abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197869054
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 10:30 schreef Oidipous het volgende:
Herinneren jullie dit nog?

‘Bijna 170.000 nieuwe besmettingen per dag als Britse variant Nederland overspoelt’

https://www.ad.nl/dossier(...)overspoelt~af4ba9b3/

Zullen we komende week weer in die fuik stappen als land?
Allereerst: AD :r :r
Die hebben worst-case gepakt en hier gepresenteerd als een realistisch scenario. Maar hadden we anders van ze verwacht?
Daarnaast zullen de cijfers van komende dagen/weken uitsluitsel geven (zeggen we ook elke keer weer volgens mij :) ). Maar het is in ieder geval duidelijk dat het gros van de voorspellingen van afgelopen tijd schromelijk overdreven zijn.
I'll give you something to do
  zondag 7 februari 2021 @ 10:50:40 #177
268495 Oliver23
Ninja Mime!
pi_197869088
quote:
1s.gif Op zondag 7 februari 2021 10:37 schreef potjecreme het volgende:

[..]

En nog steeds vraag ik mij af of december t/m half januari piekje niet ook met de feestdagen te maken had.
Absoluut. Je ziet in de cijfers al een flinke stijging door Sinterklaas en Black Friday, en daarna ook nog eens met Kerst en Oud en Nieuw.

Niet alleen in Nederland, in heel veel landen. Daar is het bij de Britten ook (extreem) mis gegaan.
pi_197869139
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 10:43 schreef _serial_ het volgende:
Dat effect kon je heel duidelijk zien in de cijfers.

Nu spelen er een paar onzekerheden mee:
- opkomt Britse variant
- vertragingen uitslagen door ggd lek
- mogelijk minder testbereidheid
Hypothese:

- Zonder feestdagen was de R met de lockdown eind december veel lager geweest (nu > 0.9).
- Zonder Britse variant was de R nu ook veel lager geweest (nu > 0.9).

Kortom: eind december waren het de feestdagen die de R omhoog duwden, nu is het de Britse variant.

Is het toeval dat de R begin januari (geen feestdagen/beperkte Britse variant) even zakte naar 0,85, om vervolgens weer te stijgen (a.d.h.v. toename Britse variant)?

In combinatie met het verzwaarde pakket in januari hebben we de stijging van de R wéér iets weten te drukken, zodat deze toch nog net onder de 1 gebleven is.
  zondag 7 februari 2021 @ 10:55:07 #179
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_197869156
Jeuj, het AZ vaccin werkt NIET tegen de Zuid-Afrikaanse variant. En we blijven gaan ....

https://www.bild.de/bild-(...)ionToLogin.bild.html
stupidity has become as common as common sense was before
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
Travel Is Fatal To Prejudice, Bigotry and Narrow-Mindedness
pi_197869176
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 10:55 schreef marcb1974 het volgende:
Jeuj, het AZ vaccin werkt NIET tegen de Zuid-Afrikaanse variant. En we blijven gaan ....

Heb je ook nog een beetje onderzoek gedaan of las je de kop en heb je toen je mening gevormd?
pi_197869204
Ik vraag het, omdat hier toch echt wat anders staat dan "het werkt niet tegen de Zuid-Afrikaanse variant": https://www.hln.be/nieuws(...)se-variant~a92c9025/

quote:
Het vaccin van het Brits-Zweedse bedrijf AstraZeneca en de universiteit van Oxford biedt geen bescherming tegen een licht en gematigd ziektebeeld dat veroorzaakt wordt door de Zuid-Afrikaanse variant van het virus.
quote:
volgens het bedrijf gaat het om een kleine fase 1 en 2-studie, waarbij de eerste data effectief een beperkte effectiviteit tegen een milde ziekte door de Zuid-Afrikaanse variant heeft aangetoond. Het effect tegen een ernstiger ziektebeeld en hospitalisaties kon in de studie niet worden aangetoond omdat de proefpersonen vooral jonge en gezonde volwassenen waren, die sowieso weinig kans maken op hospitalisatie. Maar AstraZeneca zegt te geloven dat het vaccin wel degelijk effectief kan zijn tegen een ernstig ziektebeeld.
quote:
Gisteren meldde de universiteit nog dat het vaccin wel even goed tegen de Britse coronamutatie als tegen de oorspronkelijke variant (D614G) van het virus werkt. Volgens de onderzoekers van Oxford hebben de vaccins een doeltreffendheid van 74,6 procent tegen de Britse variant. Dat percentage ligt zelfs hoger dan de werkzaamheidsgraad van 62 procent die men tijdens de laatste testfase bereikte met twee volledige doses.
Ik word gewoon moe van al die nietszeggende paniekkoppen hier waar vervolgens heel paniekerig over gereageerd wordt. Terwijl als je 10 seconden langer gegoogeld had je een stuk genuanceerder beeld had gekregen...
  zondag 7 februari 2021 @ 11:01:03 #182
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_197869230
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 10:56 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Heb je ook nog een beetje onderzoek gedaan of las je de kop en heb je toen je mening gevormd?
Ja. En ook het hln bericht had ik al gezien.

En nu?
stupidity has become as common as common sense was before
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
Travel Is Fatal To Prejudice, Bigotry and Narrow-Mindedness
pi_197869248
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 11:01 schreef marcb1974 het volgende:
En nu?
En nu is het nog kwalijker dat je onzin als dit verspreid:
quote:
Jeuj, het AZ vaccin werkt NIET tegen de Zuid-Afrikaanse variant.
pi_197869269
Voor de liefhebbers. De pre-print van de Oxford-onderzoekers waarin ze gekeken hebben naar de effectiviteit van AZ tegen de Britse variant: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3779160

quote:
Vaccine efficacy against symptomatic NAAT positive infection was similar for B.1.1.7 and non-B1.1.7 lineages (74.6% [95%CI 41.6-88.9] and 84% [95% CI 70.7-91.4] respectively). There was no difference in anti-spike antibody titres between individuals who had received a prior ChAdOx1 vectored vaccine and those who were naïve to ChAdOx1.
84% dus zelfs voor de niet-Britse varianten.
  zondag 7 februari 2021 @ 11:05:12 #185
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_197869277
Vanmiddag storing RIVM-systemen door de sneeuwjacht.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  zondag 7 februari 2021 @ 11:07:04 #186
3778 popje
Watishetnutvaneenondertitel?
pi_197869304
quote:

Nou dan weten we in ieder geval de reden waarom vanaf volgende week we nog strengere maatregelen krijgen... na de Britse variant gaan we allemaal dood aan de Zuid Afrikaanse variant
Het leven is een groot feest, en jij bent ook uitgenodigd!
pi_197869343
Hoop dat morgen de treinen weer normaal doen, anders houd het weer me van mn werk 😅
#WeesGeenWhales
pi_197869344
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 11:07 schreef popje het volgende:

[..]

Nou dan weten we in ieder geval de reden waarom vanaf volgende week we nog strengere maatregelen krijgen... na de Britse variant gaan we allemaal dood aan de Zuid Afrikaanse variant
Nogmaals, zijn bericht klopt helemaal niet.
pi_197869362
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 10:53 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Hypothese:

- Zonder feestdagen was de R met de lockdown eind december veel lager geweest (nu > 0.9).
- Zonder Britse variant was de R nu ook veel lager geweest (nu > 0.9).

Kortom: eind december waren het de feestdagen die de R omhoog duwden, nu is het de Britse variant.

Is het toeval dat de R begin januari (geen feestdagen/beperkte Britse variant) even zakte naar 0,85, om vervolgens weer te stijgen (a.d.h.v. toename Britse variant)?

In combinatie met het verzwaarde pakket in januari hebben we de stijging van de R wéér iets weten te drukken, zodat deze toch nog net onder de 1 gebleven is.
Nog een nieuwe voor de collectie:

https://mobile.twitter.com/_nickdavies/status/1358048258426347521

Nog niet peer-reviewed maar wel vast interessant.
  zondag 7 februari 2021 @ 11:11:24 #190
3778 popje
Watishetnutvaneenondertitel?
pi_197869371
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 11:09 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Nogmaals, zijn bericht klopt helemaal niet.
Was ook sarcastisch bedoeld
Het leven is een groot feest, en jij bent ook uitgenodigd!
pi_197869418
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 11:10 schreef Jazeg het volgende:

[..]

Nog een nieuwe voor de collectie:

https://mobile.twitter.com/_nickdavies/status/1358048258426347521

Nog niet peer-reviewed maar wel vast interessant.
Interessant. Ook dat het niet om één paper gaat, maar hij ook zeer vergelijkbare resultaten uit andere landen citeert. Overigens zijn deze intervallen aanmerkelijk hoger dan ikzelf inschatte. En overigens wel in lijn met wat het RIVM al rapporteerde. Zou zomaar richting de 50% besmettelijker kunnen gaan dus.

edit: Een aantal mensen merken op dat het ook afhangt van de iteratieduur. Maar de minimale schattingen zijn volgens mij wel 30% besmettelijker. Oplopend tot 70-80% dus. Wat overigens al vrij vroeg in Engeland genoemd werd als interval. ;)

Ook interessant voor o.a. @_serial_ @chratnox @MoreDakka
pi_197869652
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 11:14 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Interessant. Ook dat het niet om één paper gaat, maar hij ook zeer vergelijkbare resultaten uit andere landen citeert. Overigens zijn deze intervallen aanmerkelijk hoger dan ikzelf inschatte. En overigens wel in lijn met wat het RIVM al rapporteerde. Zou zomaar richting de 50% besmettelijker kunnen gaan dus.

edit: Een aantal mensen merken op dat het ook afhangt van de iteratieduur. Maar de minimale schattingen zijn volgens mij wel 30% besmettelijker. Oplopend tot 70-80% dus. Wat overigens al vrij vroeg in Engeland genoemd werd als interval. ;)

Ook interessant voor o.a. @:_serial_ @:chratnox @:MoreDakka
Interessant, dank voor de mention. Des te meer reden dus om als een debiel te gaan vaccineren in de groepen waar de ziekenhuizen door kunnen overspoelen.
pi_197869704
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 11:14 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ook interessant voor o.a. @:_serial_ @:chratnox @:MoreDakka
En blijkbaar passen mensen, op het moment dat de urgentie oploopt, hun gedrag dus zodanig aan dat de R laag genoeg wordt om nog steeds onder de 1 te blijven. Immers 1,5 keer weinig is nog steeds weinig.
pi_197869735
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 11:31 schreef Jazeg het volgende:

[..]

En blijkbaar passen mensen, op het moment dat de urgentie oploopt, hun gedrag dus zodanig aan dat de R laag genoeg wordt om nog steeds onder de 1 te blijven. Immers 1,5 keer weinig is nog steeds weinig.
Wat dat betreft is het denk ik ook een voordeel dat het de laatste tijd regelmatig baggerweer is. Ik denk dat mensen van zichzelf al vaker thuisblijven in januari. En met temperaturen van -10 zal dat niet anders zijn lijkt me.
pi_197869769
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 11:33 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Wat dat betreft is het denk ik ook een voordeel dat het de laatste tijd regelmatig baggerweer is. Ik denk dat mensen van zichzelf al vaker thuisblijven in januari. En met temperaturen van -10 zal dat niet anders zijn lijkt me.
Is dat verschil in besmettelijkheid tussen de 30% en 80% is dan vooral te wijten aan gedrag? Ik denk ook dat de komende dagen/week wel eens een positief verschil kunnen maken.
pi_197869779
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 11:29 schreef chratnox het volgende:

[..]

Interessant, dank voor de mention. Des te meer reden dus om als een debiel te gaan vaccineren in de groepen waar de ziekenhuizen door kunnen overspoelen.
Volgens mij is de groep 60-65 nu dus snel aan de beurt, omdat AZ niet geschikt geacht is voor 65+'ers.
pi_197869805
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 11:36 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Volgens mij is de groep 60-65 nu dus snel aan de beurt, omdat AZ niet geschikt geacht is voor 65+'ers.
Dat kan positief uitpakken op de IC, op de verpleegafdeling lijkt een hogere leeftijd meer verschil te maken.

AZ wordt ook door de GGD gedaan toch?
pi_197869826
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 11:35 schreef chratnox het volgende:

[..]

Is dat verschil in besmettelijkheid tussen de 30% en 80% is dan vooral te wijten aan gedrag? Ik denk ook dat de komende dagen/week wel eens een positief verschil kunnen maken.
De extra besmettelijkheid (R0) lijkt me niet onderhevig aan gedrag. Hoe deze uitwerkt wel. Maar ik denk dat de effectieve R voor alle varianten proportioneel is aan het gedrag. Oftewel, de verhouding blijft gelijk, maar de absolute (gemiddelde) R verandert door het gedrag.

Dat 'ie nu nog onder de 1 is, is sowieso te wijten (of te danken) aan ons gedrag. Dat geldt trouwens altijd. De R is altijd een gevolg van ons gedrag, welke variant het ook is. Uiteindelijk zijn de regels er alleen maar om ons gedrag te sturen (of noem het 'nudging', het blijven vaak adviezen ;)).
pi_197869830
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 11:38 schreef chratnox het volgende:

[..]

Dat kan positief uitpakken op de IC, op de verpleegafdeling lijkt een hogere leeftijd meer verschil te maken.

https://www.rijksoverheid(...)kers-langdurige-zorg

quote:
Dit betekent dat vanaf medio februari achtereenvolgens zorgmedewerkers van verpleeghuizen, gehandicaptenzorg, wijkverpleging en de medewerkers Wmo-ondersteuning via de GGD priklocaties gevaccineerd zullen worden met het AstraZeneca vaccin. Daarnaast zal de groep 60-64 jarigen ook medio februari worden gevaccineerd via de huisartsen, die dan ook hun medewerkers betrokken bij de vaccinatie kunnen vaccineren.
Dus huisarts en GGD.
pi_197869835
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 11:38 schreef chratnox het volgende:

[..]

GGD en huisartsen. 60-64 wordt volgens mij door de huisartsen gedaan.
quote:
De groep 60 tot en met 64 jarigen zal gevaccineerd kunnen worden via de huisartsenpraktijken. De start hiervan is regionaal en medio februari.
https://www.nhg.org/actue(...)oep-onder-de-65-jaar
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')