is alleen de 1e klas SNG minder, maar zelfs die is uit te houden als je in de juiste positie zit. Alleen het feit dat je daar precies in die positie moet zitten is waardeloos. 2e klas SNG heb ik ook niet veel problemen mee.
In Utrecht wilde men kennelijk het wiel opnieuw uitvinden bij de Uithoflijn en nu zijn de gevolgen zichtbaar: er moet voor 6 miljoen euro aan reparaties uitgevoerd worden omdat er asfalt afbrokkelt op de gecombineerde bus- en trambaan. Reden: een ontwerpfout en niemand die dat opgemerkt heeft.
Op zaterdag 27 februari 2021 17:06 schreef Peterselieman het volgende: In Utrecht wilde men kennelijk het wiel opnieuw uitvinden bij de Uithoflijn en nu zijn de gevolgen zichtbaar: er moet voor 6 miljoen euro aan reparaties uitgevoerd worden omdat er asfalt afbrokkelt op de gecombineerde bus- en trambaan. Reden: een ontwerpfout en niemand die dat opgemerkt heeft.
De aannemer is niet verantwoordelijk want die heeft gewoon het ontwerp gevolgd. Ok, prima! Wie heeft het ontwerp gemaakt dan? Waarom is die niet verantwoordelijk?
Het gaat wat offtopic, maar asfalt gebruiken op plekken waar (qua wegverkeer) alleen bussen komen is sowieso vragen om problemen. Dat gaat namelijk gegarandeerd leiden tot extreme spoorvorming.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Als ik de meest recente foto van het terrein op de Houtrakpolder bekijk dan zie ik geen DDAR bakken meer staan. Van wat ik begrepen heb zijn er meerdere bakken per boot naar Vlaardingen gegaan om gesloopt te worden door Vlasman. Waar dat slopen precies is gebeurd is niet bekend.
De aannemer is niet verantwoordelijk want die heeft gewoon het ontwerp gevolgd. Ok, prima! Wie heeft het ontwerp gemaakt dan? Waarom is die niet verantwoordelijk?
Het ontwerp wordt gemaakt naar aanleiding van gespecificeerde eisen, er is hooguit een referentieontwerp.
Het ontwerp wordt gemaakt naar aanleiding van gespecificeerde eisen, er is hooguit een referentieontwerp.
Dat ligt geheel aan de contractvorm.
Bij een klassiek UAV-contract lever je als opdrachtgever de tekeningen en exacte materiaalspecificaties aan en de aannemer maakt het dan. Je weet als opdrachtgever wat je krijgt maar als er iets in het ontwerp niet klopt, is het jouw probleem.
Bij een UAV-gc-contract in de meest extreme vorm, specificeer je dat je een trambaan wilt voor x trams per uur van a naar b met medegebruik door bussen en een levensduur van y jaar. De aannemer ontwerpt en realiseert de aannemer een bijpassende oplossing. Je hebt als opdrachtgever geen idee wat je gaat krijgen, als je per ongeluk een eis vergeten bent omdat je iets vanzelf sprekend vond, krijg je iets totaal anders (oh, u wilde elektrische trams?). Maar alle risico's met betrekking tot het ontwerp liggen bij de aannemer.
Daarnaast kun je naar hartelust mengen tussen deze twee vormen.
Ik weet niet welke contractvorm bij specifieke dit stukje gebruikt is, maar de Uithoflijn is in meerdere deelcontracten met verschillende contractvormen aanbesteed. Een stukje trambaan door het groen leent zich nou eenmaal meer voor ontwerpvrijheid bij de aannemer dan het stukje bij het centraal station met tientallen raakvlakken in ruimte en tijd en heel veel stakeholders.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
Op maandag 1 maart 2021 15:36 schreef spectrumanalyser het volgende: Als ik de meest recente foto van het terrein op de Houtrakpolder bekijk dan zie ik geen DDAR bakken meer staan. Van wat ik begrepen heb zijn er meerdere bakken per boot naar Vlaardingen gegaan om gesloopt te worden door Vlasman. Waar dat slopen precies is gebeurd is niet bekend.
Op maandag 1 maart 2021 15:36 schreef spectrumanalyser het volgende: Als ik de meest recente foto van het terrein op de Houtrakpolder bekijk dan zie ik geen DDAR bakken meer staan. Van wat ik begrepen heb zijn er meerdere bakken per boot naar Vlaardingen gegaan om gesloopt te worden door Vlasman. Waar dat slopen precies is gebeurd is niet bekend.
Bij een klassiek UAV-contract lever je als opdrachtgever de tekeningen en exacte materiaalspecificaties aan en de aannemer maakt het dan. Je weet als opdrachtgever wat je krijgt maar als er iets in het ontwerp niet klopt, is het jouw probleem.
Bij een UAV-gc-contract in de meest extreme vorm, specificeer je dat je een trambaan wilt voor x trams per uur van a naar b met medegebruik door bussen en een levensduur van y jaar. De aannemer ontwerpt en realiseert de aannemer een bijpassende oplossing. Je hebt als opdrachtgever geen idee wat je gaat krijgen, als je per ongeluk een eis vergeten bent omdat je iets vanzelf sprekend vond, krijg je iets totaal anders (oh, u wilde elektrische trams?). Maar alle risico's met betrekking tot het ontwerp liggen bij de aannemer.
Daarnaast kun je naar hartelust mengen tussen deze twee vormen.
Ik weet niet welke contractvorm bij specifieke dit stukje gebruikt is, maar de Uithoflijn is in meerdere deelcontracten met verschillende contractvormen aanbesteed. Een stukje trambaan door het groen leent zich nou eenmaal meer voor ontwerpvrijheid bij de aannemer dan het stukje bij het centraal station met tientallen raakvlakken in ruimte en tijd en heel veel stakeholders.
Het betrof een UAV-GC contract, dus vandaar mijn ietwat korte reactie.
Op donderdag 4 maart 2021 19:34 schreef James1988 het volgende: Dat wilden ze niet riskeren, met 25 kV op de draad en het risico op overslag. Gefrituurde kat doet het niet zo goed in de media.
Alsof iemand daar nog om maalt na Brexit, Covid en Meghan in de media.
Ja, die trein die ook voor de Rock van Trenitalia gebruikt wordt. Ik had die op InnoTrans 2018 gezien, maar ik vond dat ding erg 'plastic' van binnen. het oogde niet echt heel robuust en was niet echt fraai afgewerkt. Om maar te zwijgen over de indeling. Wel tof dat er fietsoplaadpunten waren, en een speciaal baby-zittertje aan de wand in het toilet
Nu er wat ruimte is ontstaan op de Houtrakpolder is Strukton begonnen om drie SGM3-stellen naar het oude Ter haak-terrein over te brengen. Strukton heeft de overbrengingsritten overgenomen van Volkerrail.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Dafuq wat is dit nu toch ook weer. Kennelijk hebben we 182 jaar spoor gehad in Nederland zonder dat het risico van onbewaakte overwegen bij iemand bekend was.
Treinen krijgen een andere kleur aan de voorkant, zodat ze meer opvallen. Neeeeeeeeeee!
Het is nog 3,5 week, zou dit nu al een vervroegde 1 April garp zijn. Dan maak ik 'm wel af. Treinen krijgen ook middels een arm die uitzwengt een verkeersbord 'Let op: Trein' op de trein.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Ik zag net tot m'n stomme verbazing twee vectrons in NS-livrei langsrijden op Frankfurt-Süd, ik wist helemaal niet dat de NS die besteld had. Ik heb in de gauwigheid nog een matige foto weten te produceren:
[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 10-03-2021 17:40:35 ]
Op woensdag 10 maart 2021 17:38 schreef J.B. het volgende: Ik zag net tot m'n stomme verbazing twee vectrons in NS-livrei langsrijden op Frankfurt-Süd, ik wist helemaal niet dat de NS die besteld had. Ik heb in de gauwigheid nog een matige foto weten te produceren:
Ik ben benieuwd hoe o.a. ICNG eruit gaat zien nu het ontwerp gaat worden aangepast. Het zou me niet verbazen als het zwarte 'zorromasker' in z'n geheel verdwijnt en de kop geheel geel wordt.
Ik ben benieuwd hoe o.a. ICNG eruit gaat zien nu het ontwerp gaat worden aangepast. Het zou me niet verbazen als het zwarte 'zorromasker' in z'n geheel verdwijnt en de kop geheel geel wordt.
Dat zou ik wel lelijk vinden denk ik.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Ik ben benieuwd hoe o.a. ICNG eruit gaat zien nu het ontwerp gaat worden aangepast. Het zou me niet verbazen als het zwarte 'zorromasker' in z'n geheel verdwijnt en de kop geheel geel wordt.
Het gaat voor zover ik weet om aanpassing van het nieuwe ontwerp van de ICNG. Daarbij was de voorkant eerst grotendeels blauw (zie ook het nieuwe design van de VIRMm), en nu is het gele gedeelte ook over de neus heen getrokken.
Over een paar jaar is het gedaan met de inzet van de ICE 3M, DB is van plan om de huidige treinen te vervangen door nieuwe treinen van het type 'Baureihe 408' (ICE 3 neo) omdat de huidige vloot snel verslechtert.
Nee hoor, die waren altijd al voor vervanging van de 406 bedoeld. Maar ik besef mij net dat het wellicht een intern nieuwsbericht was dat ik had gelezen, en het dus niet officieel bekend gemaakt was.
Heeft iemand misschien een idee hoe dit werkt: Ik reis(de) af en toe tussen Groningen en Maasticht via Utrecht. Een vriendin van me woont sinds kort in Utrecht en na al dit corona gedoe leek het me leuk om haar een keer tijdens een tussenstop te bezoeken. Als ik op de ns planner kijk kost een enkele reis tussen Groningen-Maastricht 27 euro. Een enkele reis Groningen-Utrecht kost 26 euro en dan door van Utrecht-Maastricht kost eveneens 25 euro.
Ik heb een OV kaart.
Als ik in één keer doorreis van Groningen naar Maastricht dan betaal ik 27 euro. Als ik tussentijds stop in Utrecht, daar uitcheck en een uur of 2 later weer incheck en doorreis naar Maastricht, betaal ik dan 51 euro? Voor dezelfde reis..
Hoe kan ik dit het beste aanpakken als ik tussentijds ergens wil stoppen zonder dubbel te moeten betalen?
Binnen 35 minuten weer inchecken of je moet een abonnement nemen waardoor je sowieso met korting reist. Met bijvoorbeeld Dal Voordeel kun je voor 60 euro per jaar met 40% korting reizen in het weekend en buiten de spitsuren. Voor dat laatste is het moment van inchecken bepalend.
Op zaterdag 13 maart 2021 13:23 schreef shoya het volgende: Heeft iemand misschien een idee hoe dit werkt: Ik reis(de) af en toe tussen Groningen en Maasticht via Utrecht. Een vriendin van me woont sinds kort in Utrecht en na al dit corona gedoe leek het me leuk om haar een keer tijdens een tussenstop te bezoeken. Als ik op de ns planner kijk kost een enkele reis tussen Groningen-Maastricht 27 euro. Een enkele reis Groningen-Utrecht kost 26 euro en dan door van Utrecht-Maastricht kost eveneens 25 euro.
Ik heb een OV kaart.
Als ik in één keer doorreis van Groningen naar Maastricht dan betaal ik 27 euro. Als ik tussentijds stop in Utrecht, daar uitcheck en een uur of 2 later weer incheck en doorreis naar Maastricht, betaal ik dan 51 euro? Voor dezelfde reis..
Hoe kan ik dit het beste aanpakken als ik tussentijds ergens wil stoppen zonder dubbel te moeten betalen?
Op zaterdag 13 maart 2021 13:43 schreef James1988 het volgende: Nee hoor, met een e-ticket mag je je reis op elk moment onderbreken omdat je je hele reis op voorhand al hebt afgekocht.
Met de OV-chipkaart is dat anders, omdat de prijs pas wordt bepaald op het moment van uitchecken.
Hoe wordt dat berekend? Als ik tussentijds in Utrecht niet uitcheck en 2 uur later doorreis naar Maasticht, welke prijs wordt er dan berekend?
Op zaterdag 13 maart 2021 13:43 schreef James1988 het volgende: Nee hoor, met een e-ticket mag je je reis op elk moment onderbreken omdat je je hele reis op voorhand al hebt afgekocht.
Met de OV-chipkaart is dat anders, omdat de prijs pas wordt bepaald op het moment van uitchecken.
ik zie het ja. Dan is voor reisonderbrekingen een e-ticket idd het handigste
Je kan alleen losse tickets volle prijs kopen of 40% korting als samenreisticket - maar ik reis alleen dus. Ik wist voorheen dat je uit de automaat wel kortingskaartjes kon halen, maar ik weet niet of dat nu nog zo is. En of je dan een kaartje kan kopen met 40% korting en in de trein je OV kaart laat zien waar het kortingsabonnement op staat. Lijkt me nogal raar om zo te reizen. En waarschijnlijk niet toegestaan.
Nee, tegenwoordig kun je geen kaartjes met korting meer kopen in de automaat of als e-ticket - dan moet je met de OV-chipkaart reizen.
Je zou nog kunnen overwegen om tijdelijk over te stappen naar Weekend Vrij, zelfs dat haal je met één retourtje Groningen - Maastricht er al uit. Weekend Vrij kost ¤ 31 per maand in 2e klas, ¤ 37 per maand in 1e klas.
Vandaag werden de uit Duitsland geleende restauratierijtuigen overgebracht vanuit het Spoorwegmuseum. De TEE-Speisewagen, Rheingold-Aussichtswagen en Buckelspeisewagen werden gebruikt in de tentoonstelling "Tosti's Truffels Treinen" over de geschiedenis van eten en drinken in de trein.
Loc 1768 van het Spoorwegmuseum bracht de trein van Utrecht Maliebaan naar Bad Bentheim en passeert hier de illegale samenscholing van fotografen bij de Zandsteenweg op de grens van Deurningen en Oldenzaal.
In Bad Bentheim maakte de 1700 plaats voor loc 140 423-5 van het DB Museum Koblenz. Deze had een extra TEE-rijtuig meegenomen voor het meegereisde personeel.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Vandaag trouwens weer eens op pad geweest. Ja, ik weet het, alleen noodzakelijke reizen... Maar ik was sinds oktober al niet meer met de trein geweest, dus ik vond dat het noodzakelijk was. En als iedereen maar 1x per half jaar voor niet geheel noodzakelijke reizen in de trein zou zitten was er niets aan de hand. Niet dat het nu druk was trouwens, heb de hele dag tenminste een vierzitter (en vaak meer) voor me alleen gehad (1e klas). Alleen vanaf Zutphen naar Hengelo vanavond slechts een tweezitter door alle studenten, maar met een FFP2-masker op liep ik daar ook niet zoveel risico denk ik.
Maar goed, uiteraard heb ik ook een foto gemaakt (eigenlijk wel meer, maar dit was de beste):
Na afloop van werkzaamheden aan de noordsectie van de HSL moest er roestgereden worden. Zoals wel vaker wordt in dat geval via Roestrijden.nl historisch materieel ingezet, waarbij het mes aan twee kanten snijdt: het levert geld op voor het behoud ervan en het is meteen een mooi conditieritje. Plan U 151 van de Stichting 2454 CREW vertrekt hier vanaf Rotterdam Centraal terug naar thuisbasis Amersfoort na gedane ontroestingsarbeid.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Na afloop van werkzaamheden aan de noordsectie van de HSL moest er roestgereden worden. Zoals wel vaker wordt in dat geval via Roestrijden.nl historisch materieel ingezet, waarbij het mes aan twee kanten snijdt: het levert geld op voor het behoud ervan en het is meteen een mooi conditieritje.
Dubbele aanrijding in de buurt van Uitgeest. Geen treinen tussen alkmaar en Uitgeest, geen treinen tussen zaandam en Uitgeest. Vervangend busvervoer of omreizen via hoorn en sloterdijk. Tyfus druk in de ic naar Enkhuizen, die extra stopt op zaandam om gestrande reizigers mee te nemen en vanaf hoorn op alle tussen gelegen stations stopt.
Het lijkt verdomme wel op de spits in pre corona tijd
Op maandag 15 maart 2021 16:04 schreef DJMO het volgende: Dubbele aanrijding in de buurt van Uitgeest. Geen treinen tussen alkmaar en Uitgeest, geen treinen tussen zaandam en Uitgeest. Vervangend busvervoer of omreizen via hoorn en sloterdijk. Tyfus druk in de ic naar Enkhuizen, die extra stopt op zaandam om gestrande reizigers mee te nemen en vanaf hoorn op alle tussen gelegen stations stopt.
Het lijkt verdomme wel op de spits in pre corona tijd
Eentje helaas weer op een beruchte plek in het Heilooerbos, de Kraaienlaan. Dit is een overweg zonder bomen, voor wandelaars. het is mij een raadsel waarom die overweg niet al jaren geleden is dichtgegooid. dan wandel je maar een stukje verder.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Eentje helaas weer op een beruchte plek in het Heilooerbos, de Kraaienlaan. Dit is een overweg zonder bomen, voor wandelaars. het is mij een raadsel waarom die overweg niet al jaren geleden is dichtgegooid. dan wandel je maar een stukje verder.
De andere in de buurt van Wormerveer. Ik werd door @Rob gewaarschuwd op het moment dat het gebeurde. Ik wist om kwart voor twee al dat ik tegen ellende zou aanlopen
Overigens weiger ik ten enemale een onbewaakte overgang over te steken. Bewaakte overgangen en kerkklokken hebben een ding gemeen. Als ik in de buurt kom beginnen ze standaard te jengelen. Hell no dus dat ik een onbewaakte overgang durf over te steken.
Op maandag 15 maart 2021 16:04 schreef DJMO het volgende: Dubbele aanrijding in de buurt van Uitgeest. Geen treinen tussen alkmaar en Uitgeest, geen treinen tussen zaandam en Uitgeest. Vervangend busvervoer of omreizen via hoorn en sloterdijk. Tyfus druk in de ic naar Enkhuizen, die extra stopt op zaandam om gestrande reizigers mee te nemen en vanaf hoorn op alle tussen gelegen stations stopt.
Het lijkt verdomme wel op de spits in pre corona tijd
Ja dat is dus standaard net als dat de IC naar Vlissingen vanaf Roosendaal overal stopt.
Van de ic naar den helder weet ik het wel, want dat is m'n standaard traject, maar van die diw dus niet. Omdat ik er nu speciaal op moest letten viel het me op. De stop op zaandam was overigens wel bonus, daar stopt deze normaal nooit.
Het is een bekende bug in het systeem. Als er een extra stop gemaakt wordt (in dit geval Zaandam) worden gelijk alle tussenstops die officieel geen intercitystation zijn omgeroepen.
Normaal gesproken wordt het omroepen van die kleine stations waar die IC toch altijd stopt onderdrukt.
Op maandag 15 maart 2021 17:52 schreef ReisT het volgende: Het is een bekende bug in het systeem. Als er een extra stop gemaakt wordt (in dit geval Zaandam) worden gelijk alle tussenstops die officieel geen intercitystation zijn omgeroepen.
Normaal gesproken wordt het omroepen van die kleine stations waar die IC toch altijd stopt onderdrukt.
Voor zover ik weet wordt in de IC naar Den Helder wel standaard omgeroepen dat de trein vanaf Alkmaar op alle tussen gelegen stations stopt. Maar dat is in de trein zelf, niet op het station. Alleen begin ik nu aan mezelf te twijfelen Let al zo lang niet of nauwelijks meer op de omroepberichten omdat ik m'n eigen routes en omreisroutes uit m'n hoofd ken
Op maandag 15 maart 2021 16:12 schreef DJMO het volgende: Overigens weiger ik ten enemale een onbewaakte overgang over te steken. Bewaakte overgangen en kerkklokken hebben een ding gemeen. Als ik in de buurt kom beginnen ze standaard te jengelen. Hell no dus dat ik een onbewaakte overgang durf over te steken.
Heel eng zijn ze niet hoor, als je maar goed oplet...
Niet te filmen. In een trein tussen Zaandam en Koog aan de Zaan is geschoten.
quote:
De trein kwam tot stilstand bij station Koog aan de Zaan nadat er mogelijk meerdere keren was geschoten. Eric vertelt dat hij enkele meters voor zich een ruziënde jongen en meisje zag zitten. "Die kenden elkaar duidelijk al. Ik weet niet wat er precies gaande was, maar op een gegeven moment begon hij op dat meisje in te slaan. Uit het niets hoorde ik ook een schot."
Het is de bedoeling dit jaar nog chipkaartpaaltjes op de stations Elten, Emmerich en Praest te gaan plaatsen. Ze moeten alleen nog even uitvechten wie dat moet gaan betalen.....
Op woensdag 17 maart 2021 01:14 schreef dennistd het volgende: Het is de bedoeling dit jaar nog chipkaartpaaltjes op de stations Elten, Emmerich en Praest te gaan plaatsen. Ze moeten alleen nog even uitvechten wie dat moet gaan betalen.....
Daardoor kunnen studenten niet gratis reizen via Duitsland, terwijl dit voor sommigen efficiënter is dan het reizen via het openbaar vervoer in Nederland.
Als ik het goed begrijp gaat het dus om reizigers uit Nederland die het snelste via Emmerich in Arnhem zijn? Bijzonder? Welke plaats/regio is dit?
Emmerich ligt vlak bij de grens, voor de Nederlandse plaatsen ten noorden daarvan zoals 's-Heerenberg zijn dit de dichtstbijzijnde stations.
Kortom, er moeten ineens weer miljoenen aan belastinggeld kapotgeslagen worden voor drie mensen in 's Heerenberg die allang een auto hebben want OV was er al nooit Hou hier eens mee op allen.
Aan de andere kant: zonder Nederlands belastinggeld zou die trein überhaupt niet naar Arnhem rijden. Het is ergens wel logisch dat een trein die door Nederland wordt gefinancierd ook door Nederlanders gebruikt kan worden.
Enkele maanden geleden liet de Schotse overheid weten dat ze voornemens waren om het contract met Abellio te ontbinden. Dit in verband met het niet halen van prestatiedoelen.
Abellio rijdt sinds 1 april 2015 de treinen in Schotland, en heeft een contract met een looptijd van 10 jaar. De Schotse overheid heeft de mogelijkheid om het contract na 7 jaar te beëindigen, waarvan nu dus gebruik is gemaakt.
De afgelopen tijd ging het gerucht rond dat de Schotse overheid van plan was om Abellio door te laten rijden tot 2025 met een managementcontract, maar vandaag heeft Transport Scotland laten weten wat de bedoeling is: met ingang van 1 april 2022 zal ScotRail overgaan naar een "operator of last resort"-constructie, ofwel nationalisatie.
Daarmee wordt ScotRail het vierde vervoerscontract waarbij de staat direct verantwoordelijk wordt voor het vervoer. Andere OLR-vervoerders zijn LNER (sinds 2018, daarvoor Virgin Trains East Coast), Northern (sinds 2020, daarvoor Arriva) en Transport for Wales Rail Services (sinds 2021, daarvoor KeolisAmey).
Op woensdag 17 maart 2021 20:36 schreef James1988 het volgende: Enkele maanden geleden liet de Schotse overheid weten dat ze voornemens waren om het contract met Abellio te ontbinden. Dit in verband met het niet halen van prestatiedoelen.
Abellio rijdt sinds 1 april 2015 de treinen in Schotland, en heeft een contract met een looptijd van 10 jaar. De Schotse overheid heeft de mogelijkheid om het contract na 7 jaar te beëindigen, waarvan nu dus gebruik is gemaakt.
De afgelopen tijd ging het gerucht rond dat de Schotse overheid van plan was om Abellio door te laten rijden tot 2025 met een managementcontract, maar vandaag heeft Transport Scotland laten weten wat de bedoeling is: met ingang van 1 april 2022 zal ScotRail overgaan naar een "operator of last resort"-constructie, ofwel nationalisatie.
Daarmee wordt ScotRail het vierde vervoerscontract waarbij de staat direct verantwoordelijk wordt voor het vervoer. Andere OLR-vervoerders zijn LNER (sinds 2018, daarvoor Virgin Trains East Coast), Northern (sinds 2020, daarvoor Arriva) en Transport for Wales Rail Services (sinds 2021, daarvoor KeolisAmey).
Interessant, en daarna? Wel de bedoeling om in 2025 weer aan te besteden of blijft het bij de overheid?
Dat is nu de grote vraag, het zal in elk geval niet meer gebeuren in de vorm van een franchise zoals dat tot vorig jaar gebruikelijk was (waarbij de franchisenemer elk jaar winst uit moest keren aan de overheid). Hoe een concessie in het VK dan wel moet worden ingericht wordt nog onderzocht. Het maakt nu niet meer uit of dat voor 2025 duidelijk is, een "operator of last resort" kan oneindig doorgaan als het moet.
Schotland kan ook het voorbeeld van Wales volgen, daar heeft men al besloten helemaal niet meer aan te besteden.
Wat er op lange termijn gaat gebeuren is nog helemaal niet bekend. De Britse minister van Transport heeft vorig jaar weliswaar aangekondigd dat franchising ten einde is, en wordt vervangen door een "beter systeem", maar sindsdien is het ijzig stil.
De Williams Rail Review, een 'onafhankelijk' rapport over de toekomst van de sector, is inmiddels al meer dan een jaar vertraagd. En wordt tegenwoordig ook wel de "Williams-Shapps Review" genoemd (Grant Shapps is de minister).