Als huisartsen uitvallen gaan er door geen/minder/ondeugdelijke triage méér patiënten naar het ziekenhuis ipv ze af te kunnen vangen naar huis/verpleeghuis/whatever.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 20:25 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
En die keuze zorgt er voor dat de druk op de ziekenhuizen langer hoog blijft zoals gezegd. En dus blijven de maatregelen langer. Je moet consquenties afwegen.
Daar zit geen limiet aan, het gaat wettelijk gezien om het afspraken met elkaar buiten.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 20:52 schreef zalkc het volgende:
[..]
Op hoeveel meter moet je van iemand af staan om niet als groep te worden gezien?
Godsammequote:Op zaterdag 6 februari 2021 19:43 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Gevonden!
Dit schreef De Standaard gisteren:
[..]
Dit schrijven ze vandaag:
[..]
quote:Op zaterdag 6 februari 2021 20:56 schreef Molo het volgende:
[..]
Als huisartsen uitvallen gaan er door geen/minder/ondeugdelijke triage méér patiënten naar het ziekenhuis ipv ze af te kunnen vangen naar huis/verpleeghuis/whatever.
Poortwachters van de zorg zijn ze en heel erg belangrijk daarin om juist de druk op de zorg lager te krijgen
Dat heeft keer impact dan die paar vaccins aan 60+ers geven
Dit is gewoon niet waar, sorry. Kijk nog maar een keer naar de grafiek die ik al eerder gepost heb.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 20:58 schreef Molo het volgende:
De 75+ers vaccins geven heeft nul impact op de zorgbelasting, dat is ook niet in lijn met dat beleid
Volgens jouw grafiek, en die verhouding heb ik vaker gezien is 56% voor de categorie 70+quote:Op zaterdag 6 februari 2021 21:01 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
[..]
Dit is gewoon niet waar, sorry. Kijk nog maar een keer naar de grafiek die ik al eerder gepost heb.
Ik heb niet alles bijgehouden maar volgens mij wordt 70+ vrijwel niet opgenomen op de IC? En ook niet massaal op de overige Covid afdelingen?quote:Op zaterdag 6 februari 2021 21:01 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
[..]
Dit is gewoon niet waar, sorry. Kijk nog maar een keer naar de grafiek die ik al eerder gepost heb.
Ongeveer de helft van alle ziekenhuisopnames in Nederland zijn 70+, net zoveel opnames als alle leeftijden daaronder bij elkaar opgeteld. Oftewel, een groep van ongeveer 2,5 miljoen mensen heeft een zorgvraag die even groot is als een groep van 14,5 miljoen mensen.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 20:58 schreef Molo het volgende:
De 75+ers vaccins geven heeft nul impact op de zorgbelasting, dat is ook niet in lijn met dat beleid
Dat is omdat de overheid al dan niet terecht niet durft af te stappen van de ethische afweging die de Gezondheidsraad heeft gemaakt in hun advies over de vaccinatiestrategie.
Dat heeft risico voor het individu hoog staan en minder de zorgbelasting.
Dat is maar de vraag. Echt oude mensen komen nog maar beperkt op de IC. Dus de kans dat het zwaartepunt binnen die groep juist in de vrij 'jonge' leeftijden ligt is best aanzienlijk.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 21:06 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ongeveer de helft van alle ziekenhuisopnames in Nederland zijn 70+, net zoveel opnames als alle leeftijden daaronder bij elkaar opgeteld. Oftewel, een groep van ongeveer 2,5 miljoen mensen heeft een zorgvraag die even groot is als een groep van 14,5 miljoen mensen.
De verzorgingstehuizen zullen zeker een rol spelen daarin, maar als de groep die 70+ is is gevaccineerd ben je een flinke hoeveelheid ziekenhuisopnames kwijt. Op de IC scheelt het een stuk minder, daar komen ze minder vaak. Maar als ze op de IC terecht komen liggen ze er langer en is het risico op overlijden ook een stuk groter.
75+ is daar een grote groep binnen, dus het kan veel druk op de zorg schelen.
Ik heb het een aantal topics geleden een keer uitgerekendquote:Op zaterdag 6 februari 2021 21:05 schreef Molo het volgende:
[..]
Ik heb niet alles bijgehouden maar volgens mij wordt 70+ vrijwel niet opgenomen op de IC? En ook niet massaal op de overige Covid afdelingen?
Mooi trouwens dat je niet meer verder op het huisartsenvraagstuk meer in gaat
De fitte 70-plusser zal gewoon naar de IC gaan, die groep die je met de elektrische fiets inhaalt zeg maar, er zit nogal een verschil tussen bejaarden onderlingquote:Op zaterdag 6 februari 2021 21:05 schreef Molo het volgende:
[..]
Ik heb niet alles bijgehouden maar volgens mij wordt 70+ vrijwel niet opgenomen op de IC? En ook niet massaal op de overige Covid afdelingen?
Mooi trouwens dat je niet meer verder op het huisartsenvraagstuk meer in gaat
Ja is ook wel weer waarquote:Op zaterdag 6 februari 2021 21:06 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ongeveer de helft van alle ziekenhuisopnames in Nederland zijn 70+, net zoveel opnames als alle leeftijden daaronder bij elkaar opgeteld. Oftewel, een groep van ongeveer 2,5 miljoen mensen heeft een zorgvraag die even groot is als een groep van 14,5 miljoen mensen.
De verzorgingstehuizen zullen zeker een rol spelen daarin, maar als de groep die 70+ is is gevaccineerd ben je een flinke hoeveelheid ziekenhuisopnames kwijt. Op de IC scheelt het een stuk minder, daar komen ze minder vaak. Maar als ze op de IC terecht komen liggen ze er langer en is het risico op overlijden ook een stuk groter.
75+ is daar een grote groep binnen, dus het kan veel druk op de zorg schelen.
Daarom zeg ik, scroll wat naar boven en bekijk mijn grafiek.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 21:05 schreef Molo het volgende:
[..]
Op de post van @Molo heb ik 't even snel uitgerekend, totaal zo'n 2700 opnames op de IC dus.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 21:08 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat is maar de vraag. Echt oude mensen komen nog maar beperkt op de IC. Dus de kans dat het zwaartepunt binnen die groep juist in de vrij 'jonge' leeftijden ligt is best aanzienlijk.
Maar ik heb telkens begrepen dat de IC-capaciteit de bottleneck is? Of is jouw grafiek over de hele linie incl. IC?quote:Op zaterdag 6 februari 2021 21:01 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
[..]
Ik weet het, ik kom zelf uit de zorg.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 21:09 schreef zalkc het volgende:
[..]
De fitte 70-plusser zal gewoon naar de IC gaan, die groep die je met de elektrische fiets inhaalt zeg maar, er zit nogal een verschil tussen bejaarden onderling
85+ is nog zo'n 4500 opnames, als je 80+ ook meetelt kom je ook richting de 9000 (even gewoon verpleegafdeling gepaktquote:Op zaterdag 6 februari 2021 21:09 schreef Molo het volgende:
[..]
Ja is ook wel weer waar
Had misschien 85+ als uitgangspunt moeten nemen
Die komen toch hoop ik niet meer zo in het ziekenhuis terecht.
Al heb ik laatst nog gezien dat werkelijk álles qua diagnostiek uit de kast werd getrokken voor mijn vergevorderd demente buurman van 93 die wat verminderd aanspreekbaar leek.
Dus ja, jullie hebben gelijk op dat punt vrees ik
Er staat alle opnames, dus daar zitten ook alle mensen bij die doorgestroomd zijn naar de IC zou ik zeggen.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 21:10 schreef Chia het volgende:
[..]
Maar ik heb telkens begrepen dat de IC-capaciteit de bottleneck is? Of is jouw grafiek over de hele linie incl. IC?
Belachelijk, laat die mensen lekker thuis manquote:Op zaterdag 6 februari 2021 21:11 schreef chratnox het volgende:
[..]
85+ is nog zo'n 4500 opnames, als je 80+ ook meetelt kom je ook richting de 9000 (even gewoon verpleegafdeling gepakt)
Voor zover ik begrijp is de beperkende factor de IC-capaciteit. Dus dan is het logischer om daar naar te kijken dan naar ziekenhuizen algemeen.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 21:10 schreef chratnox het volgende:
[..]
Op de post van @:Molo heb ik 't even snel uitgerekend, totaal zo'n 2700 opnames op de IC dus.
De focus op de IC was tijdens de IC terecht, maar de druk is nu veel breder dan dat, opnames op de verpleegafdelingen waren ook een probleem, dus daar kun je het beste ook zoveel mogelijk vermijden.
De beperkende factor is beide, zowel IC als kliniek. In de tweede golf lag er iets meer druk op de kliniek, in de eerste op de IC.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 21:13 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Voor zover ik begrijp is de beperkende factor de IC-capaciteit. Dus dan is het logischer om daar naar te kijken dan naar ziekenhuizen algemeen.
Dat is waar, maar het probleem zit 'm niet in alleen de IC capaciteit. Als je bij LCPS kijkt zie je dat er ook niet veel ruimte is op de verpleegafdelingen. Door de groep die 70+ is te vaccineren neemt dus de hoeveelheid opnames op de verpleegafdelingen met ongeveer 50% af, en de opnames op de IC met ongeveer 30%.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 21:09 schreef trein2000 het volgende:
Kijk bij NICE: [ afbeelding ] Na de 75 stort het juist weer in...
Is dat zo? @Lenny_Leonard heb jij daar een beeld bij?quote:Op zaterdag 6 februari 2021 21:13 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
De beperkende factor is beide, zowel IC als kliniek. In de tweede golf lag er iets meer druk op de kliniek, in de eerste op de IC.
Ja, dat is zo. Door verbeterde behandel mogelijkheden gaan er minder mensen door naar de IC en als ze gaan liggen ze er gemiddeld korter.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 21:14 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Is dat zo? @:lenny_leonard heb jij daar een beeld bij?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |