Ziekenhuiscijfers blijven betrouwbaar. Die zijn überhaupt betrouwbaarder. Zit wel wat vertraging in, maar qua trends vele malen beter om te monitorenquote:Op zondag 7 februari 2021 08:26 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Klopt hoor, maar de dalingen waren de afgelopen weken wel structureel en nu ineens 2 dagen op rij niet. En precies op het moment dat de impact van de Britse variant zichtbaar zou moeten gaan worden. Het kan inderdaad zeker toeval zijn, maar ik ben wel heel benieuwd naar vandaag. Dat zou overigens ook de laatste voorlopige ‘betrouwbare’ data zijn, zonder sneeuwimpact.
Bedoel je cijfers die vandaag wordt bekend gemaakt zeker?quote:Op zondag 7 februari 2021 08:26 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Klopt hoor, maar de dalingen waren de afgelopen weken wel structureel en nu ineens 2 dagen op rij niet. En precies op het moment dat de impact van de Britse variant zichtbaar zou moeten gaan worden. Het kan inderdaad zeker toeval zijn, maar ik ben wel heel benieuwd naar vandaag. Dat zou overigens ook de laatste voorlopige ‘betrouwbare’ data zijn, zonder sneeuwimpact.
Ik denk sowieso dat de data van de afgelopen week minder betrouwbaar is. Even los van discussies of mensen wel of niet minder getest worden, is er ook gezegd dat het langer ging duren voor er testuitslagen kwamen vanwege aangescherpt beleid bij de GGD's. Daardoor kan het langer gaan duren voor er een (positieve/negatieve) testuitslag is.quote:Op zondag 7 februari 2021 08:26 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Als ik zo om me heen luister en kijk dan is dit wel de tendens.quote:Op zondag 7 februari 2021 08:45 schreef theunderdog het volgende:
Ik ben vanaf het begin voor de maatregelen geweest. Maar nu de vaccinaties op zo'n laag tempo van de grond komen, allerlei fouten vanuit de politiek begin ik het wel steeds meer zat te worden.
Ja, of gewoon eerlijk toegeven dat het allemaal prut is. Zou ik ook nog wel kunnen waarderen.quote:Op zondag 7 februari 2021 08:50 schreef Noek het volgende:
[..]
Als ik zo om me heen luister en kijk dan is dit wel de tendens.
Denk niet eens dat ze perspectief hoeven te geven als in data waarop weer dingen kunnen maar perspectief kun je ook laten zien door alles in te zetten op vaccineren bijv. Dingen goed regelen en duidelijk zijn.
Nu zitten we vol in de maatregelen te wachten op het volgende zwaard. Daar knapt geen mens van op.
Dat gevoel heb ik ook. Bij de bevolking wordt er een haast opgedrongen, met avondklokken, extra maatregelen e.d., maar het vaccineren gaat nog niet met het tempo waar diezelfde haast vanuit gaat. Zolang er geen stijging is maakt dat niet zoveel uit, behalve dat het heel beroerd is voor de bevolking.quote:Op zondag 7 februari 2021 08:51 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ja, of gewoon eerlijk toegeven dat het allemaal prut is. Zou ik ook nog wel kunnen waarderen.
Maar wij gaan lockdown in, lockdown uit, lockdown in, lockdown uit. GGD lekje, en de vaccinaties? ach heeft geen haast.
Ja, van vandaag.quote:Op zondag 7 februari 2021 08:30 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Bedoel je cijfers die vandaag wordt bekend gemaakt zeker?
Die van morgen is toch 0, want de testlocaties zijn vandaag dicht
Ook als er geen stijging is, is het problematisch dat het tempo in het vaccineren zo laag is.quote:Op zondag 7 februari 2021 09:03 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat gevoel heb ik ook. Bij de bevolking wordt er een haast opgedrongen, met avondklokken, extra maatregelen e.d., maar het vaccineren gaat nog niet met het tempo waar diezelfde haast vanuit gaat. Zolang er geen stijging is maakt dat niet zoveel uit, behalve dat het heel beroerd is voor de bevolking.
Maar als er echt een derde golf komt en die groter wordt dan de eerste golf in het voorjaar wil je er alles aan doen die te voorkomen, zeker met de maatregelen die er nu al zijn. Dan lijkt het me logischer volop in te zetten op vaccineren van mensen die in het ziekenhuis terecht komen als ze besmet raken en de mensen die vooral overlijden als ze het virus krijgen beter beschermen.
Door tekorten werden pbm afgeraden in de verpleeghuizen want niet nodig. (alles ging naar de ziekenhuizen)quote:
Zeker ja. Omdat we ook nog eens doelgericht de kwetsbaren inenten, win je met elke extra procent van de bevolking die je vaccineert gewoon meerdere procenten in de ziekenhuisopnames.quote:Op zondag 7 februari 2021 09:03 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat gevoel heb ik ook. Bij de bevolking wordt er een haast opgedrongen, met avondklokken, extra maatregelen e.d., maar het vaccineren gaat nog niet met het tempo waar diezelfde haast vanuit gaat. Zolang er geen stijging is maakt dat niet zoveel uit, behalve dat het heel beroerd is voor de bevolking.
Maar als er echt een derde golf komt en die groter wordt dan de eerste golf in het voorjaar wil je er alles aan doen die te voorkomen, zeker met de maatregelen die er nu al zijn. Dan lijkt het me logischer volop in te zetten op vaccineren van mensen die in het ziekenhuis terecht komen als ze besmet raken en de mensen die vooral overlijden als ze het virus krijgen beter beschermen.
En nog steeds vraag ik mij af of december t/m half januari piekje niet ook met de feestdagen te maken had.quote:Op zondag 7 februari 2021 10:30 schreef Oidipous het volgende:
Herinneren jullie dit nog?
‘Bijna 170.000 nieuwe besmettingen per dag als Britse variant Nederland overspoelt’
https://www.ad.nl/dossier(...)overspoelt~af4ba9b3/
Zullen we komende week weer in die fuik stappen als land?
Dit is toch niks nieuws? Voorspellingen komen nooit uit dat is de enige zekerheid samen dat je dood gaat.quote:Op zondag 7 februari 2021 10:30 schreef Oidipous het volgende:
‘Bijna 170.000 nieuwe besmettingen per dag als Britse variant Nederland overspoelt’
Ja, je hebt voorspellingen die niet uitkomen en je hebt voorspellingen die gigantisch miszitten. Dat laatste is hier aan de hand.quote:Op zondag 7 februari 2021 10:38 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dit is toch niks nieuws? Voorspellingen komen nooit uit dat is de enige zekerheid samen dat je dood gaat.
Als ik om me heen keek en zag hoeveel mensen nog samen kerst gevierd hebben, had die januari-piek veel hoger moeten zijn. Is ook meegevallen.quote:Op zondag 7 februari 2021 10:37 schreef potjecreme het volgende:
[..]
En nog steeds vraag ik mij af of december t/m half januari piekje niet ook met de feestdagen te maken had.
voor mij is dat 1 pot nat...quote:Op zondag 7 februari 2021 10:39 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Ja, je hebt voorspellingen die niet uitkomen en je hebt voorspellingen die gigantisch miszitten. Dat laatste is hier aan de hand.
Dat effect kon je heel duidelijk zien in de cijfers.quote:Op zondag 7 februari 2021 10:37 schreef potjecreme het volgende:
[..]
En nog steeds vraag ik mij af of december t/m half januari piekje niet ook met de feestdagen te maken had.
Het is dan ook geen voorspelling maar maar een model, en in dit geval een model met grote betrouwbaarheidsintervallen. Als je dan als krant het meest extreme scenario pakt en dat weergeeft als zijnde ‘voorspelling’ zit je er wel een beetje naast natuurlijk.quote:Op zondag 7 februari 2021 10:39 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Ja, je hebt voorspellingen die niet uitkomen en je hebt voorspellingen die gigantisch miszitten. Dat laatste is hier aan de hand.
quote:Op zondag 7 februari 2021 10:39 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Allereerst: ADquote:Op zondag 7 februari 2021 10:30 schreef Oidipous het volgende:
Absoluut. Je ziet in de cijfers al een flinke stijging door Sinterklaas en Black Friday, en daarna ook nog eens met Kerst en Oud en Nieuw.quote:Op zondag 7 februari 2021 10:37 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Hypothese:quote:Op zondag 7 februari 2021 10:43 schreef _serial_ het volgende:
Dat effect kon je heel duidelijk zien in de cijfers.
Nu spelen er een paar onzekerheden mee:
- opkomt Britse variant
- vertragingen uitslagen door ggd lek
- mogelijk minder testbereidheid
Heb je ook nog een beetje onderzoek gedaan of las je de kop en heb je toen je mening gevormd?quote:Op zondag 7 februari 2021 10:55 schreef marcb1974 het volgende:
Jeuj, het AZ vaccin werkt NIET tegen de Zuid-Afrikaanse variant. En we blijven gaan ....
https://www.bild.de/bild-(...)ionToLogin.bild.html
quote:Het vaccin van het Brits-Zweedse bedrijf AstraZeneca en de universiteit van Oxford biedt geen bescherming tegen een licht en gematigd ziektebeeld dat veroorzaakt wordt door de Zuid-Afrikaanse variant van het virus.
quote:volgens het bedrijf gaat het om een kleine fase 1 en 2-studie, waarbij de eerste data effectief een beperkte effectiviteit tegen een milde ziekte door de Zuid-Afrikaanse variant heeft aangetoond. Het effect tegen een ernstiger ziektebeeld en hospitalisaties kon in de studie niet worden aangetoond omdat de proefpersonen vooral jonge en gezonde volwassenen waren, die sowieso weinig kans maken op hospitalisatie. Maar AstraZeneca zegt te geloven dat het vaccin wel degelijk effectief kan zijn tegen een ernstig ziektebeeld.
Ik word gewoon moe van al die nietszeggende paniekkoppen hier waar vervolgens heel paniekerig over gereageerd wordt. Terwijl als je 10 seconden langer gegoogeld had je een stuk genuanceerder beeld had gekregen...quote:Gisteren meldde de universiteit nog dat het vaccin wel even goed tegen de Britse coronamutatie als tegen de oorspronkelijke variant (D614G) van het virus werkt. Volgens de onderzoekers van Oxford hebben de vaccins een doeltreffendheid van 74,6 procent tegen de Britse variant. Dat percentage ligt zelfs hoger dan de werkzaamheidsgraad van 62 procent die men tijdens de laatste testfase bereikte met twee volledige doses.
Ja. En ook het hln bericht had ik al gezien.quote:Op zondag 7 februari 2021 10:56 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Heb je ook nog een beetje onderzoek gedaan of las je de kop en heb je toen je mening gevormd?
En nu is het nog kwalijker dat je onzin als dit verspreid:quote:
quote:Op zondag 7 februari 2021 10:55 schreef marcb1974 het volgende:
Jeuj, het AZ vaccin werkt NIET tegen de Zuid-Afrikaanse variant.
84% dus zelfs voor de niet-Britse varianten.quote:Vaccine efficacy against symptomatic NAAT positive infection was similar for B.1.1.7 and non-B1.1.7 lineages (74.6% [95%CI 41.6-88.9] and 84% [95% CI 70.7-91.4] respectively). There was no difference in anti-spike antibody titres between individuals who had received a prior ChAdOx1 vectored vaccine and those who were naïve to ChAdOx1.
Nou dan weten we in ieder geval de reden waarom vanaf volgende week we nog strengere maatregelen krijgen... na de Britse variant gaan we allemaal dood aan de Zuid Afrikaanse variantquote:Op zondag 7 februari 2021 10:55 schreef marcb1974 het volgende:
Jeuj, het AZ vaccin werkt NIET tegen de Zuid-Afrikaanse variant. En we blijven gaan ....
https://www.bild.de/bild-(...)ionToLogin.bild.html
Nogmaals, zijn bericht klopt helemaal niet.quote:Op zondag 7 februari 2021 11:07 schreef popje het volgende:
[..]
Nou dan weten we in ieder geval de reden waarom vanaf volgende week we nog strengere maatregelen krijgen... na de Britse variant gaan we allemaal dood aan de Zuid Afrikaanse variant
Nog een nieuwe voor de collectie:quote:Op zondag 7 februari 2021 10:53 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Hypothese:
- Zonder feestdagen was de R met de lockdown eind december veel lager geweest (nu > 0.9).
- Zonder Britse variant was de R nu ook veel lager geweest (nu > 0.9).
Kortom: eind december waren het de feestdagen die de R omhoog duwden, nu is het de Britse variant.
Is het toeval dat de R begin januari (geen feestdagen/beperkte Britse variant) even zakte naar 0,85, om vervolgens weer te stijgen (a.d.h.v. toename Britse variant)?
In combinatie met het verzwaarde pakket in januari hebben we de stijging van de R wéér iets weten te drukken, zodat deze toch nog net onder de 1 gebleven is.
Was ook sarcastisch bedoeldquote:Op zondag 7 februari 2021 11:09 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Nogmaals, zijn bericht klopt helemaal niet.
Interessant. Ook dat het niet om één paper gaat, maar hij ook zeer vergelijkbare resultaten uit andere landen citeert. Overigens zijn deze intervallen aanmerkelijk hoger dan ikzelf inschatte. En overigens wel in lijn met wat het RIVM al rapporteerde. Zou zomaar richting de 50% besmettelijker kunnen gaan dus.quote:Op zondag 7 februari 2021 11:10 schreef Jazeg het volgende:
[..]
Nog een nieuwe voor de collectie:
https://mobile.twitter.com/_nickdavies/status/1358048258426347521
Nog niet peer-reviewed maar wel vast interessant.
Interessant, dank voor de mention. Des te meer reden dus om als een debiel te gaan vaccineren in de groepen waar de ziekenhuizen door kunnen overspoelen.quote:Op zondag 7 februari 2021 11:14 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Interessant. Ook dat het niet om één paper gaat, maar hij ook zeer vergelijkbare resultaten uit andere landen citeert. Overigens zijn deze intervallen aanmerkelijk hoger dan ikzelf inschatte. En overigens wel in lijn met wat het RIVM al rapporteerde. Zou zomaar richting de 50% besmettelijker kunnen gaan dus.
edit: Een aantal mensen merken op dat het ook afhangt van de iteratieduur. Maar de minimale schattingen zijn volgens mij wel 30% besmettelijker. Oplopend tot 70-80% dus. Wat overigens al vrij vroeg in Engeland genoemd werd als interval.
Ook interessant voor o.a. @:_serial_ @:chratnox @:MoreDakka
En blijkbaar passen mensen, op het moment dat de urgentie oploopt, hun gedrag dus zodanig aan dat de R laag genoeg wordt om nog steeds onder de 1 te blijven. Immers 1,5 keer weinig is nog steeds weinig.quote:Op zondag 7 februari 2021 11:14 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Interessant. Ook dat het niet om één paper gaat, maar hij ook zeer vergelijkbare resultaten uit andere landen citeert. Overigens zijn deze intervallen aanmerkelijk hoger dan ikzelf inschatte. En overigens wel in lijn met wat het RIVM al rapporteerde. Zou zomaar richting de 50% besmettelijker kunnen gaan dus.
edit: Een aantal mensen merken op dat het ook afhangt van de iteratieduur. Maar de minimale schattingen zijn volgens mij wel 30% besmettelijker. Oplopend tot 70-80% dus. Wat overigens al vrij vroeg in Engeland genoemd werd als interval.
Ook interessant voor o.a. @:_serial_ @:chratnox @:MoreDakka
Wat dat betreft is het denk ik ook een voordeel dat het de laatste tijd regelmatig baggerweer is. Ik denk dat mensen van zichzelf al vaker thuisblijven in januari. En met temperaturen van -10 zal dat niet anders zijn lijkt me.quote:Op zondag 7 februari 2021 11:31 schreef Jazeg het volgende:
[..]
En blijkbaar passen mensen, op het moment dat de urgentie oploopt, hun gedrag dus zodanig aan dat de R laag genoeg wordt om nog steeds onder de 1 te blijven. Immers 1,5 keer weinig is nog steeds weinig.
Is dat verschil in besmettelijkheid tussen de 30% en 80% is dan vooral te wijten aan gedrag? Ik denk ook dat de komende dagen/week wel eens een positief verschil kunnen maken.quote:Op zondag 7 februari 2021 11:33 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Wat dat betreft is het denk ik ook een voordeel dat het de laatste tijd regelmatig baggerweer is. Ik denk dat mensen van zichzelf al vaker thuisblijven in januari. En met temperaturen van -10 zal dat niet anders zijn lijkt me.
Volgens mij is de groep 60-65 nu dus snel aan de beurt, omdat AZ niet geschikt geacht is voor 65+'ers.quote:Op zondag 7 februari 2021 11:29 schreef chratnox het volgende:
[..]
Interessant, dank voor de mention. Des te meer reden dus om als een debiel te gaan vaccineren in de groepen waar de ziekenhuizen door kunnen overspoelen.
Dat kan positief uitpakken op de IC, op de verpleegafdeling lijkt een hogere leeftijd meer verschil te maken.quote:Op zondag 7 februari 2021 11:36 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Volgens mij is de groep 60-65 nu dus snel aan de beurt, omdat AZ niet geschikt geacht is voor 65+'ers.
De extra besmettelijkheid (R0) lijkt me niet onderhevig aan gedrag. Hoe deze uitwerkt wel. Maar ik denk dat de effectieve R voor alle varianten proportioneel is aan het gedrag. Oftewel, de verhouding blijft gelijk, maar de absolute (gemiddelde) R verandert door het gedrag.quote:Op zondag 7 februari 2021 11:35 schreef chratnox het volgende:
[..]
Is dat verschil in besmettelijkheid tussen de 30% en 80% is dan vooral te wijten aan gedrag? Ik denk ook dat de komende dagen/week wel eens een positief verschil kunnen maken.
https://www.rijksoverheid(...)kers-langdurige-zorgquote:Op zondag 7 februari 2021 11:38 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat kan positief uitpakken op de IC, op de verpleegafdeling lijkt een hogere leeftijd meer verschil te maken.
AZ wordt ook door de GGD gedaan toch?
Dus huisarts en GGD.quote:Dit betekent dat vanaf medio februari achtereenvolgens zorgmedewerkers van verpleeghuizen, gehandicaptenzorg, wijkverpleging en de medewerkers Wmo-ondersteuning via de GGD priklocaties gevaccineerd zullen worden met het AstraZeneca vaccin. Daarnaast zal de groep 60-64 jarigen ook medio februari worden gevaccineerd via de huisartsen, die dan ook hun medewerkers betrokken bij de vaccinatie kunnen vaccineren.
GGD en huisartsen. 60-64 wordt volgens mij door de huisartsen gedaan.quote:Op zondag 7 februari 2021 11:38 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat kan positief uitpakken op de IC, op de verpleegafdeling lijkt een hogere leeftijd meer verschil te maken.
AZ wordt ook door de GGD gedaan toch?
https://www.nhg.org/actue(...)oep-onder-de-65-jaarquote:De groep 60 tot en met 64 jarigen zal gevaccineerd kunnen worden via de huisartsenpraktijken. De start hiervan is regionaal en medio februari.
Gelukkig lijkt het tempo er meer in te komen en komen nu ook groepen aan de beurt in de lagere leeftijdscategoriën. Is er al informatie beschikbaar van het onderzoek naar het verminderen van transmissie na inenting met het Biontech Pfizer vaccin?quote:Op zondag 7 februari 2021 11:29 schreef chratnox het volgende:
[..]
Interessant, dank voor de mention. Des te meer reden dus om als een debiel te gaan vaccineren in de groepen waar de ziekenhuizen door kunnen overspoelen.
Onderzoek weet ik niet, de resultaten in Israël zijn hoopgevend, die gebruiken volgens mij bijna alleen maar Pfizer.quote:Op zondag 7 februari 2021 11:42 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Gelukkig lijkt het tempo er meer in te komen en komen nu ook groepen aan de beurt in de lagere leeftijdscategoriën. Is er al informatie beschikbaar van het onderzoek naar het verminderen van transmissie na inenting met het Biontech Pfizer vaccin?
Bij de politieke podcast van NOS/EenVandaag werd gemeld dat een aantal partijen tijdens het debat huiverig waren om hard tekeer te gaan tegen De Jonge/VWS, omdat de logistiek inmiddels vrij aardig staat. Ja, opstartproblemen, maar tegelijkertijd vonden veel partijen dat ze ook credits verdienen aangezien ze een behoorlijke inhaalslag gemaakt hebben. Inmiddels lijkt (hopelijk) dat vanaf nu de leveringen de beperkende factor zijn.quote:Op zondag 7 februari 2021 11:42 schreef Faraday01 het volgende:
Gelukkig lijkt het tempo er meer in te komen en komen nu ook groepen aan de beurt in de lagere leeftijdscategoriën.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |