Doe eens een wetsartikeltjequote:Op maandag 17 mei 2021 19:06 schreef Tijn het volgende:
Het lijkt me niet de bedoeling dat er meerdere auto's naast elkaar dezelfde rijstrook gebruiken.
Nee, dan doe je een rondje rotonde. Uitloopstrook is eerder voor vrachtwagens.quote:Maar om heel eerlijk te zijn begrijp ik niet echt waar de uitloopstrook in het midden van een rotonde dan wel voor bedoeld is. Misschien in geval van nood ofzo?
Geen idee, maar volgens mij wordt het inhalen door motorrijders tijdens files gedoogd en is dat niet officieel toegestaan.quote:Op maandag 17 mei 2021 19:23 schreef Piles het volgende:
Doe eens een wetsartikeltje
Is namelijk precies dezelfde discussie over motorrijders tussen de file door.
vrachtwagens/bussen/tractoren/brandweer/hijskranen/speciaaltransport wellicht?quote:Op maandag 17 mei 2021 19:06 schreef Tijn het volgende:
Het lijkt me niet de bedoeling dat er meerdere auto's naast elkaar dezelfde rijstrook gebruiken. Maar om heel eerlijk te zijn begrijp ik niet echt waar de uitloopstrook in het midden van een rotonde dan wel voor bedoeld is. Misschien in geval van nood ofzo?
Dat heb ik ook ooit gedaan hij had een cliootje en ik een Volvo hij had alleen even het getal 660 gemist op de zijkant zoveel pk's had ik namelijk. En meer dan 3000 Nm en een sportstand. Zijn vrienden vonden het wel grappig hij zat met een nogal zuur gezicht achter het stuur.quote:Op woensdag 10 februari 2021 19:52 schreef Sounddragon het volgende:
Ik ben meer van het 'laat het hem even een halve autolengte pakken, en dan 1, 2 shortshiften en doewieee '
Vooral altijd erg leuk bij van die ritsvakken aan de overkant vd kruising, oh, genotjes
Dat ie nog wel tijd heeft voor gebaren naast je... dan kon hij toch ook even gas geven of remmen? Ik heb het af en toe met m'n Berlingo op de A8 wel, maar er zit gewoon een vluchtstrook dus of ik laat gas los en ga achter de vrachtwagen of ik geef gas bij en pak een stukje vluchtstrook. Ik ga er ook absoluut niet vanuit dat vrachtwagens aan de kant gaan tenzij het heel rustig is. Sommige remmen wel voor je als je het net niet lijkt te halen. Soms seinen ze zelfs Die denken een arme klusjesman in zo'n Berlingo die niet vooruit te branden is kom er maar tussen.quote:Op maandag 17 mei 2021 23:47 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Reed laatst lekker met de vrachtwagen op de rechter rijstrook. Het was niet druk maar er reden wel auto’s op de strook links van mij waardoor ik niet kon uitwijken. Op de invoegstrook, die al een tijd langs de snelweg liep, reed een Fiat Panda met een kerel van 55/60 jaar denk ik. Deze Fiat bestuurder had mijn truck al een hele tijd kunnen zien en hierop dus ook kunnen anticiperen (voor en achter mij was veeeel ruimte). Maar dat deed hij niet. Hij belandde dus precies naast mij. Aangezien ik met de vrachtwagen niet aan de kant ga voor invoegende personenwagens (tenzij de situatie er om vraagt uiteraard) bleef ik lekker doorrijden. Zo is het mij ook geleerd overigens en ik dacht dat iedereen wel wist dat vrachtwagens niet gauw aan de kant gaan voor personenauto’s. Maar goed, meneer bleef dus naast me rijden en zat allemaal gebaren te maken, hij werd witheet 😂 Uiteindelijk moest ‘ie remmen om achter mij in te voegen. Zelfs met zo een hok kun je gewoon prima wat gas bij geven en mij voorbij rijden. Uiteindelijk had ‘ie me ingehaald en bleef ‘ie voor me rijden. Toen hij eenmaal een afrit pakte kwam ik weer naast m’n nieuwe vriend. Deze meneer van 55/60 stak z’n middelvinger op 😋 Ik zwaaide en lachte beleefd terug 🥲
Ik vond dat ook een tikje onnodig, jaquote:
Haha nee, hij probeerde rechts in te halen (wat dus helemaal niet kon) en ik moest afslaan, dus ik sneed hem noodgedwongen af.quote:Op maandag 17 mei 2021 18:40 schreef YoshiBignose het volgende:
Neem aan dat ze dit idee bedoelt:
[ afbeelding ]
Dat is uiteraard aso, maar ik bedoel het geval waarbij de auto dus wil afslaan maar er komen fietsers waardoor hij beetje half op de rotonde staat en je dan een stukje verhoging mee pakt om er langs te rijden.
[ afbeelding ]
Zal beide wel niet mogen in Nederlandje.
Ja dat zou je wel zeggen, hij was ook serieus met 2 handen bezig met z'n gebaren haha! Als ik zie dat iemand het niet gaat lukken ga ik heus wel aan de kant als er mogelijkheden zijn. Maar die sukkel had me echt al langgg in de gaten kunnen hebben en zelfs toen 'ie naast me zat had 'ie prima even gas kunnen geven, zo extreem traag is zo een ding nou ook weer niet.quote:Op dinsdag 18 mei 2021 18:55 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Dat ie nog wel tijd heeft voor gebaren naast je... dan kon hij toch ook even gas geven of remmen? Ik heb het af en toe met m'n Berlingo op de A8 wel, maar er zit gewoon een vluchtstrook dus of ik laat gas los en ga achter de vrachtwagen of ik geef gas bij en pak een stukje vluchtstrook. Ik ga er ook absoluut niet vanuit dat vrachtwagens aan de kant gaan tenzij het heel rustig is. Sommige remmen wel voor je als je het net niet lijkt te halen. Soms seinen ze zelfs Die denken een arme klusjesman in zo'n Berlingo die niet vooruit te branden is kom er maar tussen.
Wauw. Boze boomer.quote:Op maandag 17 mei 2021 23:47 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Reed laatst lekker met de vrachtwagen op de rechter rijstrook. Het was niet druk maar er reden wel auto’s op de strook links van mij waardoor ik niet kon uitwijken. Op de invoegstrook, die al een tijd langs de snelweg liep, reed een Fiat Panda met een kerel van 55/60 jaar denk ik. Deze Fiat bestuurder had mijn truck al een hele tijd kunnen zien en hierop dus ook kunnen anticiperen (voor en achter mij was veeeel ruimte). Maar dat deed hij niet. Hij belandde dus precies naast mij. Aangezien ik met de vrachtwagen niet aan de kant ga voor invoegende personenwagens (tenzij de situatie er om vraagt uiteraard) bleef ik lekker doorrijden. Zo is het mij ook geleerd overigens en ik dacht dat iedereen wel wist dat vrachtwagens niet gauw aan de kant gaan voor personenauto’s. Maar goed, meneer bleef dus naast me rijden en zat allemaal gebaren te maken, hij werd witheet 😂 Uiteindelijk moest ‘ie remmen om achter mij in te voegen. Zelfs met zo een hok kun je gewoon prima wat gas bij geven en mij voorbij rijden. Uiteindelijk had ‘ie me ingehaald en bleef ‘ie voor me rijden. Toen hij eenmaal een afrit pakte kwam ik weer naast m’n nieuwe vriend. Deze meneer van 55/60 stak z’n middelvinger op 😋 Ik zwaaide en lachte beleefd terug 🥲
Bij een enkele vrachtwagen of 2 is het inderdaad makkelijk anticiperen. Alleen kwam ik laatst precies naast een treintje van een stuk of 10 vrachtwagens terecht, dan is gas los en erachter invoegen niet echt mogelijk of je moet stil gaan staan op de invoegstrook. Ik heb hem toen in een gaatje tussen 2 vrachtwagens gedrukt waar ik me niet heel comfortabel bij voeldequote:Op donderdag 20 mei 2021 14:02 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Ja inderdaad, 9 van de 10 vrachtwagens rijden op de cruise control tussen de 80/90km/h dus je kunt inderdaad prima anticiperen. Maar inderdaad, hij vond zichzelf waarschijnlijk belangrijker. Jammer dat m'n dashcam z'n gebaren niet heeft gefilmd
Ja klopt dat kom ik ook tegen. In die situaties maak ik meestal wel ruimte als het echt een treintje is wat vrij dicht op elkaar rijdt. Ik houd meestal wel ruimte zodat er auto’s voor me kunnen invoegen.quote:Op donderdag 20 mei 2021 14:23 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Bij een enkele vrachtwagen of 2 is het inderdaad makkelijk anticiperen. Alleen kwam ik laatst precies naast een treintje van een stuk of 10 vrachtwagens terecht, dan is gas los en erachter invoegen niet echt mogelijk of je moet stil gaan staan op de invoegstrook. Ik heb hem toen in een gaatje tussen 2 vrachtwagens gedrukt waar ik me niet heel comfortabel bij voelde
Is het als chauffeur ook niet wat eng om dicht op elkaar te rijden? Je ziet niet wat er voor je gebeurd en hebt nooit meer tijd om te anticiperen.quote:Op donderdag 20 mei 2021 14:25 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Ja klopt dat kom ik ook tegen. In die situaties maak ik meestal wel ruimte als het echt een treintje is wat vrij dicht op elkaar rijdt. Ik houd meestal wel ruimte zodat er auto’s voor me kunnen invoegen.
Er zijn chauffeurs die inderdaad vrij dicht er achter blijven. Je kunt door de bochten altijd wel een beetje zien wat de situatie is natuurlijk. Als het verder niet druk is (weinig kans op file) is het niet zo eng. De meeste rijden constant op de cruise control dus vrij voorspelbaar. Bovendien hebben vrachtwagens (vanaf 2016 volgens mij) een noodremsysteem. Als je te laat reageert op een obstakel remt de vrachtwagen automatisch en keihard 😋quote:Op donderdag 20 mei 2021 15:36 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Is het als chauffeur ook niet wat eng om dicht op elkaar te rijden? Je ziet niet wat er voor je gebeurd en hebt nooit meer tijd om te anticiperen.
Beetje doorgassen joh, we kennen hier in NL toch nauwelijks korte invoegstroken.quote:Op vrijdag 21 mei 2021 10:28 schreef Fer het volgende:
Als in tussen 2 trucks moet invoegen, vraag mij altijd af wat minder slecht is. Dicht tegen die voorste en hopen dat hij niet remt. Of dicht voor de achterste en hopen dat hij mij ziet in die dooie hoek.
In de USA hebben ze een puntneus. Beter?quote:Op donderdag 20 mei 2021 23:22 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Vooral omdat er amper ruimte tussen de voorkant en de chauffeur zit.
Dat red je niet als je halverwege een rijtje van 10 terecht komtquote:Op vrijdag 21 mei 2021 11:04 schreef ludovico het volgende:
[..]
Beetje doorgassen joh, we kennen hier in NL toch nauwelijks korte invoegstroken.
Jij rijdt zeker nooit op de A8...quote:Op vrijdag 21 mei 2021 11:04 schreef ludovico het volgende:
[..]
Beetje doorgassen joh, we kennen hier in NL toch nauwelijks korte invoegstroken.
Dat is vaak wel een dingetje bij vrachtwagens als je er niet voor komt, dat ze erachter treintje aan het rijden zijn op de afstand van een wagon...quote:Op vrijdag 21 mei 2021 10:11 schreef dick_laurent het volgende:
Dat is inderdaad wel een dingetje ja, als er meerdere trucks vrij dicht op elkaar rijden. Soms moet je jezelf dan (bijvoorbeeld bij invoegen) noodgedwongen daar tussen proppen en dan voel je je in je kleine personenautootje opeens erg nietig en kwetsbaar Heb ook liever dat ze gewoon wat afstand houden, niet alleen daarvoor maar omdat het ook bij een eventuele noodstop gewoon altijd beter is om meer ruimte te hebben.
Dat zijn de enige 2 die ik ken die zo kort zijn eigenlijk.quote:Op vrijdag 21 mei 2021 11:46 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Jij rijdt zeker nooit op de A8...
Je zit met je knieen al bijna tegen de grille van je vrachtwagen aan ja. Maar ook als je zelf een flinke lading hebt komt die ook gezellig naar voren zetten.quote:Op donderdag 20 mei 2021 23:22 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Er zijn chauffeurs die inderdaad vrij dicht er achter blijven. Je kunt door de bochten altijd wel een beetje zien wat de situatie is natuurlijk. Als het verder niet druk is (weinig kans op file) is het niet zo eng. De meeste rijden constant op de cruise control dus vrij voorspelbaar. Bovendien hebben vrachtwagens (vanaf 2016 volgens mij) een noodremsysteem. Als je te laat reageert op een obstakel remt de vrachtwagen automatisch en keihard 😋
Ik houd wel normale afstand overigens. Als je soms ziet wat voor ongelukken er gebeuren door kleven tussen trucks en al helemaal met een personenwagen. Soms vraag ik me ook echt af waarom iemand vrolijk tussen 2 redelijk dicht op elkaar rijdende vrachtwagens blijft rijden. Collega van me is ook verongelukt met de truck tegen een andere truck en die heeft een flinke tijd moeten revalideren. Het lijkt veilig zo een groot ding, maar ook maar tot op zekere hoogte. Vooral omdat er amper ruimte tussen de voorkant en de chauffeur zit.
Probeer eens op de A15 of A59 ri 010quote:Op vrijdag 21 mei 2021 11:04 schreef ludovico het volgende:
[..]
Beetje doorgassen joh, we kennen hier in NL toch nauwelijks korte invoegstroken.
Ja met de lading ook oppassenquote:Op vrijdag 21 mei 2021 15:02 schreef kanovinnie het volgende:
Je zit met je knieen al bijna tegen de grille van je vrachtwagen aan ja. Maar ook als je zelf een flinke lading hebt komt die ook gezellig naar voren zetten.
Beetje hetzelfde als de A8 op vanaf de provinciale weg bij koog zaandijk. Eerste de brug o rijden en dan ook 300 meter om in te voegen. Daarna begint de 2 baans brug, dus je moet op tijd invoegen. Leuk als het druk is/vrachtwagens rijden of degene voor je sloom is...quote:Op zaterdag 22 mei 2021 16:57 schreef Piles het volgende:
[..]
A27 Oosterhout-Zuid 300 meter van de kruising tot einde invoegstrook. Zonder vluchtstrook
Bij het invoegen vóór de vrachtwagen is wel zaak om goed te kijken of er niet net een auto teruggaat naar de rechterrijstrook na het inhalen van diezelfde vrachtwagen. Ik doe dat alleen als ik nog voldoende invoegstrook over heb zodat ik het invoegen zelf nog kan timen.quote:Op donderdag 20 mei 2021 09:44 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Wauw. Boze boomer.
Overigens, als er iets makkelijk is, is het wel invoegen als er een vrachtwagen rijdt. Ze zijn namelijk te log om onverwachts opeens te gaan versnellen, dus ervoor invoegen met wat extra gas geven is 9/10 keer easy peasy.
En als het écht een korte invoegstrook is, dan is het gewoon kwestie van even gas los, en rustig er achter invoegen. Ik vind invoegen serieus het meest makkelijk voor/achter een vrachtwagen omdat ze gewoon heel voorspelbaar zijn kwa snelheid/weggedrag zeg maar.
Boomertje kon dus duidelijk niet rijden. Of vond zichzelf te "belangrijk", wat nog veel sneuer is natuurlijk.
Ik rij daar zelf altijd op de hoofdrijbaan (auto), je kan idd niet altijd een baan opschuiven. Wat ook niet helpt is dat je bij beide opritten niet van tevoren kan zien of er verkeer aankomt en met welke snelheid. Sommigen komen met 100-110 de hoek om en passen er netjes tussen, anderen rijden 60-80. Maar moet zeggen ik ben nog nooit in de knel gekomen. Gewoon genoeg ruimte houden op de voorganger zodat er altijd iemand tussen past en dan hooguit gas loslaten is altijd wel voldoende.quote:Op zaterdag 22 mei 2021 23:57 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Beetje hetzelfde als de A8 op vanaf de provinciale weg bij koog zaandijk. Eerste de brug o rijden en dan ook 300 meter om in te voegen. Daarna begint de 2 baans brug, dus je moet op tijd invoegen. Leuk als het druk is/vrachtwagens rijden of degene voor je sloom is...
Van die dwazen die zonder verlichting rondrijden in schaduwrijk gebied, mist of schemering. Je bent totaal onzichtbaar voor tegemoetkomend verkeer maar hebt dat dus niet in de gaten _!quote:Op vrijdag 28 mei 2021 07:00 schreef Justinn het volgende:
S ochtends vroeg wil het nog wel eens mistig zijn, maar bij daglicht schakelt de dimverlichting natuurlijk niet automatisch in terwijl dat wel zo fijn is bij mist. Nou snap ik wel dat dat irritant is voor anderen, maar wat echt irritant is zijn die lui die dan constant agressief gaan lopen seinen achter je. Alsof je op dat moment kan ruiken wat er aan de hand is.
Ja terecht, we vergeten allemaal wel eens iets. Automatische rijverlichting werkt dat wel enigzins in de hand wat dat betreft.quote:Op vrijdag 28 mei 2021 07:36 schreef daNpy het volgende:
[..]
Van die dwazen die zonder verlichting rondrijden in schaduwrijk gebied, mist of schemering. Je bent totaal onzichtbaar voor tegemoetkomend verkeer maar hebt dat dus niet in de gaten _!
Verbieden die DRL en gewoon standaard licht aan.
Daarom een vriendelijk seintje dat je je lichten aan moet doen. Waardeer dat van je medeweggebruikers ipv het op te vatten als teken van agressiequote:Op vrijdag 28 mei 2021 08:28 schreef Justinn het volgende:
[..]
Ja terecht, we vergeten allemaal wel eens iets.
Agressief lopen seinen wat is dat nou weer dan. Iemand seint achter je, jij gaat nadenken en denkt oh ja laat ik voor de veiligheid m'n verlichting aan doen en klaar. Dan zijn we er toch? Wist niet dat er nu ook al verschillende manieren zijn om te seinenquote:Op vrijdag 28 mei 2021 07:00 schreef Justinn het volgende:
S ochtends vroeg wil het nog wel eens mistig zijn, maar bij daglicht schakelt de dimverlichting natuurlijk niet automatisch in terwijl dat wel zo fijn is bij mist. Nou snap ik wel dat dat irritant is voor anderen, maar wat echt irritant is zijn die lui die dan constant agressief gaan lopen seinen achter je. Alsof je op dat moment kan ruiken wat er aan de hand is.
Als iemand in de schemer of het donker geen licht voert dan sein ik altijd door mijn eigen verlichting uit en weer aan te zetten ipv met groot licht te seinen. Dat wordt over het algemeen wel goed begrepen en komt niet agressief over.quote:Op vrijdag 28 mei 2021 08:42 schreef Piles het volgende:
[..]
Daarom een vriendelijk seintje dat je je lichten aan moet doen. Waardeer dat van je medeweggebruikers ipv het op te vatten als teken van agressie
quote:Op vrijdag 18 juni 2021 10:56 schreef MirandaPolly het volgende:
I agree with this sentence:
"Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?"
Mijn broer in de VS rijdt met zo'n Truck.quote:Op vrijdag 21 mei 2021 11:06 schreef ludovico het volgende:
[..]
In de USA hebben ze een puntneus. Beter?
Iemand verdwijnt echt volledig als die voor de truck gaat staan.quote:Op maandag 21 juni 2021 10:27 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Mijn broer in de VS rijdt met zo'n Truck.
[ afbeelding ]
Die wil niet anders.
Zit tegenwoordig wel een spiegel waarin dat te zien is.quote:Op maandag 21 juni 2021 10:32 schreef ludovico het volgende:
[..]
Iemand verdwijnt echt volledig als die voor de truck gaat staan.
Klopt, maar dat is bij onze platte neus vrachtwagens ook zo. Pas na ongeveer vier meter ziet de bestuurder je volledig staan. Op twee meter misschien een hoofdje als je lang genoeg bent, daarvoor ziet ie je niet.quote:Op maandag 21 juni 2021 10:32 schreef ludovico het volgende:
[..]
Iemand verdwijnt echt volledig als die voor de truck gaat staan.
Nou een tijdje terug (volgens mij in Hoorn zelfs) reed er nog een vrachtwagen tegen een auto aan bij het stoplicht toen het op groen ging. Hij zag niet dat er een auto voor hem stond. Dan heb je natuurlijk op enig moment lopen te slapen als chauffeur, maar los daarvan kan het technisch gezien wel als het een klein en niet al te hoog autootje is toch?quote:Op maandag 21 juni 2021 11:18 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Maar hier hebben we wel allemaal spiegel of camera. Als je als persoon om niks pal voor een vrachtwagen gaat blijven staan moet je misschien maar gewoon thuis blijven (of zo een oranje vlaggetje op je hoofd tapen) 😂
Er is zeker een dode hoek, maar met de spiegel kun je wel veel zien. En als je er naar toe rijdt zie je ook of er wat staat. Dus in dit geval inderdaad gewoon een slapende chauffeur geweest.quote:Op maandag 21 juni 2021 11:21 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Nou een tijdje terug (volgens mij in Hoorn zelfs) reed er nog een vrachtwagen tegen een auto aan bij het stoplicht toen het op groen ging. Hij zag niet dat er een auto voor hem stond. Dan heb je natuurlijk op enig moment lopen te slapen als chauffeur, maar los daarvan kan het technisch gezien wel als het een klein en niet al te hoog autootje is toch?
Boh ja hey! Daar word ik helemaal gek van. En je kunt ook niks tegen ze zeggen, want ze zijn zo overtuigd van hun gelijk.quote:Op maandag 21 juni 2021 09:45 schreef Questular het volgende:
Dus je rijdt 60 km/u op een weg waar je 60 km/u mag rijden, heb je zo een stuk perkament met een hond die driftig gaan gebaren dat je langzamer moet rijden omdat mevrouw haar hond uit aan het laten is. .
Mijn auto zou daar in verdwijnen.quote:Op maandag 21 juni 2021 11:21 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Nou een tijdje terug (volgens mij in Hoorn zelfs) reed er nog een vrachtwagen tegen een auto aan bij het stoplicht toen het op groen ging. Hij zag niet dat er een auto voor hem stond. Dan heb je natuurlijk op enig moment lopen te slapen als chauffeur, maar los daarvan kan het technisch gezien wel als het een klein en niet al te hoog autootje is toch?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |