Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot!! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro opgehaald middels crowdfunding. Door corona een stabilisatie ten opzicht van 2019. Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller uitkwam op 424 miljoen euro (2018: 329 miljoen euro).
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
De HCN projecten blijven toch allemaal snel volgestort worden, ook de laatste was voor zo’n 50% met auto-invest gevuld en de rest vlot na openstelling om 12.00u
11 investeerders leggen 100.000 in. De site is overbelast. Schijf 1a en 2 in 3 minuten vol.
In 6 minuten alle schijven vol, ondanks enkele keren offline van de site. Totaal is het project ruim 14.000 19.000 overschreven. Er is gemiddeld 3.250 per investeerder ingeschreven.
Morgen zal het wel wat langzamer vollopen.
[ Bericht 21% gewijzigd door KrekelJapie op 05-02-2021 14:36:47 ]
Begin januari werd in de pers gemeld dat ondernemer failliet was (dat werd door de journalist in elk geval geschreven in de PZC geschreven):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vervolgens geen meldingen op https://insolventies.rechtspraak.nl/ gezien en ook in andere failliementsoverzichten komt naam en bedrijfsnaam niet voor, vervolgens lees ik zojuist onderstaande:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat er nu precies is gebeurd is me niet duidelijk (faillisement teruggedraaid?), maar dit lijkt me wel goed nieuws voor de ondernemer.
Zelf zit ik niet in dit project maar ben wel benieuwd of er (en welke) communicatie gve over dit project is geweest.
En dan te denken dat het project eerst nog de nodige bedenkingen had.
Ik heb ook zeker de nodige bedenkingen bij het risico. Naar mijn idee is een bedrijfspand transformeren meer risico dan een instapklaar pand in een G4 stad verhuren. Daarom dit keer alleen voor een basisbedrag in schijf 1 meegedaan. Normaal zou ik ook in schijf 3 mee doen.
Om over het risico van het verhuren van een kas als bedrijfsgoed maar niet te spreken. Ik snap niet dat SiG dit risico opzoekt. Ik zou juist heel zuinig zijn op mijn claim van "Het platform zonder defaults".
Ik heb ook zeker de nodige bedenkingen bij het risico. Naar mijn idee is een bedrijfspand transformeren meer risico dan een instapklaar pand in een G4 stad verhuren. Daarom dit keer alleen voor een basisbedrag in schijf 1 meegedaan. Normaal zou ik ook in schijf 3 mee doen.
Om over het risico van het verhuren van een kas als bedrijfsgoed maar niet te spreken. Ik snap niet dat SiG dit risico opzoekt. Ik zou juist heel zuinig zijn op mijn claim van "Het platform zonder defaults".
Klopt, je moet echter ook voldoende kansen bieden, om te kunnen blijven investeren en als platform omzet te draaien. Het is denk ik balanceren tussen wat wel en niet kan. Tot nu toe zie ik geen projecten waar ze de plank opnieuw volledig misslaan.
Kijk met hypotheekbanken voor verhuurhypotheken kunnen ze op veel voorwaarde (rente) niet (meer) concurreren en dan blijft er een klein aantal leningvragers, die een hogere ltv nodig hebben, bkr registratie hebben of bijzonder objrct hebben.
Klopt, je moet echter ook voldoende kansen bieden, om te kunnen blijven investeren en als platform omzet te draaien. Het is denk ik balanceren tussen wat wel en niet kan. Tot nu toe zie ik geen projecten waar ze de plank opnieuw volledig misslaan.
Kijk met hypotheekbanken voor verhuurhypotheken kunnen ze op veel voorwaarde (rente) niet (meer) concurreren en dan blijft er een klein aantal leningvragers, die een hogere ltv nodig hebben, bkr registratie hebben of bijzonder objrct hebben.
Een glastuinbouwbedrijf vind ik wel heel ver afstaan van de bijna 200 huurwoningen die ze eerder hebben gefinancieerd. Ik zou dan eerder kiezen voor projecten die in ieder geval van steen zijn.
Een glastuinbouwbedrijf vind ik wel heel ver afstaan van de bijna 200 huurwoningen die ze eerder hebben gefinancieerd. Ik zou dan eerder kiezen voor projecten die in ieder geval van steen zijn.
Zal vermoedelijk te maken hebben met de leningnemer Serkan die al verschillende projecten bij SIG heeft. Of is dit een andere Serkan?
Ja maar de kans dat er meerdere Serkans op 1 crowdfundingsite hun geld lenen is natuurlijk niet zo heel groot.
Wat ze wel gemeenschappelijk hebben is hun verleden van vaak 12 ambachten en 13 ongelukken en hun diepgewortelde verlangen om hun huurders uit te knijpen een fijne huisvesting aan te bieden
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De betrokken ondernemer heeft een behoorlijke staat van dienst, afgaand op zijn linked in profiel, en heeft op het moment een baan als regio manager bij een andere fitness keten. De website van het bedrijf bestaat nog wel, eens verder pluizen of het bedrijf ook nog officieel bestaat.
Ik heb tegen gestemd: een betaling ineens, en verder een betalings regeling op basis van zijn huidige baan moet toch prima haalbaar zijn wat mij betreft. Ik ben echter bang dat ik 1 van de weinige zal zijn die tegen gestemd heeft.
Mijn eerste default bij GVE met 27 projecten. Uiteindelijk blij dat ik nog mijn inleg terug ga krijgen, maar de ondernemer komt er erg makkelijk mee weg. Daarom ook tegen gestemd.
Hier ook. Het "mooie" is dat mijn maandelijkse betaling tegenwoordig bestaat uit 45% betalings regeling, 45% aflossing en 10% rente. De zonnepanelen meneer (Adobe Solar) voldoet tegenwoordig netjes maandelijks aan zijn betalings verplichting vanuit zijn HA. Toch weer 2 koppen koffie met taart elke maand van een investering die jaren geleden afgeschreven is. In 2019 had ik van KoM net zo veel rente inkomsten als recovery. Vorig jaar ging de recovery de rente inkomsten ruim voorbij.
En nogmaals Kommer en kwel: zojuist het fiscaal overzicht 2020 van KoM vergeleken met de bijschrijvingen over 2020: volgens het fiscaal overzicht van KoM heb ik ruim 50% meer ontvangen als dat ik in werkelijkheid ontvangen heb! Zelfs de ontvangen aflossingen zoals gespecificeerd op het overzicht zijn meer als dat ik in werkelijkheid binnen gekregen heb op mijn bankrekening.
Het is weer weekend, mail verstuurd en de popcorn alvast maar weer klaargezet.
Op vrijdag 5 februari 2021 22:50 schreef ETphonehome het volgende: En nogmaals Kommer en kwel: zojuist het fiscaal overzicht 2020 van KoM vergeleken met de bijschrijvingen over 2020: volgens het fiscaal overzicht van KoM heb ik ruim 50% meer ontvangen als dat ik in werkelijkheid ontvangen heb! Zelfs de ontvangen aflossingen zoals gespecificeerd op het overzicht zijn meer als dat ik in werkelijkheid binnen gekregen heb op mijn bankrekening.
Het is weer weekend, mail verstuurd en de popcorn alvast maar weer klaargezet.
Bij mij sluit het saldo per 31-12-2019 en 1-1-2020 niet eens aan, enkele honderden euro's verschil. Dat is blijkbaar een drukke alcoholrijke dag geweest voor KOM, oudejaarsdag 2019. Ik snap werkelijk waar niet dat de AFM, de Nederlandsche Bank of het Kifid niet ingrijpt bij KOM en dat ze nog steeds door kunnen gaan met argeloze investeerders misleiden, hun belangen niet behartigen en het volledig aan hun laars lappen van hun zorgplicht jegens investeerders. On-be-grij-pe-lijk.
Project bij GVE loop toch relatief snel. Zonder zekerheid en 10 jaar 5%. Meerder investeerders die voor ¤ 5000,-- in stappen.
Schiet bij mij kennis tekort?? Of is dit het nieuwe normaal?
Misschien dat deze investeerders veel waarde hechten aan de materiële waarde van de HA. De openstaande projecten bij andere platformen zoals WVJG of CP met hypothecaire zekerheid beoordeel ik toch een stuk positiever. Misschien kijken deze investeerders maar bij 1 platform om te investeren en nemen gewoon elk pitch mee voor spreiding...
Incentive Naast een rendement van 6%, bieden wij u graag vanaf een investering van: - ¤ 300,- één fles distillaat met exclusieve Sleidingse Soldatenpeer zolang de voorraad strekt en anders een mooie Zeeuwse Calva. - ¤ 600,- een proeverij voor twee personen. - ¤ 1.000,- workshop 'zelf Gin maken' voor twee personen en met uw eigen fles Gin van 0.5L gaat u naar huis. - ¤ 5.000,- één houten vat van 10L met ‘Honey Love’ . Indien gewenst kan op het vat bijvoorbeeld het logo van uw bedrijf of een familiewapen ambachtelijk worden ingebrand.
Elke investeerder boven de ¤ 300,- ontvangt tevens een T-shirt met het logo van The Holy Spiritus (2021 limited edition).
Inderdaad. En een zeer hoge gunfactor. Of ginfactor.
Het project moet het inderdaad van de gun factor hebben. Het lijkt me een beetje een allegaartje van producten wat ze maken: bier, mede, likeur, likorettes (wat dat ook moge zijn). De aanloop heeft een flinke deuk in het EV geslagen, of deze 85K de boel vlot gaat trekken (m.a.w.: is er markt voor deze producten?) moet nog bezien worden. Daarnaast een zeer moeilijk te verkopen onderpand. Ondanks de gun factor doe ik niet mee.
Ik heb hem wel beperkt meegelopen. Vind het risico rendement verhouding in evenwicht.
Dit in combinatie met in 12 jaar terugbetalen, hoofdelijke aansprakelijkheid (voor wat het waard is) en relatief lage Fhee bij SIG. Ik zie twee minpunten, type ondernemer (geen ervaring in die branche ) en SIG dat ook geen ervaring heeft in die branche. Daarom beperkt meegenomen inplaats van basis.
En dan ook nog schijf 1B het snelst Voor 0,25% extra rendement het hogere risico. Boven 50% van de marktwaarde.
Moet nog maar zien wat deze kas over enige tijd bij een veiling op levert.
Voor mij nu even niet.
Laten we hopen dat een veiling niet nodig is. Inschatting van veilingwaarde is lastig te geven, voor dit soort panden. Kan me echter niet voorstellen dat het lager is dan 50% van de WOZ.
Laten we hopen dat een veiling niet nodig is. Inschatting van veilingwaarde is lastig te geven, voor dit soort panden. Kan me echter niet voorstellen dat het lager is dan 50% van de WOZ.
Staan zat kasten te koop. Kopers staan niet in de rij. Of het worden stallingen voor caravan of camper.
Er is meer kapitaal beschikbaar dan dat er goede projecten zijn. Liever investeren zij in een afgeleefde tuinderij dan een half procent betalen aan de bank?
Er is meer kapitaal beschikbaar dan dat er goede projecten zijn. Liever investeren zij in een afgeleefde tuinderij dan een half procent betalen aan de bank?
Dan kun je beter extra inleggen op een beter project, dan op deze manier om proberen te spreiden.
De vaart is er wel een beetje uit. Nu op 70%. Van 60% naar 70% door ruim 40 investeerders (gemiddeld ca. ¤ 1000,--) Met stapjes van ¤ 1000,-- zijn er nog ca. 130 investeerders nodig. Ben benieuwd hoe lang nog.
Communicatie van GvE laat weer eens te wensen over. Mails over vragen over uitblijvende betalingen worden niet goed beantwoord laat staan dat er een update komt..
Met een standaard mail we komen er op terug moet ik t doen daarna geen reactie meer ook niet na een reminder.
Op zondag 7 februari 2021 10:22 schreef Ron1986 het volgende: Communicatie van GvE laat weer eens te wensen over. Mails over vragen over uitblijvende betalingen worden niet goed beantwoord laat staan dat er een update komt..
Met een standaard mail we komen er op terug moet ik t doen daarna geen reactie meer ook niet na een reminder.
Kwalijke zaak vind ik.
Communicatie is het laatste half jaar erg achteruit gegaan. ik krijg regelmatig zelfs geen standaard reactie retour. Ik verwacht een actieve houding vanuit heet platform. Bv. als er een betaling op dinsdag niet bijzit, dat dit op de maandag met redenen wordt gemeld aan investeerders.
Communicatie is het laatste half jaar erg achteruit gegaan. ik krijg regelmatig zelfs geen standaard reactie retour. Ik verwacht een actieve houding vanuit heet platform. Bv. als er een betaling op dinsdag niet bijzit, dat dit op de maandag met redenen wordt gemeld aan investeerders.
Het gaat ze waarschijnlijk te makkelijk af. Als er wat investeerders afhaken, geen probleem. De nieuwe staan in de rij (en die kennen FOK nog niet)
Slechte communicatie kan voor mij een reden zijn om bij een platform geen nieuwe investeringen meer te doen. Daarmee blijven de ergernissen beperkt en worden door de tijd heen steeds minder. Is alleen jammer dat het aantal platforms met een "rood kruisje" op loopt. Maar beter een "rood kruisje" dan resultaat in rode cijfers.
De vaart is er wel een beetje uit. Nu op 70%. Van 60% naar 70% door ruim 40 investeerders (gemiddeld ca. ¤ 1000,--) Met stapjes van ¤ 1000,-- zijn er nog ca. 130 investeerders nodig. Ben benieuwd hoe lang nog.
Met enkele grote investeerders al door naar 80%
Opvallend maar één keer "zegt" FOK. MAAR mogelijk door FOK, waar niet erg positief (wat zeg ik dat netjes) achter de glaskast werd gestaan.