Doe eens een wetsartikeltjequote:Op maandag 17 mei 2021 19:06 schreef Tijn het volgende:
Het lijkt me niet de bedoeling dat er meerdere auto's naast elkaar dezelfde rijstrook gebruiken.
Nee, dan doe je een rondje rotonde. Uitloopstrook is eerder voor vrachtwagens.quote:Maar om heel eerlijk te zijn begrijp ik niet echt waar de uitloopstrook in het midden van een rotonde dan wel voor bedoeld is. Misschien in geval van nood ofzo?
Geen idee, maar volgens mij wordt het inhalen door motorrijders tijdens files gedoogd en is dat niet officieel toegestaan.quote:Op maandag 17 mei 2021 19:23 schreef Piles het volgende:
Doe eens een wetsartikeltje
Is namelijk precies dezelfde discussie over motorrijders tussen de file door.
vrachtwagens/bussen/tractoren/brandweer/hijskranen/speciaaltransport wellicht?quote:Op maandag 17 mei 2021 19:06 schreef Tijn het volgende:
Het lijkt me niet de bedoeling dat er meerdere auto's naast elkaar dezelfde rijstrook gebruiken. Maar om heel eerlijk te zijn begrijp ik niet echt waar de uitloopstrook in het midden van een rotonde dan wel voor bedoeld is. Misschien in geval van nood ofzo?
Dat heb ik ook ooit gedaan hij had een cliootje en ik een Volvo hij had alleen even het getal 660 gemist op de zijkant zoveel pk's had ik namelijk. En meer dan 3000 Nm en een sportstand. Zijn vrienden vonden het wel grappig hij zat met een nogal zuur gezicht achter het stuur.quote:Op woensdag 10 februari 2021 19:52 schreef Sounddragon het volgende:
Ik ben meer van het 'laat het hem even een halve autolengte pakken, en dan 1, 2 shortshiften en doewieee '
Vooral altijd erg leuk bij van die ritsvakken aan de overkant vd kruising, oh, genotjes
Dat ie nog wel tijd heeft voor gebaren naast je... dan kon hij toch ook even gas geven of remmen? Ik heb het af en toe met m'n Berlingo op de A8 wel, maar er zit gewoon een vluchtstrook dus of ik laat gas los en ga achter de vrachtwagen of ik geef gas bij en pak een stukje vluchtstrook. Ik ga er ook absoluut niet vanuit dat vrachtwagens aan de kant gaan tenzij het heel rustig is. Sommige remmen wel voor je als je het net niet lijkt te halen. Soms seinen ze zelfs Die denken een arme klusjesman in zo'n Berlingo die niet vooruit te branden is kom er maar tussen.quote:Op maandag 17 mei 2021 23:47 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Reed laatst lekker met de vrachtwagen op de rechter rijstrook. Het was niet druk maar er reden wel auto’s op de strook links van mij waardoor ik niet kon uitwijken. Op de invoegstrook, die al een tijd langs de snelweg liep, reed een Fiat Panda met een kerel van 55/60 jaar denk ik. Deze Fiat bestuurder had mijn truck al een hele tijd kunnen zien en hierop dus ook kunnen anticiperen (voor en achter mij was veeeel ruimte). Maar dat deed hij niet. Hij belandde dus precies naast mij. Aangezien ik met de vrachtwagen niet aan de kant ga voor invoegende personenwagens (tenzij de situatie er om vraagt uiteraard) bleef ik lekker doorrijden. Zo is het mij ook geleerd overigens en ik dacht dat iedereen wel wist dat vrachtwagens niet gauw aan de kant gaan voor personenauto’s. Maar goed, meneer bleef dus naast me rijden en zat allemaal gebaren te maken, hij werd witheet 😂 Uiteindelijk moest ‘ie remmen om achter mij in te voegen. Zelfs met zo een hok kun je gewoon prima wat gas bij geven en mij voorbij rijden. Uiteindelijk had ‘ie me ingehaald en bleef ‘ie voor me rijden. Toen hij eenmaal een afrit pakte kwam ik weer naast m’n nieuwe vriend. Deze meneer van 55/60 stak z’n middelvinger op 😋 Ik zwaaide en lachte beleefd terug 🥲
Ik vond dat ook een tikje onnodig, jaquote:
Haha nee, hij probeerde rechts in te halen (wat dus helemaal niet kon) en ik moest afslaan, dus ik sneed hem noodgedwongen af.quote:Op maandag 17 mei 2021 18:40 schreef YoshiBignose het volgende:
Neem aan dat ze dit idee bedoelt:
[ afbeelding ]
Dat is uiteraard aso, maar ik bedoel het geval waarbij de auto dus wil afslaan maar er komen fietsers waardoor hij beetje half op de rotonde staat en je dan een stukje verhoging mee pakt om er langs te rijden.
[ afbeelding ]
Zal beide wel niet mogen in Nederlandje.
Ja dat zou je wel zeggen, hij was ook serieus met 2 handen bezig met z'n gebaren haha! Als ik zie dat iemand het niet gaat lukken ga ik heus wel aan de kant als er mogelijkheden zijn. Maar die sukkel had me echt al langgg in de gaten kunnen hebben en zelfs toen 'ie naast me zat had 'ie prima even gas kunnen geven, zo extreem traag is zo een ding nou ook weer niet.quote:Op dinsdag 18 mei 2021 18:55 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Dat ie nog wel tijd heeft voor gebaren naast je... dan kon hij toch ook even gas geven of remmen? Ik heb het af en toe met m'n Berlingo op de A8 wel, maar er zit gewoon een vluchtstrook dus of ik laat gas los en ga achter de vrachtwagen of ik geef gas bij en pak een stukje vluchtstrook. Ik ga er ook absoluut niet vanuit dat vrachtwagens aan de kant gaan tenzij het heel rustig is. Sommige remmen wel voor je als je het net niet lijkt te halen. Soms seinen ze zelfs Die denken een arme klusjesman in zo'n Berlingo die niet vooruit te branden is kom er maar tussen.
Wauw. Boze boomer.quote:Op maandag 17 mei 2021 23:47 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Reed laatst lekker met de vrachtwagen op de rechter rijstrook. Het was niet druk maar er reden wel auto’s op de strook links van mij waardoor ik niet kon uitwijken. Op de invoegstrook, die al een tijd langs de snelweg liep, reed een Fiat Panda met een kerel van 55/60 jaar denk ik. Deze Fiat bestuurder had mijn truck al een hele tijd kunnen zien en hierop dus ook kunnen anticiperen (voor en achter mij was veeeel ruimte). Maar dat deed hij niet. Hij belandde dus precies naast mij. Aangezien ik met de vrachtwagen niet aan de kant ga voor invoegende personenwagens (tenzij de situatie er om vraagt uiteraard) bleef ik lekker doorrijden. Zo is het mij ook geleerd overigens en ik dacht dat iedereen wel wist dat vrachtwagens niet gauw aan de kant gaan voor personenauto’s. Maar goed, meneer bleef dus naast me rijden en zat allemaal gebaren te maken, hij werd witheet 😂 Uiteindelijk moest ‘ie remmen om achter mij in te voegen. Zelfs met zo een hok kun je gewoon prima wat gas bij geven en mij voorbij rijden. Uiteindelijk had ‘ie me ingehaald en bleef ‘ie voor me rijden. Toen hij eenmaal een afrit pakte kwam ik weer naast m’n nieuwe vriend. Deze meneer van 55/60 stak z’n middelvinger op 😋 Ik zwaaide en lachte beleefd terug 🥲
Bij een enkele vrachtwagen of 2 is het inderdaad makkelijk anticiperen. Alleen kwam ik laatst precies naast een treintje van een stuk of 10 vrachtwagens terecht, dan is gas los en erachter invoegen niet echt mogelijk of je moet stil gaan staan op de invoegstrook. Ik heb hem toen in een gaatje tussen 2 vrachtwagens gedrukt waar ik me niet heel comfortabel bij voeldequote:Op donderdag 20 mei 2021 14:02 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Ja inderdaad, 9 van de 10 vrachtwagens rijden op de cruise control tussen de 80/90km/h dus je kunt inderdaad prima anticiperen. Maar inderdaad, hij vond zichzelf waarschijnlijk belangrijker. Jammer dat m'n dashcam z'n gebaren niet heeft gefilmd
Ja klopt dat kom ik ook tegen. In die situaties maak ik meestal wel ruimte als het echt een treintje is wat vrij dicht op elkaar rijdt. Ik houd meestal wel ruimte zodat er auto’s voor me kunnen invoegen.quote:Op donderdag 20 mei 2021 14:23 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Bij een enkele vrachtwagen of 2 is het inderdaad makkelijk anticiperen. Alleen kwam ik laatst precies naast een treintje van een stuk of 10 vrachtwagens terecht, dan is gas los en erachter invoegen niet echt mogelijk of je moet stil gaan staan op de invoegstrook. Ik heb hem toen in een gaatje tussen 2 vrachtwagens gedrukt waar ik me niet heel comfortabel bij voelde
Is het als chauffeur ook niet wat eng om dicht op elkaar te rijden? Je ziet niet wat er voor je gebeurd en hebt nooit meer tijd om te anticiperen.quote:Op donderdag 20 mei 2021 14:25 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Ja klopt dat kom ik ook tegen. In die situaties maak ik meestal wel ruimte als het echt een treintje is wat vrij dicht op elkaar rijdt. Ik houd meestal wel ruimte zodat er auto’s voor me kunnen invoegen.
Er zijn chauffeurs die inderdaad vrij dicht er achter blijven. Je kunt door de bochten altijd wel een beetje zien wat de situatie is natuurlijk. Als het verder niet druk is (weinig kans op file) is het niet zo eng. De meeste rijden constant op de cruise control dus vrij voorspelbaar. Bovendien hebben vrachtwagens (vanaf 2016 volgens mij) een noodremsysteem. Als je te laat reageert op een obstakel remt de vrachtwagen automatisch en keihard 😋quote:Op donderdag 20 mei 2021 15:36 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Is het als chauffeur ook niet wat eng om dicht op elkaar te rijden? Je ziet niet wat er voor je gebeurd en hebt nooit meer tijd om te anticiperen.
Beetje doorgassen joh, we kennen hier in NL toch nauwelijks korte invoegstroken.quote:Op vrijdag 21 mei 2021 10:28 schreef Fer het volgende:
Als in tussen 2 trucks moet invoegen, vraag mij altijd af wat minder slecht is. Dicht tegen die voorste en hopen dat hij niet remt. Of dicht voor de achterste en hopen dat hij mij ziet in die dooie hoek.
In de USA hebben ze een puntneus. Beter?quote:Op donderdag 20 mei 2021 23:22 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Vooral omdat er amper ruimte tussen de voorkant en de chauffeur zit.
Dat red je niet als je halverwege een rijtje van 10 terecht komtquote:Op vrijdag 21 mei 2021 11:04 schreef ludovico het volgende:
[..]
Beetje doorgassen joh, we kennen hier in NL toch nauwelijks korte invoegstroken.
Jij rijdt zeker nooit op de A8...quote:Op vrijdag 21 mei 2021 11:04 schreef ludovico het volgende:
[..]
Beetje doorgassen joh, we kennen hier in NL toch nauwelijks korte invoegstroken.
Dat is vaak wel een dingetje bij vrachtwagens als je er niet voor komt, dat ze erachter treintje aan het rijden zijn op de afstand van een wagon...quote:Op vrijdag 21 mei 2021 10:11 schreef dick_laurent het volgende:
Dat is inderdaad wel een dingetje ja, als er meerdere trucks vrij dicht op elkaar rijden. Soms moet je jezelf dan (bijvoorbeeld bij invoegen) noodgedwongen daar tussen proppen en dan voel je je in je kleine personenautootje opeens erg nietig en kwetsbaar Heb ook liever dat ze gewoon wat afstand houden, niet alleen daarvoor maar omdat het ook bij een eventuele noodstop gewoon altijd beter is om meer ruimte te hebben.
Dat zijn de enige 2 die ik ken die zo kort zijn eigenlijk.quote:Op vrijdag 21 mei 2021 11:46 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Jij rijdt zeker nooit op de A8...
Je zit met je knieen al bijna tegen de grille van je vrachtwagen aan ja. Maar ook als je zelf een flinke lading hebt komt die ook gezellig naar voren zetten.quote:Op donderdag 20 mei 2021 23:22 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Er zijn chauffeurs die inderdaad vrij dicht er achter blijven. Je kunt door de bochten altijd wel een beetje zien wat de situatie is natuurlijk. Als het verder niet druk is (weinig kans op file) is het niet zo eng. De meeste rijden constant op de cruise control dus vrij voorspelbaar. Bovendien hebben vrachtwagens (vanaf 2016 volgens mij) een noodremsysteem. Als je te laat reageert op een obstakel remt de vrachtwagen automatisch en keihard 😋
Ik houd wel normale afstand overigens. Als je soms ziet wat voor ongelukken er gebeuren door kleven tussen trucks en al helemaal met een personenwagen. Soms vraag ik me ook echt af waarom iemand vrolijk tussen 2 redelijk dicht op elkaar rijdende vrachtwagens blijft rijden. Collega van me is ook verongelukt met de truck tegen een andere truck en die heeft een flinke tijd moeten revalideren. Het lijkt veilig zo een groot ding, maar ook maar tot op zekere hoogte. Vooral omdat er amper ruimte tussen de voorkant en de chauffeur zit.
Probeer eens op de A15 of A59 ri 010quote:Op vrijdag 21 mei 2021 11:04 schreef ludovico het volgende:
[..]
Beetje doorgassen joh, we kennen hier in NL toch nauwelijks korte invoegstroken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |