Dat is de vraag in de praktijk, in het VK is de situatie inmiddels met een soortgelijke lockdown al weer aardig onder controle. Dat zou met een R van 1.27 toch veel langer moeten duren dan wat het nu duurt.quote:Op maandag 1 februari 2021 16:01 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Als de gevallen 50/50 zijn, dan is het gemiddelde R waarde dus boven de 1 met R 0.85 voor oude variant en R1.27 voor nieuwe variant. Dan zullen we al expotentieel gaan groeien.
Ik vind basisscholen open dan ook geen belachelijk idee.quote:Op maandag 1 februari 2021 16:00 schreef Elan het volgende:
[..]
Significant wel.
Als die Britse variant verder niks doet gaat dat dus amper effect hebben.
Al zullen veel ouders wel blij zijn dat voor hun volgende week de grote vakantie is aangebroken.
Gewoon allebei, weet je zeker dat je goed zit.quote:Op maandag 1 februari 2021 16:04 schreef Celestien het volgende:
De basisscholen gaan weer open: ik weet niet of ik moet juichen of janken.
Sequencen kost veel tijd dus harde cijfers geven kan niet sneller.quote:Op maandag 1 februari 2021 16:00 schreef 4-elements het volgende:
https://nos.nl/artikel/23(...)-britse-variant.html
Naar schatting..
Hoogtswaarschijnlijk...
...leiden tot de schatting dat...
Lijkt allemaal een beetje op drijfzand gebouwd te zijn. Neem aan dat ze wekelijks steekproeven nemen, maar daar lees ik niets over? Kom eens met cijfers in plaats van schattingen...
Tuurlijk, dus die situatie met VK en ons kun je niet echt stellen, maar dit stond net op NOS:quote:Op maandag 1 februari 2021 16:04 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat is de vraag in de praktijk, in het VK is de situatie inmiddels met een soortgelijke lockdown al weer aardig onder controle. Dat zou met een R van 1.27 toch veel langer moeten duren dan wat het nu duurt.
Als we diezelfde waarden nu hebben, dan zijn we dus over het kantelpunt heen. (laagste punt)quote:In de brief schrijft het kabinet dat het reproductiegetal van de Britse variant naar schatting 49 procent hoger is dan die van het klassieke coronavirus. Ter vergelijking: bij de klassieke variant lag die half januari op 0,85 en bij de Britse variant op 1,27. Alleen bij een reproductiegetal onder de 1 is een virus op zijn retour.
Duurt natuurlijk nog wel even voor je het in de cijfers ziet want er zit vertraging tussen moment van besmetting -> verwerken uitslag testquote:Op maandag 1 februari 2021 16:06 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Tuurlijk, dus die situatie met VK en ons kun je niet echt stellen, maar dit stond net op NOS:
[..]
Als we diezelfde waarden nu hebben, dan zijn we dus over het kantelpunt heen. (laagste punt)
Cijfers zijn er vrij hard aan het kelderen. Toch best een prestatie, zeker gezien de veronderstelde verspreiding van B117 aldaar.quote:Op maandag 1 februari 2021 16:05 schreef Janneke141 het volgende:
Hoe gaat het op dit moment in Ierland eigenlijk? Dat was net na kerst toch ook zo'n rampgebied?
Dan zou het ergens komende week weer moeten gaan stijgen. Aangezien de besmettingen vaak toch wel een week of meer plaatsvinden voor er een test wordt gedaan en de uitslag binnen is.quote:Op maandag 1 februari 2021 16:06 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Tuurlijk, dus die situatie met VK en ons kun je niet echt stellen, maar dit stond net op NOS:
[..]
Als we diezelfde waarden nu hebben, dan zijn we dus over het kantelpunt heen. (laagste punt)
Ja maar als die getallen nog zo zijn als vorige week (daar lijken die 1,27 en 0,89 op gebaseerd), dan kan het deze week niet zo dalen - tenzij er hele gekke dingen zijn gebeurd met testbereidheid. Al valt dat laatste niet helemaal uit te sluiten met het GGD-lek.quote:Op maandag 1 februari 2021 16:06 schreef Anton91 het volgende:
[..]
[..]
Ik juich voor de kinderen die graag weer naar school willen. Ik juich voor de leraren die het veilig genoeg vinden om weer aan de slag te gaan. Ik juich voor de ouders die er zo op zitten te wachten. Ik juich voor de werkgevers die nu nog meer mensen weer naar kantoor kan halen (want het ''m'n kind zit thuis'' argument kan niet meer gebruikt worden om toch thuis te werken). Ik juich voor de mensen die pleiten voor open scholen omdat ze vanwege hun werk afhankelijk zijn van open scholen. Echt fijn voor die groepen en dat meen ik oprecht.quote:Op maandag 1 februari 2021 16:04 schreef Celestien het volgende:
De basisscholen gaan weer open: ik weet niet of ik moet juichen of janken.
Ik denk dat het GGD-lek niet heel veel invloed heeft. Als je klachten hebt, wil je toch graag zekerheid of je corona hebt of niet. Althans, dat lijkt mij.quote:Op maandag 1 februari 2021 16:10 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Ja maar als die getallen nog zo zijn als vorige week (daar lijken die 1,27 en 0,89 op gebaseerd), dan kan het deze week niet zo dalen - tenzij er hele gekke dingen zijn gebeurd met testbereidheid. Al valt dat laatste niet helemaal uit te sluiten met het GGD-lek.
Dat doen ze ja, vorige week was de inschatting 1,27 voor de Britse variant en 0,89 voor de oude variant. Zelf kan ik dat niet rijmen met de data, maar goed.quote:Op maandag 1 februari 2021 16:09 schreef Kickinalfa het volgende:
Zouden ze ook geen R waarde voor beide varianten berekenen? In theorie zouden ze natuurlijk beide zouden dalen met de huidige set met maatregelen.
Als we nu daadwerkelijk een toename zien in het aantal "Britse" besmettingen dan is er wel een uitdaging ja.
Dat laatste vroeg ik me ook wel af inderdaad. Je ziet dat het percentage positieve testen ongeveer gelijk blijft. Dus of minder mensen zijn ziek, of minder mensen willen zich laten testen door bijvoorbeeld het lek.quote:Op maandag 1 februari 2021 16:10 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Ja maar als die getallen nog zo zijn als vorige week (daar lijken die 1,27 en 0,89 op gebaseerd), dan kan het deze week niet zo dalen - tenzij er hele gekke dingen zijn gebeurd met testbereidheid. Al valt dat laatste niet helemaal uit te sluiten met het GGD-lek.
Op zich wel natuurlijk, alleen heb je dan niet de maatregel op zichzelf, maar ook de wijze waarop en de maatschappelijke gevolgen. Het OMT dat het adviseerde. Gompie die tegen was en toen weer voor. Het 'mentaal gezonde D66-halfuurtje', de medewerking van niet alleen de twijfelende coalitiepartijen, maar ook GroenLinks, 50Plus, SP en ik mis vast nog wat partijen die wel wat kritischer hadden mogen zijn. De BOA-bond die zichzelf betrok bij de handhaving terwijl dat eerst niet zou gebeuren. De politie die om 21.01 boetes uitdeelt en boetefuiken organiseert, terwijl er eerst alleen op de excessen zou worden gehandhaafd. De burgemeesters van Amsterdam en Eindhoven die alle protesten tot op de dag van vandaag verbieden. De rellen op zich.quote:Op maandag 1 februari 2021 16:02 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Tja, wat mij betreft is het helemaal prima om op basis van de informatie toen (Britse variant is veel besmettelijker) maatregel X te nemen, en op basis van informatie nu (het altijd mooie "voortschrijdende inzicht") maatregel Y. Zeker omdat in dit geval maatregel X het voorzorgsprincipe aanhing. Maar over het algemeen is daar niet heel veel begrip voor inderdaad.
Hoezo dalen die cijfers in de UK dan alweer zo hard nu dat kan toch niet ze zijn nog geen maand in lockdownquote:Op maandag 1 februari 2021 16:06 schreef Anton91 het volgende:
[..]
[..]
Minder mensen die zich laten testen vanwege gebrek aan vertrouwen in het waarborgen van de privacy?quote:Op maandag 1 februari 2021 16:10 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Hmm ja dan zou er nog wel een flinke uitdaging liggen, want als het nog toeneemt met deze maatregelen.quote:Op maandag 1 februari 2021 16:11 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Dat doen ze ja, vorige week was de inschatting 1,27 voor de Britse variant en 0,89 voor de oude variant. Zelf kan ik dat niet rijmen met de data, maar goed.
Of het is een combinatie van die twee.quote:Op maandag 1 februari 2021 16:11 schreef archito het volgende:
[..]
Dat laatste vroeg ik me ook wel af inderdaad. Je ziet dat het percentage positieve testen ongeveer gelijk blijft. Dus of minder mensen zijn ziek, of minder mensen willen zich laten testen door bijvoorbeeld het lek.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |