abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 2 februari 2021 @ 15:15:48 #76
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_197779082
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 14:55 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]

Als je er later mee komt dan pakken ze gewoon het volgende bod ... een paar k inleveren op geen voorbehoud op financiering is niks voor verkopers. Stukje zekerheid dat eea niet afketst (en sneller gaat neem ik aan, als iemand het zo kan pinnen of allemaal al geregeld heeft).
Het gaat er echt niet overal zo idioot aan toe, gelukkig. :')
The love you take is equal to the love you make.
pi_197779175
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2021 09:28 schreef bitterbal het volgende:
misschien is het paspoort zodat ze er vanuit gaan dat je serieus bent in je bod en niet de kans lopen dat als ze je bod uitkiezen toch horen ja ik was aan het proefbieden ofzo :p
Maar dat kunnen ze er nu juist *niet* mee voorkomen. Het staat iedereen vrij om na het tekenen van voorlopig koopcontract in de drie dagen daarna zich nog te bedenken. Dat is echt heel vervelend voor verkoper (en verkopende makelaar), maar er is niks tegen te doen want dat is wettelijk recht. En een bod, hoe serieus ook, is in geen geval ook alvast een voorlopig koopcontract.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_197779306
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 11:48 schreef Manolo_Rojas het volgende:

[..]

Ja, maar het zou wel een hele slechte makelaar zijn als hij/zij zijn/haar client 4 weken laat wachten op iemand die duidelijk niet de financiele capactiteit heeft om een bepaald huis te kopen.
Euh, ik heb wat met die situatie te maken gehad, en dat heeft niks te maken met een slechte verkoopmakelaar. Je makelaar is geen privédetective die de financiële situatie van de kopers doorlicht. De makelaar zorgt voor allerlei formele stappen, maar wel/niet financieel draagkrachtig genoeg voor aankoop wordt -voor zover van toepassing- bepaald door de hypotheeknemer (dus de bank die het geld leent aan de koper). Die vraagt inzicht in contracten, leningen, BKR etc, die vraagt dat aan de persoon die de hypotheek wil en verstrekt daarover geen info aan anderen. Wel kan de koper dan als het goed is dankzij die bank a) een bankgarantie geven en b) een goedgekeurde hypotheekofferte laten zijn (of een afgekeurde, voor een beroep op ontbindende voorwaarden).

Maar een makelaar is geen bank, en kan dit alles dus niet vragen van de potentiële koper en zal ook als ie verstandig is niet z'n vingers branden aan garanties hierover aan de huizenverkoper.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_197781337
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 12:34 schreef Eix het volgende:
Dank iedereen voor de reacties. Ik heb uiteindelijk toch maar de kopie-ID meegestuurd, maar wel voorzien van watermerken en afgeschermde BSN.

Mocht het bod op niks uitlopen dan gaat er wel een mailtje achteraan met een verwijderingsverzoek. :6

-edit-
Ik heb trouwens wel een bouwkundige keuring opgenomen als voorbehoud. Als de woning in de staat is zoals men laat voorkomen dan mag dat ook voor verkoper geen enkel bezwaar zijn en kost het mij alleen (onnodig) geld. :)
Bieden met inschrijving is tegenwoordig helaas best normaal. Als je iets op een beetje gewilde locatie zoekt is er al snel een inschrijving omdat er letterlijk tientallen geïnteresseerden zijn, waarvan er genoeg mensen tijdens de bezichtiging al een bod doen (of misschien wel zonder bezichtigd te hebben als het in een echt populair gebied is).

Aangezien je dus ook een huis op het oog hebt dat per inschrijving wordt verkocht, kun je er van uitgaan dat er veel andere geïnteresseerden zijn. Ook is overbieden dan de norm. Hoeveel procent je over moet bieden hangt natuurlijk heel erg af van de stad, hoe dicht het bij het centrum ligt, de staat van het appartement, etc, etc. Maar bij een doorsnee starterswoning in een random stad nabij de Randstad die prima in orde is, heb je denk ik weinig kans als je minder dan 4-5% overbiedt. Beter locaties of populairdere steden (denk aan Utrecht/Amsterdam) gaat al snel voor minstens 10-11%.

Dan heb je dus nog de voorwaarden. Er zijn best wel wat mensen die zonder financiering kunnen bieden. Zij hebben ofwel de financiering/hypotheek al rond, of bieden volledig met eigen geld. Of ze nemen gewoon het risico... Toch zal het grootste deel van de bieders wel bieden met een voorbehoud van financiering, maar als je het weg kunt laten sta je zeker al 1-0 voor.

En daarnaast ook nog het voorbehoud van bouwtechnische keuring. Dat wordt volgens mij ook steeds vaker weggelaten. Ofwel accepteren mensen het risico ofwel laten ze de keuring uitvoeren binnen de wettelijke 3 dagen bedenktijd. Ook dit zet je op voorsprong van andere bieders die wel bieden met voorbehoud van bouwtechnische keuring. Wat jij zegt dat de koper hier helemaal geen bezwaar tegen zou moeten hebben als ze de woning laten voorkomen zoals 'ie is hoeft helemaal niet zo te zijn. Weet jij zelf 100% zeker de bouwkundige staat van jouw woning? Zeker bij wat oudere huizen heeft het weglaten van dit voorbehoud als bieder een meerwaarde voor de verkoper. Als jij de keuze hebt tussen iemand met bouwtechnische keuring en dan het risico lopen dat er toch iets gevonden wordt, of iemand die dit voorbehoud niet heeft, wat zou je dan kiezen?

Als bij elkaar is het momenteel gewoon een belachelijke markt. Elk puntje is een onderhandelpunt geworden en bij populaire huizen wordt van alles gedaan om het winnende bod te hebben. Hopelijk heb je succes met je koop!
  dinsdag 2 februari 2021 @ 18:01:39 #80
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_197781747
quote:
11s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 13:31 schreef Lienekien het volgende:

[..]

En een voorbehoud van financiering? Of is dat te vanzelfsprekend om erbij te noemen?
Eh, ja. Maar die vond ik inderdaad wel vanzelfsprekend. :P

Ik heb wel een lager voorbehoud gemaakt dan het volledige bedrag, dat geeft de verkoper de zekerheid dat ook bij een lagere taxatie de hypotheek wel goed komt. Apart voorbehoud voor NHG heb ik dan weer niet gedaan, dat komt wel goed. :s)
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_197781921
quote:
3s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:20 schreef sigme het volgende:

[..]

Maar dat kunnen ze er nu juist *niet* mee voorkomen. Het staat iedereen vrij om na het tekenen van voorlopig koopcontract in de drie dagen daarna zich nog te bedenken. Dat is echt heel vervelend voor verkoper (en verkopende makelaar), maar er is niks tegen te doen want dat is wettelijk recht. En een bod, hoe serieus ook, is in geen geval ook alvast een voorlopig koopcontract.
dat weet ik maar het is toch weer een drempel
  dinsdag 2 februari 2021 @ 19:28:17 #82
106942 Eix
pi_197783875
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 16:33 schreef Jemoederniet het volgende:

Overigens had ik het hoogste bod, maar had nog wel voorbehoud van financiering. Terwijl iemand anders net wat lager geboden had zonder voorbehoud. Kreeg ik de vraag of ik mijn voorbehoud wilde laten vallen anders gingen ze met die andere aspirant-koper in zee. Maar ik wist al zeker dat financiering geen probleem zou worden dus dat heb ik maar aangepast en daardoor de woning kunnen verkrijgen.
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 14:55 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]

Als je er later mee komt dan pakken ze gewoon het volgende bod ... een paar k inleveren op geen voorbehoud op financiering is niks voor verkopers. Stukje zekerheid dat eea niet afketst (en sneller gaat neem ik aan, als iemand het zo kan pinnen of allemaal al geregeld heeft).
quote:
Dan heb je dus nog de voorwaarden. Er zijn best wel wat mensen die zonder financiering kunnen bieden. Zij hebben ofwel de financiering/hypotheek al rond, of bieden volledig met eigen geld. Of ze nemen gewoon het risico... Toch zal het grootste deel van de bieders wel bieden met een voorbehoud van financiering, maar als je het weg kunt laten sta je zeker al 1-0 voor.
Het voordeel voor de verkoper van het weglaten van een voorbehoud van financiering terwijl de koper wel een hypotheek nodig heeft lijkt me dan ook weer overgewaardeerd. Althans, ik snap wel dat het de verkoper ogenschijnlijk meer zekerheden geeft. Want zodra de bedenktijd voorbij is kan de koop enkel ontbonden worden op straffe van 10% van de koopprijs. Maar als ik een huis zou verkopen zou ik liever met iemand in zee gaan die open kaart speelt over zijn mogelijkheden dan iemand die loopt te 'gokken' met het verkrijgen van een hypotheek. Want dan heb je als verkoper nog geen zekerheid. Zeker met de drie dagen bedenktijd kan zo'n bod dan zomaar ook een windei zijn. Als iemand het geld daadwerkelijk heeft liggen dan is dat natuurlijk een ander verhaal, en echt fantastisch. :P

quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 17:34 schreef illuvattarr het volgende:

[..]
Maar bij een doorsnee starterswoning in een random stad nabij de Randstad die prima in orde is, heb je denk ik weinig kans als je minder dan 4-5% overbiedt. Beter locaties of populairdere steden (denk aan Utrecht/Amsterdam) gaat al snel voor minstens 10-11%.
Wat ik in dit geval lastig vind is het 'bieden naar waarde'. Ik realiseer me dat ik moet overbieden maar mijn indruk is ook dat men de vraagprijs al aardig hoog weet weg te zetten. En dan wordt het nogal dubbelop: De prijs is al aan de hoge kant en dan nog een keer overbieden. Kortom, ik laat me niet gek maken en bied naar wat ik ervoor over heb. Anders nog maar wat langer huren, ik woon nu gelukkig prima. :s)

quote:
Wat jij zegt dat de koper hier helemaal geen bezwaar tegen zou moeten hebben als ze de woning laten voorkomen zoals 'ie is hoeft helemaal niet zo te zijn. Weet jij zelf 100% zeker de bouwkundige staat van jouw woning? Zeker bij wat oudere huizen heeft het weglaten van dit voorbehoud als bieder een meerwaarde voor de verkoper. Als jij de keuze hebt tussen iemand met bouwtechnische keuring en dan het risico lopen dat er toch iets gevonden wordt, of iemand die dit voorbehoud niet heeft, wat zou je dan kiezen?
Daar heb je ook wel weer gelijk in. Uiteindelijk zal de combinatie van bod en voorwaarden de doorslag moeten geven. In zekere zin is het ook wel bijzonder dat de hypotheeknemer wel een taxatie wil zien van het onderpand, maar een bouwkundige keuring blijkbaar niet (altijd) nodig is. :?

quote:
Als bij elkaar is het momenteel gewoon een belachelijke markt. Elk puntje is een onderhandelpunt geworden en bij populaire huizen wordt van alles gedaan om het winnende bod te hebben. Hopelijk heb je succes met je koop!
Thx!

[ Bericht 0% gewijzigd door Eix op 02-02-2021 20:08:37 ]
Between their legs
(Don't you find ?)
  dinsdag 2 februari 2021 @ 19:53:02 #83
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_197784621
Bij de taxatie wordt de staat van onderhoud ook wel meegenomen in de waardebepaling.
pi_197784962
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 19:53 schreef Lienekien het volgende:
Bij de taxatie wordt de staat van onderhoud ook wel meegenomen in de waardebepaling.
Weet niet of het altijd zo gaat, maar bij mij vond de taxatie gewoon op afstand aan de hand van de Funda advertentie plaats. Was meer van: het geboden bedrag past ongeveer bij de waarde van de woning. Aan de foto's op Funda kun je hoogstens zien of er netjes geschilderd is maar grotere gebreken zijn vaak onzichtbaar. Laat staan achterstallig onderhoud elders in het gebouw als je zoals ik onder een VVE valt. De taxateur kijkt echt niet naar de toestand onder het dak als je een woning op de begane grond koopt.

Ik had een aankoopmakelaar ingeschakeld en ik had het idee dat verkopende partijen/makelaars liever zaken doen met een aspirant-koper die de financiering al zeker heeft en een eigen makelaar meebrengt om alle zaken vlotjes te regelen dan met iemand die op eigen houtje zijn kansen beproeft op de huizenmarkt.
  dinsdag 2 februari 2021 @ 20:08:00 #85
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_197785068
In ons geval (verkoop) is er wel echt iemand wezen kijken voor de taxatie. Maar die heeft volgens mij ook wel inzage gehad in wat we bij de makelaar hebben aangeleverd t.a.v. de staat van het huis.

Dat de koper die het uiteindelijk heeft gekocht met een aankoopmakelaar kwam, werd door ons/onze makelaar wel als pluspunt gezien, ja.
pi_197785316
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 20:08 schreef Lienekien het volgende:
In ons geval (verkoop) is er wel echt iemand wezen kijken voor de taxatie. Maar die heeft volgens mij ook wel inzage gehad in wat we bij de makelaar hebben aangeleverd t.a.v. de staat van het huis.

Dat de koper die het uiteindelijk heeft gekocht met een aankoopmakelaar kwam, werd door ons/onze makelaar wel als pluspunt gezien, ja.
Kan ook hebben meegewogen dat mijn woning in een groot pand zit met veel identieke woningen zodat de waarde vrij makkelijk te vergelijken is.
  dinsdag 2 februari 2021 @ 20:19:50 #87
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_197785437
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 20:16 schreef Jemoederniet het volgende:

[..]

Kan ook hebben meegewogen dat mijn woning in een groot pand zit met veel identieke woningen zodat de waarde vrij makkelijk te vergelijken is.
Klinkt logisch.
pi_197790588
Ik had mijn huis te koop de afgelopen 2 weken.
In 3 dagen 25 bezichtigingen.
Bieden vanaf. 13 biedingen ontvangen via de makelaar.

Ik vond het erg prettig om van elk bod de voorwaarden te weten.
Uiteindelijk voor iemand gekozen die geen 100% financiering nodig had, en geen bouwkundig rapport wilde.
Ook gekozen voor iemand uit ons dorp, de andere kwam 100 km verderop vandaan.

Andere biedingen hadden wel een bouwkundig rapport zonder waarde. Dus ook al is het 10¤, kunnen ze nog van de woning af. Dan kies ik liever voor iemand zonder die voorwaarde.

Van de 13 had iedereen onder voorbehoud van financiering.
pi_197792192
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2021 09:28 schreef bitterbal het volgende:
misschien is het paspoort zodat ze er vanuit gaan dat je serieus bent in je bod en niet de kans lopen dat als ze je bod uitkiezen toch horen ja ik was aan het proefbieden ofzo :p
Als een bod wordt geaccepteerd, is het juridisch bindend, lijkt me dan wel dat de verkopende partij iets van legitimatie van je wilt zien. (Zijn ze volgens mij nog wettelijk verplicht ook)
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_197792476
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 07:51 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Als een bod wordt geaccepteerd, is het juridisch bindend, lijkt me dan wel dat de verkopende partij iets van legitimatie van je wilt zien. (Zijn ze volgens mij nog wettelijk verplicht ook)
Een bod is bindend? :? De verkoper hoeft niet met het bod in te stemmen (en is dus niet gebonden) en de koper is pas gebonden nadat de bedenktijd verstreken is (en die gaat sowieso pas in na terhandstelling van een schriftelijke overeenkomst). Zie artikel 7:2 lid 1 en 2 BW.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  woensdag 3 februari 2021 @ 09:12:41 #91
121248 hydrah
Religion as an Alibi
pi_197792822
Bij de verkoop van onze woning hadden wij na 3 dagen 24 bezichtigingen + een wachtlijst. Ook bij ons was het bieden vanaf.

Uiteindelijk hebben wij daaruit 17 biedingen en 2 blinde biedingen gehad. Het hoogste bod had een voorbehoud van financiering voor de volledige prijs, de tweede had een voorbehoud van financiering EN bouwtechnische keuring. De derde had geen voorbehoud maar bood 3000 minder dan nummer 1.

Uiteindelijk zijn wij met nummer 3 in zee gegaan. Er was al meer dan 13% over de vraagprijs heengegaan en dus vonden wij “zekerheid” belangrijker dan nog meer winst.

In deze tijd heb je het gewoon als verkoper voor het uitkiezen, voor jou 10 anderen. Hoe cru dat ook klinkt.
  woensdag 10 februari 2021 @ 10:31:53 #92
340341 Blester
Membre très utile
pi_197921171
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 18:01 schreef Eix het volgende:

[..]

Eh, ja. Maar die vond ik inderdaad wel vanzelfsprekend. :P

Ik heb wel een lager voorbehoud gemaakt dan het volledige bedrag, dat geeft de verkoper de zekerheid dat ook bij een lagere taxatie de hypotheek wel goed komt. Apart voorbehoud voor NHG heb ik dan weer niet gedaan, dat komt wel goed. :s)
En, TS, geluk gehad met je bod?
~ Love comes unseen; we only see it go
  woensdag 10 februari 2021 @ 21:56:52 #93
106942 Eix
pi_197934653
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 10:31 schreef Blester het volgende:

[..]

En, TS, geluk gehad met je bod?
Nope. ;(
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_197935938
quote:
1s.gif Op woensdag 10 februari 2021 21:56 schreef Eix het volgende:

[..]

Nope. ;(
Balen
pi_197936058
quote:
1s.gif Op woensdag 3 februari 2021 09:12 schreef hydrah het volgende:
Bij de verkoop van onze woning hadden wij na 3 dagen 24 bezichtigingen + een wachtlijst. Ook bij ons was het bieden vanaf.

Uiteindelijk hebben wij daaruit 17 biedingen en 2 blinde biedingen gehad. Het hoogste bod had een voorbehoud van financiering voor de volledige prijs, de tweede had een voorbehoud van financiering EN bouwtechnische keuring. De derde had geen voorbehoud maar bood 3000 minder dan nummer 1.

Uiteindelijk zijn wij met nummer 3 in zee gegaan. Er was al meer dan 13% over de vraagprijs heengegaan en dus vonden wij “zekerheid” belangrijker dan nog meer winst.

In deze tijd heb je het gewoon als verkoper voor het uitkiezen, voor jou 10 anderen. Hoe cru dat ook klinkt.
Mooie inkijk hoe dat gaat, dank voor delen. Het lijkt alleen maar erger te worden, bizar zeg.
pi_197936150
quote:

[..]

Nope. ;(
Die kon je zien aankomen naar aanleiding van de openingspost…

TS succes met het volgende huis!
pi_197938344
quote:

[..]

Nope. ;(
Jammer. Zat je ver onder het winnende bod?
  donderdag 11 februari 2021 @ 08:05:54 #98
106942 Eix
pi_197938472
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 07:45 schreef bitterbal het volgende:

[..]

Jammer. Zat je ver onder het winnende bod?
Ja. Ik begreep dat iemand wel heel graag die woning wou hebben en tienduizenden euro's boven de vraagprijs had geboden. Dus ik zat er ver naast. Binnenkort zal ik eens bij het Kadaster nagaan waar de woning voor is weggegaan.

Verder niet erg, komt wel weer een andere woning. :s)
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_197938602
quote:
1s.gif Op donderdag 11 februari 2021 08:05 schreef Eix het volgende:

[..]

Ja. Ik begreep dat iemand wel heel graag die woning wou hebben en tienduizenden euro's boven de vraagprijs had geboden. Dus ik zat er ver naast. Binnenkort zal ik eens bij het Kadaster nagaan waar de woning voor is weggegaan.

Verder niet erg, komt wel weer een andere woning. :s)
Precies. laat je niet te snel uit het veld slaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')