In het Verenigd Koninkrijk zijn de maatregelen nog veel strenger dan hier, dus op zich vind ik het niet zo raar dat ze de aantallen naar beneden weten te krijgen.quote:Op maandag 1 februari 2021 21:49 schreef raptorix het volgende:
[..]
Als je kijkt naar de cijfers van Londen dan zou je ook een stijging verwachten, het tegendeel is echter waar: https://data.london.gov.uk/dataset/coronavirus--covid-19--cases
Het naleven van die maatregelen lukt daar volgens ooggetuigen toch nog minder dan hier?quote:Op maandag 1 februari 2021 21:50 schreef Tijn het volgende:
[..]
In het Verenigd Koninkrijk zijn de maatregelen nog veel strenger dan hier, dus op zich vind ik het niet zo raar dat ze de aantallen naar beneden weten te krijgen.
Dat vind ik ook het rare. In Londen hadden ze op een gegeven moment een R van 0,6. Dat is niet logisch met hoe besmettelijk deze variant genoemd werd, want ook daar zijn veel mensen met een vitaal beroep die gewoon door moeten werken en niet thuis kunnen blijven.quote:Op maandag 1 februari 2021 21:49 schreef raptorix het volgende:
[..]
Als je kijkt naar de cijfers van Londen dan zou je ook een stijging verwachten, het tegendeel is echter waar: https://data.london.gov.uk/dataset/coronavirus--covid-19--cases
Ja, dat schijnt. Maar zal ook sterk van persoon tot persoon verschillen? Sowieso zijn de scholen daar dicht, daar doe je als burger verder niks aan natuurlijk.quote:Op maandag 1 februari 2021 21:51 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Het naleven van die maatregelen lukt daar volgens ooggetuigen toch nog minder dan hier?
COR / Corona COVID-19 SARS-CoV-2 #1390 Waar Predator nog niet op let ;)quote:Op maandag 1 februari 2021 21:33 schreef chratnox het volgende:
[..]
Maar als de N hoger was, had met de R van 1,27 de N blijven groeien en niet met dit tempo het totaal blijven krimpen.
@:Janneke141 Ik kan zo snel die berekening van je niet vinden, heb je 'm nog een keer toevallig?
Collega's van me die in Londen wonen geven aan er in elk geval vrij weinig van de merken, dat er een 'dagklok' is.quote:Op maandag 1 februari 2021 21:51 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Het naleven van die maatregelen lukt daar volgens ooggetuigen toch nog minder dan hier?
Volgens mij zijn de maatregelen redelijk vergelijkbaar, https://www.london.gov.uk(...)s-what-you-need-knowquote:Op maandag 1 februari 2021 21:52 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, dat schijnt. Maar zal ook sterk van persoon tot persoon verschillen? Sowieso zijn de scholen daar dicht, daar doe je als burger verder niks aan natuurlijk.
Nee joh, dat is toch helemaal niet vergelijkbaar? Hier mag je buiten de avondklok om gewoon doen en laten wat je wil. In Engeland mag je je huis niet uit als je geen geldige reden hebt.quote:Op maandag 1 februari 2021 21:53 schreef raptorix het volgende:
[..]
Volgens mij zijn de maatregelen redelijk vergelijkbaar, https://www.london.gov.uk(...)s-what-you-need-know
Winkels/Zaken iets meer dicht, wel wat meer mogelijk qua sport wellicht?
Je mag nog naar de winkels, kortom je kunt altij wel onderweg zijn naar een winkel, toevallig iemand in onze wandelgroep van ons team die 150K per week stappen maaktquote:Op maandag 1 februari 2021 21:54 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee joh, dat is toch helemaal niet vergelijkbaar? Hier mag je buiten de avondklok om gewoon doen en laten wat je wil. In Engeland mag je je huis niet uit als je geen geldige reden hebt.
De verschillen qua maatregelen met hier zijn niet zo groot dat je een Ro van +0.4 kunt verklaren.quote:Op maandag 1 februari 2021 21:52 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, dat schijnt. Maar zal ook sterk van persoon tot persoon verschillen? Sowieso zijn de scholen daar dicht, daar doe je als burger verder niks aan natuurlijk.
quote:Op maandag 1 februari 2021 21:54 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee joh, dat is toch helemaal niet vergelijkbaar? Hier mag je buiten de avondklok om gewoon doen en laten wat je wil. In Engeland mag je je huis niet uit als je geen geldige reden hebt.
Hier zitten wel een aantal dingen tussen waar je potentieel flink snel besmettingen kunt krijgen. Denk aan support groups, werk, vrijwilligerswerk etc. Een R van 0,6 terwijl wij op 1,27 zitten is dan niet logisch met deze verschillen.quote:• Work where it is unreasonable for you to do your job from home. You can also leave your home to provide voluntary or charitable services;
• Essential activities like buying food and medicine or accessing services that remain open. You may also do these on behalf of someone else who is vulnerable, shielding or self-isolating;
• Education and registered childcare where children are eligible to attend. Access to these services and activities for school-age children is now limited to vulnerable children and children of critical workers. Further information on education and childcare.
• Exercise. This should be limited to once a day and you should not travel outside of your local area;
• Visiting people in your support bubble (if you are legally permitted to form one), to use your childcare bubble, to provide emergency assistance, or to provide care for vulnerable people. Arrangements for contact between parents and children where they live apart can continue.
• Medical reasons, including to get a COVID-19 test, attend your COVID-19 vaccination appointment and attend other health appointments and emergencies. You can leave home to be with someone who is giving birth or attending a medical appointment or visit them in a hospital or care home. You can also leave to access veterinary services.
• To attend a place of worship or a funeral. You are also allowed to leave to attend a wedding, although these now can only take place in exceptional circumstances.
• Attending a formal support group (up to 15 people).
• To avoid or escape risk of injury or harm (such as domestic abuse).
Tja het is dezelfde manier waarop ik al een jaar leef nuquote:Op maandag 1 februari 2021 21:58 schreef chratnox het volgende:
[..]
[..]
Hier zitten wel een aantal dingen tussen waar je potentieel flink snel besmettingen kunt krijgen. Denk aan support groups, werk, vrijwilligerswerk etc. Een R van 0,6 terwijl wij op 1,27 zitten is dan niet logisch met deze verschillen.
Geloof je het zelf? Ik heb vrienden de in het VK wonen en ik kan je verzekeren dat mensen zich daar veel minder aan de regels houden dan hier.quote:Op maandag 1 februari 2021 21:50 schreef Tijn het volgende:
[..]
In het Verenigd Koninkrijk zijn de maatregelen nog veel strenger dan hier, dus op zich vind ik het niet zo raar dat ze de aantallen naar beneden weten te krijgen.
Ik reken liever met de groei per week dan met R. Had gisteren waarden gezocht die ongeveer de gekende percentages opleverden. Met een verhouding van 1.8888 (1.7 en 0.9) en passende beginwaarden lukte dat een beetje: 6.5% (week 53), 11.6% (week 1), 19.8% (week 2), 32% (week 3), 47% (week 4). 63% (week 5).quote:Op maandag 1 februari 2021 20:09 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik probeerde het even snel uit mijn hoofd op te schrijven, maar je hebt gelijk
Op dit moment kan ik het niet rijmen als de Britse variant op 50% van het totaal zit (dat is wat nu gezegd wordt als schatting, en waar vanuit gegaan wordt), want dat zou inhouden dat zo'n 1500 besmettingen per dag die variant zijn. Met een R van 1,27 zou die keihard omhoog moeten schieten, veel harder dan die andere 1500 met 0,85 kunnen dalen.
Ah nice, duidelijk. Dank je wel!quote:Op maandag 1 februari 2021 22:05 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Ik reken liever met de groei per week dan met R. Had gisteren waarden gezocht die ongeveer de gekende percentages opleverden. Met een verhouding van 1.8888 (1.7 en 0.9) en passende beginwaarden lukte dat een beetje: 6.5% (week 53), 11.6% (week 1), 19.8% (week 2), 32% (week 3), 47% (week 4). 63% (week 5).
47% in week 4 zou betekenen dat het nu rond 50% ligt.
Wanneer de besmettingen weer beginnen te stijgen hangt af van de absolute waarde van de waarden, bij 1.36 en 0.72 is dat in de vijfde week, bij 1.19 en 0.63 is het in week 7...
als die formule R= (groeifactor per dag)2.9 klopt zouden groeifactoren van 1.36 en 0.72 per week overeen komen met R waarden 1.14 en 0.87.
Dat zou je moeten zien als de gegeven percentages, R'en etc. kloppen. Maar aangezien dat schattingen op basis van modellen zijn en geen harde meetbare getallen is het ook mogelijk dat we wat anders gaan zien, wat in dat geval bijna alleen maar kan betekenen dat een of meerdere van die geschatte getallen niet kloppen. En aangezien ik het zelf vrij onwaarschijnlijk acht dat de klassieke covid ineens een R0 van 0,4 of iets dergelijks heeft, zou dat dan bijna wel in de 'overschatting' van de Britse variant moeten zitten.quote:Op maandag 1 februari 2021 22:09 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ah nice, duidelijk. Dank je wel!
Net als de berekening van @:Janneke141 dus, je zou de stijging deze week weer moeten gaan zien (of nouja, je zou het volgende week moeten gaan zien in de cijfers van deze week) als de R waarden die genoemd worden kloppen.
Verantwoordelijkheid.quote:Op maandag 1 februari 2021 22:20 schreef zalkc het volgende:
Maar ergens verbaasd het mij dat een stel zolderkamerautisten met mad-google-skills redelijke twijfels hebben bij de berekeningen van mensen die hier hun geld mee verdienen en op afgestudeerd zijn. Wat missen we?
Daar ben ik dus ook zo benieuwd naar. Is wat er nu tot nu toe gepresenteerd wordt een worst-case scenario? Er zitten ontzettend veel aannames in het model wat gebruikt wordt. Als één van die aannames niet klopt is het hele model verkeerd.quote:Op maandag 1 februari 2021 22:20 schreef zalkc het volgende:
Maar ergens verbaasd het mij dat een stel zolderkamerautisten met mad-google-skills redelijke twijfels hebben bij de berekeningen van mensen die hier hun geld mee verdienen en op afgestudeerd zijn. Wat missen we?
Euh.. als dat geneuzel met het lekken van persoonsgegevens bij mijn ministerie plaats zou hebben gevinden zat ik nu op linkedin te neuzenquote:
Hehe touché.quote:Op maandag 1 februari 2021 22:22 schreef zalkc het volgende:
[..]
Euh.. als dat geneuzel met het lekken van persoonsgegevens bij mijn ministerie plaats zou hebben gevinden zat ik nu op linkedin te neuzen
Tunnelvisiequote:
Worst-Case is natuurlijk wel beetje het uitgangspunt geweest van alle modellen die we gezien hebben (opnames, IC opnames) - we weten allemaal hoe dat is afgelopen, tot nu.quote:Op maandag 1 februari 2021 22:22 schreef chratnox het volgende:
[..]
Daar ben ik dus ook zo benieuwd naar. Is wat er nu tot nu toe gepresenteerd wordt een worst-case scenario? Er zitten ontzettend veel aannames in het model wat gebruikt wordt. Als één van die aannames niet klopt is het hele model verkeerd.
Dingen als vaccinaties dubbel tellen verwacht ik ook niet van mensen die erop afgestudeerd zijn
Wat @:Da_Sandman zegt is wel terecht. Wij dragen geen verantwoordelijkheid voor als 't fout gaat, dus hoeven niet in ons hoofd te hebben: "Wat als ik 't fout heb?" Ik zou dan ook voorzichtiger zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |