abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197905687

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Covid dashboard
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus

Internationaal:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation
Overzicht WHO
Overzicht Worldometers
Overzicht BNO News
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.

Wetenschap:
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)
• Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.:
Nature1,Nature2,JKMS,The Lancet,Science Magazine
• Artikelen over (niet-)medische mondkapjes:
University of Tokyo,PubMed/

Vaccinaties :

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
• Hugo de Jonge heeft gezegd dat wij in Nederland 8 januari beginnen met vaccinaties
Volgorde vaccinaties Nederland (voorlopig?)
Coronavirus Vaccine Tracker
Vaccinatie tegen het coronavirus - Rijksoverheid
Bestelde vacccins door Nederland (wanneer)
Bestelde vacccins door Nederland (financieel)
• Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Heb ik covid, verkoudheid of griep? (laat je sowieso testen!)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
Datagraver, zelf grafieken maken

Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon. Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen "grappige" gifjes meer

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_197905713
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 13:19 schreef Caland het volgende:

[..]

Met andere woorden: maak het nóg strenger en zorg ervoor dat je wél kan handhaven.

Knettergek.
Maar als ze dat aanpassen, dan mogen ze toch nog steeds niet handhaven?

80% naleving vind ik trouwens hoog. Ik schend deze maatregel meer dagen wel dan niet.

MEN VATTE ZE NIE
pi_197905719
Ik heb ook al een paar keer illegaal een rondje gelopen om een uur of 10 })
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
  dinsdag 9 februari 2021 @ 13:29:07 #4
445514 DonDruiper
FOK!off met je popup a(i)ds.
pi_197905723
Goeie TT.

En is er echt iemand die zich houdt aan die 1 persoon per dag maatregel? :')
Zuiger van het FOK!-OMT
pi_197905736
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 13:29 schreef DonDruiper het volgende:
Goeie TT.

En is er echt iemand die zich houdt aan die 1 persoon per dag maatregel? :')
Ik heb me er gisteren toevallig aan gehouden. :)
  dinsdag 9 februari 2021 @ 13:31:49 #6
3778 popje
Watishetnutvaneenondertitel?
pi_197905764
Het maakt me wederom boos als ik de rechtvaardiging van de avondklok lees. Het zou alleen verlengd worden als de cijfers de pan uit zouden rijzen.

Nu is de rechtvaardiging 'we weten nog niet wat het doet, maar het is wel rustiger op straat, en dat is wat we willen'. Alsof het daarvoor megadruk was op straat... Zo kan ik altijd wel een reden verzinnen. En die cijfers van de Britse variant zijn ook nog steeds niet de pan uitrijzend, sterker nog, ik denk na dit hele sneeuwverhaal zijn ze nog steeds niet ver gestegen.

We worden inderdaad een politiestaat en een angsthazensamenleving. Als iets potentieel eventueel iets zou kunnen doen, dan moeten we het maar zo lang mogelijk inzetten, want anders gaan we allemaal dood ter plekke!
Het leven is een groot feest, en jij bent ook uitgenodigd!
pi_197905777
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 13:25 schreef chratnox het volgende:

[..]

Bedankt voor je uitleg en nuance, nu herken ik je posts weer ;)

Oké fair, daar heb je een goed punt. Ik kan me inderdaad een aantal van die weloverwogen posts van je herinneren, dus misschien dat ik het daarom zo 'raar' (ik heb geen idee hoe ik het moet noemen) vond. Ik merk aan mezelf ook dat ik een korter lontje heb dan een paar maanden terug, dus ik kan het best begrijpen. Ik probeer (en soms faal ik daarin :P) om dan ook even een stapje terug te nemen en het te laten voor waar het is.

Ik twijfel er niet aan dat je er meer kennis van hebt dan ik, ik baseer mijn ervaringen puur op collega's die me vertellen hoe het er daar aan toe gaat. Vandaar dat ik je wel een serieuze vraag stelde over wat ik daar hoorde :)
Nou ja, je zegt zelf al: goed onderbouwde posts maken hier is min of meer tijdverspilling. Soms komt er daadwerkelijk een goede discussie op gang, maar meestal eindigt het in oneliners. Ik vind het wel leuk om te doen, want het maakt dat ik zo nu en dan zelf ook nog eens de literatuur in duik.

Overigens kan het over en weer gooien met korte argumenten ook wel verhelderend zijn natuurlijk, maar dat moet dan niet alleen de reagerende kant zijn ;)

Ik sluit de boel ook wel eens gewoon af hoor, als ik er geen zin meer in heb. Maar gewoon de discussie op dezelfde manier terug aangaan is ook wel eens verfrissend :D Mensen reageren dan vaak wat verward.

En ik spaar notes natuurlijk. Een hobby is belangrijk in deze tijden :Y
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_197905838
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 13:32 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Nou ja, je zegt zelf al: goed onderbouwde posts maken hier is min of meer tijdverspilling. Soms komt er daadwerkelijk een goede discussie op gang, maar meestal eindigt het in oneliners. Ik vind het wel leuk om te doen, want het maakt dat ik zo nu en dan zelf ook nog eens de literatuur in duik.

Overigens kan het over en weer gooien met korte argumenten ook wel verhelderend zijn natuurlijk, maar dat moet dan niet alleen de reagerende kant zijn ;)

Ik sluit de boel ook wel eens gewoon af hoor, als ik er geen zin meer in heb. Maar gewoon de discussie op dezelfde manier terug aangaan is ook wel eens verfrissend :D Mensen reageren dan vaak wat verward.

En ik spaar notes natuurlijk. Een hobby is belangrijk in deze tijden :Y
Ik herken het wel, heb een tijdlang iedere dag de cijfers helemaal uit elkaar getrokken met een aantal andere users, en vond 't uiteraard ook erg leuk om te doen. Tegen de 'onderbuik' valt niet op te discussiëren alleen :)

Enne, die TT _O_

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 09-02-2021 13:38:46 ]
pi_197905880
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 13:31 schreef popje het volgende:
Het maakt me wederom boos als ik de rechtvaardiging van de avondklok lees. Het zou alleen verlengd worden als de cijfers de pan uit zouden rijzen.

Nu is de rechtvaardiging 'we weten nog niet wat het doet, maar het is wel rustiger op straat, en dat is wat we willen'. Alsof het daarvoor megadruk was op straat... Zo kan ik altijd wel een reden verzinnen. En die cijfers van de Britse variant zijn ook nog steeds niet de pan uitrijzend, sterker nog, ik denk na dit hele sneeuwverhaal zijn ze nog steeds niet ver gestegen.

We worden inderdaad een politiestaat en een angsthazensamenleving. Als iets potentieel eventueel iets zou kunnen doen, dan moeten we het maar zo lang mogelijk inzetten, want anders gaan we allemaal dood ter plekke!
De bewijslast is inmiddels compleet omgedraaid lijkt het ja. Hoorde zonet een spotje op SLAM FM speciaal gericht op jongeren met als laatste zin: "laten we ons nu aan de avondklok houden, des te sneller krijgen we weer wat vrijheden terug". Dat is toch niet meer vol te houden inmiddels :D
  dinsdag 9 februari 2021 @ 13:42:12 #10
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_197905890
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:55 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ja, ik weet dat je de koude oorlog bedoelde. Ik maakte de vergelijking met WO2 omdat er na WO2 afspraken gemaakt zijn dat bepaalde dingen nooit meer acceptabel waren.

Ik bedoel er niet mee aan te geven dat dit een vergelijkbaar scenario is oid, ik bedoel ermee te zeggen dat (met goede reden) er afspraken gemaakt zijn zodat dit niet meer gedaan zou worden.

Oftewel, we hebben geleerd van WO2 dat je je bevolking niet zo bang moet maken, dat is wat ik bedoelde te zeggen. Dat kun jij een Godwin noemen, dat vind ik niet.
Wat we geleerd hebben van WO2 is dat mensenlevens waardevol zijn, en dat het bestempelen van bepaalde mensenlevens als 'waardeloos' nogal gevaarlijk is.

Getuige bepaalde reacties in Corona-topics is die Godwin inderdaad gerechtvaardigd, alleen hebben 'we' kennelijk bar weinig van WO2 geleerd.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 9 februari 2021 @ 13:45:22 #11
3778 popje
Watishetnutvaneenondertitel?
pi_197905950
Is er eigenlijk nog een Tweede Kamer debat over de avondklok?

Edit: ik zie om 1600 tot 1900.

Na deze week gaat de tweede kamer met reces en kunnen ze dus niet stemmen over een eventuele nieuwe verlenging...
Het leven is een groot feest, en jij bent ook uitgenodigd!
pi_197905980
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 13:31 schreef popje het volgende:

Ja dat krijg je ervan als de bevolking van alles accepteert. Uit die cijfers (geen idee of ze betrouwbaar zijn) blijkt dat het meerendeel de maatregelen steunt, dus niets let de regering ertegen om keer op keer nog meer maatregelen en gekte in te voeren, omdat ze in de veronderstelling zijn dat ze goed bezig zijn. Met zo'n bange en goedgelovige bevolking komen wij hier nooit meer uit.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_197905982
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 13:41 schreef belanov het volgende:

[..]

De bewijslast is inmiddels compleet omgedraaid lijkt het ja. Hoorde zonet een spotje op SLAM FM speciaal gericht op jongeren met als laatste zin: "laten we ons nu aan de avondklok houden, des te sneller krijgen we weer wat vrijheden terug". Dat is toch niet meer vol te houden inmiddels :D
:') :') Wat een wereld leven we in zeg. Mensen een schuldgevoel aan willen praten omdat ze met wat mensen afspreken :')
pi_197905990
quote:

[..]

Zo gaat dat met achterhoedegevechten.

In discussies over de aanpak van het klimaatprobleem wordt doorgaans ook niet meer de moeite genomen om nog aan die bewijslast te voldoen. Er komt een punt dat dat niet meer elke keer uitgelegd hoeft te worden.
  dinsdag 9 februari 2021 @ 13:47:52 #15
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_197905996
quote:

[..]

Nee? Want het spotje had moeten zijn: "De overheid probeert onze vrijheden blijvend af te pakken zonder dat er eigenlijk iets aan de hand is. Conformeer!" of zo :?
pi_197906027
Diverse winkels beginnen niet eens aan 'click & collect'
Consumenten kunnen hun bestellingen vanaf woensdag afhalen bij winkels. Het zogenaamde click & collect is voor veel winkelketens en ondernemers een klein pluspuntje, maar de onzekerheid en frustratie zijn nog steeds erg groot.

Retailexpert Michel Kregel benadrukt dat click & collect uiteindelijk een druppel op de gloeiende plaat is voor de kleine ondernemers. „Het is ongeveer 10 tot 15% van de normale omzet en de winkeliers hoeven geen kosten meer te maken voor de bezorging van spullen.”

Bij winkelketen Hema blijven veertig filialen dicht vanwege weersomstandigheden, maar bij de overige 460 winkels kunnen klanten hun bestelde taarten, gebakjes, cosmetica, servies, textiel en kleding afhalen. „Alle producten zijn te koop en af te halen”, aldus een woordvoerder.

En dat komt goed uit, aangezien Hema het zwaar te verduren heeft vanwege de lockdown. Hema lijdt momenteel een wekelijks verlies van ¤10 miljoen en heeft last van uitpuilende magazijnen. De winkelketen hoopt met click & collect nog een beetje omzet binnen te harken.

Discounter Action start met click & collect bij 385 filialen. Bij tien winkels wordt er nog druk verbouwd en de verwachting is dat het afhalen van bestellingen daar zo’n anderhalve week later begint. Inmiddels zijn de eerste orders geplaatst.

„We zijn nu begonnen met ruim 1800 artikelen. Het betreft de meest gevraagde artikelen indien we die op voorraad hebben. Denk bijvoorbeeld aan theelichten, keuken- en toiletpapier, batterijen, babydoekjes, allesreiniger, wasmiddel, aluminiumfolie, kaarsen, printpapier, ondergoed, diervoeding, opbergboxen, huishoudelijke artikelen, sokken, verf, handgel, kwasten en schilderstape”, zegt een woordvoerder.

Action gaat er alles aan doen om de klantenstroom zoveel mogelijk te spreiden om de veiligheid te garanderen. „Klanten kunnen hun bestelling alleen binnen een vooraf geselecteerd uur afhalen en het aantal is gemaximeerd zodat de rijen kort blijven. In landen waar we al enige tijd click & collect aanbieden, zoals in België, Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk, werkt dit systeem goed.”

Action verwacht dat het enthousiasme op dit moment lager zal liggen vanwege het winterse weer, maar ziet het afhalen als een eerste stap in de goede richting. „We willen natuurlijk dat de winkels weer zo snel mogelijk open gaan.”

Bij de ondernemers in de sport-, mode- en schoenenbranche is het enthousiasme een stuk minder, zo blijkt uit een rondgang van brancheorganisatie INretail. „Het beeld is heel wisselend. Sommige ondernemers nemen niet eens de moeite om click & collect in te voeren met dit winterse weer, terwijl anderen er wel mee bezig zijn. Het is in ieder geval een eerste stapje”, zegt een woordvoerder.

Volgens Kregel heeft het afhalen van bestellingen wel degelijk een toegevoegde waarde. „En dan gaat het vooral om de langere termijn. Als ondernemer laat je zien dat je er nog bent aangezien veel mensen al een tijd niet in de winkelstraat zijn geweest. Daarmee houden ze contact met de klant en bieden ze service. Verder kunnen kledingwinkels bijvoorbeeld een deel van hun wintercollectie nog verkopen.”

INretail hoopt vooral dat er meer duidelijkheid komt over de heropening van de winkels. „Het is voor veel ondernemers nagelbijten en er heerst veel frustratie. Ze willen van alles, maar het mag niet.”
  dinsdag 9 februari 2021 @ 13:50:28 #17
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_197906038
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 13:46 schreef Anton91 het volgende:

[..]

:') :') Wat een wereld leven we in zeg. Mensen een schuldgevoel aan willen praten omdat ze met wat mensen afspreken :')
Na een jaar nog in dit soort propaganda trappen :')
  dinsdag 9 februari 2021 @ 13:51:19 #18
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_197906050
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 13:46 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Ach, anderen praten mensen weer een schuldgevoel aan dat ze uberhaupt nog leven.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_197906066
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 13:28 schreef BlackLining het volgende:
Ik heb ook al een paar keer illegaal een rondje gelopen om een uur of 10 })
Ik sta dinsdag en donderdag avond gewoon op het veldje bij mij in de straat mijn krachtoefeningen te doen.
Moet toch wat nu de sportscholen dicht zijn.

Of willen ze je dat ook afpakken?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_197906068
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 13:42 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Wat we geleerd hebben van WO2 is dat mensenlevens waardevol zijn, en dat het bestempelen van bepaalde mensenlevens als 'waardeloos' nogal gevaarlijk is.

Getuige bepaalde reacties in Corona-topics is die Godwin inderdaad gerechtvaardigd, alleen hebben 'we' kennelijk bar weinig van WO2 geleerd.
We hebben/hadden het toch niet over waardeloos? Het ging over extreme maatregelen in het kader psychologische oorlogsvoering. Of bedoel je iets anders?
pi_197906070
quote:

[..]

Tenenkrommend inderdaad. We worden al een jaar lekker gemaakt met dat als we ons aan de maatregelen houden dat het dan snel beter gaat worden. Alleen niets wijst er op dit moment op, het wordt alleen maar strenger en kutter. Britse variant, code zwart in april. Nee ik ben ontzettend gemotiveerd om mij aan de maatregelen te houden, tot op het bot. Want alles wordt snel beter!

Hoe krijgt de Rijksoverheid dit met droge ogen op tape? Puur propaganda, net zoals die vaccinatiespotjes.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
  dinsdag 9 februari 2021 @ 13:53:17 #22
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_197906082
Ik zie elke keer die 170.000 besmettingen terug komen, hier even een draadje erover met iets meer nuancering daarover:

twitter
pi_197906088
quote:

[..]

Wat ze gezien hebben van de DDR en de sovietunie en toen verafschuwden gebruiken ze nu schaamteloos. Propaganda en inspelen op angst om het volk te bereiken.

Fuck dat.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 9 februari 2021 @ 13:53:45 #24
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_197906091
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 13:52 schreef chratnox het volgende:

[..]

We hebben/hadden het toch niet over waardeloos? Het ging over extreme maatregelen in het kader psychologische oorlogsvoering. Of bedoel je iets anders?
Uiteraard bedoel ik 'iets' anders.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 9 februari 2021 @ 13:55:10 #25
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_197906111
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 13:53 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Wat ze gezien hebben van de DDR en de sovietunie en toen verafschuwden gebruiken ze nu schaamteloos. Propaganda en inspelen op angst om het volk te bereiken.

Fuck dat.
Alleen het verschil dat jij straks in maart die mensen weg kan stemmen als het beleid je niet bevalt. Ik vind die vergelijkingen nergens over gaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')